News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Nyt on hyvä hetki aloittaa tupakanpoltto

Started by siviilitarkkailija, 06.01.2012, 01:21:11

Previous topic - Next topic

siviilitarkkailija

Muistatteko kun ensikerran poltitte savukkeen. Minä muistan. Se oli ns kultainen Marlboro savuke. Kolme keltaista rengasta valkoisessa tupakassa. Teknisesti se olisi voinut olla mikä hyvänsä mutta se se oli. Tupakanpoltto loi mukavaa jännitystä koulun suunnistutunnille. Myöhemmin siirryin sikareihin poltettuani vähän aikaa erinomaista Billnäsin piippua. Lasten vaatimuksesta jouduin hävittämään hyvinpalvelleen piipun ja siirryin itsetehtyyn korsteeniin. Mutta rakkaus sikareihin säilyi tästäkin huolimatta.

Tupakka on ihanaa. Sen polttaminen on hengenvaarallista mutta itse, taikauskosta, en uskalla enää poltella. Aina kun poltan sikarin, jotain pahaa tapahtuu. Kuolema korjaa meistä jokaisen mutta huono onni vain muutamat. Siksi ja lasten takia, olen joutunut lopettamaan rakkaan harrastuksen. Sikarien polttelun. Mutta nyt vihervasemmistolainen kommaripervo on tuonut tupakanpolton aloituksen kaikkien huulille. En tiedä oletteko huomanneet mutta kauppojen hyllyillä on jokaiselle sätkäsankarille omat arpajaiset. Aivan. Arvo itsellesi oma tupakkaboksi.

Vain korporaatiokommunistinen kokkare ja sosialistiaatelinen hirviö voivat keksiä ihmisille yhtä hauskan asian kuin koko-kansan-tupakka-arpajaiset. Ei muuta kuin lähikaupassa sormi omalle lottonumerolle ja painat nappia ja #hop-laa# tiskille löpsähtää ihan oma arpajaisvoittosi. Tupakkaa on monta lajia ja näin ne kaikki tulevat tutuiksi. Lopulta sieltä löytyy se oma voittajasi. Eläköön korporaatiokommunistinen sosialisti-terveysministeriö. Itse en olisi keksinyt parempaa tapaa tutustua eri savukemerkkien makumaailmaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Nuivake

Minäkin muistan.

Yli 20v ajan tuli polteltua, enemmän tai vähemmän. Yleensä enemmän.
Näin jälkikäteen jokainen savuke vituttaa.
Ei, olen terve, mitään savukkeista johtuvaa sairautta ei ole tullut eikä ole näköpiirissäkään.

Jälkikäteen vain vituttaa se, että lähdin moiseen paskaan mukaan. Se oli sillon 15v viileetä ja hienoa ja muuta sontaa, joka vaikutti teinin vähä-älyiseen pääkoppaan. Siitä se alkoi ja muuttui riippuvuudeksi. Joka ikisen savukkeen vaihtaisin pois.

Kohta on vuosi takana savuttomuutta. Ei yhden yhtä savuketta eikä henkosta. Ei koskaan enää, kuinka saatoinkaan olla niin tyhmä että lähdin tuohon täysin turhaan ja äärimmäisen typerään touhuun mukaan?

Sanotaan, että koskaan ei ole myöhäistä tehdä sitä tai tätä. Jotenkin tuntuu, että tupakoinnin lopettaminen on aina myöhäistä, koska koskaan ei olisi pitäny aloittaakaan.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

MW

Poltan. Rööki on hanurista, kaitsijoiden ponnistukset suorastaan gehennasta.

Kuinka paljon muita veroja olisi korotettava, jos tupakkaveron tuotto (so. tupakointi) loppuisi tänään? Sama viinalle? Raittiit syövät minun pöydässäni.

Mikä se nyt olikaan kivetty hyvillä (lue: moraalisäteilevillä) aikomuksilla?

Ilkka Partanen

Tälläkään kertaa ei siviilitarkkailija saanut keksittyä asiaa joka ei olisi jollain tavalla Kokoomuksen vika. Tiskillä olevalta myyjältä voi kysyä mikä numero sille omalle merkille on, ei se sen vaikeampaa. Pidän uudistusta siltikin typeränä, koska se ei vähennä tupakointia tai ole millään tapaa edes muiden kannalta parempi (kuten tupakoimattomat ravintolatyöntekijät, joille savuttomuus toi helpotuksen). Tällä uudistuksella tehdään pelkästään haittaa. Tupakoiden laittaminen automaattiin oli jo hölmöä koska jos ostat useamman askin, niin jono seisoo kun kone miettii mitä pitikään tehdä. Hölmöä se on, mutta minä ainakin ostan tupakkani ihan entiseen malliin. Kun kaikesta on tehty nykyään joko paheksuttavaa, epäeettistä tai epäterveellistä, niin tupakointi edustaa näistä kaikkea kolmea. Toisaalta, olen yrittänyt lopettaa useastikin ja se tuntuu olevan lähes mahdotonta. Joten minä sitten opettelen elämään riippuvuuteni kanssa.

nuiv-or

Kaupan infopisteestä kartonki kerrallaan. Tai Tallinnasta Camel-kartonki 28 eur.

Paras vaihtoehto on tietenkin sähkötupakka. Jo kuukausi mennyt tällä ja tuskin on paluuta akustiseen. Takana yli 15 vuotta päivittäistä camelin polttoa yhdellä ainoalla kahden viikon tauolla.

http://hommaforum.org/index.php/topic,40684.0.html

Juha J.

Nythän tupakit on laitettu kaupoissa piiloon, joten en polta enää.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

MW

Quote from: Junes Lokka on 06.01.2012, 02:02:29
Kaupan infopisteestä kartonki kerrallaan. Tai Tallinnasta Camel-kartonki 28 eur.

Paras vaihtoehto on tietenkin sähkötupakka. Jo kuukausi mennyt tällä ja tuskin on paluuta akustiseen. Takana yli 15 vuotta päivittäistä camelin polttoa yhdelläainoalla kahden viikon tauolla.

http://hommaforum.org/index.php/topic,40684.0.html

Minulla myös Wicked-mahtimeisseli hankittuna, ja myönteisiä kokemuksia. Vaan tuppaa se niiden tarvikkeiden kanssa puuhastelu työlästyttämään... jäi, itse asiassa. Lupaan yrittää uudestaan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun terveyden ja ylevyyden ministeriö julistaa e-meisselitkin lainvastaisiksi.

Tupakkiveron tuotot.

Smiley

QuoteTupakoiden laittaminen automaattiin oli jo hölmöä koska jos ostat useamman askin, niin jono seisoo kun kone miettii mitä pitikään tehdä.
Eriävä mielipide tähän, pulsujen, mannejen ja teinien tupakanvarastelu väheni todella paljon tämän myötä.

QuoteParas vaihtoehto on tietenkin sähkötupakka. Jo kuukausi mennyt tällä ja tuskin on paluuta akustiseen. Takana yli 15 vuotta päivittäistä camelin polttoa yhdelläainoalla kahden viikon tauolla.
Kokeilin äitimuorini sähkötupakkaa ja tiedä sitten että vaihtaisinko, mutta ei siis sen ihmeempi kokemus kun muutamat henkoset.
Mutta sähkötupakasta vielä sen verran että tässä omassa nuortenkloppien ikäluokassa toi on lisääntymässä, harmi vaan että tavarat pitää ulkomailta tilaa (Mikäli nyt oikein muistan?).

Luulin aluksi että olis todella hankalaa kassalla pyytää esim. omaa merkkiäni eli Bonus Goldin toppa puruja, mutta kyllä se sieltä vielä tänään ainakin tuli "boonuksen ruskee toppa" nimityksellä. Lottomasiinassa ei vielä kyllä ollut numeroita.
The person who doesn't make any mistakes is unlikely to make anything.

MW

Puuhastelijat will be puuhastelijat. Täyttävät tyhjän olemisensa työtä tekevien ihmisten kiusaamisella.

Parempaa herraonnea sitten, kun niistäkin huomattavan suuri osa on saatu oikeisiin töihin.

nuiv-or

Quote from: MW on 06.01.2012, 02:06:59
Minulla myös Wicked-mahtimeisseli hankittuna, ja myönteisiä kokemuksia. Vaan tuppaa se niiden tarvikkeiden kanssa puuhastelu työlästyttämään... jäi, itse asiassa. Lupaan yrittää uudestaan. Viimeistään siinä vaiheessa, kun terveyden ja ylevyyden ministeriö julistaa e-meisselitkin lainvastaisiksi.

Tupakkiveron tuotot.

Provari ja 6 millilitran dct-tankki niin jää vähäisemmälle puuhastelu.

Quote from: Smiley on 06.01.2012, 02:09:24
Mutta sähkötupakasta vielä sen verran että tässä omassa nuortenkloppien ikäluokassa toi on lisääntymässä, harmi vaan että tavarat pitää ulkomailta tilaa (Mikäli nyt oikein muistan?).

Laitteet ja nikotiinittomat nesteet saa ostaa ja tilata Suomesta. Se on vain hieman hankalaa:

http://www.sahkosavut.com/tilaus2012

"Ostaisin tuote 01:stä, jos tietäisin mitä se on"  :)
On tuolla toki kauppoja, jotka rikkovat lakia. Jotkut jopa ovat siirtyneet ulkomaille.

Nikotiininesteet joutuu tilaamaan ETA-alueelta. Kiitos valvira ja fimea.

Verovaroilla palkattuja paperinpyörittäjiä, jotka estävät kaupankäyntiä. Itse asiassa kannustavat valuttamaan rahat ulkomaille. Oikeita tehtäviäänhän eivät osaa/halua hoitaa. On siinä meillä omituinen sakki.

Lahjottuja rikollisia, rakenteellista ras korruptiota.

Smiley

:D Hienot sivut! Oletan kyllä että tuotteista voi tiedustella tuolta puhelimen kautta.
Fiksua jos oltais niin ihan kauppoihinkin myyntiin laitteita ja nesteitä, verotulot omaan pussiin ja helpottaisi pienen ihmisen elämää.
Todennäköisesti itsekin polttaisin eTupaakkia jos sitä saisi vaivatta ja läheltä.

Onkos Juneksella mitään lempimakua? Kuulemma appelssiini semmosta mitä jaksaa polttaa vakituisesti. Äidiltä löytyy toi "perus" ja Menttooli.

Daemonic

Tupakka- ja viinamiehet ja yksityisautoilijat. Mikään ei ole liikaa heitä kyykytettäessä...

Täytyy sanoa, että naurahdin ääneen kun näin ekan kerran tuon lähikaupan tupakkalottotaulun. Melkoinen DDR fiilishän siitä tuli.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

nuiv-or

Quote from: Smiley on 06.01.2012, 02:39:58
:D Hienot sivut! Oletan kyllä että tuotteista voi tiedustella tuolta puhelimen kautta.
Fiksua jos oltais niin ihan kauppoihinkin myyntiin laitteita ja nesteitä, verotulot omaan pussiin ja helpottaisi pienen ihmisen elämää.
Todennäköisesti itsekin polttaisin eTupaakkia jos sitä saisi vaivatta ja läheltä.

Onkos Juneksella mitään lempimakua? Kuulemma appelssiini semmosta mitä jaksaa polttaa vakituisesti. Äidiltä löytyy toi "perus" ja Menttooli.

On noita kivijalkamyymälöitä muutamissa kaupungeissa, ja luemma johonkin k-supermarkettiin asti saatu laitteita.

Lempimaku on ehdottomasti tämä, mutta se on aina loppu. Yhden 30 mL pullon sain joulukuussa, meni alle 3 viikossa. Eikä tuota makua löydy jostain kumman syystä jenkkivalmistajalta. Jos tuolta tilaisi, pitäisi tilata nikotiiniton versio ja jostain Puolasta puhdasta nikotiininestettä ja läträillä itse.

Tällä hetkellä menee hunajaa ja mustikkaa. Ja muita, jopa tupakanmakuisia :)
12, 18 ja 24 mg nikotiinipitoisuuksilla. 24 mg on aika tuju tosin.

MW

Quote from: Miiluvahti on 06.01.2012, 02:30:32
Boston irtotupakka vuonna 69 kioskilta oli aika äijä olo.Ensimmäinen täys aski oli COLT.Tupakkaa sai tuolloin ostaa kioskilta vaikka yhden kappaleen eikä ikää kyselty!

Pikkuaski (10) Bostonia 95 penniä, tikut 5 penniä, muistelisin. Joskus.

EDIT: Ainakin Porissa muistaakseni kappaleittain myytin pikkusikareita, Sierra tms. Pirun kallista, jopa 15 penniä kappale.

Juha J.

Quote from: Daemonic on 06.01.2012, 02:40:01Täytyy sanoa, että naurahdin ääneen kun näin ekan kerran tuon lähikaupan tupakkalottotaulun. Melkoinen DDR fiilishän siitä tuli.

Sama.

Aivan päätöntä, hullua ja surkuhupaisaa. Sekä pikkaisen pelottavaa.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

MW

Quote from: Juha J. on 06.01.2012, 03:31:09
Quote from: Daemonic on 06.01.2012, 02:40:01Täytyy sanoa, että naurahdin ääneen kun näin ekan kerran tuon lähikaupan tupakkalottotaulun. Melkoinen DDR fiilishän siitä tuli.

Sama.

Aivan päätöntä, hullua ja surkuhupaisaa. Sekä pikkaisen pelottavaa.

Ei ihan pikkuisen pelottavaa. Katotaan miten tästä edetään, meillähän on melkoisia kosmospoliitikkoja päättäjinä, kuten vaikkapa Merja Kylläinen.

nuiv-or

Eikö viina-automaatti olisi rikkaus ja voimavara

1:stä yhden tähden jallu.

24:sta hihnalle kilahtelisi kori kylmää olvia, 42:sta Koskenkorva-pullo

jumahul

Ja kaikista huvittavinta on se, että et voi tilata tyyliin "punanen mallu" vaan pitää sanoa "marlboro full flavor" tms.

Itse en polta, mutta joka kerta joutunut kaupassa odottamaan arpajaisten päättymistä, kun myyjä ei tunne tupakoita.

MW

Quote from: jumahul on 06.01.2012, 03:57:03
Ja kaikista huvittavinta on se, että et voi tilata tyyliin "punanen mallu" vaan pitää sanoa "marlboro full flavor" tms.

Itse en polta, mutta joka kerta joutunut kaupassa odottamaan arpajaisten päättymistä, kun myyjä ei tunne tupakoita.

No, tuleepahan alan sanasto kassajonon junnuille tutuksi. Idioottiapinat ovat tukkineet idiootteina pitämiltään silmät, mutta eivät perseet tajunneet avanneensa samalla idiootteina pitämiensä apinoiden korvat. Vedän sikarin, ja painun petiin. Nuivia unia!

*tähän itämainen viisaus*

MW

P.S. Sviddu, nythän voin laillisesti tiedustella kovaan selvään ääneen kassahenkilöltä, millä numerolla saa sitä herkullista, rauhoittavaa, terävöittävää ja naistenmieheksi tekevää oivallista [savukemerkki tähän].

Taidanpa toimia jatkossa suunnilleen näin.

Smiley

Quote from: MW on 06.01.2012, 04:27:41
P.S. Sviddu, nythän voin laillisesti tiedustella kovaan selvään ääneen kassahenkilöltä, millä numerolla saa sitä herkullista, rauhoittavaa, terävöittävää ja naistenmieheksi tekevää oivallista [savukemerkki tähän].

Taidanpa toimia jatkossa suunnilleen näin.
Tänään jotain kovaäänistä kyselyä kuului kaupan kassalta, kun itse tein pikasijoituksen pelikoneisiin.

QuoteJa kaikista huvittavinta on se, että et voi tilata tyyliin "punanen mallu" vaan pitää sanoa "marlboro full flavor" tms.
Taitaa riippua ihan myyjästä? Koska itse saan ostettua bonuksen ruskean topan sanomalla bonuksen ruskea toppa, enkä "Bonus Gold Fine Cut Topacco" mikä lienee tämän virallinen nimitys.

MW

Quote from: Smiley on 06.01.2012, 04:33:14
QuoteJa kaikista huvittavinta on se, että et voi tilata tyyliin "punanen mallu" vaan pitää sanoa "marlboro full flavor" tms.
Taitaa riippua ihan myyjästä? Koska itse saan ostettua bonuksen ruskean topan sanomalla bonuksen ruskea toppa, enkä "Bonus Gold Fine Cut Topacco" mikä lienee tämän virallinen nimitys.

Nuorna vitsa väännettävä. Kassajonon pienimmät eivät osaa sitä kielletystä plakaatista lukea, mutta kuulevat kyllä. Epämääräisen taustani vuoksi painotan huoliteltua ääntämystä näissä asioissa. Ihan lasten takia. Eikö kukaan ajattele lapsia?

nuiv-or

Quote from: Smiley on 06.01.2012, 04:33:14

- Ottaisin Bonus Gold Fine Cut Tobaccoa
- Anteeksi mitä?
- Bonus Gold Fine Cut Tobaccoa
- täh?
- Bonus Gold Fine Cut Tobaccoa
- ??
- No topan poonusta
- Ah, eli Bonus Gold Fine Cut Tobaccoa

http://www.youtube.com/watch?v=Jkd9VIJv0AY

Uudenvuodenaattona joku äijä pyysi vihreää boonusta kassalta, kassa ei heti älynnyt. 5 sekunnin mietiskelyn jälkeen "Niin, sitä tupakkaa". Tokmannilla kun ei ole bonusjärjestelmää. Näin topan, mutten sortunut ostamaan.  :flowerhat:

Ari-Lee

Quote from: Ilkka Partanen on 06.01.2012, 01:50:22
Tälläkään kertaa ei siviilitarkkailija saanut keksittyä asiaa joka ei olisi jollain tavalla Kokoomuksen vika. Tiskillä olevalta myyjältä voi kysyä mikä numero sille omalle merkille on, ei se sen vaikeampaa. Pidän uudistusta siltikin typeränä, koska se ei vähennä tupakointia tai ole millään tapaa edes muiden kannalta parempi (kuten tupakoimattomat ravintolatyöntekijät, joille savuttomuus toi helpotuksen). Tällä uudistuksella tehdään pelkästään haittaa. Tupakoiden laittaminen automaattiin oli jo hölmöä koska jos ostat useamman askin, niin jono seisoo kun kone miettii mitä pitikään tehdä. Hölmöä se on, mutta minä ainakin ostan tupakkani ihan entiseen malliin. Kun kaikesta on tehty nykyään joko paheksuttavaa, epäeettistä tai epäterveellistä, niin tupakointi edustaa näistä kaikkea kolmea. Toisaalta, olen yrittänyt lopettaa useastikin ja se tuntuu olevan lähes mahdotonta. Joten minä sitten opettelen elämään riippuvuuteni kanssa.

LOL@ korporaatio%&¤# jne siviilitarkkailijan jutut. Katopa kö se on mukavaa tuo loan heittely essun tassun.

Asiaan! Olen tupakoinut liian pitkään. En sano ihmisen vuosissa koska se kauhistuttaa sanomattakin.

Siis nikotiini on perkeleestä. Terva on se pahin haitake mikä tulee mukana. Häkä menee päähän. Nikotiinista on vaikeaa päästä koska riippuvuus on vakavaa. Jos olet epäonnistunut pääsemään irti kerran-pari, olet kokeillut vääriä metodeja. Kuin itsekin olen. Nyt on menossa tipaton tammikuu. Se tarkoittaa sitä että kun olutta ei ota yhtään hörppyä ei myöskään tee savuketta mieli. Kuitenkin, on hölmöä lähteä soitellen sotaan. Nikotiinia ei pidä aliarvioida. Vieroitusoireisiin kuuluvat mm. uneliaat päivät ja virkeät yöt. Ja koko ajan tekisi mieli riehua.

1)En siis lopeta kerralla kokonaan vaan rajoitan alkuun 1-3 savuketta päivään. 2)Tupakkaa pitää olla aina mukana kaikkialla että tietää saavansa annoksen nikotiinia tarvittaessa ja se tieto rauhoittaa. 3)Purukumia pitää olla aina mukana koska se korvaa osittain tapatupakoinnin. 4)Ei haittaa jos nikotiinipurkkaa löytyy matkasta. 5)Jos alkaa hölkkäämään iltaisin niin ei tasan tee röökin röökiä mieli vähän aikaan koska tupakoinnista tulee oksettava olo. 6) Hölkkää vähän pitemmän matkan ja endorfiini vapauttaa nikotiinin vierotusoireista. 7)Psyykkaa itsensä puhumalla ääneen: "En **ttu tarte tuollasta sontaa, en varmasti polta."

Tuollaisia keinoja olen joskus menestyksellä käyttänyt. Harmi kun täällä ei ole hypnologia läsnä. Sitä voisi vielä kokeilla. Nyt menen savukkeelle.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kuvitteellinen hahmo

Ei pelkästään se, että "voi tulla syöpä". Mutta on yksi toinenkin asia, mikä jopa todennäköisesti tulee tupakoitsijoille vanhempana: keuhkoahtauma.

Olen sellaista saanut katsella, ja ei kyllä käy kateeksi. Kun läähättää jo keuhkot autolle kävellessä ja pitää happirikastin puksuttaa yöllä vieressä. Pahenee ajan myötä, eikä parannusta ei ole.

Tuo on kyllä niin surkea juttu, ettei ole ikinä mieli tehnyt polttamista aloittaa. Joten ei kiitos.

Smiley

Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 06.01.2012, 06:35:42
Ei pelkästään se, että "voi tulla syöpä". Mutta on yksi toinenkin asia, mikä jopa todennäköisesti tulee tupakoitsijoille vanhempana: keuhkoahtauma.

Olen sellaista saanut katsella, ja ei kyllä käy kateeksi. Kun läähättää jo keuhkot autolle kävellessä ja pitää happirikastin puksuttaa yöllä vieressä. Pahenee ajan myötä, eikä parannusta ei ole.

Tuo on kyllä niin surkea juttu, ettei ole ikinä mieli tehnyt polttamista aloittaa. Joten ei kiitos.
Eiköhän jokainen joka polttaa tiedä tupakoinnin riskit ja sen mikä siitä vääjäämättömästi tulee: Kuolema (100% tupakoijista kuolee!!).
Itse en polta sen takia että olen riippuvainen (no tietenkin sen takia) vaan sen takia että se auttaa jaksamaan niin hassulta kuin se kuulostaakin, kun aamulla sen tupakan on saanut päivä alkaa, jollei tupakkaa tule poltettua niin todennäkösesti nukahdan oli kuinka monta kelloa soittamassa. Tupakan polton alotin ammattikoulun ensimmäisellä, en sen takia että olisi jotain sosiaalista painostusta vaan koska se autto pysyyn kasassa siinä puljussa (ns. "vitutusröökit").
Äidilläni on nyt keuhkoissa jonkinmoista vikaa, ei syöpä eikä ahtauma mutta jotain siellä on lääkäreiden mielestä, mimmi vaihto sähkötupakkaan ja kuulemma vaikeeta olla paria oikeeta tupakkaa polttamatta päivässä mutta vähentynyt ainakin tupakanpoltto.
Tällä hetkellä olen ainut joka polttaa tupakkaa lähiperheestä, jokainen polttanut vielä viime vuonna ja nyt sitten yritetään painostaa meikäläistä lopettamaan sillä ettei hekään polta, tähän yleensä vastaan että kun te koko minun pienen elämäni olette polttanut niin sallikaa se myös minullekkin  ;).

(http://creeper.naurunappula.com/screen/5a/5e/5a5ea3810343654b/0/851639.png)

edittinä vielä se eka henkonen eli naapurin poju oli vanhemmiltaan yhden kääryleen pöllinyt ja sitä sitten mettässä imeskeltiin ja yskittiin ja naurettiin.

Kyborg

Ensimmäiset henkoset vedin n. 7-8 -vuotiaana: löysin kyseisen, puoliksi poltetun, natsan kotipihani edestä eräänä kuumana ja aurinkoisena kesäpäivänä ja koska siihen hätään ei stendaria tai tikkuja löytynyt, päätin kokeilla onneani perinteisellä pikkupyromaanin rakkaalla työkalulla - suurennuslasilla. Miksi juuri silloin teki mieli kokeilla? Todennäköisesti siksi että tilaisuutta maistaa aiemmin ei ollut tullut vastaan ja himo kokeilla oli jäänyt pyörimään takaraivoon.

Kokemukset: Helvetillinen tukehtumista muistuttava yskä parhaiden kavereiden edessä ja sitä seuraava vähintään yhtä suuri häpeä.

Joitakin pikkusikareita olen sen jälkeen muutaman kappaleen kokeillut, mutta lajitreenit on pitänyt aika hyvin huolen siitä ettei keuhkoilla ole juurikaan varaa alkaa sakkaamaan - ja hyvä niin. Jokainen kuitenkin tehköön oman ratkaisunsa itsenäisesti ja mahdollisimman valistuneesti. En ole tuomari.
"Samaan aikaan kun maamme koulutetuimmille ihmisille ei ole töitä, joku älypää pitää rasismina sitä, ettei niitä löydy afrikkalaisille koneinsinööreille, jotka ovat hukanneet paperinsa ja lukutaitonsa."

- Nim. Professori

Jack

Quote from: Miiluvahti on 06.01.2012, 02:30:32
Boston irtotupakka vuonna 69 kioskilta oli aika äijä olo.Ensimmäinen täys aski oli COLT.Tupakkaa sai tuolloin ostaa kioskilta vaikka yhden kappaleen eikä ikää kyselty!

Ei kyselty. Itsekin ajelin muutaman vuoden vanhana kioskille pienellä paksupyöräisellä lastenpyörällä ja ostin Boston-askin joillekin joidenkin pyynnöstä ja joidenkin rahoilla. Itse en sentään muista tupakoita tuosta askista polttaneeni. Mutta tulihan sitä vähän myöhemmin itsekin kokeiltua. Naapureille tuli kesäkylään kaupunkilaispoika, jonka innoittamana me nuoremmatkin lähdimme huonoille teille. Kotonamme ei poltettu, mutta komeron hyllyssä oli vierasvarana ruotsinlaivalta ostettu tupakkakartonki, josta kaivelin salaa neljä tupakkaa kavereille vietäväksi ja itsekin kokeiltavaksi. No, käryhän siinä kävi. Ensiksi tupakan ja sitten se toinen. Kovakalloisena en vielä aivan tästä ottanut opiksi, mutta kun jokaisella muullakin kerralla paljastuin, pakkohan se oli uskoa. Viimeinen niitti oli se, kun tämän kaupunkilaispojan neuvosta ostimme kioskilta Tennyson -merkkisiä tupakoita ja polttelimme niitä. Tai itse asiassa taisimme ostaa Partner-merkkisiä, koska maalaiskioskissa ei tunnettu niin erikoista merkkiä, mitä kaupunkilaispoika oli suositellut,. Tämä oli ainoa kerta, jolloin en jäänyt kiinni polttamisesta, mutta sillä aikaa kun olimme hämärällä retkellämme, kissa söi elättivariksemme. Tällöin koin saaneeni varoituksen ns. korkeammalta taholta ja lopetin tupakkakokeilut lopullisesti. Tämä kaikki tapahtui ennen kuin ehdin täyttää kymmenen vuotta.

Kokeilut ovat kokeiluja, ja niistä en sano mitään, koska olen itsekin kokeillut yhtä jos toista. Mutta varsinaista tupakan vakiokäyttöä en ymmärrä ollenkaan. Miksi köyhänkin perheen vanhempien pitää mieluummin käyttää raha omaksi vahingokseen tupakkaan (ja kaljaan) kuin esimerkiksi lasten hyvinvointiin. Tupakka on viimeisiä asioita, mistä luovutaan, vaikka asiat olisivat kuinka päin prinkkalaa. Köyhyys ja kurjuus on monesti osittain itse aiheutettua. Ainakin se viimeinen lisä siihen.

(Täsmennettäköön nyt vielä - samalla kun korjaan yhden kirjoitusvirheen - ettemme me sentään henkeen asti vetäneet savua, kun alle kymmenvuotiaina tupakkaa kokeilimme.)

Jouko

Tunnen lähipiiristä jo kolme syöpäkääryleisiin menehtynyttä. Ennenaikaisesti kuolivat. Ei voi olla enää pelkkää sattumaa. Että siitä vaan, nuoret.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Tomi

Tässä on syyt miksi laki tuli, tupakka vaikuttaa koko kehoon:
http://aijaa.com/001529287367
http://aijaa.com/006279287368
http://aijaa.com/000369287369
http://aijaa.com/006569287370
http://aijaa.com/003179287371
http://aijaa.com/003609287383
2.1.2012 HS, sivu A5.

Valtion on hyvä kannustaa terveisiin elämäntapoihin. Tämä tupakoiden esille laittamisen kieltäminen on tutkitusti vähentänyt tupakan terveyshaittoja ja nuorten tupakointia monissa maissa.

Minusta laki on hyvä. Lain tarkoituksena on se, että kun tupakoitsija ei näe tupakointimerkkiä, hänelle ei herää ostohalua tupakkaan ja ehkäpä hän unohtaa ostaa tupakat ja näin ollen se ehkä auttaa tupakan polttajaa tekemään tupakoinnin lopettamispäätöksensä tai auttaa häntä pysymään tupakoinnin lopettamisessa. Näin varsinkin nuorten kohdalla.

Vielä parempi idea olisi se, että tupakat laitettaisiin vain infopisteisiin ja sinne 1-2 pistettä enemmän, siten etteivät jonoudu, silloin tupakoitsijat eivät häiritsisi tupakoimattomien kaupassa käymistä.   Lisäksi tupakka-askeihin kuvia tupakoitsijoiden keuhkoista, se saattaisi herättää tupakoitsijat ymmärtämään tupakan vaarat kunnolla.