News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-08-24 HS: Breivikin tuomio syyntakeisena 21 v vankeutta...

Started by slobovorsk, 24.08.2012, 11:53:41

Previous topic - Next topic

siviilitarkkailija

Räjähteillä ei pitäisi leikkiä enkä suosittele muille mutta nämä Breivikin "alentuneet syyntakeellisuudet" ja "mielisairas" lausunnot pitäisi oikeasti tutkia ja vastata yhteen ainoaan kysymykseen.

Kuinka mielisairas tai alentuneesti syyntakeinen ihminen valmistaa tonnin erittäin voimakasta räjähdeainetta, sytyttimet sekä ajastimet ja ajaa kuormansa iltapäiväruuhkaan pääministerin toimiston ikkunan alle ja poistuu itse paikalta poliisipuvussa?

Minun päähäni ei mitenkään mahdu että moisen tempun tekijä olisi alentuneesti syyntakeinen tai kärsisi jostain mielisairaudesta joka tekisi hänestä oikeustoimikelvottoman. Norjan oikeuslaitoksen kriminaalipsykiatrit jotka totesivat miehen oikeustoimikelvottomaksi ovat minun mielestä pelkkiä puoskareita joiden oikeus jatkaa ammatissaan pitäisi lopettaa. 
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Nuutti Hyttinen

Quote from: crissaegrim on 24.08.2012, 14:59:56
Jos tämä joskus tulee pääsemään ulos - mitä epäilen: tässä välissä tod. näk. kyhätään joku uusi laki ihan häntä varten. Ei sitä tietenkään sanota, että se ABB:tä varten tehdään, vaan "ihan muuten vaan". Jos tulisi pääsemään ulos ja ei joutuisi 24/7h seurantaan loppuelämäks, varmasti tekisi uuden vastaavan "operaation". Siihen toki vaaditaan rahaa.

Oletettavasti Norjassa on Suomen tavoin taannehtivan lain kielto, mistä johtuen Breikku tulee tuomita tekohetken lakien mukaisesti eikä hänen tuomiotaan voida myöskään jälkikäteen ankaroittaa uudella lailla.
Ehdolla Helsingissä numerolla 393
oikeustieteen kandidaatti, kauppatieteiden maisteri
kaupunginvaltuutettu
kaupunkiympäristölautakunnan jäsen

RP

Quote from: PahaSilmä on 24.08.2012, 14:51:34
Elinkautisessa noin. Määräaikaisessa tuomiossa ei.

Jep. Näin ollen Breivikin tuomio on tosiasiallisesti elinkautinen (mahdollisuudella päästä joskus vapaaksi), vaikka sitä harhaanjohtavasti määräaikaiseksi monessa paikassa kutsutaankin.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

crissaegrim

Quote from: PahaSilmä on 24.08.2012, 15:55:09
Quote from: crissaegrim on 24.08.2012, 14:59:56
Jos tämä joskus tulee pääsemään ulos - mitä epäilen: tässä välissä tod. näk. kyhätään joku uusi laki ihan häntä varten. Ei sitä tietenkään sanota, että se ABB:tä varten tehdään, vaan "ihan muuten vaan". Jos tulisi pääsemään ulos ja ei joutuisi 24/7h seurantaan loppuelämäks, varmasti tekisi uuden vastaavan "operaation". Siihen toki vaaditaan rahaa.

Oletettavasti Norjassa on Suomen tavoin taannehtivan lain kielto, mistä johtuen Breikku tulee tuomita tekohetken lakien mukaisesti eikä hänen tuomiotaan voida myöskään jälkikäteen ankaroittaa uudella lailla.

Jjaaa. Pakkohan niiden on varmaan jotain keksiä sitten. Mitenköhän se tehdään lain puitteissa...
In a world of fiction everything is true.

Ajattelija2008

Quote from: siviilitarkkailija on 24.08.2012, 15:19:23
Räjähteillä ei pitäisi leikkiä enkä suosittele muille mutta nämä Breivikin "alentuneet syyntakeellisuudet" ja "mielisairas" lausunnot pitäisi oikeasti tutkia ja vastata yhteen ainoaan kysymykseen.

Kuinka mielisairas tai alentuneesti syyntakeinen ihminen valmistaa tonnin erittäin voimakasta räjähdeainetta, sytyttimet sekä ajastimet ja ajaa kuormansa iltapäiväruuhkaan pääministerin toimiston ikkunan alle ja poistuu itse paikalta poliisipuvussa?

Minun päähäni ei mitenkään mahdu että moisen tempun tekijä olisi alentuneesti syyntakeinen tai kärsisi jostain mielisairaudesta joka tekisi hänestä oikeustoimikelvottoman. Norjan oikeuslaitoksen kriminaalipsykiatrit jotka totesivat miehen oikeustoimikelvottomaksi ovat minun mielestä pelkkiä puoskareita joiden oikeus jatkaa ammatissaan pitäisi lopettaa.

Kyllä Breivik on vaikeasti häiriintynyt tai mielisairas. Hänen äitinsä mukaan Anders Breivik pelkäsi äidillä olevan tarttuva sukupuolitauti ja Anders käytti kotona kasvonaamaria ja kieltäytyi syömästä keittiössä. Päälle tulevat vielä kuvitelmat Norjan kuninkaaksi nousemisesta ja kuvitelmat Temppeliritarit-järjestöstä.

Jos Breivik olisi tavallinen rikollinen, niin hänet olisi varmaan todettu alentuneesti syyntakeiseksi tai syyntakeettomaksi.

Nämä nyt ovat melko merkityksettömiä kysymyksiä, koska mies on joka tapauksessa pidettävä vangittuna melkein koko elämänsä ajan.

Vili Länsi

Breivik hailaa, Lipponen hailaa, Jutta hailaa ja kaikki hailaa

(http://i1.aijaa.com/b/00085/10773631.jpg)

Ajattelija2008

http://www.youtube.com/watch?v=yavrvnacGfg

Tuossa videossa rikospsykiatrian professori Jeremy Coid diagnosoi Breivikin kärsivän "delusionaalisesta häiriöstä" sen perusteella, että Breivik uskoo toimivansa olemattomassa Temppeliritarien järjestössä. Delusionaalinen häiriö on skitsofrenian tapainen, mutta siinä deluusiot eivät ole "bisarreja" kuten skitsofreniassa.

Veikkaan, että Breivikin toteamista syyntakeiseksi tullaan vielä kritisoimaan julkisesti. Tavallinen rikollinen olisi vastaavassa mielentilassa todettu alentuneesti syyntakeiseksi.

Snuiva

TeeTee

Quote from: Jaska Pankkaaja on 24.08.2012, 15:05:25
Suomalaisesta oikeusjärjestelmästä ja tuomioista kertoo hyvin se että täällä Breiviikki olisi istunut 6 vuotta, ainakin jos laki olisi sama kaikille ilman poliittista ohjausta. Onhan päivän selvää että Breivik on mielisairas, siis alentuneesti syyntakeinen, eli max tuomio 12 vuotta josta ensikertalaisena istuisi 6 vuotta..

Oikea tuomio olisi tietenkin kuolemanrangaistus tai edes oikea elinkautinen.

Oikeasti Suomessakin voidaan alentuneesti syyntakeinen (=varttihullu) tuomita elinkautiseen.

siviilitarkkailija

QuoteBreivik uskoo toimivansa olemattomassa Temppeliritarien järjestössä.

Jostain se järjestötoimintakin pitää lähteä ja Breivik on kyllä ihan kympillä mukana omassa järjestössään. Tunsi niin hyvin maanmiehensä ettei ottanut paljastumisen todennäköisyyden johdosta mukaan yhtään sellaista norjalaista johon ei luottanut.

Mitä tulee henkilön historiaan, niin jos ei ole aikaisemmin ollut mukana mielenterveyshoidossa, on minun mielestä turha tulla rikoksen jälkeen vetoamaan mihinkään. Kyllä ne hullunpapereita jälkikäteen rustaavat hullut on niin nähty. Tuon perusteella samaiset psykiatrian taitajat julistaisivat edesmenneen Osama Bin Ladeninkin mieletään sairaaksi ja 9/11 terrori-iskun tekijät joukkopsykoosin "uhreiksi".

Ajattelija2008

Anders Breivik on kyllä ollut aikaisemmin mielenterveyshoidossa. Hänen huostaanottoaan harkittiin varhaislapsuudessa. Keväällä 2011 hän kuulemma soitti terveyskeskukseen ja pyysi antibiootteja, kun pelkäsi kuvitellun sukupuolitaudin tarttuvan.

OTU

Niin. En tietysti kaikkea tapaukseen liittyvää tiedä, mutta kyllä tuntuisi siltä -jos olisin diktaattori- niin kyllä AB nukutettaisiin ikiuneen. 77 kpl. oman väen murhaa on minusta täysin riittävä syy. Minusta ikiuni olisi tälläiselle murhaajalle jotenkin luonnollisin, jopa inhimillisin vaihtoehto.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

siviilitarkkailija

Quote from: Ajattelija2008 on 24.08.2012, 21:21:04
Anders Breivik on kyllä ollut aikaisemmin mielenterveyshoidossa. Hänen huostaanottoaan harkittiin varhaislapsuudessa. Keväällä 2011 hän kuulemma soitti terveyskeskukseen ja pyysi antibiootteja, kun pelkäsi kuvitellun sukupuolitaudin tarttuvan.

jaa. Tätä en tiennyt. Mitä tulee kuviteltuun sukupuolitautiin, niin mitenköhän norjalainen puhelinhoitaja osasi määritellä taudin kuvitelluksi. Sinänsä lapsuuden traumat tai vaikeudet eivät näyttäneet haittaavan miehen kasvua tai elämää tavalla jota voisi pitää oikeudellisesti syyntakeettomuuden perusteena. Tai ainakaan minun käsitykseeni ei vaan mahdu ajatus äärimmäisen suunnitelmallisen ihmisen huominhakuisesta joukkotuhonnasta ja valtioterrorista yhdistettynä syyntakeettomuuteen.

Varmasti Breijvikin sosialisti-diplomaatti-isän täysin kylmällä käytöksellä on ollut vaikutusta. Mutta poika eli, vaihtoi itse vaatteet, varoi pöpöjä ja söi ruokaa ja kävi töissä. Emmehän me tiedä millaista elämää äitinsä vietti ja millaisia herrasmiehiä vieraili kylässä. Joten esitetyt väitteet sisältävät epävarmuustekijöitä. Minusta kyseessä ei ollut sellainen elämä jolla olisi voitu perustella syyntakeettomuus. Ellei joku Breijvikin äipän kumppani olsi sattumalta käyttänyt molempia hyväksi mutta sen olisi kai pitänyt tulla esille norjan poliisin tutkimuksissa.

törö

Muistaakseni B aloitti steroidien vetämisen alle kaksikymppisenä ja silläkin on varmasti ollut vaikutusta mielenterveyteen.

Arvoton

Jos B:n omituisuudet käytöksessä ovat mielenvikaisuutta, silloin tämän maan kansasta 25-50 prosenttia olisi mielenvikaisia. Tosin olen itse sitä mieltä, ettei täällä läheskään kaikki käy täysillä.

MW

Quote from: törö on 24.08.2012, 23:35:46

Muistaakseni B aloitti steroidien vetämisen alle kaksikymppisenä ja silläkin on varmasti ollut vaikutusta mielenterveyteen.

Kuulemma, muistaakseni. Case closed.

Ajattelija2008

Quote from: Arvoton on 25.08.2012, 00:33:11
Jos B:n omituisuudet käytöksessä ovat mielenvikaisuutta, silloin tämän maan kansasta 25-50 prosenttia olisi mielenvikaisia. Tosin olen itse sitä mieltä, ettei täällä läheskään kaikki käy täysillä.

Täällä siis 25 - 50 prosenttia kansasta tähtää Suomen kuninkaaksi.

Mietin sitä, jos joku tuttavani tulisi minulle sanomaan, että hän pyrkii Suomen kuninkaaksi ja että hän toimii "Temppeliritarit"-nimisessä mielikuvitusjärjestössä. Pitäisin tällaista tuttavaa ilman muuta mielisairaana.

MW

Quote from: Ajattelija2008 on 25.08.2012, 01:08:14
Quote from: Arvoton on 25.08.2012, 00:33:11

Täällä siis 25 - 50 prosenttia kansasta tähtää Suomen kuninkaaksi.

Mietin sitä, jos joku tuttavani tulisi minulle sanomaan, että hän pyrkii Suomen kuninkaaksi ja että hän toimii "Temppeliritarit"-nimisessä mielikuvitusjärjestössä. Pitäisin tällaista tuttavaa ilman muuta mielisairaana.

Mielisairas olisi varmaan tuollaisia huudellut. ABB ei. Psykopaatti, jolla on suunnitelma. Saattaa tosin suunnitelma kusta siihen, ettei pääsekään koskaan vapaalle.

Muuten taitaa olla arjen pikku ongelmat järjestyksessä, ja bändäreitä riittää.

Vetoja otetaan vastaan: avioituuko ABB seuraavan viiden vuoden aikana? Järjestääkö sos. dem. järjestelmä aviollisia tapaamisia?

Wanna-be-morsiamista ei ainakaan liene pulaa.

ApinA

Quote from: törö on 24.08.2012, 23:35:46

No näillä ei mitenkään välttämättä ole yhteyttä toisiinsa! Käytä vähän järkeäsi....

sepalus

Suomalainen journalisti katseli tv-sarja WIREa, samaan aikaan kun ABB:n tuomiota luettiin.
Myös suomalaisen vasemmalla istuvalla kollegalla oli kuulokkeen korvilla. Tosin tiedossa ei ole mitä hän kuunteli/katseli.

(http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00992/film1_992628i.jpg)

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/her-ser-journalisten-paa-film-mens-22-julidommen-faller-3860240.html

aféni Watson

http://mtv3.mobi/uutiset/uutiset/ulkomaat/2012/08/1604336
eiks toi oo vähän liian julmaa et breivik saattaa menettää pääsyn tietokoneelle. Jos vielä poistetaan seinäkiipeilymahdollisuus, Xbox ja säännölliset hieronnat nii on kyllä aivan epäinhimillistä.

kekkeruusi

^Eikös ne sentään luvanneet sille selliin oman kuntosalin. Edes jotain inhimillisyyttä.

aféni Watson

Quote from: kekkeruusi on 25.08.2012, 16:33:54
^Eikös ne sentään luvanneet sille selliin oman kuntosalin. Edes jotain inhimillisyyttä.

Joo, eikös siel sen yksityistilas oo kolme huonetta. Yks on kuntosali (juoksumatto yms.), yks oleskeluhuone ja yks nukkumishuone :D

kekkeruusi

Quote from: aféni Watson on 25.08.2012, 16:44:24

Joo, eikös siel sen yksityistilas oo kolme huonetta. Yks on kuntosali (juoksumatto yms.), yks oleskeluhuone ja yks nukkumishuone :D
Ja minä muuten asun yksiössä, jonka vuokran joudun itse maksamaan. Pitäsiköhän sitä päästä norjalaiseen vankilaan?

aféni Watson

Quote from: kekkeruusi on 25.08.2012, 16:59:53
Quote from: aféni Watson on 25.08.2012, 16:44:24

Ja minä muuten asun yksiössä, jonka vuokran joudun itse maksamaan. Pitäsiköhän sitä päästä norjalaiseen vankilaan?
Joo. Hauskoissa kuvissa oli joskus hieno kuva, jossa verrattii venäläistä opiskelukämppää ja norjalaista vankilaa.