News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hälyttävä kehitys: Palkattoman tai huonopalkkaisen työharjoittelun määrä kasvaa

Started by Jakerp, 14.08.2012, 07:58:00

Previous topic - Next topic

Sour-One

Quote from: Jakerp on 14.08.2012, 09:04:47
Quote from: Arto Tuhkamuna on 14.08.2012, 08:51:44
Olikos nämä pääsääntöisesti niitä se normituki + 9 ekee päivässä päälle?

Kyllä työttömyyskorvaus ja työpäiviltä 9 euron ruokraraha / kulukorvaus. Jos on opiskelija ei saa automaattisesti senttiäkään mistään tai sitten joutuu maksamaan oman työharjoittelunsa aiheuttamat kulut nostamalla lainaa pankista. Eli työntekijä joutuu lainaamaan pankista rahaa, jotta työnantaja saa ilmaista työvoimaa käyttöönsä.

Tuo yhdeksän euron korvaus on ihan hupia, koska se ei nykyhinnoilla edes kata ruokailumenoja ja halvimpia julkisenliikenteen kuluja. Omassa kaupungissani kertalippu maksaa 3,20€ kappale ja ruokailuun menee se 5-6€ päivässä vaikka söisi halvimmissakin työmaaruokaloissa. Jos kulkee kuukausikortilla menot on 60€-120€ riippuen siitä onko työpaikka kuntarajojen sisällä vai viereisessä kunnassa.

Asia ei paljonkaan naurata jos saa harjoittelu ajalta sitä pienintä mahdollista työttömyyskorvausta, että osan matka ja ruokakuluista joutuu maksamaan kulukorvausten päälle, jotka ne eivät edes riitä. Joissain paikoissa joituu ostamaan työkengät ja työvaatteet omaan laskuun jolloin voi mennä harjoittelukuluihin monta satasta enemmän kuin mikä korvaus on. Millähän varaton ne maksaa? Pikavipillä?

Palkaton työntekijä ei voi edes vähentää työkulujaan verotuksessa, koska hän ei saa palkkaa mistä voisi verovähennyksiä tehdä.

Ilmeisesti et asu pk-seudulla? Vertailun vuoksi seutulippu lienee 60 - 70 euroa ja esim. Nurmijärvilippu maksaa satasen ja sillä saat rajattomasti matkoja hesaan ja tietty takas per kk

sikanauta

Aina kun olen ollut palkatta tai tuolla + 9 euroa rahalla harjoittelijana olen joutunut opastamaan niitäkin ihmisiä ketkä saavat oikeata palkkaa. Pääasiassa harjoittelut on aivan perseestä ja kusetusta.

Olen kuitenkin käynyt yhden harjoittelun missä oli ihan suunnitelmat ja tavoitteet, että opitaan oikeasti jotain. Niistä hommista tuli myöhemmin sitten ihan ammattikin. Harjoittelu tapahtui voittoa tavoittelemattomassa kaupungin työpajassa.

Voittoa tavoittelevaan firmaan en suosittele kenenkään menevän palkatta. Orjuutusta ja kusetusta se on. Vääristää myös kilpailua. Rehellisesti toimivat yrittäjät joutuvat heikompaan asemaan, kuin ne jotka häikälemättömästi käyttävät harjoittelijoita hyväkseen.

Jos joku harjoittelijaksi joutuu niin en voi sanoa muuta, kuin että perseilkää töissä niin paljon ettei ole firmalle kannattavaa kusettaa teitä.

Jakerp

Vaikka nykyään olen velka- ja lakiongelmieni takia ollut pitempään työtön minulla on kuitenkin todistettavasti yli 15 vuoden katkeamaton työkokemus monelta eri alalta ja muutama vuosi yrittäjänäkin. Harjoittelemaan jotain työelämätaitoja tällä työkokemuksella en varmasti mene yhtään mihinkään saavat etsiä ilmaisia työntekijöitä etsivät silmään kustavansa jostakin muualta näin se vain.

Omasta mielestäni ketään kenellä on yli 5 vuoden katkeamaton työkokemus täysipäiväisestä työstä ei pitäisi enää pakottaa palkattomaan harjoitteluun. Eri asia sitten jos työkokemusta ei ole päivääkään silloin hyväksyn jonkinlaisen harjoittelun. Jos elämästään useammankin vuoden joutuu olemaan palkattomissa harjoitteluissa väärin se on ei siitä pääse mihinkään.

Erityisen kestämätön tilanne on jos samaa työtä samalla määrällä vastuuta tekee joku samalla työpaikalla täydellä palkalla ja osa ilmaiseksi. Tiedän myös tapauksia, jossa palkaton harjoittelija on pistetty tekemään vaikeimmat työt, koska kukaan vakituisista ei ole niitä osannut tehdä.

Vesisade

Quote from: Jakerp on 14.08.2012, 17:37:35
Tiedän myös tapauksia, jossa palkaton harjoittelija on pistetty tekemään vaikeimmat työt, koska kukaan vakituisista ei ole niitä osannut tehdä.
Ovat myös samalla periaatteella hakeneetkin näitä "harjoittelijoita." Kovemmin vaatimuksin kuin mitä paikan työntekijöille on ollut. Se kun harjoittelijan on monesti mentävä sen karenssin uhalla niin varmaan on harmittanut heitä jotka on joutuneet.

Alkuasukas

Taas on essonbaarin tarinoita. Onko joku ihan itse ollut 9€ orjana jossain?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

acc

Palkaton työharjoittelu väärinkäytöksineen on työvoiman ylitarjonnasta johtuva oire. Suomen tulee ottaa yhteiskuntapolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi työvoimapulan aikaansaaminen. Ensi askel on kuvitella, millaista Suomessa olisi ankaran työvoimapulan vallitessa. Senjälkeen jokin puolue tai jotkin puolueet voisivat ottaa tavoitteekseen työvoimapulan aikaansaamisen.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Sour-One

Quote from: acc on 14.08.2012, 18:05:35

Palkaton työharjoittelu väärinkäytöksineen on työvoiman ylitarjonnasta johtuva oire. Suomen tulee ottaa yhteiskuntapoltiikan keskeiseksi tavoitteeksi työvoimapulan aikaansaaminen. Ensi askel on kuvitella, millaista Suomessa olisi ankaran työvoimapulan vallitessa. Senjälkeen jokin puolue tai jotkin puolueet voisivat ottaa tavoitteekseen työvoimapulan aikaansaamisen.

Toki voittaa aina kotona kattoon syljeskelyn ja olet huomattavasti paremmassa asemassa töitä hakiessasi

MikkoAP

Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Sour-One

Quote from: Alkuasukas on 14.08.2012, 18:02:20

Minua kiinnostaa tietää onko saanut tukea missään muodossa muuta kuin tuon 9 euroa. Siis työmarkkinatuki, sossun avustus, opintotuki... mitä tahansa...

Jakerp

Quote from: Sour-One on 14.08.2012, 18:18:26
Toki voittaa aina kotona kattoon syljeskelyn ja olet huomattavasti paremmassa asemassa töitä hakiessasi

Itse menen ilmaiseen työhön vasta sen jälkeen kun vuokranantajani alkaa antaa minulle ilmaisia kuukausia joista ei tarvi maksaa vuokraa ja paikallinen k-kauppa ilmaiset ruoka-ostokset senkun vain hyllystä hakee. Kutsutaan tätä vaikkapa K-kauppiaan ruuan myynti harjoitteluksi ja vuokran antajan vuokraamis harjoitteluksi.

Minunkin mielestäni vuokran-antajani on huomattavasti paremmassa asemassa vuokrata asuntoaan jatkossa antamalla ilmaisia kuukausia. Samoin paikallisen k-kauppias on myös huomattavasti paremmassa asemassa jatkossa antamalla välllä ilmaisia ruoka kasseja.

Sour-One

Quote from: Jakerp on 14.08.2012, 18:35:36
Quote from: Sour-One on 14.08.2012, 18:18:26

Itse menen ilmaiseen työhön vasta sen jälkeen kun vuokranantajani alkaa antaa minulle ilmaisia kuukausia joista ei tarvi maksaa vuokraa ja paikallinen k-kauppa ilmaiset ruoka-ostokset senkun vain hyllystä hakee. Kutsutaan tätä vaikkapa K-kauppiaan ruuan myynti harjoitteluksi ja vuokran antajan vuokraamis harjoitteluksi.

Minunkin mielestäni vuokran-antajani on huomattavasti paremmassa asemassa vuokrata asuntoaan jatkossa antamalla ilmaisia kuukausia. Samoin paikallisen k-kauppias on myös huomattavasti paremmassa asemassa jatkossa antamalla välllä ilmaisia ruoka kasseja.

No silloin pysyy ja haluaa pysyä luuserina koko ikänsä... oli reilua tai ei, että joutuu menemään ilmatteeks harjoitteluun (tai siis toimeentulosi maksaa veronmaksajat)

Alkuasukas

Quote from: MikkoAP on 14.08.2012, 18:28:31
Quote from: Alkuasukas on 14.08.2012, 18:02:20

^^^
Mainitsit tuon kaupungin työpajan, oletko ollut yksityisellä?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Darvi

Ei tuossa ole mitään hälyttävää ellei sitten ole paatunut sosialisti. Jos ei ole matalapalkka-aloja, niin sitten jäävät ne työpaikat syntymättä. Kumpi on parempi: matalapalkkatyö vai työttömyys? Nykyisessä työskentelystä rankaisevassa sosiaaliturvajärjestelmässä työttömyys on monesti ainakin lyhyellä tähtäimellä kannattavampi ratkaisu. Järkevämmässä sosialismin muodossa: perustulossa olisi aina motivaatiota ottaa vastaan matalapalkkainenkin työ, eikä sitä tarvitsisi laeilla kieltää, koska olisi vapaaehtoista.

Hyvä tapa rakentaa työttömyyttä on minipalkkaus ja työttömyyttä palkitseva sosiaaliturva. Jostain sen nuoren kokemattoman on lähdettävä rakentamaan työuraansa. Ei sitä voi heti toimitusjohtajaksi lähteä.

Sour-One

Quote from: Darvi on 14.08.2012, 19:09:17
Ei tuossa ole mitään hälyttävää ellei sitten ole paatunut sosialisti. Jos ei ole matalapalkka-aloja, niin sitten jäävät ne työpaikat syntymättä. Kumpi on parempi: matalapalkkatyö vai työttömyys? Nykyisessä työskentelystä rankaisevassa sosiaaliturvajärjestelmässä työttömyys on monesti ainakin lyhyellä tähtäimellä kannattavampi ratkaisu. Järkevämmässä sosialismin muodossa: perustulossa olisi aina motivaatiota ottaa vastaan matalapalkkainenkin työ, eikä sitä tarvitsisi laeilla kieltää, koska olisi vapaaehtoista.

Hyvä tapa rakentaa työttömyyttä on minipalkkaus ja työttömyyttä palkitseva sosiaaliturva. Jostain sen nuoren kokemattoman on lähdettävä rakentamaan työuraansa. Ei sitä voi heti toimitusjohtajaksi lähteä.

Perustulossa on monia hyviä puolia. Mutta myös valitettavasti huonojakin puolia.

Jakerp

Quote from: Sour-One on 14.08.2012, 18:45:01
No silloin pysyy ja haluaa pysyä luuserina koko ikänsä... oli reilua tai ei, että joutuu menemään ilmatteeks harjoitteluun (tai siis toimeentulosi maksaa veronmaksajat)

Ei muuten maksa en ole kolmeen vuoteen nostanut mitään tukia en piruuttani nosta minulle lain mukaan kuuluvia tukia, koska velkojani eivät saa senttiäkään niin kauan kuin minulla ei ole tuloja eikä omaisuutta. Ei se minun haittaa yhtään vaikka joudun käymään vähän väliä velkomustuomioistuimessa toteamassa varattomuuteni, koska en ikinä enää haluakaan omistaa tai tienata mitään. Se maksaa veronmaksajille vielä enemmän kuin tukeni, koska tuomarit ajattelevat hyvin kalliilla palkoillaan aina pitkään ja hartaasti vähintään 10 000€ per oikeudenkäynti. Olen aiheuttanut turhia oikeudenkäyntejä jo sen verran, että siitä on tullut veronmaksajille yli 200 000€ lasku ja aion aiheuttaa niitä vielä jatkossakin. Mitään laitonta en kuitenkaan ole tehnyt minulla on laillinen oikeus olla hakematta mitään tukia tai omistamatta mitään.

En minä edes mitään omaisuutta kaipaa omistakoon muut kaiken minunpuolestani kunhan eivät rupea minulle kertomaan miten elän elämääni. Kun ei omista mitään ei tarvitse huolehtia siitä, että eikai kukaan vaan varasta mitään, koska mitään varastettavaa ei ole.

Jos joskus kyllästyn tilanteeseen aina voi tehdä ilman verokorttia tai mennä maahan johon suomen ulosotto ei yllä. Halvemmaksi järjestelmälle olisi tullut olla tuomitsematta minua rikoksesta johon olen syytön aikoinaan, mutta se oli liikaa toivottu virkamiesten kyvyt eivät riittäneet niin pitkälle...

Kunhan tarpeeksi moni kyllästyy järjestelmään ja lopettaa yhteistyön sen kanssa järjestelmä menee konkurssiin ja pääsemme eroon virkamiehistä ja virkamiehet joutuvat myös opettelemaan elämään ilman tuloja. Mitä suurempi osa lopettaa verojen maksun ja verotettavan työn tekemisen sitä nopeammin se tapahtuu. Kun ei tee mitään eipä järjestelmä pysty verojakaan repimään välistä ja mitään laitonta siinä ei ole, että ei tee mitään. Te tyhmät saatte maksaa minunkin osuuteni. Pitäkää järjestelmä pystyssä kun sitä niin ihannoitte minulle riitti jo vuosia sitten. Tyhmimmät teistä uhraavat koko terveytensä työssä ja kaikkein tyhmimmät menettävät elämänsä työtapaturmassa saamatta mitään palkinnoksi.

Aion elää oman ainoan elämäni hieman eri tavalla. Tämä on sitä todellista vapautta. Mitään en omista enkä senttiäkään tienaa ainakaan sillä tavalla, että järjestelmä siihen pääsisi väliin sivukuluineen. Kuten Berlusconi sanoi vain typerät maksavat veroja. Mitään palvelujakaan en kaipaa lopettakoon vaan koko paskan ja virkakunta pihalle kun Suomi Oy Ab vetää viimesiään minä poika virnistelen vaan...

Sour-One

Quote from: Jakerp on 14.08.2012, 19:19:37

Ei muuten maksa en ole kolmeen vuoteen nostanut mitään tukia en piruuttani nosta minulle lain mukaan kuuluvia tukia, koska velkojani eivät saa senttiäkään niin kauan kuin minulla ei ole tuloja eikä omaisuutta. Ei se minun haittaa yhtään vaikka joudun käymään vähän väliä velkomustuomioistuimessa toteamassa varattomuuteni, koska en ikinä enää haluakaan omistaa tai tienata mitään. Se maksaa veronmaksajille vielä enemmän kuin tukeni, koska tuomarit ajattelevat hyvin kalliilla palkoillaan aina pitkään ja hartaasti vähintään 10 000€ per oikeudenkäynti. Olen aiheuttanut turhia oikeudenkäyntejä jo sen verran, että siitä on tullut veronmaksajille yli 200 000€ lasku ja aion aiheuttaa niitä vielä jatkossakin. Mitään laitonta en kuitenkaan ole tehnyt minulla on laillinen oikeus olla hakematta mitään tukia tai omistamatta mitään.

En minä edes mitään omaisuutta kaipaa omistakoon muut kaiken minunpuolestani kunhan eivät rupea minulle kertomaan miten elän elämääni. Kun ei omista mitään ei tarvitse huolehtia siitä, että eikai kukaan vaan varasta mitään, koska mitään varastettavaa ei ole.

Jos joskus kyllästyn tilanteeseen aina voi tehdä ilman verokorttia tai mennä maahan johon suomen ulosotto ei yllä. Halvemmaksi järjestelmälle olisi tullut olla tuomitsematta minua rikoksesta johon olen syytön aikoinaan, mutta se oli liikaa toivottu virkamiesten kyvyt eivät riittäneet niin pitkälle...

Kunhan tarpeeksi moni kyllästyy järjestelmään ja lopettaa yhteistyön sen kanssa järjestelmä menee konkurssiin ja pääsemme eroon virkamiehistä ja virkamiehet joutuvat myös opettelemaan elämään ilman tuloja. Mitä suurempi osa lopettaa verojen maksun ja verotettavan työn tekemisen sitä nopeammin se tapahtuu. Kun ei tee mitään eipä järjestelmä pysty verojakaan repimään välistä ja mitään laitonta siinä ei ole, että ei tee mitään. Te tyhmät saatte maksaa minunkin osuuteni. Pitäkää järjestelmä pystyssä kun sitä niin ihannoitte minulle riitti jo vuosia sitten. Tyhmimmät teistä uhraavat koko terveytensä työssä ja kaikkein tyhmimmät menettävät elämänsä työtapaturmassa saamatta mitään palkinnoksi.

Aion elää oman ainoan elämäni hieman eri tavalla. Tämä on sitä todellista vapautta. Mitään en omista enkä senttiäkään tienaa ainakaan sillä tavalla, että järjestelmä siihen pääsisi väliin sivukuluineen. Kuten Berlusconi sanoi vain typerät maksavat veroja. Mitään palvelujakaan en kaipaa lopettakoon vaan koko paskan ja virkakunta pihalle kun Suomi Oy Ab vetää viimesiään minä poika virnistelen vaan...

Ahaa. Haluat siis toimia niin, ettei sinulla ole missään nimessä mahdollisuuksia maksaa velkojasi. Ok, ok. Pysyttäydyn kohdallasi edelleenkin tuossa luuseri nimikkeessä.

Daemonic

Quote from: hkanime on 14.08.2012, 11:55:55
Olen jo sen verran monta kertaa ehtinyt väitellä teidän kanssa, että poliittiset mieltymyksenne alkavat jo olemaan tiedossa. Samat vassarivalittajathan on tässkin äänessä kun kaikissa muissakin Homman "orjatyö"-ketjuissa. Oikeistomieliset eivät valita tukien pienuutta, koska he rakentavat elämänsä sellaiseksi ettei niitä tarvita. Ottakaa siitä oppia.

Ei ole oikeistomieliselle annettu kovin isolla kauhalla, jos ei käsitä sitä ettei työtaä vain yksinkertaisesti ole kaikille. Jos tekijöitä on enemmän kuin työpaikkoja, on ihan sama miten hommansa hoitaa, niin aina joku jää pihalle. Tokihan töitä löytyy, jos siitä ei tarvitse palkkaa maksaa, se on selvä. Voisin minäkin ottaa parit siivojat, kokit ja lastenhoitajat, jos ilmaiseksi ( tai pirun halvalla) saa.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Vesisade

Quote from: Daemonic on 14.08.2012, 19:29:06
Jos tekijöitä on enemmän kuin työpaikkoja, on ihan sama miten hommansa hoitaa, niin aina joku jää pihalle. Tokihan töitä löytyy, jos siitä ei tarvitse palkkaa maksaa, se on selvä.
Useat näistä orjatyöpaikoista on sellaisia, että jos eivät ilmaista saisi, joutuisivat maksamaan täyden palkan. Jos sattuu oleen toisia firmoja samalla alalla, yksityisiä tai kunnallisia, jotka ei saakaan ilmaisia samalla kun toiset saa, nämä saavuttavat merkittävänkin kilpailuedun sillä ilmaisella työntekijäjoukollaan. Ilmaisten saamiseen vaikuttanee suhdetoiminta työvoimaviranomaisiin päin, eli samalla lisääntyy byrokratiakin. Järjestelmän puolustajilla lienee oma lehmä ojassa tavalla tai toisella, joko käyttävät hyväkseen työntekijöitä yrityksissään tai ovat niitä byrokraatteja jotka saavat töitä sillä että järjestelmä on olemassa.

Sour-One

Quote from: hkanime on 14.08.2012, 19:45:10
Quote from: Jakerp on 14.08.2012, 19:19:37Ei muuten maksa en ole kolmeen vuoteen nostanut mitään tukia en piruuttani nosta minulle lain mukaan kuuluvia tukia, koska velkojani eivät saa senttiäkään niin kauan kuin minulla ei ole tuloja eikä omaisuutta.

Juttusi eivät ole alkuunkaan uskottavia.

Kirjoituksesi perusteella oletan, että olet ulosotossa. Ulosotossa sosiaalitukiin ei saa koskea, muista tuista otetaan yleensä 1/3-osa. Lisäksi ihmisille pitää aina jäädä elämiseen tarvittava rahamäärä. Kaikkea ei voi ulosmitata/periä.

Näin ollen olisi hölmöä jättää tukia/tuloja nostmatta koska velkojat eivät voi ulosmitata niitä kokonaisuudessaan joka tapauksessa.

Hölmömpää on itse tarkoituksella pyrkiä tilanteeseen, jossa velkojen maksaminen on mahdotonta. Tietenkin onko se nyt 15...20 vuotta, jonka jälkeen lopullisesti velat vanhenevat. Voi tietenkin miettiä onko se sen arvoista...

Mika

Quote from: hkanime on 14.08.2012, 11:13:08
Illuusiosi koulutetusta ihmisest jonain osaajan on erittäin harhainen. Vastavalmistunut ei osaa tosiasiassa yhtään mitään. Hänellä on korkeintaan valmiudet ottaa selvä asioista. Joskus ei sitäkään.

Pelkkä koulutus ei tee kenestäkään huippuosaajaa, mutta vastavalmistuneella (etenkin tekniikan alalla) saattaa olla harrastuksen ja omaehtoisen opiskelun kautta tullut ammattitaito erittäin vaativienkin hommien läpiviemiseen. 

Palkaton tai erittäin huonopalkkainen "työharjoittelu" on lähinnä nykyajan orjakauppaa. Sellaisiakin tarinoita on ollut, että irtisanotulle IT-insinöörille on työttömyyden pitkityttyä tarjottu oman alansa "harjoittelupaikkaa" entisen työnantajansa palveluksessa...
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Tabula Rasa

Itse ehdotan näihin harjoitteluihin täsmälääkettä joka tepsii. Eli työnantaja joka ottaa ilmaisen/halpaharjoittelijan kuukaudeksi sitoutuu ottamaan saman tekijän vuodeksi täydellä palkalla. Mitä pidempi harjoittelu sitä pidempi työpaikka tiedossa(maksimissaan vaikka puolen vuoden harjoittelu ja 6v töitä). Viikossa tai parissa näkyy jos ei hallitse alaa yhtään, ja ensimmäisen viikon jälkeen voi vielä heivata työntekijän pihalle ilman palkkausvaatimusta. Työkkäri vahtimaan mikäli sama firma jatkuvasti heivaa viikon pätkältä pihalle eikä palkkaa ketään niin sinne ei enää harjoittelijoita lasketa(raja sitten vaikka viidessä peräkkäisessä palkkaamattomassa tms).

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Vesisade

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 14.08.2012, 21:15:56
Itse ehdotan näihin harjoitteluihin täsmälääkettä joka tepsii. Eli työnantaja joka ottaa ilmaisen/halpaharjoittelijan kuukaudeksi sitoutuu ottamaan saman tekijän vuodeksi täydellä palkalla. Mitä pidempi harjoittelu sitä pidempi työpaikka tiedossa(maksimissaan vaikka puolen vuoden harjoittelu ja 6v töitä). Viikossa tai parissa näkyy jos ei hallitse alaa yhtään, ja ensimmäisen viikon jälkeen voi vielä heivata työntekijän pihalle ilman palkkausvaatimusta. Työkkäri vahtimaan mikäli sama firma jatkuvasti heivaa viikon pätkältä pihalle eikä palkkaa ketään niin sinne ei enää harjoittelijoita lasketa(raja sitten vaikka viidessä peräkkäisessä palkkaamattomassa tms).
Paljon yksinkertaisempi ratkaisu on lopettaa työkkärit. Työttömät etsii itse työnsä, kuten tähänkin asti ovat tehneet, byrokratia poistuu ja pienempien verojen ansiosta tulee lisää työpaikkoja tarjolle. Myös nämä paikat jotka tähän mennessä harjoittelijoita ovat ottaneet tekemään töitä jotka oppii viidessä minuutissa jos ei ennestään osaa, voivat hyvin palkata työntekijöitä kuten muutkin tai vaihtoehtoisesti olla palkkaamatta jos niin päättävät.
Kun työkkärit ei ole toimineet ennenkään, mikään pieni muutos ei saa samaa henkilökuntaa vastaisuudessakaan toimimaan, eikä suurestakaan ole suurta hyötyä.

JNappula

Quote from: Mika on 14.08.2012, 19:58:13
Pelkkä koulutus ei tee kenestäkään huippuosaajaa, mutta vastavalmistuneella (etenkin tekniikan alalla) saattaa olla harrastuksen ja omaehtoisen opiskelun kautta tullut ammattitaito erittäin vaativienkin hommien läpiviemiseen. 

Toki joissain tapauksissa. Mutta oppi ei silloin ole tullut koulussa, vaan tekemällä asioita itse harrastuksen parissa. Itse olen korkeakoulun käynyt ohjelmoitsija, ja täytyy kyllä sanoa että työssä se on se oppiminen tapahtunut. Tekemällä, tutkimalla yms.

Veikkaisin että keskiverto juuri koulusta valmistunut jamppa ei ekaan pariin vuoteen tuota kovin paljoa työnantajalle, saattaapa tehdä persnettoakin. Näinollen en usko että kukaan työnantaja ainakaan IT-alalla kuvittelisi edes hyötyvänsä jotain jostain työkkärin orjasta.

Ja nuo omaehtoisella tekemisellä osaamista hankkineet pystyvät kyllä todistamaan osaamisensa, eikä heidän tarvitse missään harjoitteluissa käydä. He ovat sitä porukka jota työnantajat haluavat rekrytä taloon sisään, vaikkei heille juuri sillä hetkellä olisikaan projektia tiedossa.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Eldritch

Quote from: Jakerp on 14.08.2012, 19:19:37

Mene töihin.

Sitten kopio tiliotteesta tai ulosottikuitti fattaan. Joka kuukausi. Jos käteen jäävä palkka verojen ja ulosoton jälkeen ei riitä elämiseen, saat fattasta toimeentulotukea.

Kun olet osoittanut halua hoitaa velkasi maksamalla niitä ulosoton kautta, voit jonkin ajan kuluttua päästä velkajärjestelyyn. Velkajärjestelyn kesto on yleensä (käsittääkseni) kaksi tai kolme vuotta, maksimissaan kai viisi. Velkajärjestelyn aikana koko maksuvarasi (eli palkkatulojesi ja minimitoimeentulon erotus) menee velkojesi maksuun. Kun velkajärjestely päättyy, vapaudut lopuista veloistasi. Jos nyt ryhdyt toimeen, voit viiden vuoden kuluttua olla velaton ja luottokelpoinen mies.

Ja muista, että vaikka velkajärjestelyssä ei oma elintaso pääse kohoamaan, jos menestyt työssäsi sen aikana, saattavat ansiosi olla hyvinkin korkeat sitten kun niitä ei enää ulosmitata.

Btw, saanko kysyä, millä sinä oikein elät, jos et kerran tee työtä (edes pimeänä), etkä nosta tukia?

Tabula Rasa

Quote from: Vesisade on 14.08.2012, 21:49:27
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 14.08.2012, 21:15:56
Paljon yksinkertaisempi ratkaisu on lopettaa työkkärit. Työttömät etsii itse työnsä, kuten tähänkin asti ovat tehneet, byrokratia poistuu ja pienempien verojen ansiosta tulee lisää työpaikkoja tarjolle. Myös nämä paikat jotka tähän mennessä harjoittelijoita ovat ottaneet tekemään töitä jotka oppii viidessä minuutissa jos ei ennestään osaa, voivat hyvin palkata työntekijöitä kuten muutkin tai vaihtoehtoisesti olla palkkaamatta jos niin päättävät.
Kun työkkärit ei ole toimineet ennenkään, mikään pieni muutos ei saa samaa henkilökuntaa vastaisuudessakaan toimimaan, eikä suurestakaan ole suurta hyötyä.

Kuka pitää näiden puolia jotka eivät töitä saa nykyisiltä työmarkkinoilta?

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

nuiv-or

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 15.08.2012, 02:25:59

? Meinaatko, että työkkäri "pitäisi työttömien puolia" ?  :D

Työkkäristä saa nk. lausunnon, joka viedään Kelaan, jotta Kela alkaisi maksaa päivärahoja. Mihin työkkäriä tarvitaan? Täysin hyödytön paperinpyöritysvirastohan tuo on.

Jos töitä olisi olemassa, niistä voisi ilmoittaa mol.fi:ssä.

Tabula Rasa

Quote from: Junes Lokka on 15.08.2012, 02:35:31

? Meinaatko, että työkkäri "pitäisi työttömien puolia" ?  :D

Työkkäristä saa nk. lausunnon, joka viedään Kelaan, jotta Kela alkaisi maksaa päivärahoja. Mihin työkkäriä tarvitaan? Täysin hyödytön paperinpyöritysvirastohan tuo on.

Jos töitä olisi olemassa, niistä voisi ilmoittaa mol.fi:ssä.

Minkä ylläpitämä tuo mol.fi on? Ja sen teoriassa pitäisi, vaikka alan olla sitä mieltä ettei turhempaa kyykytysluukkua ole. Mutta joo, eiköhän yhden sivun saa pienemmälläkin väellä hoidettua. Vielä kun kela ja sosku yhdistetään saman katon alle niin ollaan jo pitkällä.

Daemonic

Pikaisella googletuksella sanoisin, että nuo: http://www.tvy.fi/
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Jaska Pankkaaja

Jaa taas tällainen ketju :)

Työharjoittelua ilmiönä voi lähestyä kahdelta eri suuntaa ja valitettavasti molemmat tavat ovat omalla tavallaan oikeita, joten ei tule valmista tälläkään kertaa tästä jaskan pankaamisesta.

Absoluuttisena totuuna kerron teille että kaikki työelämän ja työharjoittelun ongelmat ratkeasivat helposti mikäli meillä olisi se työvoimapula. Siten vain tuet alas ja se olisi siinä. Normaalin ihmisen pitää pystyä löytämään ihan itse työtä normaalissa yhteiskunnassa, kaikki taluttajat ja välistävetäjät ovat siinä merkki sairaasta järjestelmästä.

Työharjoittelut ym. toimet ovat mielekkäitä vain nuorisoasteen koulutuksessa ja toisaalta erityisryhmille kuten invalidit ja paranemisprosessissa olevat pitkäaikaissairaat, alkoholistit ja mielenterveysongelmaiset.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Kaptah

Quote from: Fiftari on 14.08.2012, 11:49:38
Ajatusmalli siitä että koulusta tullut ei olisi valmis vaan tarvitsee harjoitusta on naurettava. Vai meinaatko että rauhanturvaajatkin tarvitsevat ensin harjoitusta? Ja ei, intti ja alussa pidettävä koulutus ei ole harjoitusta, vaan koulutusta jossa kerrataan vanhat opit sekä käydään tilannekuva läpi ja saadaan koulutus uusiin asioihin. Alueella ei ole enää aikaa harjoitella.

Tämä nyt riippuu kovasti alasta. Siivojalla ja trukkikuskilla ehkä näin, vaikkapa voimalaitossuunnittelijalla hiukan eri tavalla.

Omalla alallani (joka ei ole voimalaitossuunnittelu) on aivan päivänselvä, yleisesti ymmärretty ja kiistämätön fakta, että korkeakoulutetut työelämään siirtyvät ovat hyvän peruskoulutuksen saaneita, tuntevat perusasiat ja heistä on jo apua, mutta suurin piirtein viiden vuoden päästä homma alkaa oikeasti sujua. Projektit viedään käytännössä läpi niiden pari kolmekymmentä vuotta hommia tehneiden taholta, jotka oikeasti tietävät miten hommat hoidetaan ja nuoremmat auttavat ja keräävät sitä kokemusta ja viisastuvat siinä samalla ja opettavat taas uusia. Palkkaa toki maksetaan nuoremmillekin ihan kohtalaisesti, mutta selvästi vähemmän kuin näille firman tukipilareille ja se on ihan ymmärrettävää.

Olen kyllä samaa mieltä näistä 9€ päivässä työharjoitteluista ja niiden tarpeellisuudesta pitkän työuran omaaville, mutta toisaalta oman ja lähipiirin kokemusten mukaan työttömyyden ja näihin pakottamisen välttäminen on helppoa. Realistiset odotukset ja realistinen tavoite mitä työtä haluaa tehdä, alalta sitten ensin vähän hanttihommia ja asiallinen koulutus ja reipas asenne ja näyttäisi siltä että ainakin realistisissa ammateissa töitä riittää. Egyptologilla voi olla vähän vaikeampaa, mutta kukaan tuskin päätyi egyptologiksi tajuamatta että työnsaanti voi olla sairaanhoitajaa vaikeampaa.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014