News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Poliittinen kartta, mihin sijoitut?

Started by Tomi, 08.04.2012, 23:04:36

Previous topic - Next topic

Tomi

http://www.poliittinenkartta.com/Default.aspx?id=dc5105fd-9477-4009-b04f-a02d0149572e&publish=1

Tulokset Vasemmisto-Oikeisto: 0.62 Vapaamielinen-Vanhoillinen
Tämä oli minun tulos.

kartta mukailee Nolanin karttaa, joka jakautuu kahteen akseliin: vasemmisto-oikeisto ja vapaamielinen-vanhoillinen. Kartta kertoo poliittisista arvoista muutakin kuin vastaukset päivän polttaviin kysymyksiin. Päivän polttavat kysymyset ovat useasti pinnallisia ja poliitikot pyrkivät vastaamaan niihin vaalikoneissa niinkuin olettavat äänestäjiensä haluavan. Poliittisen kartan väittämät ovat huomattavasti vaikeampia hämätä, koska ne kuvastavat henkilökohtaisia arvoja. Myös Helsingin Sanomat on käyttänyt vastaavaa akselistoa vuoden 2011 eduskuntavaalien puoluekenttä-grafiikkansa tuottamisessa, vaikka käyttääkin termejä arvoliberaali ja arvokonservatiivi.

Poliittinen kartan vaaka-akseli kertoo taloudellisista arvoista perinteisellä vasemmisto-oikeisto-jaolla kun taas pystyakselilla on sosiaalinen vapaamielinen-vanhoillinen. Vapaamielinen henkilö sallii ihmisten itse määrittää omat arvonsa, sekä kannustaa vapaata ajatustenvaihtoa riippumatta ihmisen syntyperästä tai asemasta yhteiskunnassa. Vapaamielisyys ei puhtaasti vastaa liberalismia, koska se ei ota kantaa taloudellisiin arvoihin. Vanhoillinen henkilö pyrkii lainsäädännöllisesti tai muin keinoin levittämään omaa moraalikäsitystään ja ajatusmaailmaansa. Vanhoillisuutta kuvaa pitkälti myös valtiojohtoisuus ja authoritarismi, jossa valtio puuttuu ihmisten tekemisiin, sekä pyrkii määrittelemään mitkä ajatukset ovat oikeita ja mitkä vääriä.

On tärkeää myös huomata, että poliittisen kartan akseleita ei ole sidottu millään tavalla. Tämä johtaa siihen, että tulokset ovat vertailukelpoisia ainoastaan keskenään ja suomalainen vasemmisto ja oikeisto eivät välttämättä sijaitse vaaka-akselin ääripäissä.

Merkittävästi huonommin ja epätieteellisemmin laadittu kuin alkuperäinen amerikkalainen testi, jonka mukaan olen selvästi keskiakselin vasemmalla puolella ja lähempänä vapaamielistä alalaitaa. Ei kannata kuluttaa aikaa tähän.

Asialla lie selvästi joku vasemmistolainen henkilö. Erittäin tyhmiä ja huonoja kaksiosaisia kysymyksiä kuten: "Kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, mutta on parempi, jos kukin pysyttelee omanlaistensa ihmisten keskuudessa." Jep, jep: minusta kaikki ihmiset eivät ole tasa-arvoisia ja juuri siksi on syytä olla tekemisissä ihan kaikenlaisten ihmisten kanssa.

Oli kyllä ihan ihme kysymyksiä. Kaikkeen ei ole yhtä selitystä. Jotenkin mulla tuli mieleen että tämä testi oli jonkun takku.netin pitäjän käsialaa koska kysymykset olivat niin radikaaleja.

Mika.H

Tulokset
Vasemmisto-Oikeisto: 2.17
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.28

Olinko normaali?!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Alkuasukas

Vapaamielinen oikeistolainen. Testi kärsii työeristä kysymyksistä ja huonosta kysymyksenasettelusta. Tyyliin ensimmäisen sykupolven maahanmuuttajan integroituminen. On varmaan vissi ero tuleeko Ruotsista vai Somaliasta. Jne...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

John

Testin tulokset minun osaltani:
Vasemmisto-Oikeisto: -1.34
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -1.77

Eli siis vähän vasemmalla ja vähän vapaamielisemmällä puolella. En kaikilta osin allekirjoita testin tulosta. Olen kyllä jossain määrin vapaamielinen tietyissä asioissa. Olen sitä mieltä, että valtion ei pidä niin tiukasti puuttua kaikkeen, vaan yksilönvastuuta on lisättävä paljon. Arvoiltani olen kuitenkin melkolailla patamusta konservatiivi. Vasemmisto-Oikeisto -akselilla sijoittaisiin itseni keskusta-oikeistoon. Oikeistolaisista näkemyksistä kannatan alhaista verotusta ja matalaa työttömyysturvaa, mutta minulla on myös vasemmistolaisempia näkemyksiä, sillä minusta pitäisi harkita esimerkiksi lapsilisien porrastamista tulojen mukaan sekä eläkekattoa.

Tauno-yksi

Vasemmisto-Oikeisto: -3.95
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -2.43

Hmm. Kysymyksenasettelussa saattaapi olla vikaa. Mielestäni en ole noin "liberaali"...Outo juttu.
Seinähullu hallitus.

Adrenaline

Vasemmisto-Oikeisto: -5.11
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -1.83

Tuomas3

Vasemmisto-Oikeisto: -5.18
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -2.38

Kysymyksistä melkein kolmasosa persiistä ja johdattelevia, että hieman eri kysymyksenasettelulla tai painotuksella vastaus olisi voinut olla päinvastainen.

Mielestäni älyttömiä kysymyksiä olivat Alkuasukkaan esittämän lisäksi mm. Jos talouden globalisaatio on välttämätöntä sen tulisi palvella ensisijaisesti ihmisyyttä kansainvälisten suuryritysten sijaan. Eihän ihmisyyden ja korporaatioiden tarvitse olla toistensa vastakohtia.
Tukisin aina maatani olipa se sitten oikeassa tai väärässä. Riippuu varmaan minkä luokan asiasta on kysymys. Onko maan tukemista tukea eurotukimyönteistä hallitusta, jos tietää sen johtavan tuhoon?
Mitä vapaammat markkinat, sitä vapaampi kansa. Täysin suljetuissa totalitääritalouksissa on ei-vapain kansa. Siltikään en laittaisi vapaita markkinoita korreloimaan vapaan kansan kanssa; kausaalisuhde on väärä. Tasaiset tuloerot yhdistettynä vaurauteen antavat koko kansalle taloudellisia vapauksia markkinatalousmaissa.
Hyvien vanhempien täytyy joskus antaa piiskaa lapsilleen. Ei voi millään olla hyvän vanhemman mitta antaa piiskaa, mutta siltikin hyvä vanhempi voi käyttää fyysisiä kurinpitomenetelmiä; kysymyksen luonne mahdollisti vastaamaan vain yhteen suuntaan.

CaptainNuiva

Ei jumalauta, mites tässä näin kävi?
Vasemmisto-Oikeisto. -1,16
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0,82

Pakkohan mun olisi äärioikeistolainen olla kun täällä pyöriviä sellaisiksi väitetään ja ihan tiedostavien taholta :o

Mielenkiintoinen testi sinällään koska poliittiseksi kodikseni tunnen enempi kokoomuslaisuuden,tosin häilyvänä, kuin minkään vasemmistopuolueen.
Tämä testi ehkä enemmin todistanee sitä miten yhteiskunnalliset arvot ovat muuttuneen viime vuosikymmenien aikana eikä niinkään vasemmisto-oikeisto linjan jakoa tänäpäivänä.
Hyvin sinällään keskiarvona meni aikalailla ristikon juureen, juuri vapaamielisyyden puolelle.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Jack

Tulokset
Vasemmisto-Oikeisto: 0.29
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -3.12

Testin mukaan olen melko vapaamielinen ja lievästi oikeistolainen.

Pidän tulosta korkeintaan suuntaa antavana, koska monista kysymyksistä minulla ei ollut minkäänlaista mielipidettä. Vastasin kuitenkin jokaiseen kysymykseen eri mieltä tai samaa mieltä. Jonakin toisena päivänä olisin ehkä vastannut joihinkin kysymyksiin eri tavalla. Jotkut kysymykset olivat sellaisia, että vastaus nyt tällä hetkellä vallitsevissa olosuhteissa on erilainen kuin vastaus teoreettisessa tulevaisuudessa tai vastaus periaatteessa. Eli periaatteessa kannatan jotain asiaa, mutta vallitsevissa olosuhteissa sen kannattaminen ei ole realistista, joten vastaan, että en kannata. Mikä on siis oikeastaan mielipiteeni, ja miten siitä voidaan päätellä sijoittuminen poliittiselle kartalle.   

Bienveillant

Vasemmisto-Oikeisto: 3.12
Vapaamielinen-Vanhoillinen: 0.22

Mutta kysymyksenasettelu oli kyllä mielestäni sen verran himmeä, ettei tästä mitään kovin syvällisiä johtopäätksiä kannata vetää.
Sohvaltahuutelija

gloaming

Vasemmisto-Oikeisto: -1.05
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.97
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Parturi Perjantai 13

Vasemmisto-Oikeisto: -2.36
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.82
Latin fascist.

desperaato

Tulokset:
Vasemmisto-Oikeisto: -4.02
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -2.52

Selvästi äärimmäinen äärioikeistolainen.

JPU

Vasemmisto-Oikeisto: -1.09
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.13

Suuri osa kysymyksistä oli joko johdattelevia tai pelkästään typeriä. Tulos tuosta huolimatta vastaa omaa käsitystä omista näkökannoista.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

mannym

Tulokset
Vasemmisto-Oikeisto: 1.99
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.52
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

jmm

Vasemmisto-Oikeisto: -2.79
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -2.32

Tämä kysely on tainnut olla täällä ennenkin.

Jotkut kysymykset olivat huvittavia. Esimerkiksi "Merkittävä hyöty yksipuoluejärjestelmästä on se, että se välttää kaikki demokraattisen järjestelmän viivytykset." on itsestäänselvyys. Eikä tämän itsestäänselvyyden ymmärtämisellä ole mitään tekemistä sen kanssa kannattaako yksi- vai monipuolujärjestelmää.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Nuivanlinna

QuoteVasemmisto-Oikeisto: -4.35
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -1.05
Yllättävän vasemmistolainen olen!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ratlike

Vasemmisto-Oikeisto: -4.82
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -1.07

Jotkut kysymyksistä ovat todella typeriä.
Ruplarahoitteinen ja mahorkanhajuinen.

Emo

Tulokset
Vasemmisto-Oikeisto: -3.33
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.33

(http://www.poliittinenkartta.com/Map.png?x=-3.33&y=-0.33)

Se että keikun noin vasemmalla, ei yllätä. Mutta että olen näinkin vapaamielinen   :o   :o

Entinen kokoomuslainen siis, järkyttävää!!!

JNappula

"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Marjapussi

Vasemmisto-Oikeisto: 3.08
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.03
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Nestori K Kunnari

V-O: -3,37
Vap-Vanh: 0,28

Sinänsä naurettava jo palikkatestinäkin, mutta onpahan jotakin, mihin vedota seuraavan natsikortin viuhahtaessa. Näytti muillakin olleen samansuuntaisia tuloksia, joten eiköhän katsota totuutta silmiin ja muuteta foorumin nimi KOM-hommaksi. ;D

Orkesteri

Tein joskus testin. Huomasin ettei testi ole poliittisesti reilu, vaan ohjaa vahvasti  tekijää tiettyyn suuntaan.

Esimerkki:

"Jos talouden globalisaatio on välttämätöntä sen tulisi palvella ensisijaisesti ihmisyyttä kansainvälisten suuryritysten sijaan."

Tästä saa ilmeisemmin vasemmistolaisuuspisteitä ja tn. 95% ihmisistä äänestää "kyllä". Kuka ihminen, olisi sitten kuinka oikeistolainen tahansa, väheksyy ihmisyyttä ja pistäisi kasvottoman yrityksen ensisijalle? Tällä kysymyksellä oikeistolaisuus määrätään jo lähtokohtaisesti pahaksi asiaksi.

Jos kysymys olisi "Yrityksiä ja ihmisiä saa verottaa yhä suuremmilla veroilla, jos julkinen sektori tarvitsee rahoitusta, sen sijaan että julkisessa sektorissa tehtäisiin leikkauksia", olisi vastaus aika lailla toinen.

Orkesteri

"Edustamallani ihmisrodulla on ylivoimaisia ominaisuuksia verrattuna muihin rotuihin."

Olen sitä mieltä että suomalaiset ovat keskimäärin (osittain kulttuurista johtuvin seikoin) kovempia tyoskentelemaan yhteen, kuin esimerksi romanialaiset.

Kannatanko tälloin a) rotu aatetta b) rodun ylivoimaisuutta?

Ei jeesus mikä testi. Romukoppaan.

Parsifal

Heh, osui melkein tarkalleen ruudun keskelle.

Vasemmisto-oikeisto 0.00
Vapaamielinen-vanhoillinen 0.20

Itse miellän kyllä olevani enemmän oikealla, jonkinlainen vapaamielinen konservatiivi. Ei se, että kannatan joitakin itsestäänselviä sosiaalisia näkemyksiä, joita vasemmisto yrittää väittää omikseen, vielä tee minusta vasuria.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Marko Parkkola

Vasemmisto-Oikeisto: -1.16
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -2.38

Arvasin että käy näin. Näiden "testien" kysymykset ovat aina sellaisia, että ei pitäisi vastata niin kuin tuntuu, vaan yrittää vastata niin kuin testin tekijästä tuntuu. Minähän en ole vasemmistolainen, mutta kohtuullisen vapaamielinen kyllä :)

IDA

Olen edelleenkin origossa:

Vasemmisto-Oikeisto: 0.11
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.37

Olen siis oikeassa. Te muut olette väärässä. Muistakaa tämä  :)
qui non est mecum adversum me est

AIP

Ollaanko me tehty tämä testi aiemminkin hommalaisten parissa? Testi antoi valmiiksi jo seuraavanlaiset tulokset:

Vasemmisto-Oikeisto: 0.62
Vapaamielinen-Vanhoillinen: 0.82

Vaikea kuvitella, että olisin saanut linkkiä muualta kuin Hommasta.

Suoritin testin uudelleen. Tuli melkein kiukusta tarjottua äärivastauksia talouskysymyksiin siitä ilosta, että kysymysten sanamuoto on hyvin, hyvin värittynyt vasemmistolibertarismin suuntaan.

Ta-daa:

Vasemmisto-Oikeisto: 3.99
Vapaamielinen-Vanhoillinen: 0.42

P.S. Varovaisilla vastauksilla ei joudu kovin kauas koordinaatiston keskipisteestä. Antakaa palaa, jos lopputuloksen täytyy kuvata paremmin omia fiiliksiä.

sunimh

Vasemmisto-Oikeisto: 0.69
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -0.82

Kysymykset hirveää kuraa, joten eipä tuosta sen enempää.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Punaniska

Jos vasemmistolaisuus tarkoittaa nykyistä puneviher-soppaa vailla päätä ja häntää, niin en kyllä (nyyhkäisy väräjävällä äänellä) varmaan ole!

-5.69 / 0.58

(http://www.poliittinenkartta.com/Map.png?x=-5.69&y=0.58)

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me