News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2005-12-02 Suomen Kuvalehti: Kuka hyötyy mellakoista

Started by Tooheys, 25.05.2009, 17:36:04

Previous topic - Next topic

Tooheys

Alla ote Helena Petäjistön blogista koskien Ranskan mellakoita 2005. Lihavoinnit minun.

Quote..."Mitä minä sanoinkaan", toteaa nyt moni ranskalainen.
DE TOUTE facon, il est trop tard! >>Nyt on jo liian myöhäistä!>> totesi olkapäitään kohauttaen jo vuonna 1991 Ranskan entisen presidentin tärkein neuvonantaja istuen minua vastapäätä erään eurooppalaisen hotellin aulan sohvalla.

Hetkeä aiemmin hän oli udellut minulta - tietäen, että olin maassa jo toiseen otteeseen - mikä maassa oli mielestäni muuttunut 15 vuodessa. Kerroin, että minusta ranskalaisista oli tullut aiempaa aggressiivisempia ja pelokkaampia holtittomalta vaikuttavan maahanmuuton edessä ja ihmettelin, miten näin on päässyt tapahtumaan.

Tällainen >>Minun jälkeeni vedenpaisumus>> -mentaliteetti ja tietty laksismi on ollut tyypillistä ranskalaiselle hallinnolle niin oikealla kuin vasemmallakin.

Kun monet muut maat automatisoivat teollisuuttaan, Ranska turvautui presidentti Valery Gisgard d'Estaingin johdolla entisten siirtomaamaiden halpaan työvoimaan ja salli myös heidän moniavioisten perheidensä tulon maahan.

Presidentti Francois Mitterrand taas halusi näyttää vasemmiston suuren sydämen kolmatta maailmaa kohtaan. Hän laillisti ensi töikseen valtavat määrät laittomasti maahan tulleita siirtotyöläisiä ja avasi rajat seposelälleen.

Vähitellen ilmeni, ettei täysin vieraasta kulttuurista tullut väki sulaudukaan Ranskan tasavaltaan niin kuin olivat tehneet katoliset puolalaiset, italialaiset, espanjalaiset ja portugalilaiset. Siirtomaissa opetettu juttu yhteisistä gallialaisista esi-isistä ei enää purrut.

Ranskan keskushallinto on perinteisesti vahva, ja se on välillä toki kokeillut tiukempiakin otteita. Sen usko omaan kaikkivoipaisuuteen ei kuitenkaan horjunut, ja tosiasiat hukutettiin täkäläiseen le non-dit -käytännön mukaiseen hymistelyyn sanomatta asioita suoraan.

Ensimmäisen herätyksen maa sai kolme vuotta sitten, kun Le Pen pongahti presidentinvaalien toiselle kierrokselle. Mutta kun mikään ei silti muuttunut, painekattila viimein pamahti.

Rysäyksen välitön hinta on noin 500 miljoonaa euroa. Lopullista hintaa ei vielä kukaan osaa arvioida.

Petäjistön tekstistä kannatta huomioda kohta, jossa hän toteaa ranskalaisten tulleen entistä agressivisemmiksi ja pelokkaimmiksi holtittomalta tuntuvan maahanmuuton edessä. Sama on tapahtumassa Suomessa, pienemmillä volyymeilla tosin. Mikä on päättäjien vastuu tilanteessa, jossa kansa muuttuu agressiivisemmaksi ja pelokkaammaksi jonkin asian johdosta? Vaikka pelko ja agressiivisuus johtuisivat täysin irrationaalisesta syystä, tulee päättäjien puuttua asiaan ja tehdä kaikkensa uhan torjumiseksi, sillä kaikesta mokuvillityksestä huolimatta he edustavat ennen kaikkea oman maan kansalaisia.

Kirjoitus kokonaisuudessaan on ansiokas perustellussa nuivuudessaan ja Jukka Relanderinkin on vaikea laskea Petäjistöä viidenneksi kilju-netsiksi, joten tällaisia kirjoituksia kannattaa levittää mokuilijoiden keskuuteen.
"Olet suvaitsevainen, avarakatseinen, mut naurat tavallista ihmistä." -Jana - Pauliina

PMH

QuoteKirjoitus kokonaisuudessaan on ansiokas perustellussa nuivuudessaan ja Jukka Relanderinkin on vaikea laskea Petäjistöä viidenneksi kilju-netsiksi, joten tällaisia kirjoituksia kannattaa levittää mokuilijoiden keskuuteen.

Rellun ja muiden kumppanien on vaikea, jollei mahdoton, käsittää että myös lintukodossamme, Suomessa, tapahtuu radikalisoitumista myös keskiluokkaisen kansalaisen taholla. Nykyisen tilanteen jatkuminen tulee johtamaan yhteiskuntarauhan menettämiseen ja synnyttää ihan oikean rasisminaalon.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Tommi Korhonen

Oi. Helena Petäistöstä tuli uusi suosikkini Ranskanmaalla.
Sitäpaitsi kelvollinen kansikuvakiljuskini! :D

Ranska kyllä onkin paikka jossa luulisi mokutuksenvastustusrintamalla jotain tapahtuvan. Vaikka tähän asti ovat mellakkansa nielleet aika hyvin. Mutta aika ajoin ranskalainen veri kuohahtaa epäkohtien edessä. Ans kattoo ny. Itse oletin että Hollanti, Britannia ja Ruotsi ovat ne ensimmäiset polttopisteet, mutta nyt paremmin mietittäessä kyllä se ranskisten kulttuuriin kuuluisi siellä alkaa heilumaan (tehottomasti tosin).
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Lentomestari

Linkkiä pliis. Onko nyt kyseessä Petäjistö vai Petäistö?

Tooheys

Quote from: Lentomestari on 25.05.2009, 21:41:14
Linkkiä pliis. Onko nyt kyseessä Petäjistö vai Petäistö?

Joo, nimenomaan Petäistö. Linkkiä ei ole tarjota kun näpyttelin tuon otteen suoraan paperilehdestä.
"Olet suvaitsevainen, avarakatseinen, mut naurat tavallista ihmistä." -Jana - Pauliina

Hessu

Petäistön teksti lähti Niinistölle, Zysselle, Sasille ja Rajalalle kysymyksen kera. Kysymys kuuluu: tätäkö te haluatte? Loppuun esitin kainon pyynnön: kantakaa myös vastuu.

Herrat varmaan ymmärtävät, ettei internet unohda. Ainakin toivon heidän ymmärtävän, koska ei suomalaistenkaan pinna loputtomasti kestä.

Olen lähettänyt monille kansanedustajille lainauksia, videoklippejä yms. materiaalia koko kevään. Vastauksia olen saanut vain muutamilta. Olen pyrkinyt asialliseen tekstiin, vaikka välillä se on todella vaikeaa. Voi olla, että oma rajani asiallisen tekstin suhteen on muuttunut kevään mittaan. Sen verran on vi.....nut ajoittain.
Helena Petäistön ja Erkki Toivasen juttuja on hyvä lähettää, koska heitä ei  leimata sivistymättömiksi rasisteiksi.

Hessu

Tässä on linkki Erkki Toivasen tekstiin. Teksti on tainnut olla jo useamminkin esillä, mutta kertaus ei ole pahaksi kenellekään.

http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/erkkitoivanen/hyodylliset-idiootit-islamismin-asialla

Lentomestari

Petäistö ja Toivanen on helmiä ja kun meidän poliitikot ei noteeraa näitä kahta hyvin ammattitaitoista kirjeenvaihtajaa maailmalta, tulee heti ensimmäiseksi mieleen sananlasku "ei helmiä sioille".

Minulla on Avecin sukulainen olevinaan toimittaja, hänen mielestä olen rasisti ja J H-a emäsellainen, täytyy todeta ettei arvon "toimittaja" ole paljoa perehtynyt (mielestäni) esikuviensa työhon ja tuloksiin. Hääräilkööt kylägalluppiensa perässä.