News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

CaptainNuiva

Quote from: Kalle Pahajoki on 02.01.2013, 07:44:37
Quote from: CaptainNuiva on 02.01.2013, 03:14:40

Totta kyllä että mikään ei todista etteikö 50 miljoonan laina olisi tuonut kauppaa mutta mikään ei myöskään todista että se olisi tullut, aihetodisteita sen puolesta että se oli jo alkujaan leivottu Ranskaan sen sijaan riittää.

Tähän mennessä kaikki osapuolet ovat olleet yksimielisiä lähinnä siitä kohdasta tarinaa, että tuota kauppaa tarjottiin ensin Suomeen ja Ranska pääsi mukaan takaportin kautta, kun Suomesta rahoitus oltiin jo hylätty. Oletko siis sitä mieltä, että jostain syystä kaikilla on intresseissä levittää tuota samaa valhetta, ja todellisuudessa kauppa oli kaiken aikaa räätälöity Ranskalle? Mielestäni esitetyt aihetodisteet eivät ihan osoita tuota.

Kun STX-Europe neuvotteli ja lopulta otti vastaan tilauksen niin kyse oli laivasta joillaisia on Suomessa aiemmin tehty.
Yleensä isommat telakkayhtiöt eivät tilausta vastaanottaessaan vielä tässä vaiheessa määrittele että millä telakalla alus rakennetaan kokonaan tai osittain vaan se kuuluu jatkoneuvottelujen ja toimitusehtojen tarkentamisen piiriin.
Näin on menetelty maailman sivu, on jopa hinailtu runkoja telakoilta toisille.
Nyt kannattaa huomioida että kauppaa ei ole tarjottu ensin Suomeen vaan STX-Europe on kauppa/toimitussopparin RCCL:n. kanssa tehnyt ensimmäiseksi ja yleensä näissä keisseissä myös tupataan ilmoittaa että missä laiva on tarkoitus tehdä, jotain kun pitää sanoa eikä pukata infoa "Ei me tiedetä vielä"....

Tämä on siinä mielessä mennyt ihan oppikirjan mukaan että ensin vastaanotetaan tilaus, sitten infotaan sen menevän telakalle jolla ei ole kovin suuria muskeleita takanaan (Valtio) ja sen jälkeen käännytään isomman jätkän puoleen (Ranska) ja tiedustellaan että josko haluaisi tilauksen itselleen niin mitä on valmis tarjoamaan.
Ei STX-Europella tyhmiä olla, saati Koreassa, ja näin isoissa tilauksissa/kuvioissa/summissa ihan kaikki asiat mietitään tarkasti etukäteen, hetken mielijohteesta ei tehdä yhtään mitään.

Jälleen huomautan tästä vanhasta,Ranskassa makaavasta ristelijästä.
Tämmöinen ei tule tälläisiin neuvotteluihin ylläri-elementiksi mukaan viime hetkillä vaan se on mukana ihan alusta saakka ja sillä on oma funktionsa uudisrakennuksen kauppaa sorvattaessa.
Eli jos ollaan sitä mieltä että rakentamisesta neuvoteltiin ensin vain Suomen telakan kanssa ja kyse oli vain 50 miljoonan lainasta niin mihin ihmeeseen tämä vanha risteilijä silloin unohtui ja pompsahti esiin vasta kun oli ilmoitettu että kauppa meneekin Ranskaan?
Kyllä tämän on täytynyt olla mukana jollain tavoin myös Suomen kohdalla mutta STX siitä ei ole tiedottanut, on vain selitetty pääomalainasta.
Olisiko käynyt niin että jos Suomi olisi ilmoittanut antavansa pääomalainaa 50 miljoonaa niin kohta olisi tullut pyyntö neuvotella siitä että miten valtio aikoo hoitaa tämän vanhan ristelijän takauksen jota uudisrakennuksen tilaaja tyrkyttää vaihdossa,osana kauppahintaa....Tätä varten olisi saatava 150 miljoonaa (Pelkkiä pahoja puheita että laiva olisi vain 15 miljoonan arvoinen ja vain silloin jos eräs,mahdollisesti kiinnostunut taho sen ostaisi).


Jos nyt sovittelisin pikkaisen foliohattua päähäni niin Turun telakka on tarkoitus myydä/ajaa alas ja mielellään se olisi tehty niin että tämän ristelijän rakentamisen jälkeen ovet säppiin.
Tänne (Tai Ranskaan edelleen makaamaan) olisi jäänyt erittäin ylihintainen vanha ja epäkurantti ristelijä, "korvaamaan" Suomen valtion panostuksia.
Samalla TUI:n mahdollinen tilaus olisi siirretty Ranskaan koska kaikkeahan ei yksi telakka pysty sovitussa/odotetussa ajassa tekemään.
Koska tämä polku kuvio ei nyt ollut mahdollinen kuljettavaksi, on siirrytty suunnitelma B:n pariin...Uutiset tietävät kertoa STX-Norjan myyneen yhden telakan ja näin paikkaavan kassaansa, epäilemättä myynnit jatkuvat.
Jossain vaiheessa on jäljellä vain Ranskan telakka ja täältäkin STX vetäytyy kun tämä iso tilaus on lapasessa eli rahat kotiutettu Koreaan ja tappiot kipattu Ranskaan.
Aika näyttää että näinkö se menee.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

mikkoR

CaptainNuiva todisti väkevästi mutta en jaksa uskoa kuitenkaan että STX ihan noinkaan kuvioitaan hoitaa sillä nämä TUI:n laivathan ovat jo olleet periaatteessa listalla Turkuun ja jos Turku ei niitä tee niin ei myöskään Ranska niitä ennätä ottamaan työn alle.

Se vanha kippo siellä on laskettu tuskin muutakuin romuraudan hintaiseksi ja sen tietää niin STX kuin tilaajakin.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

CaptainNuiva

Quote from: mikkoR on 02.01.2013, 14:08:27
CaptainNuiva todisti väkevästi mutta en jaksa uskoa kuitenkaan että STX ihan noinkaan kuvioitaan hoitaa sillä nämä TUI:n laivathan ovat jo olleet periaatteessa listalla Turkuun ja jos Turku ei niitä tee niin ei myöskään Ranska niitä ennätä ottamaan työn alle.

Se vanha kippo siellä on laskettu tuskin muutakuin romuraudan hintaiseksi ja sen tietää niin STX kuin tilaajakin.

Tuossa pienessä skenessäni TUI:n laivat olisi siirretty rakennetavaksi Ranskaan mikäli ison ristelijän tilus olisi tullut tänne.
Toki STX ja uudisrakennuksen tilaaja tietää vanhan ristelijän arvon mutta kyse olikin siitä että minkä hintaiseksi se olisi lopulta tullut ja kenelle...Tällä ei ole välttämättä mitään tekemistä aluksen todellisen arvon kanssa.

Kuka kiinnitti huomiota pieneen uutiseen jossa vakuuteltiin kovasti että risteiljä ei olisi jäänyt missään tapauksessa Suomeen STX-Turun murheiksi vaan sille oli jo ostaja.
Ennen tuota uutista en kumma kyllä missään nähnyt kenenkään kysyvän että voisiko ristelijä jäädä Suomeen....Toinen merkille pantava juttu on se että vaikka alus on ollut parisen vuotta myynnissä ja ei ole löytänyt ostajaa globaalista tarjonnasta huolimatta niin saman tien löytyy ostaja kun alus tulee "Vaihdossa".
Outoa kerrassaan...Ehken STX:n kannattaisi ruveta myymään vaikeasti kaupaksi meneviä käytettyjä laivojakin, tuntuvat olevan varsin hyviä siinä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Suomi2050

Sadoille kenkää? STX aloittaa yt:t ensi tiistaina

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528775644.html

sivullinen.

Katsotaan tilausta hieman Suomen lehdistön ulkopuolisesta vinkkelistä.

Quote
Royal Caribbean Cruises Ltd. (NYSE, OSE: RCL) announced today that it has executed a contract with STX France to construct a third Oasis-class vessel for delivery in mid-2016.  This order is consistent with the plan announced by the company in October to build a sister-ship to the very successful Oasis of the Seas and Allure of the Seas.

http://finance.yahoo.com/news/royal-caribbean-orders-third-oasis-213200751.html
Quote
The deal, which the company said in October will  cost less than the $1.4 billion price tag on each of its prior two Oasis-class ships, is expected to deliver  the vessel in 2016. The new ship will join Fort Lauderdale-based sister ships Oasis of the Seas and Allure of the Seas, the largest cruise ships in the world, that launched in 2009 and 2010, respectively.

[...]

The deal, which is subject to financing and other requirements, will also transfer Pullmantur's ship Atlantic Sun. STX France has also offered a one-year option to deliver a fourth Oasis-class ship in 2018 for a similar price.

http://www.fool.com/investing/general/2012/12/28/royal-caribbean-purchases-third-oasis-class-ship.aspx

Missään ei mainita Suomea ja Turkua edellisten laivojen toimittajana! Ne sanotaan ostetun STX:ältä - siis samalta yritykseltä kuin nyt tämä uusi aluskin. STX on brändi; Turun telakka ei ole. Siten ostajan kannalta ei ole mitään merkitystä siinä mikä STX:än telakka laivan tekee. Se on yrityksen sisäistä harkintaa ja tuotantomaiden kilpailutusta. Ulkomaiden näkökulmasta telakan valinta tilanne on yhtä uutiseton kuin vaikka valinta missä Finnairin Airbussit valmistettaan; valmistetaanko ne Saksassa, Ranskassa vai britanniassa. Ketään ei kiinnosta. Kukaan ei ainakaan ala eri tehtaiden välisiä laatueroja pohtimaan.

Huomattavaa on myös, että Turussa nyt valmistetut TUI risteilijät kuuluvat myös Royal Caribean Crusesin pörssikonserniin. RCL omistaa 50% TUI Cruisesista. Tässä yritetään tehdä luoda taas valtamerikartellia - "t. Sellaista yrittivät J.P. Morganin johdolla amerikkalaiset pankit jo 1900-luvun alussa. Se ei onnistunut. Silloin tosin yrityksenä oli monopolisoida Atlantin ylitysliikenne - ei risteilyalaa. Viimeinen niitti oli nimeltä Titanic. Rahoittajat menettivät miljardeja. Valtameritrustit ovat vaikeita. Parempi ettei Suomen valtio sekaannu niihin millään tavalla.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Markkanen

Pelkäämpä, että kun ranskalaisten kanssa taas tehdään "bisnestä" niin käy kuten Olkiluoto 3 kävi kotimaisen työllistämisen kanssa. Luvattiin sitä ja tätä. Satoja lisätyöpaikkoja  jne. Kuinkas kävikään. Miksi Suomessa pitää pelata falskia peliä ja ryssiä hommat lopulta veronmaksajan piikkiin monen mutkan kautta? Tätä menoa Suomi on kehitysmaa kymmenen vuoden sisällä.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

normi

Quote from: Suomi2050 on 02.01.2013, 14:39:55
Sadoille kenkää? STX aloittaa yt:t ensi tiistaina

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528775644.html

Kyllä hallitus nyt tappoi telakkateollisuuden SUomesta. kiitti vaan tästäkin...
Impossible situations can become possible miracles

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: normi on 02.01.2013, 16:21:01
Quote from: Suomi2050 on 02.01.2013, 14:39:55
Sadoille kenkää? STX aloittaa yt:t ensi tiistaina

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528775644.html

Kyllä hallitus nyt tappoi telakkateollisuuden SUomesta. kiitti vaan tästäkin...

Huvittavinta tässä on se, että tämä(kin) sataa Soinin pussiin, vaikka oikeasti hallitus teki ihan oikein, joskin se pienikin luvattu lainatuki oli liikaa. Ei valtion tehtävä ole alkaa rahoittamaan yksityisfirmojen tilauksia.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

CaptainNuiva

Quote from: Markkanen on 02.01.2013, 16:05:45
Pelkäämpä, että kun ranskalaisten kanssa taas tehdään "bisnestä" niin käy kuten Olkiluoto 3 kävi kotimaisen työllistämisen kanssa. Luvattiin sitä ja tätä. Satoja lisätyöpaikkoja  jne. Kuinkas kävikään. Miksi Suomessa pitää pelata falskia peliä ja ryssiä hommat lopulta veronmaksajan piikkiin monen mutkan kautta? Tätä menoa Suomi on kehitysmaa kymmenen vuoden sisällä.

Suurin mahdollisuushan tässä on nyt RCCL:llä saada nyt oma kelluva Arevansa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

maltti on valttia

Quote from: Mittakaavaedut on 02.01.2013, 17:42:35
Quote from: normi on 02.01.2013, 16:21:01
Quote from: Suomi2050 on 02.01.2013, 14:39:55
Sadoille kenkää? STX aloittaa yt:t ensi tiistaina

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528775644.html

Kyllä hallitus nyt tappoi telakkateollisuuden SUomesta. kiitti vaan tästäkin...

Huvittavinta tässä on se, että tämä(kin) sataa Soinin pussiin, vaikka oikeasti hallitus teki ihan oikein, joskin se pienikin luvattu lainatuki oli liikaa. Ei valtion tehtävä ole alkaa rahoittamaan yksityisfirmojen tilauksia.
niin, valtiohan rahoittaa yksityisten firmojen tilauksia mielinmäärin. ...Kunhan ala on oike
Quote from: Mittakaavaedut on 02.01.2013, 17:42:35
Quote from: normi on 02.01.2013, 16:21:01
Quote from: Suomi2050 on 02.01.2013, 14:39:55
Sadoille kenkää? STX aloittaa yt:t ensi tiistaina

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528775644.html

Kyllä hallitus nyt tappoi telakkateollisuuden SUomesta. kiitti vaan tästäkin...

Huvittavinta tässä on se, että tämä(kin) sataa Soinin pussiin, vaikka oikeasti hallitus teki ihan oikein, joskin se pienikin luvattu lainatuki oli liikaa. Ei valtion tehtävä ole alkaa rahoittamaan yksityisfirmojen tilauksia.
Muistelen, että taannoin Raimo Sailas totesi jotenkin näin: mikään ei ole niin läpikotaisin tuettua kuin merenkulku....paitsi maatalous.

Salvation

Quote from: Mittakaavaedut on 02.01.2013, 17:42:35
Quote from: normi on 02.01.2013, 16:21:01
Quote from: Suomi2050 on 02.01.2013, 14:39:55
Sadoille kenkää? STX aloittaa yt:t ensi tiistaina

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528775644.html

Kyllä hallitus nyt tappoi telakkateollisuuden SUomesta. kiitti vaan tästäkin...

Huvittavinta tässä on se, että tämä(kin) sataa Soinin pussiin, vaikka oikeasti hallitus teki ihan oikein, joskin se pienikin luvattu lainatuki oli liikaa. Ei valtion tehtävä ole alkaa rahoittamaan yksityisfirmojen tilauksia.

Mitenkäs tämä "Soinin pussiin sataisi"? PerusSuomalaisethan ovat kannattaneet yritystukien leikkausta.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Markkanen

Nyt pelataan paljon härskimpää peliä mitä 90-luvun lamassa. Voi voi. No ei ainakaan ole epäselvää ketä on tulevan romahduksen arkkitehdit. Niin uskomattomalta kun se kuullostaa niin uskon, että muutaman vuoden päästä täysjärkiset duunarit ja keskituloiset alkavat hiipimään läntisiin naapurimaihimme. Eli maihin jossa on vielä työtä eikä olla eurossa. Jotkut voi lähteä kauemmaksikin. Vain ihme pelastaa EU:n. EU:ssa ei ollut alunperin mitään vikaa. Ahneet oligarkit ja poliitikot vaan näkivät liitossa loistavan rahastusmahdollisuuden pankkeineen. Ei väliä vaikka rikastuminen ole ikuista kunhan saa nopeasti ja paljon. Kukaan ei enää edes välitä asiasta. Kansa saa mitä tilaa  :o
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Salvation

Quote from: Markkanen on 02.01.2013, 22:24:18
Nyt pelataan paljon härskimpää peliä mitä 90-luvun lamassa. Voi voi. No ei ainakaan ole epäselvää ketä on tulevan romahduksen arkkitehdit. Niin uskomattomalta kun se kuullostaa niin uskon, että muutaman vuoden päästä täysjärkiset duunarit ja keskituloiset alkavat hiipimään läntisiin naapurimaihimme. Eli maihin jossa on vielä työtä eikä olla eurossa. Jotkut voi lähteä kauemmaksikin. Vain ihme pelastaa EU:n. EU:ssa ei ollut alunperin mitään vikaa. Ahneet oligarkit ja poliitikot vaan näkivät liitossa loistavan rahastusmahdollisuuden pankkeineen. Ei väliä vaikka rikastuminen ole ikuista kunhan saa nopeasti ja paljon. Kukaan ei enää edes välitä asiasta. Kansa saa mitä tilaa  :o

Kerrotko nyt vielä mikä on se härski peli mitä pelataan ja kuka pelaa?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

skrabb

QuoteTalous
torstaina 3.1.2013

Näkökulma
Suhteellista rahoitusta
--------------------------------------------------------------------------------
Petri SajariHS

Pää­mi­nis­te­ri Jyr­ki Ka­tai­nen (kok) oli oi­keas­sa sa­noes­saan jou­lu­kuus­sa, et­tä val­tion ei pi­dä ra­hoit­taa kan­nat­ta­ma­ton­ta te­lak­ka­teol­li­suut­ta.
Mark­ki­na­ta­lou­des­sa yh­tiöi­den on me­nes­tyt­tä­vä omil­la eh­doil­laan val­mis­ta­mal­la ta­va­roi­ta ja pal­ve­lui­ta, jot­ka pär­jää­vät tar­jous­kil­pai­luis­sa.
Pää­mi­nis­te­ri on oi­keas­sa sii­nä­kin, et­tä val­tioi­den te­lak­ka­yh­tiöil­le an­ta­ma ra­hoi­tus vää­ris­tää kil­pai­lua.
Pää­mi­nis­te­ril­tä voi­si edel­lyt­tää mark­ki­na­ta­lou­den ja so­pi­mus­ten nou­dat­ta­mis­ta myös sil­loin, kun on ky­se mak­su­ky­vyt­tö­mien eu­ro­val­tioi­den ra­hoit­ta­mi­ses­ta.

Vii­me vuon­na val­tio käyt­ti yh­teen­sä 4,1 mil­jar­dia eu­roa Eu­roo­pan ra­hoi­tus­va­kaus­vä­li­neen (ERVV) va­rain­han­kin­nan ta­kaa­mi­seen ja Eu­roo­pan va­kaus­me­ka­nis­min (EVM) pääo­mit­ta­mi­seen.

Ta­kauk­set ja pää­omi­tus kir­jat­tiin Suo­men jul­ki­sen ta­lou­den vel­kaan. Il­man nii­tä Suo­men jul­ki­sen ta­lou­den vel­ka suh­tees­sa brut­to­kan­san­tuot­tee­seen oli­si kak­si pro­sent­ti­yk­sik­köä ny­kyis­tä pie­nem­pi.
Ku­lu­van vuo­den ai­ka­na Suo­mi an­taa Eu­roo­pan ra­hoi­tus­va­kaus­vä­li­neel­le ta­kauk­sia val­tio­va­rain­mi­nis­te­riön ar­vion mu­kaan nel­jän mil­jar­din eu­ron ar­vos­ta.
Te­lak­ka­yh­tiö STX Fin­lan­din pyy­tä­mä 50 mil­joo­nan eu­ron pää­oma­lai­na oli­si ol­lut 1,25 pro­sent­tia pel­käs­tään val­tion ku­lu­van vuo­den ta­kauk­sis­ta ERVV:l­le.

Mak­su­ky­vyt­tö­mien eu­ro­val­tioi­den ra­hoit­ta­mi­sel­la ei ole saa­tu juu­ri mi­tään ai­kaan. Ke­vääs­tä 2010 krii­si on le­vin­nyt ja pa­hen­tu­nut.
STX Fin­lan­din pyy­tä­mäl­lä ra­hoi­tuk­sel­la oli­si tur­vat­tu yh­tiön ar­vion mu­kaan 20 000 hen­ki­lö­työ­vuot­ta. Ti­laus oli­si li­sän­nyt ar­von­li­sä- ja an­sio­tu­lo­ve­ro­ja val­tion kas­saan.

Eu­ro­val­tioi­den hä­tä­ra­hoi­tuk­seen käy­te­tyt va­rat ovat men­neet pää­asias­sa sii­hen, et­tä yli­vel­kaan­tu­neet val­tiot ovat mak­sa­neet erään­ty­viä lai­no­jaan si­joit­ta­jil­le.
Hä­tä­ra­hoi­tuk­sel­la ei siis ole "au­tet­tu" ei­kä "pe­las­tet­tu" yli­vel­kaan­tu­nei­ta val­tioi­ta, jois­sa taan­tu­ma on ra­hoi­tuk­sen eh­to­jen ta­kia pa­hen­tu­nut ja työt­tö­myys­as­te on kas­va­nut.

Useat si­joit­ta­jat ja eko­no­mis­tit ovat jo ke­vääs­tä 2010 läh­tien pi­tä­neet eu­ro­val­tioi­den hä­tä­ra­hoi­tuk­sia vaa­ral­li­si­na ja te­hot­to­mi­na nii­den eh­to­jen ta­kia.
Eu­ro­alueen vel­ka­krii­si ei ole pit­kään ai­kaan ohit­se. Ohit­se ei ole myös­kään Suo­men me­ri­teol­li­suu­den krii­si, jo­ta yk­si alus­ti­laus tus­kin oli­si rat­kais­sut.

Yh­del­lä­kään kan­san­ta­lou­del­la ei ole va­raa pil­vi­lin­no­jen ra­hoit­ta­mi­seen.

[email protected] Kir­joit­ta­ja on HS:n ta­lous­toi­mit­ta­ja.
http://www.hs.fi/paivanlehti/#03012013/talous/Suhteellista+rahoitusta/a1357106774203

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

nimetönkeskustelija

Quote from: CaptainNuiva on 02.01.2013, 03:14:40
Kuinka monta kertaa Suomelta pitäisi riittää tuo 50 miljoonaa?
Kannataa huomioida sellainenkin juttu että Finveran takuut olisivat olleet yli 600 miljoonaa, ei tässä pelkästään 50 miljoonasta ollut kyse.
Finverallakaan ei riitä paukkuja määrättömästi ja muullekin teollisuudelle ja kaupoille pitää myöntää vientitakuita, ei se Finvera mikään taikaseinä ole ja toimii riskillä sekin.

Jos kauppa olisi Suomeen tullut, niin jatkoa pitäisi tietysti miettiä erikseen. On epärelevanttia lähteä olettamaan, että nyt tarvitaan lisätakuita. Yhtä hyvin missä tahansa kaupassa voisi käydä niin.  Finvera taas on eri asia kuin Suomen valtion suora lainatakaus.

Quote from: CaptainNuiva on 02.01.2013, 03:14:40
Totta kyllä että mikään ei todista etteikö 50 miljoonan laina olisi tuonut kauppaa mutta mikään ei myöskään todista että se olisi tullut, aihetodisteita sen puolesta että se oli jo alkujaan leivottu Ranskaan sen sijaan riittää.
Sen varaan on turha laskea yhtään mitään että joku ilmoittaa kaupan olevan 50 miljoonasta kiinni, yksi tiedoite lisää ja kauppa riippuukin sitten vielä jostain uudelleen tarkistetusta jutusta, ei se sen kummallisempaa ole.
Kaikki voitava olisi silti pitänyt tehdä tässä taloustilanteessa.

Quote from: CaptainNuiva on 02.01.2013, 03:14:40
Asiakkaalla ei todellakaan ole miljardia kädessä vaan RCCL hakee rahoitusta markkinoilta ja RCCL alkaa olla jo aika velkavetoinen.
Rahoituskuviot näissä ovat varsin monimutkaisia ja pilkottu erillaisiin osiin, riskittömiä eivät nekään ole.

Tuommoiset summat eivät tipu taivaista, mutta kyllä siitä loppuviimein tarkoitus on ihan yleisen telakkateollisuuden pelisääntöjen mukaan maksaa sovittu hinta. Muuten ei olisi paljon laivakaupoille enää asiaa kyseisellä firmalla. Yhtä lailla ihan mikä tahansa kansainvälinen kauppa voi kariutua jälkikäteen vaikkapa ostajan konkurssin vuoksi. Ei kauppaa voi tai kannata sen vuoksi purkaa tai ei tule yhtä ainotta kauppaa millään alalla mihinkään.

Quote from: CaptainNuiva on 02.01.2013, 03:14:40
Mitä tulee suomalaiseen osaamiseen laivojen rakentamisen osalta niin kyllä se vain on huippua, sen verran olen palvellut eri maissa rakennetuissa laivoissa että vain norjassa tehty laiva laadultaan vetää vertoja suomalaiselle.
Tämä näkyy takuutelakoinneissa, operointikuluissa (Huollot/korjaukset) seisokkeineen sekä käyettyjen markkinoilla korkeampina pyyntihintoina.
Kiinalainen tulee joskus kopioimaan tätä tasoa, se on totta mutta ei pitkään aikaan ja kun kopioi niin silloin suomalaisten pitää olla jo jollain toisella tasolla.

Tuohon toiveajatteluun on länsi nojannut jo pitkään. Se on yleinen harhaluulo. Kiinassa tehdään jo nyt maailman huipputeknologiatuotteita.

Quote from: CaptainNuiva on 02.01.2013, 03:14:40
Palaan vielä kerran tämän kaupan jokeriin: Vanha risteilijä.
Sinulle tämä ei välttämättä kerro mitään mutta minulle kertoo sen että tämän diilin tienoilla on melkoinen veivaus ja siinä ei 50 miljoonan lainan myöntämättä jättäminen merkitse mitään.

Vanha purkki on minun puolestani lillukanvarsi tässä kaupassa.

Yritän vielä selittää Aasian mallia. Siellä esimerkiksi yritys nimeltä LG tekee kaikkea pesukoneista telkkareihin. Taloudessa tulee aina alakohtaisia ylä- ja alamäkiä. Esimerkiksi juuri nyt telakkateollisuudessa ollaan pohjalla. No aasialainen ei suinkaan kaada ylös rakennettua bisnestä, jos pari vuotta on huonoa aikaa. Sitä rahoitetaan valtion rahoilla (tai firman sisäisillä siirroilla). Ennemmin tai myöhemmin buumi lähtee taas käyntiin (patoutunut kysyntä). Silloin koneisto on valmiina odottamassa tilauksia.

ADHD-rahoituksella toimiva länsi taas on tyypillisesti ajanut tuotannot alas viimeistään yhden tappiollisen vuoden jälkeen ja joutuu sitten ostamaan kovaan hintaan Aasiasta. Näin Etelä-Korea ja Kiina hivuttavat alan kerrallaan kaiken bisneksen itselleen. Sinä kuvittelet että suurten laivojen telakkabisnes on loppunut. Minä uskon että laivoilla seilataan jatkossakin ja ennemmin tai myöhemmin uusi nousukausi tietää valtavia tilauksia sille, jolla telakka vielä on pystyssä. Näin kärsivällinen maa saa valtavat voitot ja hyödyt samalla kun länsi taantuu kohti Afganistanin mallia.

Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Jericho

#225
Quote from: nimetönkeskustelija on 04.01.2013, 01:02:11

Vanha purkki on minun puolestani lillukanvarsi tässä kaupassa.

Yritän vielä selittää Aasian mallia. Siellä esimerkiksi yritys nimeltä LG tekee kaikkea pesukoneista telkkareihin. Taloudessa tulee aina alakohtaisia ylä- ja alamäkiä. Esimerkiksi juuri nyt telakkateollisuudessa ollaan pohjalla. No aasialainen ei suinkaan kaada ylös rakennettua bisnestä, jos pari vuotta on huonoa aikaa. Sitä rahoitetaan valtion rahoilla (tai firman sisäisillä siirroilla). Ennemmin tai myöhemmin buumi lähtee taas käyntiin (patoutunut kysyntä). Silloin koneisto on valmiina odottamassa tilauksia.

ADHD-rahoituksella toimiva länsi taas on tyypillisesti ajanut tuotannot alas viimeistään yhden tappiollisen vuoden jälkeen ja joutuu sitten ostamaan kovaan hintaan Aasiasta. Näin Etelä-Korea ja Kiina hivuttavat alan kerrallaan kaiken bisneksen itselleen. Sinä kuvittelet että suurten laivojen telakkabisnes on loppunut. Minä uskon että laivoilla seilataan jatkossakin ja ennemmin tai myöhemmin uusi nousukausi tietää valtavia tilauksia sille, jolla telakka vielä on pystyssä. Näin kärsivällinen maa saa valtavat voitot ja hyödyt samalla kun länsi taantuu kohti Afganistanin mallia.

Jos yritysten ei anneta uudistua ja joidenkin epäonnistua, tappiollisten narikoiden tukemisessa loppuu lopulta myös valtion rahat. Valtion pitkään jatkuneen subventoinnin lopullinen seuraus ei ole suinkaan tuo boldattu vaan Neuvostoliiton  tai P.Korean tie.

gloaming

Eräiden ranskalaisten lähteiden mukaan muuten risteilijän rantamisesta STX:n Ranskan telakalla oli nimet alla jo viimeistään joulukuun puoliväliin mennessä. Eli asia oli jo ratkennut, kun Suomen valtion kanssa vielä neuvoteltiin subventioista.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

L. Brander

Quote from: gloaming on 04.01.2013, 11:50:29
Eräiden ranskalaisten lähteiden mukaan muuten risteilijän rantamisesta STX:n Ranskan telakalla oli nimet alla jo viimeistään joulukuun puoliväliin mennessä. Eli asia oli jo ratkennut, kun Suomen valtion kanssa vielä neuvoteltiin subventioista.

Mielenkiintoista. Lähdettä kehiin!

Jos tämä osoittautuu todeksi on STX melkoinen perseilijä. Suurin perseilijy on kuitenkin Ranskan ja Suomen hallituksen illuusio eurokommunistisesta solidaarisuudesta. Miksi ihanat ranskalaiset sivistyneet ystävämme eivät kertoneet uutista suomalaisille? Onko puhelin rikki?

On Jutan taas mukava huutaa sosialistisen internationaalin kokouksessa ranskalaisten partisaaniveljien edessä, että jes vii kän!
Dystooppinen salamasota

normi

Koskahan Katainen, Urpilainen ja Vapaavuori jalkautuvat Turun telakalle kantamaan sitä kuuluisaa vastuuta?
Impossible situations can become possible miracles

L. Brander

Quote from: normi on 04.01.2013, 12:25:22
Koskahan Katainen, Urpilainen ja Vapaavuori jalkautuvat Turun telakalle kantamaan sitä kuuluisaa vastuuta?

Koskahan hallitus saa aikaiseksi selvittää: miksi ranskalaiset saivat kaupan, mtiä he maksoivat, oliko se EU kilpailusäädännän mukaista, oliko se edes Ranskan lakien mukaista jne. jne.

Jyrki ja Jess VII kÄN ovat sanoneet, että olisi Euroopalle tuhoisaa, jos valtiot lähtisivät verokilpailuun, jossa alemmilla veroilla houkuteltaisiin ihmisiä ja yrityksiä joihinkin valtioihin. Ilmeisesti dynamic duo ja EU ei näe tuhoisana sitä, että valtiot kilpailevat jo kerätyillä verorahoilla keskenään. Koko tämä nykypäivän Eurooppa on käsittämättömän absurdi paikka, jota johtavat käsittämättömän tyhmät ihmiset.

Mitäs muuten luulet, oliko ranskalaisista kiva näpäyttää etanoiden lippulaivayhtiötä Arevaa kiusannutta Suomea?
Dystooppinen salamasota

nimetönkeskustelija

Quote from: Jericho on 04.01.2013, 07:47:36
Quote from: nimetönkeskustelija on 04.01.2013, 01:02:11

Vanha purkki on minun puolestani lillukanvarsi tässä kaupassa.

Yritän vielä selittää Aasian mallia. Siellä esimerkiksi yritys nimeltä LG tekee kaikkea pesukoneista telkkareihin. Taloudessa tulee aina alakohtaisia ylä- ja alamäkiä. Esimerkiksi juuri nyt telakkateollisuudessa ollaan pohjalla. No aasialainen ei suinkaan kaada ylös rakennettua bisnestä, jos pari vuotta on huonoa aikaa. Sitä rahoitetaan valtion rahoilla (tai firman sisäisillä siirroilla). Ennemmin tai myöhemmin buumi lähtee taas käyntiin (patoutunut kysyntä). Silloin koneisto on valmiina odottamassa tilauksia.

ADHD-rahoituksella toimiva länsi taas on tyypillisesti ajanut tuotannot alas viimeistään yhden tappiollisen vuoden jälkeen ja joutuu sitten ostamaan kovaan hintaan Aasiasta. Näin Etelä-Korea ja Kiina hivuttavat alan kerrallaan kaiken bisneksen itselleen. Sinä kuvittelet että suurten laivojen telakkabisnes on loppunut. Minä uskon että laivoilla seilataan jatkossakin ja ennemmin tai myöhemmin uusi nousukausi tietää valtavia tilauksia sille, jolla telakka vielä on pystyssä. Näin kärsivällinen maa saa valtavat voitot ja hyödyt samalla kun länsi taantuu kohti Afganistanin mallia.

Jos yritysten ei anneta uudistua ja joidenkin epäonnistua, tappiollisten narikoiden tukemisessa loppuu lopulta myös valtion rahat. Valtion pitkään jatkuneen subventoinnin lopullinen seuraus ei ole suinkaan tuo boldattu vaan Neuvostoliiton  tai P.Korean tie.

Onko tämä sitten esimerkki Pohjois-korean tiestä?
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/presidentti-barack-obama-autoteollisuuden-tukipaketti-on-menestystarina

Valtion rahat loppuus kyllä pikku hiljaa kun kaikki työ on siirtynyt muualle. Sitten ei ole enää mitään mistä sossutuet maksetaan telakalta poispotkituille.

Laivatilauksen väitettiin työllistävän suorasti tai epäsuorasti 30 000 ihmistä. Jos näitä pidetään yhteiskunnan tukien varassa vaikka vuosi, niin päädytään lukemaan, joka lähentelee miljardia tai vähintään satoja miljoonia. Milläs valtio nämä maksaa? Ainakaan ei ole mitään toivoakaan siitä, että nämä työttömät yhtäkkiä ryhtyisivät tuottamaan ja maksamaan veroja kortistolla makaamalla. Telakalla taas yksi suuri tilaus jatkossa olisi taas antanut uutta puhtia ja verotuloja.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

törö

Quote from: nimetönkeskustelija on 05.01.2013, 01:43:53
Onko tämä sitten esimerkki Pohjois-korean tiestä?
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/presidentti-barack-obama-autoteollisuuden-tukipaketti-on-menestystarina

Valtion rahat loppuus kyllä pikku hiljaa kun kaikki työ on siirtynyt muualle.

Amerikastanissa autoteollisuuden muutto halpamaihin jäi vähälle uutisoinnille eikä suurin osa porukasta edes seuraa uutisia, joten Obaman paskapuheet uppovat useimpiin.

Suomessa ei sentään olla vajottu ihan samalle tasolle vaan poliitikkojenkin on edes vähän yritettävä tehdä jotain kunnolla.

CaptainNuiva

Quote from: nimetönkeskustelija on 04.01.2013, 01:02:11

Jos kauppa olisi Suomeen tullut, niin jatkoa pitäisi tietysti miettiä erikseen. On epärelevanttia lähteä olettamaan, että nyt tarvitaan lisätakuita. Yhtä hyvin missä tahansa kaupassa voisi käydä niin.  Finvera taas on eri asia kuin Suomen valtion suora lainatakaus.


Kaikki voitava olisi silti pitänyt tehdä tässä taloustilanteessa.


Tuommoiset summat eivät tipu taivaista, mutta kyllä siitä loppuviimein tarkoitus on ihan yleisen telakkateollisuuden pelisääntöjen mukaan maksaa sovittu hinta. Muuten ei olisi paljon laivakaupoille enää asiaa kyseisellä firmalla. Yhtä lailla ihan mikä tahansa kansainvälinen kauppa voi kariutua jälkikäteen vaikkapa ostajan konkurssin vuoksi. Ei kauppaa voi tai kannata sen vuoksi purkaa tai ei tule yhtä ainotta kauppaa millään alalla mihinkään.


Tuohon toiveajatteluun on länsi nojannut jo pitkään. Se on yleinen harhaluulo. Kiinassa tehdään jo nyt maailman huipputeknologiatuotteita.


Vanha purkki on minun puolestani lillukanvarsi tässä kaupassa.

Yritän vielä selittää Aasian mallia. Siellä esimerkiksi yritys nimeltä LG tekee kaikkea pesukoneista telkkareihin. Taloudessa tulee aina alakohtaisia ylä- ja alamäkiä. Esimerkiksi juuri nyt telakkateollisuudessa ollaan pohjalla. No aasialainen ei suinkaan kaada ylös rakennettua bisnestä, jos pari vuotta on huonoa aikaa. Sitä rahoitetaan valtion rahoilla (tai firman sisäisillä siirroilla). Ennemmin tai myöhemmin buumi lähtee taas käyntiin (patoutunut kysyntä). Silloin koneisto on valmiina odottamassa tilauksia.

ADHD-rahoituksella toimiva länsi taas on tyypillisesti ajanut tuotannot alas viimeistään yhden tappiollisen vuoden jälkeen ja joutuu sitten ostamaan kovaan hintaan Aasiasta. Näin Etelä-Korea ja Kiina hivuttavat alan kerrallaan kaiken bisneksen itselleen. Sinä kuvittelet että suurten laivojen telakkabisnes on loppunut. Minä uskon että laivoilla seilataan jatkossakin ja ennemmin tai myöhemmin uusi nousukausi tietää valtavia tilauksia sille, jolla telakka vielä on pystyssä. Näin kärsivällinen maa saa valtavat voitot ja hyödyt samalla kun länsi taantuu kohti Afganistanin mallia.

Nyt STX-on taas esittänyt lisärahoitusta ja sinä väität että tuolla 50 miljoonalla kaikki olisi luistanut mainiosti...Valoita nyt ihmeessä hiukan mihin väitteesi perustat.
Kaikista aikaisemmista kaupoista huolimatta telakka tuottaa tappiota, kuinka kauan miestäsi pitäsi tukea korealaisten bisneksiä ja maksaa heidän tappioitaan työllisyyteen vedoten?
Mielenkiintoinen näkemys sinulla tuo että Finveran takuut eivät pipariksi menessään ole valtiolta pois...Mistäpä sitten,taikaseinästäkö ne rahat loppujen lopuksi tulevat?

Mielellään jos et koittaisi selittää mitä kuvittelen laivojen rakentamisen suhteen..tai sitten selkeästi osoitat että missä olen väittänyt suurten laivojen tekemisen maailmasta loppuvan.

Kaipa minäkin ymmärrän että on "tarkoitus" maksaa sovittu hinta ja se maksetaan mikäli toimitusehdot täyttyvät ja kääntäen: Täyttä hintaa ei makseta mikäli toimitusehdot eivät täyty ja silloin sakkomaksut oetaan käyttöön ja usko tai älä, ne laskevat aluksen lopullista hintaa.
Näistä löytyy esimerkkejä vaikka kuinka ja näillä pelataan, tuommoisen ristelijän tilaussopimus on raamatun paksuinen ja pikkupränttejä ja ehtoja on tolkuton määrä.
Jos tilaukseen sotketaan polittiinen paine niin ehdoissa joustaa ja niitä läpi sormien katselevat vain aluksen rakentaja valtion tuella, ei tilaaja.

Mitä tulee Kiinan alusrakennukseen niin kyllä siellä olla vielä jäljessä kaikessa muussa paitsi hinnassa.
Voihan se toki olla että ymmärrykseni on puutteellinen ja omaat kattavammat tiedot uudisrakennuksista, laivoista,telakoista ja käytettyjen markkinoista.
Mielellään voisit jotain esimerkkiä laittaa väitteesi tueksi tässäkin kohtaa niin päästäsiin asiaan siltäkin osin?

Jos vanhasta risteilijästä hyvitettävä summa on esimerkiksi 10 % tilauksen arvosta niin näkemyksesi lillukanvarsi-arvosta on aika mielenkiintoinen.
Tässä kohdin todettakoon että jos sen vaikutus olisi koko kaupan osalta lillukanvarren verran niin ei se näissä kuvioissa mukana pyörisi.

Laitan nyt vielä kerran tähän että mikä odottaa loppumattomassa tukemisessa koska Suomella ei ole pienenä kansantaloutena näillä varaa pitkään kisata:
Velat ja kaikkien köyhyys.
Heikot talousnäkymät eivät parane velaksi elämällä, riskejä keräämällä ja voittoja muille luovuttamalla.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

MW

Surullista on se, että joskus täällä rakennettiin maailman suurin ja kaunein risteilijä, mutta sitten mahdollisuus ja voimavara.

Jäähän meille yhteisöllisyys. Laitetaan torille rinki, kumbaiyaa ja piippua kansainvälisessä seurassa. Ville Niinistö vierailee, ellei ole Balilla ympäristökokouksessa.

CaptainNuiva

Quote from: nimetönkeskustelija on 05.01.2013, 01:43:53

Valtion rahat loppuus kyllä pikku hiljaa kun kaikki työ on siirtynyt muualle. Sitten ei ole enää mitään mistä sossutuet maksetaan telakalta poispotkituille.

Laivatilauksen väitettiin työllistävän suorasti tai epäsuorasti 30 000 ihmistä. Jos näitä pidetään yhteiskunnan tukien varassa vaikka vuosi, niin päädytään lukemaan, joka lähentelee miljardia tai vähintään satoja miljoonia. Milläs valtio nämä maksaa? Ainakaan ei ole mitään toivoakaan siitä, että nämä työttömät yhtäkkiä ryhtyisivät tuottamaan ja maksamaan veroja kortistolla makaamalla. Telakalla taas yksi suuri tilaus jatkossa olisi taas antanut uutta puhtia ja verotuloja.

Telakan henkilökunta + alihankinta.
Alihankkijat eivät ole olemassa vain tätä tilausta varten ja iso osa hitsareita ja bulkkityöntekijöitä tulee mm. Virosta,Venäjältä ja Puolasta....Meinaatko että tulevat tänne nyt väkisin työttömiksi kun tilausta ei tullutkaan?

Aikaa huimaa vauhtia kasvaa tuo menetetty työ, teknologiateollisuus arvioi 12000 miestyövuotta ja nyt ollaan 30000 lukemissa.
Ensi viikolla varmaan pyöritään 100000 lukemissa ja keväällä saadaan laskelmat että on menetetty 50000000 miestyövuotta.




"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

nimetönkeskustelija

Quote from: CaptainNuiva on 05.01.2013, 02:08:45
Nyt STX-on taas esittänyt lisärahoitusta ja sinä väität että tuolla 50 miljoonalla kaikki olisi luistanut mainiosti...Valoita nyt ihmeessä hiukan mihin väitteesi perustat.
Kaikista aikaisemmista kaupoista huolimatta telakka tuottaa tappiota, kuinka kauan miestäsi pitäsi tukea korealaisten bisneksiä ja maksaa heidän tappioitaan työllisyyteen vedoten?
Mielenkiintoinen näkemys sinulla tuo että Finveran takuut eivät pipariksi menessään ole valtiolta pois...Mistäpä sitten,taikaseinästäkö ne rahat loppujen lopuksi tulevat?

Mielellään jos et koittaisi selittää mitä kuvittelen laivojen rakentamisen suhteen..tai sitten selkeästi osoitat että missä olen väittänyt suurten laivojen tekemisen maailmasta loppuvan.

Kaipa minäkin ymmärrän että on "tarkoitus" maksaa sovittu hinta ja se maksetaan mikäli toimitusehdot täyttyvät ja kääntäen: Täyttä hintaa ei makseta mikäli toimitusehdot eivät täyty ja silloin sakkomaksut oetaan käyttöön ja usko tai älä, ne laskevat aluksen lopullista hintaa.
Näistä löytyy esimerkkejä vaikka kuinka ja näillä pelataan, tuommoisen ristelijän tilaussopimus on raamatun paksuinen ja pikkupränttejä ja ehtoja on tolkuton määrä.
Jos tilaukseen sotketaan polittiinen paine niin ehdoissa joustaa ja niitä läpi sormien katselevat vain aluksen rakentaja valtion tuella, ei tilaaja.

Mitä tulee Kiinan alusrakennukseen niin kyllä siellä olla vielä jäljessä kaikessa muussa paitsi hinnassa.
Voihan se toki olla että ymmärrykseni on puutteellinen ja omaat kattavammat tiedot uudisrakennuksista, laivoista,telakoista ja käytettyjen markkinoista.
Mielellään voisit jotain esimerkkiä laittaa väitteesi tueksi tässäkin kohtaa niin päästäsiin asiaan siltäkin osin?

Jos vanhasta risteilijästä hyvitettävä summa on esimerkiksi 10 % tilauksen arvosta niin näkemyksesi lillukanvarsi-arvosta on aika mielenkiintoinen.
Tässä kohdin todettakoon että jos sen vaikutus olisi koko kaupan osalta lillukanvarren verran niin ei se näissä kuvioissa mukana pyörisi.

Laitan nyt vielä kerran tähän että mikä odottaa loppumattomassa tukemisessa koska Suomella ei ole pienenä kansantaloutena näillä varaa pitkään kisata:
Velat ja kaikkien köyhyys.
Heikot talousnäkymät eivät parane velaksi elämällä, riskejä keräämällä ja voittoja muille luovuttamalla.

Kuten tuossa aikaisemmin laskin, 50 miljoonaa on pikkusumma verrattuna siihen, että 30 000 henkilöä siirtyy veronmaksajapuolelta kortistoon. Pelkästään työkkäri/sossukulut (karkea arvio minimissään 2 000 €/nuppi/kuukausi) tekevät 720 miljoonaa euroa per vuosi. Se ei ole kuitenkaan koko totuus. Summaan pitää vielä lisätä se, että henkilöt eivät maksa enää veroja lainkaan. Lasketaan että telakkatyöntekijäi saa keskimäärin 3 000 € kuussa, josta maksetaan vaikkapa arvolta 30 % veroja. Se tekee 324 miljoonan euron vuosimenetykset verotuksessa. Kun tämä summataan yhteen, jää valtion verokassaan siis yli miljardin per vuosi vähemmän. Ja tämä jatkuu hamaan tulevaisuuteen (aina miljardi per vuosi) kun telakka-ala on ajettu alas ja uutta korvaavaa työtä ei telakkapuolen kavereille ole luvassa jatkossakaan.

Sinun huolenaiheenasi on siis se, että laivan hinnasta 10 % maksetaan vanhalla romulla. Sen arvo lienee siis suuruusluokassa 100 miljoonaa. Siitäkin varmasti saa jotain myymällä se vaikka romurautana. Sitten tulee tukipaketti 50 miljoonaa, joka siis pahassa tapauksessa kasvaisi. Kyllä nämä on kuule aivan pelkkää lillukanvartta verrattuna tuohon työttömyyspommiin.

Finveran takuut eivät varmasti realisoituisi myöskään koko laajuudessaan. Jos vaikkapa asiakas menisi konkkaan projektin aikana, niin joku ostaisi laivan vaikkapa puoleen hintaan aivan varmasti.

Ja mikä tärkeintä Suomeen jäisi jatkossakin telakkaosaaminen. Tällä haavaan se ei tule jäämään, ellei näköpiiriin tule lähiaikoina toista samanlaista kauppaa. Siihen taas ei usko kukaan. On selvää, että jatkossa tulee lisää laivatilauksia, joissa ehdot on telakan kannalta paljon paremmat. Kansainvälinen laivanrakennusbisnes nyt vaan ei kulje niin, että aina poimitaan rusinat pullasta.

Nimenomaan olen sitä mieltä, että jos sitä tukea syydetään, niin syydetään nyt hemmetti soikoon johonkin järkevään eikä esimerkiksi euroopan velkakriisin tukemiseen. Se raha ei koskaan tule kantamaan hedelmää.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

nimetönkeskustelija

Quote from: CaptainNuiva on 05.01.2013, 02:24:35
Quote from: nimetönkeskustelija on 05.01.2013, 01:43:53

Valtion rahat loppuus kyllä pikku hiljaa kun kaikki työ on siirtynyt muualle. Sitten ei ole enää mitään mistä sossutuet maksetaan telakalta poispotkituille.

Laivatilauksen väitettiin työllistävän suorasti tai epäsuorasti 30 000 ihmistä. Jos näitä pidetään yhteiskunnan tukien varassa vaikka vuosi, niin päädytään lukemaan, joka lähentelee miljardia tai vähintään satoja miljoonia. Milläs valtio nämä maksaa? Ainakaan ei ole mitään toivoakaan siitä, että nämä työttömät yhtäkkiä ryhtyisivät tuottamaan ja maksamaan veroja kortistolla makaamalla. Telakalla taas yksi suuri tilaus jatkossa olisi taas antanut uutta puhtia ja verotuloja.

Telakan henkilökunta + alihankinta.
Alihankkijat eivät ole olemassa vain tätä tilausta varten ja iso osa hitsareita ja bulkkityöntekijöitä tulee mm. Virosta,Venäjältä ja Puolasta....Meinaatko että tulevat tänne nyt väkisin työttömiksi kun tilausta ei tullutkaan?

Aikaa huimaa vauhtia kasvaa tuo menetetty työ, teknologiateollisuus arvioi 12000 miestyövuotta ja nyt ollaan 30000 lukemissa.
Ensi viikolla varmaan pyöritään 100000 lukemissa ja keväällä saadaan laskelmat että on menetetty 50000000 miestyövuotta.

Jos he tekevät töitä Suomessa, niin maksavat myös veronsa Suomeen. Lisäksi moni on jäänyt asumaan tänne ja kyllä niitä virolaisiakin on Suomen sossuissa vieraillut. Lukeman tarkuudesta on tietysti vaikea saada tarkkaa tietoa. Toistaiseksi luotan kuitenkin siihen arvioon, mitä teollisuus kertoo.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

CaptainNuiva

Quote from: nimetönkeskustelija on 05.01.2013, 02:36:05


Jos he tekevät töitä Suomessa, niin maksavat myös veronsa Suomeen. Lisäksi moni on jäänyt asumaan tänne ja kyllä niitä virolaisiakin on Suomen sossuissa vieraillut. Lukeman tarkuudesta on tietysti vaikea saada tarkkaa tietoa. Toistaiseksi luotan kuitenkin siihen arvioon, mitä teollisuus kertoo.

Maksavat samalla lailla kuin esim. Arevan Olkiluodon työmaalla?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55091-olkiluoto-3sta-loytyi-304-verottajalle-taysin-tuntematonta-yritysta
Ulkomaalainen jos on komenuksella täällä niin ei maksa tänne veroja ja veikaisinpa että kovin montaa ulkomaalaista ei suomaisten firmojen nimissä töitä tee ja siten veroja tänne maksa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: nimetönkeskustelija on 05.01.2013, 02:33:28


Kuten tuossa aikaisemmin laskin, 50 miljoonaa on pikkusumma verrattuna siihen, että 30 000 henkilöä siirtyy veronmaksajapuolelta kortistoon. Pelkästään työkkäri/sossukulut (karkea arvio minimissään 2 000 €/nuppi/kuukausi) tekevät 720 miljoonaa euroa per vuosi. Se ei ole kuitenkaan koko totuus. Summaan pitää vielä lisätä se, että henkilöt eivät maksa enää veroja lainkaan. Lasketaan että telakkatyöntekijäi saa keskimäärin 3 000 € kuussa, josta maksetaan vaikkapa arvolta 30 % veroja. Se tekee 324 miljoonan euron vuosimenetykset verotuksessa. Kun tämä summataan yhteen, jää valtion verokassaan siis yli miljardin per vuosi vähemmän. Ja tämä jatkuu hamaan tulevaisuuteen (aina miljardi per vuosi) kun telakka-ala on ajettu alas ja uutta korvaavaa työtä ei telakkapuolen kavereille ole luvassa jatkossakaan.

Sinun huolenaiheenasi on siis se, että laivan hinnasta 10 % maksetaan vanhalla romulla. Sen arvo lienee siis suuruusluokassa 100 miljoonaa. Siitäkin varmasti saa jotain myymällä se vaikka romurautana. Sitten tulee tukipaketti 50 miljoonaa, joka siis pahassa tapauksessa kasvaisi. Kyllä nämä on kuule aivan pelkkää lillukanvartta verrattuna tuohon työttömyyspommiin.

Finveran takuut eivät varmasti realisoituisi myöskään koko laajuudessaan. Jos vaikkapa asiakas menisi konkkaan projektin aikana, niin joku ostaisi laivan vaikkapa puoleen hintaan aivan varmasti.

Ja mikä tärkeintä Suomeen jäisi jatkossakin telakkaosaaminen. Tällä haavaan se ei tule jäämään, ellei näköpiiriin tule lähiaikoina toista samanlaista kauppaa. Siihen taas ei usko kukaan. On selvää, että jatkossa tulee lisää laivatilauksia, joissa ehdot on telakan kannalta paljon paremmat. Kansainvälinen laivanrakennusbisnes nyt vaan ei kulje niin, että aina poimitaan rusinat pullasta.

Nimenomaan olen sitä mieltä, että jos sitä tukea syydetään, niin syydetään nyt hemmetti soikoon johonkin järkevään eikä esimerkiksi euroopan velkakriisin tukemiseen. Se raha ei koskaan tule kantamaan hedelmää.

Telakka-ala tuntuu olevan kumma siinä suhteessa että kun muut löytävät ja menevät toisiin töihin niin telakkamieskö ei töitä löydä muualta kuin telakalta?

Kansainvälinen telakkabisnes korjaustelakoita ja erittäin erikoistuneita telakoita lukuunottamatta ei ole kulkenut moneen kymmeneen vuoteen....Eikä se voi olla nin että jotain kaupallista alaa tuetaan veromaksajien piikkiin vain siksi että kun joku jossain kuitenkin tukee.
Jos ei Arskan-kioski saa tukea hallitukselta jatkuviin tappioihinsa niin eihän sitä voi perustella niin että joku bisnes on suojattu tukien kautta ja toinen taas ei.
Tässä maassa on lukemattomia pienyrityksiä, voitaisiinhan niitäkin tukea niin että 100000 miestyövuotta saataisiin nopeastikkin tukien piiriin, näin voitaisiin vedota mittavaan työllistävään tukeen.
Arska vieläpä olisi siinä mielessä tuottoisa tuettava että ei kyöräisi voittojaan Koreaan.

Tuon vanhan laivan arvo asuntolaivana voi olla 4,5- 6 miljoonaa USD, ristelykäyttöön siitä ei ole ilman koneistojen vaihtoa ja se taas ei tuon ikäiseen enää kannata.
Jos se ei mene asunto/hotellilaivaksi niin silloin on lopulta kohtalona viimeinen ranta Intiassa tai Pakistanissa ja silloin hinta on ehken 0,8 - 1,5 miljoonaa USD.
Ristelijäksi joko brokeri sitä voi epätoivoissaan tietämättömälle kaupata 10-20 miljoonan USD hintaan mutta joulupukkiin uskominen voisi olla varmempaa.
Sitä en kuitenkaan epäile etteikö sitä havaita tällä hetkellä oikein viimosien päälle hienoksi, halutuksi ja arvokkaaksi joten se kirjattaneen alustavasti 70-130 miljoonan USD haarukkaan....Myöhemmin yllätten havaitaan että arvo ei ollutkaan ihan sitä...

Puolivalmiin jättiristelijän ostajat ovat vähissä, pari saataa maailmasta löytyä ja todellakin puoleen hintaan, ne ovat täysin ostajan markkinat...Mutta koska nämäkin hakevat rahoitusta aivan kuten muutkin, niin lopputuloksena Suomen valtio kärsisi ensin mittavat takaustappiot ja sen jälkeen saisi taas olla rahoittajana sekä riskin ottajana.

En jaksa sen ihmeemmin kommentoida tämän kaupan vertaamista EU-kriisin rahoittamiseen.
Yhtähyvin voitaisiin perustella uudelleen pää edellä ja vauhdilla seinään päin juoksemista, onhan näin tehty ennenkin ja nyt ei ole edes tarkoitus juosta seinää päin yhtä lujaa!

Taisin aiemmin kirjoittaa mitä pitäsi tehdä mutta tässä vielä lyhyesti:
STX menköön konkkaan tai ei, mutta uusi muodostettava yhtiö voi ostaa maat ja rakennukset (Ei ole pakko myydä, saa viedä myös Koreaan ne).
Uudessa yhtiössä valtio olisi mukana yhtenä isona osakkaana ja silloin valtio voi siihen myös sijoittaa.
Yhtiön toiminta pitää olla niin laajaa/joustavaa että se kestää myös tilausten odotelua, tämä vaatii myös joustavuutta työntekijöiltä koska ei voi olla niin että "mä teen vaan laivaa ja vain tässä ja vain kello 7-16 välillä", siihen ei enää ole mahdolisuuksia koska maailma menee menojaan.
Edelleen, valtio isona omistajana valvoisi että firma ynnä osaminen pysyy Suomessa eikä valu esim.Aasiaan.
Toiminta olisi suunniteltava myös niin että kehitys/suunnittelupuoli olisi vetävä yksikkö, alihankintaa voisi myös ostaa muilta pienemmiltä telakoilta (esim.Runko/kansilohkoja) eli pyrittäisiin siinä samalla myös osaltaan nauttimaan muiden maiden myöntämistä tuista.
Toimiva konsepti varmastikkin hahmottuisi mutta ainekin tämä "Jos ette maksa jatkuvaa tukea niin viedään teiltä duunit" kiristyslinja katoaisi historiaan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

risto

Quote from: gloaming on 04.01.2013, 11:50:29
Eräiden ranskalaisten lähteiden mukaan muuten risteilijän rantamisesta STX:n Ranskan telakalla oli nimet alla jo viimeistään joulukuun puoliväliin mennessä. Eli asia oli jo ratkennut, kun Suomen valtion kanssa vielä neuvoteltiin subventioista.

Toisaalta väitteiden mukaan Ranskalaisten kanssa ei edes alettu neuvottelemaan ennen kuin hallitus epäsi 50 miljoonan lainan kesällä tai syksyllä.

Kekkosella olisi kyllä ollut vuorosanat valmiina tähän tapaukseen. Kaikki valtit oli käsissä, koska täällä oli jo laivasarjaa tehty ja ranskalaisilla puolestaan voi olla hiukan hankalaa vääntää laiva prototyyppinä liikkeelle, mutta ei onnistunut tällä kertaa.

Kaikkihan sen tietää, että kyse ei ollut 50 miljoonasta pelkästään, vaan isommista rahasummista. Toisaalta kaikki järkevät ihmiset ymmärtävät myös sen, että nyt aikaansaatu tappio on vähintään 500 miljoonaa, että ei mennyt hallitukselta nyt vahvasti.

Muutenkin ihmettelen innovaatiotuen tuputtamista kun lainaa pyydetään. Eikö Kataisen mielestä miljoonalainat enää olleetkaan pisnes? Innovaatiotukia nyt ei ainakaan saataisi missään tapauksessa takaisin, paitsi tietenkin työllisyyden kautta.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.