News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Tietääkö kukaan: Syrjiikö työkkäri kantaväestöä?

Started by tuomomat, 05.11.2012, 20:23:44

Previous topic - Next topic

tuomomat

Hei,

Olen yrittäjä pk-seudulta ja hain pitkäaikaistyötöntä töihin työvoimatoimiston kautta. Olen saanut 3 yhteydenottoa ja kaikki olivat joitain muita kuin kantaväestöä. Yrittääkö työvoimatoimisto tukea maahanmuuttajia ja vähemmistöjä kantaväestön kustannuksella?

Luulisi, että pitkäaikaistyöttömissä on myös kantaväestöön kuuluvia, mutta oman työkkärikokemuksen perusteella kantaväestöön kuuluvia ei ole pitkäaikaistyöttöminä.

Osaako kukaan kertoa faktaa siitä, yrittääkö työvoimatoimisto työllistää maahanmuuttajia ja vähimmistöön kuuluvia kantaväestön kustannuksella?

Tabula Rasa

Hmm, vaikken ole työkkärin asiakas ollut vuosikausiin niin silloin aikoinaankin kantikselle ei tarjottu työpaikkoja(palkallisia) vaan erilaisia kurssituksia=täysikasvuisten päiväkerhoja/laiskottelukeskuksia ja harjoittelupaikkoja=samaa työtä kuin muillakin mutta ilman palkkaa. Itselle olisi aikoinaan kelvannut mikä tahansa palkkatyö, mutta jostain syystä sellaista ei tarjottu, vaikka useamminkin haettiin ja pyydettiin.

Mikä hyvänsä kurssi jolla olisi valmistunut suoraan johonkin työtehtävään oli niin kiven alla etten päässyt yhteenkään sisään. Ja melko paljon näistä oli myös varattu pelkästään maahanmuuttajille. Eli mamukurssilla saattoi olla 15 hakijaa/18 paikkaa, kantiksilla taas 50 hakijaa /18 paikkaa, ja kantiskurssit olivat yhtälailla mamujen haettavissa. Sisällöltään muuten täysin samanlaiset kurssit.

Mutta olisi tuostakin turhakkeesta hyvä ottaa selvää, mitä tekevät vai tekevätkö mitään. Aikamoiselta suojatyöpaikalta tuo tähänastiselta pohjalta katsottuna vaikuttaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Vili Länsi

Työttömänä ollessa ei tarjottu kuin noita aikuistenpäiväkerhoja, kierrätyskeskukseen 9€ päivärahalla vai mitä se oli.
Oikeita töitä tarjottiin kerran, sekin siten että ilmoitin työkkäriin et lähden viikoksi sukulaisten luokse pohjoiseen, samalla kyselisin töitä sieltä jos on löytyäkseen. Tämä oli heidän ja lain mukaan ok kunhan ilmoittaa.
Mutta kun palasin oli postiluukkuun lähettäneet sillä aikaa jonkun rengas-asentajan duunipaikka ilmoituksen siis rengas-asentajan joka oli sekin kahden viikon kiireapulainen. No enhän sitä tietänkään voinut hakea kun olin reissussa ja siitä pukkas karenssi ja työttömyyskorvausten loppuminen. Tämä oli ainut jota on sieltä koskaan tarjottiin  ;D
Ilmoitin siis edellisenä torstaina et lähden seuraavalla viikolla ja työkkärin posti oli tipahtanut postiluukusta seuraavan viikon keskiviikkona ja sen duunin hakukin päättyi perjantaina.  ;D  ;D

J. Lannan haamu

Nyt pistit pahan kysymyksen. Annan vastauksen, joka sivuuttaa aihetta...

Olen ollut tiettyjä aikoja työttömänä ja tutustuin kombinaatioon kela-sossu-työkkäri. Se kauhea paperiruljanssi edes taas, milloin olivat laitokset yhteyksissä toisiinsa mutta heille epäedullisen paikan tullen, eivät millään lailla. Pitää osata kysyä oikeat kysymykset, mihin tukea voi saada. Muutoin ei tarvitse kertoa. Mutta mamujen kohdalla tilanne on toinen. Olen nähnyt ja kuullut kuinka heitä avustetaan ja puoliksi täytetään paperit valmiiksi, ainakin Helsingissä ja Tukholmassa. Suorastaan työnnetään rahaa tilille prkl. Liekkö sitten ollut yksittäistapauksia :D. Pitää osata havainnoida ympäristöä niin selviää mielenkiintoisia asioita.

Tosin, aikani oltuani ja päästyäni sisään niihin touhuihin, pystyin itsekin kiikuttamaan sähkölaskuni suoraan luottoasianhoitajalleni (sossu). Asian ydin on siinä, että täytyy olla täysillä 'mukana' työttömänä, tai sitten ei lainkaan. Kaikki puolitiet ovat tuhoisimpia. Sen mitä itse olen huomannut, niin kaikissa virkamieslaitoksissa vältellään mamuja sun muita, joten asiat halutaan saada helpoimmalla tavalla kuntoon. Eli nimet ja leimat paperiin ja that's it.

Toki asiat ovat voineet muuttua n. 8 vuodessa...

Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

nuiv-or

Quote from: Vili Länsi on 05.11.2012, 21:57:45
Ilmoitin siis edellisenä torstaina et lähden seuraavalla viikolla ja työkkärin posti oli tipahtanut postiluukusta seuraavan viikon keskiviikkona ja sen duunin hakukin päättyi perjantaina.  ;D  ;D

In before the lock -tekniikka.

Aloittajalle, Oulussa 3 vuotta sitten "arviolta" 5 % pitkäaikaistyöttömistä oli ulkomaalaisia. Nyt 3 vuotta myöhemmin, kun vieraskielisten osuus on noussut yli 50 %, en usko, että tilanne on parantunut. Mutta pitäähän niitä syrjiä positiivisesti. Ely-keskuksen Etno-strategia.

QuoteViimeisimmän tilaston mukaan arviolta vajaat 5 % yli 500 päivää työttömänä olevista on mahdollisesti maahanmuuttajataustaisia. Rekisteröintiä ei voi tehdä syntyperän mukaan.

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=72512.0;attach=18299 s. 8 )

Vili Länsi

Quote from: Junes Lokka on 05.11.2012, 22:41:04

Nyt mää putosin jalaksilta kuin eno veneestä. Mä ei jymmärrä mita tarkoitat?

nuiv-or

Quote from: Vili Länsi on 05.11.2012, 23:00:29

Lähettivät lapun, johon et voi vastata juuri ennen deadlinea, jotta pääsisit nauttimaan karenssista.

http://www.youtube.com/watch?v=d0wbfuBgbTE

Tykkimies Pönni

Quote from: tuomomat on 05.11.2012, 20:23:44
Hei,

Olen yrittäjä pk-seudulta ja hain pitkäaikaistyötöntä töihin työvoimatoimiston kautta. Olen saanut 3 yhteydenottoa ja kaikki olivat joitain muita kuin kantaväestöä. Yrittääkö työvoimatoimisto tukea maahanmuuttajia ja vähemmistöjä kantaväestön kustannuksella?

Luulisi, että pitkäaikaistyöttömissä on myös kantaväestöön kuuluvia, mutta oman työkkärikokemuksen perusteella kantaväestöön kuuluvia ei ole pitkäaikaistyöttöminä.

Osaako kukaan kertoa faktaa siitä, yrittääkö työvoimatoimisto työllistää maahanmuuttajia ja vähimmistöön kuuluvia kantaväestön kustannuksella?

Faktaa ei ole ainakaan minulla laittaa tiskiin mutta liki neljä vuotta tällä foorumilla antaa minulle pätevyyden epäillä että kyllä ne sitä tekee. Missä enemmän ja missä vähemmän. Todisteet siitä on valtiosalaisuuksin verrattavissa kuten mamujen sossutuet.

l'uomo normale

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 05.11.2012, 20:55:54
Mutta olisi tuostakin turhakkeesta hyvä ottaa selvää, mitä tekevät vai tekevätkö mitään. Aikamoiselta suojatyöpaikalta tuo tähänastiselta pohjalta katsottuna vaikuttaa.

Itse olen ilmaistyöni aina hankkinut oma-aloitteisesti. Heidän aktiviteettinsa minuun päin on ollut lähes muodollista. Hyvä niin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

femacco

Quote from: Junes Lokka on 05.11.2012, 23:22:13

Lähettivät lapun, johon et voi vastata juuri ennen deadlinea, jotta pääsisit nauttimaan karenssista.

Sitten ihmettelevät miksi kioskiryöstöjä tapahtuu.

Olen myös ollut työttömänä ja asioinut TE-keskuksen kanssa. Työharjoittelupaikoissa tarjottiin kyllä loputtomasti vaihtoehtoja. Olin joskus tällaisessa harjoittelussa eikä sitä kautta mitään työpaikkaa saanut. Hain myös erilaisiin koulutuksiin, joihin en päässyt. Koin Työkkärin toiminnan turhaksi, sillä työllistyin ihan itse hakemalla sinnikkäästi töitä.

Sosiaalitoimessa olen käynyt yhden ainoa kerran kun olin 18-vuotias opiskelija. Koska 250 euron vuokravakuuden maksaminen oli sosiaalitoimelle liian vaikeaa maksoivat vanhempani sen. Sen jälkeen ei ole kiinnostanut käydä pompoteltavana, vaikka olisin voinut tarvitakin sosiaalitoimen apua.

Sosiaalitoimessa töissä ollut ystäväni sanoi, että mamuille todella myönnetään kantiksia helpommin harkinnanvaraisia avustuksia. Siitä ei vain saa puhua. Myös, kuten näissä viesteissä on tullut ilmi, koulutuksia järjestetään suhteellisesti enemmän suhteutettuna tarvitsijoiden määrään.

Kysymys toki koski TE-keskuksia, mutta toin asiaan omaa näkökulmaa.

DEVUSKA

Ite en sinänsä osaa vastata kysymykseeni, mutta omalla ensimmäisellä työkkärireissullani koin myös monikulttuurisuutta. Maanataisin kun tuonne pääsee vapaasti kuulusteltavaksi vuoronumeroilla, niin siellä oli ihmisiä ihan mukavasti vuoronumerot kourassa. Pelkäsin, että liikkuuko tämä jono mihinkään ennen kiinni menemistä, kun tuntui pari flegmaattista tätiä istuvan kopissa ottamassa ihmisen ehkä noin vartin välein sisään. Sitten sisään odotushuoneeseen tulee vähän ruskettuneempi perhe ja istuu odottamaan. Pienen hetken päästä tulee 3 tätiä (yksi tulkki) noutamaan porukan yhteen huoneeseen, kun muut jäävät kärivistelemään, että pääsekö tänään kuulusteltavaksi vai ei. Itse en koko raflaan uskalla enää soittaa, koska useampaa kertaa on yritetty ja jonon vuoksi katkaistu puhelu, joten menen mieluummin maanantaisin paikan päälle jonottamaan.

Tosiaan meikän ensimmäinen työkkärireissu oli kesällä ylioppilastautumisen jälkeen, eikä siellä ole tultua tän jälkeen kuin kiikuttamassa paperit ja ammattipsykologilla miettimässä mitä sitä tekis. (-off- Papereissa luki jotain työharjoittelusta, mutta siitä taas ei kukaan täti saati psykologi sanonut halaistua sanaa, varsinkaan kun viimeksi kävin, totesivat vaan, että joo sinä haet edelleen siis siivoushommiin ja vastaaviin. Haetaanko työharjettulupaikat itse vai järkätäänkö ne työkkärin tanttojen kanssa vai .. :o - / off-)

linnun_löysä

Olen ollut kaksi kertaa työkkärin asiakkaana (ensin 8kk, sitten vuosia myöhemmin yhden kuukauden) enkä ole saanut yhtäkään työtarjousta sieltä päin. Ainoastaan kutsun tulla karenssin uhalla eräälle kurssille, taisi jopa olla "työnhakukurssi". Niin, ja tuossa aikaisemmin minulla oli myös CV cv-netissä eikä tullut yhtäkään yhteydenottoa. Oman kokemukseni pohjalta voin siis todeta että eipä ainakaan tätä ankeaa perunanenäistä kanta-asukkia ole työkkäri tarjonnut mihinkään töihin.

Vili Länsi

Quote from: Junes Lokka on 05.11.2012, 23:22:13

Juuri noin ja olin hiukan hajulla mitä tarkoitit, varmistin vain.
No erikoista siinä oli myös se että lapussa luki selvästi yrityksen hakevan rengasalan ammattilaista jolla vuosien kokemus alalta.
Ilmeisesti sillä että eivät joutuisi kahden viikon homman takia alkaa opettaa rengaskoneen ja tasapainotuskoneen käyttöä.
Vaikka autoalalla olen ollut käytännössä ja tahtomattanikin koko ikän, ei nyt kumminkaan rengasalalta lokemusta ole, enkä koskaan käyttänyt rengaskonetta, enkä tasapainotuskonetta.
Eli kyllä kyseessä oli selvä tilastojen kaunisteluksi tehty työkkärin kepponen.

ämpee

Quote from: Vili Länsi on 06.11.2012, 00:50:41

Kepposesta olisit voinut valittaa, ja vaivaisessa vuodessa, tai hieman yli, olisit saanut oikaisun tuohon kepposeen.
Mikäli haetaan ammattilaista, niin ammattitaidotonta on jo lähtökohtaisesti turha sinne edes tyrkyttää, mikä on jokaiselle byrokratian ulkopuoliselle itsestään selvää, ja joka valkenee keskiverto valituslautakunnallekin.

TE-keskus on kokemusteni perusteella aika neutraali, mutta kun KELA ja TE keskus eivät käy keskusteluja keskenään, kuin ehkäpä vain halutessaan, niin asiakasta juoksutetaan kahdella luukulla suruttomasti.
Kultamunilla on valtion maksamat lakimiehet hoitamassa pykäläviidakkoa, joten kusetus tulee automaattisen suruttomasti kantisten piikkiin.

Kokemusta on kertynyt, niitä lyödään joita voidaan lyödä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Jouko

Millaisista ammattilaisista(?) mahtaa olla kyse? Aktiivisimmat ja ammattitaitoisimmat työnhakijat löytyvät MOL:n CV-netistä.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

mikkoR

Nykyään kaikki pääsee halutessaan nettiin katsomaan vapaat työpaikta MOL:lin sivuilta, jos tähän ei pysty tai osaa niin silloin ei todennäköisesti työt ole häntä varten.
Minä jos tarvitsen tekijää niin laitan ilmoituksen netissä työkkäriin ja ne vahvistaa sen sieltä, ihmiset ottavat sitten suoraan yhteyttä jos hommat kiinnostaa.
Pyydänkin aina ettei lähetä ihmisille niitä työnhakulappuja avoimesta duunista koska ne jotka sen laput saavaat on:
A: Pimeästi hommissa
B: Vieraantuneet täysin työelämästä
C: Niin pihalla että parempi kun saisivat eläkkeen
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Jouko

Ihmetyttää työvoimaviranomaisten asenne aktiiveja kohtaan. Ainahan siellä jonon päässä on joku. Miksi pitäisi saada työnhakijat keskenään tukkanuottasille vähistä työpaikoista? Että työnanataja saa sivusta katsella kukkotappeluja ja valita se voittaja? Viranomaisten tehtävä on pyrkiä saamaan työtä kaikille työhalukkaille ja-kykyisille. Siksi kritisoin noita työnhakukursseja ynnämuita halipatisaijaa-koulutuksia. Ei aktiivi niitä kaipaa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Vili Länsi

Quote from: ämpee on 06.11.2012, 01:14:59
Quote from: Vili Länsi on 06.11.2012, 00:50:41

Kepposesta olisit voinut valittaa, ja vaivaisessa vuodessa, tai hieman yli, olisit saanut oikaisun tuohon kepposeen.
Mikäli haetaan ammattilaista, niin ammattitaidotonta on jo lähtökohtaisesti turha sinne edes tyrkyttää, mikä on jokaiselle byrokratian ulkopuoliselle itsestään selvää, ja joka valkenee keskiverto valituslautakunnallekin.

TE-keskus on kokemusteni perusteella aika neutraali, mutta kun KELA ja TE keskus eivät käy keskusteluja keskenään, kuin ehkäpä vain halutessaan, niin asiakasta juoksutetaan kahdella luukulla suruttomasti.
Kultamunilla on valtion maksamat lakimiehet hoitamassa pykäläviidakkoa, joten kusetus tulee automaattisen suruttomasti kantisten piikkiin.

Kokemusta on kertynyt, niitä lyödään joita voidaan lyödä.

Olisi kyllä pitänyt ihan noin periaatteen vuoksi, mutta sain siltä reissulta duunipaikan eikä oikein aika olisi välttämättä riittänyt viranomaisten kanssa kädenvääntöön toiselta puolelta Suomea kun asunnon hankinta ja muut järjestelyt vei aikansa.

desperaato

Hei

Minkä alan työstä on kyse?

Jos kyseessä nyt ei ole rölli, aika vähän kuitenkin kertoo asiastaan. Pääkaupunkiseutulainen yrittäjä tuomomat ilmeisesti hakee työntekijää, joka on oikeutettu työllistämistukeen ja siksi haku ei ole yleinen ts. työkkärin sivuilla, vaan haku on ELY-keskuksen ja työnantajan välinen.

ELY-keskus käyttää tilaisuutta häikäilemättömästi hyväkseen vaikka 100% varmasti kantaväestöön kuuluvia kriteerit täyttäviä työttömiä (työttömänä yli 6 kk) olisi paljon. Työnantajalle olisi parasta palkata tehtävään täysin kielitaitoinen ja saman (työ)kulttuuri taustan omaava henkilö.
Kysymykseen "positiivisesta" syrjinnästä: Kyllä, tiedän, että näin toimitaan. Jokainen ELY-keskuksessa uraa tekevä tietää miten toimia. Suoraan sitä ei tietenkään missään ole julistettu mutta varmasti ihan virallinenkin (tulkittava) dokumentti löytyy jostain "Suomi 2035 strategiamuistion sopimuksesta".
Noudata sitä, tai hyvästele urakehityksesi.

nuiv-or

Tabula Rasa

Quote from: Junes Lokka on 06.11.2012, 22:02:46
Googleen: ely-keskus etno strategia

Jos referoisit jos olet aihetta tutkinut? ei jaksaisi selata satoja sivuja tajutakseen yhden asiasisällön.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

EL SID

Hei,

syrjii: Työkkäri yrittää ensin  tarjota paikkohin mamuja, jotka ovat muutenkin olleet jo pitkään työttömänä. Asiasta kannatta vihjata virkailijalle, jonka kanssa olet keskustellut, ja puhelimessa, ei mitään paperille. Kyllä ne ymmärtää, nimimerkillä kokemusta on. Jos ei ymmärrä, ota toinen virkailija.
Moni muukin on huomannut, että nykylaman jäljiltä löytyy pitkäaikaistyöttömiä, joilla on ns. järki päässä. Jos ei uskalla suoraan palkata, niin puolen vuoden työharjoittelun aikana näkee hyvin, onko ainesta työntekijäksi. Nyt esteeksi tuntuu nousevan työkkärin oma asenne....

asiaa kannattaa myös kysellä kurssikeskuksesta ja paikallisesta tukityöllistäjältä. Ohjeet pitäisi saada työkkäristä. En ole itse PK-seudulta, joten en osaa sanoa tuohon mitään, mutta esimerkiksi Vaasassa on Jupiter-keskus.

koovee

Vähän off topic, mutta eikös se mene niin, että työvoimatoimistot saavat rahoitusta sen mukaan, miten paljon ihmisiä niillä on "työllistämistoimenpiteiden kohteena". Eli niille on kannattavampi pyöritellä ihmisiä erilaisilla kursseilla, kuin keksiä niille ihan oikeasti töitä.

Arvoton

Tulevat työpulanpaikkaajat on saatu maahan vastaanottamaan erityispalveluja, jotta työllistyisivät nyt. Pk-seudulla välillä ei työkkärissä muita näe kuin mamuja eestiläiset ja venäläiset mukaanluettuina. Näkee niissä kännisiä kantiksiakin.

Jos työelämävalmennettava tai työllistettävä on aina mamu, niin on nostettava haloo muuallakin kuin Hommassa. Kuten hurritkaan, mamut eivät saa olla etuoikeutettuja.

Selkeää tuhlausta on loputtomat aktivointikampanjat, kättelykurssit ja hakemukset kuntoon-koulutukset. Monet saavat opetusta niihin 10. kertaa. TE-keskusten työkkärit huijaavat asiakkaita, että jokaiselle 200 000:lle löytyy duunia, jos vain hakee oikein niitä 20 000 työpaikkaa. Jos tämä ei mene läpi, lopuille löytyy paikka "piilotyöpaikoista".

TEV, harjoittelu ja vastaavat ovat tietysti paikallaan monille. Muutosturva on valtiovallalta selkä parannus, kuin myös ulkomaanreissujen kyttääminen ja niistä rankaisu. Työkkärin muijat vain tahtovat toistella joka -keleen asiassa, että "sä et voi tehdä noin tai mennä sinne, jne." Holhoojat työkkäriin näyttävät valikoituvan hommkonttoristeiksi.

Työvoimatoimikunnat ovat täysin tarpeeton neuvostososialistinen reliikki yhteiskunnassamme. Nekin kokouspalkkiot säästettäisiin, kun ne lakkautetaan. Nekin verovarat voisi suunnata kouluille tai sairaanhoitoon.

Työkkäri on osin olemassa vain itselleen, koska virkailijat valikoitiin - demareille tää ja kokkareille toi. Olen varma, että tyyppi, joka vain kävelee normaalivauhtia (siis puolet nopeammin kuin virkamiehet ja toimihenkilöt siellä) työkkärin käytäviä, savustetaan ulos. Auta armias, jos sulla olisi joitain omia reippaita idiksiä asiakkaan hyväksi...