News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-04-05 Taloussanomat : "Turha opettaa faktoja, kun lapsilla on älypuhelimet"

Started by Finka, 05.04.2012, 15:15:56

Previous topic - Next topic

Mursu

Quote from: linnun_löysä on 05.04.2012, 16:17:23

Ps. 1323. Muuta en sitten Pähkinäsaaren rauhasta tiedäkään. Mutta ykskolmekakskolme tulee vaikka keskellä yötä herätettäisiin kysyen.

Etkö edes muista rajalinjaa: Rajajoki-Pattijoki? Rauhahan  solmittiin Ruotsin ja Novgorodin välille. Sen sijaan mitään ei mainittu tuon hetkisestä maailmanpoliittisesta tilanteesta. Novgorodhan oli suunnilleen Mongolien vasallivaltio, ainoa osa Venäjää, joka ei ollut Suoran mongolivallan alla. Jotenkin yleisesti mongoleista puhuttiin aika vähän historiantunneilla. He lähinnä olivat alaviite Venäjän historiassa. Kuka tietää, että ristiretkien aikaan muslimit Palestiinassa taistelivat myös mongoleja vastaan?

Toinen mielenkiintoinen esimerkki oli Kreikan historiasta. Puhuttiin siitä, miten Socrates tuomittiin kuolemaan 399 eaa. Mitään asian historiallisesta kontekstista ei puhuttu, mm. että Atena oli juuri hävinnyt Peloponnesolaissodan ja ollut Spartan määräämien tyrannien alaisuudessa.

Peloponnesolaissodasta tuli mieleen että ylä-asteella ei sitä ei edes mainittu nimeltä ja se kuitattiin yhdellä virkkeellä. Persialaissodista oli pitkät jutut. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen miksi juuri Suomessa painotettiin menestyksellistä puolustussotaa idästä hyökkäävää suurvaltaa vastaan ja vähäteltiin sisällissodalta vaikuttavaa peloponnesolaissotaa. Historianopetus on kaikkea muuta kuin objektiivinen kertomus menneestä. Asiat voivat olla tosia, mutta tarina on painotuksessa.



Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Mursu on 05.04.2012, 22:10:55
Quote from: linnun_löysä on 05.04.2012, 16:17:23

Ps. 1323. Muuta en sitten Pähkinäsaaren rauhasta tiedäkään. Mutta ykskolmekakskolme tulee vaikka keskellä yötä herätettäisiin kysyen.

Etkö edes muista rajalinjaa: Rajajoki-Pattijoki? Rauhahan  solmittiin Ruotsin ja Novgorodin välille. Sen sijaan mitään ei mainittu tuon hetkisestä maailmanpoliittisesta tilanteesta. Novgorodhan oli suunnilleen Mongolien vasallivaltio, ainoa osa Venäjää, joka ei ollut Suoran mongolivallan alla. Jotenkin yleisesti mongoleista puhuttiin aika vähän historiantunneilla. He lähinnä olivat alaviite Venäjän historiassa. Kuka tietää, että ristiretkien aikaan muslimit Palestiinassa taistelivat myös mongoleja vastaan?

Toinen mielenkiintoinen esimerkki oli Kreikan historiasta. Puhuttiin siitä, miten Socrates tuomittiin kuolemaan 399 eaa. Mitään asian historiallisesta kontekstista ei puhuttu, mm. että Atena oli juuri hävinnyt Peloponnesolaissodan ja ollut Spartan määräämien tyrannien alaisuudessa.

Peloponnesolaissodasta tuli mieleen että ylä-asteella ei sitä ei edes mainittu nimeltä ja se kuitattiin yhdellä virkkeellä. Persialaissodista oli pitkät jutut. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen miksi juuri Suomessa painotettiin menestyksellistä puolustussotaa idästä hyökkäävää suurvaltaa vastaan ja vähäteltiin sisällissodalta vaikuttavaa peloponnesolaissotaa. Historianopetus on kaikkea muuta kuin objektiivinen kertomus menneestä. Asiat voivat olla tosia, mutta tarina on painotuksessa.

Niin ja jenkkien viholliset elikkä
Carlie ja kamikatzet anto kanssa mongoloideille turpiin. Mongoloidit eivät pärjänneet kovin hyvin muualla kuin aroilla.

Terhon puolesta

Yleensähän asia on niin, että ihmiset, jotka hallitsevat kokonaisuudet, hallitsevat myös suuren joukon yksityiskohtia, koska kokonaisuuden hallinta sitoo yksityiskohdat yhteen helposti muistettaviksi.

Ihmettelen ihmisiä, jotka väittävät pystyvänsä oppimaan esimerkiksi kieliä vain niitä käyttämällä. Jotain perusteita voikin oppia, mutta en minä ole oppinut romaaneita tai vaativampia lehtiartikkeleita lukemaan kuin sanastoa ja kielioppia pänttäämällä. Osan merkityksistä voi hahmottaa kontekstista, mutta nekin saattaa arvata väärin ja aina jää suuri joukko sanoja, jotka on yksinkertaisesti katsottava sanakirjasta.

Ja onhan noita faktoja ollut ennenkin kirjastot täynnä. Miksi niitä on pitänyt aikaisemmin opettaa?



Alceste

Quote from: Finka on 05.04.2012, 15:15:56
Ehkä ihmisen ei tarvitsisi osata paljoakaan faktoja mutta tiedon päntääminen on yhä korostuneemmin välttämätön taito monissa töissä. Mitä tekee koodarilla tai insinöörillä joka joutuu tarkistamaan peruskaavoja yhä uudestaan? Entä lääkärillä?

Mainittakoon offtopikkina että tämä koodari ainakin käyttää suht ahkerasti googlea ja tarkistaa tutumpienkin funkkareiden syntaksit. Kun softassa on 7500 luokkaa ei kaikkea voi muistaa. Olen luopunut ulkoa opettelusta juuri tämän takia.
"At last, the gods remove cock from fucking ass."
--Quintus Lentulus Batiatus

"'Suosi suomalaista' on nykyään ainakin rasistinen ilmaisu. Joutsenmerkki ja suomenlippu ovat rasistisen tuotteen merkkejä. Suomalainen peruna on rasisti."
--Sotakoira@Muro

ekto

Kyllä minä pyrin tarkastamaan faktat ennen kuin avaan suuni, jos se on vain mahdollista ja nykyäänhän niitä voi ihan keskustelun lomassakin tarkistaa. Kouluajoista alkaa olemaan jo aikaa joten ihan perus-"faktatkin" ja muut mielellään tarkistaa ennen kuin antaa niitä eteenpäin sillä faktatkin näyttävät muuttuvan, ellei kyse ole esim. säveltäjän syntymäpäivästä.

Mielestäni täällä hommassa on ilahduttavan usein lähteet ja vitteet osana väitteitä. Eipähän mene keskustelut niin nopeasti toisten asiantuntevuuden vertailuun...