News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-09-22 HS: Suomalaisten hylkäämät autot ovat kovaa valuuttaa kehitysmaissa

Started by K.K., 22.09.2012, 18:12:09

Previous topic - Next topic

K.K.

Suomalaisten hylkäämät autot ovat kovaa valuuttaa kehitysmaissa


Toyotalla Suomi kuljettaa, kuului aikoinaan Toyotan iskulause. Käytettyjä japanilaisia autoja on tällä vuosituhannella laivattu Suomesta Afrikkaan sitä tahtia, että osuvampi teksti voisi pian olla: "suomalaisella Toyotalla Senegal kuljettaa".

Yhden romu on toisen aarre, sillä Suomen mittapuulla loppuun ajettu auto voi hoitaa kehitysmaan asukkaiden kuljetustarpeita vielä 20 vuotta.

Japanilaisia autoja himoitaan, sillä niiden korjaaminen on helppoa ja varaosia riittää.

"Suurin osa autoista päätyy Afrikassa takseiksi. Ykkösmerkki on Toyota", kertoo autokauppias Juha Niittymäki Akaan Autocenteristä.

Niittymäki ei vie autoja Afrikkaan, vaan myy sopivat yksilöt esimerkiksi afrikkalaistaustaisille maahanmuuttajille, jotka sitten kuljettavat autot eteenpäin. He ovat yleensä suuremman kaupparingin välikäsiä.

Halutuimpia ovat vuosimallien 1980–1995 autot ja kaikki kelpaavat, purkukuntoisetkin.

"Vakioasiakkaita on kymmenkunta. Parhaimmillaan on mennyt parisataa autoa vuodessa. Autot kelpaavat osinakin", Niittymäki sanoo.

Lainsäädäntö vaihtelee Afrikassa suuresti maittain. Esimerkiksi Marokossa ja Egyptissä vanhojen autojen maahantuonti on kielletty. Se ei kuitenkaan menoa haittaa.

"Myin joskus vanhoja Mersuja Turussa asuvalle marokkolaiselle, joka ymmärtääkseni purki ne osiksi ja laivasi eteenpäin", Niittymäki sanoo.

"Marokkoon viedään vanhoja Mersuja kaikilla kepulikonsteilla. Toiminta on käytännössä salakuljetusta", tietää myös autokauppias Petri Syväkuru, joka omistaa Ulvilassa toimivan Afri-Auto Export Oy:n.

Syväkuru on tehnyt kauppaa Afrikkaan 1990-luvulta asti.

Syväkuru myy Afrikkaan yli tuhat autoa vuodessa. Hän hoitaa itse myös kuljetuksen. Autot laivataan Keski-Euroopan satamien kautta kohdemaihin, joissa paikalliset jobbarit myyvät ne eteenpäin.

"Tällä hetkellä on esimerkiksi menossa Kameruniin kymmeniä autoja. Joka kuukausi meiltä lähtee Afrikkaan myös merikontillinen varaosia", Syväkuru sanoo.

Auton hinta voi olla Afrikassa moninkertainen, sillä autoverokäytännöt vaihtelevat. Joissakin maissa ei ole autoveroa, ja joissakin maissa verosummat ovat tolkuttomia.

Valtio ei tienaa autosta maahantuonnin jälkeen mitään, joten autolle lätkäistään suuri kertamaksu tuonnin yhteydessä.

"Suurin autovero on Etiopiassa, jossa peritään 1990-luvun alun Toyota Corollasta 8 500 euroa veroa", kertoo Syväkuru...]

Koko juttu: http://www.hs.fi/talous/Suomalaisten+hylk%C3%A4%C3%A4m%C3%A4t+autot+ovat+kovaa+valuuttaa+kehitysmaissa/a1305600858784

Martin

Ja kun papereilla ei ole niin väliä niin varmastikin varastetutkin Hiacet uivat Afrikkaan asti. Vai syynääkö tulli rajan yli lähtevistä autoista runkonumerot ja paperit?
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017

kertsu59

Muutama vuosi sitten myin toyota corollani vm- 87 ajattelin ensin viedä romikselle mutta laitoin nettiautoon myytäväksi peltoautoksi,hämmästykseni oli suuri koska autosta suorastaan tapeltiin tuli varmaan 20 soittoa.Eka soittaja varasi auton näkemättä ja osti myös,auton hakenut musta mies sanoi että myin liian halvalla auton kuntoon nähden.Ja se eka puhelu tuli noin 5 minuuttia ilmon julkaisun jälkeen.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.