News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

HS: Opetus- ja sosiaalialan koulutukseen harkitaan mieskiintiöitä

Started by hkanime, 06.10.2012, 10:12:18

Previous topic - Next topic

hkanime

Hesari uutisoi, että sosiaali ja opetusala ovat niin naisvaltaisia, että niihin pitäisi saada mieskiintiöitä.

QuoteOpetus- ja sosiaaliala ovat niin naisvaltaisia, että niiden korkeakoulutukseen tulisi harkita yhtenä vaihtoehtoja mieskiintiöitä. Tätä mieltä on opetusministeriön työryhmä, joka on luonnostellut koulutuksellisen tasa-arvon toimenpideohjelmaa.

Etenkin opettajien koulutukseen miehiä on yritetty houkutella rukkaamalla valintakokeita, mutta tulokset ovat olleet laihoja.

Sekä opetus- että sosiaalialalla korkeakouluopiskelijoista ja tutkinnon suorittajista lähes 90 prosenttia oli naisia viime vuonna. ....

Työryhmä väläyttelee useita vaihtoehtoja, kuten kokeiluja lisäpisteiden tai kiintiöiden käytöstä. Uudistus koskisi sosionomin, lastentarhanopettajan, erityislastentarhanopettajan, luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan, opinto-ohjaajan, sosiaalityöntekijän ja psykologin koulutusta.

Ongelma on todellinen. Etenkin peruskoulussa opetus on suistunut lähes kokonaan raiteilta kun naisvaltaisella opetttajakunnalla puuttuu auktoriteetti pitää lapset kurissa. Muslimilasten määrän kasvaessa kouluissa, tilanne ei voi kun pahentua. Tämä on selvästi yksi niistä ammateista missä naiset eivät pärjää yhtä hyvin kun miehet vaikka virallisesti väitetään muuta.

Suhtaudun skeptisesti kiintiöiden toimivuuteen. Jostain syystä miehiä ei enää kiinnosta mainitut alat eikä he edes hakeudu opiskelemaan niitä. Kiintiöt tuskin saadaan täytettyä. Toisaalta pääsyvaatimusten heikentäminen miehille ei povaa opettaja-aineksen tasolle hyvää. Vapaaliput ei ole hyvä ja oikeudenmukainen tapa jakaa opiskelupaikoja.

Lastentarhaopetuksessa olen lisäksi näkevinäni miehillä erityisongelman. Mies, joka hoitaa vieraita lapsia mielletään helposti pedofiiliksi ja pääsy alan ammattiin lienee sen takia vaikeaa vaikka kiinnostusta olisi. Ei varmaan ole hauskaa olla ammatissa missä jatkuvasti on rikosepäiltynä. Ehkä pedofiliahysteria on jo mennyt liian pitkälle kun se alkaa vaikuttamaan lasten kasvatukseenkin.

tarhuri

Ja hyvin toimivat naiskiintiötkin?  Voi näitä huonojen uutisten aikoja.
Olen olemassa, siis ajattelen.

kekkeruusi

Kiintiöt ovat pelkkää epätasa-arvoista sontaa. Mielummin pätevä nainen kuin tunari mies. Ei kiintiöillä saada päteviä koulutettavia, vaan ainoastaan helpotetaan epäpätevien sisäänpääsyä.

Ei jatkoon.

Haima

Sen sijaan, että valitatte kiintiöistä, tarjotkaa sitten se toimiva ratkaisu ongelmiin, jos kiintiöt eivät missään nimessä ole toimiva ratkaisu. Mikä se on?


Toisekseen ei jumalauta voi ensin valittaa sitä, että "opetuslaitos on täynnä entisiä kympin tyttöjä jotka eivät osaa pitää kuria" ja sitten perään valittaa, että "kiintiöt tuovat alalle vain ´huonoa ainesta´" eli siis juuri niitä ei-kympin-tyttöjä. Mitä ainesta opettajiksi sitten tulee saada, jos sekä kympin tytöt että muutaman lisäpisteen saaneet miehet ovat niin no no?

Ammattisotilaita?
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Haima

Kuvitteletko nyt ihan oikeasti, että suomalaisen koulujärjestelmän ongelmat alkoivat vasta, kun ensimmäinen mamu astui luokkaan? Pääasialliset ongelmat ovat aivan jossain muualla.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Haima

Quote from: Nousuhumala on 06.10.2012, 14:21:48
Quote from: Haima on 06.10.2012, 14:18:45
Kuvitteletko nyt ihan oikeasti, että suomalaisen koulujärjestelmän ongelmat alkoivat vasta, kun ensimmäinen mamu astui luokkaa. Humanpalm!
No siltä vähän tuntuu, koska ainakin omassa lapsuudessa mitään isompia ongelmia opetuksessa ei ollut. Voi myös olla, että jonkun intresseissä on pitää tätä melua opetuksen ja sosiaalityön ongelmista yllä tyhjästä, paha sanoa. Ei tuo monikulttuuri ainakaan tule tilannetta helpottamaan.


Ongelmia on! Niitä on kuitenkin myös paikoissa, joissa ei mamuja pyöri. Ongelma on siis muualla kuin jossain viritteisessä oppilaassa. Suurin ongelmien lähde on Opetushallitus.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

EL SID

periaatteessa vastustan kaikkia kiintiöitä, mutta kuten olen itsekin, omien lasten kohdalla, huomannut, villin, poikavoittoisen luokan saa parhaiten kuriin miesopettaja.

Ongelmana vaan on, että miten saada miehiä opiskelupaikoille, joihin pääsee helpoiten omaksumalla kympin tytön ajatusmaailman?

mitäs jos kierrettäisiin ongelma? Opettajakoulutukseen pääsisi pääasiassa haastattelun, ei pelkästään todistuksen tai hakukokeen kautta? Sitten miehiä voisi valita vaikka yli puolet opiskelijoista. He ovat vaan haastattelijoiden mielestä sopivampia..  ;)

foobar

Quote from: Nousuhumala on 06.10.2012, 14:16:06
Yhä monikulttuurisemmassa Suomessa tuo opettajan ammatin suosio tuskin tulee ainakaan kasvamaan. Siitä pitää tehdä mielekkäämpi ammatti. Eli lopettaa monikulttuuri ja lisätä opettajien oikeuksia häiriköiden kuriin saamiseksi. Harvoja kiinnostaa olla opettajana etnisessä värinäluokassa. Näin siis ihan mutulla arvioituna.

Keksin mitä ovelimman lapsi pesuveden mukana -strategian tämän ongelman korjaamiseen. Koulu jaettaisiin eri vaativuusluokkiin, joiden välillä olisi mobiliteettia; oppilas nousisi tai laskisi toiseen vaativuusluokkaan, mahdollisesti ainekohtaisesti, esim. puolivuosittain pidettävien kokeiden perusteella. Jutun pihvi olisi siinä, että tasaisin väliajoin ja koulun lopuksi järjestettäisiin myös suurempia osaamistasomittauksia, jotka määrittäisivät vanhemmille ja valmistuneille oppilaille kaikkien julkisten tukien tason. Jos tuloksia opiskelusta ei tulisi ja kyse ei olisi lääketieteellisesti havaittavasta syystä, sossutulotaso tippuisi, eikä oppimisintoistenkaan pitäisi kärsiä antisosiaalisista tapauksista.

No, en näe välttämättä tällaisen järjestelmän lanseeraamista järkevänä, mutta vielä vähemmän pidän sitä todennäköisenä, mutta se ainakin kannustaisi tekemään muutakin kuin halveksumaan koulutusta.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Haima

Quote from: EL SID on 06.10.2012, 14:29:39
periaatteessa vastustan kaikkia kiintiöitä, mutta kuten olen itsekin, omien lasten kohdalla, huomannut, villin, poikavoittoisen luokan saa parhaiten kuriin miesopettaja.

Ongelmana vaan on, että miten saada miehiä opiskelupaikoille, joihin pääsee helpoiten omaksumalla kympin tytön ajatusmaailman?

mitäs jos kierrettäisiin ongelma? Opettajakoulutukseen pääsisi pääasiassa haastattelun, ei pelkästään todistuksen tai hakukokeen kautta? Sitten miehiä voisi valita vaikka yli puolet opiskelijoista. He ovat vaan haastattelijoiden mielestä sopivampia..  ;)

Ainakin aineenopettajia on valittu jo pitkään pääasiassa haastattelulla; arvosanojen on pitänyt olla aineopinnoista keskiarvoltaan hyvät (ei edes erinomaist) eli mikään hikipinko ei tarvitse olla.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

ikki

Ainakin kielissä on semmoinen ongelma että osataan (jotenkin) lukea ja kirjoittaa, mutta sanojen lausuminen ei onnistu millään.
Eikä kovinkaan monella koululla edes pääkaupunkiseudulla ole kielilaboratorioita, tai jos on.. niitä käytetään vain kerran koko alkeiskurssin aikana, kun joku muu saattais olla sitä mieltä että 90% kurssista pitäisi olla puhutun kielen oppimista.

savipolvi

Kaikkihan alkoi lipsua SDP:n vaalivoiton jälkeen 1966....

Sietäjä

Quote from: EL SID on 06.10.2012, 14:29:39
mitäs jos kierrettäisiin ongelma? Opettajakoulutukseen pääsisi pääasiassa haastattelun, ei pelkästään todistuksen tai hakukokeen kautta? Sitten miehiä voisi valita vaikka yli puolet opiskelijoista. He ovat vaan haastattelijoiden mielestä sopivampia..  ;)

Näinhän on tehtykin. Itsekin pääsin sisään haastattelupisteillä.  2000-luvun systeemistä en tiedä. Suurin ongelma on, että miesten ego ei kestä heikohkoa palkkaa ja sitä, että etenemismahdollisuutta ei juuri ole. Moni opettajaksi valmistunut mies häipyy parin vuoden jälkeen muihin hommiin. Duunissa pysyvät ne, joille kutsumus merkitsee oikeasti jotain ja ne, joille pitkät lomat ovat merkityksellisiä.

EL SID

Quote from: Sietäjä on 06.10.2012, 14:48:35
Quote from: EL SID on 06.10.2012, 14:29:39
mitäs jos kierrettäisiin ongelma? Opettajakoulutukseen pääsisi pääasiassa haastattelun, ei pelkästään todistuksen tai hakukokeen kautta? Sitten miehiä voisi valita vaikka yli puolet opiskelijoista. He ovat vaan haastattelijoiden mielestä sopivampia..  ;)

Näinhän on tehtykin. Itsekin pääsin sisään haastattelupisteillä.  2000-luvun systeemistä en tiedä. Suurin ongelma on, että miesten ego ei kestä heikohkoa palkkaa ja sitä, että etenemismahdollisuutta ei juuri ole. Moni opettajaksi valmistunut mies häipyy parin vuoden jälkeen muihin hommiin. Duunissa pysyvät ne, joille kutsumus merkitsee oikeasti jotain ja ne, joille pitkät lomat ovat merkityksellisiä.

enpä tuota tiennyt. Opettajat tosiaankin pakkaavat olemaan moniosaajia ja tiedän mm. Nokia palkanneet heitä suuria määriä tampereen konttoriin erilaisiin tehtäviin. Niinpä, mitä voisi tehdä, että miesopetatjat viihtyisivät opettajina?

Iloveallpeople

Parempi palkka olisi varmaan yksi (kallis) ratkaisu, jolloin potentiaalisesti hyvät opettajat valitsivat alan, eikä jotain paremmin palkattua.

Minusta on hieman jännä, kun alkaa miettimään, että mitä pienempi lapsesi on, niin sitä huonompi palkkaisen henkilön huomaan hänet jätät. Kasvatukselle, opetustaidolle  ja hyvälle arjelle ei määritellä minkäänlaista arvoa, vaan palkkaus perustuu suoraan siihen, miten hyvin opettaja osaa itse opettamansa aineen sisällöt. Teini-ikäinen pystyy jo reagoimaan siihen, jos opettaja on täysin sopimaton alalle, mutta esimerkiksi alle kouluikäinen tai ensimmäisten luokkien oppilas on täysin opettajien ja hoitajien armoilla.

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Nikopol

Nyt tekisi mieli sanoa ruuskan äänellä että mies- ja naiskiintiöissä on kyse Ihan Eri Asiasta.

Kiintiöt ovat pahasta jos niitä määrätään kuvitteellisten tai aatteellisten päämäärien vuoksi, kuten tunneälyn saamiseksi insinööritieteisiin tai afrovärinän saamiseksi poliisivoimiin. Opetusalalla miehiä tarvitaan ihan silmin havaittavan auktoriteettivajeen ja fyysisen turvallisuuden vuoksi.

En laittaisi kuitenkaan kiintiöitä opiskeluun vaan haluaisin että virantäytössä otettaisiin huomioon kulloisenkin koulun erityispiirteet. Ja koska on jo nyt todellisuutta että miesopettajien oletetaan ottavan suuremman vastuun järjestyksenpidosta, tämän pitäisi näkyä palkkauksessa ja toimintavaltuuksissa.

Toisessa ketjussa esitin luonnoksen järjestyksenvalvoja-opettajan toimenkuvaksi. Jos vaikka minut velvoitettaisiin sekaantumaan viran puolesta kaikkiin mahdollisiin nahisteluihin tai vastaamaan viran puolesta jonkun tilan turvallisuudesta, en tekisi sitä ilman firman tarjoamia työ- ja suojavälineitä sekä vastuuvapautta ja merkittävää palkanlisää. Munasyndit, suojaliivi, sumutin ja flexicuffsit niin olen valmis neuvottelemaan Jami-Adalmiinan kanssa siitä saako ikkunan rikkoa vai ei. Muuten seuraan katseella ja annan rehtorille tiedoksi.

Jokainen ymmärtää ettei naisista ole kuin poikkeustapauksissa "miesten hommiin". Miehillä taas ei ole sen suurempaa pedagogista erikoisosaamista kuin naisillakaan. Mieskiintiön pitäisi tähdätä siihen että miesten määrä lisääntyisi alalla muttei laadun kustannuksella.

Kiveksillä tai manboobseilla ei todellakaan tehdä auktoriteettia, vaan ihan muilla sekundäärisilla sukupuoliominaisuuksilla. Eihän niitä ole kaikilla miehilläkään.

Sivuhuomiona vielä että lähes kaikki luistelijat, lusmut ja lintsarit alalla ovat miehiä. Naisilla toimii keskinäinen kyttäys ja kilpailu. Miehillä riittää kunhan on paikalla.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Haima

Quote from: Iloveallpeople on 06.10.2012, 17:53:56
Parempi palkka olisi varmaan yksi (kallis) ratkaisu, jolloin potentiaalisesti hyvät opettajat valitsivat alan, eikä jotain paremmin palkattua.

Uskokaa tai älkää, tuo on yksi osa ratkaisua. Säännöllisin väliajoin opettajille tehdään kyselyitä, joissa paljastuu, että naiset haluaisivat parempia työoloja (eivät niinkään korkeampaa liksaa) ja miehet taas enemmän palkkaa.

Tähän kun yhdistää sen tosifaktan, että pelkästään pääkaupunkiseudulla joka kolmas (3.) "nuori" opettaja (ts. max 5 vuotta alalla ollut) vaihtaa alaa ja alan vaihtajista enemmistö on miehiä, voi tehdä metkoja päätelmiä.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Maastamuuttaja

Ei mieskiintiöille. Ne toimisivat vain loputtomina perusteluina naiskiintiöille, jotka nekin ovat turhia.

Timo Karhunen

Kannatan perussuomalaisten julkilausumaa syrjintää vastaan ja mielestäni sukupuoli ei saa olla peruste syrjinnälle/suosimiselle koulutukseen hakeutumisessa.

Sietäjä

Quote from: hkanime on 06.10.2012, 19:41:33
Palkka ei pitäisi olla ongelma. Yläasteen opettaja tienaa lähtöpalkkana alimmillaan 2022 eur/kk ja enimmillään 2735 eur/kk. Tähän tietysti erinäiset lisät. Erikoisopettajilla on sitten tätäkin korkeammat liksat.
Opettajilla on myös aika paljon vapaa-aikaa eikä itse työkään ole ylenpalttisen rasittava, etenkään miehille, jotka osaavat pitää luokan kurissa.

Noiden mainitsemiesi palkkojen suuruus on suhteellinen käsite. Moneen hommaan verrattuna tietysti enemmän, mutta kyllä esim. henkilöstöjohtajaksi tai konsultiksi lähteneillä opettajatutuilla palkka on vähintään tuplasti tuo. Samoin esim. isompien firmojen omiin koulutuskeskuksiin kouluttajiksi lähteneille. Muusikoiksi ryhtyneillä tietysti riippuu siitä, kuinka suosittuja ovat.

Samoin tuo työn rasittavuus on suhteellista. Väitän, että itselläni on tällä hetkellä ihan helvetin rasittavaa. Oppilasaines ratkaisee todella paljon. Jos on tottunut vaikkapa siihen, että saa rajat asetettua kaikille ennemmin tai myöhemmin ja yhtäkkiä huomaa, että nyt onkin porukkaa, johon ei tehoa hyvät eikä pahat keinot ja joiden kanssa ei edes pelisilmä auta, niin kokenutkin voi tuntea olonsa melkoisen rasittuneeksi.

Haima

Quote from: Sietäjä on 06.10.2012, 21:40:08


Samoin tuo työn rasittavuus on suhteellista. Väitän, että itselläni on tällä hetkellä ihan helvetin rasittavaa. Oppilasaines ratkaisee todella paljon. Jos on tottunut vaikkapa siihen, että saa rajat asetettua kaikille ennemmin tai myöhemmin ja yhtäkkiä huomaa, että nyt onkin porukkaa, johon ei tehoa hyvät eikä pahat keinot ja joiden kanssa ei edes pelisilmä auta, niin kokenutkin voi tuntea olonsa melkoisen rasittuneeksi.


Komps.

En ole ikinä ymmärtänyt sitä idiotismin määrää, mikä ilmenee, kun päivääkään opetustyötä tekemätön kertoo opettajan työn keveydestä ja lyhyistä työajoista. Ensin vaaditaan opettajia, jotka eivät katso asioita sormien läpi, vaan a) pitävät kuria, b) osaavat opettamansa asian hyvin, c) eivät eristäydy kuplaansa vaan ovat vuorovaikutuksessa oppilaiden lisäksi näiden vanhempiin, kollegoihinsa ja rehtoriin, d) pitävät ammattitaitoaan yllä seuraamalla oman alansa kehittymistä, e) päivittävät omia materiaalensa jne. jne. jne.

Samaan aikaan höpötetään lyhyistä työajoista, kevyestä sisätyöstä ja ties mistä. Nämä ovat yleensä samoja tyyppejä, jotka eivät itse ole kyenneet pitämään edes 5 minuutin esitelmää paskomatta housuunsa.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Nikopol

Haluaisin tietää mitä hkanime tarkoittaa "erikoisopettajilla" ja heidän korkeammilla palkoilla, mutta luulen olevani hänen ignoressaan.

Mielestäni opettajan palkka vastaa sen vaativuutta. Vakivirassa työpaikan varmuus on merkittävä tekijä, ja lomat pyörivät ihan mukavasti. Tyhmä on se joka raataa itsensä rikki. Työpanoksen pitää vastata siitä saatavaa palkkaa, ja toisin päin. Työssä jossa on paljon vapautta ja vähän kontrollia pitää olla korkea työmoraali. Kuten sanottua, kaikki eivät ole luottamuksen arvoisia. Joillekin kelpaa vain vapaus, minimaalisella vastuulla. Kaipaisin opettajan työhön enemmän tulosvastuuta (ei oppilaiden numeroista tietenkään, niihin on vain rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa) eli pitäisi pystyä osoittamaan että todella tienaa palkkansa. Kokonaistyöaika panisi lusmut ruotuun ja veisi tuulen marttyyrien purjeista.

Homman huonot puolet riippuvat sitten siitä mitä kukin pitää huonona puolena. Ainakaan kovin paljon työolosuhteiden ei pitäisi antaa huonontua. Se mikä on hyväksi opettajalle on hyväksi koko koululle.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

DEVUSKA

QuoteNo siltä vähän tuntuu, koska ainakin omassa lapsuudessa mitään isompia ongelmia opetuksessa ei ollut. Voi myös olla, että jonkun intresseissä on pitää tätä melua opetuksen ja sosiaalityön ongelmista yllä tyhjästä, paha sanoa. Ei tuo monikulttuuri ainakaan tule tilannetta helpottamaan.

Omassa koulussani ylä- ja ala-asteella ei ollut juuri nimeksikään mamuja (2 per noin 300), mutta häiriökäyttäytyminen ja riehuminen tunneilla oli yleistä ja vessaan ei päästy ilman saattajia, koska kalusto pistettiin yksinkertaisesti ihan suomalaisten oppilaste toimesta paskaksi. Hesan 60% mamuja - kouluissa on kai sitten ne omat - mamuista johtuvat - ongelmansa, mutta koulutie on suossa tosiaan jo ilman heitäkin täällä persmetsässä.

QuotePeriaatteessa vastustan kaikkia kiintiöitä, mutta kuten olen itsekin, omien lasten kohdalla, huomannut, villin, poikavoittoisen luokan saa parhaiten kuriin miesopettaja.

Itse olin tälläisellä luokalla ja opettaja oli mies, mutta hän katsoi kiusaamista sormien läpi lähinnä puhuttelemalla kiusattuja, eikä oikein saanut luokkaa kuriin. Toisaalta vanhempi miesopettaja, jolla oli keinot, kokemusta ja joka oli terävämpi kieleltään, sai oppilaat kuriin.

Minä olen ite miettinyt, jos kouluhin palkattaisiin oma vartijansa tai "portsari", jolla on hentoja opettajattaria enemmän oikeuksia koskea oppilaaseen tarpeen tullen. Opettaja sitten voisi kutsua tämän vartijan hakemaan sen yhden tai useamman häirikön ulos luokasta, tarvittaessa käsivoimin ja heittää vaikka ulos koulusta, jos on tarve tai muuten vaan puhutella tai käyttää esim. pippurisumutetta, jos oppilas on vaaraksi opettajalle. Tämä vartija voisi sitten muuten kierrellä kiinteistössä katsomassa, ettei ilkivaltaa tapahdu ja hänellä olis oikeus vaikka rapsaista sakko, jos Veli-Pekka tuhrii koulun seiniä tai rikkoo jotain, käyttää väkivaltaa toisia oppilaita kohtaan tai jää kiinni tupakoimisesta.

normi

Quote from: Haima on 06.10.2012, 14:10:20
Sen sijaan, että valitatte kiintiöistä, tarjotkaa sitten se toimiva ratkaisu ongelmiin, jos kiintiöt eivät missään nimessä ole toimiva ratkaisu. Mikä se on?

No parempi palkka ja kurinpito-oikeus opettajille, niin eiköhän miehet taas voisi kokea tekevänsä oikeaa työtä ja kokea tuon ammatin kunnioitettavana. Tosiasia on, että opettaminen koetaan täysin ämmien touhuksi, joten jo siksikin miehet eivät alalle halua.

Miesten ja naisten ammatteja kuulemma pitää vastustaa, jostain syystä opettamisesta on muodostunut täysin naisala, jota se ei ennen ollut. On käy vähän niinkuin bussikuskin ammatin helsingissä, se koetaan nykyään mamuammattina jolloin suomalaiset eivät edes hakeudu enää alalle siellä.

Etelän maissa miehet tarjoilevat (eivätkä ole homoja) ja suomessa tarjoilijat useimmiten naisia. Kyse on myös kulttuurista ja naisten ja miesten täistä ei päästä kpskaan eroon. Miehet haluvat olla miesten töissä tai ainakin sellaisiksi miellettävissä töissä. Opetukselle on käynyt niin, että vain itse ammatin statuksen muuttaminen saa miehet palaamaan alaalle.

Ei kiintiöitä, koska se on syrjintää.
Impossible situations can become possible miracles

Lalli IsoTalo

Quote from: hkanime on 06.10.2012, 10:12:18
Mies, joka hoitaa vieraita lapsia mielletään helposti pedofiiliksi ...

Omia kokemuksia?

vvv
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Iloveallpeople on 06.10.2012, 17:53:56
Minusta on hieman jännä, kun alkaa miettimään, että mitä pienempi lapsesi on, niin sitä huonompi palkkaisen henkilön huomaan hänet jätät.

Jos saan ehdottaa, anna tämän jännän ajatuksen muhia aivoissasi hetken aikaa. Ja sen jälkeen mieti, missä iässä ihminen on herkimmillään.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Nikopol on 06.10.2012, 18:48:49
Opetusalalla miehiä tarvitaan ihan silmin havaittavan auktoriteettivajeen ja fyysisen turvallisuuden vuoksi.

Arvostan Nikopolia hyvin korkealle, mutta olen tässä asiassa hänen kanssaan eri mieltä.

Ongelma on se, että meillä on liikaa DEMLAa ja kommunismia, ei se että miesopettajia ei ole tarpeeksi.

Tämä ongelmia ei ratkea kiintiöillä. Tiedetäänkö yhdenkään ongelman tulleen kokonaisvaltaisesti ratkaistuksi kiintiöinnillä?

Toistaalta, tiedetäänkö kommunismin aiheuttaneen kokonaisvaltaisia ongelmia missä ikinä se onkaan nostanut päänsä esiin?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tabula Rasa

Quote from: Lonkkakipu on 07.10.2012, 01:16:45
Quote

Minä olen ite miettinyt, jos kouluhin palkattaisiin oma vartijansa tai "portsari", jolla on hentoja opettajattaria enemmän oikeuksia koskea oppilaaseen tarpeen tullen. Opettaja sitten voisi kutsua tämän vartijan hakemaan sen yhden tai useamman häirikön ulos luokasta, tarvittaessa käsivoimin ja heittää vaikka ulos koulusta, jos on tarve tai muuten vaan puhutella tai käyttää esim. pippurisumutetta, jos oppilas on vaaraksi opettajalle. Tämä vartija voisi sitten muuten kierrellä kiinteistössä katsomassa, ettei ilkivaltaa tapahdu ja hänellä olis oikeus vaikka rapsaista sakko, jos Veli-Pekka tuhrii koulun seiniä tai rikkoo jotain, käyttää väkivaltaa toisia oppilaita kohtaan tai jää kiinni tupakoimisesta.

Suunnilleen tasoa 1/100 opiskelijaa kohden?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Energy

Suomessa arvostetaan varsinkin julkisella sektorilla ihan liikaa jotain koulunumeroita. Monesti se menee niin, että nämä 10 oppilaat ovat luonteeltaan vähän nysväreitä ja elämänkokemuksetaan lapsen tasolla. He tulevat kouluista kovat luulot itsestään, mutta sitten opettajina luokkahuoneessa tulee noutaja. Koulumaailma on pelkkä lastentarha.

Ihmiset jotka ovat nuoruudessaan kokeneet kovia, ovat  monesti karismaltaan, johtamistaidoiltaan  ja sosiaalisiltaan taidoiltaan kykenevämpiä.

Kerron omasta armeija ajan kahdesta ryhmänjohtajastani. Toinen oli yli 190cm, tuleva korkeakoulutettu, joka äidin lellikki ja joka oli urheilussa tasoa Jarkko Nieminen. Toinen oli vähän alle 180cm ja amis. Tämä jälkimmäinen oli kuitenkin se ryhmänjohtaja, jota armeijassamme eniten pelättiin. Teoria ja kyky tasossa hän ei pärjännyt tälle toiselle, mutta johtamistaidoissa kyllä. Yhtäältä se johtui hänen olemuksestaan, joka oli tyyliä bulldog. Toisaalta myös siksi, että hänellä oli todella kova ja pelottava ääni ja ennen kaikkea hänellä näytti olevan munaa. Kun puolestaan tällä pitemmällä ja sivistyneemmällä tapauksella oli hiljainen ääni ja vaikka se oli pitkä, se näytti joltain nysväriltä.



siviilitarkkailija

Kuulkaas nyt herra mannerheim. Ei se että ehdotetaan kouluun yksinkertaista vartijaa ole mikään patenttinumeroratkaisu. Yhtään vartiointikohdetta ei voi hyväksyä ennenkun on selvitetty kohteen riskit, vaatimukset ja olosuhteet. Näitä ei voi eikä pidä yksinkertaistaa. Vartioinnin suunnittelu on aikaavievää mutta kannattavaa toimintaa.

Vartija monikulttuurikoulussa on ainoa järkevä ja toimiva ratkaisu. On mahdollista että erityisoppilaiden kansoittamissa kouluissa vartijalle tulisi erityisiä kohteen luonteesta johtuvia koulutus sekä toimintavaatimuksia. Sosialistille ihmisten oikeuksien polkeminen on luonnollinen ratkaisu. Se on huono ratkaisu. Opettajakoulutuksen lähtökohtia ja tasoa ei tarvitse laskea sen takia että vihreä saasta ja korporaatiokommunistit rahtasivat suomeen sopeutumishaluttomia ja moniongelmaisia asennevammoja. Ei pidä antaa oppilaan vaatimusten määrätä kaapinpaikkaa koulussa. Se on huono tie.

Koulut saavat 83 miljoonaa euroa. Tällä rahalla  tai sen puolikkaalla (suorina palkkakuluina)saa sellaisen määrän vartijakapasiteettia että varmasti rauhoittuu väkivaltainenkin koulu ja oppilasryhmä ja koulu pääsee rutiinityöhön kiinni. Mikäli sosialistin rahat kulutetaan "järjestyksenvalvoja-erityisopettaja" palkkaeriin, niin kouluhelvetti vaan jatkuu ja jatkuu eikä mitään järjestyksenpidollista ratkaisua saada aikaan. Päinvastoin opettajakoulutuksen tasoa laskemalla luodaan entistä huonompi tilanne oppilaille.  on nähtävissä että palkasta mustasukkaiset opettajat vihaavat ja pyyrkivät kaikin keinoin estämään muiden ammattilaisten pääsyn koulun palkkaamaan työhön. Valitettavasti tämä asenne jo itsessään paljastaan koulujen epäterveen ja ihmisarvoon halveksien suhtautuvan lähtökohdan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Iloveallpeople

Quote from: Lalli IsoTalo on 07.10.2012, 04:29:57
Quote from: Iloveallpeople on 06.10.2012, 17:53:56
Minusta on hieman jännä, kun alkaa miettimään, että mitä pienempi lapsesi on, niin sitä huonompi palkkaisen henkilön huomaan hänet jätät.

Jos saan ehdottaa, anna tämän jännän ajatuksen muhia aivoissasi hetken aikaa. Ja sen jälkeen mieti, missä iässä ihminen on herkimmillään.

Veikkaisin, että opettajan kasvatuksellinen vaikutus on varmaankin suurimmillaan jossain alakouluikäisenä, tuskin korkeakouluikäisenä, joiden opettajille maksetaan parhaiten.

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff