News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-01-29 Opetusneuvos: Historiallista - suomalaisten lukutaito kääntyi laskuun

Started by P, 29.01.2012, 11:50:40

Previous topic - Next topic

P

"Historiallista - suomalaisten lukutaito kääntyi laskuun""

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/opetusneuvos-historiallista---suomalaisten-lukutaito-kaantyi-laskuun/art-1288445392407.html

"Opetushallituksen opetusneuvoksen Pirjo Singon mukaan huonolla lukutaidolla ei enää pärjää työelämässä.
Samaan aikaan kun lukutaito ja -halu hiipuvat, vaatimukset kasvavat.

– Monien työpaikoilla on hirveästi luettavaa. Pitää olla nopea ja valikoiva lukija sekä löytää olennainen nopeasti. Vaatimustaso on kova ja nousee koko ajan työn luonteen muuttumisen takia, Sinko sanoo.

Viimeisimmissä vuoden 2009 Pisa-tuloksissa heikkojen lukijoiden osuus suomalaisista koululaisista kasvoi 7 prosentista 8 prosenttiin verrattuna vuoden 2000 arviointiin. Samalla erinomaisten lukijoiden määrä vähentyi 18 prosentista 15 prosenttiin. Silti Suomen edelle ylsi vain Kiinan Shanghai ja Korea.

Asiantuntijoiden mukaan tilanne on huolestuttava, vaikka muutos on pieni.

– Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa meillä lukutaito on kääntynyt laskuun. Asiaan pitää kiinnittää huomiota, Sinko sanoo.

Yliopistonlehtori Sari Sulkunen kertoo, että heikkojen lukijoiden osuus tarkoittaa sitä, että tuhannet nuoret lähtevät peruskoulusta kykenemättä lukemaan jatko-opinnoissa riittävällä tasolla.

Asiantuntijat arvioivat, että käänteen taustalla on pääasiassa lukuharrastuksen väheneminen.

STT
"


Vai "lukuharrastuksen vähentyminen". Pisatulokset tulevat laskemaan samalle tasolle pikkuhiljaa kuin Ruotsissa, kun maahanmuutto kolmannesta maailmasta kasvaa samalle tasolle. Jos sisäministeriön maahanmuuttojohtajan mukaan esim. suurin osa esim. Somaliasta muuttavista aikuisistakin on luku- ja kirjoitustaidottomia - kuten hän avautui TV:ssä, silloin lukutaidon laskeminen ei ole mikään ihme.

Lasten kohdalla koulun tulokset ovat huonoja, kun kotona on kielitaidottomat ja omallakin kielellä luku- ja kirjoitustaidottomat vanhemmat. Tähän sitten näiden ongelmallisten mamuoppilaiden kasaantuminen samoihin kouluihin ja valkovuoto pois alueilta : lukutaito sukeltaa ja Pisa tippuu muiden rikastuneiden länsimaiden tasolle ihan samoista syistä, miksi Ruotsissa ja Saksassa vedellään nykytasoisia tuloksia = kolmannen maailman sosiaalinen maahanmuutto ja sen demografiset vaikutukset koulutuspohjan osalta.

Vai "lukuharrastus on vähentynyt" ;)  Jopa netin käyttäminen on lukuharrastusta. Uskoisin, että kielen käyttämisen taito on kasvanut ja parantunut monilla tahoilla. Lukuja taas laskee tämä lukutaidottomien aikuisten maahanmuutto ja sen vaikutus heidän jälkeläisiinkin.

Totuutta vaan ei saa sanoa ääneen.

Oliko se että alle 30% pojat/, joiden vanhemmat olivat näistä haastavista lähtömaista saapuneita - saavat peruskoulunpäästötodistuksen Berliinissä? Siis 2/3 osa käy peruskoulun saamatta edes päästötodistustasoa kasaan? Ei ihme ,että Saksa ei pärjää Pisa-tutkimuksessa. Nyt Suomi on siirtymässä samalle tielle, ihan samasta syystä. Rahdataan maahan luku- ja kirjoitustaidotonta voimavaraa. Maahanmuutto on rikkaus.  :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

skrabb

Täällä selvä syy "suomalaisten" (?) lukutaidon kääntymisesta laskuun.
QuoteA-studio
Suomen Hornetit Ruotsin taivaalla. SDP kannatuskuopassa - mitä tekee Jungner? Studiossa työväenliikkeen tutkija Mikko Majander. Lukutaidottomat maahanmuuttajanaiset.
http://areena.yle.fi/video/1327521783046 (alk. 27.05)

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Fiftari

Ketkäs ne nyt sitten tahraavatkaan Suomen mainetta kansainvälisellä kentällä? Ennen ylpeiltiin sillä kuinka monta prosenttia ihmisistä osasi lukea ja kirjoittaa.. Entäs nyt?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

D-con

Hirveän suppeaa ajattelua että lukutaito olisi jotenkin moniosaamisen tasoa määrittävä tekijä. Vastalahjaksi lukutaidon laskusta Suomi on saanut esim. sovitteluun ja katujen värinään liittyvää rikkautta monin verroin. http://kuvake.net/blogs/view.php?id=129174

crissaegrim

Tässähän on selkeästi kyse vain rasistisesta nykynuorisosta joita ei huvita opiskella kun kaikki aika menee mamujen haukkumiseen hehheh....
In a world of fiction everything is true.

Siili

Quote from: P on 29.01.2012, 11:50:40
"Historiallista - suomalaisten lukutaito kääntyi laskuun""

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/opetusneuvos-historiallista---suomalaisten-lukutaito-kaantyi-laskuun/art-1288445392407.html
Viimeisimmissä vuoden 2009 Pisa-tuloksissa heikkojen lukijoiden osuus suomalaisista koululaisista kasvoi 7 prosentista 8 prosenttiin verrattuna vuoden 2000 arviointiin.

1 prosentti ikäluokasta on noin 600 oppilasta, eli noin 30 koululuokkaa.  Tuo on sen verran suuri määrä, etten oikein usko, että se selittyy suoraan lukutaidottomien mamujen lapsilla.  Sitä en tiedä, missä määrin siihen vaikuttavat mamurikastuneiden luokkien priorisoinnit.  Kun hyvin heikot lukijat koetetaan pitää geimeissä mukana, voi olla, ettei kantisoppilaille synny lukuintoa entiseen tapaan.

P

Quote from: crissaegrim on 29.01.2012, 12:14:50
Tässähän on selkeästi kyse vain rasistisesta nykynuorisosta joita ei huvita opiskella kun kaikki aika menee mamujen haukkumiseen hehheh....


Totta. Lukisivat kotona Maailma ja Me-lehteä, niin "lukuharrastus" pysyisi entisellä tasollaan. Olet oikeassa rasismi vie jopa luku- ja kirjoitustaidon. Nyt vinkki perheenpää Lipposelle, että olisi oiva aika lähteä taas marssille; rasismia vastaan ja lukutaidon puolesta!  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kuvio

Quote from: P on 29.01.2012, 11:50:40
Vai "lukuharrastus on vähentynyt" ;)  Jopa netin käyttäminen on lukuharrastusta. Uskoisin, että kielen käyttämisen taito on kasvanut ja parantunut monilla tahoilla. Lukuja taas laskee tämä lukutaidottomien aikuisten maahanmuutto ja sen vaikutus heidän jälkeläisiinkin.
Totuutta vaan ei saa sanoa ääneen.
Voihan se olla myös opetuksen taso laskenut. Koska alan tutkimusta tekevät saman alan henkilöt, sitä mahdollisuutta eivät ainakaan ota huomioon ja maahanmuuttajista ei saa puhuakaan joten sen vaikutusta ei tutkita.
Opetuksen tasoa lukemisen osaamisen kannalta voisi pudottaa vaikkapa siirtämällä opetusta lukemisesta erilaisten hauskojen videoitten katsomiseen.
Quote from: P on 29.01.2012, 12:19:06
Quote from: crissaegrim on 29.01.2012, 12:14:50
Tässähän on selkeästi kyse vain rasistisesta nykynuorisosta joita ei huvita opiskella kun kaikki aika menee mamujen haukkumiseen hehheh....


Totta. Lukisivat kotona Maailma ja Me-lehteä, niin "lukuharrastus" pysyisi entisellä tasollaan. Olet oikeassa rasismi vie jopa luku- ja kirjoitustaidon. Nyt vinkki perheenpää Lipposelle, että olisi oiva aika lähteä taas marssille; rasismia vastaan ja lukutaidon puolesta!  :roll:
Maailma ja Me-lehtihän oli ihan hyvin kirjoitettu lehti. Sitä ei parane asiasta syyttää. Kun vertaa nykyisiin lehtiin, oli se myös kovin tasapuolinen ja asiaa kirjoitti. Sanomalehtien tilauksethan eivät ole paljoa laskeneet mutta onko niissä nykyään mitään lukemista? Ennenhän pitivät tärkeänä sitä että lapset lukisivat lehtiä, jos puolikin tuntia päivässä luki lehteä ja sitten illalla vielä kirjoja, selvisi kotona lukematta koulukirjojoista annettuja läksyjä helposti keskitason lapsi.

P

Quote from: Siili on 29.01.2012, 12:18:42
Quote from: P on 29.01.2012, 11:50:40
"Historiallista - suomalaisten lukutaito kääntyi laskuun""

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/opetusneuvos-historiallista---suomalaisten-lukutaito-kaantyi-laskuun/art-1288445392407.html
Viimeisimmissä vuoden 2009 Pisa-tuloksissa heikkojen lukijoiden osuus suomalaisista koululaisista kasvoi 7 prosentista 8 prosenttiin verrattuna vuoden 2000 arviointiin.

1 prosentti ikäluokasta on noin 600 oppilasta, eli noin 20 koululuokkaa.  Tuo on sen verran suuri määrä, etten oikein usko, että se selittyy suoraan lukutaidottomien mamujen lapsilla.  Sitä en tiedä, missä määrin siihen vaikuttavat mamurikastuneiden luokkien priorisoinnit.  Kun hyvin heikot lukijat koetetaan pitää geimeissä mukana, voi olla, ettei kantisoppilaille synny lukuintoa entiseen tapaan.

Uskoisin myös eniten tuon "säteilyn" vaikutukseen. Kun opetus koulussa muuttuu ihan yksinkertaisten urbaanin elämän perusteiden ja järjestyksen ylläpidoksi, se heikoin tukea tarvitseva kolmannes kotoperäisistäkin uppoaa samaan kuoppaan.

Kun pää aukeaa muutaman koulun kohdalla ja niistä alkaa jo uutisoitu vanhempien taholta ohjattu omien lapsien ohjaaminen "parempiin kouluihin", kuten on käynyt muualla Euroopassa pää on auki ja alkaa näkyä tilastoissa kuten nyt.
http://hommaforum.org/index.php?topic=65382.0

Nyky-yhteiskunnassa tosiaan luku- ja kirjoitustaidolta odotetaan enemmän kuin aikaisemmin - ja sitä käytetään entistä enemmän viestimiseen. Tuo luku- ja kirjoitustaidon huonontuminen viittaa aika puhtaasti mukaan tuotuun uuteen muuttujaan ja sen säteilyvaikutukseen opetusresursseihin - uudet luku- ja kirjoitustaidottomat vanhemmat ja perheet sekä heidän tarjoamansa heikommat eväät koulutukseen/ jopa koulutuksen vastainen asenne.  Tälläisiä ei Suomessa aikaisemmin juuri ollut, kuin pienessä määrin erään vanhan kotimaisen vähemmistön piirissä, jossa koulutusta ja koulussa käymistäei kulttuurisista syistä ole pidetty juuri arvossa.

Nyt tämän kaltaisen väestön määrä on kääntynyt kasvuun aktiivisen maahantuontitoiminnan ansiosta.  Kun rahdataan luku- ja kirjoitustaidottomia uusia asukkaita - se näkyy kaikkialla, kouluissa ja - yllätys yllätys lukutaidon laskemisena kokonaisuudessa. Ellilä on ihan oikeassa; yhteiskunta koostuu ihmisistä.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

foobar

Quote from: Fiftari on 29.01.2012, 12:11:08
Ketkäs ne nyt sitten tahraavatkaan Suomen mainetta kansainvälisellä kentällä? Ennen ylpeiltiin sillä kuinka monta prosenttia ihmisistä osasi lukea ja kirjoittaa.. Entäs nyt?

Nykyään on monikulttuuri, joka on parempi. Ja niin, rasistisilla nettifoorumeilla liikuskelu vie lukutaidon. (Yhtä loogisia ideoita molemmat.)
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Fiftari

Quote from: foobar on 29.01.2012, 12:29:02
Quote from: Fiftari on 29.01.2012, 12:11:08
Ketkäs ne nyt sitten tahraavatkaan Suomen mainetta kansainvälisellä kentällä? Ennen ylpeiltiin sillä kuinka monta prosenttia ihmisistä osasi lukea ja kirjoittaa.. Entäs nyt?

Nykyään on monikulttuuri, joka on parempi. Ja niin, rasistisilla nettifoorumeilla liikuskelu vie lukutaidon. (Yhtä loogisia ideoita molemmat.)

Eli siis pääasia että tänne saadaan porukkaa kuppaamaan rahaa valtiolta ja heille annetaan puolihuolimattomasti vieläpä kansalaisuus ilman sen kummempia testejä? Mielestäni se että osaa lukea ja kirjoittaa on nykymaailmassa ehdottoman tärkeitä asioita ja vielä tärkeämpää olisi osata sen maan kieli jossa meinaa asua. Olisihan se kohteliasta edes vittuilla kielellä jonka kanta-asukit ymmärtävät.

Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Siili

Quote from: P on 29.01.2012, 12:28:32

Kun pää aukeaa muutaman koulun kohdalla ja niistä alkaa jo uutisoitu vanhempien taholta ohjattu omien lapsien ohjaaminen "parempiin kouluihin", kuten on käynyt muualla Euroopassa pää on auki ja alkaa näkyä tilastoissa kuten nyt.
http://hommaforum.org/index.php?topic=65382.0

Eipä tuo tilastoja paranna.  Ennemminkin huonontaa, kun ghettoluokissa keskinkertainenkin oppilas tuntee itsensä neroksi.  Kun opettajatkin arvostelevat gaussin mukaan, voi "nerolle" ja hänen uusille opettajilleen tulla ylläri toisen asteen opintoja aloitettaessa. 

Uuno Nuivanen

Moniosaajat osaavat keskittyä opiskelemaan kielestä vain tärkeimmät tarvittavat avainsanat, kuten esim. "spermanaama", "rasisti", "huora" ja "sossu".

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 29.01.2012, 12:44:33
Moniosaajat osaavat keskittyä opiskelemaan kielestä vain tärkeimmät tarvittavat avainsanat, kuten esim. "spermanaama", "rasisti", "huora" ja "sossu".

Yksilöiden erikoistuminenhan on osoitus yhteiskunnan kehittyneisyydestä.  Jokainen tekee sitä, mitä osaa parhaiten.  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Siili on 29.01.2012, 12:39:13
Quote from: P on 29.01.2012, 12:28:32

Kun pää aukeaa muutaman koulun kohdalla ja niistä alkaa jo uutisoitu vanhempien taholta ohjattu omien lapsien ohjaaminen "parempiin kouluihin", kuten on käynyt muualla Euroopassa pää on auki ja alkaa näkyä tilastoissa kuten nyt.
http://hommaforum.org/index.php?topic=65382.0

Eipä tuo tilastoja paranna.  Ennemminkin huonontaa, kun ghettoluokissa keskinkertainenkin oppilas tuntee itsensä neroksi.  Kun opettajatkin arvostelevat gaussin mukaan, voi "nerolle" ja hänen uusille opettajilleen tulla ylläri toisen asteen opintoja aloitettaessa.

Mutta sitä vartenhan on mm. USA:ssa keksitty positiivinen syrjintä!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siili

Quote from: P on 29.01.2012, 12:28:32
Nyky-yhteiskunnassa tosiaan luku- ja kirjoitustaidolta odotetaan enemmän kuin aikaisemmin - ja sitä käytetään entistä enemmän viestimiseen. Tuo luku- ja kirjoitustaidon huonontuminen viittaa aika puhtaasti mukaan tuotuun uuteen muuttujaan ja sen säteilyvaikutukseen opetusresursseihin - uudet luku- ja kirjoitustaidottomat vanhemmat ja perheet sekä heidän tarjoamansa heikommat eväät koulutukseen/ jopa koulutuksen vastainen asenne.  Tälläisiä ei Suomessa aikaisemmin juuri ollut, kuin pienessä määrin erään vanhan kotimaisen vähemmistön piirissä, jossa koulutusta ja koulussa käymistäei kulttuurisista syistä ole pidetty juuri arvossa.

Nyt tämän kaltaisen väestön määrä on kääntynyt kasvuun aktiivisen maahantuontitoiminnan ansiosta.  Kun rahdataan luku- ja kirjoitustaidottomia uusia asukkaita - se näkyy kaikkialla, kouluissa ja - yllätys yllätys lukutaidon laskemisena kokonaisuudessa. Ellilä on ihan oikeassa; yhteiskunta koostuu ihmisistä.

Tällä hetkellä Suomen romani- ja somalipopulaatio ovat kuta kuinkin yhtä suuria.  Jos molemmat olisivat jakautuneet tasaisesti ympäri Suomen, haitat oppimisympäristölle olisivat minimaaliset.  Uudet "kulttuurisesti opintorajoitteiset" tahot asuvat kuitenkin melko keskitetysti, joten heidän lapsiaankin keskittyy paljon samoille luokille.  Ja kuten tunnettua, joukossa tyhmyys tiivistyy.  Ja kenties jopa säteileekin.   

vilach

Toimittaja valehtelee. Sanalla "suomalaiset" hän tarkoitti Suomessa asuvia, eikä vain suomalaisia. Voi olla, että suomalaisten lukutaito laski, mutta merkittävästi vähemmän, kuin Suomessa asuvilla. Merkittävä syy Suomessa asuvien lukutaidon laskussa on raju kehitysmaalaisten määrän lisääntyminen. Kun toimittaja sanoo heitä suomalaisiksi, niin hän valehtelee törkeästi.

Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Haima

Quote from: vilach on 29.01.2012, 13:49:36
Toimittaja valehtelee. Sanalla "suomalaiset" hän tarkoitti Suomessa asuvia, eikä vain suomalaisia. Voi olla, että suomalaisten lukutaito laski, mutta merkittävästi vähemmän, kuin Suomessa asuvilla. Merkittävä syy Suomessa asuvien lukutaidon laskussa on raju kehitysmaalaisten määrän lisääntyminen. Kun toimittaja sanoo heitä suomalaisiksi, niin hän valehtelee törkeästi.

Vetäkääpä pää sieltä foliohauteesta välillä pihalle. Teille voi tulla suurenakin yllätyksenä se, minkä esim. tätä ja tuhatta muuta foorumia lukemalla kuka tahansa osaisi päätellä: ihmisten kirjoitus- ja lukutaito todella on laskenut ihan kantaväestön parissa. Lukutaitoa ohjaa esim. poliittiset (ja muutkin) silmälasit, minkä voi päätellä jo näistä kommenteista.

Koettakaa nyt edes joskus! :)
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

yks vaan

Tietysti osaaminen laskee samaa tahtia kuin kuri ja vaatimustaso kouluissa. Peruskoulun läpäisee ilman että tietää yhtään mitään ja tyhmyyttä ja osaamattomuutta riittää aikuisväestönkin keskuudessa ihan niin paljon kuin vaan jaksaa seurata. :)

EDIT: Itse olen huolestuneena seurannut varsinkin matematiikan opetusta, vaatimustaso ja osaaminen tippuu koko ajan. Varsinkin peruslaskutaito (päässä ja paperilla) ja algebran osaaminen on romahtanut, kyselkääpä vaikka AMK/yliopisto-opettajilta. ;)
Joku voisi tietysti vielä vetää yhtäläisyyksiä niin yksityisen kuin valtiontalouden hoidosta ja osaamisesta tyyliin Jyrki "montaks nollaa miljardissa on" Katainen ;D
Kuka syrjisi minua?

Sunt Lacrimae

Miten määritellään lukuharrastus? Itse pidän yllä kirjoitustaitoa epämuodollisemmalla viestinnällä medioiden kuten naamakirjan ja usean IRC-kanavan kautta sekä tottakai kirjoittelemalla Hommaan. Toki jos netinkäyttö rajoittuu jonkun Jare&VilleGallen videoiden ihmettelyyn YouTubesta ja "lol omg tuuks steissille maken kans, ostetaa vaa viljamin kans ensin ES x-D"-tason chattailulle eipä siinä kielitaito kummemmin kehity.

On kyllä totta, että varsinkin sähköisen viestinnän yleistyessä kasvavat myös perusduunarille asetetut vaatimukset sisällöntuottamisessa. Viikonloppunakin tuli mietittyä, millaisen käsityksen itsestään eräs kollega nyt antaa asiakkaallekin menevissä ja mahdollisesti oikeudessa todisteena käytettävissä papereissa kun teksti oli täynnä kielikukkasia tyyliin "Vartia XXXX" ja "myymälä vartijointi". Toki kuraportaan duunarilta ei pidä odottaa mitään romaanitason raapustustaitoja tai ällää äikässä, mutta tällaiset perusasiat olisi ihan kiva olla hallussa kun ainakin jonkinlaista sisäistä viestintää harrastetaan useimmilla työpaikoilla. Lue siinä sitten toisen kaverin jättämää muistilappua tai sähköpostiviestiä kun se on väärällään yhdyssanavirheitä sun muuta.
Play stupid games, win stupid prizes.

ikki

Quote from: Siili on 29.01.2012, 12:18:42
Quote from: P on 29.01.2012, 11:50:40
"Historiallista - suomalaisten lukutaito kääntyi laskuun""

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/opetusneuvos-historiallista---suomalaisten-lukutaito-kaantyi-laskuun/art-1288445392407.html
Viimeisimmissä vuoden 2009 Pisa-tuloksissa heikkojen lukijoiden osuus suomalaisista koululaisista kasvoi 7 prosentista 8 prosenttiin verrattuna vuoden 2000 arviointiin.

1 prosentti ikäluokasta on noin 600 oppilasta, eli noin 30 koululuokkaa.  Tuo on sen verran suuri määrä, etten oikein usko, että se selittyy suoraan lukutaidottomien mamujen lapsilla.  Sitä en tiedä, missä määrin siihen vaikuttavat mamurikastuneiden luokkien priorisoinnit.  Kun hyvin heikot lukijat koetetaan pitää geimeissä mukana, voi olla, ettei kantisoppilaille synny lukuintoa entiseen tapaan.

mamut on nuoria, ja ainakin euroopassa näyttävät olevan noin 4 kertaisesti yliedustettuina kouluissa.
Eli jos populaatiossa on 10%  mamuja, melkein puolet oppilaista on.

Vastaavasti suomen 2% -> 8-10% mamuoppilaita.

Mikäli toi sama kaava pitää paikkansa.

skrabb

QuoteLYHYESTI

Nuoret maahanmuuttajat Matinkylän koulusta Espoon aikuislukioon
HS

Espoossa 17–25-vuotiaiden maahanmuuttajien opetus siirtyy Matinkylän koulusta Espoon aikuislukioon ensi elokuusta lähtien, päätti suomenkielinen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta viime torstaina.

Nuorten maahanmuuttajien opetus on 17–25-vuotiaille oppivelvollisuusiän ylittäneille suunnattua koulutusta, jossa tavoitteena on suomen kielen oppiminen, opiskeluvalmiuksien parantaminen ja peruskoulun oppimäärän suorittaminen. Opiskelijoiden lähtötaso vaihtelee luku- ja kirjoitustaidottomista nuorista peruskoulun kotimaassaan suorittaneisiin.

Samalla nuorten maahanmuuttajien opetussuunnitelma uudistetaan kokonaisuudeksi, joka vastaa nuorten maahanmuuttajien erilaisia koulutustarpeita ja nivoutuu osaksi Espoon aikuislukion opetussuunnitelmaa.
Suunnitelma tuodaan lautakuntaan kesäkuussa.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Nuoret+maahanmuuttajat+Matinkyl%C3%A4n+koulusta+Espoon+aikuislukioon/1135270287739

boldaus oma
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Alapo

Kannattaa muistaa että 90-luvulla laman jälkimainingeissa syntyneistä on kyse, siinä joukossa on aika paljon sellaisia jotka on nähny ettei tarttee enää töitä tehdä että tulee jollain lailla toimeen, joten miksi yrittää? Jotenkin pyöriä koulussa ja päästä peruskoulusta kortistoon, muita tavotteita ei välttämättä edes ole.

normi

Quote from: Alapo on 30.01.2012, 10:13:08
Kannattaa muistaa että 90-luvulla laman jälkimainingeissa syntyneistä on kyse, siinä joukossa on aika paljon sellaisia jotka on nähny ettei tarttee enää töitä tehdä että tulee jollain lailla toimeen, joten miksi yrittää? Jotenkin pyöriä koulussa ja päästä peruskoulusta kortistoon, muita tavotteita ei välttämättä edes ole.

Eihän Biaudet'n eikä Haavistonkaan tarvinnu kouluja loppuun käydä, hyvät duunipaikat on silti löytynyt. Joten miksi mun tarvitsisi miettii nuori...
Impossible situations can become possible miracles

Alapo

Quote from: normi on 30.01.2012, 10:52:30
Quote from: Alapo on 30.01.2012, 10:13:08
Kannattaa muistaa että 90-luvulla laman jälkimainingeissa syntyneistä on kyse, siinä joukossa on aika paljon sellaisia jotka on nähny ettei tarttee enää töitä tehdä että tulee jollain lailla toimeen, joten miksi yrittää? Jotenkin pyöriä koulussa ja päästä peruskoulusta kortistoon, muita tavotteita ei välttämättä edes ole.

Eihän Biaudet'n eikä Haavistonkaan tarvinnu kouluja loppuun käydä, hyvät duunipaikat on silti löytynyt. Joten miksi mun tarvitsisi miettii nuori...

Ehkä enempikin kattelevat isompien sisarusten ja niitten kavereitten toilailuja, sossusta saa rahaa ja kunnalta kämpän, välillä pyörit pellekurssilla ja taas saat jatkaa kannabiksen kasvatusta ja kiljun käyttämistä. Helppoa elämää kun tietyn perusturvan saa täyttemällä papereita.
Hesarissahan oli muutama vuosi sitten juttu hakunilasta, jossa suomalaiset nuoret oli sitä mieltä että miksi heidän tartteisi töitä tehdä kun ei nuo yön timotkaan töitä tee ???

Blanc73

Äbäläwäbälän määrä luokassa heikentää olmien opetusta?

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."