News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kilometrikorvauksille on tulossa katto

Started by B52, 23.03.2012, 18:00:27

Previous topic - Next topic

Anonyymi

Quote from: CaptainNuiva on 25.03.2012, 14:04:56
Tähän ei nyt kyllä liity millään lailla "Pitäisin autoa kuitenkin".
Koska työntekijällä on oikeus saada korvaus myös vaikkapa omien työkalujen ja jopa vaatteiden käytöstä (Jos työnantajalla ei ole suojapukineita antaa) niin näitähän voitaisiin perustella samalla tavoin; Sulla on autotallissa kumminkin työkaluja ja pukeudut kumminkin.
Sama logiikka toimisi päivärahoissakin, söisit kumminkin kotonakin.

Okei. Mielestäni sama logiikka ei toimi. Työkaluilla ja vaatteilla ei ole juurikaan käyttökustannuksia, autolla ne muodostavat tavanomaisessa käytössä suurimman menoerän. Eivätkä suojavaatteet tai työkalut paini samassa kustannusluokassa auton kanssa ja niiden käyttö vapaa-ajalla on pikemminkin poikkeus kuin sääntö, autolla toisinpäin. Jos periaatteena on korvata työnteosta työntekijälle aiheutuvat kulut, ei mielestäni ole oikeutettua laskea auton pääomakustannuksia täysimääräisesti työnteosta aiheutuvaksi kuluksi, jos autoa käytetään myös vapaa-ajalla. Jos kilometreistä puolet on työajoa voidaan pääomakustannuksista puolet katsoa työstä aiheutuvaksi kuluksi. Autolla on selkeät käyttökustannukset, jotka riippuvat ajetusta km-määrästä. Työajoista aiheutuvat käyttökustannukset siis korvattakoon minun puolestani täysimääräisesti. Nykyään ne korvataan tämänkin yli, jolloin km-korvauksista muodostuu veroton ja sosiaalikuluton tapa maksaa palkkaa.

Quote from: CaptainNuiva on 25.03.2012, 14:04:56
Epäilen myös suuresti sitä että kukaan pystyy varmuudella laskemaan korvauksia kymmenelle vuodelle eteen päin, itsellä on joskus suurta epävarmuutta jo seuraavasta päivästäkin.
No, tässä lasketaan 10 vuotta taakse päin, ei eteen.

Quote from: CaptainNuiva on 25.03.2012, 14:04:56
Esimerkkiisi vielä liittyen, jos kerran tienaaminen on korvauksilla olisi noin mielekästä niin miksi ihmeessä emme näe vaikkapa kauppa-edustajien liikkuvan 15 vuotta vanhoilla, 300000 ajetuilla Clioilla, raskasta perävaunua vetäen?
Tienesti ei ole mikään tähtitieteellisen suuri. Lisäksi suomalaiset ovat yleisestiottaen melko rehellisiä. Ylikompensaatio _kannustaa_ kuitenkin tarpeettomaan ajoon ja palkan maksamiseen kilometrikorvauksina. Kannattaako siihen _kannustaa_?

Monilla "pitää" tietysti olla parin vuoden välein uusi auto, jonka hankkimista perustellaan usein turvallisuussyillä. On toki totta että uusissa autoissa tuppaa olemaan hienompia turvallisuusjärjestelmiä ym, mutta tästäkin on tutkimusta, jonka perusteella turvajärjestelmiin tuudittautuminen lisää autoilijan riskinottoa. Huonommalla autolla otetaan paremmin olosuhteet huomioon ja ajetaan yleisestiottaen varovaisemmin. En lyttäisi tällaistakaan hypoteesia ihan suoralta kädeltä, vaikken nyt malta niitä tutkimuksia internetin syövereistä kaivaakaan. Ja on mielestäni itsestäänselvyys, ettei "turvallisuus" ole ainoa tai edes tärkeimpiä syitä auton jatkuvassa uusimisessa.

Quote from: CaptainNuiva on 25.03.2012, 14:04:56
Tämmöinen Clio on sinällään varmaankin viimoisen päälle peli koska siihen ei tarvita 15 vuoden aikana mitään mekaanisia korjauksia (Ei muuta kuin normaaleja huoltoja) eikä myöskään noilla kilsoilla vaikkapa ruostevauriokorjauksia?
Korjaukset sisältyvät laskelmiin, 680€/vuosi, autoliiton arvio. Yhtään suurempaa remonttia ei ole vielä tullut, mitä nyt pakoputki putosi tielle muutama vuosi sitten, vaikka eihän sitä tiedä jos huomenna tulee. Laskin tuohon myös esimerkin sellaisesta tilanteesta, että myisin auton nyt. Ruoste ei ole ollut ongelma.


Quote from: CaptainNuiva on 25.03.2012, 14:04:56
Toisaalta, noin hienosti kaikissa työajoissa toimivaa peliä ei vielä kannattaisi hävittää 15 vuoden/300000 km jälkeen vaan ajaa sillä 30 vuottaja 600000 km niin tienisti olisi tupla!
Joopajoo. Kyllä autoillakin ikänsä on. Todennäköisyys suureen remonttiin kasvaa vuosi vuodelta, samoin vakuutusmaksut ja kulutus. Mutta eipä tuossa vielä mitään suurempaa häikkää ole ollut. Loppuun on aikomus käyttää.


Quote from: Tsm on 25.03.2012, 14:15:13
Tällä kaavalla toimii ehkä, jos kuljetat puku päällä viittä aanelosta.
Ihan toinen asia on, että kellä kestää pokka ajaa ranskalaisella koppimopolla 100 000 ajokilometrin jälkeen. Erehdyin joskus hetkeksi 120 000 ajettuun xantiaan ja hermot loppuivat jatkuvaan remppaamiseen vaikka ajoin sillä vain omia ajojani. Loppujen lopuksi toinen jarrupiiri sanoi itsensä irti samalla hetkellä, kun kuorma auto syöksähti eteeni peilijäällä.

Ihmisillä kestää. Eipä ole paljon remppaa ollut, n. 200k mittarissa.

Soromnoo

Quote from: CaptainNuiva on 25.03.2012, 14:04:56
Koska työntekijällä on oikeus saada korvaus myös vaikkapa omien työkalujen ja jopa vaatteiden käytöstä (Jos työnantajalla ei ole suojapukineita antaa) niin näitähän voitaisiin perustella samalla tavoin; Sulla on autotallissa kumminkin työkaluja ja pukeudut kumminkin.

Jos en nyt ihan väärässä ole niin vaatteiden kohdalla toimitaan juurikin näin, pukeudut kumminkin. Erikoistapaukset tietysti erikseen ja nämä ovatkin otettu huomioon.

Omien työkalujen käytöstä maksetaan ja niin maksetaan oman autonkin käytöstä. Myös vastaisuudessa.

Tähän voisi varmaan kertoa että minä käytän autoa duunin tekoon melkeinpä joka päivä ja nostelen näistä kilometrikorvauksia, 15k ei tosin tule vuosittain täyteen duuniajoa. Ja jos tarkkaan lukee niin en ole ottanut kantaa suuntaan tai toiseen tämän suunnitelman puolesta, ärsyttää vaan kaikki käsittämättömät analogiat ja kärjistykset.

Soromnoo

Quote from: Anonyymi on 25.03.2012, 15:28:34
Korjaukset sisältyvät laskelmiin, 680€/vuosi, autoliiton arvio. Yhtään suurempaa remonttia ei ole vielä tullut, mitä nyt pakoputki putosi tielle muutama vuosi sitten, vaikka eihän sitä tiedä jos huomenna tulee. Laskin tuohon myös esimerkin sellaisesta tilanteesta, että myisin auton nyt. Ruoste ei ole ollut ongelma.

Vähän epäilyttää tuo 680€/vuosi jos aikoo 300 000 kilsaa posottaa cliolla. Nimimerkillä kavereita Bilialla hommissa joilla on ollut useampia vanhoja relluja.

Ari-Lee

On tietysti mahdollista lopettaa kikkailut kokonaan? Jos tilaan nyt tästä tmi sähöasentajan kotiini, jo tutun yrittäjän, tulen näkemään laskussa korvauksen autonkäytöstä 10€ vaikka matka on vain 2km. Sehän jo korvaakin autonkäytöstä aiheutuneet kulut.

Kattoja nyt asettelevat sinne tänne mutta valtiojohtoisten yritysten johtajien bonukset ja ylisuuret eläkkeet eivät tule kattoja näkemään.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tsm

Quote from: Soromnoo on 25.03.2012, 15:38:38
Quote from: Anonyymi on 25.03.2012, 15:28:34
Korjaukset sisältyvät laskelmiin, 680€/vuosi, autoliiton arvio. Yhtään suurempaa remonttia ei ole vielä tullut, mitä nyt pakoputki putosi tielle muutama vuosi sitten, vaikka eihän sitä tiedä jos huomenna tulee. Laskin tuohon myös esimerkin sellaisesta tilanteesta, että myisin auton nyt. Ruoste ei ole ollut ongelma.

Vähän epäilyttää tuo 680€/vuosi jos aikoo 300 000 kilsaa posottaa cliolla. Nimimerkillä kavereita Bilialla hommissa joilla on ollut useampia vanhoja relluja.

Tuo saattaa riittää osiin, jos itse tekee työt. Periaatteena kuitenkin myös se, että kilometreista syntyvä vaiva korvataan oman työn osuus mukaanlukien. Tällöin on laskettava tilanne niin, että polttimokin käydään vaihtamassa huollossa. Sitten vielä päälle katsastukset, huoltojen muut kulut, vakuutukset, jne. Laskin juuri, että viimeisen kuukauden aikana minulla on mennyt 600 euroa pelkkiin osiin ja yli 20 tuntia omaa aikaa, kun on käynyt leimakonttorin vikalistaa läpi.

Octavius

Liikenneministeri Kyllönen symboloi hienosti koko Kataisen kommunistihallitusta. Liikenneministeri on Audin penkille päässyt Siwan kassa, joka vihaa yli kaiken autoilua ja ihmisten liikkumista.

Kyllönen aloitteita:

1. Autojen satellittivalvonta koko Suomeen
2. Alkolukko vakiovarusteeksi koko Euroopan alueelle
3. Promilleraja 0,2 promilleen
4. Omalla autolla tehtyjen työmatkojen kilometrikorvausten leikkaus Jyväskylän eteläpuolella.

Ei jumalauta.

No - tarjoaahan Merja kuitenkin sen verran hupia, että voi veikkailla meneekö elopaino yli 200 kg:n jo tämän vuoden puolella. Tuija Braxin ja Sirpa Pietikäisen tekemät lihomisennätykset ovat vaarassa.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Anonyymi

Quote from: Tsm on 25.03.2012, 16:01:01
Quote from: Soromnoo on 25.03.2012, 15:38:38
Quote from: Anonyymi on 25.03.2012, 15:28:34
Korjaukset sisältyvät laskelmiin, 680€/vuosi, autoliiton arvio. Yhtään suurempaa remonttia ei ole vielä tullut, mitä nyt pakoputki putosi tielle muutama vuosi sitten, vaikka eihän sitä tiedä jos huomenna tulee. Laskin tuohon myös esimerkin sellaisesta tilanteesta, että myisin auton nyt. Ruoste ei ole ollut ongelma.

Vähän epäilyttää tuo 680€/vuosi jos aikoo 300 000 kilsaa posottaa cliolla. Nimimerkillä kavereita Bilialla hommissa joilla on ollut useampia vanhoja relluja.

Tuo saattaa riittää osiin, jos itse tekee työt. Periaatteena kuitenkin myös se, että kilometreista syntyvä vaiva korvataan oman työn osuus mukaanlukien. Tällöin on laskettava tilanne niin, että polttimokin käydään vaihtamassa huollossa. Sitten vielä päälle katsastukset, huoltojen muut kulut, vakuutukset, jne. Laskin juuri, että viimeisen kuukauden aikana minulla on mennyt 600 euroa pelkkiin osiin ja yli 20 tuntia omaa aikaa, kun on käynyt leimakonttorin vikalistaa läpi.

200000 kilsaan on kyllä hyvin riittänyt, mutta onhan toki selvää, etteivät nämä menoerät iän myötä vähene. Työt on tehty ei-merkkiliikkeessä. Eikä muutama tonni sinne tänne noita laskuja paljoa heiluttaisi.

Sour-One

Quote from: Anonyymi on 25.03.2012, 11:28:17
Quote from: Goman on 24.03.2012, 15:54:59
En sanoisi noinkaan.  20 senttiä/km ei kata minkäänlaisen kohtuutuntoisen kulkineen käyttökustannuksia, muuten kuin täysin pääomakulut unohtaen.

Renault Clio vm. 2001. Otettu käyttöön 2002. Työajoa 10000km, omaa ajoa 10000km vuodessa. Työajosta noin puolet kaupunkiajoa, oma ajo lähes kokonaan maantieajoa, joten hieman pessimistisesti keskikulutus arviolta 7,5 l. Pääomakuluiksi tulee n. 35000€ (arvonalennus, vakuutukset, verot, säilytys, pysäköinti) ja käyttökuluiksi bensan hinnalla 1.60€/dm3 noin 49000€ (bensa, huollot, korjaukset, pesut, renkaat). Km-korvauksia tulee 67500€. Työajoja on siis vain 50% ajoista, mutta km-korvaukset korvaavat (67500€/(35000€+49000€)) *100% = 80% autoilun kustannuksista.

Pitäisin tietysti autoa, vaikken työajoja ajaisikaan. Maksaisin siis verot, vakuutukset ym. joka tapauksessa, eikä arvonalennuskaan huomattavasti pienempi olisi, joten pääomakulut voidaan periaatteessa jättää pois laskuista, jolloin työajosta syntyy vain käyttökuluja. Nämä olisivat 49000€ * 50% = 24500€. Kustannukset per kilometri tällöin 24500€/15v*10000km/v = 16 snt/km ja korvaukset 45 snt/km. Vaikka lopettaisin erinomaisessa kunnossa olevalla autolla ajamisen tänä vuonna, olisivat kustannukset vain 24500€/10v*10000km/v = 24,5 snt/km. Enkä ole edes lähellä sitä 15000 km rajaa, joten korvaus 45 snt/km- kustannus 16snt/km= nettoan 29 snt/km verottomasti, 2900€ vuodessa, 43500€ auton käyttöiän aikana.

Jos ajaisin kaikki 20000km/v korvattavia ajoja (lasketaan tällöin pääomakulutkin mukaan, koska oletetaan etten itse tarvitsisi autoa), saisin tulevan lain mukaan ensimmäisen 15000 km/v osalta korvauksia 45snt/km ja lopulta 5000 km 22,5 snt/km eli yhteensä (15000 km/v*45 snt/km + 5000km/v*22,5snt/km) *15v = 118125€. Pääomakulut 35000€ ja käyttökulut 49000€ eli yhteensä 84000€. Siis 118125€-84000€ = 34125€ verotonta tuloa auton käyttöaikana, tai 2275€/v, tai 11snt/km. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, että tällaiset palkat maksettaisiin palkkana, ei verottomina km-korvauksina.

Täällä voi käydä laskemassa itse: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/

Vuoden 2001 cliossa pääomakulut 35000 euroa? Missä ajassa?

Tsm

Quote from: Octavius on 25.03.2012, 16:22:49
Liikenneministeri Kyllönen symboloi hienosti koko Kataisen kommunistihallitusta. Liikenneministeri on Audin penkille päässyt Siwan kassa, joka vihaa yli kaiken autoilua ja ihmisten liikkumista.

Kyllönen aloitteita:

1. Autojen satellittivalvonta koko Suomeen
2. Alkolukko vakiovarusteeksi koko Euroopan alueelle
3. Promilleraja 0,2 promilleen
4. Omalla autolla tehtyjen työmatkojen kilometrikorvausten leikkaus Jyväskylän eteläpuolella.

Ei jumalauta.

No - tarjoaahan Merja kuitenkin sen verran hupia, että voi veikkailla meneekö elopaino yli 200 kg:n jo tämän vuoden puolella. Tuija Braxin ja Sirpa Pietikäisen tekemät lihomisennätykset ovat vaarassa.

Tässäpä ideaa jollekulle ahkeralle: Merja Kyllösen ja Jabba the Hutin naamakuvat vierekkäin ja alle teksti: "Kuin kaksi Merjaa".

Anonyymi

Quote from: Sour-One on 25.03.2012, 21:08:11
Vuoden 2001 cliossa pääomakulut 35000 euroa? Missä ajassa?
15v. Sisältää arvonalennuksen, verot, vakuutuksen, säilytyksen ja pysäköinnin.

Totuus EPT

Jaaha, taas kommarikyllösen älynväläyksiä, paitsi että tämä meinataan ottaa oikein käyttöön. Itsekin kilometrikorvauksia jonkinverran saavana otan suurena vitutuksena vastaan tämän kyttäyksen.

Täytyypä jatkaa vanhan nokivasaran käyttöä vielä.

TAAS uusia syitä olla äänestämättä hallituspuolueita!
Missä ******i siellä ongelma.

siideri

#41
Ensin olin täysin tätä ajatusta vastaan, mutta sitten aloin pohtimaan vähän tarkemmin.

Autoilussa tietty osa kuluista on kiinteitä per vuosi (arvon aleneminen, rahoituskustannukset, vakuutukset, verot, katsastukset jne.) ja tietty osa riippuvaisia käyttömäärästä (polttoaine, huollot, renkaat jne).

Näinollen on mielestäni ihan jees, että tietyn rajan jälkeen maksetaan vain käyttömäärästä riippuvaisia kuluja.

15.000km tarkoittaa 6.750€ per vuosi.
Seuraava 15.000km on 3.375€ per vuosi.

Tämän voi esittää myös niin, että 30.000km:n juokseviin kuluihin jyvitetään 6750€ (3.375€/15.000km) ja muihin kuluihin 3.375€.

Otetaan esimerkiksi normaali auto, joka vie yhdistelmäajossa 7l/100km. Sillä ajetaan 30.000km vuodessa työajoa.

30.000km:n polttoainekustannukset keskihinnalla 1,8€/l ovat 3780€. Muihin juokseviin kuluihin jää siis 2970€, jolla pitäisi huollattaa autoa ja hankkia renkaita jne. Mielestäni onnistuu.

Tämän lisäksi jää siis 3.375€/vuosi Auton pääomakuluihin, vakuutuksiin, veroihin jne. Tämän rahan voi käyttää paremman auton hankkimiseen, kuin mitä yksityisajossaan tarvitsee, jotta työajossa olisi sitten toimiva ja tarkoituksenmukainen peli alla.

Ja tämä siis työnantajan korvaamaa rahaa, jonka EI ole tarkoitus mahdollistaa työntekijän vapaa-ajalle ilmaista autoilua, vaan korvata ainoastaan työajosta aiheutuneet kustannukset. Jokaisenhan tulisi maksaa vapaa-ajan autoilustaan itse.

Näinollen olen itse tämän muutoksen kannalla. Oikein hyvä, että verottomat tulot vähenevät ja paine lisätä verotettavaa tuloa lisääntyy. Menee se homma ikäänkuin samalla tavalla kuin autottomilla palkansaajillakin.

*edit*
Esimerkkiautona tavallista rassia parempi Volvo V70 T4F aut, verollinen hinta 50.000€.
Pitoaika kolme vuotta. Arvo kolmen vuoden jälkeen 30.000€.

Rahoituskustannukset kolmessa vuodessa 20.000€ (arvon aleneminen) + lainan korot (n. 10.000€), eli 30.000€, eli 10.000€/vuosi. Lisäksi vakuutukset ja verot, joiden osuudeksi arvioin karkeasti 1.500€/vuosi, eli 4.500€ kolmessa vuodessa.

Autonpidosta aiheutuvat kulut siis 34.500€ kolmessa vuodessa, eli 11.500€/vuosi. Tästä työnantaja korvaa 3.375€/vuosi, eli itselle jää maksettavaa n. 8.100€ per vuosi siitä, että alla on uusi V70. Ja todennäköisesti osan tästäkin hinnasta saa kulukorvauksina takaisin, koska auton huoltaminen ja renkaat tuskin maksavat edellä esitettyä määrää per vuosi, jos se on uusi.

Toinen esimerkki:
Ostetaan se 3 vuotta vanha V70. Hinta 30.000€, arvon aleneminen kolmessa vuodessa n. 11.500€. Lainan korot n. 6000€ kolmessa vuodessa. Vakuutukset ja verot n. 4.500€ kolmessa vuodessa. Kaikki kiinteät kulut 7.300€ per vuosi, josta kilometrikorvausten jälkeen jää maksettavaksi itse n. 4000€ per vuosi (paitsi jos "tienaa" kilometrikorvauksilla).

Mielestäni inhimillistä ja saa valita edelleen aika vapaasti juuri sellaisen pelin alle, mikä kiinnostaa ja millä on hyvä ajella.



Alkuasukas

Suomalainen on siitä kummallinen otus että se rakastaa valtion verotusta silloin kun se ei koske itseä. Pois vaan, sanoo peruspertti. Jos autot ( joihin asetettiin väliaikainen autovero 59 vuotta sitten ja väliaikainen käyttövero 20 vuotta sitten) maksaisivat saman kuin oikeassa euroopassa niin tämäkin keskustelu olisi turha. Mutta ei, autot maksavat 40% veron takia jotain posketonta, niin sitten sitä hyvitetään korvauksella josta saadaan tulokseksi että se on yläkanttiin.

Uutisoinnissa toitotetaan sitä että valtio säästää korottamalla sitä ja sitä veroa. Wtf? Säästö on sitä että menoja vähennetään, verotuksella varastetaan kansalta viimeisetkin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Fiftari

Quote from: Alkuasukas on 26.03.2012, 09:12:47
Suomalainen on siitä kummallinen otus että se rakastaa valtion verotusta silloin kun se ei koske itseä. Pois vaan, sanoo peruspertti. Jos autot ( joihin asetettiin väliaikainen autovero 59 vuotta sitten ja väliaikainen käyttövero 20 vuotta sitten) maksaisivat saman kuin oikeassa euroopassa niin tämäkin keskustelu olisi turha. Mutta ei, autot maksavat 40% veron takia jotain posketonta, niin sitten sitä hyvitetään korvauksella josta saadaan tulokseksi että se on yläkanttiin.

Uutisoinnissa toitotetaan sitä että valtio säästää korottamalla sitä ja sitä veroa. Wtf? Säästö on sitä että menoja vähennetään, verotuksella varastetaan kansalta viimeisetkin.

Lauantaina tuli Penn & Tellerin bullshit jossa puhuttiin jenkkien verojärjestelmästä. Eri asiantuntijoiden mukaan verolaista on tarkoituksella tehty niin vaikeaselkoinen että sillä pystytään kusettamaan ihmisiä, plus sitten on eri alojen lobbaajat jotka käyvät capitolilla jotta senaattorit ajavat heidän asiaansa ja paletti menee entistä enemmän sekavammaksi.
Eräs entinen poliitikko totesi että veroja kerätään vain varojen keräämiseksi valtiolle, kaikki muu on vain korruptiota.

Omasta mielestäni suomenkin verorahat pitäisi korvamerkitä. Auto ja bensaverosta(vai käyttövero). Pitäisi käyttää autojen haittojen minimoimiseen sekä tien kunnon ylläpitoon muuallakin kuin kehä kolmosen ja kultaisen kolmion alueella.

Ylipäätään jos kerran näyttää siltä että rahat eivät riitä niin ei niitä silloin voi ulkomaille heittää. Tämäkin on asia mikä olisi pitänyt kysyä kansalta, koska ne olivat kansan rahoja. Kaikkialta muualta kiristetään ruuvia paitsi sieltä missä se oikeasti tuntuisi ja auttaisi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Soromnoo

Autovero on kyllä eriskummallinen muinaisjäänne ja toivoisin että edes jotkut poliitikot ajaisivat sen poistoa (saataa näin ollakin, en ole vaan huomannut). Kulutuksen ja päästöjen mukaan maksettava verokin on jo keksitty, nimittäin polttoainevero.

Nuivake

Quote from: Soromnoo on 26.03.2012, 09:49:24
Autovero on kyllä eriskummallinen muinaisjäänne ja toivoisin että edes jotkut poliitikot ajaisivat sen poistoa (saataa näin ollakin, en ole vaan huomannut). Kulutuksen ja päästöjen mukaan maksettava verokin on jo keksitty, nimittäin polttoainevero.

Autoilu ja bensiini + alkoholi.
Aivan tolkutonta apinan koijausta ja pumppaamista.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Fiftari

Quote from: Soromnoo on 26.03.2012, 09:49:24
Autovero on kyllä eriskummallinen muinaisjäänne ja toivoisin että edes jotkut poliitikot ajaisivat sen poistoa (saataa näin ollakin, en ole vaan huomannut). Kulutuksen ja päästöjen mukaan maksettava verokin on jo keksitty, nimittäin polttoainevero.

Saavutetuista eduista ei luovuta. Ja vaikka se poistettaisiin niin kyllä siihen tilalle jotain keksittäisiin. Tai sitten alkaisi hirveä poru että tulee konkurssi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Sour-One

#47
Quote from: Anonyymi on 26.03.2012, 00:15:10
Quote from: Sour-One on 25.03.2012, 21:08:11
Vuoden 2001 cliossa pääomakulut 35000 euroa? Missä ajassa?
15v. Sisältää arvonalennuksen, verot, vakuutuksen, säilytyksen ja pysäköinnin.

Saako laskelmassa eroteltua veron, vakuutuksen, pysäköinnin ja säilytyksen?

Niin ja tietysti arvonalennuksen.

CaptainNuiva

Quote from: Soromnoo on 26.03.2012, 09:49:24
Autovero on kyllä eriskummallinen muinaisjäänne ja toivoisin että edes jotkut poliitikot ajaisivat sen poistoa (saataa näin ollakin, en ole vaan huomannut). Kulutuksen ja päästöjen mukaan maksettava verokin on jo keksitty, nimittäin polttoainevero.

Onhan tästä ollut jo vuosien ajan politiikkojen hehkutusta miten auton omistamisen verottamisesta luovutaan ja veroitetaan enemmän käyttöä...Ja näin autokantakin nuorenee sekä ympäristö kiittää!

Käytännössä on toimittu täysin toisin kuin on luvattu: Autoveroa on nostettu jatkuvasti, samoin kuin käyttämisen verotusta...ja autokanta vanhenee eikä ympäristö kiitä.

Näissä asioissa politiikko toisensa jälkeen on käynyt kusaisemassa kansalaisen silmään.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

mannym

1 000 000 000€ jota kilometrikorvausta siis maksetaan vuosittain 700 000 hengelle. Tuo miljardi jaettuna tuohon kilometrikorvauksiin kertoo sen että Suomessa ajetaan kilometrikorvauksiin oikeuttavia kilometrejä n, 2,2miljardia. Tämä tarkoittaa 7l kulutuksella 154 000 000 litraa polttoainetta. Jos polttoaine maksaa 1,5€/l ja verotuloja tuosta (heitän hatusta) 1,2€/l niin valtio saa tuosta 184 800 000€
Tuohon päälle vielä sitten kaikkien autojen verot + vakuutuksien verot + huolloista maksettavat verot niin valtiohan tienaa ihan nätin summan. Tekemättä itse oikeastaan mitään.

Tuo +70 miljoonaa valtion kassaan vielä ihmetyttää.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Sour-One

Quote from: B52 on 23.03.2012, 18:00:27
http://www.hs.fi/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728

Kilometrikorvaukset oman auton käytöstä muuttuvat. Korvauksiin on tulossa katto, joka leikkaa korvauksen todennäköisesti noin puoleen nykyisestä tasosta sen jälkeen, kun 15 000 kilometriä vuodessa täyttyy.

Uudistuksesta päätettiin kehysriihessä. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta.

Nyt kattoa ei ole, ja oman auton käytöstä työmatkoihin saa verottomana enintään 45 senttiä kilometriltä. Lisäkorvausta saa esimerkiksi siitä, jos auton kyydissä on toinen matkustaja tai koira, jota tarvitaan työtehtäviin. Kilometrikorvausta saa myös muun oman kulkuneuvon kuin auton työkäytöstä.

Hallitus päätti uudistuksesta torstain kehysriihessään. Yksityiskohdista sovitaan tarkemmin tämän vuoden aikana, ja muutoksen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta.

Muutosta perustellaan sillä, että nyt kilometrikorvaus on turhan suuri suhteessa polttoainekustannuksiin. Valtiovarainministeriö katsoo, että autoilijalle korvataan tarpeettoman paljon myös auton hankinta- ja huoltokustannuksia.

Kilometrikorvauksia maksettiin toissa vuonna yli 700 000 ihmiselle yhteensä yli miljardi euroa. Tästä kilometrikorvausten "ylikompensaation purkamisesta" tulee ministeriön laskelmien mukaan noin 70 miljoonaa euroa lisää valtion kassaan.


Ja kaupparatsut kiittää.

Onko muuten tietoa kuinka valtio aikoo tienata 70 miljoonaa? Kun 15000 kilsaa tulee täyteen, mätkäisee x snt veroa ylimenevästä osasta? Jos ongelma on se, että kilsakorvauksilla "tienaa" ja valtio rokottaa tämän takia, mitä järkeä työnantajan on ylipäätään maksaa yli 15000 kilsan matkoista täyttä korvausta vaan maksaa vain sen valtion salliman korvauksen. Eli jos näin on, niin mistä tulee 70 miljoonan säästö?

Alkuasukas

Quote from: Sour-One on 27.03.2012, 19:15:29
Onko muuten tietoa kuinka valtio aikoo tienata 70 miljoonaa? Kun 15000 kilsaa tulee täyteen, mätkäisee x snt veroa ylimenevästä osasta?
Beats me. Nyt on puhuttu korvauksen puolittamisesta, joka ei tuo senttiäkään valtiolle.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Goman

Quote from: Alkuasukas on 27.03.2012, 19:35:18
Beats me. Nyt on puhuttu korvauksen puolittamisesta, joka ei tuo senttiäkään valtiolle.

Mutta tärkeintähän on tietenkin että poliittisella toiminnalla saavutetaan ideologinen päämäärä. Ja sehän on epäilemättä esteiden asettaminen yksityiselle (työmatka)autoilulle.
  Voi tätä autuuden määrää jonka vihervasemmisto näin kuittaa..  Kukkahatut hihittää tätä muistellessaan vielä kolmannessa polvessakin. Saatinpa pirskatti vieköön nuo autoilevat porsaat kuriin ja nuhteeseen, eivätkä mitään mahtaneet...hihiii.


Sour-One

Quote from: Goman on 27.03.2012, 19:58:13
Quote from: Alkuasukas on 27.03.2012, 19:35:18
Beats me. Nyt on puhuttu korvauksen puolittamisesta, joka ei tuo senttiäkään valtiolle.

Mutta tärkeintähän on tietenkin että poliittisella toiminnalla saavutetaan ideologinen päämäärä. Ja sehän on epäilemättä esteiden asettaminen yksityiselle (työmatka)autoilulle.
  Voi tätä autuuden määrää jonka vihervasemmisto näin kuittaa..  Kukkahatut hihittää tätä muistellessaan vielä kolmannessa polvessakin. Saatinpa pirskatti vieköön nuo autoilevat porsaat kuriin ja nuhteeseen, eivätkä mitään mahtaneet...hihiii.

Jos vaikka maksimikorvaus 15000 kilsan jälkeen on 23 snt, kuinkahan paljon tulee tapahtumaan sitä, että työntekijä työnantajan suostumuksella tuplaa kilsat ajopäiväkirjaan.

Alkuasukas

No vaikka niitä pudotettaisiin puoleen niin mistä ihmeestä se valtion tuotto tulee? Työntekijät saa vähemmän, se on selvää.

1. Pudotetaan kilometrikorvaus
2. ? ? ? ? ?
3. Profit
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Goman

Quote from: Sour-One on 27.03.2012, 20:02:58
.. kuinkahan paljon tulee tapahtumaan sitä, että työntekijä työnantajan suostumuksella tuplaa kilsat ajopäiväkirjaan.

Mitä enemmän sääntöjä ja verotusta, sitä enemmän veronmaksumoraali rapistuu. Eiköhän tuo veronmaksumoraali ole jo nyt vaipunut alemmalle tasolle kuin koskaan. Kukapa haluaisi olla pönkittämässä verovaroilla yhteiskuntaa josta vuotaa aina vaan enemmän ja enemmän muille kuin suomalaisille itselleen.

OT. Maahanmuutto on suuri veronmaksumoraalia heikentävä tekijä. Maahanmuuttajat tulevat maista joissa veronmaksumoraali on meitä alhaisempi. Oliivivyöhykkeellä sanotaan veronkierron olevan suorastaan maantapa ja kunnia-asia.  Miksi nämä alhaisemman veronmaksumoraalin omaavat Suomeen muuttaessaan yhtäkkiä haluaisivat alkaa iloisiksi veronmaksjiksi?. Niinpä. 

Sour-One

Quote from: Alkuasukas on 27.03.2012, 20:24:35
No vaikka niitä pudotettaisiin puoleen niin mistä ihmeestä se valtion tuotto tulee? Työntekijät saa vähemmän, se on selvää.

1. Pudotetaan kilometrikorvaus
2. ? ? ? ? ?
3. Profit

Niin, eikö valtion tarkoituksena olekaan kupata puolet ylimenevästä osasta? Toisaalta, jos työnantaja maksaa vain lain salliman maksimimäärän, niin tuotto valtiolle nolla?

Alkuasukas

Quote from: Sour-One on 27.03.2012, 20:27:20
Quote from: Alkuasukas on 27.03.2012, 20:24:35
No vaikka niitä pudotettaisiin puoleen niin mistä ihmeestä se valtion tuotto tulee? Työntekijät saa vähemmän, se on selvää.

1. Pudotetaan kilometrikorvaus
2. ? ? ? ? ?
3. Profit

Niin, eikö valtion tarkoituksena olekaan kupata puolet ylimenevästä osasta? Toisaalta, jos työnantaja maksaa vain lain salliman maksimimäärän, niin tuotto valtiolle nolla?
Ei ole missään sanottu että ylimenevän osan vero olisi 50%. En oikeasti hyvällä tahdollakaan ymmärrä mistä se raha valtiolle menee.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Sour-One

Quote from: Alkuasukas on 27.03.2012, 20:29:02
Quote from: Sour-One on 27.03.2012, 20:27:20
Quote from: Alkuasukas on 27.03.2012, 20:24:35
No vaikka niitä pudotettaisiin puoleen niin mistä ihmeestä se valtion tuotto tulee? Työntekijät saa vähemmän, se on selvää.

1. Pudotetaan kilometrikorvaus
2. ? ? ? ? ?
3. Profit

Niin, eikö valtion tarkoituksena olekaan kupata puolet ylimenevästä osasta? Toisaalta, jos työnantaja maksaa vain lain salliman maksimimäärän, niin tuotto valtiolle nolla?
Ei ole missään sanottu että ylimenevän osan vero olisi 50%. En oikeasti hyvällä tahdollakaan ymmärrä mistä se raha valtiolle menee.

Yleisesti on puhuttu korvauksen tiputtamisesta puoleen. kts. juttu http://www.hs.fi/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728

Mistäkö menee? Jos eduskunta tekee muutoksen, jossa yli 15000 kilsan jälkeen valtio kuppaa sen 50% itselleen, niin siitä se menee. Yksinkertaista eikö totta? Samalla todella kusipäistä.

Alkuasukas

No eihän kukaan maksa korvauksia joista vero on 50%, halvempaa maksaa palkkaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)