News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-04-14 YLE: Riitojen sovittelua opetellaan jo päiväkodeissa

Started by Oinomaos, 14.04.2012, 09:56:16

Previous topic - Next topic

Oinomaos

QuoteAiemmin riitatilanteita opeteltiin kouluissa ratkomaan vertaissovittelulla, jossa koululaiset itse keksivät ratkaisuja. Ideaa on ryhdytty soveltamaan myös päiväkodeissa. - Aktivoidaan lapsen omaa ajattelua. Annetaan lapsen itse hoksata ja etsiä se vastaus tilanteeseen, kertoo koulutuspäällikkö Eeva Saarinen Suomen sovittelufoorumista.

Nukke-esityksen päiväkotilapset Vilppu ja Venni törmäävät tuiki tavalliseen tilanteeseen prinsessaleikkien keskellä kun Herra Harmi heittää harmikiven leikin keskelle ja erimielisyydet alkavat. Apuun rientää koulutuspäällikkö Eeva Saarinen Suomen sovittelufoorumista, joka ehdottaa riidan sovittelua.

-Sovittelijan roolissa oleva vanhempi ihminen tai saman ikäinenkin vaan auttaa riidan osapuolia itse keksimään ratkaisun. Silloin sanktion pelot, jäähypenkki tai jälki-istunto eivät pelaa mitään roolia. Uskomme siihen että riitelijöillä on itsellään osaaminen ja paras tieto siitä miten ristiriita kannattaa ratkaista, Saarinen sanoo.
YLE

Sovittelufoorumin hallituksessa on aika mielenkiintoisia nimiä.

SUOMEN SOVITTELUFOORUMIN HALLITUS VUONNA 2012

Hallituksen puheenjohtaja:
Pehrman Timo, tutkija    

Hallituksen jäsenet:
Elonheimo Henrik, tutkija    
Gellin Maija, projektipäällikkö
Haapasalo Elina, käräjätuomari
Heikinheimo Antti, asianajaja
Iivari Juhani, tutkimuspäällikkö
Järvinen Inga, psykoterapeutt
Karvinen-Niinikoski Synnöve, professori
Mäki Seppo, pastori
Pelli Marja, asianajaja
Salomaa Jukka, asianajaja
Tapio Tuomas

http://www.sovittelu.com/index.php
http://www.ssf-ffm.com/vertaissovittelu/

Eino P. Keravalta

QuoteUskomme siihen että riitelijöillä on itsellään osaaminen ja paras tieto siitä miten ristiriita kannattaa ratkaista, Saarinen sanoo.

Somalia on tästä todiste.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lahti-Saloranta

Kai niillä lapsilla on sentään sovitteluharjoituksissa käytössä pehmustetut muoviputket ja tarvittava suojavarustus. Iän karttuessa otetaan sitten sovittelussa käyttöön metalliputket ja kalasnikov.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

yks vaan

E
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2012, 10:02:07
QuoteUskomme siihen että riitelijöillä on itsellään osaaminen ja paras tieto siitä miten ristiriita kannattaa ratkaista, Saarinen sanoo.

Somalia on tästä todiste.

Päiväkoti-ikäisille somaleille on jo opetettu ettei tarvitse kunnioittaa tai totella muita. Samaten vanhemmat eivät halua edes kuunnella jos henkilökunta yrittää keskustella. Päiväkodeissa töissä olevilta olen kuullut että ongelmatapaukset ovat yleensä... enpäs sano mistä! Usein eivät osaa oikein edes suomea koska kotona sitä ei saa puhua eivätkä vanhemmat edes halua että lapsi oppii suomea.
Kuka syrjisi minua?