News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kirja: Compasito – Lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja

Started by Saippuakupla, 20.02.2012, 02:51:24

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

Tällainen tuhti 300 sivuinen opus on ilmestynyt:

Compasito – Lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja  (pdf-tiedoston koko on hulppeat 21 Mt)

Lapsiasiavaltuutetun mediatiedote:

QuoteEväitä lasten ihmisoikeuskasvatukseen

Mediatiedote 8.2.2012

Miten rohkaista lasta asettumaan toisen ihmisen asemaan ja kohtaamaan erilaisuutta? Kuinka auttaa lasta ymmärtämään ihmisoikeuksien merkitystä ja soveltamaan niitä omassa arjessaan? Mistä välineitä opettajalle arvokasvatukseen?

Näihin kysymyksiin vastaa lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja Compasito, joka on juuri ilmestynyt suomeksi. Euroopan neuvoston asiantuntemukseen perustuva teos tarjoaa käytännön harjoituksia arvojen ja erilaisuuden käsittelemiseen lasten kanssa. Lapset oppivat harjoitusten kautta, miten he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa koulunsa ja yhteisönsä hyvinvointiin.

– Lapsen oikeuksien juhlavuonna totesimme, että välineitä ihmisoikeuskasvatukseen on suomeksi liian vähän, lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula kertoo julkaisun taustoista.

– Compasito on käännetty useille eurooppalaisille kielille ja havaittu hyödylliseksi tukimateriaaliksi kasvattajille. Hienoa, että meiltäkin löytyi joukko rahoittajia mahdollistamaan sen julkaiseminen suomeksi.

Yli 300-sivuinen Compasito antaa perustiedot lapsen ihmisoikeuksista ja ihmisoikeuskasvatuksen tavoitteista niin eurooppalaisessa kuin laajemmassa kansainvälisessä perspektiivissä. Kirjan 13 teemaa on taustoitettu oivaltavasti ja erityinen sanasto helpottaa tekstissä esiintyvien oikeudellisten käsitteiden ymmärtämistä ja selittämistä.

Teos sisältää 40 vaikeustasoltaan vaihtelevaa käytännön harjoitusta sekä vinkkejä konkreettisiksi toimintaideoiksi harjoitusten jälkeen. Harjoitukset on suunnattu 6-13-vuotiaille ja ne on testattu käytännössä kasvattajista kootulla kansainvälisellä ryhmällä.

Tarinat ja tilanteet on koottu monista kulttuureista eri puolilta maailmaa, mikä ohjaa lapsia pohtimaan eri lähtökohtia ja rakentamaan vakaata omaa identiteettiä näiden pohdintojen kautta. Monikulttuurinen ja osallistava ote tukee ihmisoikeuskasvatuksen tärkeitä tavoitteita, kuten monimutkaisten käsitteiden ymmärtämistä, parempia ongelmanratkaisutaitoja sekä luovuutta ja käytännöllisyyttä.

Vaikka harjoitukset eivät vaadi niihin osallistuvilta lapsilta erityistaitoja, ohjaajilla on hyvä olla kokemusta epämuodollisen kasvatuksen menetelmistä.  Compasiton menetelmät perustuvat lasten aktiiviseen osallistumiseen ja heidän omiin kokemuksiinsa.  Kysymykset ja jopa ristiriidat nähdään kasvatuksen voimavaroina.

Euroopan neuvoston kanssa yhteistyössä julkaistun oppaan ovat Lasten Keskukselle suomeksi toimittaneet Kaisu Maijala ja Marja-Liisa Tonteri. Julkaisun ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö, Lapsiasiavaltuutetun toimisto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Lastensuojelun Keskusliitto, Suomen Unicef sekä Humanistinen ammattikorkeakoulu.

– Tarkoituksena on tämän vuoden aikana järjestää Compasito-yhteistyötahojen kanssa koulutuksia, joissa lasten kanssa työskentelevät pääsevät perehtymään oppaaseen, Maria Kaisa Aula mainitsee.

http://www.lapsiasia.fi/nyt/tiedotteet/tiedote/view/1578755

Veikko

Taas paksu pumaska niitä tavanomaisia kasvatusasenteita.

Jotain hyvää:
QuoteJoka kerta kun erottelemme ihmisiä ja annamme erilaisille yksilöille ja ryhmille erilaisia oikeuksia ja
velvollisuuksia, meidän pitäisi kysyä, miksi teemme niin. Onko se todella tarpeellista? Hyödyttääkö se
kaikkia? Jos ei, positiivisesta syrjinnästä saattaa itsessään tulla yksi ennakkoluulojen ja ja syrjinnän
ilmenemismuoto.

Ja jotain täysin joutavaa mokutusta:
QuoteMonet ennakkoluulot johtuvat myös siitä, ettei islamia tunneta, vaan monet yhdistävät sen vain terrorismiin
ja tiettyjen maiden ääriliikkeisiin ja politiikkaan. Itse asiassa islam, kuten useimmat uskonnot,
saarnaa suvaitsevaisuudesta, solidaarisuudesta ja rakkaudesta kanssaihmisiin.

Vaan tämänkin tyhjänpäiväisyys jaksaa pyörittää "yhteistyötahoja", koulutuksia ja muuta kallista toimintaa monissa maissa. Yhtä heikot kuin hintavatkin ovat eväät ihmisoikeuskasvatukseen
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Kuvio

Quote from: Veikko on 20.02.2012, 04:51:58
Vaan tämänkin tyhjänpäiväisyys jaksaa pyörittää "yhteistyötahoja", koulutuksia ja muuta kallista toimintaa monissa maissa. Yhtä heikot kuin hintavatkin ovat eväät ihmisoikeuskasvatukseen
Taitavat tahtoa antaa hieman liian ruusuista kuvaa lapsille maailmasta.

Mockba

Olipas viimeisen päälle byrokraattinen pläjäys.

Jos julkaisussa mainitaan vuoden 2003 WHO:n statistiikka valiidina, niin joku toimituskunnassa on ollut takuulaiska. (Ja PDF:ssähän ei näköjään pysty lisäämään linkkejä ulkoisiin dokumentteihin, se olisi kai vaatinut EN:n päätöksen 2418472389/99 antamia valtuutuksia?)

Euroopan ihmisoikeussopimus (lasten versio) on lähinnä huvittava. Lapsonen varmaan nukkuu yönsä rauhassa, kun tietää mm:

Jos toinen henkilö tai viranomainen loukkaa oikeuksiasi,
sinulla on oikeus pyytää apua tuomioistuimelta tai
joltakin muulta oikeuksiasi valvovalta elimeltä.


(s 286)