News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kilometrikorvauksille on tulossa katto

Started by B52, 23.03.2012, 18:00:27

Previous topic - Next topic

B52

http://www.hs.fi/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728

Kilometrikorvaukset oman auton käytöstä muuttuvat. Korvauksiin on tulossa katto, joka leikkaa korvauksen todennäköisesti noin puoleen nykyisestä tasosta sen jälkeen, kun 15 000 kilometriä vuodessa täyttyy.

Uudistuksesta päätettiin kehysriihessä. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta.

Nyt kattoa ei ole, ja oman auton käytöstä työmatkoihin saa verottomana enintään 45 senttiä kilometriltä. Lisäkorvausta saa esimerkiksi siitä, jos auton kyydissä on toinen matkustaja tai koira, jota tarvitaan työtehtäviin. Kilometrikorvausta saa myös muun oman kulkuneuvon kuin auton työkäytöstä.

Hallitus päätti uudistuksesta torstain kehysriihessään. Yksityiskohdista sovitaan tarkemmin tämän vuoden aikana, ja muutoksen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta.

Muutosta perustellaan sillä, että nyt kilometrikorvaus on turhan suuri suhteessa polttoainekustannuksiin. Valtiovarainministeriö katsoo, että autoilijalle korvataan tarpeettoman paljon myös auton hankinta- ja huoltokustannuksia.

Kilometrikorvauksia maksettiin toissa vuonna yli 700 000 ihmiselle yhteensä yli miljardi euroa. Tästä kilometrikorvausten "ylikompensaation purkamisesta" tulee ministeriön laskelmien mukaan noin 70 miljoonaa euroa lisää valtion kassaan.


Ja kaupparatsut kiittää.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Sour-One

Quote from: Ulkopuolinen on 23.03.2012, 18:46:46
Kyllähän tuo on myös vähän semmoista veronkiertoon puuttumista.

Jos oikeasti ajaa omalla autolla työajoja vaikka 40 000km/vuosi niin eivät ne todelliset työautoilun kohtuulliset vuosikulut ole mitään 18 000€/v vaan todella paljon alle tuon. Hyvä uusi dieselauto syö matka-ajossa sen kuutisen litraa sataselle jos sitäkään (alle 4000€/v noilla kilometreillä) joten vaikka auton pääoman kuolettamiseen laskisi 4 000€/v ja huoltoihin + renkaisiin 2 000€/v niin silti tuossa olisi vähintään 8 000€/vuosi verotonta tuloa.

Ja kun kilometrikorvaukset ovat verottomia ja niistä ei mene työnantajamaksuja niin kyllähän siitäkin on tullut todella yleinen veronkiertotapa että osa palkasta maksetaan kilometrikorvauksina.

Ihan hyvä että kaikenlaiselta harmaalta taloudelta otetaan mahdollisuuksia pois.

Saisivat tosin puuttua samalla innolla työsuhdekäytössä olevien arvoasuntojen verotusarvon mataluuteen.

Mistä tulee siis tuo 70 milj. valtion kassaan? Voipi työnantajalle olla monessa tapauksessa hankala saada 15000 kilsan jälkeen työntekijöitä käyttämään omaa autoa, kun tappiolla pitäisi ajella.

Koskela Suomesta

Minä mietin ihan samaa, että millä mekanismilla tässä luullaan valtion tulojen kasvavan?

Siis jos työntekijälle ei makseta 15000km jälkeen kuin puolet verottomia korvauksia, niin missä kohdassa nämä verottomat korvaukset kolahtaa valtiolle? nyt täytyy sanoa että tunnen itseni hieman tyhmäksi, mikä eittämättä varmaan olenkin. Osaako joku auttaa tyhmää ja kertoa miten valtio nettoaa tästä 70 miljoonaa?

'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

mannym

Hmm. 1 000 000 000€ jaettuna 700 000 ihmiselle, 1478,57€ lärvi.
Kuinkakohan moni tosiaan ajaa yli 15 000 vuodessa työajoja omalla autollaan?
Ulkopuoliselle komps ja ihmettelyä myös tuosta 70 miljoonasta.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Sour-One

Quote from: mannym on 23.03.2012, 19:54:45
Hmm. 1 000 000 000€ jaettuna 700 000 ihmiselle, 1478,57€ lärvi.
Kuinkakohan moni tosiaan ajaa yli 15 000 vuodessa työajoja omalla autollaan?
Ulkopuoliselle komps ja ihmettelyä myös tuosta 70 miljoonasta.

Viime vuonna kilsoja 90000, joista työmatka-ajoa 30000 kilsaa ja 60000 kilsasta 0,45 eur korvaus.

mannym

Quote from: Sour-One on 23.03.2012, 19:57:22
Quote from: mannym on 23.03.2012, 19:54:45
Hmm. 1 000 000 000€ jaettuna 700 000 ihmiselle, 1478,57€ lärvi.
Kuinkakohan moni tosiaan ajaa yli 15 000 vuodessa työajoja omalla autollaan?
Ulkopuoliselle komps ja ihmettelyä myös tuosta 70 miljoonasta.

Viime vuonna kilsoja 90000, joista työmatka-ajoa 30000 kilsaa ja 60000 kilsasta 0,45 eur korvaus.
Melkoinen suoritus, nostan hattuani pakaroillesi.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Sour-One

Ilmeisesti verohallinnon ohjeisiin tulee myös korjaus? Nythän mikäli työnantaja ei maksa työmatkoja, niin ne voi laittaa vähennyksiksi verotuksessa.

Ano Nyymi

Työnantaja saa sitten luvan tarjota duunarille auton jolla hän voi ne työajonsa suorittaa...

Kukapa sitä haluaa maksaa siitä että saa tehdä työtä.

2nd_generation_refugee

Kommunisti Kyllönen sai sittenkin puumerkkinsä suomalaisten kurjistamispäätökseen. Kyllä nyt kaikilla kommunisteilla on hauskaa, kun metallialan duunari ottaa hitsaus-ym. muut vehkeet mukaan linja-autoon ja matkustaa keikalle.

Tänään tuntuu telkkarissa olevan Kuuba-buumi. Olisiko mitään mahdollisuutta lähettää tämä Kainuun? lahjaa Suomelle sinne yksisuuntaisella lipulla? Saisi juonia ihan Fidelin ja Raoulin kanssa ns. koekaniinilaboratoriossa.

Mistä näitä duunarin vihaajia oikein syntyy?
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

nevahood

#9
QuoteKommunisti Kyllönen sai sittenkin puumerkkinsä suomalaisten kurjistamispäätökseen. Kyllä nyt kaikilla kommunisteilla on hauskaa, kun metallialan duunari ottaa hitsaus-ym. muut vehkeet mukaan linja-autoon ja matkustaa keikalle.
Juuri näin. Johan se korvaus putosi viime vuoden 46 sentistä nykyiseen 45 senttiin kilometriltä, vaikka auton käyttökulut kasvoivat huomattavasti. Joo, kyllähän sillä bensaa saa, mut jos sen auton sattuu tarvitsemaan työmatkoihin, niin ei jum*l*uta tolla hinnalla kovin kummosta autoa maksella... Eli kulukorvaus on nimensä mukaan korvaus aiheutuneista kuluista.

Kyllönen haistakoot pitkän ... polysyklisen aromaattisen hiilivedyn jos väittää yksityisautoilun kulukorvauksen olevan jotenkin houkuttelevampi kuin joukkoliikenteen kulukorvauksen. Ostat halvan, muutaman kymmenen tuhannen euron, auton, jonka arvo putoaa 15-20 prosenttia vuodessa.. Huollot, vakuutukset ja verot muutaman tonnin vuodessa. Lisäksi jos auto kuluttaa sen 7 litraa sataselle ja tuolla kun ajelee sen 20 000 km vuoteen, niin kilometrin hinnaksi tulee helposti enemmän kuin tuo kulukorvaus. Mitä vähemmän ajoa, sitä kalliimmaksi käy...

Nimimerkillä Katkera Paska, joka ei edes saa kuljettaa töihin liittyviä tavaroita joukkoliikennevälineissä.

Edit. Ois ihan mielenkiintoista, kun se hitsaaja ottais kaasupullot mukaan bussiin tai panostaja lähtee räjäytystyömaalle bussilla...
Suurkiihottaja Runeberg

dothefake

Jos ministeri on selkeästi liikalihava, hänen palkkansa on liian suuri, sitä pitää leikata. Paljonko eduskunnan taksikulut ovat vuodessa?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Soromnoo

Quote from: nevahood on 23.03.2012, 22:33:12
Ostat halvan, muutaman kymmenen tuhannen euron, auton, jonka arvo putoaa 15-20 prosenttia vuodessa..

Halpa muutaman kymmenen uhannen euron auto?

Ja tässähän *ei* olla poistamassa kilometrikorvauksia, ei edes sen jälkeen kun 15k tulee täyteen.

nevahood

Ei olla ei, mutta silti jos vaikka tarvitset autoa vain ja ainoastaan työmatkoihin, se tulee kalliimmaksi kuin julkiset. Julkisista kun saa suoraan realisoituneet kulut korvattua. Omasta autosta sen sijaan saa sen 45 senttiä/km korvausta ja joutuu itse maksamaan loput.

Ps. Käytän kyllä itsekin julkisia, eli surutta mm. taksia, jos en jaksa omalla ajaa. Taitaa viimeisen vuoden ajalta olla jo pelkkiä taksikuluja yhden henkilöauton verran...
Suurkiihottaja Runeberg

Pikipoika

Miltäs nyt tuntuu:
- matka-asentajat
- kauppaedustajat
- muusikot
- hissiasentajat
- jne jne

Saattaa olla, että moni palvelu kallistuu, ja pakollisen hinnannousun jälkeen hiipuu. Mistä saadaan harvaan asutulle alueelle korjausapua ja muita palveluita edullisesti? Miten käy Pohjois-Suomen?

Remonttifirmat joutuvat panotamaan huimia summia kuljetuskalustoon, mikä nostaa hintoja entisestään.

Kiitos sille kommarille!

Katsokaa seuraavissa vaaleissa keitä äänestätte.
--- Kaikilla on oikeus mielipiteisiini ---

Arvoton

Komppaan Ulkopuolista pääosin. Mutta onko ajopäiväkirjan pito pakollista verolakien mukaan? Minusta se olisi hyvin pitkälle pitävää todistusaineistoa ajetuista kilometreistä. Siis kuka huvikseen ajaisi autolla about 20 t km päälle työajojen haluttaessa osa palkkaa maksaa km-rahoina? Olen kyllä itse ollut vieressä näkemässä km-rahoilla kikkailua pienenä palkan lisänä, ei sen puoleen.

Paljon ihmettelen, riemuitsevatko esimerkiksi Kainuun metsurit, kaupparatsut, kiertävät hoitsut ja maatalouslomittajat kansanedustajansa saavutuksesta. Kainuussa välimatkat ovat aika reiluja. Voi vee, jos siellä vain riemuitaan, että "sentään se meidän Merja on ministeri".

hoxpox

Quote from: Ulkopuolinen on 23.03.2012, 18:46:46
Ja kun kilometrikorvaukset ovat verottomia ja niistä ei mene työnantajamaksuja niin kyllähän siitäkin on tullut todella yleinen veronkiertotapa että osa palkasta maksetaan kilometrikorvauksina.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/02/habitan_kilometrikorvausjutun_tuomiot_hovissa_liki_ennallaan_2381634.html

Quote
Rivivälittäjille Habita maksoi 30 prosenttia palkasta verottomana kilometrikorvauksista koostuvana könttäsummana. Korkein johtajisto puolestaan kirjoitteli omia matkalaskujaan, ja laskutettavia ajoja saattoi kertyä yhdelle ihmiselle vuodessa jopa 150 000 kilometriä.

CaptainNuiva

Quote from: Pikipoika on 23.03.2012, 23:38:49
Miltäs nyt tuntuu:
- matka-asentajat
- kauppaedustajat
- muusikot
- hissiasentajat
- jne jne

Saattaa olla, että moni palvelu kallistuu, ja pakollisen hinnannousun jälkeen hiipuu. Mistä saadaan harvaan asutulle alueelle korjausapua ja muita palveluita edullisesti? Miten käy Pohjois-Suomen?

Remonttifirmat joutuvat panotamaan huimia summia kuljetuskalustoon, mikä nostaa hintoja entisestään.

Kiitos sille kommarille!

Katsokaa seuraavissa vaaleissa keitä äänestätte.

Noinhan siinä tulee käymään, ei ne 70 miljoonaa mistään työntekijän/työnantajan salaisesta kätköstä tule.

Itse laskeskelin että tässä nykyisessä duunissani tämä oman auton käyttö(Työajot) on kallistunut 1,5 vuodessa n.1500 € kun otetaan huomioon dieselverojen/käyttömaksujen/polttoaineen hinnankorotukset, samaan aikaan on pudotettu kilsakorvauksen rajaa.

Mutta hei, minä kiitän valtiovaltaa ja Kyllöstä sillä että teen vähemmän duunia koska minulla on siihen valta ja se tarkoittaa valtiolle vähemmän veroja,bisneksestä kaikin tavoin syntyvää alvia ja myös vähemmän muille alihankintaa joka osaltaan sekin kutistaa valtion tuloja.
Näin se verotuottojen vähentäminen valtiovallan edustajien idiottimaisten päätösten kautta toimii jos joku ei osaa sitä muuten hahmottaa...Eli sori vaan Kyllönen ja muut kateelliset, nyt tulee jäämään viivan alle vähemmän jaettavaa kun aiemmin.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: Soromnoo on 23.03.2012, 22:45:29
Quote from: nevahood on 23.03.2012, 22:33:12
Ostat halvan, muutaman kymmenen tuhannen euron, auton, jonka arvo putoaa 15-20 prosenttia vuodessa..

Halpa muutaman kymmenen uhannen euron auto?

Ja tässähän *ei* olla poistamassa kilometrikorvauksia, ei edes sen jälkeen kun 15k tulee täyteen.

Halpa silleen että valtiolta jää saamatta enempi autoveroa ja alvia jos ostaisi kalliimman...ja jos on kyse käytystä niin autoveroa ei tule lainkaan eikä myöskään alvia kuin marginaalin verran jos sitäkään.
Jos kaveri jättää uuden auton ostamatta niin sinäkin olet tässä kohden häviäjä koska sinäkin olet osa valtiota.
Jos keskimäärin autoveroa ja alvia yhteensä jää valtiolta saamatta 7000-8000 niin sitä ei korvata lähellekkään noilla kilsakorvausten verottamisilla...

Näissä verojutuissa on lähes aina perisyntinä se että ei osata laskea ja hahmottaa että miten tuottoa lypsettäsiin pitemmän päälle optimaalisesti ja vaikka osattaisiinkin niin ei haluta koska kateus.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

matkamasentaja

Quote from: dothefake on 23.03.2012, 22:42:49
Jos ministeri on selkeästi liikalihava, hänen palkkansa on liian suuri, sitä pitää leikata. Paljonko eduskunnan taksikulut ovat vuodessa?



Vinttikoiranjäntevä ministeritoveri mr. C-G A Stubb voisi opastaa ja ohjeistaa Kyllöskää liikunnassa, aikanaan kovasti hoikistunut Räsänen ruokavaliosta.

matkamasentaja

Quote from: CaptainNuiva on 24.03.2012, 00:54:43
Quote from: Soromnoo on 23.03.2012, 22:45:29
Quote from: nevahood on 23.03.2012, 22:33:12
Ostat halvan, muutaman kymmenen tuhannen euron, auton, jonka arvo putoaa 15-20 prosenttia vuodessa..

Halpa muutaman kymmenen uhannen euron auto?

Ja tässähän *ei* olla poistamassa kilometrikorvauksia, ei edes sen jälkeen kun 15k tulee täyteen.

Halpa silleen että valtiolta jää saamatta enempi autoveroa ja alvia jos ostaisi kalliimman...ja jos on kyse käytystä niin autoveroa ei tule lainkaan eikä myöskään alvia kuin marginaalin verran jos sitäkään.
Jos kaveri jättää uuden auton ostamatta niin sinäkin olet tässä kohden häviäjä koska sinäkin olet osa valtiota.
Jos keskimäärin autoveroa ja alvia yhteensä jää valtiolta saamatta 7000-8000 niin sitä ei korvata lähellekkään noilla kilsakorvausten verottamisilla...

Näissä verojutuissa on lähes aina perisyntinä se että ei osata laskea ja hahmottaa että miten tuottoa lypsettäsiin pitemmän päälle optimaalisesti ja vaikka osattaisiinkin niin ei haluta koska kateus.



Autoveron muutos pudottaa jo yksistään (kuulemma) valtion verotuloja 140 miljoonaa €, tästä saadaan lisää pudotusta.

Ernst

Itselleni ei tule 15 000 kilometriä vuodessa täyteen. En silti pidä valtiontaloudelle saatavaa hyötyä niin suurena, että se ylittäisi haitat.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Alkuasukas

Taas penneillä pelaamista. Valtio tuhlaa 7,5 miljardia yli tulojensa ja lisätuloja koitetaan raapia kyseenalaisin keinoin. Ainoa toimiva ratkaisu olisi leikata menoja rajusti. Mutta sitä ei voi tehdä koska lapset ja pohjoismainen hyvinvointi.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

MW

#22
Quote from: Alkuasukas on 24.03.2012, 08:50:06
Taas penneillä pelaamista. Valtio tuhlaa 7,5 miljardia yli tulojensa ja lisätuloja koitetaan raapia kyseenalaisin keinoin. Ainoa toimiva ratkaisu olisi leikata menoja rajusti. Mutta sitä ei voi tehdä koska lapset ja pohjoismainen hyvinvointi.

Voitaisiin perustaa erityinen "säästövaltuutetun" toimisto, johon palkattaisiin helvetisti ämmiä kitisemään jostain, tasa-arvoasiatkin olisivat lähtöönsä kunnossa, reilassa ja jees.

Tuo Kylläinen tuskin pystyy kävelemään ja syömään purkkaa yhtä aikaa. kukahan senkin naruja vetelee? Puppet-masterin harmiksi se tuntuu repivän leukojaan joskus "ihan itte", kato äiti, mä osaan... :facepalm:

Tsm

#23
Quote from: Ulkopuolinen on 23.03.2012, 18:46:46
Kyllähän tuo on myös vähän semmoista veronkiertoon puuttumista.

Jos oikeasti ajaa omalla autolla työajoja vaikka 40 000km/vuosi niin eivät ne todelliset työautoilun kohtuulliset vuosikulut ole mitään 18 000€/v vaan todella paljon alle tuon. Hyvä uusi dieselauto syö matka-ajossa sen kuutisen litraa sataselle jos sitäkään (alle 4000€/v noilla kilometreillä) joten vaikka auton pääoman kuolettamiseen laskisi 4 000€/v ja huoltoihin + renkaisiin 2 000€/v niin silti tuossa olisi vähintään 8 000€/vuosi verotonta tuloa.

Ja kun kilometrikorvaukset ovat verottomia ja niistä ei mene työnantajamaksuja niin kyllähän siitäkin on tullut todella yleinen veronkiertotapa että osa palkasta maksetaan kilometrikorvauksina.

Ihan hyvä että kaikenlaiselta harmaalta taloudelta otetaan mahdollisuuksia pois.

Saisivat tosin puuttua samalla innolla työsuhdekäytössä olevien arvoasuntojen verotusarvon mataluuteen.

Harmaaseen talouteen puuttumista olisi ajopäiväkirjojen tarkistaminen, ei ämpärifirmojen toiminnan vaikeuttaminen.

Kuten olen aikaisemminkin maininnut, niin kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa sitä "uutta vähäkulutuksista dieselautoa".
Ensinnäkin en halua ottaa lainaa ostaakseni autoa, jonka arvo tippuu nopeammin kuin lainan pystyy maksamaan. Arvo ei tipu pelkästään kilometrien takia vaan niiden tuhannen kolhun ja käyttökunnottomaksi nirhaantuneen sisustan vuoksi, kun työn puolesta joutuu olemaan paljon ja pahoissa paikoissa. Lisäksi varsinkin näinä aikoina hommien loppuminen on mahdollista vaikka huomenna töiden epävarman saatavuuden takia. Firman autokaan ei ole vaihtoehto, koska firmalla ei ole varaa ostaa autoa. Kaikki rahat on kiinni toiminnassa varsinkin kun eräs asiakas jätti ministerin vuosipalkan verran laskua pystyyn, eikä tässä hiton oikeusvaltiossa ole oikeutta saada omiaan väkisin kuin pankilla.

En myöskään halua autoa, jonka joudun huollattamaan merkkihuollossa ja maksamaan huollosta yhtäkkiä tuhannen euroa, vaan haluan hoitaa huollot ja korjaukset itse.

En myöskään voi ostaa mitään heppoista pikkuautoa, vaan tavaraa kulkee mukana vallan penteleesti ruuvista piikkauskoneen kautta laastisäkkeihin ja maalipurkkeihin. Yritin ajella käytetyllä vanhemmalla, mutta siistillä farkkuaudilla vajaan vuoden. Sisusta maalissa, kun purkki petti, joka paikka nuhjaantunut, kun laastipöly kuluttaa pintoja, kyljessä henkilönostimen kehän jättämä rantu, eikä jättänyt tielle kuin kaksi kertaa.
Tarvitsen siis vähintään pakettiauton. Halvimmat vaihtoehdot uusissa on Fiat Ducaton sukuinen tai joku Vivaronsukuinen paku. Molemmissa kulutus pyörii kympin paikkeilla ja ylläpito on kallista, kun makaavat pajalla jatkuvasti. Firmalla oli aikaisemmin muutaman vuoden vanha viiatti ja huollot olivat n. 4500 euroa vuodessa sen kahden vuoden ajan, mitä sitä pidettiin. Ei kestänyt kantti katsella sitä romua enää. Siitä maksettiin 11 000 ja siitä saatiin 4000 euroa, vaikkei sitä ensimmäiselle kiiltonahkakenkäiselle annettukaan.

Kaiken muun ikävän lisäksi persaukisen firman työntekijä, joka joutuu käyttämään omaa autoaan työajoon, joutuu itse "lainaamaan" jatkuvasti yrityksen toimintaan rahaa tankatessaan ja huoltaessaan autoaan ja saa nämä rahat takaisin kuukauden jaksoissa kun kilometrikorvaukset maksetaan. Se on hieman ärsyttävää että joutuu pitämään jatkuvasti 500 euroa rahaa sivussa, että pääsee tankkaamaan firman ajoja varten ja toiset 500, että pystyy tien päällä ostamaan firman toimintaan tarvikkeita, mikäli ei satu olemaan sellaista paikkaa hollilla, johon olisi laskutussopimus. Jos oma auto hajoaa, niin palkan juokseminen loppui siihen, ellei työt jatku taksilla tai vuokra-autolla.

Onhan se tietysti monen kommarin näkökulmasta kauhea vääryys jos tämän kaiken vaivan jälkeen sattuu jäämään kymppi-pari kuussa ylimääräistä käteen. Kilometrikorvausjärjestelmä on kuitenkin pienille liikkuville firmoille lähes elinehto, sillä liikkumisen riskit on ulkoistettu yritykseltä työntekijälle.

Tavallinen pikkufirman toimihenkilö on kovin riippuvainen olemassa olevasta systeemistä eikä todellakaan tienaa sillä. Kusettajat ovat eri asia ja kusettajiin pitää puuttua rankalla kädellä, että järjestelmä pysyy terveenä. Lakikirjassa lukee, että ajetut kilometrit pitää luotettavasti todistaa. Itse olen pitänyt pilkuntarkkaa ajopäiväkirjaa lisäämättä IKINÄ yhtään ainoata senttimetriä sen vajaa 10 vuotta, mitä näissä hommissa ollut. Ikävä kyllä kukaan ei ole koskaan ikinä kysellyt ajopäiväkirjojeni perään, vaikka olen tuhrannut niiden puhtaaksikirjoittamiseenkin tunnin kuukaudessa, lähetellyt joka ikisestä kopion palkanlaskijalle ja arkistoinut itselleni kopion.

Ps. Unohdin vouhottaessani mainita, että ainakin omalla kohdallani auton käyttökustannukset ovat aika tasoissa kilometrikorvauksen kanssa, eikä todellakaan ole kyse "uudesta vähäkulutuksisesta dieselistä". En ymmärrä velkamaailman houreissa eläviä. Kaikkihan on mahdollista velkarahalla, mutta riskit ovat isot, jos ei omat tulot ole varmat.

Tomi

http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/101316-vihre%C3%A4-politiikkaa-tuottaa-j%C3%A4rkytt%C3%A4vi%C3%A4-seuraamuksia-korvaus-oman-auton-k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4-aiotaan-nyt-l

Viherhuuhaata on helppo saada läpi, kun perusteeksi otetaan verojen kerääminen. Hallitus on rahapulassaan valmis kaikkin toimiin, jopa järjettömyyksiin. Vihreyden varjolla aiheutetaan mittavia haittoja.

Tuoreessa muistissa on laivaliikennettä koskeva rikkidirektiivi, joka aiheuttaa suomalaiselle yritystoiminnalle liki miljardin lisälaskun. Tuhansia työpaikkoja on vaarassa.

Kaikki, jotka autoilevat joko työkseen tai vapaa-aikana, ovat huomanneet dieselpolttoaineen rajun hinnanousun. Vihreää politiikkaa sekin.

Nyt aiotaan pistää verolle työmatkaliikenteen kilometrikorvaukset, vaikka siitä ei ole kauan, kun hallitus halusi edistää työvoiman liikkuvuutta.

Kilometrikorvauksia on tarkoitus rajoittaa niin, että nykyinen korvaus (45 senttiä / kilometri) maksettaisiin vain 15 000 kilometriin asti. Sen jälkeen työajojen korvaus olisi puolet tästä eli 22,5 senttiä kilometriltä. Hölmöläisten touhuahan tällainen on. Vai voiko joku perustella jotenkin sen, että 15 000 km jälkeen matkakulut puolittuvat?

Ei kukaan ajele autolla vain huvikseen. On vain niin nyt ja jatkossakin, että monilla työn luonne vaatii runsasta matkustamista. Näitä ovat esimerkiksi ns. komennusmiehet. Heidän on mentävä sinne missä on työmaa. Ei työmaa voi tulla työntekijän luokse...

Kilometrikorvaus ei siis ole palkkaa, vaan korvaus oman auton käytöstä syntyneistä kustannuksista.

Hallitus uskoo säästävänsä noin 70 miljoonaa euroa rajoittamalla kilometrikorvausten maksuperusteita. Epäilen kertymän suuruutta, sillä nyt taitaa käydä niin, että moni jää mieluummin kotiin tai valitsee lähemmän työpaikan. Mutta kuka tekee sen jälkeen komennusmiesten työt, niin sehän ei viherverottajia kiinnosta tippaakaan. Asuvathan heistä useimmat ratikkalinjan varrella.

Goman

Quote from: Ulkopuolinen on 23.03.2012, 18:46:46
Kyllähän tuo on myös vähän semmoista veronkiertoon puuttumista.

En sanoisi noinkaan.  20 senttiä/km ei kata minkäänlaisen kohtuutuntoisen kulkineen käyttökustannuksia, muuten kuin täysin pääomakulut unohtaen.

Veronkiertoa km-korvauksilla on kyllä harrastettu, mutta lähinnä vain silloin kun matkaa on tehty vain ajopäiväkirjalla, mutta ei tien päällä. Näitäkin on nähty. Niihin sietääkin puuttua, mutta nyt tehty matkatyön raippaaminen on omiaan vain vähentämään motivaatiota matkustamiseen.

Eli taas heitettiin hieman hiekkaa lisää tuotantokoneen rattaisiin. Todellinen tarve olisi aivan päinvastainen.

Koko homma haiskahtaa vahvasti vihervasemmistolta, sekä keskittämispolitiikan kätilöiltä nimeltä KOKSDP.

CaptainNuiva

Kun tämä kilsakorvaus on joidenkien ja varsinkin Kyllösen mielestä niin rajua rahantuloa niin tarjoan ajoja:
Talvella olisi useastikkin keikkaa, semmoisia 2-3 kilsan ajoja ja korvaan verottomana ne, kahden kilsan ajosta 44 centtiä.
Sillä saa nykyhintojen mukaan tuommoisen 2,5 desiä bensaa joka tosin jo pääosin kuluu pakkasella kylmästarttiin, jo ennen kuin on kilometrikään täynnä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Anonyymi

Quote from: Goman on 24.03.2012, 15:54:59
En sanoisi noinkaan.  20 senttiä/km ei kata minkäänlaisen kohtuutuntoisen kulkineen käyttökustannuksia, muuten kuin täysin pääomakulut unohtaen.

Renault Clio vm. 2001. Otettu käyttöön 2002. Työajoa 10000km, omaa ajoa 10000km vuodessa. Työajosta noin puolet kaupunkiajoa, oma ajo lähes kokonaan maantieajoa, joten hieman pessimistisesti keskikulutus arviolta 7,5 l. Pääomakuluiksi tulee n. 35000€ (arvonalennus, vakuutukset, verot, säilytys, pysäköinti) ja käyttökuluiksi bensan hinnalla 1.60€/dm3 noin 49000€ (bensa, huollot, korjaukset, pesut, renkaat). Km-korvauksia tulee 67500€. Työajoja on siis vain 50% ajoista, mutta km-korvaukset korvaavat (67500€/(35000€+49000€)) *100% = 80% autoilun kustannuksista.

Pitäisin tietysti autoa, vaikken työajoja ajaisikaan. Maksaisin siis verot, vakuutukset ym. joka tapauksessa, eikä arvonalennuskaan huomattavasti pienempi olisi, joten pääomakulut voidaan periaatteessa jättää pois laskuista, jolloin työajosta syntyy vain käyttökuluja. Nämä olisivat 49000€ * 50% = 24500€. Kustannukset per kilometri tällöin 24500€/15v*10000km/v = 16 snt/km ja korvaukset 45 snt/km. Vaikka lopettaisin erinomaisessa kunnossa olevalla autolla ajamisen tänä vuonna, olisivat kustannukset vain 24500€/10v*10000km/v = 24,5 snt/km. Enkä ole edes lähellä sitä 15000 km rajaa, joten korvaus 45 snt/km- kustannus 16snt/km= nettoan 29 snt/km verottomasti, 2900€ vuodessa, 43500€ auton käyttöiän aikana.

Jos ajaisin kaikki 20000km/v korvattavia ajoja (lasketaan tällöin pääomakulutkin mukaan, koska oletetaan etten itse tarvitsisi autoa), saisin tulevan lain mukaan ensimmäisen 15000 km/v osalta korvauksia 45snt/km ja lopulta 5000 km 22,5 snt/km eli yhteensä (15000 km/v*45 snt/km + 5000km/v*22,5snt/km) *15v = 118125€. Pääomakulut 35000€ ja käyttökulut 49000€ eli yhteensä 84000€. Siis 118125€-84000€ = 34125€ verotonta tuloa auton käyttöaikana, tai 2275€/v, tai 11snt/km. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, että tällaiset palkat maksettaisiin palkkana, ei verottomina km-korvauksina.

Täällä voi käydä laskemassa itse: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/

CaptainNuiva

Quote from: Anonyymi on 25.03.2012, 11:28:17
Quote from: Goman on 24.03.2012, 15:54:59
En sanoisi noinkaan.  20 senttiä/km ei kata minkäänlaisen kohtuutuntoisen kulkineen käyttökustannuksia, muuten kuin täysin pääomakulut unohtaen.

Renault Clio vm. 2001. Otettu käyttöön 2002. Työajoa 10000km, omaa ajoa 10000km vuodessa. Työajosta noin puolet kaupunkiajoa, oma ajo lähes kokonaan maantieajoa, joten hieman pessimistisesti keskikulutus arviolta 7,5 l. Pääomakuluiksi tulee n. 35000€ (arvonalennus, vakuutukset, verot, säilytys, pysäköinti) ja käyttökuluiksi bensan hinnalla 1.60€/dm3 noin 49000€ (bensa, huollot, korjaukset, pesut, renkaat). Km-korvauksia tulee 67500€. Työajoja on siis vain 50% ajoista, mutta km-korvaukset korvaavat (67500€/(35000€+49000€)) *100% = 80% autoilun kustannuksista.

Pitäisin tietysti autoa, vaikken työajoja ajaisikaan. Maksaisin siis verot, vakuutukset ym. joka tapauksessa, eikä arvonalennuskaan huomattavasti pienempi olisi, joten pääomakulut voidaan periaatteessa jättää pois laskuista, jolloin työajosta syntyy vain käyttökuluja. Nämä olisivat 49000€ * 50% = 24500€. Kustannukset per kilometri tällöin 24500€/15v*10000km/v = 16 snt/km ja korvaukset 45 snt/km. Vaikka lopettaisin erinomaisessa kunnossa olevalla autolla ajamisen tänä vuonna, olisivat kustannukset vain 24500€/10v*10000km/v = 24,5 snt/km. Enkä ole edes lähellä sitä 15000 km rajaa, joten korvaus 45 snt/km- kustannus 16snt/km= nettoan 29 snt/km verottomasti, 2900€ vuodessa, 43500€ auton käyttöiän aikana.

Jos ajaisin kaikki 20000km/v korvattavia ajoja (lasketaan tällöin pääomakulutkin mukaan, koska oletetaan etten itse tarvitsisi autoa), saisin tulevan lain mukaan ensimmäisen 15000 km/v osalta korvauksia 45snt/km ja lopulta 5000 km 22,5 snt/km eli yhteensä (15000 km/v*45 snt/km + 5000km/v*22,5snt/km) *15v = 118125€. Pääomakulut 35000€ ja käyttökulut 49000€ eli yhteensä 84000€. Siis 118125€-84000€ = 34125€ verotonta tuloa auton käyttöaikana, tai 2275€/v, tai 11snt/km. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, että tällaiset palkat maksettaisiin palkkana, ei verottomina km-korvauksina.

Täällä voi käydä laskemassa itse: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/

Tähän ei nyt kyllä liity millään lailla "Pitäisin autoa kuitenkin".
Koska työntekijällä on oikeus saada korvaus myös vaikkapa omien työkalujen ja jopa vaatteiden käytöstä (Jos työnantajalla ei ole suojapukineita antaa) niin näitähän voitaisiin perustella samalla tavoin; Sulla on autotallissa kumminkin työkaluja ja pukeudut kumminkin.
Sama logiikka toimisi päivärahoissakin, söisit kumminkin kotonakin.

Epäilen myös suuresti sitä että kukaan pystyy varmuudella laskemaan korvauksia kymmenelle vuodelle eteen päin, itsellä on joskus suurta epävarmuutta jo seuraavasta päivästäkin.

Esimerkkiisi vielä liittyen, jos kerran tienaaminen on korvauksilla olisi noin mielekästä niin miksi ihmeessä emme näe vaikkapa kauppa-edustajien liikkuvan 15 vuotta vanhoilla, 300000 ajetuilla Clioilla, raskasta perävaunua vetäen?
Tämmöinen Clio on sinällään varmaankin viimoisen päälle peli koska siihen ei tarvita 15 vuoden aikana mitään mekaanisia korjauksia (Ei muuta kuin normaaleja huoltoja) eikä myöskään noilla kilsoilla vaikkapa ruostevauriokorjauksia?
Toisaalta, noin hienosti kaikissa työajoissa toimivaa peliä ei vielä kannattaisi hävittää 15 vuoden/300000 km jälkeen vaan ajaa sillä 30 vuottaja 600000 km niin tienisti olisi tupla!
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Tsm

Quote from: Anonyymi on 25.03.2012, 11:28:17
Quote from: Goman on 24.03.2012, 15:54:59
En sanoisi noinkaan.  20 senttiä/km ei kata minkäänlaisen kohtuutuntoisen kulkineen käyttökustannuksia, muuten kuin täysin pääomakulut unohtaen.

Renault Clio vm. 2001. Otettu käyttöön 2002. Työajoa 10000km, omaa ajoa 10000km vuodessa. Työajosta noin puolet kaupunkiajoa, oma ajo lähes kokonaan maantieajoa, joten hieman pessimistisesti keskikulutus arviolta 7,5 l. Pääomakuluiksi tulee n. 35000€ (arvonalennus, vakuutukset, verot, säilytys, pysäköinti) ja käyttökuluiksi bensan hinnalla 1.60€/dm3 noin 49000€ (bensa, huollot, korjaukset, pesut, renkaat). Km-korvauksia tulee 67500€. Työajoja on siis vain 50% ajoista, mutta km-korvaukset korvaavat (67500€/(35000€+49000€)) *100% = 80% autoilun kustannuksista.

Pitäisin tietysti autoa, vaikken työajoja ajaisikaan. Maksaisin siis verot, vakuutukset ym. joka tapauksessa, eikä arvonalennuskaan huomattavasti pienempi olisi, joten pääomakulut voidaan periaatteessa jättää pois laskuista, jolloin työajosta syntyy vain käyttökuluja. Nämä olisivat 49000€ * 50% = 24500€. Kustannukset per kilometri tällöin 24500€/15v*10000km/v = 16 snt/km ja korvaukset 45 snt/km. Vaikka lopettaisin erinomaisessa kunnossa olevalla autolla ajamisen tänä vuonna, olisivat kustannukset vain 24500€/10v*10000km/v = 24,5 snt/km. Enkä ole edes lähellä sitä 15000 km rajaa, joten korvaus 45 snt/km- kustannus 16snt/km= nettoan 29 snt/km verottomasti, 2900€ vuodessa, 43500€ auton käyttöiän aikana.

Jos ajaisin kaikki 20000km/v korvattavia ajoja (lasketaan tällöin pääomakulutkin mukaan, koska oletetaan etten itse tarvitsisi autoa), saisin tulevan lain mukaan ensimmäisen 15000 km/v osalta korvauksia 45snt/km ja lopulta 5000 km 22,5 snt/km eli yhteensä (15000 km/v*45 snt/km + 5000km/v*22,5snt/km) *15v = 118125€. Pääomakulut 35000€ ja käyttökulut 49000€ eli yhteensä 84000€. Siis 118125€-84000€ = 34125€ verotonta tuloa auton käyttöaikana, tai 2275€/v, tai 11snt/km. Yhteiskunnan kannalta olisi järkevämpää, että tällaiset palkat maksettaisiin palkkana, ei verottomina km-korvauksina.

Täällä voi käydä laskemassa itse: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/

Tällä kaavalla toimii ehkä, jos kuljetat puku päällä viittä aanelosta.
Ihan toinen asia on, että kellä kestää pokka ajaa ranskalaisella koppimopolla 100 000 ajokilometrin jälkeen. Erehdyin joskus hetkeksi 120 000 ajettuun xantiaan ja hermot loppuivat jatkuvaan remppaamiseen vaikka ajoin sillä vain omia ajojani. Loppujen lopuksi toinen jarrupiiri sanoi itsensä irti samalla hetkellä, kun kuorma auto syöksähti eteeni peilijäällä.