News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

A-studio Stream: 11.5.2012 (Peruskoulu) A. Kontula

Started by AcastusKolya, 12.05.2012, 03:28:31

Previous topic - Next topic

AcastusKolya

Ihmetyttää kyllä pikkuisen, ja ehkä enemmänkin, vassuri Anna Kontulan läsnäolo eri ohjelmissa "tutkijana", kun kyseisen naisen kyky järjelliseen ajatteluun on nollatasoa. Pelottaa ihan tosissaan, että jos annakontulalaiset saisivat tahtonsa läpi, peruskoulumme alkaisi suoltaa aitoja Potjonkinin kulisseja, ts. perustiedot omaamattomia "taitajia", joilla esiintyminen ja draama olisi hallussa, mutta ei substanssia. Itse kun hieman vanhempana opiskelen AMK:ssa, niin on aivan karmeaa seurata esim. miten ala-arvoisilla perusmatematiikan taidoilla pääsee lukiostakin läpi.

Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Kyrsimys

Quote from: AcastusKolya on 12.05.2012, 03:28:31
Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Olet varmaan tehnyt tai lukenut jotain tutkimusta asiasta kun näin varmasti tällaista heittelet?
Kriittisyys merkitsee toisinajattelua, protestia vallitsevia ennakkoluuloja ja vääristymiä vastaan. Kriittisyys edellyttää oman arvonsa tuntevaa ja itseensä uskovaa ihmistä, aggressiivisuutta, uskallusta, mielikuvitusta ja asennetta, jossa ei luonnostaan hyväksytä asioita sellaisina kuin ne ovat.

Haima

Quote from: Kyrsimys on 12.05.2012, 09:06:30
Quote from: AcastusKolya on 12.05.2012, 03:28:31
Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Olet varmaan tehnyt tai lukenut jotain tutkimusta asiasta kun näin varmasti tällaista heittelet?


Tsekkaa peruskoulun tai yo-kirjoitusten tuloksia englannissa sukupuolen mukaan. Sitä paitsi asia on itsestäänselvä muutenkin: ei kuuntelemalla tai puhumalla opi oikeinkirjoitusta, sehän on hukassa monella äidinkieliselläkin puhujalla, esim. jenkeissä.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Kyrsimys

#3
Quote from: Haima on 12.05.2012, 09:09:48
Quote from: Kyrsimys on 12.05.2012, 09:06:30
Quote from: AcastusKolya on 12.05.2012, 03:28:31
Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Olet varmaan tehnyt tai lukenut jotain tutkimusta asiasta kun näin varmasti tällaista heittelet?
Tsekkaa peruskoulun tai yo-kirjoitusten tuloksia englannissa sukupuolen mukaan. Sitä paitsi asia on itsestäänselvä muutenkin: ei kuuntelemalla tai puhumalla opi oikeinkirjoitusta, sehän on hukassa monella äidinkieliselläkin puhujalla, esim. jenkeissä.
Tällainen tarkastelu juuri vahvistaa pointtiani: pojat ovat niin peruskoulussa kuin lukiossakin olleet keskimäärin jo pitkään parempia kuin tytöt. Tietokonepeleihin kuuluu usein paljon olennaisempana juuri lukeminen ja kirjoittaminen kuin puhuminen ja kuunteleminen. Asiassa ei muutenkaan ole mitään "itsestään selvää", vaan kaikki kielen osa-alueet vaikuttavat toisiinsa. Hyvä puhetaito johtaa helposti myös hyvään kirjoitustaitoon.
Kriittisyys merkitsee toisinajattelua, protestia vallitsevia ennakkoluuloja ja vääristymiä vastaan. Kriittisyys edellyttää oman arvonsa tuntevaa ja itseensä uskovaa ihmistä, aggressiivisuutta, uskallusta, mielikuvitusta ja asennetta, jossa ei luonnostaan hyväksytä asioita sellaisina kuin ne ovat.

Haima

Joo mutta et kysynyt sitä; kyseenalaistit oikeinkirjoituksen osaamisen.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Kyrsimys

Quote from: Haima on 12.05.2012, 09:35:46
Joo mutta et kysynyt sitä; kyseenalaistit oikeinkirjoituksen osaamisen.

Se oli ketjun aloittaja, en minä.
Kriittisyys merkitsee toisinajattelua, protestia vallitsevia ennakkoluuloja ja vääristymiä vastaan. Kriittisyys edellyttää oman arvonsa tuntevaa ja itseensä uskovaa ihmistä, aggressiivisuutta, uskallusta, mielikuvitusta ja asennetta, jossa ei luonnostaan hyväksytä asioita sellaisina kuin ne ovat.

AcastusKolya

Quote from: Kyrsimys on 12.05.2012, 09:16:43
Hyvä puhetaito johtaa helposti myös hyvään kirjoitustaitoon.

Epäilen, etenkin kun kyseessä on englanti. Olen mm. tavannut erään naisen, venäläisen, joka puhui erittäin sujuvaa amerikanenglantia, mutta ei käytännössä osannut kirjoittaa englantia lainkaan. Tänä talvena jututin asiasta yhtä kanadalaista, joka on opettajana täällä. Hänkin oli sitä mieltä, että hyvä englannin puhetaito ei välttämättä takaa hyvää kirjoitustaitoa. Hän meni jopa niin pitkälle, että piti omaa kieltään "perverssinä" sen selkeyden puutteen takia.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Tuomas3

Quote from: Haima on 12.05.2012, 09:09:48
Quote from: Kyrsimys on 12.05.2012, 09:06:30
Quote from: AcastusKolya on 12.05.2012, 03:28:31
Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Olet varmaan tehnyt tai lukenut jotain tutkimusta asiasta kun näin varmasti tällaista heittelet?


Tsekkaa peruskoulun tai yo-kirjoitusten tuloksia englannissa sukupuolen mukaan. Sitä paitsi asia on itsestäänselvä muutenkin: ei kuuntelemalla tai puhumalla opi oikeinkirjoitusta, sehän on hukassa monella äidinkieliselläkin puhujalla, esim. jenkeissä.
Tsekkaa myös annettuja aihepiirejä. Itse kun vuonna X kirjoitin ja syksyllä uusin, niin aiheet olivat: perhoset, uskonnollisuus, muotivaatteet, kauneusihanteet ja eri kulttuurit. Tulokset sukupuolittain olisivat erilaiset, jos aiheina olisivat olleet: teknologinen kehitys, sotahistoria ja strategiat, koiratappelut, metsästys, kalastus...

Kontula on kovatasoinen tutkija, vaikka mielipiteet välillä ärsyttävätkin. Hän on kyllä huono esiintymään ja tiivistämään keskustelussa suuria asiakokonaisuuksia, joka tuli ilmeiseksi hänen A-keskustelussaan Halla-ahoa vastaan, jossa Jussi korjasi pisteet kotiin.

Jouko

Kelle tuli mieleen sellainen mielikuva Anna Kontulan suunnittelemasta koulusta, joka on yksi iso halli ja kaikki oppilaat saavat tulla ja mennä miten haluaa? Jokaisella olisi oma läppäri(pelaamiseen). Ei taitaisi olla opettajien hallinnassa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Anonyymi

Quote from: Haima on 12.05.2012, 09:09:48
Quote from: Kyrsimys on 12.05.2012, 09:06:30
Quote from: AcastusKolya on 12.05.2012, 03:28:31
Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Olet varmaan tehnyt tai lukenut jotain tutkimusta asiasta kun näin varmasti tällaista heittelet?

Tsekkaa peruskoulun tai yo-kirjoitusten tuloksia englannissa sukupuolen mukaan. Sitä paitsi asia on itsestäänselvä muutenkin: ei kuuntelemalla tai puhumalla opi oikeinkirjoitusta, sehän on hukassa monella äidinkieliselläkin puhujalla, esim. jenkeissä.

Oletko itse tsekannut?

Englanti, pitkä oppimäärä:
Arvosana     Miehet %  Naiset %
L                     6,0             4,7
E                    18,6           14,6
M                    22,1          19,3
C                    24,6           24,0
B                    18,4           20,6
A                     8,4            13,1
I                      2,0            3,8
yht.               100,0         100,0

(lähde: http://www.ylioppilastutkinto.fi/Tilastoja/tilastojulkaisu2010/T2010%203.2.1-2.pdf)

Quoteei kuuntelemalla tai puhumalla opi oikeinkirjoitusta, sehän on hukassa monella äidinkieliselläkin puhujalla, esim. jenkeissä.

Kyse ei ole pelkästään kuuntelemisesta ja puhumisesta; tietokonepelit ovat enimmäkseen englanninkielisiä (niissä on myös tekstiä, duh!), online-peleissä kommunikoidaan englanniksi, pelien internet-sivustot ovat englanniksi, niiden keskustelupalstoilla puhutaan englantia, ohjeet ovat englanniksi jne. Lisäksi veikkaisin että pojat myös käyttävät enemmän aikaa englanninkielisillä nettisivuilla, koska he käyttävät ilmeisesti enemmän aikaa myös internetissä. Netistä katsotaan englanninkielisiä sarjoja ei suomenkielisillä, vaan englanninkielisillä tekstityksillä tai kokonaan ilman tekstitystä. Tämän ja yleisesti ottaen poikien paremmat englannin taidot vahvistavat yllä olevan tilaston lisäksi myös oma kokemukseni. Kirjoitin ällän pari vuotta sitten avaamatta englanninkirjoja viimeisen kurssin ja yo-kokeiden välillä. Kurssit itsessään olivat lähinnä istuskelua ja paskanjauhantaa, läksyjä tein harvoin jos koskaan. Useimmat (miespuoliset) kaverini kirjoittivat samalta internet-pohjalta älliä tai eximioita. Tytöt harrastavat edellämainittuja harvemmin, joten tytöistä ainoat ällät (tai e:t) taisi kirjoittaa 2 jenkkilässä vaihdossa käynyttä. Jos kurssit eivät olisi olleet pakollisia, tuskin olisin niillä käynyt. Olisin lukenut vaikka venäjää. Kurssien ainoa opiskeluhyöty oli se, että sai jonkun sanan puhua englantia ääneen, mitä koneen äärellä tulee harvoin tehtyä.

Toistaalta taas sitten äidinkielessä jakauma on päinvastainen, tytöt saavat parempia tuloksia kuin pojat. Itse kirjoitin magna cum lauden.

Semiretardi

^ Hieman samanlaiset muistot itselläkin englannin opiskelusta lukiossa. Kirjoja minulla ei käytännössä ollut, tunneilla kävin senverran kun oli pakko päästäkseen kurssista läpi (ettei tullut hylsyä poissaolojen takia) ja kirjoitin Eximian. Oikeastaan ainut hyöty mikä tulee mieleen oli erilaisen "ammattisanaston" laajeneminen, kun kursseilla oli yleensä aiheena jokin tietty ala, esim tekniikka jne.

Haima

Quote from: Anonyymi on 12.05.2012, 21:24:20
Quote from: Haima on 12.05.2012, 09:09:48
Quote from: Kyrsimys on 12.05.2012, 09:06:30
Quote from: AcastusKolya on 12.05.2012, 03:28:31
Huvitti myös aivan julmetusti Kontulan kommentti kuinka tietokonepelejä pelaavat ja televisiosta dubbaamattomattomia ohjelmia katsovat pojat ovat parhaita englannintaitajiamme. Joo, näille veikkosille kun antaa tehtäväksi vähänkään pitemmän tekstin kirjoittamistehtävän, on tuloksena tekstiä, jossa kieliopista ja oikeinkirjoituksesta ei ole tietoakaan.
Olet varmaan tehnyt tai lukenut jotain tutkimusta asiasta kun näin varmasti tällaista heittelet?

Tsekkaa peruskoulun tai yo-kirjoitusten tuloksia englannissa sukupuolen mukaan. Sitä paitsi asia on itsestäänselvä muutenkin: ei kuuntelemalla tai puhumalla opi oikeinkirjoitusta, sehän on hukassa monella äidinkieliselläkin puhujalla, esim. jenkeissä.

Oletko itse tsekannut?

Englanti, pitkä oppimäärä:
Arvosana     Miehet %  Naiset %
L                     6,0             4,7
E                    18,6           14,6
M                    22,1          19,3
C                    24,6           24,0
B                    18,4           20,6
A                     8,4            13,1
I                      2,0            3,8
yht.               100,0         100,0

(lähde: http://www.ylioppilastutkinto.fi/Tilastoja/tilastojulkaisu2010/T2010%203.2.1-2.pdf)


No niin; nyt pitäisi vielä osoittaa, että tilastoissa parempia arvosanoja saaneet pojat ovat mainittuja tietokoneella pelaavia ja dubbaamattomia ohjelmia katsovia. Annan samankaltaisen esimerkin kuin millä itse argumentoit: minä en lukiossa pelannut ja silti kirjoitin hyvin.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Anonyymi

Quote from: Haima on 12.05.2012, 22:32:02
No niin; nyt pitäisi vielä osoittaa, että tilastoissa parempia arvosanoja saaneet pojat ovat mainittuja tietokoneella pelaavia ja dubbaamattomia ohjelmia katsovia. Annan samankaltaisen esimerkin kuin millä itse argumentoit: minä en lukiossa pelannut ja silti kirjoitin hyvin.

No, kokemusperäinen otokseni on pieni (n. 60), mutta uskoisin sen olevan riittävän edustava. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta jokainen tästä joukosta eximian tai laudaturin kirjoittanut (n. 10 kpl) a) käytti paljon aikaa kuvaruudun ääressä englanninkielisen materiaalin parissa (n. 7 kpl) tai b) oli ollut vaihdossa maassa, jossa oli joutunut puhumaan englantia (3 kpl, joista yksi poika). Kympin tytöt (jotka vetivät sitten älliä & eximioita lähinnä äikästä tai psykologiasta) saivat ämmiä englannista, yksi useampaa vaihtaria hostanneen perheen tyttö taisi saada E:n. Kukaan näistä parhaimpia arvosanoja saaneista pojista ei todellakaan päntännyt niitä kirjoja (enkä oikein osaa kuvitella että salaakaan olisivat näin tehneet  ;D) Yksi miespuolinen pänttääjä oli joukossa, hän sai M:n.

Milloin olet valmistunut ylioppilaaksi ja kuinka hyvin kirjoitit?