News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kansalaisaloite laista kansanäänestyksille eduskunnan luottamuksesta

Started by xosk, 30.06.2012, 18:37:46

Previous topic - Next topic

xosk

Heipä hei. Keksin mielestäni hyvän lainmukaisen reitin pyrkiä vahvistamaan kansanvaltaa Suomessa. Mielestäni on syytä ottaa käyttöön laki, joka mahdollistaa kansanäänestyksen eduskunnan luottamuksesta kesken kauden. Laki kirjattaisiin perustuslakiin. En ole suunnitellut asiaa enempää, mutta tässä ensimmäisiä ajatuksiani, joita toivottavasti kiinnostuneet pyrkivät kanssani kehittämään:
- Jokainen äänioikeutettu kansalainen on oikeutettu jättämään epäluottamuslauseensa eduskuntaa kohtaan milloin tahansa.*
- Kun tietty prosentuaalinen osuus äänioikeutetuista on jättänyt epäluottamuslauseensa vaalikauden alun jälkeen, käynnistetään varsinainen kansanäänestys luottamuksesta eduskuntaa kohtaan. Epäluottamuslauseet mitätöityvät aina uuden eduskuntavaalin alettua.
- Kansanäänestys pidetään kuten neuvoa-antava kansanäänestys
- Kansanäänestyksessä kysytään esimerkiksi "Annatko luottamuslauseesi nykyisen vaalikauden eduskunnalle?" vastausvaihtoehtojen ollessa JAA tai EI (tai sitten esimerkiksi 6=JAA 7=EI)
- Jos enemmistö (>50%) kaikista annetuista äänistä antaa epäluottamuslauseen eduskunnalle, eduskunnan lainsäädäntövalta ja valtioneuvoston hallitus-/toimeenpanovalta mitätöityvät. Tällöin maassa ei ole vallalla eduskuntaa ja uudet eduskuntavaalit pidetään lainmukaisesti.

Lain tarkoitus on vahvistaa kansanvaltaa. Neljä vuotta on sopiva aika säännöllisille eduskuntavaaleille mutta aivan liian pitkä, jos se on ainoa hetki, kun kansalaiset saavat antaa luottamuksensa ehdokkaalle. Säännöllisten eduskuntavaalien välissä on oltava selkeä, mitattavaan suureeseen perustuva, tapa varmistaa, että eduskunta nauttii kansalaisten luottamusta. Mittaaminen tapahtuisi siis epäluottamusäänten perusteella. * = Ongelmana on, että jos ääniä jätetään pitkin vaalikautta, annettuja ääniä ei mielestäni voida valmiiksi pitää epäluottamuslauseena eduskunnalle, vaan niiden tulee laukaista varsinainen luottamusäänestys, jotta se voidaan pitää korrektilla tavalla lappuineen, leimoineen ja uurnineen. Miten voidaan varmistaa, että sama henkilö ei jätä kuin yhden äänen tässä esiluottamusmittarissa? Ainoastaan henkilöllisyyden avulla. Tämä rikkoo vaalisalaisuutta, joten se ei voisi olla varsinainen vaali. Prosentuaalisen osuuden, joka vaaditaan luottamusäänestyksen pitämiseen, olisi oltava riittävän alhainen epäluottamuslauseiden nimellisyyden takia. Oikein problemaattinen juttu tämä nimellisyysehto muutenkin.

Ehdotukseni saattaa olla harkitsematon ja virheinen, joten ehkä asiallinen keskustelu parantaa ideaani tai osoittaa jonkin toisen idean paremmaksi. Päälähtökohta kuitenkin on, että olen vakuuttunut Suomessa tarvittavan lisää kansanvaltaisuutta. Tarvitaan virallinen mittari luottamuksen mittaamiseksi vaalikauden aikana ja sille lainpitävä voima eduskunnan vallan mitätöimiseksi.

Miksikö perustin Pajaan tämän keskustelun, siksi, että epäoikeudesta valittaminen ei poista epäoikeutta, sen poistaa toiminta. Aion kaikella voimallani tukea teoin sellaista toimintaa, joka lisää kansanvaltaa ja tämä ketju on yksi sellainen teko. Toivottavasti meille kehkeytyy toimiva lakiehdotus, jonka puolesta voimme haalia vaadittavat 50 000 ääntä kansanvallan vahvistamiseksi.

Kansalaisaloitelaki tuli voimaan maaliskuussa. Jos "sisua" riittää, ehkä kykenen odottamaan joulukuun alkuun, kun Oikeusministeriön verkkopalvelu avaa kätevämmän mahdollisuuden lakialoitteen jättämiseksi. Minua vaan huolettaa palvelun ruuhkautuminen - siis kansalaisaloitteiden määrä, jolloin tämä ehdotus saattaisi tulla käsiteltäväksi vasta vuosien päästä.

Kiitoksia etukäteen asiallisesta keskustelusta. Hommaforum on mielestäni saanut aikaan paljon hyvää ja täällä on sellainen toiminnan ilmapiiri, joten halusin perustaa keskustelun ehdotuksestani tänne. Tosin en ole juurikaan keskustelua täällä seurannut.

Kansalaisaloitelaki 13.1.2012/12
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120012

Suomen perustuslaki 11.6.1999/731
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Poiko

aivoni ajattelevi

Tommi Korhonen

Minusta tuo kuulostaa aika hyvältä. Kevyemmältä versiolta jatkuvasta äänestyksestä. Vähän raskas ja kallis tuokin lienee, mutta kuitenkin toteuttamiskelpoiselta. Eihän tuollainenkaan juuri koskaan tapahtuisi, mutta saattaisi kuitenkin pitää poliitikkoja hieman enemmän varpaillaan.

Ja tietysti sen vuoksi tuota ei varmasti koskaan toteuteta. Ei vaikka kansalaisaloitteen takana olisi mikä määrä ihmisiä. Silti kannatan tätä ja tällä poliittisen systeemin esille nostamista.

Kai olisi hyvä sorvata aloite melko hiotuksi ennenkuin sitä markkinoi 'suurelle yleisölle'.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

xosk

Hiokaamme se siis. Erityisiä ongelmakohtia:
- Ovatko nimelliset esiepäluottamuslauseet ainoa vaihtoehto? Tulisiko nimet pitää salassa muilta kuin mittarin valvontaelimeltä?
- Minkä tahon velvoite kansan antaman luottamuksen mittaaminen on?
- Minkä asian perusteella tulisi valita äänioikeutettujen osuus, joiden nimelliset epäluottamuslauseet laukaisevat luottamuskansanäänestyksen? Kuinka varmistetaan, että määrä ei ole liian pieni, jolloin pienetkin epämiellyttävyydet kaatavat hallituksen ja eduskunnasta tulee kerta toisensa jälkeen toimintakyvytön? Mitkä muut asiat vaikuttavat osuuden minimisuuruuteen? Kuinka varmistetaan, että määrä ei ole liian suuri, jolloin nimellisiä epäluottamuslauseen antajia ei löydy riittävästi, vaikka hypoteettisesti varsinaisissa vaaleissa enemmistö antaisi epäluottamusäänensä? Mitkä muut asiat vaikuttavat osuuden maksimisuuruuteen?
- Tuleeko esiepäluottamuslauseen olla kirjallinen, vai käykö myös tunnistein tehty sähköinen muoto? Tulisiko muodon olla vapaa?
- Jos hallitus kaatuu varsinaisen äänestyksen myötä, kuinka menetellään uusien vaalien kanssa? Kauanko puolueet saavat aikaa ehdokkaiden asettamiseen ja paljonko aikaa keskustelulle?

Omia ajatuksia:
En keksi nimellisille epäluottamuslauseille vaihtoehtoa. Niiden tulisi mielestäni olla julkisia, jotta ihmiset voivat varmistua olevansa listalla ja virkapetoksen mahdollisuutta ei synny. Mittaria käyttävä elin ei saa mielestäni olla eduskunnan eikä ministeriöiden alainen. Tahon on oltava mahdollisimman luotettava ja läpinäkyvä instituutio.
Osuuden suuruuteen vaikuttaa mielestäni em. käytännöllisyys eniten. Osuuden on oltava alle 50%, sillä muutoinhan epäluottamus olisi peräti nimellisesti varmistettu. Osuuden on oltava aika paljon tätä alhaisempi, koska varsinainen suljettu äänestys olisi sitä turhempi, mitä lähempänä nimellisten osuus on 50%:a. Jos kannattamansa puolue ei pääse hallitukseen, moni varmasti antaa epäluottamuslauseensa jo silloin. Hallituksien ollessa tätä nykyä aina enemmistöhallituksia, potentiaalinen epäluottamuslauseen antajien määrä voi huitoa 50%:ssa. Nimellisyys (ja vaivan kynnys) karsii tästä osan. Pidän luontevana 2/5-osuuden rajaa eli 40%. Tähän tuli mieleeni, että rajan ylittyessä kansanäänestystä voitaneen lykätä esimerkiksi kuukaudella; Jos siinä ajassa saadaan tarvittavat (esim 10%) lisää epäluottamuslauseita, suljettu kansanäänestys voidaan jättää kokonaan pois ja eduskunnan valta mitätöityy jo nimellisistä epäluottamuslauseista. Eduskunta varmasti katsoo demokraattiseksi, ettei tee sinä aikana ainakaan mitään merkittäviä muutoksia lakiin.

Eduskunnan istuntosalin seinällä olisi taulu, jossa näkyisi tämä annettujen epäluottamuslauseiden määrä suhteessa äänioikeutettujen määrään. Tietäisivät koko ajan, kuinka suurta osaa kansasta luulevat edustavansa.

Uskon, että virallinen tunnistautumiskeino saadaan pian käyttöön ja sitä voitaisiin hyödyntää turvallisesti. Erityisiä riskejä nimellisessä epäluottamusäänen annossa ei varsinaisesti ole.

xosk

En ole saanut paljon palautetta tällä forumilla ajatukselle, joten heitän sekaan toisella forumilla esittämiäni lisäideoita.

Koska hallituksella on enemmistöhallituksissa teoilleen aina laillinen turva ja luottamusäänestyksessä he luonnollisesti antavat itselleen luottamuksen, mikään ei tällä hetkellä lakiteitse estä heitä käyttämästä mielivaltaa vaalikauden aikana. Tarvitaan jokin laintakeinen takaisinkytkentä kansaan. Kansanedustajat kuuntelisivat kansaa enemmän ja samalla kansan valistuneisuus politiikasta saattaisi lisääntyä.

1. Presidentti voi ilman eduskunnan suostumusta määrätä pidettäväksi kansanäänestyksen luottamuksesta eduskuntaa kohtaan. Kansanäänestyksen voi pitää kerran vaalikauden aikana.

2. Vähintään 20 kansanedustajan esityksestä eduskunnan oppositio voi määrätä pidettäväksi kansanäänestyksen luottamuksesta eduskuntaa kohtaan, jos esitys saa oppositiolta 9/10-osan määräenemmistön. Kansanäänestyksen voi pitää kerran vaalikauden aikana.

3. Äänestettäessä valtioneuvoston luottamuksesta ja enemmistöhallituksen ollessa kyseessä, valtioneuvostoon kuuluvien antamien äänten painoarvoa vähennetään siinä suhteessa, mikä on valtioneuvostoon kuulumattomien suhde valtioneuvostoon kuuluviin.

Olisiko täällä niitä maankuuluja kriitikoita, jotka löytäisivät näistä ehdotuksista tai alkuperäisestä mahdollisia epäkohtia? Ehkä pääsisimme johtopäätökseen toimivasta laista ja voimme pyrkiä sen avulla vahvistamaan kansanvaltaa maassamme, tai sitten huomaamme, että ehdotus ei tule toimimaan ja pitää keksiä jotain muuta. Kummin tahansa, tulisimme aiheesta viisaammiksi ja pääsemme asiassa eteenpäin :)