News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-07-22 YLEn anti: Norjassa velloo keskustelu joukkomurhaajan ideologiasta

Started by qwerty, 22.07.2012, 08:13:10

Previous topic - Next topic

qwerty

Ajattelemisen aihetta itse kullekin

Norjassa velloo keskustelu joukkomurhaajan ideologiasta

Klassekampen-lehden :D (Kyllä vaan, Yle käyttää äärivasemmistolaista lähdettä, huoh...  :-X ) haastattelussa öljy- ja energiaministeri Ola Borten Moe sanoi, että Breivikin ideologia on merkityksetön – sen käsitteleminen poliittisena kysymyksenä on kuin tarkastelisi Norjan maantiedettä kuun pintaa esittävän kartan avulla.

Myös valtiotieteen professori Janne Haatland Matlary on kehottanut kollegoitaan säästämään aikaansa, sillä Breivikin primitiivisen ideologian tulkitseminen ei maksa vaivaa.
-----------------

Toisaalta....

Iranilaissyntyinen toimittaja ja ekonomisti Ali Esbati oli Utøyan saarella 22. heinäkuuta viime vuonna ja pakeni Breivikiä henkensä edestä.

- On tärkeää ymmärtää, mitä hän sanoo tekojensa poliittisesta motivaatiosta. Jos kuuntelemme tarkasti, se on tunnistettavissa monista muista yhteyksistä, Ali Esbati sanoo.

Oikeudenkäynnissä Breivik mainitsi Esbatin norjalaisen avopuolison, toimittaja Marte Micheletin, nimenomaisena esimerkkinä vihaamistaan "pettureista", muslimien maahanmuuttoa edistävistä "kulttuurimarxisteista".

Esbati pitää silti tärkeänä, että Breivikin sallittiin puhua vapaasti ja avata maailmankuvaansa.

- Uhkakuva muslimeista ihmisinä, jotka yrittävät ottaa vallan lisääntymällä – tämä on vaarallinen lähtökohta yhteiskuntanäkemykselle, Esbati sanoo.

Esbati katsoo, että islamin pelko on siirtynyt eurooppalaisessa keskustelussa yhä enenevässä määrin poliittisesta periferiasta keskiöön.

-----------------------------------------------

Itse olen aina ollut sitä mieltä että kaikki pelot hälvenevät argumentoimalla. Mikäli kansalle annetaan vain musta/valko käsitys asiasta, niin ääriyksilöt saattavat ajatella että älyllinen keskustelu asioista on turhaa, jopa mahdotonta.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell