News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Tekijänoikeusrikkomuksista - Olli Immonen taas hyvällä asialla

Started by Oinomaos, 07.03.2012, 10:09:21

Previous topic - Next topic

Fiftari

Syyllistynkö rikokseen jos olen ostanut aikoinani elokuvia VHS muodossa mutta nykyään en omista videonauhuria vaan dvd/blu-ray soittimen ja lataan samat elokuvat jotka olen jo joskus ostanut?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Simo Hovari

Quote from: Sheogorath on 08.03.2012, 12:09:58
Olli Immonen taas aktiivisesti oikealla asialla. Hienoa!

Vaikka ei nyt liity noihin rangaistuksiin/korvauksiin, niin tässä on ihan mielenkiintoinen artikkeli piratismista historian kannalta: http://www.pcworld.com/article/248571/why_history_needs_software_piracy.html

Kannattaa lukea, jos vähänkin kiinnostaa. Tieto ei digitaalisissa medioissa kovin kauan säily, joten monet asiat häviäisivät/häviävät hyvinkin äkkiä ilman piratismia.
Täytyy sanoa, että piratismin puolustajia ei kyllä mielikuvituksen puutteesta voi syyttää. :-) Autovertausta jatkaakseni perustelu on luokkaa "Mulla on oikeus varastaa tämä valmistamasi ja myymäsi auto, koska tulet kuitenkin lopettamaan tämän mallin tuotannon jossain vaiheessa ja jälkipolvilla on oikeus.. öö.. öö.. johonkin." 
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Sheo

Luitko sen artikkelin? Mikä siinä oli sitä mielikuvitusta? Ihan faktaa se on, että ei se tieto siinä digitaalisessa tallenteessa kovin pitkään lukukelpoisena säily. Jos sitä ei kopioida, se häviää.

Autovertauksesi ontuu muutenkin, kyse ei pelkästään ole siitä, että "tulet lopettamaan valmistuksen" vaan "olet lopettanut valmistuksen". Lisäksi vanhoja autoja on käsittääkseni suhteellisen helppo pitää toiminta kuntoisina ihan laillisesti ja ne kestää hieman pitempään. Vai olenko väärässä, korjatkaa toki jos niin?

Esimerkki:
Yritys tekee ohjelman ja estää sen kopioinnin. Yritys menee konkkaan tai lopettaa ohjelman valmistuksen. Tekijänoikeudethan siihen sillä taitaa molemmissa tapauksissa vielä säilyä? No mitäs, se ohjelma sitten häviää muutamien vuosikymmenien kuluessa ihan kokonaan.
Armonia metallica, concreta realtà
Videoclip elettronico, elogio di civiltà
Confusa progenia di cellule ribelli
Volo verso l'universo, l'attraverserò
Se sei stella fatti vedere, io mi fermerò

AuggieWren

Quote from: Sheogorath on 08.03.2012, 13:38:11
Esimerkki:
Yritys tekee ohjelman ja estää sen kopioinnin. Yritys menee konkkaan tai lopettaa ohjelman valmistuksen. Tekijänoikeudethan siihen sillä taitaa molemmissa tapauksissa vielä säilyä? No mitäs, se ohjelma sitten häviää muutamien vuosikymmenien kuluessa ihan kokonaan.

Tässä esimerkkitapaus esimerkistäsi: Balise. Hyvä softa, jota kukaan ei enää voi laillisesti ottaa käyttöön. Kiitos tekijänoikeuksien.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Simo Hovari

Luitko sen artikkelin? Mikä siinä oli sitä mielikuvitusta?
Artikkelin sisällössä ei sinänsä ollut mielikuvitusta, vaan siinä, että moista todella käytetään puolustamaan rikollista toimintaa.

Mitä sitten?

Sheo

Quote from: Simo Hovari on 08.03.2012, 14:17:42
Mitä sitten?
No joo, mitäpä sillä on väliä säilyykö tieto vai ei. Eihän se tieto ketään kiinnosta. Tuskinpa se tulevia sukupolviakaan kiinnostaa. Ketä nyt historia kiinnostaisi? Antaa hävitä vaan.
Armonia metallica, concreta realtà
Videoclip elettronico, elogio di civiltà
Confusa progenia di cellule ribelli
Volo verso l'universo, l'attraverserò
Se sei stella fatti vedere, io mi fermerò

sivullinen.

Quote from: Simo Hovari on 08.03.2012, 13:00:22
Autovertausta jatkaakseni perustelu on luokkaa "Mulla on oikeus varastaa tämä valmistamasi ja myymäsi auto, koska tulet kuitenkin lopettamaan tämän mallin tuotannon jossain vaiheessa ja jälkipolvilla on oikeus.. öö.. öö.. johonkin."

Autovertailut ovat aina ihan hanurista. Voisin minäkin heittää omani. "Mä menin naarmuttamaan naapurin mersun konepeltiin vitun kuvan. Nyt se perhana on käynyt vetämässä uudet maalit päälle. Missä on mun tekijänoikeudet?" Aineeton omaisuus on vain yksi oikeus verottaa kansaa. Ilmanhengittelyvero - eli henkivero - tai muu vallan avulla kerätty maksu jolla ei ole mitään vastiketta eli vero on mielestäni siedettävä pakko, mutta en käsitä miksi verotus oikeus pitäisi antaa korporaatioille. No onhan meillä jo vanhastaan toinenkin organisaatio joka kerää veroja henkimaailman asioihin vedoten. Veronkerääjiä maailmassa riittää. Yhtään lisää en kaipaisi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Haplotaxida

Tekijänoikeuksissa on kyse isommastakin asiasta kuin vain musiikkikappaleiden ja elävän kuvan nettipiratismista, mutta silti keskustelu tuntuu turhan usein pelkistyvän pelkästään siihen. Olen  sitten törmännyt sellaisiinkin käsityksiin, että tekijänoikeuksien pitäisi olla käytännössä ikuista kauppatavaraa. Tähän väliin en ota kantaa siihen vääntöön, vaan tuonpa tähän vähän toisenlaista vinkkeliä. Itse olen sitä mieltä, että tekijänoikeuksista pitäisi käyttää jotain toista nimeä, varsinkin jos oikeudet eivät ole enää tekijällä. Ehkäpä vaikkapa teoksen oikeuksien haltijaa:

Sony Music Finland Oy on voittanut oikeudenkäynnin Hevisaurus-yhtyeen tekijänoikeuksia koskevassa kanteessa. Vantaan käräjäoikeus antoi 1. helmikuuta päätöksen, jonka mukaan Sony Musicin kanne hyväksyttiin ja Mirka Rantasen sekä Leka Productionsin vastakanne hylättiin.

Riita koskee muun muassa Hevisaurus-yhtyeen hahmojen ja musiikin käyttöoikeutta. Sony Music katsoo omistavansa tekijänoikeuden hahmoihin. Aikaisemmin Hevisauruksessa soittanut, ja yhtyeen konseptia alunperin ideoinut Mirka Rantanen taas katsoo olevansa oikeutettu käyttämään Herra Hevisauruksen, Milli Pillin, Riffi Raffin, Muffi Puffin ja Komppi Mompin hahmoja. Taannoisen välirikon jälkeen Sony ja ohjelmatoimisto Popgee ovat edelleen toimineet Hevisaurus-yhtyeen nimissä. Rantanen ja Leka ovat puolestaan jatkaneet yhtyeen toimintaa Sauruxet-nimisen ryhmän kanssa.

Oikeuden päätöslauselman mukaan "Leka Production Oy:tä ja Mirka Rantasta kielletään tekijänoikeuslain 56 g §:n nojalla ja 50 000 euron sakon uhalla yksin tai yksissä tuumin loukkaamasta Sony Music Entertainment Finland Oy:lle kuuluvaa tekijänoikeutta Hevisaurushahmoihin valmistamalla niistä kappaleita tai saattamalla niitä yleisön saataviin muuttamattomana tai muutettuna alkuperäisessä taidelajissa tai toista tekotapaa käyttäen". Samalla Leka Production Oy ja Mirka Rantanen velvoitetaan yhteisvastuullisesti maksamaan Sony Musicille 100 000 euroa viivästyskorkoineen. Myös oikeudenkäyntikulut kaatuvat Leka Production Oy:n maksettaviksi. ..

- http://www.soundi.fi/node/13747

Se olisi huomattavasti kuvaavampaa.

2. Mistä asioista levytyssopimuksessa pitää/kannattaa sopia?
Levytyssopimuksessa yhtiölle annetaan yleensä määräajaksi yksinoikeus julkaista artistin tuotantoa äänitteinä. Määräaika voidaan ilmaista eri tavoin, esimerkiksi vuosina tai julkaisumäärinä sekä yhtiön julkaisuoptioina. Kun levyjä myydään kuluttajille, levymyynnistä maksetaan sovitun suuruista rojaltia artistille.

Levytyssopimuksessa myydään ensisijaisesti artistin tekijänoikeuslailla suojattuja oikeuksia yhtiölle. On tärkeää sopia, mitä oikeuksia luovutetaan, millä edellytyksillä ja missä laajuudessa. Muut oikeudet jäävät artistille. Levy-yhtiöillä on perinteisesti ollut taipumusta pyrkiä saamaan artisteilta enemmän oikeuksia kuin äänitteiden valmistamista, myyntiä ja markkinointia varten välittömästi tarvittaisiin. Kaikkiin yli perustoimialan - äänitteiden valmistus, markkinointi ja myynti - meneviin oikeudenluovutuksiin on syytä suhtautua kriittisesti. Mitään yleisluontoisia, tulevaisuudessa ehkä saataviin uusiin oikeuksiin kohdistuvia tai tuntemattomia tekijöitä sisältäviä oikeudenluovutuksia ei pidä tehdä.

Koska levy-yhtiölle syntyy oma tekijänoikeuslailla suojattu äänitteen tuottajan oikeus äänitteeseen, ei artisti saa myöntää äänitteelle esim. julkaisulupia ilman levy-yhtiön lupaa edes sopimuksen päättymisen jälkeen. Tämä on yksi syy sille, että moni artisti päättääkin vastata äänitteen tuotantovaiheesta itse ja tehdä yhtiön kanssa nk. master- tai lisenssisopimuksen. ..

6. Miksi sopimusehdotuksessa lukee, että levy-yhtiölle pitää luovuttaa "kaikki tekijänoikeudet"?

Kunpa tietäisimme. Näin vaan yhä useammin on. Usein näyttää kysymys olevan tekijänoikeuden perusteita koskevasta väärinkäsityksestä levy-yhtiön puolelta tai suoranaisesta käännösvirheestä - monesti suomenkielisetkin levytyssopimukset ovat käännöksiä angloamerikkalaisista sopimuksista. Angloamerikkalainen tekijänoikeuskäsitteistö poikkeaa joiltakin osin eurooppalaisesta käsitteistöstä, mikä johtaa helposti väärinkäsityksiin ja käännösvirheisiin. Joskus kyse on myös ahneudesta, eli pyritään haalimaan yhtiölle kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) oikeudet samalla kertaa ja samalla hinnalla, riippumatta siitä, onko yhtiöllä kyseisille oikeuksille todellisuudessa koskaan mitään käyttöä.

Mitään ylimalkaisia, kaiken kattavia tai tulevaisuuteen epämääräisesti kohdistuvia oikeuksia ei kannata kenellekään luovuttaa. Levy-yhtiön toimenkuva on - tai sen pitäisi olla - varsin selkeä. Nykyisillä musiikkimarkkinoilla toimivat yhtiöt myyvät levyjä, mikä on varsin suoraviivaista toimintaa. Siihen ei tarvita muita oikeuksia kuin ne, jotka mahdollistavat ko. toiminnan, eikä mitään yleisluontoisia tekijänoikeusluovutuksia. Tietoverkkoympäristössäkään tilanne ei varsinaisesti muutu - yhtiö tarvitsee lähtökohtaisesti luvat äänitteen myyntiin verkossa, ei muuta.

- http://www.muusikkojenliitto.fi/faq/faq_levy.html#2
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

kolki

Vertaaminen kaupasta varastamiseen ontuu siinäkin, että kaupan tuotteilla on aina tuotantokustannukset (ostohinta + kaupan kulut), kun taas kopioinnista ei tule valmistuskuluja kenellekkään.
Lisäksi Suomessa ostetuista kiintolevyistä ja cd/dvd-levyistä menee jo hyvitysmaksu kopioinnista. Tähän on yritetty saada mukaan puhelimia, soittimia ja kameroiden muistikortteja.

Sitten tuo korvausten hinnoittelu. Tätä on hyvä levittää, koska se kertoo osuvasti totuuden.
http://www.cracked.com/funny-4003-the-pirate-bay/
RIAA väittää, että Pirate payn takia menetetty rahamäärä on 46X koko maailmassa olevat varat yhteensä.
Jos Immonen tai joku muu uudensuomen tunnukset omaava voisi vastata Lauri Gröhnin kommenttiin (6.3.2012 10:47) tuon linkin.

crissaegrim

Oon ite spekuloinu, että ku warettamisesta jäis kiinni ja tulis tommoset miljoonan sakot nii oottaisin että ne vanhenee. Miten se toimii? Ainaki tutulla on jostain graffitist korvaukset vanhenemas parin vuoden kuluttua. En tiedä kuinka pitkä aika on, 5v? Se on varma, että tuona aikana en tekisi päivääkään töitä, jos kaikki ansiot menevät teostomafioille. Valtion kannalta voidaan pohtia kuinka järkevää yksittäisiä kansalaisia on metsästää nettilataamisesta. Varsinkin jos ne tekevät kuten minä olen suunnitellut tuossa tilanteessa.
In a world of fiction everything is true.

Kuvio

Quote from: crissaegrim on 08.03.2012, 19:11:02
Oon ite spekuloinu, että ku warettamisesta jäis kiinni ja tulis tommoset miljoonan sakot nii oottaisin että ne vanhenee. Miten se toimii? Ainaki tutulla on jostain graffitist korvaukset vanhenemas parin vuoden kuluttua. En tiedä kuinka pitkä aika on, 5v?
Korvaukset.
Viisitoista.

crissaegrim

Quote from: Kuvio on 08.03.2012, 19:13:08
Oon ite spekuloinu, että ku warettamisesta jäis kiinni ja tulis tommoset miljoonan sakot nii oottaisin että ne vanhenee. Miten se toimii? Ainaki tutulla on jostain graffitist korvaukset vanhenemas parin vuoden kuluttua. En tiedä kuinka pitkä aika on, 5v?
Korvaukset.
Viisitoista.

Onko toi aina kaikissa korvausvaatimustapauksissa?
In a world of fiction everything is true.

AuggieWren

Quote from: kolki on 08.03.2012, 18:17:53
Lisäksi Suomessa ostetuista kiintolevyistä ja cd/dvd-levyistä menee jo hyvitysmaksu kopioinnista. Tähän on yritetty saada mukaan puhelimia, soittimia ja kameroiden muistikortteja.

On hyvä muistaa, että hyvitysmaksua maksetaan laillisen yksityisen kopioinnin aiheuttaman "tulonmenetyksen"TM johdosta.

Se ei liity laittomaan kopiointiin, joka, jos musiikkiteollisuutta ja Lauri Gröhniä & co uskotaan, on tappanut kaikki koskaan syntyneet sisällöntuottajat nälkään jo useampaan sataan tuhanteen kertaan. Ja pilaa hampaatkin.

wjp

Quote from: Kuvio on 08.03.2012, 00:42:37
Quote from: Horn Hill on 08.03.2012, 00:14:42
Täältä myös tulee kannatus Ollille. Jatka samaan malliin.
Ettei mene pelkäksi kehumiseksi, tuon esiin selkeän epäkohdan Immosesta: Väärässä vaalipiirissä on hän.
Olli on meijän edustaja. Älkää yrittäkökkään omija! Wanha P
Islam ymmärtää naista.

AuggieWren

Pyydän anteeksi, mutta pakko esittää ot-kyssäri: onko Helsingin vaalipiirissä persuille tulossa ketään Immos-vastinetta ehdolle kunnallisvaaleihin? Siis maahanmuuttokriittistä, mutta hieman piraattihenkistä? Talousliberaaliuskaan ei haittaa. Aktiivista nuorta tai vanhempaakin terveillä arvoilla?

Äänestäisin muuten automaattisesti jotain piraattihippiä, mutta kun stadissa piraattiehdokkaat ovat lähes kaikki jokseenkin täydellisen maahanmuuttomyönteisiä ja jotkut aika "vihervasemmistolaisia", niin ei välttämättä uskaltaisi äänestää sitä ainoaa piraattien järkityyppiä (Hautakangas): jos se ei pääse läpi, niin ääni menisi väistämättä jollekin vassaripiraatille.

Arvoton

Miksi taistellaan oikeuksista saada ilmaiset kopiot musasta, leffosta ja peleistä? Mulla on oikeus saada ilmaiseksi myös kopiot burberry- ja Marimekkokledjuista, Rollseista, Kossusta ja ihan mistä vaan.

Mikä vitun hienous on saada jakaa tuhansien kesken jotain biisejä ja leffoja? Ei se ainakaan edistä niiden tekemistä. Jo nyt bändit ja chisut tekevät levyjä lähinnä huvikseen, jotta saavat radiosoittoa ja keikkoja. Levymyyntihän on parissa vuodessa laskenut lähes puolella. Voi olla sitten tulevaisuus siinä, että bändit tekevät videonsa suoraan YouTubeen ja tienaavat keikoilla. Mutta itse äänitys ja videointi maksavat aika perkeleesti, jos jotain tasoa halutaan.

Toisaalta, Ryssä se leipääni söi cd-kopioilla Viipurissa, mutta sen biisin tekijä ei myöskään, kuten EMI ja Warnerkaan ei tajua, että siellä ostettuja levyjä harva olisi ostanut täältä virallisina. Itse en yhtään. Pari esimerkkiä on jopa siitä, että sieltä ostetut levyt tai pelit ovat antaneet kimmokkeen ostaa nimikkeen seuraava tuotos täältä virallisena.

YouTuben ansiosta olen ostanut parin vuoden sisään monta cd:tä ja lukuisia irtobiisejä. Mutta piraattiversoita en tarvitse. Mulla on se muutama kymppi kuussa varaa maksaa viihteeni tuottajalle ja sen viralliselle kauppiaalle.

jmm

Quote from: Arvoton on 08.03.2012, 20:45:01
Miksi taistellaan oikeuksista saada ilmaiset kopiot musasta, leffosta ja peleistä? Mulla on oikeus saada ilmaiseksi myös kopiot burberry- ja Marimekkokledjuista, Rollseista, Kossusta ja ihan mistä vaan.

Laita ompelukone sekä kolvi laulamaan ja tee itsellesi oma marimekko sekä rolex-kello. Ei sinua kukaan estä.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Fiftari

Jos piratismia ajatellaan niin ne isot kalat uiskentelevat venäjällä, thaimaassa, virossa ja muualla.

Tässä on kyse samasta kuin ihmisoikeuden puolesta vääntäjien suhteen. Saadaan helposti ääntään kuuluviin ja medianäkyvyyttä. Ei yritetäkkään iskeä vaikeampien kohteiden kimppuun.

Se amis joka latailee ilman myyntitarkoitusta on aika pieni tekijä verrattuna niihin jotka tekevät siitä bisnestä.

Kosovossa oli nolliksen tietämillä parikin liikettä jossa oli ihan kauppakeskustyyliin peliosasto mutta jokainen peli oli itse poltettu ja pelien kannet itse printattu. Windowsin hinta oli about 5€ ja pelejä sai kympillä 7kpl. Ja kyllä näit ihan EU alueeltakin löytyy että kuinka paljon sitä tavaraa liikkuu ammattimiesten toimesta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Arvoton

Forumilla pyörii ainakin 2 ammattimaista musiikin tuottajaa.

Marius

( Arvoton: )

Muistelen joistain lähteistä lukeneeni, että levymyynti kaikenkaikkiaan päinvastoin olisi noussut.
Ehkä siten, että kokonaisuuteen lasketaan myös maksullinen lataaminen netistä?

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Simo Hovari

Quote from: crissaegrim on 08.03.2012, 19:29:28
Quote from: Kuvio on 08.03.2012, 19:13:08
Korvaukset.
Viisitoista.

Onko toi aina kaikissa korvausvaatimustapauksissa?
Sakot (jotka ovat siis rangaistus tekemästäsi rikoksesta) vanhenevat viidessä vuodessa, joskin tuomioistuimessa tuomitut sakot muunnetaan vankeudeksi jos niitä ei maksa. Eli pääsee tutustumaan linnaan. Vahingonkorvaukset (siis niille tekijänoikeuksien haltijoille maksettavat biljardin suuruiset korvaukset) vanhenevat lähtökohtaisesti kolmessa vuodessa, mutta tätä aikaa voi velkoja halutessaan jatkaa aina sinne 15 vuoteen saakka.

Voitto Ankka

Terve!

Löyhästi aiheeseen liittyen:

Tuota hyvitysmaksun laitepohjaahan on koko ajan pyritty laajentamaan, esimerkkinä nyt vaikkapa kännyköihin. Minun mielestäni jonkun riittävän merkittävän henkilön pitäisi nyt ehdottomasti tehdä ns. vastaisku ja vaatia hyvitysmaksun poistamista DVD-levyiltä, koska maksulle ei ole enää lain mukaan perustetta.

Tekijänoikeuslain mukaan:
- hyvitysmaksu koskee laillisen kopioinnin aiheuttamia tulonmenetyksiä
- teoksen suojana olevaa "tehokasta teknistä toimenpidettä" ei saa kiertää

Samaan aikaan reaalimaailmassa:
- DVD-levyt on suojattu CSS:llä (Content-Scrambling System)
- Helsingin hovioikeus on jo kahteenkin kertaan todennut, että CSS on tekijänoikeuslain tarkoittama "tehokas tekninen toimenpide"

Looginen loppupäätelmä: DVD-levyjen kopioiminen omaankin käyttöön on kielletty, joten DVD-levyjen sisältämä hyvitysmaksu on perusteeton.

Vähintäänkin tuo asia pitäisi nostaa esille ilmeisesti ensi vuonna alkavassa hyvitysmaksujärjestelmän uudistuksessa.

Ajatuksenani olisi siis muistuttaa oikeudenhaltijoita siitä, että hyvitysmaksun laajentaminen uusille alustoille ja samalla erilaisten kopiointitapojen saattaminen laittomaksi eivät ole toisiaan täydentäviä toimintatapoja, vaan nimenomaan toisensa poissulkevia tapoja!

j.

Whomanoid

Miksi persukansanedustaja Immonen kannattaa piratismia eli kommunismia?
Väärin liputettu!

Simo Hovari

Quote from: Sheogorath on 08.03.2012, 14:34:05
Quote from: Simo Hovari on 08.03.2012, 14:17:42
Mitä sitten?
No joo, mitäpä sillä on väliä säilyykö tieto vai ei. Eihän se tieto ketään kiinnosta. Tuskinpa se tulevia sukupolviakaan kiinnostaa. Ketä nyt historia kiinnostaisi? Antaa hävitä vaan.
Jos tieto jostain koodinpätkästä, eli murto-osan murto-osasta maailmassa olevasta tiedosta jääkin historiaan tallentamatta, niin en pitäisi sitä mahdottomana ongelmana, etenkin kun tuon tiedon oikeuksien haltijalla on täysi oikeus myös "tulla unohdetuksi".

Simo Hovari

Quote from: sivullinen. on 08.03.2012, 16:18:44
Quote from: Simo Hovari on 08.03.2012, 13:00:22
Autovertausta jatkaakseni perustelu on luokkaa "Mulla on oikeus varastaa tämä valmistamasi ja myymäsi auto, koska tulet kuitenkin lopettamaan tämän mallin tuotannon jossain vaiheessa ja jälkipolvilla on oikeus.. öö.. öö.. johonkin."

Autovertailut ovat aina ihan hanurista. Voisin minäkin heittää omani. "Mä menin naarmuttamaan naapurin mersun konepeltiin vitun kuvan. Nyt se perhana on käynyt vetämässä uudet maalit päälle. Missä on mun tekijänoikeudet?" Aineeton omaisuus on vain yksi oikeus verottaa kansaa. Ilmanhengittelyvero - eli henkivero - tai muu vallan avulla kerätty maksu jolla ei ole mitään vastiketta eli vero on mielestäni siedettävä pakko, mutta en käsitä miksi verotus oikeus pitäisi antaa korporaatioille. No onhan meillä jo vanhastaan toinenkin organisaatio joka kerää veroja henkimaailman asioihin vedoten. Veronkerääjiä maailmassa riittää. Yhtään lisää en kaipaisi.
Vitunkuvasi ei todennäköisesti ylitä tekijänoikeuden syntymiselle tarvittavaa teoskynnystä, ts. se ei ole tarpeeksi omaperäinen - jos siis puhutaan ihan siitä perinteisestä kirkkovenettä muistuttavasta vitunkuvasta.   

pekkasuomalainen

Quote from: Whomanoid on 09.03.2012, 13:48:33
Miksi persukansanedustaja Immonen kannattaa piratismia eli kommunismia?

Hevosmiehiltä kuulin että kyseessä on protesti sille että humanistit lukevat tahallaan asiat väärin. Ja ovat olevinaan nokkelia.

Oami

Quote from: Voitto Ankka on 09.03.2012, 12:58:07
Tuota hyvitysmaksun laitepohjaahan on koko ajan pyritty laajentamaan, esimerkkinä nyt vaikkapa kännyköihin. Minun mielestäni jonkun riittävän merkittävän henkilön pitäisi nyt ehdottomasti tehdä ns. vastaisku ja vaatia hyvitysmaksun poistamista DVD-levyiltä, koska maksulle ei ole enää lain mukaan perustetta.

Yleisesti ottaen hyvitysmaksu saisi koskea vain niitä yksittäisiä laitteita, joille tallennetaan tässä puheenalaista materiaalia. Tähän pitäisi saada muutosta. Yllättävää kyllä, vasemmistolainen ministeri Arhinmäki tuntuu kannattavan monikansallisen viihdeteollisuuden tukemista suomalaisten kuluttajien rahoilla.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Simo Hovari

Quote from: kolki on 08.03.2012, 18:17:53
Vertaaminen kaupasta varastamiseen ontuu siinäkin, että kaupan tuotteilla on aina tuotantokustannukset (ostohinta + kaupan kulut), kun taas kopioinnista ei tule valmistuskuluja kenellekkään.
Onhan ohjelmistoilla tai musiikillakin tuotantokustannukset, jotka pitää pystyä myynnillä kattamaan. vai ajattelitko, että ne putkahtavat tyhjästä?

2nd_generation_refugee

Kun kuvaan omalla kamerallani omia lapsiani ja lastenlapsia ja tallennan kuvat jälkipolville katsottaviksi cd- tai dvd-levyille, niin huumepelle muusikko hyppää silloin ruokapöytääni.
Tämä on koko kasettimaksun (tiedän, sille on keksitty tietenkin uusiosana) täysin moraaliton osa.
Hovarille voi sanoa, että aika iso osa kustannuksista putkahtaa tyhjästä.
Onneksi levyjä saa myös muualta kuin Suomesta.
Ja on ihan turha tulla selittämään, että muusikot ym. tarvitsee tuloja. Kyllä varmaan, mutta miksi tulevat syömään minun pöytääni.
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

Whomanoid

Miksi huumepellepiraattinörttikommunistien pitää varastaa työllä ansaittu leipä rehellisten kulttuurin sisällöntuottajien pöydästä? Tekisivät itse omat musiikkinsa, pelinsä ja elokuvansa ja jakelisivat niitä ilmaisiksi toisilleen.

LISÄYS: Kannatan kaikkien tekijänoikeudellisten hyvitysmaksujen ja -verojen poistamista teknisiltä laitteilta ja tallennusalustoilta. Sen sijaan tuomituilta, etenkin ammattimaisilta tekijänoikeuksien rikkojilta perittävien korvausten summaa tulisi päinvastoin korottaa rajusti. Ja jakaa näitä korvauksia myös luoville tekijöille.
Väärin liputettu!