News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Turvapaikan saaneiden osuus on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa

Started by mietinen, 06.08.2012, 21:57:38

Previous topic - Next topic

mietinen

Turvapaikan saaneiden osuus on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa

Quote
TURVAPAIKKAYKSIKÖN TILASTOKATSAUS, TAMMI–HUHTIKUU 2012, Maahanmuuttovirasto, 11.6.2012

Vuosi     Turvapaikka   Toisij.suojelu   Hum.suojelu  Muu peruste
2010       3 %                    11 %                12 %                 3 %
2011       5 %                    24 %                  2 %                 7 %
2012      10 %                   15 %                  5 %                 7 %

Vuoteen 2011 verrattuna huomattavin muutos on tapahtunut turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevissa kategorioissa sekä raukeamispäätöksissä. Annettujen turvapaikkojen määrä on kasvanut muun muassa siksi, että Syyrian kansalaisten osuus turvapaikanhakijoista on ollut selvässä kasvussa. Lisäksi seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvien turvapaikanhakijoiden kansainvälisen suojelun arviointia on ohjannut korkeimman hallinto-oikeuden 13.1.2012 antama vuosikirjaratkaisu (taltio nro 23), jonka jälkeen Maahanmuuttovirasto on tarkistanut ratkaisukäytäntöään.

...

Vuoden 2010 ja 2011 välinen muutos toissijaiseen suojeluun ja humanitaariseen suojeluun perustuvien oleskelulupien osuuksissa johtui Irakin kansalaisia koskevasta linjausmuutoksesta. Vuoden 2011 alusta lähtien tietyistä lääneistä tuleville hakijoille on myönnetty vähintään oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Vasaava muutos on odotettavissa myöhemmin vuoden 2012 aikana, koska Maahanmuuttovirasto on hiljattain tarkistanut linjaustaan Etelä- ja Keski-Somalian osalta.

Tämän vuoden aikana tapahtunutta kasvua, 5 prosentista 10 prosenttiin, selitään mm. alla olevalla KHA:n 13.1.2012 antamalla päätöksellä.

Quote
KHO:2012:1

KHO:2012:1

Vuosikirjanumero KHO:2012:1
Antopäivä 13.1.2012
Taltionumero 23
Diaarinumero 1750/1/11

Ulkomaalaisasia - Turvapaikka - Kansainvälinen suojelu - Vainon vaara - Tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuuluminen - Seksuaalinen suuntautuminen - Homoseksuaali

Turvapaikanhakija oli joutunut vastoin todellista seksuaalista identiteettiään solmimaan kotimaassaan avioliittosopimuksen, jonka jälkeen hänen homoseksuaalisuutensa oli paljastunut. Homoseksuaalisista teoista voi saada henkilön kotimaassa kuolemanrangaistuksen.

Vaikka turvapaikanhakija ei ole kyennyt esittämään luotettavaa selvitystä kerrotusta, hänelle tuomitusta kuolemanrangaistuksesta, asiaa ratkaistaessa on arvioitava korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen perusteluissa tarkemmin mainituin tavoin, onko henkilöllä seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi perustellusti aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan vainotuksi tai todelliseen vaaraan kärsiä vakavaa haittaa, ja mikä merkitys on annettava homoseksuaalisuhteen salaamiselle tällaisen uhan välttämiseksi.

Hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi.

Ulkomaalaislaki 87 §, 87 b § ja 88 §

...

Maahanmuuttoviraston ratkaisusta

Asiassa on tullut esille myös ristiriitaisuuksia:
...
Edellä selostetut seikat heikentävät oleellisesti hakemuksen uskottavuutta.

Maahanmuuttovirasto katsoo, että hakijalla ei ole perustellusti aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan Iranissa vainotuksi ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Maahanmuuttovirasto katsoo, ettei asiassa ole esitetty merkittäviä perusteita uskoa, että hän joutuisi kotimaassaan todelliseen vaaraan kärsiä vakavaa haittaa ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Maahanmuuttovirasto katsoo edelleen, ettei hakijan voida katsoa olevan ulkomaalaislain 88 a §:n 1 momentissa tarkoitetun humanitaarisen suojelun tarpeessa.

Hakija ei ole esittänyt ulkomaalaislaissa tarkoitettuja perusteita oleskeluluvan myöntämiseksi. Hakijan oleskelun jatkuminen maassa edellyttäisi oleskelulupaa, jota hänelle ei ole myönnetty.

Maahanmuuttovirasto on käännyttämisestä päättäessään ottanut huomioon päätöksen perusteena olevat seikat sekä asiaan muutoin vaikuttavat seikat ja olot kokonaisuudessaan.

jatkuu pitkästi ....

pikkukolmonen

Tätä menoa huoltosuhteemme on turvattu alta aikayksikön.. ;D vai mitähän ne täällä duunailee? Rikastuttaa kylttyyriämme ja tuovat ylevämpiä arvoja meidän junttikylttyyriin?
"Banaanit ja lakritsat lopussa - juhlat on ohi"

räsänen

Maahanjääneiden osuus hakijoista ei ole kasvanut mutta ne jotka saavat oleskeluluvan, saavat sen näköjään paremmalla statuksen. Tämä taitaa olla niitä Asteroidin hetelmiä.

mietinen

Quote from: räsänen on 06.08.2012, 22:25:26
Maahanjääneiden osuus hakijoista ei ole kasvanut mutta ne jotka saavat oleskeluluvan saavat näköjään paremman statuksen. Tämä taitaa olla niitä Asteroidin hetelmiä.
Minusta maahan jääneidenkin osuuskin on kasvanut:
Vuonna 2010:  3+11+12+3 = 29
Vuonna 2012:  10+15+5+7 = 37

räsänen

Quote from: mietinen on 06.08.2012, 22:28:41
Minusta maahan jääneidenkin osuuskin on kasvanut:
Vuonna 2010:  3+11+12+3 = 29
Vuonna 2012:  10+15+5+7 = 37

Joo , mutta myönteisten %-osuus kaikista ratkaisuista ei liene juurikaan muuttunut? Päätöksiä on vain tehty enemmän koska hakijoiden määrä on viime vuosina kasvanut. Myönteisen luvan saaneita on heitelty "parempiin" ryhmiin eli kohti pakolaisstatusta.




mietinen

Quote from: räsänen on 06.08.2012, 22:40:57
Quote from: mietinen on 06.08.2012, 22:28:41
Minusta maahan jääneidenkin osuuskin on kasvanut:
Vuonna 2010:  3+11+12+3 = 29
Vuonna 2012:  10+15+5+7 = 37

Joo , mutta myönteisten %-osuus kaikista ratkaisuista ei liene juurikaan muuttunut?

Esittämäni luvut ovat prosentti osuuksia kaikista hakijoista. Vuonna 2010 kaikista hakijoista 29 prosenttia sai myönteisen päätöksen ja vuonna 2012 vastaava osuus oli 37 prosenttia.

Quote from: räsänen on 06.08.2012, 22:40:57
Päätöksiä on vain tehty enemmän koska hakijoiden määrä on viime vuosina kasvanut. Myönteisen luvan saaneita on heitelty "parempiin" ryhmiin eli kohti pakolaisstatusta.

Quote
Maahmuuttoviraston katsauksesta:

Huhtikuun 2012 loppuun mennessä turvapaikanhakijoita tuli Suomeen yhteensä
795. Vuoden 2011 samaan ajankohtaan verrattuna hakijamäärä on pudonnut 14 %
(924 hakijaa ajalla 1.1.–30.4.2011). Vuoden 2010 samaan ajankohtaan verrattuna
määrä on pudonnut 47 % (1 505 hakijaa ajalla 1.1.–30.4.2010).

Turvapaikkaa hakeneiden määrä on laskenut 47 % vuodesta 2010 vuoteen 2012, jaksona vain alkuvuosi.

Känsäkörmy

Quote from: räsänen on 06.08.2012, 22:25:26
Maahanjääneiden osuus hakijoista ei ole kasvanut mutta ne jotka saavat oleskeluluvan, saavat sen näköjään paremmalla statuksen. Tämä taitaa olla niitä Asteroidin hetelmiä.

Tämä johtunee somalialaisten hakijoiden määrän laskusta. Somaleille annettiin maatilanteensa vuoksi toissijaista suojelua. Toissijaisten suojeluasemien määrä tuon taulukon mukaan laskenut about samassa suhteessa kuin turvapaikkapäätösten määrä lisääntynyt.

mietinen

Benefit of the doubt

Wiktionary määrittelee termin seuraavasti: "A favorable judgement given in the absence of full evidence". KHA edellyttämä "full evidence" tarkoittaa kaikkien turvapaikan hakijan keksimien tarinoiden todistamista pitävästi valheellisiksi. Ymmärrettävästi tämä on kohtuullisen vaikeaa tilanteissa, joissa tarinat eivät perustu vainoajamaan julkisiin ja luotettaviin viranomaispäätöksiin.

Katso myös Precautionary principle.

Quote
KHO:2012:1

Benefit of doubt -periaatteen mukaisesti muutoksenhakijalle ei tule asettaa liian suurta selvitystaakkaa kotimaassa vallitsevasta vaarasta.

...

Muutoksenhakijan kertomus oikeudenkäynnistä ja tuomiosta on ollut erilainen omakätisessä hakemuksessa, turvapaikkapuhuttelussa ja hallinto-oikeudessa. Myös hallinto-oikeus on todennut, että muutoksenhakijan kertomus oikeudenkäynnistä Iranissa ei ollut vahvistunut suullisessa käsittelyssä.

Käytännössä KHA vaatii maahanmuuttovirastoa todistamaan vääräksi kaikki kertomukset, joita turvapaikanhakija tuottaa eri vaiheissa, kertomusten keskinäisellä ristiriitaisuudella ei ole väliä. Jos maahanmuuttovirasto ei osoita kaikkia tarinoita valheeksi, turvapaikanhakija on oikeutettu turvapaikkaan.

räsänen

OK, eli kymmen prosenttia(kaikista ratkaisuista) on maahajääneiden osuus kasvanut. Noita vuoden 2010 saapuneiden hakemuksia muuten ratkaistiin pääosin vasta vuonna 2011 ja osa, varsinkin valitusprosessin läpikäyneitä, myös vuonna 2012. Käsittelyaika kun taitaa huidella siellä vuoden paikkeilla.

Mutta myös oleskeluluvan saaneet ovat saaneet paremman statuksen kuin aikaisemmin. En tosin tiedä onko sillä nettomaksajan kannallta mitään merkitystä. Muuta ei tule mieleen kuin se että pakolaisstatuksen saanutta on vaikeampi pistää pihalle jos ilmenee tarvetta.

KeiKei

Turussa on Maahanmuuttoviraston ylitarkastajan virka auki! Kaikki joukolla hakemaan!

MW

Quote from: KeiKei on 06.08.2012, 23:26:15
Turussa on Maahanmuuttoviraston ylitarkastajan virka auki! Kaikki joukolla hakemaan!

Onko missään, koskaan julkisella sektorilla ihan vain "tarkastajan" virkaa auki? Bideenkin putkassa on pelkkiä ylitarkastajia, ja sitten se, joka keittää kahvit. Kenen yli kaikki nämä ylitarkastajat hiekkalaatikossaan ovat?

elukka

Quote from: pikkukolmonen on 06.08.2012, 22:20:32
Tätä menoa huoltosuhteemme on turvattu alta aikayksikön.. ;D vai mitähän ne täällä duunailee? Rikastuttaa kylttyyriämme ja tuovat ylevämpiä arvoja meidän junttikylttyyriin?

Onhan antiikin ajoilta  Sumerin ,Akkadin, Babylonian ja Assyrian korkeat kulttuurit tuolta kotoisin. Epäilen tosin erään m:llä alkavan rohveetan pilanneen senkin vähän alueelta.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Känsäkörmy

Quote from: MW on 06.08.2012, 23:44:36
Quote from: KeiKei on 06.08.2012, 23:26:15
Turussa on Maahanmuuttoviraston ylitarkastajan virka auki! Kaikki joukolla hakemaan!

Onko missään, koskaan julkisella sektorilla ihan vain "tarkastajan" virkaa auki? Bideenkin putkassa on pelkkiä ylitarkastajia, ja sitten se, joka keittää kahvit. Kenen yli kaikki nämä ylitarkastajat hiekkalaatikossaan ovat?

On. Turvapaikkapäätösten tekemiseen tosin tarvitaan ylitarkastajan mandaatti. Ylitarkastajat ovat pääosin korkeakoulutettuja (hallintotieteen tai oikeustieteen maistereita), kun taas tarkastajaksi pääsee matalammillakin tutkinnoilla (esim merkonomi). Tarkastajat tekevät passeja, oleskelulupa-asioista yms. Tarkastajat ja ylitarkastajat tekevät pääosin siis eri hommia. Lisäksi Maahanmuuttovirastossa toimii osastosihteereitä, avustamassa ylitarkastajia ja tarkastajia asiakirjaliikenteessä yms.
Tarkastajan ja ylitarkastajan virkojen tehtävät eroavat oleellisesti toisistaan, ei pidä antaa nimen hämätä ja mieltää ylitarkastajaa jotenkin kokeneempana tai korkea-arvoisempana tarkastajana.

Edit: Puolustusvoimia voisi käyttää hyvänä vertailukohtana. Tarkastaja ja ylitarkastaja ovat pikemminkin kersantti ja luutnantti, kuin luutnantti ja yliluutnantti. :)

MW

Quote from: Känsäkörmy on 07.08.2012, 00:22:02
Quote from: MW on 06.08.2012, 23:44:36
Quote from: KeiKei on 06.08.2012, 23:26:15
Turussa on Maahanmuuttoviraston ylitarkastajan virka auki! Kaikki joukolla hakemaan!

Onko missään, koskaan julkisella sektorilla ihan vain "tarkastajan" virkaa auki? Bideenkin putkassa on pelkkiä ylitarkastajia, ja sitten se, joka keittää kahvit. Kenen yli kaikki nämä ylitarkastajat hiekkalaatikossaan ovat?

On. Turvapaikkapäätösten tekemiseen tosin tarvitaan ylitarkastajan mandaatti. Ylitarkastajat ovat pääosin korkeakoulutettuja (hallintotieteen tai oikeustieteen maistereita), kun taas tarkastajaksi pääsee matalammillakin tutkinnoilla (esim merkonomi). Tarkastajat tekevät passeja, oleskelulupa-asioista yms. Tarkastajat ja ylitarkastajat tekevät pääosin siis eri hommia. Lisäksi Maahanmuuttovirastossa toimii osastosihteereitä, avustamassa ylitarkastajia ja tarkastajia asiakirjaliikenteessä yms.
Tarkastajan ja ylitarkastajan virkojen tehtävät eroavat oleellisesti toisistaan, ei pidä antaa nimen hämätä ja mieltää ylitarkastajaa jotenkin kokeneempana tai korkea-arvoisempana tarkastajana.

Edit: Puolustusvoimia voisi käyttää hyvänä vertailukohtana. Tarkastaja ja ylitarkastaja ovat pikemminkin kersantti ja luutnantti, kuin luutnantti ja yliluutnantti. :)

Ja Bideen putkassa kaikkien näiden akateemisten päällikkö on ylioppilas (RKP).

mietinen

Korkein hallinto-oikeus mitätöi turvapaikkaharkinnan keskeisen instrumentin

Korkein hallinto-oikeus mitätöi turvapaikkaharkinnan keskeisen instrumentin. KHO katsoo, ettei turvapaikanhakijan kertomusten ristiriitaisuudella ole merkitystä turvapaikkaharkinnassa. Maahanmuuttovirasto on tämän perusteella muuttanut omia ratkaisukäytäntöjään.

Mielestäni maahanmuuttoviraston tulisi pyytää sisäasiainministeriöltä linjausta KHO:n päätöksen tulkinnasta ennakkoratkaisuna. Koska KHO:n presidentti ja todennäköisesti linjakin on muuttunut päätöksen jälkeen, niin myös KHO:n nykyisen linjan voisi selvittää pyytämältä KHO:lta ohjetta turvapaikanhakijan kertomusten ristiriitaisuuksien vaikutuksesta turvapaikkapäätökseen.

Maahanmuuttoviraston kannalta riskinä on, että se ei pääse tulostavoitteeseensa, päätösten pysyvyys yli 95 %, jos se koettelee kepillä jäätä. Maahanmuuttoviraston päätökset ovat kestäneet todella hyvin valituskierrokset. Vuosina 2009 ja 2010 päätösten pysyvyys oli 99,3 ja 99,4 prosenttia. Käytännössä siis vuosia kestävät valituskierrokset ovat rahan haaskausta ja pois oikeasti apua tarvitsevilta.

Quote
Matka Addis Abebaan, Jussi Halla-aho, 17.1.2012

Koska asiakirjoja ei yleensä ole, asiakkaiden haastattelukertomukset ovat päätösharkinnan keskeinen instrumentti. Haastattelijan pitää olla perehtynyt paitsi ulkomaalaislakiin ja sen soveltamiskäytäntöön myös Somalian maatietoon ja kulttuuriin. Haastatteluille asettavat haasteita hakijoiden yleinen kouluttamattomuus sekä luku- ja kirjoitustaidottomuus, yhteisten käsitteiden puuttuminen ja tulkkaukseen sisältyvät mahdollisuudet väärinkäsityksiin.

...

Yksi haastattelu kestää 2-4 tuntia, joten yksi haastattelija ehtii työpäivän aikana prosessoida keskimäärin vain kaksi asiakasta. Tämä selittää pitkät jonot. Perhesiteiden, huoltosuhteiden ja yhteiselämän selvittämiseksi haastattelijoilta kysytään hyvin yksityiskohtaisesti heidän kotitalostaan, huoneiden sijainnista, ympäristöstä ja naapureista. Saman perheen jäsenten kertomuksia verrataan yhtäältä toisiinsa ja toisaalta Suomessa asuvan perheenkokoajan antamiin tietoihin. Vaikka haastatteluprosessi on resursseja nielevä, se on hyvin tehokas. Toisto ja yksityiskohtiin pureutuminen tuovat esiin ristiriitaisuuksia, jotka paljastavat sepitetyn perhesiteen.

Quote
KHO:2012:1

Valittajalla on ollut Dubaissa X -niminen yritys ja hän on toiminut pankki- ja yrityskonsulttina.

...

Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Muutoksenhakijan kertomus oikeudenkäynnistä ja tuomiosta on ollut erilainen omakätisessä hakemuksessa, turvapaikkapuhuttelussa ja hallinto-oikeudessa. Myös hallinto-oikeus on todennut, että muutoksenhakijan kertomus oikeudenkäynnistä Iranissa ei ollut vahvistunut suullisessa käsittelyssä.

...

Edellä mainituilla perusteilla hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset on kumottava ja asia palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi.
...
Asian ovat ratkaisseet presidentti Pekka Hallberg sekä hallintoneuvokset Anne E. Niemi, Sakari Vanhala, Eija Siitari-Vanne ja Mika Seppälä. Asian esittelijä Kai Träskelin.va ja asia palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi.

Quote
TURVAPAIKKAYKSIKÖN TILASTOKATSAUS, TAMMI–HUHTIKUU 2012, Maahanmuuttovirasto, 11.6.2012

Lisäksi seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvien turvapaikanhakijoiden kansainvälisen suojelun arviointia on ohjannut korkeimman hallinto-oikeuden 13.1.2012 antama vuosikirjaratkaisu (taltio nro 23), jonka jälkeen Maahanmuuttovirasto on tarkistanut ratkaisukäytäntöään.


Hallitus on linjannut maahanmuuttoviraston asiakirjapainoksi

Hallituksen linja maahanmuuttoon ja kansainväliseen suojeluun realisoituu sisäasiainministeriön ja maahanmuuttoviraston välisessä tulossopimuksessa 2012. Sopimuksen perusteella on nähtävissä, että mitään tulostavoitteita ei ole asetettu käsittelyn laadulle. Hallitus on kiinnostunut vain tehokkuudesta, nopeudesta ja kustannuksista. Hallituksen asettamat tulostavoitteensa maahanmuuttovirasto saavuttaisi parhaiten tekemällä kaikki päätökset hakijoiden toiveiden ja antamien tietojen perusteella. Hallitus on määritellyt maahanmuuttoviraston asiakirjapainoksi.


Yhteenveto

Riippumatta hallituksen selittelyistä yllä olevat päätökset kertovat korkeinman hallinto-oikeuden ja hallituksen todellisen linjan kansainvälisen suojelun periaatteiden osalta.