News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-02-05 IS: Näin ilkivalta poistettiin Pasilan opiskelija-asunnosta

Started by 2011-04-17, 13.02.2012, 00:30:32

Previous topic - Next topic

2011-04-17

"Roskia lattialla, kirjoituksia seinillä ja tupakoitia rapussa. Tässä muutamia ongelmia, jotka olivat arkipäivää Pasilan opiskelija-asuntolassa. Miten ilkivalta saatiin kuriin?"

Näköjään ainakin englanninkielisten käytöstapamuistutusten ja visuaalisten opasteiden avulla. Valaisevia kommentteja kommenttiosiossa.

Ilta-Sanomat

Burkakulttuuri meets saunakulttuuri.

foobar

Luin jokin päivä tuon paperilehdestä ja reaktio oli silmänräpäystäkin nopeampi: opiskelija-asuntoja opiskelijoille, joilla ei ole minkääntasoisia mahdollisuuksia menestyä opinnoissaan, eikä oikeastaan rehellisiä perusteita olla edes maassa. Jutussa kuitenkin yritetään kauttarantain antaa ymmärtää, että suomalainen nuoriso on vaan mennyt rappiolle ja menettänyt täydellisesti halun elää ympäröivän yhteiskunnan, tai edes rakennuksen ehdoilla. Kai jotenkin yritetään uskotella, että englanninkielisyys on vieraanvaraisuutta, ei suinkaan sitä että näin poistetaan ainakin periaatteellisella tasolla se tekosyy, ettei ohjeita ymmärretty.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Mursu

Poistettiinko? Jos se kuva alussa oli lopputuloksesta, niin kyse oli pikemminkin ilkivallan hyväksymisestä.

foobar

Quote from: Mursu on 13.02.2012, 00:38:04
Poistettiinko? Jos se kuva alussa oli lopputuloksesta, niin kyse oli pikemminkin ilkivallan hyväksymisestä.

Eiköhän lopputulokset ole päätetty ennakkoon. Jos realiteetit eivät miellytä, tulkitaan niitä luovasti. (Tässä epäilemättä Aallon arkkitehtiopiskelijoilla ja TAIKkilaisilla on annettavaa; molemmat ovat täysin realiteetti-irronnaista porukkaa.) Ellei tuollaisessa rakennuksessa aleta suorastaan tägittämään seiniä ja räjäyttelemään ilotulitteita käytävissä, asiat voi aina tulkita parhain päin ainakin parin kuukauden seurannan ajan.

Tärkeintä on, ettei ongelmia katsota suoraan silmiin, koska se voi saada ongelmat villiintymään, ja ne voidaan myös samalla nähdä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Suvaitsija

Perinteinen kukkahatun vastaus ilkivaltaan: antautuminen. Jos metelöinnistä ja nurkkiin paskantamisesta annettaisiin palkinnoksi välitön häätö, niin ehkä noilla huligaaneilla olisi jonkinlainen motivaatio noudattaa sääntöjä. nimim. HOAS:in asunnot kokenut, monet valitukset kirjoittanut.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Sunt Lacrimae

- Talossa oli kyllä paljon yhteishenkeä - mutta asukkailta puuttui omistajuuden tunne puuttui. Tämä näkyi ilkivaltana. Talon seiniin kirjoiteltiin, käytävillä poltettiin tupakkaa, roskat jätettiin käytäville eikä kerhotilaa käytetty, kertoo projektissa työskennellyt Janne Salovaara.

Olen itse asunut opiskelijasolussa joskus kun yritin (ilman menestystä) opiskella liiketalouden höpönomiksi, ja voin ainakin allekirjoittaa tämän. Opiskelijakämpissä porukka viihtyy niin lyhyen ajan, että minkäänlaista vastuunottoa on vähän vaikeampi saada aikaiseksi, ja varsinkin soluasuminen on välillä eka oma etappi ties mille äidin hyysäämille asperger-tapauksille joille kämpän kunnossapito on jo itsessään haaste. Porukkaa ei edes kiinnostanut varmistaa, että huonosta lukosta kärsinyt ulko-ovi oikeasti meni lukkoon vaikka parinsadan metrin päässä oli narkkarihoitola.  :facepalm:
Play stupid games, win stupid prizes.

Melbac

Quote from: Sunt Lacrimae on 13.02.2012, 06:12:23

- Talossa oli kyllä paljon yhteishenkeä - mutta asukkailta puuttui omistajuuden tunne puuttui. Tämä näkyi ilkivaltana. Talon seiniin kirjoiteltiin, käytävillä poltettiin tupakkaa, roskat jätettiin käytäville eikä kerhotilaa käytetty, kertoo projektissa työskennellyt Janne Salovaara.

Olen itse asunut opiskelijasolussa joskus kun yritin (ilman menestystä) opiskella liiketalouden höpönomiksi, ja voin ainakin allekirjoittaa tämän. Opiskelijakämpissä porukka viihtyy niin lyhyen ajan, että minkäänlaista vastuunottoa on vähän vaikeampi saada aikaiseksi, ja varsinkin soluasuminen on välillä eka oma etappi ties mille äidin hyysäämille asperger-tapauksille joille kämpän kunnossapito on jo itsessään haaste. Porukkaa ei edes kiinnostanut varmistaa, että huonosta lukosta kärsinyt ulko-ovi oikeasti meni lukkoon vaikka parinsadan metrin päässä oli narkkarihoitola.  :facepalm:
No veikö ne narkkarit sitten sieltä asuntolasta jotain?.Omasta mielestäni toi "ilkivalta" on aika pientä eli aika hiton pienestä noikin jaksaa itkeä.Aika normaalia toimintaa opiskelijoilta imo.Toi seiniin kirjoittelu(jos on tehty tussilla) ei edes välttämättä ole niiden opiskelijoiden tekosia.Itse puhuisin ilkivallasta vasta sitten jos paikkoja on oikeasti hajoitettu ja tehty jotain juttuja tahalteen.

Fiftari

Porukkaa ei edes kiinnostanut varmistaa, että huonosta lukosta kärsinyt ulko-ovi oikeasti meni lukkoon vaikka parinsadan metrin päässä oli narkkarihoitola.  :facepalm:

Tämän voin allekirjoittaa. Työhöni on kuulunut varmistaa asuntoloiden ja yleisen tilojen lukitus. Sitten sellaiset pienet asiat kuten hellojen sekä uunien sammutukset yleensä oli vähintään 3-5 keittiötä jossa oli hellat päällä. Sitten oli kynttilöitä vähän joka tilassa. Hätäuloskäynnit ja palo-ovet auki ulos asti. Ja tästä hommasta tuli asukkailta haukut kun oli kuulemma niin paljon helpompi kulkea käytävillä kun ne rajaavat palo-ovet oli teljetty auki eikä tarvinnut erikseen niitä aukoa.

Tämä eskaloitui niinkin pitkälle että asukkaat kyrpiintyivät yhdellä kerralla niin pitkälle että olivat päästäneet seinäpalopostista rapun märäksi... ja saneeraukseen. Kyseessä ulkomaalaisia opiskelijoita.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

yks vaan

Tämäkin on sellainen asia että koulutus ja käytös kulkeee aika lailla käsi kädessä... itse asuin vuosia Otaniemessä enkä muista mitään vahingontekoa tapahtuneen. Toki opiskelijaelämä ei aina oo niin hiljaista...  ;D
Espoon mamupitoisimpia alueita muuten, jokainen voi omalla kohdallaan miettiä miksi tämä porukkaa ei aiheuta häiriöitä...  8)
Kuka syrjisi minua?

Kanaan

Quote from: yks vaan on 13.02.2012, 07:46:06
Tämäkin on sellainen asia että koulutus ja käytös kulkeee aika lailla käsi kädessä... itse asuin vuosia Otaniemessä enkä muista mitään vahingontekoa tapahtuneen. Toki opiskelijaelämä ei aina oo niin hiljaista...  ;D
Espoon mamupitoisimpia alueita muuten, jokainen voi omalla kohdallaan miettiä miksi tämä porukkaa ei aiheuta häiriöitä...  8)

Otaniemessä tuntuu olevan kiinalaisia, espanjalaisia, pakistanilaisia, iranilaisia ja ainakin yksi libyalainen.

Sunt Lacrimae

Quote from: Melbac on 13.02.2012, 06:54:10

No veikö ne narkkarit sitten sieltä asuntolasta jotain?.Omasta mielestäni toi "ilkivalta" on aika pientä eli aika hiton pienestä noikin jaksaa itkeä.Aika normaalia toimintaa opiskelijoilta imo.Toi seiniin kirjoittelu(jos on tehty tussilla) ei edes välttämättä ole niiden opiskelijoiden tekosia.Itse puhuisin ilkivallasta vasta sitten jos paikkoja on oikeasti hajoitettu ja tehty jotain juttuja tahalteen.

Pari kertaa oli muistaakseni murtauduttu pyöräkellariin, ja erään kerran häädin tuolloin itse sieltä kellarista norkoilemasta pari pillerinjaossa ollutta tapausta. Uskoivat kun mukana oli vanhanmallinen suht jykevää tekoa oleva rattilukko, hieno kodinturvaväline jonka ajonestojärjestelmät ovat ikävä kyllä nykyään tehneet tarpeettomaksi. Sinähän voit majoittaa saman tien Ruusulan asuntolan sekakäyttäjät ja Kalasataman mannet luoksesi asumaan jos ei kerta haittaa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Haima

Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

J. Lannan haamu

Quote from: foobar on 13.02.2012, 00:44:27
Quote from: Mursu on 13.02.2012, 00:38:04

Eiköhän lopputulokset ole päätetty ennakkoon. Jos realiteetit eivät miellytä, tulkitaan niitä luovasti. (Tässä epäilemättä Aallon arkkitehtiopiskelijoilla ja TAIKkilaisilla on annettavaa; molemmat ovat täysin realiteetti-irronnaista porukkaa.) Ellei tuollaisessa rakennuksessa aleta suorastaan tägittämään seiniä ja räjäyttelemään ilotulitteita käytävissä, asiat voi aina tulkita parhain päin ainakin parin kuukauden seurannan ajan.

Tärkeintä on, ettei ongelmia katsota suoraan silmiin, koska se voi saada ongelmat villiintymään, ja ne voidaan myös samalla nähdä.

Loistavaa,

Sattuneesta syystä olen päässyt observoimaan juuri noiden kahden establishmentin johdon käyttäytymistä. Ihan käsittämättömistä aiheista ja perspektiiveistä tuettuja lopputöitä ja tutkimuksia, ja mitä tulee noihin tageihin ja ilotulitteisiin, luulen että kohta on joku maisteriohjelma jolla kerätään rahat pois tutkimalla tagien merkitystä suomalaisessa arkkitehtuuritaiteissa ja designissa. Design factorylla kun pyörii niin anteeksi vaan joskus tulee mieleen joku tarkkisluokan välituntisessio Mönkkösen Penan pajalla... :-\. Tosin parhaat hetket olen saanut ko. paikalla...

Kohta tutkitaan capoeiran merkitystä suomalaiseen underground o.g. skenefenotyyppiin ja aletaan syyllistämään suomalaisia capoeiran juuriin liittyvästä orjuutuksesta. Boooorrinnggg

Edit. Lisäyksinä vielä että työni puolesta olen tietyllä tavalla tekemisissä korkeakoulujen opiskelija-asuntoloiden ja siellä majailevien asukkien kanssa. Tuntuu siltä, että kansainväliset opiskelijat majoitetaan tiettyyn paikkaan omaan porukkaan ja annetaan olla siellä. Monet huomaavat nopeasti, kuinka helppoa täällä on olla vähän miten sattuu. Vaikkakin sääntöjä on, kansioissa, intranetissä...:). No, energian ja jätehuollon kannalta haasteita piisaa, sekä varkauksien ja vandalismin kohdalla myös.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

foobar

Millaisista pakkoliikkeistä pitää kärsiä, etteivät seiniin tussilla kirjoittelut ole tahallista ilkivaltaa?

foobar

Quote from: Kanaan on 13.02.2012, 12:44:20
Quote from: yks vaan on 13.02.2012, 07:46:06

Otaniemessä tuntuu olevan kiinalaisia, espanjalaisia, pakistanilaisia, iranilaisia ja ainakin yksi libyalainen.

Otaniemen profiili muuttuu aikojen muuttuessa. Lähi-itäläisen ja afrikkalaisen näköiset kaverit olivat muistaakseni suuria harvinaisuuksia vielä viitisen vuotta sitten, mutta viime aikoina kun olen kulkenut ohi on bussista sisään tai ulos lapannut näitä "varsinaisen" maahanmuuttajan näköisiä tyyppejä. Euroopan ja Amerikan vaihtarit sekä kiinalaiset ovat sitä perinteikkäämpää kalustoa. (Eivät nekään mitään ongelmattomia ole, varsinkaan kiinalaiset ja eteläeurooppalaiset mammanpojat, mutta harvemmin myöskään tahallisesti ilkivaltaisia.) Intialaiset ja pakistanilaiset ovat hieman tuoreempaa kalustoa.

Muistaakseni Otaniemen kiinalaistiheys on perinteisesti ollut mannerkiinan asukastiheyttä korkeampi.

Jäniksenkäpälä

Quote from: foobar on 13.02.2012, 18:24:40
Muistaakseni Otaniemen kiinalaistiheys on perinteisesti ollut mannerkiinan asukastiheyttä korkeampi.

Muistan erittäin hyvin miten korkealle nämä kiinalaiset tuntuivat arvostavan lahjahevostaan;
omissa valmistujaisissani kiinalaiset kävivät pokkaamassa todistuksensa vähän missä sattuu asuissa -
paras oli verkkareissa. Vieläkin nyppii...
Pu, pu, pu, pu, pu

jupeli

Olen asunut kolmessa opiskelija-asuntolassa ja ilman valvojaa ei hommasta tule mitään. Aina on joku mulkku tai mulkutar yksin tai ryhmineen pilaamassa asiallistena asujien opiskelua metelöinneillään.

Valvoja paikalla ynpärivuorokautisesti ja juopottelusta tai juoppona perseilystä kertaheitolla mäkeen.
Sama koskee huumeitten aiheuttamasta melusta ja myös selvinpäin aiheutetusta hurlumheistä.

KOva kovaa vasten olkoon maahanmuuttaja tai kantis.

PaulR

Noissa vartijana pyörinyt kovistelemassa. Jos johonkin kannattaisi sijoittaa, turva-ala voisi olla harkitsemisen arvoinen.

kuhlmey

Quote from: J. Lanta on 13.02.2012, 17:40:30
Edit. Lisäyksinä vielä että työni puolesta olen tietyllä tavalla tekemisissä korkeakoulujen opiskelija-asuntoloiden ja siellä majailevien asukkien kanssa. Tuntuu siltä, että kansainväliset opiskelijat majoitetaan tiettyyn paikkaan omaan porukkaan ja annetaan olla siellä. Monet huomaavat nopeasti, kuinka helppoa täällä on olla vähän miten sattuu. Vaikkakin sääntöjä on, kansioissa, intranetissä...:). No, energian ja jätehuollon kannalta haasteita piisaa, sekä varkauksien ja vandalismin kohdalla myös.

Jotenkin en nyt tajua yhtälöä. Olin yli kymmenen vuotta sitten Saksassa opiskeluun liittyvässä työharjoittelussa, majoitettuna opiskelijasuntolaan. Meitä oli saman työharjoittelujärjestön (Cimo) "keräämää" porukkaa ympäri maailmaa - Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Britanniasta, Irlannista, Serbiasta, Bosniasta, Sloveniasta, Ukrainasta, Kreikasta, Espanjasta, Brasiliasta, Argentiinasta, Egyptistä, Thaimaasta ja Vietnamista, noin äkkiseltään muisteltuna. En kuullut yhdestäkään tapauksesta, missä paikkoja oltaisiin tämän kansainvälisen porukan taholta hajoitettu tai muuten sotkettu, vaikka opiskelijaelämä olikin paikoin varsin raisua, etenkin viikonloppuisin. Kun muistelen sitä porukkaamme, niin ajatus minkäänlaisesta perseilystä istui todella huonosti siihen väkeen. Ehkä valintakriteerit olivat tuolloin korkeammalla.

Egyptiläisistä (muslimeja toki) sen verran vielä, että pojat lähtivät jopa viikonlopun mökkireissulle meidän muiden kanssa. Eivät koskeneet alkoholiin, mutta eivät tehneet asiasta minkäänlaistaa numeroa. Osallistuivat iltaan kuten muutkin ja tunnelman ollessa holtittomimmillaan pelailivat keskenään korttipelejä yms. Vasta jälkeenpäin totesin jaa eipäs Mohammedilla näkynyt tosiaankaan pulloa kädessä.

foobar

Itselleni on jäänyt mielikuva että opiskelijavaihto ja kansainväliset opiskelijat ovat joidenkin korkeiden päättävien tahojen mielestä nykyään ikäänkuin kehitysavun ja humanitäärisen maahanmuuton ekstensioita. Ne tuovat maahan porukkaa, joka näkyy tilastoissa ja joilla voidaan täyttää kursseja joille ei kotoperäisesti olisi riittävästi hakijoita laatupuutteiden takia. Ja tietenkin heidän pitää asua jossain. Sillä ei ole oikeastaan väliä onko heillä opiskeluun tarvittavia pohjatietoja tai käyttäytyvätkö he edes puoliksi asiallisesti; kunpahan saadaan jotain täytemassaa josta ehkä vielä massiakin, vaikka se oikeastaan siirtyisi oikeasta taskusta vasempaan elinkustannusten sitä vähennettyä. Tuloksena on tällaisia ihmeellisiä "opiskelija-asuntoloita" joissa meno on kuin pakolaiskeskuksessa - pitkälti samoista syistä.

Kun itse pitkään ja hartaasti asuin ja elin Otaniemen soluissa, en juuri keittiöiden siivottomuutta suurempiin kauheuksiin törmännyt. Bilesolut olivat pitkälti erikseen määriteltyjä, ja niiden lähistölle muuttaessaan jokainen nimenomaan tiesi, ja usein halusikin päästä moiseen paikkaan. Ehkä aika kultaa muistot, mutta muistaakseni seinien töhriminen oli jotain mihin ei törmännyt käytännössä lainkaan, kuten myös käytävään yksinkertaisesti jätettyihin roskiin. Vaikka suuri osa porukasta oli sosiaalisilta ja kodinpitotaidoiltaan ehkä vähemmän mairittelevasta päästä, sitä sentään yritettiin. Lopputulos oli ihan OK; pitkän kampusasumiseni ajalta itselläni ei ole juuri mitään aitoa valitettavaa.

Toisaalta; jos laatua halutaan väenväkisin tiputtaa tekemällä Suomen korkeakoulutuksesta jokin universaali ja pääsykriteeritön Lumumban yliopisto, myös opiskelija-asuntojen asukkaiden kyky kunnioittaa ympäristöään laskee. Sitä saa mitä tilaa, mutta valitettavasti maksumiehiksi eivät päätyne ne tilaajat.

Enni

Soluasuminen on ehkä kamalinta mitä tiedän. Ainakin omalla kohdallani oli, kun kokeilin sitä opintojeni alussa vuosia sitten. Muutamia kuukausia pysyi pää kasassa niiden paskassaeläjien kanssa, ja sitten hankin kimppakämpän yksityisiltä markkinoilta kaverini kanssa.

Soluasuminen olisi ihan mahdollista silloin, jos kämppikset olisivat siisteystasoltaan ja muiltakin tavoiltaan vähintään 95 % samanlaisia kuin minä. Itse lähdin solusta, kun en yksinkertaisesti enää jaksanut sitä, kun kämppikseni mm. mädätti ruokiaan keittiössä ja jääkaapissa, eikä milloinkaan tiskannut, siivonnut tai yhtään mitään. Itse olen sellainen siisteysfriikki ja kodinhengetär, että meinasin pariin kertaan tuolla asuessani vetää ranteet auki.

Täällä Tampereellahan on ollut ongelmia vaihtareiden/kv-opiskelijoiden asuttamassa talossa, muistaakseni TOAS: in Lapinkaaressa. Eli siis koko talo on vaihtareille varattu. Lehdissä siitä oli yhteen aikaan paljon, ja paikalla lappasikin milloin vartijoita tai poliiseja.

Onneksi olen saanut asua viimeiset n. pari vuotta todella rauhallisessa ja ihanassa opiskelijayksiössä. Täällä on toisinaan niin hiljaista, että välillä miettinyt, onko mulla naapureita ollenkaan. Toki: tämä ei ole ihan keskustassa, on hyvin rauhallinen, ja taitaa aika kalliskin olla jonkun mielestä, tai tarkemmin sanottuna kallis nimenomaan opiskelijakämpäksi. Mielelläni maksankin vähän enemmän, jos saan elää siistissä ja rauhallisessa ympäristössä ja ennen kaikkea siistikuntoisessa asunnossa, missä opiskeluun ja elämään voi keskittyä kunnolla, eikä tarvitse kuunnella minkään kämppiksen ördäämistä.

Melbac

Quote from: foobar on 13.02.2012, 18:18:56

Millaisista pakkoliikkeistä pitää kärsiä, etteivät seiniin tussilla kirjoittelut ole tahallista ilkivaltaa?
Oletko käynyt itä-pasilassa ikinä?.En pitäisi yhtään ihmeellisenä että siellä on voinut joku muu kuin kyseiset asukaat sotkea tageillaan seiniä.

Simo Hankaniemi

Opiskelija-asuminen on ilmeisesti muuttunut niistä ajoista, kun 1980-1982 asuin silloisen Säästöpankin omistamassa S-oppitalossa Etelä-Haagassa. Paikat olivat siistit ja pysyivät siisteinä. Ainoa epäsäännöllisyys oli, kun samasta solusta pois muuttanut hauholainen teekkari varasti lähtiessään julisteen seinältäni. Toivottavasti näen sen teekkarin vielä joskus jossain, niistäisin nenän rukkasen kanssa. HOAS:in perheasunnossa Malminkartanossa tuli asutuksi 1983-1986. Ei mitään ongelmia siellä. Samassa rapussa asui jokin intialainen pariskunta, se oli harvinaista siihen aikaan.

caamora

Jyväskylän yo-kylässä seinien sotkemisesta yms. ilkivallasta pitivät huolta lähinnä lähiseudun teinit ja viereisen ala-asteen oppilaat. Kansainväliset asukit lähinnä varastoivat maallista omaisuuttaan pitkin seinustoja ja varaston käytäviä, muita ongelmia ei 8 vuoden aikana näiden tiimoilta ilmennyt. Fillareita toki katosi tiivistä tahtia, mutta käsittääkseni kanta-asukkaatkin olivat tiiviisti asialla. Eräs meiltä kadonneista pyöristä päinvastoin löytyi etnisen postia jakavan naapurimme vinkin perusteella. :)

.. Mutta joo, koulutustasolla voi ehkä olla vaikutusta asiaan.

J. Lannan haamu

Quote from: kuhlmey on 13.02.2012, 22:11:48
Quote from: J. Lanta on 13.02.2012, 17:40:30

Jotenkin en nyt tajua yhtälöä. Olin yli kymmenen vuotta sitten Saksassa opiskeluun liittyvässä työharjoittelussa, majoitettuna opiskelijasuntolaan. Meitä oli saman työharjoittelujärjestön (Cimo) "keräämää" porukkaa ympäri maailmaa - Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Britanniasta, Irlannista, Serbiasta, Bosniasta, Sloveniasta, Ukrainasta, Kreikasta, Espanjasta, Brasiliasta, Argentiinasta, Egyptistä, Thaimaasta ja Vietnamista, noin äkkiseltään muisteltuna. En kuullut yhdestäkään tapauksesta, missä paikkoja oltaisiin tämän kansainvälisen porukan taholta hajoitettu tai muuten sotkettu, vaikka opiskelijaelämä olikin paikoin varsin raisua, etenkin viikonloppuisin. Kun muistelen sitä porukkaamme, niin ajatus minkäänlaisesta perseilystä istui todella huonosti siihen väkeen. Ehkä valintakriteerit olivat tuolloin korkeammalla.

Egyptiläisistä (muslimeja toki) sen verran vielä, että pojat lähtivät jopa viikonlopun mökkireissulle meidän muiden kanssa. Eivät koskeneet alkoholiin, mutta eivät tehneet asiasta minkäänlaistaa numeroa. Osallistuivat iltaan kuten muutkin ja tunnelman ollessa holtittomimmillaan pelailivat keskenään korttipelejä yms. Vasta jälkeenpäin totesin jaa eipäs Mohammedilla näkynyt tosiaankaan pulloa kädessä.

Hyviä pointteja!

Aloitetaan CIMO:sta ensin. Juurikin noin kymmenen vuotta suvisaikoinani kävin helsingin cimon toimipisteellä pyrkimysenä päästä (ilmais)työhön ulkomaille. Lähinnä ihan Irlantia tai Azerbaictsania ajattelin. Niillä ei ollut yhtään mitään antaa, tuntui todella vaikealta päästä lähtemään organisaation kautta. Myöhemmin cv:eitä lähettämällä töitä löytyi. Mutta, myöhemmin tutustuin CIMOn organisaatioon ja lähinnä esiin ponkaisi tuo naisvaltaisuus. Varmaan 95 prosenttia naisia, karrikoiden. Ja sitä populaa riitti, kaikki edistämässä monikulttuurisuutta.

Itsehän pääsin myös pariin otteeseen kokemaan ulkomaanvaihtoon liittyvän kiinteistövuokrauspolitiikan. Suomeen tulevat (amk) pääsevät jonojen ohi eli ts. saavat varman asunnon. Lähes samoin oli Hollannissa ainakin tiettyjen oppilaitosten suhteen. Kenties hakupolitiikassa vähän eroja ja hollantilaiset asuntovälitys/vuokrausfirmat oli aika romuna  :-[

Siellä pöllittiin kamaa, 'eurooppalaisella' röyhkeän ammattimaisella tavalla. Vihapuhetta kaikkia eurooppalaisia kohtaan, haha. Piti tosiaan vartija palkata tutkimaan trafiikkia. No, ainakin ne saksalaiset opiskelijat keitä itse tunnen koulumaailmasta ovat hyvin ns. traditionaalisia funktionaalisia saksalaisia. En tunne Saksan puolelta tätä opiskelija-asuntolakulttuuria, voisiko se olla järjestelmällisempi ja toimivampi kuin Hollannissa? Ei hollantilaisissa (dutch student house/international student house/three room student house) tuvissa ihan hirveästi välitetty. Itsekin olin välistä hieman tuuliajoilla mutta aina kovin siisti, avulias ja muut huomioonottava  :roll:

Olisipa kiva tutkia ketkä lähtevät Saksaan vaihtoon  :)

Ehkä pointtina ei ollut vertailla toisaalta ketkä tekevät enemmän, vaan vähän tuoda perspektiiviä siitä kuinka usein ensimmäistä kertaa perheen ulkopuolella asuvat toverimme toimivat ja millaista asuntolapolitiikkaa harjoittavat

Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Eikö tuollaisissa taloissa asu myös keskiasteen opiskelijoita, jotka ovat ottaneet vastaan maksuttoman opiskelupaikan lähinnä vain päästäkseen jostain kehitysmaasta Suomeen? Yhdessä ja samassa huoneessa voi sitten majailla revohkaa enemmänkin. Lisäksi rapuissa viettänee aikaa paikallinenkin nuoriso, joka ei viihdy kotioloissa.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.