News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Eduskunta.net: Harkitse tarkoin, ketä äänestät!

Started by VirtuteEtArmis, 19.01.2012, 16:45:23

Previous topic - Next topic

VirtuteEtArmis

http://eduskunta.net/wp/?p=431
Quote
Viime vaiheen äänestämiseen johdatusta



Vaaliasetelmia



Ennen viimeistä ennakkoäänestyspäivää vain noin miljoona äänestäjää oli valinnut ehdokkaansa; se on toki lähes neljännes äänestysikäisistä ja saman verran kuin edellisellä kerralla. Kun otetaan huomioon yhden ennakkosuosikin vahva etukäteisasema ja toisen mahdollisen vaalikierroksen  vastavaaliehdokkaan valinnan vaikeus, voidaan olettaa erityisesti kokoomuksen kannattajien olleen liikkeellä ennakkoäänestyksessä.



Tiedetään myös, että kaikkein varmimpia vahvan etukäteissuosikin puolesta äänestävät ovat talouselämän eliittiä vuorineuvoksista lähtien ja heitä myötäilevät. He haluavat turvata nimenomaan ahneuden alttarin palvontaa juuri Sauli Niinistön tuella ja varmistamana. Moni perinteisen linjan kokoomuslainen pitäytyy puolueen omassa ehdokkaassaan jo sen vuoksi, ettei tällaista mahdollisuutta puolueella ole ollut vuosikymmeniin. Sauli Niinistön valinta on myös ideologinen kysymys muutenkin.



Jokaisen äänestäjän on tässä tilanteessa ymmärrettävä, mihin voi vaikuttaa. Se on todellista kansanvaltaa. Presidentinvaalin ydin on nimenomaan sen kahdessa eri kierroksessa ja siinä, miten eri asioihin voi vaikuttaa kummallakin. Kun otetaan lukuun selvän ennakkosuosikin asema, avainkysymys onkin jo ensi kierroksella se, ketä valitaan toiselle kierroksella. Juuri tämä on  olennaista juuri nyt. Juuri siksi on kannattanut viivästyttää omaa valintaansa. Presidentinvaalin ja kansanvallan kannalta on tärkeää, että käydään toinen kierros ja että siinä on mukana nimenomaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan kannalta vahvimmat ehdokkaat.



Peruskysymys on edelleen siinä, miten paljon ääniä Sauli Niinistö saa ensimmäisellä kierroksella. Mutta sen lisäksi olennaista on, miten äänet muutoin hajaantuvat eri ehdokkaille. Mitä enemmän ne hajaantuvat, sitä alemmalla kannatuksella voi selvitä toiselle kierrokselle. Toisaalta sama asia vaikuttaa siihen, miten paljon toisella kierroksella vapautuvat äänet voivat mennä: niillä on suuri vaikutus.



Kuka voi tulla sitten toiselle kierrokselle siihen päädyttäessä? Ensimmäiseksi voidaan olettaa vaikutusta olevan nimenomaan suurten, perinteisten puolueiden äänten kohdentuminen heidän omalle ehdokkaalleen. Jo nyt tiedetään, ettei näin tule käymään esimerkiksi Paavo Lipposen osalta tai Eva Biaudetin osalta. Heidän puolueäänensä karkaavat. Toiseksi voidaan olettaa, että jos vasemmistoliiton ehdokas ja keskustan ehdokas sekä perussuomalaisten ehdokas saavat suoraan omat kannattajaäänensä melko helposti, juuri ensimmäisen kierroksen taktikointiäänillä on suuri merkitys. Kolmanneksi voidaan olettaa, että kunkin ehdokkaan oma kannatus on parasta, mitä voi sattua vihreän ehdokkaan kannatuksen syrjäyttämisessä.  Lopulta voidaan todeta, että jollei ole selkeää puoluerajojen yli ääniä saavaa ehdokasta, korostuvat viime metreillä ehdokkaan todellinen asiantuntemus.



Näistä syistä on syytä korostaa, että paras tulos syntyy kansanvallan kannalta, jos epäröivä äänestää uskottavaa, neuvottelukykyistä ja vahvan ulko- ja turvallisuuspoliittisen kokemuksen omaavaa ehdokasta jo ensimmäisellä kierroksella.



Äänestäjän valintaperusteita



Kansalaiset valitsevat joko vaiston tai järjen perustein. Nyt on korkea aika toimia nimenomaan kansanvallan ja todella pätevien ehdokkaiden  välillä. Ei ole vailla merkitystä parhaan mahdollisen ehdokkaan seulomiseksi, ketä äänestää ensimmäisellä kierroksella. Kansanvallalle ja suoralle vaalille on eduksi, jos toisella kierroksella on kaksi vahvaa ehdokasta.



Sinänsä siis toista kierrosta on pidettävä tarpeellisena ja kansanvallalle vain edullisena. Suora kansanvalta korostaa sen merkitystä suhteessa puoluevaltaan ja muihin valtioelimiin hallitukseen ja eduskuntaan. On erinomaisen tärkeää antaa puolueille signaaleja presidentin valtaoikeuksien heikentämisen jälkeen.



Yhtä lailla korostuu nyt se, ketä pääsee toiselle kierrokselle vaalissa. Juuri toinen kierros on vasta henkilövaalissa se todellinen kerros, kun  voidaan keskittyä presidentin toimen kannalta olennaiseen ja muutenkin ehdokkaiden tarjoamaan maailmaan.



Nämä kaksi pääasiallista seikkaa ovat tuolloin kyky, taito ja kokemus ulko- ja turvallisuuspolitiikan alalta ja kansanvallan edustajana toimintahalu ja -kyky. Viimeksi mainittu näkyy, jos ehdokas kykenee luotaamaan kansan arvoja ja mielipiteitä, on sosiaalisesti lahjakas ja muuta kuin narsistinen henkilö, joka on riittävän riippumaton puoluevallasta. Uutta Halosta ei halua tuskin kukaan.



Kansanvalta vaatii, että presidentti-instituutti on riippumaton puoluevallasta, että  puolueiden kannat tulevat toissijaisina ja että presidentti kykenee välittämään kansantuntoja suoraan ja tulevaisuuden kannalta.



Jos ja kun toinen kierros tarvitaan, on äänestäjän syytä varmistaa Niinistölle juuri haluttu, kova ja taitava ehdokas. Niitä ei ole varaa valita monesta, sillä runsauden pula on ilmeinen. Ehdokkaat ovat niin keskinkertaisia.



Jokaisesta ehdokkaasta voidaan kaivaa menneisyyden varjoja. Paavo Väyrystä rasittaa vanhan ajan perimätieto, vaikka samassa moni myöntää ehdokkaan kypsyneen ja rentoutuneen.



Sauli Niinistön henkilön ja johtamisen vaikeudet ovat olleet ilmeisiä eikä hänellä ole juuri mitään kokemusta ulko- ja tuvallisuuspolitiikan alalta.  Moni ihmettelee, miten ihmiset valitsevat kokemus- taitotehtävään epäselvän ja mystisiä vastauksia antavan ehdokkaan.



Muut näyttävät jäävän statisteiksi vaikean tehtävän  hoitamisessa. He ovat aivan liian kevyttä sarjaa. Heillä on myös selvitettäviä asioita liikaa tullakseen valituksi edes potentiaalisesti. Tämä johtuu siitä, ettei media ole palvellut vaalikampanjan aikana kansaa vaan puolueita ehtoineen ja toimintatapoineen.



Ehdokkaiden vertailusta jatkossa



Kansakunnan ja kansanvallan kannalta asetelma olisi edullinen, jos toisella kierroksella verrataan ehdokkaita seuraavien seikkojen suhteen:



1. kumpi ehdokas on selkeästi kokeneempi ja rutinoidumpi ulko- ja turvallisuuspolitiikan johtamisessa ja tuntemuksessa



2. kumpi ehdokas on aidosti Suomen kansallisen puolustuksen kehittämisen kannalla, mikä on ainoa varma tapa toimia tulevaisuuden kannalta ja haasteissa onhan tasavallan presidentti edelleen puolustusvoimien ylipäällikkö



3. kumpi ehdokas on vähemmän narsistinen, omaan napaan tuijottaja ja kumpi kykenee toimimaan kansan enemmistön vaatimalla tavalla ilman, että ahneutta palvotaan, panostetaan älyttömiin taloudellisiin riskeihin ja toimitaan muutenkin kansan eduista ja pitkän ajan arvoista välittämättä; valittavan ei pidä olla määräävä arvojohtaja vaan kansalaisten arvojen heijastaja ja arvioija eli kansallisten etujen ajaminen on ensisijaista eikä puoluevallan



4. valittavan johtamisominaisuudet edellyttävät avoimuutta, kritiikin sietoa, menneisyyden virheiden avointa tunnustamista ja nöyryyttä presidentin toimeen kaikkineen; tämän kanssa ei ole sopusoinnussa viestit kehnosta johtajuudesta tai neuvottelutaidosta esimerkiksi henkilöstön kanssa



5. jokainen voi arvottaa vielä ehdokasta oman ehdottoman tärkeän kysymyksen kannalta, kunhan se on järkevässä suhteessa juuri yleisen mielialaan, mielipiteeseen ja presidentin päätehtävään



Äänestäjä, varo kuitenkin korostamasta asioita, joihin presidentti ei voi juuri vaikuttaa. Nämä seikat vaikuttavat enintään valittavan henkilön yleisarvioinnissa edellä todettujen seikkojen kannalta. Ulkopolitiikkaa on ja pysyy. Sen sijaan hyvinvointi muuttuu perusteineen.



Muista, että hörhöjä ja haihattelijoita on riittävästi, tarvitaan realistia ja kansallisiin asioihin keskittyvää tasokasta ja kokenutta henkilöä. Tarvitaan arjen realismia.



Muista myös, että presidentinvaali on henkilövaali, jossa ehdokkaan tulee olla riippuvainen vain kansasta, ei puolueista. Sen vuoksi on erinomaisen tärkeää, että käytät ääntäsi jo ensimmäisellä kierroksella niin, että  todellinen vaalikamppailu ilman median manipulaatiota ja piilovaikutusta (indoktrinaatiota) voidaan käydä toisella vaalikierroksella.



Muista erityisesti, että media, sen kärjessä MTV, YLE ja Helsingin Sanomat manipuloivat mielialoja ja piilovaikuttavat kansalaisiin kaiken aikaa. Niiden toimitukset ovat likaisia ja saastuneita kansanvallalle. Vaikuttaminen näkyy myös toimittajan asenteessa, jota valistunut äänestäjä ei tarvitse.



Unohda liikkuvana äänestäjänä puoluesidonnaisuus tällä kertaa, sillä vain niin voit edustaa kansaa ja toimia kansanvallan parhaaksi keskinkertaisista ehdokkaista presidenttiä valittaessa.



Lue presidentinvaalin epävirallinen valintaopas eduskunta.net-sivustolta, niin viisastut. Kansa haluaa vastaehdokkaiden perusteellisen vaalikamppailun median tarjoaman vaalishow´n sijaan!