News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-09-29 HS: Päiväkodissa nukuttiin kaksi kuukautta samoissa lakanoissa

Started by Ernst, 29.09.2012, 21:00:19

Previous topic - Next topic

Ernst

http://www.hs.fi/kotimaa/P%C3%A4iv%C3%A4kodissa+nukuttiin+kaksi+kuukautta+samoissa+lakanoissa/a1305602279575

Päiväkodin henkilökunta kirjaa siivouspuutteet BSP:n lomakkeelle päiväkodin seinälle.

"Mutta eihän lomakkeella ole väliä, jos siivooja ei tule tai puhu ei suomea", lastentarhanopettaja Rantanen sanoo.

Sen maahanmuuton piti korjata työvoimapula, eikä siivoustöissä ole kielitaidolla väliä  >:(

Lastentarhaopettaja Rantasta varmaan rangaistaan kohta rasismista  >:(
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

AstaTTT

Quote from: M on 29.09.2012, 21:00:19

Sen maahanmuuton piti korjata työvoimapula, eikä siivoustöissä ole kielitaidolla väliä  >:(

No kyllä on väliä, sanoo tää ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Ja luojan kiitos mamuja ei ole tunkemassa Oulussa siivousalalle, koska olisin varmaan siinä tapauksessa työtön, koska nykyaikana niin suosittu positiivinen syrjintä.  :-*

ElenaDaylights

Laiska ja kielitaidoton keeneri ei tainnutkaan olla ihan täydellinen lottovoitto matalapalkka-aloille. Työskentelykulttuurissa olisi parannettavaa ja potkuja ei voi antaa ellei ole valmis kohtaamaan syrjintäaktiiveja raastuvassa.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Marko Parkkola

Quote from: Asta Tuominen on 29.09.2012, 21:11:10
Quote from: M on 29.09.2012, 21:00:19

No kyllä on väliä, sanoo tää ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Ja luojan kiitos mamuja ei ole tunkemassa Oulussa siivousalalle, koska olisin varmaan siinä tapauksessa työtön, koska nykyaikana niin suosittu positiivinen syrjintä.  :-*

Kuulin Keski-Suomesta juttua siivousalan ammattilaiselta, itseasiassa esimiestason ammattilaiselta, että mamut polkevat palkkoja siivousalalla. Osaatko sanoa pitääkö asia paikkaansa? Tai osaako joku muu? Haluaisin lyödä verbaalisesti erästä kokoomuslaista asialla päin näköä.

AstaTTT

Quote from: Marko Parkkola on 29.09.2012, 21:29:42
Kuulin Keski-Suomesta juttua siivousalan ammattilaiselta, itseasiassa esimiestason ammattilaiselta, että mamut polkevat palkkoja siivousalalla. Osaatko sanoa pitääkö asia paikkaansa? Tai osaako joku muu? Haluaisin lyödä verbaalisesti erästä kokoomuslaista asialla päin näköä.

Ei ainakaan meidän firmassa - eikä meille muutenkaan palkata mamuja ilman kohtuullista kielitaitoa. Yksi mamu on töissä firmassa, mutta hän on virolainen ja asunut Suomessa jo varmaankin yli kymmenen vuotta.

Marko Parkkola

Juuh. Haluaisin tietoja tekevätkö mamut alle TES:n suositusten töitä tai muuten rikkoen TES:n pykäliä. Hyvähän se olisi jos eivät tekisi, vielä parempi että suomalaiset olisivat töissä.

Tobias

Tähän on kyllä ihan pakko esittää kysymys et maksetaanko siivousalalla muka palkkoja? Vastaan itse, ei makseta. Ei siis voi olla miten palkkojen polkemista. Itse siivousalan ammattitutkinnon suorittaneena ja sen alan töitä tehneenä tiedän sen. Parhaiten sain työstäni avustusta 10 euroa tunti, kuka kehtaa väittää tuota palkaksi!
"Sananvapauden pitää olla oikeutta esittää nimenomaan ikäviä ja kiusallisiksi koettuja asioita, sillä ongelmattomien asioiden esittämiseen ei tarvita mitään vapautta." Jukka Hankamäki

foobar

Quote from: Tobias on 29.09.2012, 22:10:55
Tähän on kyllä ihan pakko esittää kysymys et maksetaanko siivousalalla muka palkkoja? Vastaan itse, ei makseta. Ei siis voi olla miten palkkojen polkemista. Itse siivousalan ammattitutkinnon suorittaneena ja sen alan töitä tehneenä tiedän sen. Parhaiten sain työstäni avustusta 10 euroa tunti, kuka kehtaa väittää tuota palkaksi!

Hanki parempi ammatti, jos et ole nykyiseen tyytyväinen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Marko Parkkola

Menee offtopickiksi, mutta kymppi on jo euron enemmän kuin puualalla ja samoissa tarjoilijoiden kanssa. Ja ainahan niitä voi polkea, jos samalla saa vaikka harkinnanvaraista.

Ernst

Voisi palata siivousalan palkoista päivähoitoasiaan, joka on tässä työn alla. SIivousfirma käyttää mamuja, mamut eivät tee töitään eikä heille voi reklamoida, koska eivät osaa kieltä. Firma paskat nakkaa.

Kysymys: Millä tavalla maahanmuutto rikastutti päiväkotilapsen elämää? Millä tavalla lastentarhanopettaja hyötyi maahanmuutosta, kun joutuu tekemään siivojankin työt? Millä tavalla kantissiivooja hyötyy maahanmuutosta?

AstaTTT

Quote from: foobar on 29.09.2012, 22:16:20

Ei onnistu näinä aikoina. T. hum.kand, jolla kokemusta kielenkääntämisestä, lehtimiehen töistä (taittava ja kuvaava toimittaja), asiakasdokumentoinnista, DMS:stä, prosessien kehittämisestä, projektien vetämisestä (alusta loppuun, moneen kertaan) ja yrittäjyydestä.

Siivoojana palkka nyt 8.75 euroa tunti, 37.5 tuntia viikossa. Olin tätä siivoushommaa ennen työttömänä vuoden ja hain kaikkia mahdollisia paikkoja.

Maailma on muuttunut.

Tobias

Hankittu on jo.
"Sananvapauden pitää olla oikeutta esittää nimenomaan ikäviä ja kiusallisiksi koettuja asioita, sillä ongelmattomien asioiden esittämiseen ei tarvita mitään vapautta." Jukka Hankamäki

foobar

Quote from: Asta Tuominen on 29.09.2012, 22:32:22

Ei onnistu näinä aikoina. T. hum.kand, jolla kokemusta kielenkääntämisestä, lehtimiehen töistä (taittava ja kuvaava toimittaja), asiakasdokumentoinnista, DMS:stä, prosessien kehittämisestä, projektien vetämisestä (alusta loppuun, moneen kertaan) ja yrittäjyydestä.

Siivoojana palkka nyt 8.75 euroa tunti, 37.5 tuntia viikossa. Olin tätä siivoushommaa ennen työttömänä vuoden ja hain kaikkia mahdollisia paikkoja.

Maailma on muuttunut.

Voisin toisaalta kertoa tutustani, jolla on virallinen koulutus vain siivoojaksi. Hän on kuitenkin toiminut jo vuosia ulkomaisessa teknologiafirmassa asiantuntijahommissa (eikä tämä tarkoita mitään hyväveliduunia). Ehkä maailma ei ole "reilu", mutta toisaalta sen voi nähdä siltäkin näkökulmalta, että tutkintoakin ilman voi päästä hyviin hommiin silloin, kun alalle on ollut palava harrastusten tukema halu päästä. Itse teen työtä, jossa osaaminen vaikuttaa olevan niin harvinaista, ettei samalla tasolla tämän erikoisaiheen suhteen koko maailmassa liene kuin korkeintaan muutama sata tyyppiä. Minullakaan ei ole loppututkintoa mistään, mutta tähän on jotenkin päädytty.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

AstaTTT

^ No, olen oikeasti onnellinen sinun ja tuttavasi puolesta. Elämä ei tosiaankaan ole aina kovin reilua ja silläpä minäkin politiikkaan pyrin, että se olisi edes hitusen reilumpaa.

Vörå

Homma on kyllä hupaisa paikkaa, vaikka olisi huono sää niin syylliseksi saadaan aikaan, tietysti, maahanmuuttajat. Eiköhän tässä tapauksessa olennaisempi asia ole käyty tarjouskilpailu, jonka voittoon on tarvinnut mitä ilmeisimmin vetää mutkat melko suoriksi - ihan tyypillinen tilanne julkisen sektorin ulkoistuksissa. Ei varsinaisesti voi puhua tehostamisesta jos halvemmalla hinnalla saadaan huonompaa palvelua.

TaK

Mitä sontaa tämä oikein on? Itse päiväkodissa 3kk harjoitelleena vaihdoin lakanat sänkyihin ainakin 4 kertaa ja pistin pesukoneeseen kerran ja silitin 2 kertaa, ihan virallisetkin hoitajat tekivät samaa. Sängyistä vaihdettiin kaikki vuodevaatteet 2 viikon välein. Ei tullut mieleenkään, että joku siivousfirma tekis sen homman.  :facepalm: Siivooja ainoastaan pesi lattiat ja muut pinnat kunnolla, me vaan pyyhittiin. Olisi pesukin varmasti onnistunut, mutta ei kai sitten.

foobar

Quote from: Asta Tuominen on 29.09.2012, 22:52:01
^ No, olen oikeasti onnellinen sinun ja tuttavasi puolesta. Elämä ei tosiaankaan ole aina kovin reilua ja silläpä minäkin politiikkaan pyrin, että se olisi edes hitusen reilumpaa.

Toivon tässä pyrkimyksessä kaikkea hyvää. Toisaalta voisin sanoa että usein perinteisesti hyväksytty retoriikka heikoista oloista perustuu menneen maailman realiteetteihin jotka eivät enää päde; esimerkiksi siihen, että monissa maissa suuri osa kansasta oli kirjaimellisesti - ei siis missään mielessä metafyysisesti - maanomistajan omaisuutta, koska heillä ei ollut mitään mahdollisuutta muuttaa elämäänsä ilman erillistä maanomistajan suostumusta. Tämä oli hyvin konkreettista luokkajakoa, sitä jossa termi oli toimiva.

Nykyään niin luokkanousu kuin -laskukin on paljon vapaampaa. Mielestäni luokkanousun puutetta ei pidä laittaa vain ulkopuolisten piikkiin ja ikäänkuin heidän korjattavakseen. Toisaalta omaa positiota tai nousupyrkimystä pitää olla valmis myös puolustamaan, koska ei maailma nyt sentään niin hyväksi ole muuttunut etteikö olisi mahdollista yhden häviön olla toisen voitto.

Ernst

Quote from: Vöyri on 29.09.2012, 23:00:38
Homma on kyllä hupaisa paikkaa, vaikka olisi huono sää niin syylliseksi saadaan aikaan, tietysti, maahanmuuttajat. Eiköhän tässä tapauksessa olennaisempi asia ole käyty tarjouskilpailu, jonka voittoon on tarvinnut mitä ilmeisimmin vetää mutkat melko suoriksi - ihan tyypillinen tilanne julkisen sektorin ulkoistuksissa. Ei varsinaisesti voi puhua tehostamisesta jos halvemmalla hinnalla saadaan huonompaa palvelua.

Eivät maahanmuuttajat vaan huono maahanmuuttopolitiikka, kun syyllisiä haetaan. Kielitaidoton työntekijä+lepsu valvonta= hiekassa makaava päiväkotilapsi.

Tahallasiko ymmärsit väärin vai tyhmyyttäsi? Tämä on maahanmuuttokriittinen keskustelufoorumi. Päiväkotiongelma on yhteydessä maahanmuuttoon. Ulkoistus on vain osapointti.

jmk

Quote from: M on 29.09.2012, 23:17:08
Eivät maahanmuuttajat vaan huono maahanmuuttopolitiikka, kun syyllisiä haetaan. Kielitaidoton työntekijä+lepsu valvonta= hiekassa makaava päiväkotilapsi.

Toisen näkökulman tarjoaa maahanmuuton vaikutus kuntatalouteen. Valitettavasti ne kotoutusmiljardit eivät ole "ei mistään pois", vaan omalta osaltaan tuhoavat kuntien talouden. Raapiessaan kirstun pohjia kunnat sitten säästävät epätoivoisesti mistä vain voivat, sammuttavat katulamppuja, pitävät vanhuksia paskavaipoissa ja nukuttavat päiväkotilapsia hiekassa.