News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-09-08 Dome Karukoski: Suomessa on paljon piilorasismia

Started by Iloveallpeople, 08.09.2012, 10:56:43

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteTiedote ja kutsu lehdistölle 7.9.2012: Dome Karukosken Leijonasydän-elokuvan kuvaukset alkavat - Tervetuloa näyttelijäjulkistustilaisuuteen ja kuvauspaikkavierailulle

...
Leijonasydän on hyvän mielen elokuva tärkeistä ja vakavista asioista, kuten suvaitsevaisuudesta. Sen huumori on yllättävää ja kulmikasta, mutta taustalla on myös isoja tunteita: romanttista rakkautta, rakkautta ystäviin, veljeen ja kasvavaan lapseen. Eturivin tekijöiden komedia hauskuuttaa aiheilla, joille ei Suomessa ole uskallettu nauraa.

- Minulle ihonväri on aina ollut yhdentekevä. Erilaisuus ja toisten hyväksyminen ovat olleet minulle normi. Suomessa se ei aina ole niin, toteaa ohjaaja Karukoski. - Meillä on paljon piilorasismia, eikä kansakunta ole terve, jos se ei käsittele sitä ääneen. Minua kiinnostaa jälleen kerran käsitellä vakavaa aihetta naurun kautta. Se on minusta tervettä.
...

- Olen saanut innoituksen elokuvaan sattumalta kadulla näkemästäni ihmisestä, pelottavan näköisestä skinheadista, joka oli kiltti isä kenties Aasiassa syntyneelle pojalle, kertoo käsikirjoittaja Bardy Leijonasydämen tarinan synnystä. - En kuitenkaan kirjoittanut hänestä, vaan itsestäni, minun ennakkoluuloistani ja niistä luopumisen vaikeudesta. Minulle tämä on komedia ennakkoluuloista, jonka taustalla on vakava tarina: tarina siitä, miten rakkaus voi voittaa vihan.
...

STT Info
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

caprifolium

Miten elokuvan tekijät voivat sanoa samassa jutussa innoituksen elokuvaan olevan suvaitsevaisuus:
" ..... erilaisuus ja toisten hyväksyminen ovat olleet minulle normi."
ja sitten
" ....Olen saanut innoituksen elokuvaan sattumalta kadulla näkemästäni ihmisestä, pelottavan näköisestä skinheadista....".

Nopsasti teki käsikirjoittaja Bardy stereotyypityksen kadulla näkemästään ihmisestä, oikein suvaitsevasti. Mistä hän tietää kadulla kulkeneen ihmisen olevan skinhead? Mahdollisesta kaljustako? Sillä lailla.

Edit: Korjasin lainauksien lähteen.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

foobar

Sen huumori on yllättävää ja kulmikasta

Tämä tarkoittanee ylimielistä, tekohumoristista ideologista uskontunnustusta, jota ymmärtämättömät pitäisi viedä kansan... eikun siis internationaalin vihollisina saunan taakse. Mallia Ville Rannan härskeimmin vinoutuneet avautumiset Kirkko ja kaupunki -lehdessä. Se, että Karukoski paasaa ihonvärin yhdentekevyydestä kuulostaa siltä, että kyseessä taitaa olla nimenomaan pakkomielle joka estää hyväksymästä että oikeavärisiäkin voisi kritisoida teoistaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Iloveallpeople

Quote from: Nina on 08.09.2012, 11:04:22
Miten Karukoski voi sanoa samassa jutussa, että
ja sitten
" ....Olen saanut innoituksen elokuvaan sattumalta kadulla näkemästäni ihmisestä, pelottavan näköisestä skinheadista....".

Nopsasti teki Karukoski stereotyypityksen kadulla näkemästään ihmisestä, oikein suvaitsevasti. Mistä hän tietää kadulla kulkeneen ihmisen olevan skinhead? Mahdollisesta kaljustako? Sillä lailla.

Alempi kommentti on Bardyn ja ylempi Karukosken.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

caprifolium

Quote from: Iloveallpeople on 08.09.2012, 11:05:44
ja sitten

Nopsasti teki Karukoski stereotyypityksen kadulla näkemästään ihmisestä, oikein suvaitsevasti. Mistä hän tietää kadulla kulkeneen ihmisen olevan skinhead? Mahdollisesta kaljustako? Sillä lailla.

Huomasin ja korjasin jo asian. Meni tyypit vähän sekaisin, koska nuo kummankin jorinat ovat näemmä kaivetuttu taas jostain standardiargumentointilaatikosta.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

Eino P. Keravalta

Quote..komedia hauskuuttaa aiheilla, joille ei Suomessa ole uskallettu nauraa.

Eräs tamperelainen ITE-taiteilija yritti näille aiheille nauraa, ja hän sai 2,5 vuoden ehdottoman vankeustuomion.

QuoteMinulle ihonväri on aina ollut yhdentekevä.

Se ihonväri on aivan kaikille aivan sama: pigmenttiähän ei kukaan vastusta - me vastustamme huoltosuhteen heikentämistä, hyvinvointivaltion romuttamista, suomalaisen kulttuurin halveksuntaa, kaksoisstandardeja, rikoksia ja turvallisuuden katoamista.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Gambina

Tämähän kuulostaa mitä oikeaoppisimmalta Disney-tuotannolta. Jos leffa tehtäisiin Hollywoodissa, se saisi varmaan monta Oscaria. Sellaisia leffoja jaksan katsoa äärimmäisen harvoin.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.

-Winston Churchill

foobar

Quote from: Gambina on 08.09.2012, 11:15:55
Tämähän kuulostaa mitä oikeaoppisimmalta Disney-tuotannolta. Jos leffa tehtäisiin Hollywoodissa, se saisi varmaan monta Oscaria. Sellaisia leffoja jaksan katsoa äärimmäisen harvoin.

Jos katsojamenestys jää heikoksi ja mannaa ei sada taivaalta kunnianosoituksena, ohjaaja ja kumppanit muistanevat osoittaa myöhemmissä haastatteluissa avomielisyytensä syyttelemällä suomalaisia laajennettua r-sanaa ja muita neuvostovastaisuuden tasoisia herjauksia käyttäen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

dothefake

Minulle ihonväri on yhdentekevää.
     -vaimonsa siniseksi hakannut muslimi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

mikkoR

Minustakin tuntuu että olen erilainen, en tiedä olenko vainoharhainen vai onko ulkoinen habitus jostain syystä sellainen että ihmiset tuijottaa kun käyn keskustan suunnalla, tosin hyvin harvoin.
Voisiko joku suvaitsija puuttua asiaan?

Jos ihonväri merkkaisi jotain niin tuskinpa tulisi katsottua leffoja joissa on erivärisiä näyttelijöitä mutta minun mielestä monet tummat näyttelijät on pirun hyviä ja melkeen järjestään haluan katsoa esim. Will Smithin leffat.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

EL SID

niin on piilorasismia. vaasalaisena suomenkielisenä olen jo monesti joutunutb rasistisen kohtelun kohteeksi, mm. baarissa nimeltään Olivers Inn minulle ei kerran tarjottu, koska puhuin baarimikolle suomea. Vasta kun nostin metelin asiasta, sain kaljani. Ja kukaan ei pidä puoltani.  Täynnä rasismia koko yhteiskunta. Koska teet Dome elokuvan joka kertoo kaltaisteni ihmisten syrjinnästä ja meihin kohdistuvasta rasismista?

coscarnorth

Quote- Minulle ihonväri on aina ollut yhdentekevä. Erilaisuus ja toisten hyväksyminen ovat olleet minulle normi. Suomessa se ei aina ole niin, toteaa ohjaaja Karukoski. - Meillä on paljon piilorasismia, eikä kansakunta ole terve, jos se ei käsittele sitä ääneen. Minua kiinnostaa jälleen kerran käsitellä vakavaa aihetta naurun kautta. Se on minusta tervettä.

Jösses, mikä helvetti siinä on niin vaikea ymmärtää, että ihonvärin vuoksi ihmisiä tuomitsee tänä päivänä ehkäpä juuri ja juuri  joku skini. Jos sillä piilorasismilla - kuten tyypillistä - tarkoitetaan jälleen sitä, että työnantaja ei halua ensimmäisenä palkata 2 sanaa suomea osaavaa Muhista, niin tarvitaan tämän poistamiseen vähän muutakin kuin rasismin tuomitseva komediaelokuva. Olisi tosin vähintäänkin suotavaa, ettei tällaiseen lähdettäisi puuttumaan millään tavoin, edes huumorin kautta.
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

törö

Niinpä.

Kukkikset uskovat kaiken paskan Erkko Lyytinen kertoo Kenian elokuvateollisuudesta. Kenellekään ei tule mieleen tarkistaa netistä mitä sille oikeasti kuuluu, joten kokonaan jää huomaamatta, että Suomihan se tässä vertailussa on kehitysmaa. Leffat tehtään pienellä budjetilla, niillä on vähän katsojia ja eikä niitä haluta ulkomaille.

Kenialaisessa nyrkkipajassa tehty halpatuotantoleffa Mannerheimista on ylivoimaisesti kansanvälisesti tunnetuin "suomalainen" elokuva pitkiin aikoihin ja tekeillä olevan tv-sarjan myötä siitä voi tulla kaikkien aikojen tunnetuin "suomalainen" elokuva. Missään tapauksessa yksikään suomalainen apurahoilla huseeraava kukkahattutaiteilija ei kykene itse tekemään yhtä paljon kansanvälistä näkyvyyttä keräävä elokuvaa ja tiukkaa se tekee kaupallisillekin elokuvantekijöille.

Keniassa tehdyille oikeille elokuville ummehtunut elokuva-alamme ei kelpaa edes sparrausvastustajaksi, sillä täällä ei uskalleta tehdä mitään omaperäistä. Tasapäisyyden ihannoiminen on mennyt niin pitkälle, ettei sellaiseen saa rahoitusta ja toteutuessaankin sellainen vain suututtaisi kulttuuripiirit, joille jo pelkkä ylemmän keskitason olemassa oleminen on uhka.

Onnellisen tietämättöminä todellisesta tilanteesta kukkikset ovat tyytyväisiä siiten että joku harva viitsii olla vähän loukkaantunut kun Mannerheimista on tehty nopeasti ja halvalla elokuvan tapainen, jonka pääosissa on neekereitä. Se on heidän mielestään todiste siitä, että neekerien lisäksi myös osa suomalaisista on synnynnäisesti heidän alapuolellaan.

Usko omaan ylemmyyteen on niin luja, ettei mieleen tule pitää neekereihin kohdistuvaa alentuvaa suvaitsevaisuutta rasismina. Sehän on Luojan luoma luonnon järjestys. Neekerit ovat alempiarvoisia ja rasismista voi syyttää vaikkapa niitä, jotka kutsuvat neekereitä neekereiksi. Näin yksinkertaista se on kun on ikänsä harjoitellut oman perseensä nuolemista ja välttänyt parhaansa mukaan loogista aivotoimintaa.

Valkopersekukkis on omasta mielestään parasta mitä maailmasta löytyy, vaikka saavutukset rajoittuvat koulussa opittuun ammattiin, muiden tekemisien asiantuntemattomaan arvostelemiseen ja turhanpäiväiseen jeesusteluun. Myös joku hiihtokilpailusta saatu lusikka saattaa hyvällä tuurilla löytyä, mutta mitään omintakeista ei CV:hen saa lisättyä kuin valehtelemalla. Kun taipumuksia ei ole ollenkaan niin tulostakaan ei synny.

Puolueettomassa vertailussa esimerkiksi Kenian elokuvateollisuuden kanssa koko suomalainen valkopersekukkiksien kanta ottaisi neniinsä 1-0, mutta sitähän ei suomalaisessa mediassa mainita, sillä valkopersekukkiksien runkkurinki on pesiytynyt mediaan ja valjastanut sen itsensä kehumiseen.

Nauris

Quote- Olen saanut innoituksen elokuvaan sattumalta kadulla näkemästäni ihmisestä, pelottavan näköisestä skinheadista, joka oli kiltti isä kenties Aasiassa syntyneelle pojalle, kertoo käsikirjoittaja Bardy Leijonasydämen tarinan synnystä.

Vai oli oikea skinhead myös pukeutumisen perusteella. En ole tarkemmin perehtynyt skinien ajatusmaailmaan, mutta eikös heille rotupuhtaus ole aika tärkeä asia. Toisaalta inho näissä ympyröissä, kuten myös muissakin ihmisryhmissä taitaa pitkälti kohdistua mustiin afrikkalaisiin tai tummempi-ihoisiin, joten tästä syystä monet skinitkään eivät välttämättä aasialaisen kanssa pariutumista huonona näe kun kaiken lisäksi äo voi kasvaa vaikka kääntöpuolena lapsella onkin mongolidisemmat piirteet, mutta toisaalta onhan monilla suomalaisillakin pikkasen mongoolipiirteitä jo valmiiksi.

Assignment - Russia's Far Right
Estimating admixture proportions and dates with ADMIXTOOLS (Patterson et al. 2012)

Minulle tämä on komedia ennakkoluuloista, jonka taustalla on vakava tarina: tarina siitä, miten rakkaus voi voittaa vihan.

Voihan se joidenkin skinien osalta voittaa, kun joidenkin skinien osalta kyse on nuoruuden hölmöilystä, josta kirjailija Tuomas Kyrö on hyvä esimerkki, mutta luulisin kuitenkin suurimmalle osalla skineistäkin olevan suuri kynnyskysymys mustan tai ulkomaalaisen miehen kanssa lapsen tehneen yksinhuoltajan kanssa pariutumisen. Toisaalta jos naisesta on tullut ikääntyessään rotupuhtauden vaalija, niin silloin varmaan moni skinikin on valmis antamaan anteeksi naisen virheet kunhan on valmis synnyttämään kymmenen vaaleaa urjalaista.

Etniset geneettiset intressit
For Stormfront Ladies Only

MW

Se on pirullista se piilorasismi, kun kukaan ei sitä näe eikä kuule, sitä vain mystisesti on.

Dome voisi leffassaan pohtia, miten rasismista saataisiin näkyvämpää. Oikein räikeää, suorastaan.

Olisi sitten Domen kavereineen helpompi piehtaroida siinä rasismissaan.

Suvaitsija

Suomalaisille ihonväri on yhdentekevä juttu, kuten Domellekin. Täällä vain karsastetaan tiettyjä väkivaltaisia kulttuureja, joiden edustajat nyt vain sattuvat pääosin olemaan ihonväriltään hieman tummempaa sorttia kuin suomalaiset.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Nauris

Quote from: Suvaitsija on 08.09.2012, 13:08:28
Suomalaisille ihonväri on yhdentekevä juttu, kuten Domellekin.

En ainakaan sanoisi sen olevan yhdentekevä kaikille, mutta niin et kuitenkaan taida tarkoittaa. Tuolla Homman Tv- ja radiovinkki osiossa mainittiin tv:stä jälleen kerran tulevan Afro-Suomen historia dokumentti ja siihen liittyen tutkin netistä tietoa ohjelmassa esiintyvistä henkilöistä ja tuli vastaan mielenkiintoinen tieto murha.info:sta.

Tiina kertoo:
QuoteViime viikolla luin kaverilta saamiani Anna-lehtiä ja siinä televisíostakin tuttu jumppari Donata Pennanen kertoi lapsuudestaan joskus 60-luvun lopussa.

Kun toiset lapset olivat sanoneet häntä hiekkalaatikolla neekeriksi pikku- Donata oli juossut itkien kotiin kertomaan tästä äidilleen.

Äiti oli todennut: Mutta hyvä lapsi, sinähän olet neekeri. 

Tämän jälkeen ei Donata kuulemma enää välittänyt koko sanasta ja vieläkin ystävät välillä leikillään nimittävät häntä neekeriksi ja hän pitää sitä hellittelynimenä.

Donatan isä siis oli musta ja äiti valkoihoinen.

Lähde

Scientist oday

Arvoton

Ihanaa! Meillä on siis vielä toivoa, ettei Suomi jää pimeyden ytimeen.

Normi siis pitää olla, että hyväksyy kaiken senkin, mikä ei kuulu suomalaisiin normeihin.

Asia 1: yhteisöllä, tässä tapauksessa Suomen kansalla on  n o r m i

Asia 2: selvyyden vuoksi ja yhteiskunnan toiminnan sujuvuuden takia monesta normista tehdään laki

Seurauksena Suomelle vieraiden normien hyväksymisestä tulee, että täällä ei ole enää normeja. Onko taideporukalle liian vaikeaa?

Uskon kyllä, että niin Bardylla kuin meillä kaikilla on luulomme ja joskus ennakkosellaisetkin. Hyvä, että kirjoittaja reilusti puhui noin itsestäänkin.

Mutta minulle ei tule koskaan selviämään, onko suomalaisissa tosiaankin niin paljon aikuisväestöä, joka pelkän ulkonäön perusteella vihaa joitakin ihmisiä kuin mitä taideporukka väittää. Kun minä en jokapäiväisessä elämässäni sellaista näe. En koskaan tule ymmärtämään, että jos muslimien periaaatteet ovat minulle käsittämättömiä ja afrikkalaisten työtavat ja rehellisyys minulle usein kyseenalaisia, se johtuu ennakkoluuloistani ja vierauden pelosta.

Jos Suomessa on normi, että kaikki ihmiset saavat seurustella kenen kanssa hyvänsä ja muslimeilla ei likimainkaan samoin, ei se todellakaan ole minun vikani, että muslimien normit ovat syrjiviä ja estäviä. Jos jossain firmassa tehdään duunia ja merkataan todellinen tuntimäärä listaan, sen on koskettava myös afrikkalaisia. Tämä olisi humanistien ja taideporukan syytä painaa kalloonsa.

Tabula Rasa

Quote from: Iloveallpeople on 08.09.2012, 11:05:44
ja sitten

Liekkö tuo on nähnyt koivulaakson?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Nauris

Tulipa näin yömyöhään mieleen, että tv:stä tuli joku vuosi sitten katsottua jotain ohjelmaa Amerikan vankiloista ja siinä sitten muistaakseni osaltaan kerrottiin entisestä arjalaiseen veljenkuntaan kuuluneesta miehestä, joka oli parisuhteessa naiselliseen mustaan mieheen. Tämä entinen uusnatsi nykyinen homo kertoili kuinka hän oli luopunut vihastaan ja asenteistaan, mutta hänellä oli siitä kuitenkin jälki, joka näkyi hakaristi tatuointeina. Yritän etsiä netistä videon tästä erikoisesta uusnatsista ja hänen "tyttöystävästään".

Lisäys. Taisin löytää kyseisen videon, mutta harmillisesti mies ei ollutkaan rakastunut mustaan vaan valkoiseen. Ajassa 7:50 Louis haastattelee rotutietoisia miehiä ja 38:35 Louis tapaa uusnatsin naisellisen miesystävän.

Behind Bars in San Quentin - Louis Theroux

Kyllä näille monille elokuva aiheille löytyy todellisesta elämästä malleja, että eipä tässä mitään uutta ole ja onhan tuolla ulkomaillakin tehty samankaltaisia elokuvia, kuten jokunen vuosi sitten tuli tv:stä elokuva saksalaisesta uusnatsijengistä, johon kuuluneista yksi oli rakastunut turkkilaiseen naiseen.

Mitä sitten tulee tähän Domen elokuvaan, niin jälleen kerran on merkille pantavaa, että elokuvassa yhtenä aiheena on yksinhuoltaja nainen, jolla on tummaihoinen lapsi. Tarkoitan tällä sitä, että tämän voisi tulkita sillä tavalla, että elokuva vähän kuin varoittaa valkoisia naisia pariutumasta ulkomaalaisen miehen kanssa, koska parisuhteet todennäköisesti kariutuvat.

Mutta kuten totesin elokuvat yleensä perustuvat osaltaan tosielämään ja sehän on valitettava tosiasia, että mustat miehet eivät osaa yhtä hyvin ylläpitää parisuhdetta kuin muut ihmisryhmät vaan hyvin useasti valkoinen (myös musta) nainen joutuu mulattivauvansa yksin kasvattamaan.

Lisäksi tosielämään perustuen elokuvissa voi enemmän nähdä kuinka valkoinen nainen rakastuu mustaan mieheen tai valkoinen mies aasialaiseen naiseen ja tähän liittyen monet ovat väittäneet, että elokuvat ovat osaltaan syynä siihen, miksi valkoiset miehet eivät tykkää mustista naisista tai valkoiset naiset aasialaisista miehistä.

Myös on sanottu, että media ja elokuvat ovat tehneet mustista miehistä maskuliinisia ja aasialaisista miehistä nössöjä nörttejä, mutta tämä perustuu tosielämään vaikka tietysti elokuvissa voitaisiin monet asiat vääristää, kuten tehdä elokuva älykkäistä pienen peniksen omaavista mustista miehistä ja lihaksikkaista suuren peniksen omaavista aasialaisista miehistä, mutta eivät nämä elokuvat välttämättä paljoakaan vaikuta parinvalintamarkkinoilla, koska kyse ei ole todellisuudesta.

Race, Evolution, and Behavior
Who rapes in prison?
72 Percent of African-American Children Born to Unwed Mothers
Rotujen väliset raiskaukset
Beta Males Settle For Fat Chicks
Gangland:Asian Boyz/A Killer's Revenge

Lisäys. Tuli vielä semmoinen asia mieleen, että eihän tässä kerrottu avovaimon etnisistä taustaa tarkemmin, joten nainen voisi olla vaikka vaalea intialainen, jolla on tummaihoinen biologinen tai adoptoitu lapsi. Toisaata kun kyse osittain huumorielokuvasta, niin siinä varmaan tehdään skineistä typeriä ja rakastumisen takia skini muuttuu värisokeaksi ja näkee mustan avovaimon valkoisena, mutta hänelle tulee suurena yllätyksenä naisen mustalapsi.

Iloveallpeople

QuoteLeijonasydämen tähdet : Uusnatsin rooliin mentiin syvien vesien kautta

Peter Franzén, Jasper Pääkkönen ja Jussi Vatanen esittävät Dome Karukosken elokuvassa uusnatseja. Miehet myöntävät, että roolin löytämiseen tehtiin paljon töitä.

...
- Olemme varmasti jokainen käyneet aikamoisen myllyn omissa ajatuksissamme, kertoo Peter Franzén.

- Ohjaajan kanssa olemme menneet syviin vesiin. Olemme katsoneet YouTubesta materiaalia ja myös keskusteltu autenttisten ihmisten kanssa.

- Olemme myös istuneet yhdessä puhumassa ennakkoluuloista ja rasismista. Olemme miettineet, mistä tällaiset ilmiöt syntyvät, jatkaa Jasper Pääkkönen

- En voi sanoa, että löytäisin ymmärrystä minkäänlaisia väkivaltaisia ääri-ilmiöitä kohtaan. Sen sijaan näyttelijänä löydän ymmärrystä niitä henkilöitä kohtaan, joita me esitämme.

Pääkkösen mukaan elokuvasta löytyy uusnatsiporukan sisäistä lämpöä, välttämistä ja ystävyyttä. 

- Sellaista on mahdollista ymmärtää.

Jussi Vatanen kertoo, että hän on rooliin valmistautuessa miettinyt erityisesti sitä, millaista on kuulua hyvin intensiiviseen ja tiiviiseen toveriryhmään.

- Olen pohtinut paljon millaisia tunteita ja velvollisuuksia se tuo mukanaan. Mitä olet valmis tekemään kaverisi ja ystäväsi puolesta?

- En ole koskaan ennen perehtynyt suomalaiseen uusnatsikulttuuriin tai –liikkeeseen. Kun uusnatsiliikkeeseen aiemmin kuuluneet henkilöt kertoivat meille kokemuksiaan, yllätyin siitä miten ehdotonta ja täysvaltaista liikkeeseen kuuluminen on.
...

YLE

Iloveallpeople

QuotePamela Tolan raju nuoruus: "Skinityttö löi päätäni tiiliseinään!"

...
Joensuussa kasvaneelle Pamela Tolalle elokuvan maailma on yllättävänkin tuttu, sillä hän varttui 90-luvulla kaupungissa, jossa skinhead-aate oli tuolloin voimakkaimmillaan.

– Yläasteemme oli rauhaton paikka, siellä kaikki meni pilotit päällä. Elokuvassa puhutaan suvaitsevaisuudesta. Oman pahoinvoinnin ilmentäminen väkivallalla ei välttämättä aina ole nimenomaan rasistinen teko, sillä väkivaltaa kohdistetaan minne sattuu. Itsekin olen joutunut nuoruudessani roolihahmoni kaltaisen henkilön pahoinpitelemäksi. Skinityttö pisti päätäni tiiliseinään.

Metrolive

QuoteDome Karukoskelta raju elokuva uusnatseista: "Urani tärkein työ"

...
Elokuvan keskiössä on rakkaustarina itäsuomalaisen skinimiehen Peter Franzénin esittävän Tepon ja Saria näyttelevän Laura Birnin hahmojen välillä. Oman mausteensa tarinaan tuo Sarin tummaihoinen poika, jota esittää 10-vuotias Yusufa Sidebeh.

Karukoski kertoo, ettei nuorella näyttelijälupauksella ole kokemusta näyttelemisestä. Elokuvassa tartutaan rasismin lisäksi koulukiusaamiseen, jota tummaihoinen poika kokee ulkonäkönsä takia koulussa. Elokuvassa on koulukohtauksia.
...

Tarinan käsikirjoitus sai alkusykäyksen jo vuosia sitten, kun käsikirjoittaja Aleksi Bardy kohtasi lappeenrantalaisessa elokuvateatterissa mieheen, joka oli elokuvissa kahden pellavapäisen ja tummaihoisen lapsen kanssa. Mies muistutti Peter Franzénin esittämää hahmoa.
...

Metrolive

Blanc73

En aseta suuria odotuksia tämäntyyliselle leffalle, etenkään suomalaisten tekemänä. Odotettavissa on lapsellista moraaliarvojen alleviivaamista, katsojan kädestä taluttamista ja stereotypioitten rankkaa viljelyä. Ja on se perk** kumma että jokaikisessä Suomi-leffassa on mukana Pääkkönen ja/Franzen. Jotain uutta kehiin kiitos! Pelkästään noiden naamojen takia leffa jää väliin.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Luotsi

QuoteTarinan käsikirjoitus sai alkusykäyksen jo vuosia sitten, kun käsikirjoittaja Aleksi Bardy kohtasi lappeenrantalaisessa elokuvateatterissa mieheen, joka oli elokuvissa kahden pellavapäisen ja tummaihoisen lapsen kanssa.

Epäilemättä tummaihoiset pellavapäät herättävät huomiota. Mikä on tietysti (piilo)rassismia!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Leso

Quote from: STT Info
- Olen saanut innoituksen elokuvaan sattumalta kadulla näkemästäni ihmisestä, pelottavan näköisestä skinheadista, joka oli kiltti isä kenties Aasiassa syntyneelle pojalle, kertoo käsikirjoittaja Bardy Leijonasydämen tarinan synnystä.

Quote from: Metrolive
Tarinan käsikirjoitus sai alkusykäyksen jo vuosia sitten, kun käsikirjoittaja Aleksi Bardy kohtasi lappeenrantalaisessa elokuvateatterissa mieheen, joka oli elokuvissa kahden pellavapäisen ja tummaihoisen lapsen kanssa. Mies muistutti Peter Franzénin esittämää hahmoa.

No, päättäkää nyt jo.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Outo olio

Quote from: Leso on 14.09.2012, 19:56:18
No, päättäkää nyt jo.

Elokuvan syntytarina itsessään alkaa kyllä kuulostamaan mielenkiintoisemmalta tarinalta kuin itse elokuva. :roll:
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Sepi

Quote from: Outo olio on 14.09.2012, 23:52:37
Quote from: Leso on 14.09.2012, 19:56:18
No, päättäkää nyt jo.

Elokuvan syntytarina itsessään alkaa kyllä kuulostamaan mielenkiintoisemmalta tarinalta kuin itse elokuva. :roll:
Ei mitään hätää, soitetaan YLE:lle ja pyydetään itse elokuvan budjettia 100 kertaa isommat massit ja kuvataan dokumentti elokuvan syntytarinasta. Kaiken järjen mukaan pitäisi onnistua.
Edellä mainittu teksti ei edusta kirjoittajan oikeata mielipidettä, vaan mielipidepoliisien pelossa teksti on kirjoitettu itsesensuuria vahvasti harjoittaen.

Joe

Domenhan piti sitten tehdä eli jatkaa Rennyn suuruudenhullua Mannerheim-elokuvaa. Reisille meni. Kenia iski.

Nyt julkisuuden kipeä puolisuomalainen Thomas August George yrittää apurahojen himossaan vääntää äitinsä synnyinmaasta jotain rasistien taivasta. Jenkkilästä tullut rikastus. Valkoinen neekeri.

Isänmaassaan USA:ssa Ku-klux klan on voimissaan etelävaltioissa ja ristit palavat. Tiettävästi Suomessa puuvillapellot ja orjuus lukuunottamatta paikallisia torppareita on ollut aika vähäistä.

Suomessa on jo aivan saatanan riitävä määrä näitä tuontirasisteja, Kauniaisten rasisteja ja kaikenlaisia uusorjuuttajia.

Tulis talvi ja tappais pummit, ei värillä väliä. Avoimiin työpaikkoihin saa pyrkiä vaikka apina.

Normaalista keskiluokkaisesta suomalaisesta ei saa rasistia tekemälläkään, eikä ole koskaan saanut!

Rasistisin pitkään aikaan nähty ohjelma oli 21.00 A-studio, jossa kultamunitettiin koko Suomi tunnetun mulattitaiteilijahomon suulla. Ongelmista ei puhuttu. Sairain ohjelma pitkään aikaan.

Kun YHDYSVALLOISSAKIN on se OBAMA!

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

IMMane

Quote from: MW on 08.09.2012, 12:18:30
Se on pirullista se piilorasismi, kun kukaan ei sitä näe eikä kuule, sitä vain mystisesti on.

Dome voisi leffassaan pohtia, miten rasismista saataisiin näkyvämpää. Oikein räikeää, suorastaan.

Olisi sitten Domen kavereineen helpompi piehtaroida siinä rasismissaan.

Se on jännä juttu tuo piilorasismi. Samaan kategoriaan voisi kuulua pikarasismi. Tässäkin jutussa sitä voi helposti havaita. Pienen hetken ollaan rasistisia ja hetkeä myöhemmin pyhimyksiä. Jos totta puhutaan niin kaikki maapallon asukit ovat rasisteja halusivat tai eivät ainakin suomalaisilla rasismin määritteillä katsottuna. suomessa muutenkin on ruvennut rehottamaan rasismin eri muotoja yhtäkkiä kuten ruokarasismi, kielirasimi ja ikärasismi. Siis ihan hirveetä.  :roll:

Suvaitsija

Quote from: Peter Franzen on 14.09.2012, 19:00:42
- Ohjaajan kanssa olemme menneet syviin vesiin. Olemme selailleet Hommafoorumia ja myös keskusteltu siellä autenttisten ihmisten kanssa.

Fixed.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013