News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-05-26 HS: Pahan tiedon palkka

Started by Ullanlinna, 26.05.2009, 12:08:14

Previous topic - Next topic

Ullanlinna

HS:n Tiede-sivuilla on Pertti Tötön (Kuopion yliopiston sosiaalitutkimuksen menetelmien professorin) kirjoitus liittyen Tatu Vanhaseen.

"Mainetta sitä vastoin Vanhaselle on siunaantunut. Kun sensaationnälkäinen toimittaja muutama vuosi sitten teki jutun pääministerin isän "uudesta rotuopista", usuttivat kerkeimmät ajatustenvartijat poliisin Vanhasen perään. Muutamat filosofit julistivat, että Vanhasen tutkimukset ovat "tieteen nimissä esiintyvää näennäistiedettä". Lausumat riittivät tiedeyhteisön kannaksi, ja siihen vedoten Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla kerrottiin huojentava tieto: Vanhasen tutkimustulokset eivät "oikeasti" pidä paikkaansa....Reaktiossa on kyse älymystön yleismaallisesta pykimyksestä varjella arvostelukyvytöntä enemmistöä "pahalta tiedolta"...

Luotsi

Tästä kai voimme päätellä Pravdan toimituksen kuuluvan tuon älymystön kovaan ytimeen, niin innokkaasti se paitsi varjelee lukijoitaan pahalta tiedolta myös tarjoilee sitä hyvää tietoa ihan jokaisessa numerossaan. Lukijakunnasta en sano mitään...
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Hattu

En juurikaan perusta Tatun tutkimuksista jotka ovat nähdäkseni ihan hakoteillä. Koko älykkyysosamäärän käsite on hyvin huono. Yhhtälailla vähän täytyy kyllä antaa medialle pistetä kaikkeen T. Vanhaseen liittyvästä uutisoinnista. Kertakaikkisen surkeaa.
Minä en ole propellihattu! En vaikka minun päässäni onkin propellihattu!

PK

JP Roos, Osmo Soininvaara ja muut vasemmistoälyköt ovat hyväksyneet Tatun tutkimukset.

http://www.youtube.com/watch?v=QBsMkyZzXb0
http://www.youtube.com/watch?v=73VUEZdoPh0

JoKaGO

Kuten moni, moni muukin arvostettu tutkija ympäri maailman huippuyliopistojen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Hattu

Koko ongelmahan tässä on se että koko älykkysosamäärä on niin huono käsite itsessään. Perimmäisen määritelmän mukaan koulutuksen ja opetuksen ei pitäisi vaikuttaa siihen. Älykkyysoamäärämittauksissa näin ei kuitenkaan ole. Eli mittarina se jo toimii huonosti.

Testit kyllä mittaavat silti ehdottomasti jotakin. Hyvä, että tätä tutkimusta tehdään, mutta ongelmat älykkyysosamäärän mittaamisessa on hyvä ottaa myös tosissaan huomioon kun tuloksia tulkitaan.

Ernst

Eihän sitä aikanaan uskottu maankaan olevan enemmän pallon kuin pannukakun muotoinen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Hattu

Quote from: M on 26.05.2009, 13:27:18
Eihän sitä aikanaan uskottu maankaan olevan enemmän pallon kuin pannukakun muotoinen.

Älä nyt kuitenkaan sekoita esitieteellistä maailmankuvaa tieteen sisäiseen dialogiin. Saatat silti olla oikeassa, mutta vertauksesi on vain huono.

Ernst

Quote from: Hattu on 26.05.2009, 13:26:49
Koko ongelmahan tässä on se että koko älykkysosamäärä on niin huono käsite itsessään. Perimmäisen määritelmän mukaan koulutuksen ja opetuksen ei pitäisi vaikuttaa siihen.

Mikä on "perimmäinen määritelmä"?

Hattu

Quote from: M on 26.05.2009, 13:28:26

Siten se on alunperin määritelty. Sittenmmin kun testit ovat osoittautuneen niin huoniksi, että tähän ei ole läheskään päästy niin jotkut ovat tätä määritelmää laventaneet. Lavennuksesta huolimatta testeissä edelleen pyritään siihen, että koulutus ei vaikuttaisi testiin nostavasti.

JR

Tatu vanhasen tutkimuksia ei ole missään tieteellisellä foorumilla tyrmätty muulla, kuin sopivuuspeerusteilla. Älykkyyttä tutkitaan monenlaisilla menetelmillä ja eri menetelmillä tutkitaan eriulaisia älykkyydenlajeja. Ei Vanhanen sentään mikään idiootti ole ja tutkimuksen älykkyystestit teki hyvinkin arvostettu älytutkija.

kilohauli

Quote from: Hattu on 26.05.2009, 13:26:49
Koko ongelmahan tässä on se että koko älykkysosamäärä on niin huono käsite itsessään. Perimmäisen määritelmän mukaan koulutuksen ja opetuksen ei pitäisi vaikuttaa siihen. Älykkyysoamäärämittauksissa näin ei kuitenkaan ole. Eli mittarina se jo toimii huonosti.

Testit kyllä mittaavat silti ehdottomasti jotakin. Hyvä, että tätä tutkimusta tehdään, mutta ongelmat älykkyysosamäärän mittaamisessa on hyvä ottaa myös tosissaan huomioon kun tuloksia tulkitaan.

Ehkä on parempi, että luet ensin asiaa, ennen kuin alat mutu-tuntumallasi lyttäämään ÄO-testien merkitystä.
"Minusta Suomi on autettu, onkse 60 vuotta sitten, Afrikasta käsin. Silloin on Afrikasta lähetetty rahaa Suomeen."
"Syö paskaa ja kuole pois!"
"En kokenut siinä hetkessä valehtelevani."
-Abdirahim Hussein

"Vuoden 2015 pakolaiset tilastoitu Ruotsissa: 163 000 tuli – 4 500 käy töissä"

Ernst

Quote from: Hattu on 26.05.2009, 13:32:36
Quote from: M on 26.05.2009, 13:28:26

Siten se on alunperin määritelty. Sittenmmin kun testit ovat osoittautuneen niin huoniksi, että tähän ei ole läheskään päästy niin jotkut ovat tätä määritelmää laventaneet. Lavennuksesta huolimatta testeissä edelleen pyritään siihen, että koulutus ei vaikuttaisi testiin nostavasti.

"Alunperin määritelty"? Mistä määritelmästä on nyt kysymys? Ei kai ydinfysiikassakaan pidetä muuttamattomana käsitettä, jonka uudempi tutkimus tekee käyttökelvottomaksi?

Ullanlinna

Artikkelin kirjoittaja selvästi puolsi Vanhasen oikeutta tutkimukseensa ja hämmästeli sen saamaa kohtuutonta kohtelua. Kirjoitus liittyy Vanhasen 80-vuotispäivään ja siihen, ettei tuotteliasta tutkijaa ole muistettu riittävästi aiheettoman rasismi-leiman vuoksi.

Hattu

Quote from: kilohauli on 26.05.2009, 13:39:35

Ehkä on parempi, että luet ensin asiaa, ennenkuin alat mutu-tuntumallasi lyttäämään ÄO-testien merkitystä.

Olen lukenut tuon jo. Mitä sanoin väärin?

Hattu

Quote from: M on 26.05.2009, 13:42:51

"Alunperin määritelty"? Mistä määritelmästä on nyt kysymys? Ei kai ydinfysiikassakaan pidetä muuttamattomana käsitettä, jonka uudempi tutkimus tekee käyttökelvottomaksi?

Huoh.. Nyt pitää erottaa erikseen käsitteet ja tieto. Määrittelyjä vidaan muuttaa jos tahdotaan. Ongelma pysyy saman.

Mitä tulee tutkimukseen älykkyydestä niin sitä kannatan edelleen.

Hessu

Eräs mielenkiintoinen asia tuossa evoluutioseminaarireferaatissa on seuraava kappale.

QuoteTöttö aloitti esitelmänsä kertomalla ihmetyksestään, kun eräältä presidenttiehdokkaalta oli vaalien alla kysytty: "Hyväksyttekö Tatu Vanhasen tutkimustuloksen, että mustat ovat vähemmän älykkäitä kuin valkoiset?" Ehdokas oli vastannut: "Minusta kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia." Tötön mielestä tässä menivät puurot ja vellit pahemman kerran sekaisin, koska vastaus ei liittynyt Lynnin ja Vanhasen tieteellisiin havaintoihin millään ta valla.

Millaisesta älykkyysosamäärästä poliitikon vastaus kertoo? Korkea vai vähäinen? Onko kyseessä viisas, kiero, tyhmä vai hieman ymmärtämätön persoona?

http://www.skepsis.fi/lehti/2006/2006-2-niemela3.html

Veli Karimies

Vähäisestä älykkyydestä! Olisi tietenkin pitänyt vastata:
"Jos Vanhasen tutkimustulokset pitävät paikkaansa niin hyväksyn tämän tiedon."

Hessu

QuoteVähäisestä älykkyydestä! Olisi tietenkin pitänyt vastata:
"Jos Vanhasen tutkimustulokset pitävät paikkaansa niin hyväksyn tämän tiedon."

Voisihan se kertoa myös kierosta ja kohtuullisen älykkäästä persoonasta. Kokenut kehäkettu tietää, ettei haastattelija pysähdy miettimään asiaa tai ei kehtaa pyytää tarkennusta ( poliittinen korrektius ), äänestäjä ei ehdollista koko asiaa jne. Paskan puhuminen vaatii jonkinmoista tilanneälyä ja pitkää poliittista kokemusta. Kukahan tuo ehdokas on ollut?

TH

Töttöhän oli aikoinaan Tatu Vanhasen assistentti. Hän on jo pitkään siunaillut kirjoissaan ja artikkeleissaan yhteiskuntatieteilijöiden tieteenvastaisia taipumuksia.

Quote from: Hattu on 26.05.2009, 13:05:45
En juurikaan perusta Tatun tutkimuksista jotka ovat nähdäkseni ihan hakoteillä. Koko älykkyysosamäärän käsite on hyvin huono. Yhhtälailla vähän täytyy kyllä antaa medialle pistetä kaikkeen T. Vanhaseen liittyvästä uutisoinnista. Kertakaikkisen surkeaa.

Luepas esimerkiksi täällä viitatut artikkelit, ennen kuin puhut lisää läpiä päähäsi.

Hattu

Quote from: TH on 26.05.2009, 14:24:38

Luepas esimerkiksi täällä viitatut artikkelit, ennen kuin puhut lisää läpiä päähäsi.

Osan olinkin jo lukenut. Pitäydyn kannassani, että älykkyys on vaikea tutkittava ja älykkyysoamäärä on hankala käsite. Mikä ei siis missään nimessä tarkoita ettäkö se olisi käsitteenä (tai testeinä) turha tai ettäkö älykkyys tutkimus ei olisi erittäin tarpeellista.

Yritän jossain välissä lukea nuo loputkin.

kilohauli

Quote from: Hattu on 26.05.2009, 14:31:50
Quote from: TH on 26.05.2009, 14:24:38

Osan olinkin jo lukenut. Pitäydyn kannassani, että älykkyys on vaikea tutkittava ja älykkyysoamäärä on hankala käsite. Mikä ei siis missään nimessä tarkoita ettäkö se olisi käsitteenä (tai testeinä) turha tai ettäkö älykkyys tutkimus ei olisi erittäin tarpeellista. Yritän jossain välissä lukea loputkin.

Onhan atomimallikin hankala käsite. Kaikille tuttu Bohrin atomimalli on todellisuudessa aivan metsässä, mutta kemianteollisuudelle taitaa ko. malli riittää mainiosti.

Mikä Vanhasen ja Lynnin tutkimuksissa on pielessä?
"Minusta Suomi on autettu, onkse 60 vuotta sitten, Afrikasta käsin. Silloin on Afrikasta lähetetty rahaa Suomeen."
"Syö paskaa ja kuole pois!"
"En kokenut siinä hetkessä valehtelevani."
-Abdirahim Hussein

"Vuoden 2015 pakolaiset tilastoitu Ruotsissa: 163 000 tuli – 4 500 käy töissä"

Veli Karimies

Quote from: Hessu on 26.05.2009, 14:19:37
Voisihan se kertoa myös kierosta ja kohtuullisen älykkäästä persoonasta. Kokenut kehäkettu tietää, ettei haastattelija pysähdy miettimään asiaa tai ei kehtaa pyytää tarkennusta ( poliittinen korrektius ), äänestäjä ei ehdollista koko asiaa jne. Paskan puhuminen vaatii jonkinmoista tilanneälyä ja pitkää poliittista kokemusta. Kukahan tuo ehdokas on ollut?

Voisihan se myös kertoa siitä, että ehdokas on Mars planeetalta tänne tullut humanoidi joka yrittää maailmanvalloitusta puhelemalla poliittista diipadaapaa ja näin kosiskelee äänestäjiä.

Mutta mikä on se todennäköisin vaihtoehto?

Quote from: Hattu on 26.05.2009, 14:31:50
Osan olinkin jo lukenut. Pitäydyn kannassani, että älykkyys on vaikea tutkittava ja älykkyysoamäärä on hankala käsite. Mikä ei siis missään nimessä tarkoita ettäkö se olisi käsitteenä (tai testeinä) turha tai ettäkö älykkyys tutkimus ei olisi erittäin tarpeellista.

Niinkuin kilohauli jo kysyi. Mikä tutkimuksissa on pielessä? Eikö väestön älykkyydestä saadut tulokset korreloi vahvasti yhteiskuntien kehityksen ja tilan kanssa?

Hattu

Quote from: kilohauli on 26.05.2009, 14:40:21

Onhan atomimallikin hankala käsite. Kaikille tuttu Bohrin atomimalli on todellisuudessa aivan metsässä, mutta kemianteollisuudelle taitaa ko. malli riittää mainiosti.

Aivan. Kuten sanoinkin, niin siinä ei ole mitään ongelmaa, että käsite on hankala ja testit ongelmallisia. Se vaan pitää ottaa humioon niitä käytettäessä.

Mikä Vanhasen ja Lynnin tutkimuksissa on pielessä?

Ehkä ilmaisin itseäni liian kärjistetyksi. Tutkimuksessa ei ole mitään vikaa, kuten jo vähän yritinklin sanoa. En vain oikein ole itse vakuuttunut.

Hattu

Quote from: Veli on 26.05.2009, 14:41:08

Eikö väestön älykkyydestä saadut tulokset korreloi vahvasti yhteiskuntien kehityksen ja tilan kanssa?

Joo, mutta sinällään en näe tuossa tuloksessa mitään sinällään kinnostavaa vielä itsessään. Siksi mediaa kritisoinkin tuon kysymyksen käsitelyn suhteen aika lailla.

Testit tutkivat ikäänkuin itseään tuossa, koska ne eivät tavoita sitä miten älykkyys alunperin määriteltiin.

turha jätkä

Quote from: Veli on 26.05.2009, 14:41:08
Niinkuin kilohauli jo kysyi. Mikä tutkimuksissa on pielessä? Eikö väestön älykkyydestä saadut tulokset korreloi vahvasti yhteiskuntien kehityksen ja tilan kanssa?

Tietenkin tässä välissä voisi spekuloida sillä, että mistä puhutaan, kun puhutaan yhteiskuntien tilasta ja kehityksestä. Mikä on kehitystä, mikä on kehityksen päämäärä ja kuka tai mikä sen on määritellyt?

Veli Karimies

Quote from: turha jätkä on 26.05.2009, 15:15:05
Tietenkin tässä välissä voisi spekuloida sillä, että mistä puhutaan, kun puhutaan yhteiskuntien tilasta ja kehityksestä. Mikä on kehitystä, mikä on kehityksen päämäärä ja kuka tai mikä sen on määritellyt?

No vaikka sitä, ettei asuta savimajoissa vaan kerrostaloissa, rivitaloissa, omakotitaloissa tai paritaloissa. Tietenkin voitaisii kysyä myös paljonko kello on ja mikä viikonpäivä tänään on. Paljonko makkara maksaa kaupassa ja kuka on Martti Ahtisaari. Paljon voisi kysyä. Vastaamiseen vaan menisi niin paljon turhaa energiaa ja aikaa.

Henkipatto

Tatu Vanhanen ei ole ainoa tiedemies, joka on kokenut moraalisäteilevää mediaryöpytystä sanomisiensa tai tutkimustensa vuoksi. Tutustukaa James Watsonin (toinen DNA:n "löytäjistä") tapaukseen:

QuoteJames Watson Tells the Inconvenient Truth: Faces the Consequences
http://www.gnxp.com/blog/2007/10/james-watson-tells-inconvenient-truth_296.php

Watsonin kohdalla seuraamukset olivat todella ikävät.

Peräkammarin puolella on sitten jo ketju relativistiselle paskanjauhannalle aiheesta ÄO.
"...humans are really free only when at liberty to compete, even if inadvertently, if only for defence, even if risks and opportunities are socially buffered. For a naturally evolved organism the ultimate form of liberty is the freedom to defend its genetic interests."  --Frank Salter

Hattu

Quote from: Henkipatto on 26.05.2009, 15:25:15
Tatu Vanhanen ei ole ainoa tiedemies, joka on kokenut moraalisäteilevää mediaryöpytystä sanomisiensa tai tutkimustensa vuoksi.

Jeps. Vanhemmista sitten vaikka mitä Darwinia ja Kopernikusta.

Hessu

QuoteMutta mikä on se todennäköisin vaihtoehto?

Veikkaan Kanada, Elisabeth Rehn, Heidi Hautala tai Marsin humanoidi. Valinta on vaikea.