News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-02-12 HS:Professori: Luulo lisäaineiden terveysriskistä on järjetön

Started by Oinomaos, 12.02.2012, 16:07:41

Previous topic - Next topic

kekkeruusi

Quote from: Emo on 13.02.2012, 17:22:40
Elimistö kyllä ottaa hyvästä ruuasta kaiken tarpeellisen, ja ylimääräisen erittää pois. Toinen juttu taas sitten on se, ettei nykyinen elintarviketeollisuus tuota kunnollista ruokaa meidän syötäväksemme, vaan lisäaineita ja geenimuunneltua teollisesti valmistettua moskaa.
Ei se ole vain teollisuus, esim. juurikin d-vitamiinia ei voi saada ruoasta tarpeeksi. Kaikkialla planeetalla ei ole myöskään saatavilla luonnossa riittävästi ravinnosta saatavia vitamiineja ja hivenaineita, niin kuin me suomalaisetkin hyvin tiedämme.

Toisaalta kaikkea ylimääräistä meidän elimistömme ei eritä pois, kuten on vaikka A-vitamiinin kohdalla. Muutenhan ei olisi mieltä valittaa lisäaineistakaan.

Emo

Kekkeruusi on mun kaveri  :-*

Vain asiat riitelevät (lisäaineet ja palekysymys/Israel), me ei kekkiksen kanssa koskaan  :)

Haima

Quote from: Emo on 13.02.2012, 17:37:30

Vain asiat riitelevät (lisäaineet ja palekysymys/Israel), me ei kekkiksen kanssa koskaan  :)

No hö! Kai olette edes Teemu Mäen kissarintaman eri puolilla?
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Emo

Quote from: Haima on 13.02.2012, 17:38:46

Milläs puolella se kekkis siinä olikaan? Onko se kissantappajan puolella?  >:(

Joo, en jaksa riidellä yhtään mistään juuri nyt enkä kenenkään kanssa. Oikeasti olen vain tuon otsikon professorin kanssa eri mieltä! Puhtaus tuhoaa ihmiskunnan, likaisempaa olla pitää!

Väittäkää kaikki mitä väitätte, minä kerrankin en väitä vastaan!

Haima

Kyl,lä, Kekkishän on Mäen vannoutunut ystävä, oikein sieluntoveri :)

kekkeruusi

Quote from: Emo on 13.02.2012, 17:45:29

Joo, en jaksa riidellä yhtään mistään juuri nyt enkä kenenkään kanssa. Oikeasti olen vain tuon otsikon professorin kanssa eri mieltä! Puhtaus tuhoaa ihmiskunnan, likaisempaa olla pitää!

Haima yrittää vaan yllyttää meitä riitaan, ilkeä paskiainen kun on. Minä olin Mäkeä vastaan ja Haima kovasti puolusteli.

Haima

Quote from: kekkeruusi on 13.02.2012, 17:52:41

Haima yrittää vaan yllyttää meitä riitaan, ilkeä paskiainen kun on. Minä olin Mäkeä vastaan ja Haima kovasti puolusteli.

No hö! Odotin vähän enemmän huumorintajua; älä ole aina niin tosissasi. Me Emon kanssa lähdemme ei-riitely-siiderille, vaikkapa vain mentaaliselle sellaiselle, kun elämässä on muutakin kuin D-vitamiini Homma-foorumin jossakin ketjussa.

kekkeruusi

Quote from: Haima on 13.02.2012, 17:55:37
Quote from: kekkeruusi on 13.02.2012, 17:52:41

No hö! Odotin vähän enemmän huumorintajua; älä ole aina niin tosissasi. Me Emon kanssa lähdemme ei-riitely-siiderille, vaikkapa vain mentaaliselle sellaiselle, kun elämässä on muutakin kuin D-vitamiini Homma-foorumin jossakin ketjussa.
Ite oot tosissas. Arvasin että kun jätän hymiöt pois niin vejät palkokasvin siemenet nenään. ;D

Marko Parkkola

Quote from: Emo on 13.02.2012, 15:07:25
Epäilyksiä on, että puhdas askorbiinihappo IMEYTYY HUONOMMIN ja tulee myös huonommin elimistön hyväksikäyttämäksi, jos se annetaan puhtaassa muodossa. Kuten synteettinen annetaan. Eli on viitteitä, että pelkkä askorbiinihappo ei riitä, vaan pitäisi olla muitakin aineita (osa tuntemattomia), kuten on vaikka veriappelsiinissa. Eihän siinä ole pelkkää c-vitamiinia

Eikös noissa purkeissa lue "ota ruoan yhteydessä" tms? Nehän ovat sanan mukaisestä lisäravinteita ja monissa lisäravinteissa lukeekin "ei voi käyttää päivittäisen ravinnontarpeen tyydyttämiseen".

Haima

Quote from: kekkeruusi on 13.02.2012, 17:58:45

Ite oot tosissas. Arvasin että kun jätän hymiöt pois niin vejät palkokasvin siemenet nenään. ;D

Ei se mitään, mutta kun nuo tarjoamasi siemenet imeytyvät eri tavalla kuin tavalliset palkokasvin siemenet; niistä puuttuu se lohi ympäriltä!!!!

Brandöt

Quote from: Emo
Jos teistä näyttää faktojen valossa siltä, että nykyihminen elää ja syö terveesti, niin jatkakaa!!! Pilleriä vaan poskeen ja menox!

Niinpä. Ei kukaan toinen voi toisen puolesta sanella, miten tämän tulee elää elämänsä (valitettavaa kansanterveydellisestä näkökulmasta asiaa katsoen) - toivotaan, ettei elämäntyyli kostaudu jossakin vaiheessa.

Tässä yksi tutkimus (ts. sen uutisointi (huomaa Hesarin tyypillinen linja..)) vitamiini- ja ravintolisistä (tätä uutisoitiinkin jokunen aika sitten melko laajasti - ja toki yritettiin selitellä pois päiväjärjestyksestä, eihän tällaista markkinarakoa sovi menettää, eihän).

Tutkimus: Ravinto- ja vitamiinivalmisteista ei juuri hyötyä.

Tässä etenkin mielenkiintoinen poiminta ko. tutkimuksesta:

QuoteErilaisten vitamiini- ja ravintolisävalmisteiden käytöstä ei ole hyötyä yleisten kansansairauksien ehkäisyssä. Sen sijaan joidenkin ravintolisien, kuten monivitamiinien sekä rauta- ja magneesivalmisteiden, jatkuva ja pitkäkestoinen syöminen voi jopa lisätä kuolleisuutta.

Tämä käy ilmi tuoreesta suomalais-amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka aineistona käytettiin liki 39 000 amerikkalaisnaisen tietoja. Naisten elämää on seurattu 1980-luvun puolivälistä lähtien. Naisista 65 prosenttia kertoi syövänsä ravintolisiä.

Emo

Quote from: Marko Parkkola on 13.02.2012, 18:01:02
Quote from: Emo on 13.02.2012, 15:07:25
Epäilyksiä on, että puhdas askorbiinihappo IMEYTYY HUONOMMIN ja tulee myös huonommin elimistön hyväksikäyttämäksi, jos se annetaan puhtaassa muodossa. Kuten synteettinen annetaan. Eli on viitteitä, että pelkkä askorbiinihappo ei riitä, vaan pitäisi olla muitakin aineita (osa tuntemattomia), kuten on vaikka veriappelsiinissa. Eihän siinä ole pelkkää c-vitamiinia

Eikös noissa purkeissa lue "ota ruoan yhteydessä" tms? Nehän ovat sanan mukaisestä lisäravinteita ja monissa lisäravinteissa lukeekin "ei voi käyttää päivittäisen ravinnontarpeen tyydyttämiseen".

Kyllä. Valmistajakin myöntää, että yksinään niillä ei tee mitään!

Minä otan D-vitamiinia moninkertaista yliannosta, se onkin sitten ainoa lisäravinne mitä käytän. Minisun (mainostan).

Ja mentaalisiiderikin maistuu (Haimako sitä nyt tarjosi?), kiitos kovasti!  :)  VHH, siinäpä muuten kova juttu!!

Mansikka

Quote from: Brandöt on 13.02.2012, 18:07:52
Quote from: Emo
Jos teistä näyttää faktojen valossa siltä, että nykyihminen elää ja syö terveesti, niin jatkakaa!!! Pilleriä vaan poskeen ja menox!

Niinpä. Ei kukaan toinen voi toisen puolesta sanella, miten tämän tulee elää elämänsä (valitettavaa kansanterveydellisestä näkökulmasta asiaa katsoen) - toivotaan, ettei elämäntyyli kostaudu jossakin vaiheessa.

Tässä yksi tutkimus (ts. sen uutisointi (huomaa Hesarin tyypillinen linja..) vitamiini- ja ravintolisistä (tätä uutisoitiinkin jokunen aika sitten melko laajasti - ja toki yritettiin selitellä pois päiväjärjestyksestä, eihän tällaista markkinarakoa sovi menettää, eihän).

Tutkimus: Ravinto- ja vitamiinivalmisteista ei juuri hyötyä.

Tässä etenkin mielenkiintoinen poiminta ko. tutkimuksesta:

QuoteErilaisten vitamiini- ja ravintolisävalmisteiden käytöstä ei ole hyötyä yleisten kansansairauksien ehkäisyssä. Sen sijaan joidenkin ravintolisien, kuten monivitamiinien sekä rauta- ja magneesivalmisteiden, jatkuva ja pitkäkestoinen syöminen voi jopa lisätä kuolleisuutta.

Tämä käy ilmi tuoreesta suomalais-amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka aineistona käytettiin liki 39 000 amerikkalaisnaisen tietoja. Naisten elämää on seurattu 1980-luvun puolivälistä lähtien. Naisista 65 prosenttia kertoi syövänsä ravintolisiä.

Brandöt: tuossa tutkimuksessa ei huomioitu sick user effectiä, joten romukoppaan. Ja suomen osalta tutkimusta johtanut ravitsemustieteilijä sanoo itse, että ei tiedetä mistä kuolleisuus johtui.

Lunoir

Sanotaan nyt vielä loppukaneetiksi, että jos ihmisen olisi määrä saada vitamiininsa ja muut aineksensa purkista, ihminen syntyisi purkki kädessä. Olisi syntynyt jo 5000 vuotta sitten. Vaan ei synny.

No eh, jos ihmisen olisi määrä kyetä tarttumaan vasaraan ja tehdä pikkutarkkaa käsityötä niin ihminen olisi syntynyt peukalo kädessä. Olisi syntynyt jo 5-6 miljoona vuotta sitten. Vaan ei syntynyt. Ei ihminen syntynyt astmapiippukaan suussa tai perse vessanpöntöllä.

Helppoahan se olisi jos saisi kaiken tarvittavan päivittäisestä arkiruoasta, mutta kun jos ei saakaan, niin onneksi meillä on länsimainen TIEDE ja pilleripurkit.

Emo

Quote from: Lunoir on 13.02.2012, 18:21:06
Sanotaan nyt vielä loppukaneetiksi, että jos ihmisen olisi määrä saada vitamiininsa ja muut aineksensa purkista, ihminen syntyisi purkki kädessä. Olisi syntynyt jo 5000 vuotta sitten. Vaan ei synny.

No eh, jos ihmisen olisi määrä kyetä tarttumaan vasaraan ja tehdä pikkutarkkaa käsityötä niin ihminen olisi syntynyt peukalo kädessä. Olisi syntynyt jo 5-6 miljoona vuotta sitten. Vaan ei syntynyt. Ei ihminen syntynyt astmapiippukaan suussa tai perse vessanpöntöllä.

Helppoahan se olisi jos saisi kaiken tarvittavan päivittäisestä arkiruoasta, mutta kun jos ei saakaan, niin onneksi meillä on länsimainen TIEDE ja pilleripurkit.

No tulepa sinä sitten onnelliseksi länsimaisella tieteellä ja pillereillä. Ja jos ei muuten onnistu, niin heitä aamuisin huiviin yksi onnellisuuspilleri.

Lunoir

Quote from: Emo on 13.02.2012, 19:02:02

No tulepa sinä sitten onnelliseksi länsimaisella tieteellä ja pillereillä. Ja jos ei muuten onnistu, niin heitä aamuisin huiviin yksi onnellisuuspilleri.

Niin, no jos viisas luonto viisaudessaan antaa mulle luonnollisen aivokasvaimen niin ainakin minulla on jotakin johon nojautua. Mutta sehän on aivan eri asia kuin sinä ja sinun luonnollisesta ruoasta luonnollisesti saatavat luonnolliset vitamiinit ja molekyylibiologiatietämys  ;D

foobar

Siihen että kyetään keksimään ajatus luonnollisesta tilasta jossa asiat ovat hyvin tarvitaan ihminen. Sellaista luontaista tilaa kun ei esiinny, ainakaan millään ihmisiin vetoavalla "hyvyyden" käsitemittarilla mitaten.

Mikäli palaamme esim. aikakauteen ennen teknologiaevoluution alkua, olemme oleellisesti ihmisapinoiden keskuudessa. Vaikka ne luontodokumenteissa voivatkin näyttää harmonisilta ja onnellisilta otuksilta, käytännössä yksikään täysjärkinen ihminen ei vaihtaisi elinolojaan niiden kärsimiin ongelmiin: stressiä aiheuttaviin sairauksiin, petoihin ja luonnonvoimien armoilla tapahtuviin onnettomuuksiin, joista ei voi läheskään aina parantua. Kaiken lisäksi nykyihmisellä olisi tällaisessa elinympäristössä pirun tylsää eikä todennäköisesti edes ravinto olisi teknologian myötä kehittyneelle otukselle kovinkaan otollista. Ensimmäinen teko, jonka aivojaan käyttävä nykyihiminen tällaisessa ympäristössä tekisi, olisi alkaminen ihmiseksi. Se olisi "luonnollisuuden" loppu.

Pidän siis (ainakin valtaosaa) elintarvikkeiden lisäaineista teknologiaevoluution luonnollisena kehitysvaiheena. Purismia voi toki kuka tahansa harrastaa, mutta mihin vedetään raja? Sata vuotta sitten vallinneisiin oloihin? Muhammedin aikoihin? Jeesuksen aikoihin? Aatamin aikoihin? Vai kenties siihen apinaihmiseen, josta ponnistimme?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

PaulR

Eräässä dokkarissa haastateltiin harmaantunutta naishistorioitsijaa.

-Missä ajassa haluaisit elää?

-Tässä. Eiköhän meillä aika paljon paremmin pyyhi, kuin aiemmilla sukupolvilla.

Emo

Quote from: Lunoir on 13.02.2012, 20:59:40

Niin, no jos viisas luonto viisaudessaan antaa mulle luonnollisen aivokasvaimen niin ainakin minulla on jotakin johon nojautua. Mutta sehän on aivan eri asia kuin sinä ja sinun luonnollisesta ruoasta luonnollisesti saatavat luonnolliset vitamiinit ja molekyylibiologiatietämys  ;D

Katsotko itse hallitsevasi ihmisen molekyylitasolla niin kattavasti, että sinulla on varaa moiseen ylimielisyyteen?

Emo

Googlatkaa sanalla flavonoidit. Se eräskin joka aivokasvaimen tiimoilta aikoi tukeutua kovaan medisiinaan, kannattaa hänenkin syödä ennaltaehkäisevästi c-vitamiinit marjojen muodossa, ei pillereinä.

http://terveyshymy.fi/terveysuutiset/flavonoidit-uutta-tietoa-syopaa-ehkaisevasta-vaikutuksesta

QuoteFlavonoidien syöpää ehkäisevästä vaikutuksesta on saatu uutta merkittävää tietoa. Flavonoideihin lukeutuvan fisetiinin on havaittu estävän syöpäsolujen jakautumista ja lisäävän syöpäsolujen kuolemaa.

VTT:n, Turun yliopiston ja Suomen Syöpäinstituutin Säätiön tutkijoiden löydöksen uskotaan edistävän syöpälääkkeiden kehitystä.

Flavonoidit ovat kasvikunnan tuotteissa kuten marjoissa, vihanneksissa ja hedelmissä esiintyviä yhdisteitä, joilla on todettu olevan myönteisiä terveysvaikutuksia.

Tutkimustulos antaa merkittävää tietoa flavonoidien toimintamekanismeista solutasolla. Tähän saakka niiden solunsisäiset vaikutukset ovat olleet pääosin tuntemattomia.

Tutkimuksessa VTT:n erikoistutkijan, dosentti Marko Kallion johtama tutkimusryhmä etsi uusia solujakautumiseen vaikuttavia luonnonyhdisteitä yli 1500 yhdisteen joukosta. Tehokkain tunnistettu yhdiste oli fisetiini-niminen flavonoidi, jota on muun muassa marjoissa, hedelmissä ja punaviinissä.

Tutkimusryhmä havaitsi, että fisetiini estää syöpäsolun normaalin jakautumisen ja tuottaa kromosomitason virheitä lisäten syöpäsolujen kuolemaa. Fisetiinin havaittiin estävän syöpäsoluissa tietyn entsyymin, Aurora-B -kinaasin, normaalia toimintaa, jolloin solujen jakaantuminen häiriintyy.

Tutkijoiden mukaan löytö on merkittävä, sillä Aurora-B on keskeinen solujaon säätelijä. Entsyymin toimintaan vaikuttaminen on tärkeä uusien syöpälääkkeiden kehityskohde useassa lääkeyrityksessä.

Käynnissä olevissa jatkotutkimuksissa dosentti Kallion ryhmä pyrkii selvittämään, voidaanko fisetiinin syöpäsoluja tuhoavaa vaikutusta tehostaa ja onko yhdiste korkeina pitoisuuksina haitallinen normaaleille soluille.

Tutkimustulokset on julkistettu tiistaina ilmestyneessä Carcinogenesis-lehdessä.

Ja taas saa kovaa kyytiä tuo professori Heinosen näkemys, että molekyylit pitää syödä puhtaina.

QuoteHeinosen mukaan on menty hakoteille. Hänen mielestään esimerkiksi puhdas väriaine on jopa turvallisempi kuin värillinen kasviuute, jota ei ole testattu.

"Mitä puhtaampana aine on käytössä, sitä turvallisempaa se on. Silloin tiedetään, ettei siinä ole mitään jäämiä", hän selventää.

Joo, ei ole mitään "jäämiä". Poistetaan vaan kaikki kasviuutteen ainesosat, ties mitä vielä tuntemattomia yhdisteitä siellä on, jotka voivat vaikka tuhota syöpäsoluja. Syödään kaikki synteettisen puhtaana. Ollaan erityisen tarkkoina, ettei vain saada sisuksiimme mitään "jäämiä".

Emo

Tuo Brandötin löytämä linkki on hyvä. Noita tuollaisia vain löytyy hyvin niukasti, ja syynkin meistä monet arvaavat.

Mutta kuten sanottu, olen Lääkärilehdestä lukenut jopa pikku-uutisen, jossa lasten d-vitamiinilisän oli todettu lisäävän joitain allergioita tai jotenkin vaikuttavan haitallisesti immunologiseen kypsymiseen. En löytänyt googlaamalla. Muistan kun kauhistuin, oma tenava oli juuri silloin melko pieni ja miehen kanssa olimme juuri keskustelleet vitamiinilisien tarpeesta.

Että jopa d-vitamiinistakin on pillerimuodossa ristiriitaista tietoa olemassa, ja d-vitamiinia nyt yleisesti kai pidetään kuitenkin tärkeimpänä pillerinä mitä popsia.

Kuvio

Quote from: Emo on 13.02.2012, 22:10:11
Tuo Brandötin löytämä linkki on hyvä. Noita tuollaisia vain löytyy hyvin niukasti, ja syynkin meistä monet arvaavat.

Mutta kuten sanottu, olen Lääkärilehdestä lukenut jopa pikku-uutisen, jossa lasten d-vitamiinilisän oli todettu lisäävän joitain allergioita tai jotenkin vaikuttavan haitallisesti immunologiseen kypsymiseen. En löytänyt googlaamalla. Muistan kun kauhistuin, oma tenava oli juuri silloin melko pieni ja miehen kanssa olimme juuri keskustelleet vitamiinilisien tarpeesta.

Että jopa d-vitamiinistakin on pillerimuodossa ristiriitaista tietoa olemassa, ja d-vitamiinia nyt yleisesti kai pidetään kuitenkin tärkeimpänä pillerinä mitä popsia.
Ei välttämättä kannata kalaakaan heille syöttää koska järvet on jo riittävän saastuneita ja itämerikin kohta.
Pitäisi tuoda jäissä kalaa jostain kaukaa jossa ei vielä ole. Onhan se pillerikin yhtä saastunut jos samasta paikkaa on.

foobar

Jaa että tietoa pimittävä salaliitto. (?)

Olisiko mitenkään mahdollista, että maailma on yksinkertaisesti epätäydellinen ja ristiriitainen paikka, kun siitä yritetään tehdä johtopäätöksiä yliyksinkertaistavien prosessien kautta? Ei yksittäisille molekyyleille tai molekyylikoktaileille olla maailman alussa annettu "hyvä-paha" -leimoja jumalallisesta käskystä. Jopa ihmisen ja kissan välillä on eroja siinä, mitkä aineet ovat niille vitamiineja, ja mitkä aineet myrkkyjä. Se, että jostain niin monimutkaisesta asiasta kuin vitamiinin kaikista vaikutuksesta ihmisen elimistön tilaan on ristiriitaista tietoa on pikemminkin merkki siitä, että tietoa on kerätty kuin siitä, että on tahoja jotka yrittävät pimittää totuuksia tai levittää valheita. Esimerkkinä mainittakoon nikotiini, joka parantaa muistin toimintaa, mutta toisaalta aiheuttaa riippuvuutta, joka taas varsinkin tupakan muodossa aiheuttaa keuhkojen tervautumisen ja edesauttaa ennenaikaista kuolemaa. Tai kofeiini, joka julistettiin jopa kieltoon aiempina aikoina (puhumattakaan hamppumiesten vertauksista, joissa kahvi ja alkoholi ovat kaiken pahan lähteitä), mutta joka on kiistämättä hyödyllinen apu vauvojen hengitysvaikeuksien hoidossa. Ja tietenkin meillä on suola, jota ilman emme hirveän näppärästi pärjää, mutta jota suuri osa nauttii aivan liikaa.

Useissa näistä skenaarioista sekä positiiviset että negatiiviset vaikutukset ovat läsnä yhtä aikaa. Ei meillä ole mitään lisäainemonopolia joka syöttää meille voittonsa maksimoinniksi syanidia. Se olisi yksinkertaisesti huonoa bisnestä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

foobar

Quote from: Emo on 13.02.2012, 22:03:03
QuoteHeinosen mukaan on menty hakoteille. Hänen mielestään esimerkiksi puhdas väriaine on jopa turvallisempi kuin värillinen kasviuute, jota ei ole testattu.

"Mitä puhtaampana aine on käytössä, sitä turvallisempaa se on. Silloin tiedetään, ettei siinä ole mitään jäämiä", hän selventää.

Joo, ei ole mitään "jäämiä". Poistetaan vaan kaikki kasviuutteen ainesosat, ties mitä vielä tuntemattomia yhdisteitä siellä on, jotka voivat vaikka tuhota syöpäsoluja. Syödään kaikki synteettisen puhtaana. Ollaan erityisen tarkkoina, ettei vain saada sisuksiimme mitään "jäämiä".

Väriainetta käytetään vain ja ainoastaan sen värin vuoksi. Siksi on täysin relevanttia ajatella, että hyvin testattu ja väriainetarkoituksessa käytetty lisäaine on parempi vaihtoehto kuin sekasoppa, jonka tasalaatuisuudestakaan ei ole usein takeita. Jos sitten tavoitellaan jotain muuta, pitää käyttää muita aineita, jotka usein ovat jopa suoraan luonnosta peräisin.

Kukaan joka syö punaisia marjoilta maistuvia nallekarkkeja tuskin ajattelee, että näistä mä nyt saan päivittäisen flavonoidi- ja vitamiiniannokseni. Tällaisissa paikoissahan näitä väriaineita käytetään (vaikka toisaalta onhan siellä montaa muutakin kemikaalia). Itselleni niiden nallekarkkien syömättömyyteen riittää syyksi se, että se on vaan typerää puuhaa - väriaineiden luonnollisuudella ei asian kanssa ainakaan ole mitään tekemistä. Jään odottamaan sitä, kun joku tuo meille myyntiin valemustikat ja -puolukat, katsotaan sitten uudelleen.

Marko Parkkola

No tulepa sinä sitten onnelliseksi länsimaisella tieteellä ja pillereillä.

Sieltä se oikea motivaattori keskustelulle ilmaantuikin. Odotinkin jo. Eiköhän tämä ole taputeltu.

Farrow

"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

foobar

Quote from: Farrow on 13.02.2012, 23:21:21
Quote from: foobar on 13.02.2012, 23:00:22
Jään odottamaan sitä, kun joku tuo meille myyntiin valemustikat ja -puolukat, katsotaan sitten uudelleen.
Fake blueberries pervade cereals, muffins, bagels; 'Blueberries' are actually oils, dyes, gums
Fake blueberries abound in food products
Blueberry Imposters: Fake Blueberries Are Everywhere

Eipä taida olla kyse valemustikoista siinä mielessä millaisiksi ne itse ajattelisin (vrt. "valetohtori"), ts. niin pitkälle mustikalta näyttäviä, mustikalta maistuvia ja mustikalta tuntuvia pallukoita, ettei niitä pystyisi ilman syömistä ja tunnustelemista erityisempää perehtymistä mustikoista erottaa.

dothefake

Katsokaapa pakurikäävän ORAC-lukua verrattuna mustikkaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Farrow

Quote from: foobar on 13.02.2012, 23:37:23
Quote from: Farrow on 13.02.2012, 23:21:21
Quote from: foobar on 13.02.2012, 23:00:22
Jään odottamaan sitä, kun joku tuo meille myyntiin valemustikat ja -puolukat, katsotaan sitten uudelleen.
Fake blueberries pervade cereals, muffins, bagels; 'Blueberries' are actually oils, dyes, gums
Fake blueberries abound in food products
Blueberry Imposters: Fake Blueberries Are Everywhere

Eipä taida olla kyse valemustikoista siinä mielessä millaisiksi ne itse ajattelisin (vrt. "valetohtori"), ts. niin pitkälle mustikalta näyttäviä, mustikalta maistuvia ja mustikalta tuntuvia pallukoita, ettei niitä pystyisi ilman syömistä ja tunnustelemista erityisempää perehtymistä mustikoista erottaa.
Joo, no en ihmettelisi jos sellaisiakin olisi jossain...

Kyllä tuo silti osoittaa sen, että elintarviketeollisuudessa ei läheskään aina voi uskoa näkemäänsä/maistamaansa, vaan kannattaa tosiaan ne tuoteselosteet lukea. Tai siis, itse sitä suosittelen, varsinkin jos on allergioita/migreeniä/selittämättömiä vatsakipuja/ruuansulatusongelmia tms. Tietysti jos on ns. "rautainen vatsa" ja kaikki toimii kunnolla ja ei ole yliherkkä millekään, niin ei kai siinä välttämättä tule tarvetta asioihin perehtyä.

Uskoisin että esim. pahoista allergioista kärsivien lasten vanhemmat ovat usein vähintään yhtä luotettava tietolähde kuin monet "virallisen tahon" teettämät tutkimukset.
Tai ylipäätään sellaiset ihmiset jotka ovat mainitsemistani vaivoista paljon kärsineet. Kun sitten lähtee testailemaan ja kokeilemaan että mikä itselle sopii ja mikä ei, ja mistä ongelmat saattava johtua, niin voi tulla esiin sellaisiakin yllätyksiä että esim. natriumglutamaattia sisältävien tuotteiden jättäminen pois ruokavaliosta parantaakin migreenin tms. (tuosta on paljon keskustelua netissä).
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Mansikka

Quote from: Emo on 13.02.2012, 22:10:11

Linkki ehkä kiva, sisältö huono. Tutkimus on epidemiologinen eli ei osoita kausaatio juuri milloinkaan, ainakaan vahvasti, lisäksi sick user effectiä ei huomioitu eikä linkin takaa löytyvä Jaakko Mursu itse väitä, että ravintolisät aiheuttavat kuolleisuutta, sillä jopa hänen mukaansa kuolleisuuden syitä ei tuon tutkimuksen perusteella tiedetä eikä siis myöskään ravintolisien käytön ei-hyötyä.

Kun ei ole kontrolliryhmää emme voi tietää kuinka huonosti menisi samoilla ongelmilla tai hyvyyksillä olevien ihmisten elämä ilman ravintolisiä.

Jahas.

Koska lääkärilehti on erityisen tärkeä tiedonlähde sinulle, niin tässä pääkirjoitus lääkärilehdestä, jossa lastenlääkäri vaatii suurempaa D-vitan annostelua lapsille:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Esimerkiksi nämä tutkimukset sanovat, että juuri lasten allergioiden ehkäisyyn tarvitaan D-vitamiinia:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2133.2010.10147.x/abstract;jsessionid=385F80E6AAF6DE3BD7054F31327110C4.d03t02
http://www.nutraingredients.com/content/view/print/610522

Lapset tarvitsevat tutkimuksen mukaan D-vitamiinia myös vaikkapa masentumattomuuteen ja valtimoiden toimintaan:
http://www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/AHA/29775
http://www.bristol.ac.uk/alspac/news/2012/42.html

D-vitamiinista ei ole haittaa immuunipuolustukselle vaan sitä tarvitaan immuunipuolustuksen ylläpitoon:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22221438

USA:n endokrinologiyhdistyksen mukaan vastasyntyneet voivat syödä 50 mikrogrammaa D-vitamiinia, (vähintää tulee kuitenkin syödä 10 mikrogrammaa) ja yksivuotiaat voivat syödä 100 mikrogrammaa D-vitamiinia (vähintään 15 mikroa): http://www.prweb.com/releases/prweb2011/6/prweb8533112.htm
(Edit: linkissä käytetty lyhenne IU tarkoittaa kansainvälistä yksikköä ja 1000 IU on 25 mikroa.)

Kenenkään ei tarvitse pelätä D-vitan yliannostusta, ei edes lasten.

Lisätään nyt vielä, että viime vuosisadan alussa Suomessa lasten suositus oli 100 mikroa eikä haittavaikutuksia todettu. Koko maapallolla ei ole yhtään tieteen dokumenttia haittavaikutuksista alle 200 mikron päiväannoksilla.