News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Missä vaiheessa teoria muuttuu uskonnoksi?

Started by MattiL, 19.08.2012, 14:05:37

Previous topic - Next topic

MattiL

Quote from: jka on 18.08.2012, 20:12:37
^^ Missä vaiheessa muuten teoria muuttuu uskonnoksi? Väittäisin, että siinä vaiheessa kun ei näe teoriassa enää mitään vikaa tai parantamisen varaa. Ihmisen psykologiaa ei olla missään määrin ratkaistu. Kaikkissa teorioissa, jotka yrittävät mallintaa ihmistä ja ihmisten välisiä interaktioita on edelleen paljonkin vikaa. Jos tätä ei näe niin kyse on uskonnosta ei teoriasta.
Teoria lakkaa olemasta tieteellinen, kun sitä ei enää perustella rationaalisesti ja tieteen metodin keinoin. Uskonto on yksi epätieteellinen uskomusjärjestelmä, mutta yleensä kaikkia epätieteellisiä uskomusjärjestelmiä ei sanota uskonnoiksi vaan esimerkiksi ideologioiksi. Ihminen voi kyllä olla näkemättä teoriassa vikaa, vaikka ei olisi dogmaattinen ja epätieteellinen, jos vaikka ei ole kovin älykäs.

Nikolas

Lue tuolta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Falsifiointi

Tieteen filosofiassa tuonkaltaisia kysymyksiä on pohdittu paljonkin, myös tuloksellisesti, ja valitettavasti Suomen yleissivistävä koululaitos antaa niistä maistiaisia kovin vähän, vaikka lukioon tieteen filosofian tärkeimpien oivallusten käsittely sopisi paremmin kuin hyvin.

Bazarov

Quote from: Nikolas Ojala on 19.08.2012, 14:18:13
Lue tuolta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Falsifiointi

Tieteen filosofiassa tuonkaltaisia kysymyksiä on pohdittu paljonkin, myös tuloksellisesti, ja valitettavasti Suomen yleissivistävä koululaitos antaa niistä maistiaisia kovin vähän, vaikka lukioon tieteen filosofian tärkeimpien oivallusten käsittely sopisi paremmin kuin hyvin.

Lukiossa tieteenfilosofiaa käsitellään valinnaisella syventävällä kurssilla.

Faidros.

Allekirjoitukseni vastaa mielestäni hyvin kysymykseen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

sivullinen.

Quote from: MattiL on 19.08.2012, 14:05:37
Uskonto on yksi epätieteellinen uskomusjärjestelmä, mutta yleensä kaikkia epätieteellisiä uskomusjärjestelmiä ei sanota uskonnoiksi vaan esimerkiksi ideologioiksi.

Tässä osuit oikeaan. Periaatteessa kaikki ei-tietoon perustuvat järjestelmät perustuvat uskoon. Siksi olisi oikeutettua sanoa niitä uskonnoiksi. Näin ei kuitenkaan menetellä vaan osaa sanotaan ideologioiksi. Erityisesti silloin kun ei olla kiinnostuneita siitä pohjautuuko teoria tieteeseen vai pelkästään sokeaan uskoon, vaan tutkitaan onko teesi teorian mukainen.

Joku voi uskoa lohikäärmeisiin ja olla siten lohikäärmeuskovainen - ilman todisteita sellaisten olemassa olosta. Mutta jos hän itsekkin tietää epävarmuutensa teoriansa perusteista, hän voi aloittaa kaikki lauseensa sanoin: Jos lohikäärmeitä on olemassa, niin ________ . Turhan toiston välttämiseksi hänelle voidaan henkilönä antaa attribuutti "lohikäärme ideologi", jolloin jokaista hänen lausettaan oletetaan edeltävän kyseinen jos -lause. Näin ideologit voivat keskustella idean järjellisyydestä - idea + logos; idean järki - tehokkaasti ilman jatkuvasti kyseenalaistamatta sen perusteita. Perusteista keskustelu voidaan suorittaa erikseen, ja jos perusteet osoittautuvat kestämättömiksi, teoria on syytä hylätä. Jos taas perusteille saadaan myöhemmin vahvistusta, on käyty keskustelu ollut hyödyllistä. Usein käyty ideologinen keskustelu paljastaa mistä kannattaisi etsiä todisteita ideologian perusteille tai esiintuo ratkaisevan ristiriidan ja epäloogisuuden. Siksi se voi olla jopa välttämätöntä uuden näkemyksen aikaansaamiseksi.

Kysymys, onko Jumala olemassa, on uskonnollinen; tai tieteellinen - jos halutaan se tieteellä osoittaa.
Kysymys, jos Jumala on olemassa, joutuuko syntinen helvettiin, on ideologinen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)