News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Täytin 66 vuotta - olenko liian vanha politiikkaan?

Started by Jouko Piho, 29.11.2012, 02:58:57

Previous topic - Next topic

Jouko Piho

Täytin eilen, 28.11.2012, 66 vuotta.

Olenko minä, tämänikäinen eläkeläinen, liian vanha politiikkaan?

Varsinkin kun pyrin saamaan perusteilla olevan puolueeni, Suomen Laillisuuspuolueen, seuraavissa eduskuntavaaleissa v. 2015 Suomen suurimmaksi puolueeksi, mikä onnistuessaan merkitsisi sitä, että minä olisin v. 2015 68-vuotias pääministeri.

Onko sinulle tällainen ikä ongelma? Vai onko se pikemminkin tae monien vuosien antamasta elämänkokemuksesta?

Koen itse olevani parhaassa iässä Suomen henkiseksi ja poliittiseksi johtajaksi. Ei diktatuurisesti, vaan suunnanantajana ja sen jälkeen yhteistyössä muiden kanssa. Minä en voi yksin muuttaa Suomen suuntaa. Minä olen vain profeetallinen aurankärki.

Jouko

Ei kai se iästä ole niin kiinni kuin aktiivisuudesta, terveystilasta. Jos itse tuntee kykenevänsä ja ympäristö sen hyväksyy niin kasikymppinenkin voi olla mukana politiikassa. Ja niinhän niitä tervaskantoja onkin vaikka jäkäliksi välillä haukutaankin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Ari-Lee

Onnittelut! Mitä on ikä? Sosiaalinen konstruktio?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

FadeAway

Käsittääkseni maailmalla on paljon vanhoja poliitikkoja. Jos pää pelaa, niin ei mielestäni ikä ole este. Tulevaisuudessa suuri osa suomalaisista on yli 75-vuotiaita, kai heitäkin joku saa edustaa, saavathan he ajaa autoa, äänestää jne, toimia lähes kaikissa tehtävissä. Pitäisikö systeemi muuttaa , että tietyn ikäiset eivät saa äänestää, koska ovat liian vanhoja vai kuinka? Jos luottamus äänestäjiltä löytyy ja terveys , niin miksi ei.
Mannerheim jatkoi presidenttinä 75-vuotiana.
Varmistuttuaan, ettei joutunut tuomittavaksi sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä, sairasteleva Mannerheim erosi presidentin tehtävistä 78-vuotiaana maaliskuussa 1946.
Kekkonen erosi presidentin virasta 81-vuotiaana.

Ei nykyiset huippupoliitikot (n.40v Urpo, Käteinen, Stubb, Wallin, Vanhanen, Hautala, Kyllönen ...jne) Eivät paljon dementikosta eroa. Puheiden perusteella.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Veikko

Varsinkin aikaisemmin oli tavanomaista, että kovimman tason poliitikot olivat 'Vanhoja herroja'. Silloin oli jo kertynyt kokemusta ja näkemystä. Tähän luokkaan kuuluvat vaikka kovimman poliittisen panoksensa yli kuusikymppisinä antaneet Paasikivi ja Churchill.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Fiftari

Onnea. Eikös se ikä ole vain numeroita ja kokemusten määrä vuosissa? Jos pää pelaa ja kroppa jaksaa niin ei muuta kuin eteen päin sano mummo hangessa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

IDA

Et ole. Suomessa poliitikot ovat yleisesti liian nuoria. Tällä hetkellä esimerkiksi eduskunnassa on kyllä fiksuja nuoria, mutta kyllä siellä pitäisi olla pääsääntöisesti vahempia ihmisiä, joten anna palaa vaan.
qui non est mecum adversum me est

Ystävä

dothefake

Onko kyseessä aura, joka on taottu aseista vai kurkiaura?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tasapainorealisti

Ikä lienee tässä tapauksessa huolista pienimpiä pitkällä tiellä menestykseen.

Faidros.

Quote from: Tasapainorealisti on 29.11.2012, 08:10:41
Ikä lienee tässä tapauksessa huolista pienimpiä pitkällä tiellä menestykseen.
Voisi jopa sanoa, että ikä on meidän muiden puolella.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Noottikriisi

Onneksi olkoon vaan, ikää on ihan sopivasti poliitikolle.
Kuittailijoista nyt ei kannata välittää, olisivat varmaan sanoneet samaa 66-vuotiaalle Ronald Reaganillekin niin iästä kuin ideologioista. ;)
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Tulituki

No et ole liian vanha. Jos joku, niin ihmisen ikä on se paljon puhuttu sosiaalinen konstruktio.
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

normi

Quote from: Jouko Piho on 29.11.2012, 02:58:57

Varsinkin kun pyrin saamaan perusteilla olevan puolueeni, Suomen Laillisuuspuolueen, seuraavissa eduskuntavaaleissa v. 2015 Suomen suurimmaksi puolueeksi, mikä onnistuessaan merkitsisi sitä, että minä olisin v. 2015 68-vuotias pääministeri.

Onko sinulle tällainen ikä ongelma? Vai onko se pikemminkin tae monien vuosien antamasta elämänkokemuksesta?

Koen itse olevani parhaassa iässä Suomen henkiseksi ja poliittiseksi johtajaksi. Ei diktatuurisesti, vaan suunnanantajana ja sen jälkeen yhteistyössä muiden kanssa. Minä en voi yksin muuttaa Suomen suuntaa. Minä olen vain profeetallinen aurankärki.

66 ikä ei ole este mikäli järki luistaa... vain politiikan sisällön pitää ratkaista...
Impossible situations can become possible miracles

Janix

Onko ne kurkia vai hanhia jotka mekastavat aurassa lentäessään? Minusta aurassa kannattaa lentää niin kauan kuin vain jaksaa. Lätäköistä (jonne kaakatus kuuluu) saattaa pyrähtää auraan uusia vereksiä kaakattajia.

Pidän kovasti Pihon kirjoituksista, toivon että saan lukea niitä vielä pitkään.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

Tabula Rasa

Iällä ei mitään väliä vaan tarjotuilla vaihtoehdoilla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

sivullinen.

Yleensä mitä vanhempi, sen parempi. Vanhempi ei enää tavoittele omaa henkilökohtaista etua vaan pystyy keskittymään yleiseen etuun.

Tietenkin tilanteessa on tällä kertaa yksi erityispiirre: Suurten ikäluokkien ja muiden sota-ajan lapsien koulutustaso on ihan olematon verrattuna jo vaikka nykyisiin parikymppisiin! Laskelmoinnit ja kehitys pitäisi jättää siis suosiolla nuoremmille. Arvopohja ja elämänkokemus sen sijaan olisi hyvä pistää käyttöön.

Nykyisessä mallissa vaan politiikka - siis puolueissa tapahtuva edustus - ei ole paras tapa käyttää niitä. Ennemmin sitä lukee Pihon kirjoituksia, joista monta uutta oivallusta ja tietoa olen itsekkin pongannut, nykyisellään, kuin näkisi Pihon valtionvarainministerinä valehtelemassa: Kreikalla tienataan. Jos ei paljoa, niin vähän. Kaikki hyvin euroopassa. Henkilökohtaisesti Piholle ministerin pesti saattaisi parantaa rahapulaa, jos sellainen vaivaa, ja julkisuuden kaipuun, mutta mitä muuta iloa siitä olisi? Pääsisi kenties aikaisemmin hautaan - jos siitä haaveilee.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Adolf Stege

Onneksi olkoon. Ei ikä ole este politiikassakaan.

sologdin

Quote from: normi on 29.11.2012, 09:39:19

66 ikä ei ole este mikäli järki luistaa... vain politiikan sisällön pitää ratkaista...

Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta eikö yhteisten asioiden hoidossa (~politiikassa) järjen pitäisi luistaa iästä riippumatta.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Teiskolainen

Et missään tapauksessa. Sitäpaitsi politiikka ei ole mikään mittari ihmisten kyvykkyydestä.
Eduskunnassakin on paljon edustajia, jotka eivät pystyisi oikeilla töillä itseään elättämäänkään.
Velttokin meni aikoinaan suoraan sossun luukulta eduskuntaan.

Emo

Et ole liian vanha, et todellakaan. Vihainen nuori mieshän sinä olet, kuten me kaikki täällä Hommaforumilla; ei täällä muita olekaan.

tarhuri

Onneksi olkoon, minä, joka olen juuri täyttänyt 60, en ole oikein päättänyt vielä, mille alalle antautuisin.  Jotain uutta tekisi mieli kokeilla, moottoripyörä on jo ja uusi moottori veneessä.  Ehkäpä uusi muija olisi asiaa. ;D
Olen olemassa, siis ajattelen.

Embo

Koen itse olevani parhaassa iässä Suomen henkiseksi ja poliittiseksi johtajaksi.

Se, että joku kuvittelee kenenkään yhden ihmisen ylipäätään voivan olla Suomen henkinen ja poliittinen johtaja, on lähinnä harhaista. Henkistä johtajuutta ei voi yksi ihminen saavuttaa, ja yhden ihmisen hallussa olevan poliittisen johtajuuden estää valtiosääntö.

Se, että joku tavoittelee moista asemaa, on sitten kaksinkertaisesti harhaista. En toivota onnea enkä menestystä.

Ikä on sivuseikka.

coscarnorth

Myöhästyneet onnittelut täältäkin!

Ikä ei merkitse politiikassa oikeastaan mitään. Tai no, sanotaan nyt vaikka niin, että oikeastaan kokemus on vain ja ainoastaan plussaa ja vaikuttaa positiivisella tavalla poliitikon uskottavuuteen. Parikymppisellä se ikä voisi suurempi ongelma olla. 
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

Deloch

Quote from: Embo on 29.11.2012, 13:21:11
Koen itse olevani parhaassa iässä Suomen henkiseksi ja poliittiseksi johtajaksi.

Se, että joku kuvittelee kenenkään yhden ihmisen ylipäätään voivan olla Suomen henkinen ja poliittinen johtaja, on lähinnä harhaista. Henkistä johtajuutta ei voi yksi ihminen saavuttaa, ja yhden ihmisen hallussa olevan poliittisen johtajuuden estää valtiosääntö.

Se, että joku tavoittelee moista asemaa, on sitten kaksinkertaisesti harhaista. En toivota onnea enkä menestystä.

Ikä on sivuseikka.

Kannattaa tutustua Pihon muihin kirjoituksiin niin huomaa missä strääfeissä mies liitelee.

Tämä sanottuna, ainahan sitä saa yrittää. En ole kieltämässä Pihon yrityksiä politiikassa, päinvastoin. Ja jos kansa sattuisi äänestämään hänet vaikka Suomen Kuninkaaksi, niin sittenhän se olisi demokraattinen päätös jota tulisi kunnioittaa.

Parsifal

Niin kauan kun pää ja kroppa pelaavat, niin antaa mennä vaan.

Mutta jos roikkuu kuvioissa vielä 80-vuotiaana, alkaa olla jo riski siitä, että poliitikko kuukahtaa omia aikojaan kesken tärkeän toimen.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Oami

Samantekevää minulle, minkä ikäisiä poliitikot ovat. Asiasisältö on se mikä ratkaisee.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Eino P. Keravalta

Olet, Jouko, aivan sopivassa iässä politiikkaan: olihan Picassokin viriilissä kunnossa vielä 9-kymppisenä. Ja kiinalainen Li Ching-yun eli 255-vuotiaaksi ( 1678- 1933 ) ja hänellä oli kaikkiaan 14 vaimoa ja 180 jälkeläistä. Joten Joukolla on vielä paljon mahdollisuuksia, eikä vain siksi, että hän on tietoinen salaliitoista ja muusta saatanallisesta hämärätoiminnasta.

PS: Ikä ei välttämättä tuo viisautta, mutta eipä sitä tuo välttämättä nuoruuskaan.

PS: Itse olen vasta 44-vuotias, eli lähinnä teini-iässä. Käyttäydynkin kuin kakara.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

rölli2

eikös ronniekin ollut jo ikämies kun tuli valituksi usan pressaksi  ;)

Eino P. Keravalta

Quote from: rölli on 29.11.2012, 16:27:58
eikös ronniekin ollut jo ikämies kun tuli valituksi usan pressaksi  ;)

Ja Jerry Lee Lewis taisi levyttää vielä 75-vuotiaana pari vuotta sitten. Chuck Berry heittää keikkaa, vaikka on yli 8-kymppinen. Ja onhan se sentään paljon vaativampaa olla rock and roll - tähti kuin joku presidentti.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.