News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-05-13 McDonald'sin kanat halal-teurastetaan (yhdistetty)

Started by maitotyttö, 13.05.2009, 09:47:37

Previous topic - Next topic

lintumies

Miksei tuota nyt voi toteuttaa ihan markkinatalouden ehdoilla? Jos oikeaoppinen halal- teurastus vaatii runsaasti enemmän työvoimaa ja on sata kertaa hitaampaa, niin ei muuta kun tuotteen hinta sen mukaan, ja vaihtoehto myös:

McChicken- haram-purilaisateria 6,90 €
McChicken- halal-purilaisateria 69 €

Joutuu sitä muutkin erikoisruokavaliota noudattavat maksamaan melkein poikkeuksetta ekstraa.
"Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it, and then misapplying the wrong remedies." -Groucho Marx-

LambOfGod

Minun mäkkäriruokailut loppui tähän.

Minun uskonnon vapautta (tai vapautta uskonnoista) loukkaa se, että minun annetaan ostaa jonkun mielikuviushenkilön nimissä rituaaliteurastettua lihaa minun tietämättäni. Minulle ei ole annettu vapautta valita, syönkö halal-teurastettua kanaa vai enkö, koska minulta on pimitetty tieto asiasta.

Mikähän älämölö syntyisi siitä, jos tietoon tulisi, että joku halal-lihana myytävän tuotteen kohdalta paljastuisi, että sitä onkin vuosien ajan siunattu voodoo- tai satanistipapin toimesta?

Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Joosef

Samaa kanaa se on, oli se teurastettaessa Mekkaa kohti ja luritellaan Allaheista, tai vaikkapa Noitavuorelle päin samalla kun joikataan parit riimit Kalevalasta.

QuoteMinun mäkkäriruokailut loppui tähän.

Minä en ole vielä kertaakaan syönyt minkäänsortin kanamömmöjä mäkkärissä, mutta nyt kyllä aloitan. Jos ei muuten niin ainakin vastalauseena tälläisille naurettaville boikoteille. =P

maitotyttö

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa-mcdonaldsin-kanat-teurastetaan-islamilaisittain/146303

Pohjoismaisissa McDonald's-ravintoloissa myytävä kana on teurastettu islamin oppien mukaan, kertoo Kotimaa-lehti.

Mäkkärien kanat toimittaa tanskalainen Lantmännen Danno -yhtiö, joka vie tuotteitaan myös moniin muslimimaihin.

Perinteisessä islamilaisessa halal-teurastuksessa eläimen pää käännetään kohti Mekkaa ja kaulavaltiomo katkaistaan eläimen ollessa tajuissaan. Samalla lausutaan Jumalan nimessä, Allah on suurin -rukous.

McDonald'sin Suomen laatupäällikkö Tiina Partanen sanoo Kotimaa-lehdessä, ettei alihankkijan käyttämä teurastusmenetelmä ole perinteinen islamilainen, koska eläimet tainnutetaan ennen kuin kaulavaltimo katkaistaa.

Aamulehti

req

Lähetin ehkä hiukan liiankin raflaavan palautteen MacDonaldiselle. Katsotaan minkälaista vastausta he uskaltavat antaa, jos uskaltavat. Mainitsin toki myös juutalaisten kosher-lihan jne.
"Propagandan väitteet on suunniteltava tyhmimmän kadunmiehen käsityskyvyn mukaan."
-Joseph Goebbels

Junkkari

Quote from: lintumies on 12.06.2009, 15:29:30
Miksei tuota nyt voi toteuttaa ihan markkinatalouden ehdoilla? Jos oikeaoppinen halal- teurastus vaatii runsaasti enemmän työvoimaa ja on sata kertaa hitaampaa, niin ei muuta kun tuotteen hinta sen mukaan, ja vaihtoehto myös:

McChicken- haram-purilaisateria 6,90 €
McChicken- halal-purilaisateria 69 €

Joutuu sitä muutkin erikoisruokavaliota noudattavat maksamaan melkein poikkeuksetta ekstraa.

Jos halal sapuskasta joutuisi maksamaan enemmän kyseessä olisi hirveä rasismi ja nazizmi.

nimetönkeskustelija

Koska teurastus on muutenkin liukuhihnahommaa, niin rukouskin voisi tulla nauhalta samalla kun kone leikkaa kanoilta päät. Ensin koneen pitää tietysti asetella kanan pää oikeeseen ilmansuuntaan. Ongelmaksihan muodostuu se, että rukous kestää liian kauan. Tollasessa mäkkärin tehoteurastustehtaassahan menee monta kanaa sekunnissa. Nauha pitää siis nopeuttaa siten, että loitsu luetaan kanalle alle puolessa sekunnissa. Se voidaan tietysti tehdä nopeuttamalla nauhaa. Mahtaa kuulostaa hyvältä kun sellanen tiku ja takuääni hokee allahrukousta kolme kertaa sekunnissa. :D Mahtaa kanaa lohduttaa rukous siinä päänleikkaushetkellä.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

ikuturso

Vielä pohdintaa...

Maailmalla muslimit (Ruotsi, Englanti) ovat tiedustelleet mm. pikaruokaketjuilta halal-menyytä. Englannissa on läjä mäkkäreitä ja KFC:itä, jotka mainostavat, että heiltä saa halal-purilaista ja halal-kanaa. He siis täyttävät osan kotimarkkinansa toiveista. Miksei suomen mäkkäri osaa kääntää tilannetta millään tavalla edukseen?

Koska "salatuputtamista" on jo tapahtunut, niin tilanne on vaikea kääntää voitoksi?

Sillä hetkellä kun mäkkäri päätti ostaa danpolta, tai kun danpo päätti palkata muslimin (en tiedä kumpi on tapahtunut ajallisesti myöhemmin) olisi ollut mäkkärinkin hyvä tiedottaa asiasta. Vai tiedottivatko? Kun ihmettelin tämän ketjun lähdeviitteitä, törmäsin islamtieto.com -saitin keskusteluun. Tässä ilmenee, että muslimiveljillä ja -siskoilla tuo halal-lihan käyttö mäkkärissä on ollut tiedossa jo helmikuussa 2007. Eli vaikka lehtien keskustelupalstoilla mitä sanotaan, Homma ei ollut ensimmäinen foorumi, joka tätä kirjoitti. Olimme yli kaksi vuotta myöhässä...
http://www.islamtieto.com/viewtopic.php?t=1038

Tuossa yksi ketju, jossa pohdintaa länsimaisen lihan syöntiin liittyvistä säädöksistä:
http://www.islamtieto.com/viewtopic.php?t=817

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Totuusko?

Quote from: Joosef on 12.06.2009, 15:51:12
Samaa kanaa se on, oli se teurastettaessa Mekkaa kohti ja luritellaan Allaheista, tai vaikkapa Noitavuorelle päin samalla kun joikataan parit riimit Kalevalasta.

QuoteMinun mäkkäriruokailut loppui tähän.

Minä en ole vielä kertaakaan syönyt minkäänsortin kanamömmöjä mäkkärissä, mutta nyt kyllä aloitan. Jos ei muuten niin ainakin vastalauseena tälläisille naurettaville boikoteille. =P

No katohan, niinpä onkin samaa lihaa, kerrohan tuo muslimeillekin. Naurettavampaa on mielestäni se äläwäläbä-rukous teurastuksen aikana.

En halua olla tukemassa islamia edes välillisesti. En halua syödä "siunattua" kanaa minkään uskontokunnan rukousten saattelemana, mutta kaikkein vähiten islam sellaisen. Onneksi Mc-pikaruoalle löytyy myös rukousvapaita vaihtoehtoja.

Martel

Mäkkärin keissi on verrannollinen siihen, että hare krishnat pitävät temppelinsä yhteydessä Helsingissä Govinda's-nimistä paikkaa, jossa tarjotaan intialaisviritteistä kasvisruokaa. Kaikki ruoka on siunattu hare krishnojen uskonnon mukaan. Hare krishnat ilmoittavat asiasta nettisivuillaan, jotta asiakas tietää mitä ostaa. Oletan asiasta mainittavan myös paikan päällä, koska syömään pääsee klubikortin lunastamalla.

Joka tapauksessa olisi asiakasta kohtaan kohteliasta, jos Mäkkäri kertoisi reilusti jo pikaruokapaikan ovella, onko heidän ruokansa kytköksissä muslimien 'siunaukseen'.

henkka

Jokaisella yrityksellä on arvot, Mäccärin arvot on, että islamin-arvot menevät yli muiden uskontojen. Asia selvä. Sinne ei haluta muita.

Maastamuuttaja

Joskus tuntuu siltä, että mitä sadistisemmin eläimet tapetaan, sitä otollisempaa Allahille ja lounastajille.

toumasho

Kyllä minä käyn syömässä McBacon -aterian hyvällä ruokahalulla jatkossakin. Minulla ei ole mitään halal-sianlihaa vastaan. :D
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Sarppi

Quote from: Sami Holmström on 18.09.2009, 19:43:50
Markus Jansson
YLE

QuoteSuomessa McDonalds ei suunnittele palveluja eri uskonnoille. Ketju ilmoittaa, että halal-kanaakin on hankittu vain laatuperustein eikä uskonnollista syistä.

Minullekin olisi ihan sama, jos McDonalds ilmoittaisi, että he haluavat palvella myös uskonnollista vähemmistöämme ja ovat päättäneet tehdä sen niin, että kaikki kana halal-teurastetaan. Mutta miksi pitää salailla ja vielä lopuksi yrittää vängätä, että kyse on vain laatuperusteista? Huokaus.

Nuntius

En halua koskaan syödä kiduttamalla teurastettua halal-lihaa.

Olen nähnyt dokumentin, jossa tainnuttamattoman naudan kaulavaltimo katkaistiin ja eläinparka sätkytteli veren roiskuessa tuskissaan minuutteja kunnes sen sydän pumppasi viimeisen verensä.
Ei rukouksella sinänsä ole minulle merkitystä vaan ajattelen eläimen tuskia sen joutuessa kokemaan kivuliaan kuoleman ihmisen raakuuden ja taikauskon takia.

Meidän tulee Suomessa pystyä torjumaan kaikin tavoin vieraitten kulttuurien raakuuksien rantatuminen tänne.

kaksinaismoralismirules!

Mäkkärin safka on muutenkin mennyt paljon kurjemmaksi. Potaatit oli enne herkullisia ja nyt ne ovat jotain öljyssäkeitettyä potatismåset.

Minä liityn kanssa mielelläni boikotiin Mäkkiä kohtaan. Teen poikkeusen vain siinä kohtaa jos minulla on kauhea nälkä eikä lähipiirissä ole muuta järkevää safkapaikkaa.

Maastamuuttaja

Minun uskontoni kieltää syömästä halal-lihaa. Olen yllättynyt siitä, että mäkkäri ylenkatsoo uskontoni vaatimuksia kertomatta edes siitä.

Onkohan tämä mäkkärin tiedon pihtailu yleismaailmallista? Miten siihen on suhtauduttu Suomen ulkopuolella?

JeeJee

Siunatkoon vaikka joulupukille, mutta voisihan siitä kertoa.

Ja eläimiä ei saa turhaan kiduttaa. Tehokkaita ja nopeita lopetuskeinoja kyllä löytyy.

zhlobik

Mulle on sama vaikka tappaisivat kanansa naimalla. Meikä ei ole aikoihin "mäkkärin" palveluita tarvinnut.

Pöllämystynyt

Linkeissä on eläinaktivistin salaa kuvaamia Kosher-teurastuksia. Samaan tapaan kaula auki kitumaan jätetään myös Halal- teurastettavat. Varsinkin lehmät rimpuilevat täysin tietoisina minuuttaja. Lehmät voivat nousta ylös ja yrittää karkuun, vaikka kaula on avattu ja jotain poistettu veren vuotamisen nopeuttamiseksi.

Ja sitten vielä rabbi käväisee välillä siunaamassa toimituksen. Muslimeilla taas hoetaan Allahia. Sehän varmaan uhreja helpottaakin.

Varoitus: Tämä on erittäin nuivistavaa materiaalia, lähes kaikki joille olen näyttänyt nämä ovat nuivistuneet. Tämä on myös syy, miksi ylläpitäjien ei tule poistaa näitä. Tai katsokaa ainakin nämä ensin itse. Nämä punavihreiden eläinaktivistien videot eivät synkimmissäkään vainoharhoissa leimaa Hommaa, vaan ovat todellinen, asiallinen ja voimakas pointti Homman puolesta. Totuuden voi sanoa kirjallisesti, mutta joskus kuvat kertovat enemmän. Jotain olennaista tästä toiminnasta ei vain voi kertoa sanoin. Se on nähtävä itse.

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=kosher_lamb

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=agri_short

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=agri_long
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

illmaninati

Edelliseen viestiin viitaten. Katsomatta paha olo.
Sananmuunnosvapauden edistämiseksi:
Pentti ulos Tonista!

Mr.Business

Itsekin olen paatunut lihansyöjä, enkä oikein aina jaksa eläinaktivistien valitteluille ja "piiperryksille" lotkauttaa korvaani, mutta videoiden toiminta on kyllä hemmetin typerää. Uskonnon tai yleensäkään minkään muun syyn takia eläinten kidutus ja pitkitetty teurastus on vain tyhmää ja tarpeetonta.

Luulisi, että 2000-luvulla ei uskomusten takia tarvitsisi mitään alkukantaisia uhrimenoja enää liiemmälti toimitella. Mutta ilmeisesti jotkut uskonnot ja uskomukset eivät tosiaan seuraa nykyaikaa, ainakaan länsimaisesta näkökulmasta.

Tinden

Mäkkäri-boikotti jatkuu omalta kohdaltani edelleen. Lisäksi boikotoin kaikenlaista höpö-halalia, kuten vaikkapa kotimainen ruisleivän osottauduttuaan "halal"-tuotteeksi, niin enpä enää osta ko. tuotetta.

Kaikenlainen toiseudenpalvonta yököttää.

Miksi täällä palvotaan vähemmistöjä?

Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Viper

Onko Jussi K. Niemelä tyhmä, ilkeä vai idiootti? (toisin nämä kaikki eivät ole toisiaan poissulkevia)

Minun puolestani kanat ja muut eläimet voidaan teurastaa vaikka Saatanan, Kanadan tai Stalinin puolesta, sillä se ei muuta ruokaa miksikään.

Mutta eläimen kurkun viiltäminen kuuluu pronssiajalle (pahoittelen pronssiajan ihmiset, en usko että edes te ette tehneet niin)... eihän siitä mitään mainita?
Optimists learn English, Pessimists learn Chinese. Realists learn to assemble for war

monokultturisti

Quote from: Maastamuuttaja on 14.06.2009, 20:52:08
Joskus tuntuu siltä, että mitä sadistisemmin eläimet tapetaan, sitä otollisempaa Allahille ja lounastajille.

Tuo sopii täysin yhteen sen käsityksen kanssa, mikä minulla on islaminuskon perimmäisestä luonteesta.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Kelpo Hääppönen

Suomen islamilaisen yhteisön mukaan kärpäsestä ei pidä tehdä härkästä. Heidän mukaan teurastamisen yhteydessä esitettävä rukous ei ole suunnattu lihaan.

- Rukous ei vaikuta itse tuotteeseen. Se on vain aloitusrukous, jonka muslimit tekevät yleensä, kun aloittavat jotakin - kuten bussinkuljettaja aloittaessaan työnsä aamulla, kertoo Abdi-Hakim Yasin.

Jos rukous ei ole suunnattu itse tuotteeseen niin miksi muhamettilaisille ei sitten kelpaa liha kuin liha? ???

Ranskassa tv:n pääkanavilla on hiljattain pyörinyt halal-tuotteiden mainos parhaaseen katseluaikaan.

Miksi mainostaa mitään halal-tuotteena koska "rukoushan ei vaikuta itse tuotteeseen"? ???
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

Uljanov

Quote from: kmruuska on 20.09.2009, 12:53:18
Quote from: monokultturisti on 19.09.2009, 14:38:42

Tuo sopii täysin yhteen sen käsityksen kanssa, mikä minulla on islaminuskon perimmäisestä luonteesta.

Tosin nuo mäkkärin kanat teurastetaan tismalleen samalla tavalla kuin ilmankin rukousta, mutta ehkä se rukous sitten lisää kanaparan kärsimyksiä jotenkin potenssiin tai jotain.

Onko antaa tästä jotain lisäinfoa? Tapetaanko kanat kuiviin valuttamilla myös normaaleissa teurastuksissa? Vai eikö tässä olekaan kyse vanhan koulukunnan halal-teurastuksesta?

monokultturisti

Quote from: Uljanov on 20.09.2009, 13:01:03
Quote from: kmruuska on 20.09.2009, 12:53:18
Quote from: monokultturisti on 19.09.2009, 14:38:42

Tosin nuo mäkkärin kanat teurastetaan tismalleen samalla tavalla kuin ilmankin rukousta, mutta ehkä se rukous sitten lisää kanaparan kärsimyksiä jotenkin potenssiin tai jotain.

Onko antaa tästä jotain lisäinfoa? Tapetaanko kanat kuiviin valuttamilla myös normaaleissa teurastuksissa? Vai eikö tässä olekaan kyse vanhan koulukunnan halal-teurastuksesta?

Mäkkärin/Danpon menetelmässä ei ole kyse alkuperäisestä Halal-teurastuksesta. Asia on käsitelty aiemmin tässä ketjussa. Edellinen kommenttini koski alkuperäistä Halal-teurastusmenetelmää.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.