News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kuinka moni on harkinnut muuttoa impivaaraan?

Started by Tabula Rasa, 19.11.2012, 20:26:23

Previous topic - Next topic

Kuinka moni on harkinnut muuttamista impivaaraan(vain nuivia naapureita)/monikulttuurivapaaseen ympäristöön?

Olen valmis muuttamaan impivaaraan ensimmäisenä(talon hinta taskussa ja perheen kanssa kaikki sovittu valmiiksi), ainoastaan osoite harkinnassa.
7 (5.3%)
Olen valmis muuttamaan impivaaraan mikäli muut nuivat pistävät yhteisön aluksi pystyyn.
13 (9.8%)
Haluaisin muuttaa impivaaraan, muttei ole käytännössä mahdollista (taloudelliset, opiskelu, perhe, työ yms syyt).
31 (23.3%)
Olen harkinnut vakavasti muuttoa impivaaraan ja kiikun siinä rajoilla uskaltaisinko toteuttaa unelmani.
13 (9.8%)
Olen unelmoinut impivaaraan muutosta, muttei minusta ole käytännössä lähtijäksi.
4 (3%)
Tahtoisin monikulttuurivapaaseen ympäristöön mutten impivaaraan.
24 (18%)
En tahdo impivaaraan.
6 (4.5%)
Rakastan monikulttuurista elinympäristöä ja viihdyn täällä.
5 (3.8%)
Joku muu, mikä? Kerro omin sanoin mikäli valitset tämän.
2 (1.5%)
Olen jo/vielä impivaarassa, luojan kiitos. Kerro missä, päästäänkö mekin?
28 (21.1%)

Total Members Voted: 133

Sunt Lacrimae

Quote from: nuivanniemi on 01.12.2012, 16:23:41
Quote from: junakohtaus on 28.11.2012, 18:44:38
Joku muu, mikä.

En todellakaan tiedä minkälaiseksi paikaksi näiden kyselyjen kirjoittajat Helsinkiä luulevat, mutta kun siitä monikulttuurisuudesta ei ole tähän mennessä ollut mulle kertakaikkiaan yhtään mitään muuta haittaa kuin mitä palkkakuitista veroja näkyy. Mitään mellakoivia laumoja ei yksinkertaisesti missään näy, katuturvallisuus on oikein hyvä jne jne.

Olisin voinut myös valita "En tahdo Impivaaraan". Pelkkä ajatuskin on hyytävän kammottava. Siellä sitä sitten oltaisiin ja maailma menisi menojaan.

:D

Oliko tämä vitsi? Koillis-Helsingissä (Malmi, Tapulikaupunki jne.) ja Länsi-Helsingissä (Malminkartano, Kannelmäki, Pohjois-Haaga) voi kukin käydä illalla paikallisjunalla fiilistelemässä tätä Helsingin "turvallisuutta".

En osaa mieltää itse Haagaa rauhattomaksi lukuunottamatta ehkä ostaria. Muiden esimerkkien ja vaikka sen Itä-Helsingin kohdalla ihmetyttää kyllä minuakin. Helsinki- nimisiä paikkoja on ilmeisesti kaksi, me asumme siinä Suomen pääkaupungissa ja junis jossain toisessa Helsingissä.
Play stupid games, win stupid prizes.

Snuiva

Quote from: nuivanniemi on 01.12.2012, 16:23:41
Quote from: junakohtaus on 28.11.2012, 18:44:38
Joku muu, mikä.

En todellakaan tiedä minkälaiseksi paikaksi näiden kyselyjen kirjoittajat Helsinkiä luulevat, mutta kun siitä monikulttuurisuudesta ei ole tähän mennessä ollut mulle kertakaikkiaan yhtään mitään muuta haittaa kuin mitä palkkakuitista veroja näkyy. Mitään mellakoivia laumoja ei yksinkertaisesti missään näy, katuturvallisuus on oikein hyvä jne jne.

Olisin voinut myös valita "En tahdo Impivaaraan". Pelkkä ajatuskin on hyytävän kammottava. Siellä sitä sitten oltaisiin ja maailma menisi menojaan.

:D

Oliko tämä vitsi? Koillis-Helsingissä (Malmi, Tapulikaupunki jne.) ja Länsi-Helsingissä (Malminkartano, Kannelmäki, Pohjois-Haaga) voi kukin käydä illalla paikallisjunalla fiilistelemässä tätä Helsingin "turvallisuutta".

Ehkäpä juniksen kuva auttaa selventämänn miksi hän mieltää asuinalueen turvalliseksi itselleen. Kuvassa hän on poistunut panssaroidusta limusiinistään. Hänen kymmenen aseistettua henkivartijaansa ovat rajattu kuvan ulkopuolelle.

(http://i49.tinypic.com/2a50oie.jpg)

Farrow

Tuota, ehkäpä Helsinki ei ole kauttaaltaan vain jotain yhtä ja tiettyä. Vai?
Mikä syy teillä ylipäätään on epäillä sitä etteikö Helsinki olisi ollut turvallinen hyvinkin monille täällä asuville? Ei täällä läheskään kaikki ole kokeneet taskuvarkautta, katuväkivaltaa, mellakointia (heh) ja sen sellaista, saatikka raiskareita tms.

Jotain suhteellisuudentajua.

Ihan normaalia elämää täällä useimmat viettävät.
Ei kaikki Helsingissä asuvat tätä kaupunkia vihaa ja ole pois muuttamassa.

Myös noissa "pahamaineisissa" lähiöissä voi elää ihan suht rauhallista nukkumalähiöelämää. Riippuu paljon varmaan siitä missä talossa ja millä kadulla asuu.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Siili

Quote from: Farrow on 02.12.2012, 16:14:48
Myös noissa "pahamaineisissa" lähiöissä voi elää ihan suht rauhallista nukkumalähiöelämää. Riippuu paljon varmaan siitä missä talossa ja millä kadulla asuu.

Epäilemättä Malmön Rasmusgatankin oli joskus unelias asuntoalue, jossa pahin ympäristöhäiriö oli viikonloppuisin hoilaavat juhlijat.  Ei ole kuitenkaan enää:

http://www.youtube.com/watch?v=xqSTGlPOnzs

Eikö proaktiivisuus ole aina suotavampaa kuin retroaktiivisuus?  Vai meinaako Farrow, että trendit Itä-Helsingissa eivät anna aihetta huoleen?

Farrow

^No mun mielestä toi on vaan sen verran henkilökohtainen asia että miten esim. kokee Helsingissä asumisen (kuten vaikkapa junis tässä ketjussa) että sitten kun joku tulee väittämään että "ei se ole noin", niin siinähän yritetään mitätöidä toisen OMA HENKILÖKOHTAINEN kokemus Helsingistä ihan tyystin.

Kuten sanoin, riippuu varmaan paljon siitä missä täällä asuu.
Nyt on vedetty tuo Itä-Helsinkikin mukaan, vaikka...
kuinka moni kommentoijista edes mahtaa siellä asua?

Ja ei, ei tietenkään ole hyvä asia miten asiat joillain seuduilla kehittyvät.

Toisaalta, lienee seutuja joissa käy sitten päinvastaista, eli aiemmin "pahamaineinen" seutu kokee jonkinlaista noususuhdannetta ja parantaa mainettaan.

Tämä ketju ei myöskään koske Malmöä, vaan impivaaraan muuttoa.

Jotkut haluavat muuttaa maalle/impivaaraan. Hienoa heille! Siis että voivat/haluavat muuttaa jonnekin jossa kokevat elämänlaatunsa paranevan. Sehän on hyvä juttu.

Mutta eikö ole yhtälailla hyvä asia, jos joku nyt sattuu kokemaan Helsingin sopivimmaksi ja mieluisimmaksi asuinpaikaksi itselleen?
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

sivullinen.

Optimi olisi joku Sipoon korpipaikka. Sieltä kun pääsisi vartissa autolla keskustaan ja kymmenessä minuutissa kävellen metsän siimekseen.

Valitettavasti sellaista paratiisia ei ole mahdollista kaikille tuottaa. Suomessa paratiisipaikat jaetaan kuten Neuvostoliitossa Stalinin aikaan: valtiokapitalismilla. Puolue-eliitille annetaan siis rahaa palkkoina ja "poikkeuslupia" rakentaa miten haluavat. Mielelläni siihen joukkoon kuuluisin - kuten olisin mielelläni kuulunut Neuvostoliiton "ylimystöön".

En silti pidä sellaista hyvänä jakona yleisesti: se vaatii niin räikeää epätasa-arvoa. Pohjanmaan pikkukaupungit olisivat parempia - ne itsellisten maanviljelijöiden kauppapaikat. Siellä olisi tarpeeksi Sipoon korpimetsää; tarpeeksi Helsingin keskustaa - ja se on mahdollista kaikille tasapuolisesti sallia. Mutta nekin on eu-byrokratian kautta tuhoutuneet. Ne on pakkoliitetty ja naitettu isoiksi kunniksi; pellot on tehty niin suuriksi, ettei metsään pääse ilman autoa ja suot on ojitettu. Samalla keskukset on täytetty tyhjäntoimittajilla, virastobyrokraateilla ja yhä enenevässä määrin "vieraslajeilla".

Päin helvettiä mennään - kun se on muka rikastumista. Minusta siellä missä on köyhää on hyvä! Jo antiikin rooman historioitsivat kuvasivat "fennojen" maata viheliäisen köyhäksi. Se on minun unelmani; minun impivaarani; minun korpeni. Ruokaa sen verran, että elää. Metsää sen verran, että lämmittää. Lääniä sen verran, että voi rauhassa hengitellä. Välillä - elämän tietyissä vaiheissa - voi sitten käydä suuria maita ja kaupunkeja katselemassa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Sunt Lacrimae

Quote from: Farrow on 02.12.2012, 16:50:26
^No mun mielestä toi on vaan sen verran henkilökohtainen asia että miten esim. kokee Helsingissä asumisen (kuten vaikkapa junis tässä ketjussa) että sitten kun joku tulee väittämään että "ei se ole noin", niin siinähän yritetään mitätöidä toisen OMA HENKILÖKOHTAINEN kokemus Helsingistä ihan tyystin.

Jos sattuu asumaan esimerkiksi jossain Katajanokalla ja liikkuu kantakaupunginkin alueella lähinnä päiväsaikaan niin kokemuskin alueesta on luultavasti sellainen, että ihan kivaa ja rauhallista, mitä nyt aina illan vironlaivan saapuessa alkaa kännimökä ja joskus eksyy pari spurgua pyörimään ratikan mukana. En tiedä, missä junis asuu, mutta pointti oli se, että mielestäni on ihan aiheellista kyseenalaistaa pelkästään omaan elämänpiiriin liittyvät yleistykset Helsingin kokoisesta kylästä.

kuinka moni kommentoijista edes mahtaa siellä asua?

Siis voi saatana soikoon pitikö tuokin kortti nyt vetää esiin? Minä en ole asunut esimerkiksi Rosengårdissa, Molenbeekissä tai South Centralissa ja silti jostain syystä tiedän, että nuo eivät pääsääntöisesti ole kovin kivoja mestoja.  :facepalm:

Farrow

KYLLÄ, helvetti soikoon oli aivan pakko JUURI TUO kortti vetää pakasta. Ole hyvä!

Katajanokka. Rosengård. Jepjep...

Noh, ei ehkä niin ääripäihin tarvitse mennä.
Suurin osa helsinkiläisistä käsittääkseni asuu melko ns. normaalissa asuinympäristössä, normaalia elämää, ilman mitään kummempaa "lähiörähinöintiä".

Miksi monesti Helsingin kauheudesta puhuttaessa otetaan esille just jotkut pahimmat lähiöt, kun kaupunki on paljon muutakin, asuinalueesta/kotikadusta/asuintalosta/rapusta/kerroksesta riippuen?

Pointti tosiaan on se, että niitä yleistyksiä, PUOLEEN JOS TOISEENKIN, on ehkä ihan hyvä jättää tekemättä tämänkokoisesta kaupungista!

En myöskään usko että kaikki jotka Helsingissä jostain syystä viihtyvät, olettaisivat että jokaikinen kolkka Helsingissä olisi yhtä viihtyisä kuin se oma elämänpiiri. Ei kai kukaan sellaisia yleistyksiä tässä ketjussa edes ole tehnyt..?

Edit: Minun pointtini ainakin on ollut se, että Helsingissä on mahdollista elää ja viihtyä, ja niin monet meistä viihtyvätkin. Osa sitten taas ei viihdy ja pitää Helsinkiä kamalana paikkana, ja sekin on aivan yhtä relevantti käsitys pääkaupungistamme kuin sekin että tää on ihan jees paikka.

junakohtaus

Ilmeisesti olisi pitänyt seurata tätä ketjua ja osallistua enemmän.

Mä lähtisin koska tahansa Malmille tai Tapuliin puuhaamaan mitä vain mihin aikaan tahansa. Ihan ongelmitta.

Lukaisen ketjun läpi ja katson lisää jos jokin asia vaatii kommentointia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Sunt Lacrimae

Quote from: Farrow on 02.12.2012, 22:41:50
KYLLÄ, helvetti soikoon oli aivan pakko JUURI TUO kortti vetää pakasta. Ole hyvä!

Katajanokka. Rosengård. Jepjep...

Noh, ei ehkä niin ääripäihin tarvitse mennä.

Ja sitten seuraakin toinen naamapalmu.  :facepalm:

Pointtina oli siis ihan se, että "kuinka moni mahtaa siellä asua?" on toteamuksena melko ontto etenkin kun nykypäivänä on nämä kaikki lehdet, internetit sun muut.

Quote from: Farrow on 02.12.2012, 22:41:50

Edit: Minun pointtini ainakin on ollut se, että Helsingissä on mahdollista elää ja viihtyä, ja niin monet meistä viihtyvätkin. Osa sitten taas ei viihdy ja pitää Helsinkiä kamalana paikkana, ja sekin on aivan yhtä relevantti käsitys pääkaupungistamme kuin sekin että tää on ihan jees paikka.

No vaikka nyt junakohtaus tuossa ylempänä, siitähän tässä oli kyse.

Farrow

Sä voit naamapalmuilla ihan vapaasti.

En oikein ymmärrä mitä yrität sanoa, mikä on sun pointti? Ja miten olen mielestäsi jotenkin "väärässä" ja mistä asiasta..?

Kysyin sitä että kuinkahan moni mahtaa asua alueella x, koska usein sitä vaan on niin kovin helppo kommentoida ja kärjistää asioita ilman omakohtaista kokemusta. Ja Itä-Helsinki (joka kaikenlisäksi on aika hemmetin iso alue!) on monesti just se mitä monet leimaa "maineen" ja kärjistysten ja toisen käden informaation perusteella. Siis että se on suunnilleen joku ghetto... vaikka sielläkin mun mielestäni pätee se, että asuinympäristön viihtyisyys voi vaihdella hyvinkin paljon riippuen siitä millä kadulla, millaisessa talossa yms. asustelee. Siellä Itä-Helsingissäkin. Ei kaikki siellä asuvat ole onnettomia ja tyytymättömiä lähiön ja mokutuksen vankeja. (Jos nyt vähän kärjistän).

Sun jälkimmäistä kommenttia edittiini en tajunnut.

junakohtaus

Näin. Luettu suurinpiirtein.

Mun täytyy kyllä sanoa, että täältä katsoen nimenomaan ei ole yhtä relevantti näkökanta pitää Helsinkiä hirvittävänä kaaoksen ja paheen pesänä. Ei täällä oikeasti ole örkkejä ja lohikäärmeitä.

Idänkin tunnen kohtalaisesti, olen jopa asunut Meri-Rastilassa eikä siinä mitään muuta vikaa ole kuin että se on helvetin kuusessa kaukana Itiksen tuolla puolen.

Sunt Lacrimae

Sun jälkimmäistä kommenttia edittiini en tajunnut.

Se johtuu siitä, että meni quotet väärään paikkaan, piti lainata tätä: "Ei kai kukaan sellaisia yleistyksiä tässä ketjussa edes ole tehnyt..?"

Farrow

^OK.

Niin, en tiedä, kai tämä lähinnä henkilökohtainen mielipideasia on (tai ehkä joiltain osin myös mielikuva-asia), siis miten jonkun alueen/kaupungin kokee.

Tuntuu vain että jos joku (minä, Suomi2050, junis..) sanoo ettei tahdo muuttaa impivaaraan tai että esim. Helsinki on ihan ok paikka, niin joutuu heti alakynteen ja perustelemaan mielipidetään toisten kyseenalaistaessa. Siis ikäänkuin emme itse tietäisi "omaa parastamme" tai sitä että viihdymmekö / olemmeko turvassa tällaisessa ympäristössä vai emme... Näin ainakin muutamassa viestissä.

Täällä on valtavirtaa olla sitä mieltä että Helsinki on kauhea paikka.

Suomi2050

Quote from: Farrow on 02.12.2012, 23:33:42
^OK.

Niin, en tiedä, kai tämä lähinnä henkilökohtainen mielipideasia on (tai ehkä joiltain osin myös mielikuva-asia), siis miten jonkun alueen/kaupungin kokee.

Tuntuu vain että jos joku (minä, Suomi2050, junis..) sanoo ettei tahdo muuttaa impivaaraan tai että esim. Helsinki on ihan ok paikka, niin joutuu heti alakynteen ja perustelemaan mielipidetään toisten kyseenalaistaessa. Siis ikäänkuin emme itse tietäisi "omaa parastamme" tai sitä että viihdymmekö / olemmeko turvassa tällaisessa ympäristössä vai emme... Näin ainakin muutamassa viestissä.

Hyvin sanottu.

Olenkin tässä ketjussa perustellut, että miksi en sinne impivaaraan halua, joten iso kaupunki on minulle silloin luonnollinen valinta. Vielä asun suht. pienessä kaupungissa, mutta sitten aikuisena haluaisin muuttaa Helsinkiin. Isot kaupungit ovat siitä kivoja, että sinne voi sulautua joukkoon ja saa sitä omaa rauhaa. Enemmän kauppoja, vapaa-ajan toimintaa jne...

junakohtaus

Ennen kaikkea isossa kaupungissa voi oman henkilökohtaisen kylänsä rakentaa mieleisekseen. Ihmiset ja aktiviteetit ovat oman maun mukaisia.

Suomi2050

Onks siellä Helsingis/pääkaupunkiseudulla ne asunnot ja vuokrat valtavan kalliita?

PaulR

Tuossa funtsinut ostavani jonkin räjähtäneen yksiön ja laittavani kuntoon putkirempan aikana. Vakaa vuokratuotto Impivaarassa kiihottasi kyllä.

E:
Quote from: Suomi2050 on 03.12.2012, 00:03:28
Onks siellä Helsingis/pääkaupunkiseudulla ne asunnot ja vuokrat valtavan kalliita?

Useammalla matalapalkka-alalla on ns. pääkaupunkilisä, että tulee toimeen.

junakohtaus

No onhan ne. Vuokrayksiö säädyllisellä sijainnilla ei käytännössä lähde alle kuuden-kuuden puolen sadan ja oikeasti hyvä sijainti sekä kunto nostavat yksiönkin vuokran helposti johonkin 900 euroon, mutta jos tulet tänne opiskelemaan saat kyllä luultavasti HOASin kämpän ehkä kolmeen-neljään sataan. Hoasilla joudut tosin alkuun asumaan solussa ja vasta sitten saatat saada yksiön.

Omistusasuminen on sitten luku erikseen. Jos tahtoo kaupunkiin, so. kantakaupunkiin, voi lähteä siitä että joku minimissään 120-130 tonnia pitää olla ainakin että saa yhtään mitään. Me maksettiin omasta 160 ja remppaa on tehty ehkä kympillä siihen päälle.

junakohtaus

Jatkan vielä vähän.

Mitenhän väki oikeasti ajattelee että tällainen vähän laskutavasta riippuen ehkä 700-1000 tuhannen ihmisen hässäkkä muka toimisi, jos jokainen joutuisi koko ajan pelkäämään väkivaltaa ja kaikki omaisuus, mitä ei ole hitsattu kiinni johonkin, varastettaisiin? Minkä takia me ei kaikki olla lähdetty täältä ajat sitten?

Mitä siihen monikulttuurisuuteen tulee, niin se oikeasti ei ole ihan niin big deal. Kaupunkilaiseen elämään nyt on aina kuulunut että väkeä on vähän joka junaan ja joka laiturille eikä siitä koskaan ole niin suurta numeroa nostettu.

Snuiva

Sargasmi tutkaankin saa joskus vilkuilla.

Jos saanen tarjota omaa kokemustani asumisesta sosiaalisesti heikomman aineksen ja etnisen värinänä kansoittamassa lähiössä? No tarjoan kuitenkin, minä sain liikkua aivan rauhassa koiran kanssa iltalenkillä. Jostain syystä vaimo ei voinut tätä tehdä ilman ikäviä sattumuksia.

Naapuritalossa asuvan kaverin mielestä paikka oli mitä mainion, aamulla töihin ja kaupan kautta äänieristettyyn kotiin. Jotenkin hän onnistui missaamaan kaiken jännittävän aktiviteetin alueella.

Muutaman kilometrin päässä alueesta sijaitsee aivan normaalien ihmisten asuttamia lähiöitä ilman jännittävien aktiviteettien jälkiä. Kaikki tämä samassa kaupungissa. Jos viihdyt omalla asuinalueellasi, hienoa, se ei kuitenkaan sitä tarkoita etteikö asuinkaupunkisi sisällä olisi myös hieman ikävämpiä asuinalueita.

Ilkka Partanen

Kuopio on aika sopivan impivaaralainen paikka, samoin Pohjois-Savo suurelta osin.

nuivanniemi

Quote from: junakohtaus on 02.12.2012, 23:58:21
Ennen kaikkea isossa kaupungissa voi oman henkilökohtaisen kylänsä rakentaa mieleisekseen. Ihmiset ja aktiviteetit ovat oman maun mukaisia.

Maaseudulla joutuu oppimaan tulemaan toimeen erilaistenkin ihmisten kanssa. Kaupungissa on viherhörhöjenkin helppo jäädä nyhjäämään vain samanlaisten kanssa ja kuvittelee sitten, että kaikki ovat sellaisia ja järkyttyy, kun siellä Kehä I:n ulkopuolella onkin edelleen vielä 2000-luvullakin niitä kamalia juntteja.
Baruch haba b'Shem Adonai

nuivanniemi

Quote from: junakohtaus on 03.12.2012, 00:26:18
Jatkan vielä vähän.

Mitenhän väki oikeasti ajattelee että tällainen vähän laskutavasta riippuen ehkä 700-1000 tuhannen ihmisen hässäkkä muka toimisi, jos jokainen joutuisi koko ajan pelkäämään väkivaltaa ja kaikki omaisuus, mitä ei ole hitsattu kiinni johonkin, varastettaisiin? Minkä takia me ei kaikki olla lähdetty täältä ajat sitten?

Mitä siihen monikulttuurisuuteen tulee, niin se oikeasti ei ole ihan niin big deal. Kaupunkilaiseen elämään nyt on aina kuulunut että väkeä on vähän joka junaan ja joka laiturille eikä siitä koskaan ole niin suurta numeroa nostettu.

No paikallisena voin sanoa, että ihmiset yleisesti kulkevat täällä laput silmillä ja suhtautuvat tuntemattomiin aika tylysti, elleivät jopa suoranaisen vihamielisesti. Kohteliaisuus on päälleliimattua, joka karisee nopeasti, jos tulee jotain ongelmia. Sellaista leppoista meininkiä ja hyväntahtoisuutta, jota 1990-luvulla vielä oli, ei enää nykypäivänä tapaa paljoa. Joutuu menemään Tampereelle, jos haluaa mukavia aitoja kohtaamisia tuntemattomien kanssa. Osansa tässä on varmaankin kaupungin mokuttumisella ja vihertymisellä, kun tulee vain liikaa erilaisuutta ja ei enää voi ennakoida ollenkaan muiden ihmisten käytöstä. Ja menestyjäihmisillä menestys on noussut hattuun niin, että aidosti pidetään paskasakkina niitä leipäjonojen ihmisiä. Sitten saamme näitä kuuluisia kommentteja heikommasta aineksesta. Elinpiirit ovat niin eriytyneet, joka on mahdollista Helsingin kokoisessa uraputken tekemiselle ja opiskelulle keskittyvässä kaupungissa. Helsingissä on oltava jokin tarkoitus, miksi täällä on - ei sillä tavalla voi elää rennosti kuten muualla Suomessa. Tämä jenkkityylinen pinnallisen menestyksen ilmapiiri on tullut 2000-luvulla Stadiin. Henkilökohtaisena mielipiteenäni tällainen.
Baruch haba b'Shem Adonai

Farrow

Quote from: Snuiva on 03.12.2012, 01:21:42

Jos saanen tarjota omaa kokemustani asumisesta sosiaalisesti heikomman aineksen ja etnisen värinänä kansoittamassa lähiössä? No tarjoan kuitenkin, minä sain liikkua aivan rauhassa koiran kanssa iltalenkillä. Jostain syystä vaimo ei voinut tätä tehdä ilman ikäviä sattumuksia.

Naapuritalossa asuvan kaverin mielestä paikka oli mitä mainion, aamulla töihin ja kaupan kautta äänieristettyyn kotiin. Jotenkin hän onnistui missaamaan kaiken jännittävän aktiviteetin alueella.

Muutaman kilometrin päässä alueesta sijaitsee aivan normaalien ihmisten asuttamia lähiöitä ilman jännittävien aktiviteettien jälkiä. Kaikki tämä samassa kaupungissa. Jos viihdyt omalla asuinalueellasi, hienoa, se ei kuitenkaan sitä tarkoita etteikö asuinkaupunkisi sisällä olisi myös hieman ikävämpiä asuinalueita.
Niin, eli olemme samaa mieltä. Jos nyt viestejäni yhtään luit.

Snuiva

Quote from: Farrow on 03.12.2012, 01:50:06

Kyllä, jopa siinä määrin että linkkasit viestini esimerkiksi kun puhuit joutuvasi puolustelemaan muille käyttäjille asuinaluettasi.

junakohtaus

Jees. Enhän mäkään herran jestas tietenkään sitä mieltä ole, että Helsingistä kuuluu pitää. Itse asiassa mä jopa uskon että täytyy olla yhtä helvettiä jos mieluummin asuisi muualla, mutta asiat ovat tuoneet tänne. Jos mä joutuisin tästä muuttamaan vaikka sellaisiin sinänsä laadukkaisiin kaupunkeihin kuin Kuopioon tai Jyväskylään, olisin ihan varmasti sitä mieltä että koska täältä pääsee kotiin.

IDA

Suomessa kaupungit yleensä pilataan huonolla rakentamisella. Toisaalta sekin on suhteellista, sillä olen jotenkin ruvennut pitämään jopa Kouvolasta.

Helsingissä Kampista Kaivopuistoon on hienoa kävellä. Kotka menettelisi ilman kaupungintaloa. Lappeenranta ja Savonlinna ovat hienoja. Turkua ja Oulua en menisi kehumaan tyylin puolesta, mutta on niillä puolensa. Tampereella on yllättäen uudisrakennettu hienosti siihen kosken ympärille. Rauma on mukava ja Pori tyylikkään tyly. Kaskisissa on ehkä vieläkin Tynnyribaari, mikä oikeastaan riittääkin jne...
qui non est mecum adversum me est

Tsm

Itse asuin 30 ensimmäistä vuottani Itäisessä Helsingin maalaiskunnassa ja lähdin Impivaaraan tilaisuuden koittaessa. Meno nurkilla oli käynyt kohtuu rauhattomaksi, eikä takapiharakentaminen lähiöön tahi pakettikasarmi pastellipellolle kiinnostanut pätkääkään. Työpaikalleni (joka säilyi samana) on täsmälleen sama matka kuin siitä tuotantotyövoiman säilytysratkaisusta, johon maksoin lyhennyksen suuruista vuokraa. Pohjoisen suunnasta toki ruuhkat puuttuvat.

Asuntojen hinnat ovat puolet Helsingin ja maalaiskunnan hinnoista ja 100 metrin päästä portista alkaa oma ulkoilukeskus, eli talvellakin kulkukelpoinen polkuverkosto läpi valtavan metsäerämaan puroineen ja lampineen. Toki kauppaan on 5 kilometriä, mutta kilometrin päässä on luomutila, jonka puodista löytää lauantaisin tärkeimmät elintarvikkeet. Naapurusto on "tiheään asuttu", eli toista kymmentä taloa n. 2000 neliön tonteilla. Ikkunasta ei näy naapuriin sisälle ja takapihalla on täysin oma rauha ja vanha viljava puutarha. Joka pihassa on koira, joten tuntemattomat kulkijat kuulee kaukaa.

Ainoa kutsumaton vieras on ollut kaupustelijaromani, joka sai ajolähdön heti kun ymmärsin sen murtomiesten tiedustelijaksi. Suunnasta ja vauhdista päätellen ei ole tulossa takaisin.

Farrow

Quote from: Snuiva on 03.12.2012, 02:21:45
Quote from: Farrow on 03.12.2012, 01:50:06

Kyllä, jopa siinä määrin että linkkasit viestini esimerkiksi kun puhuit joutuvasi puolustelemaan muille käyttäjille asuinaluettasi.
Jep, näin tein. Koska siihen oli aihetta. Viimeisimmästä viestistäsi kuitenkin päättelin että taidamme olla siihen viestiin kirjoittamastasi samaa mieltä.