News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

Started by hoxpox, 03.02.2012, 21:24:18

Previous topic - Next topic

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

kyllä
107 (32.3%)
ei
188 (56.8%)
en tiedä
36 (10.9%)

Total Members Voted: 331

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: kmruuska on 04.02.2012, 19:00:41
Oikeastihan tämä on loistava idea ja tietysti on hauska lukea miten normaalisti hyysäämisestä äbäläwäbälöivät huutavat kauhuissaan lakia ja järjestystä apuun kun ruokaa tarjotaan ilman viranomaisvalvontaa...

Minä kyllä arvostan suomalaista lainkuuliaisuutta ja ymmärrän hyvin, miten yleistä oikeustajua loukkaa, jos laki ei ole kaikille (aina) sama. Moni kehitysmaa kehittyisi hetkessä, jos saataisiin aikaan jonkinlainen järjestys, josta ei saisi lipsahdella. Hyysääminen taas on juuri sitä, että osalle porukasta annetaan etuja ja etuoikeuksia, mikä pahimmillaan johtaa Suomen kehitysmaalaistumiseen.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

MW

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 04.02.2012, 19:13:27
Oikeastihan tämä on loistava idea ja tietysti on hauska lukea miten normaalisti hyysäämisestä äbäläwäbälöivät huutavat kauhuissaan lakia ja järjestystä apuun kun ruokaa tarjotaan ilman viranomaisvalvontaa...

Minä kyllä arvostan suomalaista lainkuuliaisuutta ja ymmärrän hyvin, miten yleistä oikeustajua loukkaa, jos laki ei ole kaikille (aina) sama. Moni kehitysmaa kehittyisi hetkessä, jos saataisiin aikaan jonkinlainen järjestys, josta ei saisi lipsahdella. Hyysääminen taas on juuri sitä, että osalle porukasta annetaan etuja ja etuoikeuksia, mikä pahimmillaan johtaa Suomen kehitysmaalaistumiseen.

Tasan samaa mieltä. Jos se on kerran keskiviikkona, olkoon sitten aina ja kaikille. Ostaja varokoon.

nuiv-or

Sinun tulisi ymmärtää että "etniset", kuten jotkut keskustelussa tietyn värisiä tai tietyn uskonnon piiristä jollain tavoin kotoisin olevia kutsuvat, nimenomaan näyttäytyvät monille alituiseen pahantahtoisina ja ilkeinä ja elleivät nyt juuri ole 24/7 pahoja niin ainakin täysin välinpitämättömiä siitä miten vääräuskoisen koiran käy. Kun tällaisesta ajatusmaailmasta ponnistaa alkaa ravintolapäivä kuulostaa suunnilleen Pitkien Puukkojen Yöltä SA:laisen korvissa.

Pitkien puukkojen yö tasoittaisi sopivasti ravintolapäivää.

Miksi sivut ovat englanniksi? Eivätkö nettisivut syrji lukutaidottomia hätää & vainoa pakenevia? EB:lle tehtävä...

QuotePekka goes ravintolapäivä

12-17·Torikatu 30, 80100 Joensuu, Finland
·4 €
·For 40
customers· Jussi Airaksinen
·Yesterday

Cafe · Indoors · Tarjolla on Pekka-hypen ohella karjalanpiirakoita munavoilla ja tulevan valtiopäämiehen puolison kotimaasta, Ecuadorista, cevicheä. Kuulemma mokkapalojakin on kahvin painikkeeksi. Tervetuloa Joensuun kansalaistalolla

QuotePekka-kahvila Rovaniemellä

11-14·Valtakatu 22, 96200 Rovaniemi, Finland
·2 €
·For 100
customers· Sari Hänninen
·Yesterday

Cafe · Indoors · La 4.2. klo 11-14 Valtakatu 22, Rovaniemi Menu Linssikeitto 2€ Sämpylä & levite tai sienisalaatti 2€ Kahvi, tee tai kuuma mehu & pulla tai pikkuleipä 2€ Makea leivonnainen 2€ Suolainen leivonnainen 2€ Tuotto tukee Haaviston kampanjaa Rovaniemellä. Lisätiedot ja lahjoitukset: Sa ...

QuoteLuomuravintola Haavisto

17-20·Vuorikatu 14, 15110 Lahti, Finland
·2 €
·For 50
customers· Lahden Vihreät Nuoret ry.
·Yesterday

Cafe · Indoors · Lahden Vihreät Nuoret ry. järjestää kansainvälisen Ravintolapäivän kunniaksi Luomuravintola Haaviston tänä lauantaina 4.2. klo 17-20 Elokolossa osoitteessa Vuorikatu 14. Tarjolla salaatteja, keittoja ja vegepiirakoita sekä tuoretta sämpylää, jälkkäriksi omppupiirakkaa ja teetä tai kahv

QuoteNOODLE BAR PEKKA

11-16·Keltasirkunkatu 11, 50190 Mikkeli, Finland
·6 €
·For
80 customers· Tiia Rautio
·Yesterday

Cafe · Ravintolapäivän kunniaksi Cafe Haavisto esittelee... NOODLE BAR PEKKA Itämaisia makuelämyksiä nuudeleiden ja riisiruokien merkeissä. Annokset vain 5/6 euroa kappale. Avoinna 11-16 tai niin kauan kuin ruokaa riittää. Lämpimästi tervetuloa! Menu: EggNoodles & Vegetables (Paistettuja munanuudel ...

Tämä on viher vasemmiston ajo jahti!!1

Emo

Quote from: hoxpox on 03.02.2012, 21:24:18
Helsingissä huomenna järjestettävänä Ravintolapäivänä kuka tahansa saa perustaa ravintolan.

Ei siis tarvitse olla omavalvontasuunnitelmaa, kirjanpitoa siitä mistä elintarvikkeet ovat tulleet, tai tietoa hygienia- tms. säädöksistä. Yhdeksi päiväksi perustettavat ravintolat eivät myöskään pääsääntöisesti maksa veroja tai muita lakisääteisiä maksuja...

Mielestäni Ravintolapäivä on yhtä hyvä idea kuin esim. Lääkäripäivä, jolloin jokainen saisi toimia valelääkärinä, tai Poliisipäivä, jolloin jokainen saisi jakaa sakkoja.

Mielipiteet tervetulleita.

Samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa.

Pistää miettimään, että jos yhtenä päivänä vuodessa voi haistattaa peet kaikille elintarvikelainsäädännön ym. lakien säädöksille, niin tokkopa noita sääntöjä ja pykäliä kovin orjallisesti tarvitsee vuoden muinakaan päivinä noudattaa.

dothefake

QuoteAnnokset vain 5/6 euroa kappale.
Erikoinen tapa ilmoittaa hinta, 83,3 centtiä annos.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Emo

Quote from: dothefake on 04.02.2012, 19:50:57
QuoteAnnokset vain 5/6 euroa kappale.
Erikoinen tapa ilmoittaa hinta, 83,3 centtiä annos.

Erikoisuutta on tavoiteltava kaikin mahdollisin keinoin. Muuten pitävät vielä taviksena!

B52

Aloituksen luin, mikä on hyvä, kommentit jätin vielä lukematta.

Itsellä tulee ensimmäiseksi mieleen että onhan tuo väärin kun perusyrittäjään vertaa, mikä itsekin olen.

Luen kommentit, katsotaan muuttuuko mieli.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

P

Quote from: dothefake on 03.02.2012, 21:41:43
Väärän kuninkaan päivä tulee mieleen. Ei vain taideta teloittaa vääriä ravintoloitsijoita ankeassa aamussa.

Kävi mielessä sama.  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

vihapuhegeneraattori

Quote from: dothefake on 04.02.2012, 17:14:56
Katsoin googlesta, kyllä tavallinen maito on alunperin lehmästä. Tasapuolisuuden vuoksi kaikkien ihmisten on saatava tehdä kerran vuodessa jotain, mikä muuten on laitonta, sopiiko tämäkin sinulle? Ihmeellisen vaikeaa on monen käsittää, että tässä penätään nyt sitä, että laiton sallitaan tuosta vaan.
Tähän varmaan sopii: Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla ottaa.

Ravintolapäivä ei voi olla kovin iso tienestimahdollisuus (poikkeuksiakin varmasti on, niinkuin joka asiassa) kun se on pari kertaa vuodessa ja toi "myrkyllinen ruoka" argumentti on kyllä aika kaukaa haettu, varsinkin kun ihan "laillisesti" toimivissa ravintoloissa myydään jotain Agali-kebabia ja kiinalaisten ravintoloiden kasvikset voi olla naapurikaupan roskiksesta dyykattuja.

Eli tää homma on käytännössä laillisuusargumentti. Ja mä sanon suoraan että niin kauan kun tässä maassa rikotaan ja kierretään lakia herrojen ja rivikansalaisten toimesta joka päivä huonoihin tarkoitusperiin niin mun puolesta saa harrastaa jotain mikä tuo iloa ihmisille. Ja jos joku sanoo että ravintolapäivästä ei ole hänelle iloa niin jättäköön menemättä.

Jos joku haluaa järjestää tasapuolisuuden vuoksi kimppakyyti/taxipäivän niin mun puolesta OK, ei niitä kyytejä oo pakko ottaa jos pelkää tulevansa rullatuksi. Oiskohan kuitenkin niin että ruikutus on enin mitä kukaan haluaa asian eteen tehdä, toisin kuin ravintolapäivää osallistuvat ihmiset.

Jos taas haluaa argumentin viedä absurdiuteen asti vaatimalla esim. lääkäripäivää tai ydinvoimalan valvojapäivää niin saa ihan vapaasti, mutta mä en siihen keskusteluun enää osallistu. Oikeastaan,.. mitä mä tässä edes tuhlaan aikaani argumentointiin.. vaikka huutaisin kurkku suorana tähän että "RAVINTOLAPÄIVÄ NURIN" niin kukaan tuskin tekisi asialle mitään mitä ei pysty tekemään näppäimistön äärestä. Am I wrong or am I right?

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

dothefake

Miten olisi "Näpistä jotain-päivä". Jos tuhannet ihmiset näpistäisivät, sehän olisi yhtä hauskaa tai ainakin yhtä laitonta. Siis kysymys on siitä, onko joku laillista vai ei. Jos vapaa ravintolointi laillistetaan, niin hyvä niin. Pois turhat hygieniasäädökset ja ikävät verot. Olen samaa mieltä.
-Tytti Tuppurainen

l'uomo normale

Quote from: dothefake on 04.02.2012, 21:32:50
Miten olisi "Näpistä jotain-päivä". Jos tuhannet ihmiset näpistäisivät, sehän olisi yhtä hauskaa tai ainakin yhtä laitonta.

"Näpistä jotain" -päivät ovat jo käytännössä meneillään. Osallistumisoikeus on toistaiseksi rajoitettu vain täyssyrjäytyneille.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

B52

Kahlasin ketjun läpi, mieli ei muuttunut, ketjun otsikkoon viitaten, pitäisi.

Pöllömestari

Quote from: vihapuhegeneraattori on 04.02.2012, 21:21:03
Ravintolapäivä ei voi olla kovin iso tienestimahdollisuus (poikkeuksiakin varmasti on, niinkuin joka asiassa) kun se on pari kertaa vuodessa ja toi "myrkyllinen ruoka" argumentti on kyllä aika kaukaa haettu, varsinkin kun ihan "laillisesti" toimivissa ravintoloissa myydään jotain Agali-kebabia ja kiinalaisten ravintoloiden kasvikset voi olla naapurikaupan roskiksesta dyykattuja.

Eli tää homma on käytännössä laillisuusargumentti. Ja mä sanon suoraan että niin kauan kun tässä maassa rikotaan ja kierretään lakia herrojen ja rivikansalaisten toimesta joka päivä huonoihin tarkoitusperiin niin mun puolesta saa harrastaa jotain mikä tuo iloa ihmisille. Ja jos joku sanoo että ravintolapäivästä ei ole hänelle iloa niin jättäköön menemättä.

Jos joku haluaa järjestää tasapuolisuuden vuoksi kimppakyyti/taxipäivän niin mun puolesta OK, ei niitä kyytejä oo pakko ottaa jos pelkää tulevansa rullatuksi. Oiskohan kuitenkin niin että ruikutus on enin mitä kukaan haluaa asian eteen tehdä, toisin kuin ravintolapäivää osallistuvat ihmiset.

Jos taas haluaa argumentin viedä absurdiuteen asti vaatimalla esim. lääkäripäivää tai ydinvoimalan valvojapäivää niin saa ihan vapaasti, mutta mä en siihen keskusteluun enää osallistu. Oikeastaan,.. mitä mä tässä edes tuhlaan aikaani argumentointiin.. vaikka huutaisin kurkku suorana tähän että "RAVINTOLAPÄIVÄ NURIN" niin kukaan tuskin tekisi asialle mitään mitä ei pysty tekemään näppäimistön äärestä. Am I wrong or am I right?

+1
Tulin kirjoittamaan uutta viestiä mutta tässähän se sanottavani oli pitkälti kirjoitettukin. Erittäinkin samaa mieltä. Kapina ja kansalaistottelemattomuus byrokratiaa vastaan tietysti kärsivät inflaatiosta jos ravintolapäivä järjestetään näinkin säännöllisen usein. Itse kävin tänään syömässä yhdessä tapahtuman ravintolassa erinomaista linssikeittoa ja itsetehtyä leipää.

Miten olisi "Näpistä jotain-päivä". Jos tuhannet ihmiset näpistäisivät, sehän olisi yhtä hauskaa tai ainakin yhtä laitonta. Siis kysymys on siitä, onko joku laillista vai ei. Jos vapaa ravintolointi laillistetaan, niin hyvä niin. Pois turhat hygieniasäädökset ja ikävät verot. Olen samaa mieltä.

"Steal something day" on joskus järjestetty Ad Bustersin toimesta ikäänkuin jatkoksi "buy nothing day"-tapahtumille. Tarkoitus oli kaiketi osoittaa mieltään suuryrityksiä vastaan.

Veikko

Quote from: dothefake on 04.02.2012, 10:31:09
Kysyn kaikilta puolustajilta, missä menee raja laittomuuksien sallimisessa? Kyse on siis periaatteesta. Esimerkit olisivat mukavia. Mitä kaikkia lakia ei tarvitse noudattaa. Nopeusrajoitukseton päivä olisi varmaan mielenkiintoinen.

Yritän vastata tukevan kotiaterian (ilman hygieniapassia tehdyn - ai, ai, ai; liippaa läheltä laitonta) ja puolikkaan viinipullollisen jälkeen.

Ensinnäkin, parhaan käsitykseni mukaan ravintolapäivä ei ole laiton, vaan on saanut viranomaisten tunnustuksen. Siihen ei siis pitäisi sisältyä rikollista - siis, laitonta - toimintaa. Toiseksi, kysymys ei ole yleisestä murhapäivästä, tai raiskaa naapurisi vaimo -päivästä. Ravintolapäivänä voidaan vain tehdään ruokaa toisten ihmisten syötäväksi ilman tiettyjä byrokraattisia rasitteita - eikä kenenkään ole pakko sitä ruokaa syödä. Ja tosiaan, jos joku vierastaa tätä "laitonta" ruokaa, niin menköön ravintolaan, mäkkäriin tai minne muualle tahansa syömään enemmän turvalliseksi katsomaansa ruokaa. Vain valikoima on lisääntynyt, my boy, siis valitse.

Lisäksi, kun siunauksekseni on tullut joutua tekemään monenlaisia hanttihommia monelta eri alalta, niin siihen on sisältynyt myös ruoan käsittelyä (lihaa ym.) myyntiä varten. Salmonellanäytettä vaadittiin vain yhdessä työpaikassa ja yleisen hygienian taso näissä oli lievästi sanoen vaihtelevaa; luvat kaikilla toki kunnossa. Tämä antoi jo teini-iässä tehokkaan rokotuksen toisaalta byrokratian näennäisyyttä ja toisaalta kaikenlaista bakteerikammoa ja muita ruoan laatuun liittyviä epäluuloja vastaan - kun pystyt sairastumatta syömään noin käsiteltyä sapuskaa, niin voit syödä melkein mitä tahansa!

Puhdasta ruokaa ei ole! Parhaimmillaan voit valita vain minkälaista moskaa ruokasi sisältää. Kun ravinnontuotantoon sisältyvä byrokratia kasvaa kohtuuttomuuksiin, kuten mielestäni on jo käynyt, niin et voi edes valita moskiasi. Nykyisellä EU-byrokratialla pakotetaan kuluttajat appamaan sisäänsä vain suurteollisten prosessien moskia. Tällöin ei ole kyse kuluttajien, vaan suurtuottajien eduista.

Sinänsä en vastusta elintarvikevalvontaa - päinvastoin. Siitä on meillä Pohjoismaissa pitkät ja arvokkaat perinteet. Kohtuudessa ja järkevyydessä on kuitenkin pysyttävä näissäkin asioissa. Liiallinen byrokratia on vienyt ulkoilumajojen muhkeat munkit ja paljon muuta mukavaa. Mielestäni ravintolapäivä voi osaltaan olla järkevä vastalause liiallista byrokratiaa ja holhousta vastaan.

Tuoreet munkit suoraan keittiöstä -vapautusrintaman puolesta: Veikko     
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

B52

Quote from: Pöllömestari on 04.02.2012, 22:42:58
Quote from: vihapuhegeneraattori on 04.02.2012, 21:21:03

+1
Tulin kirjoittamaan uutta viestiä mutta tässähän se sanottavani oli pitkälti kirjoitettukin. Erittäinkin samaa mieltä. Kapina ja kansalaistottelemattomuus byrokratiaa vastaan tietysti kärsivät inflaatiosta jos ravintolapäivä järjestetään näinkin säännöllisen usein. Itse kävin tänään syömässä yhdessä tapahtuman ravintolassa erinomaista linssikeittoa ja itsetehtyä leipää.

"Steal something day" on joskus järjestetty Ad Bustersin toimesta ikäänkuin jatkoksi "buy nothing day"-tapahtumille. Tarkoitus oli kaiketi osoittaa mieltään suuryrityksiä vastaan.

Miksei ravintolapäivä voi olla joka päivä? Täh? Miksei?

dothefake

Kopioin tähän aiemman vastaukseni Veikkoa varten.

Hetki hetkeltä lainkuuliaisuuteni murenee kuin tiikerikakku, tunnen kuinka olen valmis rötöstelemään, alan keittämään pontikkaa. Kouvolan poliisitkin olivat oikein iloisia, kun saivat kiinni vanhan koulun pontikankeittäjän. Tänään oli lehdessä. Tuleeko tilauksia?

Minulla ei ole ravintolapäivää vastaan mitään, kunhan se laillistetaan.

Hygienia 

Hygienia on ruoanmyynnissä olennaisen tärkeä asia. Nykyään viranomaiset edellyttävät myytävien elintarvikkeiden valmistamista etukäteen vain niihin hyväksytyissä, tarkastetuissa tiloissa tai keittiöissä; ravintoloissa, koulujen keittiöissä jne. Kotona valmistettua ruokaa ei saa myydä yleisölle.

Liha, kana ja kala

Erityisesti lihan, kanan, kalan ja äyriäisten valmistusolosuhteiden kanssa tulee olla tarkkana. Niitä voidaan käyttää ruoanvalmistukseen paikan päällä vain eineksinä. Niitä ei saa tuoda paikalle  raakana tai pilkoa paikan päällä.

Ei pilkkomista enää torilla

Esikäsitellystä tai esikypsennetyistä raaka-aineista voidaan valmistaa ruokaa myyntiin. Vihannesten pilkkominen, voileipien teko, sämpylöiden täyttö jne. paikan päällä ei ole enää sallittua! Lisäksi kun ruoat valmistetaan muualla mahdollisimman pitkälle etukäteen, voidaan biojäte aines erotella kompostointiin.

« Viimeksi muokattu: tänään kello 17:32:17 kirjoittanut dothefake »
-Tytti Tuppurainen

desperaato

Ideahan on ihan hyvä. Ehkä toteutuskin mutta kyllä, kyllä Ravintolapäivä pitäisi kieltää.
Jos jotain on mahdollista kieltää, se kannattaa kieltää. Silloin kukaan suhteillavalittu pikku-pikku-virkamies ei ole enää mistään vastuussa jos kansalaiset toimivat kiellon vastaisesti.

kekkeruusi

^Ei kun sallitaan vaan, laitetaan samat säännöt myös ravintoloille. Mitä ne turhaan mitään säännöksiä tarvitse, saati veroja maksamaan. Asiakas kantakoon vastuun valinnastaan ja verojen maksamatta jättäminenkin on kuulemma yhteiskunnalle kannattavampaa.

Popup taksit, baarit ja poliisit pitää myös saada ihmisille valittaviksi. Suunnittelen tässä juuri kunnon juottolan, uhkapelihallin ja porttolan yhdistelmää. Ihan noin popup-hengessä tietysti. Yrittelijäisyyttä pitää olla.

Veikko

Quote from: dothefake on 04.02.2012, 22:59:52
Kopioin tähän aiemman vastaukseni Veikkoa varten.

---

Kiitos. En kuitenkaan tavoittanut ihan pointtiasi. Laitonta - siis, rikollista - tuo toiminta ei käsittääkseni ole. Kysymys on vain siitä, että yhtenä päivänä valvontaa höllennetään. Sopii toki oikaista, jos olen väärässä.

Tuota hygieniajuttua en tässä yhteydessä myöskään täysin sisäistänyt - varsinkin, kun rohkenen otaksua että kirjoitit vastineesi luettuasi minun kirjoitelmani. Se oli kai kehnompi kuin kuvittelin, kun yritykseni korostaa omiin havaintoihin perustuen sitä, että hygienia virallisissakin ruoantuotantoketjuissa on niin epäilyttävää (ja muu tapa, millä ruokaa käsitellään niin kuvottavaa, että torilla ei sellaista voisi näyttää), että sitä tuskin voi ottaa ehdottomaksi vasta-argumentiksi vähemmän teollista ja vähemmän byrokraattista ruoan tuotantoa vastaan. Olen "esikäsitellyt" lihaa ja kanaa - ja vankat seinät ja tiiviit ikkunat ovat kai parhaastaan rakennetut sellaisen tuotannon ympärille lähinnä sitä varten, että kuluttajat säilyttäisivät kauniit kuvitelmansa ja ostaisivat näitä tuotteita. Edes kohtuullisella järjellä ja siedettävän normaalilla siisteydentajulla varustettu rivikansalainen käsittelee ruokaa paljon siistimmin.

Biojätteen erottelulle ja kompostoinnille viittaan tässä yhteydessä, jos suvaitset, kintaalla. 
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Sakkeus

Ei pitäisi kieltää.

Aktiiviset ihmiset luovat hyvää ympärilleen tarjoamalla vapaaehtoisesti muille makuelämyksiä ja avaamalla ovia paikkoihin, joihin muuten ei olisi asiaa. Se vahvistaa positiivista paikallishenkeä ja yhteisöllisyyttä.

Vastuukysymyksistä: Kukin tekee valintansa ja kantaa niiden seuraukset. Kukaan ei pakota syömään tee-se-itse-ravintolassa.

dothefake

Veikko ja muut, en minä halua hauskaa keneltäkään kieltää, vaan perään lainkuuliaisuutta. Myyjäiset ym. ovat sallittuja, mutta kaikki DIY-ravintolat eivät. Myyvät jotkut vielä alkoholiakin, hirvittävää.
-Tytti Tuppurainen

Veikko

Quote from: dothefake on 05.02.2012, 00:08:41
Veikko ja muut, en minä halua hauskaa keneltäkään kieltää, vaan perään lainkuuliaisuutta. Myyjäiset ym. ovat sallittuja, mutta kaikki DIY-ravintolat eivät. Myyvät jotkut vielä alkoholiakin, hirvittävää.

Lainkuuliaisuutta minäkin haluan. Ja lain tulee perustua kohtuullisuusteen, kansalaisten yleiseen etuun ja kansalaisten yleiseen oikeustajuun. Mitään näistä ei, käsittääkseni, ole ravintolapäivällä loukattu. Mutta; koska emme ole samaa mieltä, olkaamme siis erimielisiä. Niin kauan kuin kansalaisten välinen erimielisyys on laissa sallittu.

(Ja nyt menen lukemaan Verneä, juomaan parit viskit ja katsomaan ehkä Altmanin Pitkät jäähyväiset. Alkuöitä!)

dothefake

Veikko, mitähän Verneä luet? En jaksa alkaa selittämään, mitä laittomuuksia toiminta sisältää. Kuten jo sanoin monesti, minua vain kyrsii laittomuus, ei sinänsä hyvä idea. Ja nimenomaan laittomuuden hyväksyminen. Lakiesitys paikallaan, myykää ruokaa vapaasti ilman hygienian valvontaa ja ilman veroja, OK. Ollaan vain samaa pataa. En halua olla kenenkään kanssa riidoissa.
-Tytti Tuppurainen

Jeff Spicoli

Quote from: dothefake on 05.02.2012, 01:11:00
En jaksa alkaa selittämään, mitä laittomuuksia toiminta sisältää. Kuten jo sanoin monesti, minua vain kyrsii laittomuus, ei sinänsä hyvä idea. Ja nimenomaan laittomuuden hyväksyminen.

Olet siis vankasti sitä mieltä että poliisit pitäis laittaa vastuuseen siitä että katsovat sormien läpi liikennerikollisuutta? Suomen liikennelaissa lukee erittäin selvästi että jo 1kmh ylinopeus on laitonta. Silti poliisi on ominpäin ottanut tavakseen rikkoa lakia ja sallia n.10% ylinopeuden. Sen ei tavallaan pitäisi edes olla mahdollista sillä laki on erittäin selvä, mutta niin vain on.

Jos otetaan huomioon mitä esim. toissapäivänä tapahtui lahdentiellä, niin tiedetään hyvin kuinka vaarallista on kun ihmiset eivät noudata sääntöjä liikenteessä.

Siitä päästäänkin ravintolapäivään. Tiettävästi vielä kukaan ei ole ilmoittautunut ravintolapäivän uhriksi. Teoriassa kotiruuan myyminen muutaman tunnin ajan tuntemattomille on yhtä laitonta kuin 1kmh ylinopeuden ajaminen tyhjällä tiellä, mutta käytännössä molemmat on yhtä sallittuja. Kumpikaan ei nakerra kansalaisten oikeustajua. Niin poliisi kuin elintarviketarkastajat hyväksyvät ravintolapäivän koska ei ole ilmennyt yhtään syytä olla hyväksymättä. Jos kansalaiset kokisivat että se nakertaa oikeustajua tai verottaja kokisi menettävänsä veroeuroja niin siihen olisi puututtu jo. Verottaja on meinaan TODELLA hanakka pitämään puoliaan.

Karvahattuarvio on että tuskin yksikään popup ravintolan pitäjistä pääsee tuntipalkoille. Aika monta 5e annosta saat myydä että se kattaisi kulut ja siihen käytetyn ajan. Eiköhän valtaosa tee tappiota.

Kesällä yritin osallistua ravintolapäivään helsingissä. Oltiin myöhään liikenteessä joten joka paikassa myytiin ei oota. Mentiin sitten "tavalliseen" ravintolaan syömään kun oltiin kerran jo päätetty syödä ulkona. Ravintola oli ihan tukossa vaikka oli sunnuntai. Kokki oli täysin helisemässä kun ruokaainekset olivat loppumassa. Ravintolapäivä oli saanut ihmiset massoittain liikkeelle ja ravintola ei ollut ottanut tätä huomioon. Aika monelle ravintolalle tuli yksi vuoden parhaista myyntipäivistä. En usko että tänään tapahtui samaa ihan vaan huonon kelin takia. Kesällä oli helppo lähteä viettämään aurinkoista sunnuntaita ulkona syöden.

Ja mitä hygieniaan tulee, niin jos se pelottaa niin ei kannata syödä ulkona suomessa. Kalleimpia paikkoja lukuunottamatta täällä jos pihvi putoaa lattialle, niin se menee lautaselle ei roskiin. Mitä isompi ketju, sitä enemmän siellä viitataan kintaalla hygienalle. Mitään ongelmia ei synny siksi että suomi on muutenkin niin super-hygieeninen. Todella huono onni pitää käydä että saa ruokamyrkytyksen.

Kun joku tekee kotonaan ruokaa niin aika onneton kokki pitää olla että saisi tarjoiltua pilaantunutta ruokaa. Onneton kokki ei lähde tarjoamaan vieraille ruokaa.

Jotain rajaa kukkahattuilullakin saa olla!  :flowerhat:

B52

Quote from: Jeff Spicoli on 05.02.2012, 02:55:17
Quote from: dothefake on 05.02.2012, 01:11:00
En jaksa alkaa selittämään, mitä laittomuuksia toiminta sisältää. Kuten jo sanoin monesti, minua vain kyrsii laittomuus, ei sinänsä hyvä idea. Ja nimenomaan laittomuuden hyväksyminen.

Olet siis vankasti sitä mieltä että poliisit pitäis laittaa vastuuseen siitä että katsovat sormien läpi liikennerikollisuutta? Suomen liikennelaissa lukee erittäin selvästi että jo 1kmh ylinopeus on laitonta. Silti poliisi on ominpäin ottanut tavakseen rikkoa lakia ja sallia n.10% ylinopeuden. Sen ei tavallaan pitäisi edes olla mahdollista sillä laki on erittäin selvä, mutta niin vain on.

Jos otetaan huomioon mitä esim. toissapäivänä tapahtui lahdentiellä, niin tiedetään hyvin kuinka vaarallista on kun ihmiset eivät noudata sääntöjä liikenteessä.

Siitä päästäänkin ravintolapäivään. Tiettävästi vielä kukaan ei ole ilmoittautunut ravintolapäivän uhriksi. Teoriassa kotiruuan myyminen muutaman tunnin ajan tuntemattomille on yhtä laitonta kuin 1kmh ylinopeuden ajaminen tyhjällä tiellä, mutta käytännössä molemmat on yhtä sallittuja. Kumpikaan ei nakerra kansalaisten oikeustajua. Niin poliisi kuin elintarviketarkastajat hyväksyvät ravintolapäivän koska ei ole ilmennyt yhtään syytä olla hyväksymättä. Jos kansalaiset kokisivat että se nakertaa oikeustajua tai verottaja kokisi menettävänsä veroeuroja niin siihen olisi puututtu jo. Verottaja on meinaan TODELLA hanakka pitämään puoliaan.

Karvahattuarvio on että tuskin yksikään popup ravintolan pitäjistä pääsee tuntipalkoille. Aika monta 5e annosta saat myydä että se kattaisi kulut ja siihen käytetyn ajan. Eiköhän valtaosa tee tappiota.

Kesällä yritin osallistua ravintolapäivään helsingissä. Oltiin myöhään liikenteessä joten joka paikassa myytiin ei oota. Mentiin sitten "tavalliseen" ravintolaan syömään kun oltiin kerran jo päätetty syödä ulkona. Ravintola oli ihan tukossa vaikka oli sunnuntai. Kokki oli täysin helisemässä kun ruokaainekset olivat loppumassa. Ravintolapäivä oli saanut ihmiset massoittain liikkeelle ja ravintola ei ollut ottanut tätä huomioon. Aika monelle ravintolalle tuli yksi vuoden parhaista myyntipäivistä. En usko että tänään tapahtui samaa ihan vaan huonon kelin takia. Kesällä oli helppo lähteä viettämään aurinkoista sunnuntaita ulkona syöden.

Ja mitä hygieniaan tulee, niin jos se pelottaa niin ei kannata syödä ulkona suomessa. Kalleimpia paikkoja lukuunottamatta täällä jos pihvi putoaa lattialle, niin se menee lautaselle ei roskiin. Mitä isompi ketju, sitä enemmän siellä viitataan kintaalla hygienalle. Mitään ongelmia ei synny siksi että suomi on muutenkin niin super-hygieeninen. Todella huono onni pitää käydä että saa ruokamyrkytyksen.

Kun joku tekee kotonaan ruokaa niin aika onneton kokki pitää olla että saisi tarjoiltua pilaantunutta ruokaa. Onneton kokki ei lähde tarjoamaan vieraille ruokaa.

Jotain rajaa kukkahattuilullakin saa olla!  :flowerhat:

Pikku vinkki kirjoittajalle, kannattaisi lukea ennen kuin vastaa.

nuiv-or

Quote from: Jeff Spicoli on 05.02.2012, 02:55:17

Ihme hippejä, olisivat sanoneet että moottoritiellä joku viljelee hamppua, twiittaa rasismeja facebookiin tai ajaa ylinopeutta, Lieksan poliisin iskuryhmä, Illman ja fobba olisi pistänyt huonoille tavoille oppineet autoilijat ruotuun saman tien.

B52

Katselin äänestyksen tuloksia, luvut ovat kuin pressanvaaleissa, tosin väärinpäin.

Morsum

Tämä maa on tupaten täynnä yhden päivän ravintoloita, alkaen ristiäisistä ja päättyen hautajaisiin. Noihin osa yhden hengen ravintoloista vielä myykin tuttavahintaan ruokia, eikä niistä myydyistä ruoista ilmoiteta edes verottajalle! *gasp*

Tuollainen yhden päivän ravintolajuttu julkiselta taholta ei voi tuoda kuin hyvää. Ehkä joku saa innostuksen laittaa oman yrityksen pystyyn, kun huomaa kokkailuilleen olleen kysyntää. Sitten niistä maksetaan jo veroja, ja pari ihmistä jopa työllistyy. Tällaisia tempauksia maassamme tarvitaan lisää ja paljon.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

B52

^Olet tavallaan täysin oikeassa, mutta kun johonkin pitää raja vetää, ja tässä asiassa ei päde se veteen piirretty.

En tiedä oletko itse yrittäjä, mutta voin kuvitella miten alan yrittäjiä vituttaa kun heidän markkinoineen tullaan ilman mitään vastuita.

Miten itse ottaisit asian jos sinun tontille tultaisiin?

Morsum

Yhden päivän projekti tuskin kenenkään elinvoimaista yritystä kaataa, tai edes haittaa. Minun ainakin on todella vaikea uskoa siihen. Mikäli nuo yhden päivän ravintolat jotain vetävät puoleensa, niin ne ovat varmaankin sellaisia henkilöitä, jotka eivät muuten juurikaan ravintolassa käy, kuten vaikka minä. Joskus ehkä saatan piipahtaa mäkkärissä, mutta jos johonkin yhden päivän kokeilussa käyn syömässä, niin se ei kyllä ole pois yhdeltäkään yrittäjältä. Ehkä korkeintaan Lidlistä, kun en osta sieltä samalla rahalla Grafenwalderia.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/