News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2008-12-12 Opettaja-lehti 50: Liian moni putoaa (maahanmuuttajien koulumenestys)

Started by britishness, 29.12.2008, 18:54:12

Previous topic - Next topic

britishness

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2008_50/128223.htm

Alla hiukan omaa kommentointia ko. artikkelista.

Jutun ingressi: "Jopa neljäsosa maahanmuuttajistamme jää ilman toisen asteen koulutusta. Tukea saadaan ja annetaan, mutta Suomen tulevaisuuden toivojen kouluttamisessa ollaan pahasti jälkijunassa."

* Tässä kristallinkirkas pähkinänkuoriesimerkki mokutuksesta. Maahanmuuttajat ovat siis "tulevaisuuden toivoja" (koska muuten suomalaisia nuoria kutsutaan tulevaisuuden toivoiksi, siis muussa kuin ivailumielessä??). Syynä maahanmuuttajien sopeutumattomuuteen on luonnollisesti suomalaisten metsäläinen ja jälkijunassa tuleva asennoituminen.

"(...) suurimmassa riskissä oppimisen, oppimistulosten ja jatko-opintojen näkökulmasta ovat EU-maiden ulkopuolelta tulleet ensimmäisen polven maahanmuuttajat.
– Heidän riskinsä jäädä toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle on kantaväestöön verrattuna yli kolminkertainen. Naisilla riski on jopa nelin- tai viisinkertainen, Kuusela toteaa."


* tutkimuksen tulos.

"Maahanmuuttajat saavat usein arviointikokeessa osoitettuun osaamiseensa nähden korkeamman arvosanan kuin suomenkieliset, koska heitä arvioidaan hieman eri perustein. He myös menevät toiselle asteelle heikommin pohjatiedoin, vaikka arvosanoissa ei suuria eroja olisikaan.
(...)
– Koska lukioon pyritään myös puutteellisin tiedoin, oppilaiden koulunkäynnin tukeminen on haasteellista ja koulutuksen keskeyttämisen riski kasvaa.


* ilmeisesti tässä on tutkimuksessa esille tullutta näyttöä ns. positiivisesta syrjinnästä. Suomalaista koulujärjestelmää ollaan toki aina valmiita syyttämään (myös seuraava lainauksessa).

"Maahanmuuttajataustaiset jäävät selvästi useammin toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle kuin kantaväestö. Kantaväestöstä osuus on noin viisi prosenttia, muista kuin EU-maista tulevista maahanmuuttajista noin 15 prosenttia.

– Näin suurta määrää on vaikea hyväksyä. Selvästikään perusopetus ei aina pysty tarjoamaan tarvittavaa tukea. Luku myös ennakoi ongelmien kasautumista. Erityisen huolestuttavaa on, että muutosta parempaan ei ole tapahtunut 11 vuoden tarkastelujakson aikana vuosina 1996–2006, Kuusela sanoo.


* kursivoinnit allekirjoittaneen. Tässä taas yksi Scriptassakin esille tuotu mokutuksen peruskikka: Ensiksi viitataan vain ympäripyöreästi "kaikkiin maahanmuuttajiin", mutta myöhemmin selviää, että kyseessä ovat nimenomaan EU:n ulkopuolelta tulleet.
Koulutuksesta ulkopuolelle jäävien osuutta ei siis olla tuesta huolimatta saatu pienenemään.

"Helsingissä on jo nyt alakouluja, joissa enemmistö oppilaista lukee suomea toisena kielenä. Ennusteiden mukaan joka viides pääkaupunkiseudun peruskoululaisista on vuonna 2025 maahanmuuttaja. Jorma Kuusela arvelee, että todellinen määrä on suurempi.

– Jos ja kun me pidämme kansantaloutemme tulevaisuudessa pystyssä maahanmuuttajien avulla, se vaatii sekä investointeja että inhimillistä näkökulmaa."


* Suomalaiset nuoret, kuten jo edellä tulikin todettua, eivät voi olla kansakuntamme tulevaisuuden toivoja. Koska Suomen kansantalous tuntuu tälläkin hetkellä pysyvän pystyssä lähinnä lomautusten turvin, niin siihen on toki ratkaisuna erityistä tukea suorastaan nielevän maahanmuuttajasegmentin kasvattaminen?

Jos haluaisin olla oikein erityisen Nuiva(tm), niin sanoisin, että minua ottaa päähän se, että muutenkin tiukilla olevista kouluille suunnatuista resursseista ilmeisesti aika paljon menee maahanmuuttajalasten sopeuttamiseen, joka ei sitten kuitenkaan tunnu tuottavan tuloksia. Varmasti noille rahoille löytyisi muutakin käyttöä mm. luokkakokojen pienentämisessä ja  lasten (siis myös suomalaisten) tukemisessa. Tuntuu, että suomalaislasten mielenterveyshuoltoon ym. ei millään tunnu riittävän resursseja, mutta maahanmuuttajien ollessa kyseessä jossakin onkin ihmeellinen runsaudensarvi, josta rahaa suorastaan pulppuaa. :( Tuossakin jutussa kirjoitetaan "(Tuen) tarve kasvaa jatkuvasti. Tähän on tartuttava kiireesti." Kuitenkaan suomalaisessa mediassa ei ole sallittua sanoa mitään, missä ehkä kritisoitaisiin alituisesti kasva(tetta)valle maahanmuuttajaväestölle suunnattuja rahasummia. Enkä halua syyttää asiasta maahanmuuttajalapsia/perheitä, vaan niitä poliitikkoja ym. tahoja jotka näistä asioista päättävät.

Jos ei-EU-taustaisista mamuista 15% jää jo toisen asteen (siis lukio/ammattikoulu!) koulutuksen ulkopuolelle, niin ei kai silloin voi vakavissaan puhua Suomen yhteiskunnan tulevaisuuden toivoista? Maahanmuuttajien kohdalla ilmeisesti voi. Jos Scripta ei olisi avannut minun silmiäni, niin olisin todennäköisesti hymistellyt tämänkin artikkelin mamuliturgialle, että juu, juuri noinhan se on...

Alkuasukas

Eikös niitä toivoja tarvittu Solille siivoojiksi...Kieliopetuksesi riittäis siten "kyllä, Massa, ei Massa".

Mutta joo, kaikenkaikkiaan paska maku jää kaikista näistä artikkeleista kun ainoa syyllinen on kulloinkin kirjoituksen kohteena oleva järjestelmä, ei koskaan kultamunat itse. Tosin minä sanoin aina että oli koulun vika kun en oppinut. ;D
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Spesialisti

Kontulan koulussa monikulttuurisuuden kustannukset jyräävät varmaan kaikki muut hankkeet sileäksi.

http://www.konta.edu.hel.fi/yhteystiedot.html

Luokka / opettaja

1A Nyström Tiina

1B Johanna Nieminen

1C Arja Moilanen

MM 1 Hanna Priha



2A Marja-Riitta Mattila

2B Miia Myllymäki

2C Antti Qvintus


3A Mervi Myllyniemi

3B Kaija Holm

MM 3 Riikka Andersson




4A Sirpa Kola

4B Oona Vesterinen

4C Anne Paronen

MM 4 Anitta Leipälä


5A Oili Kautto

5B Seppo Murtola

5C Lotta Colliander

MM 5 Minna Nevanlinna


Onkohan tuo MM se, mitä netsille tulee ensimmäisenä mieleen..?
Mamuilla ihan omat luokat?