News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Aikainen eläkepommi? / Nuorisotyöttömyys

Started by Liero, 21.04.2009, 21:39:21

Previous topic - Next topic

Liero

Quote from: Vetinari on 03.05.2009, 20:20:22
Se on kyllä vittumaista, kun töitä ei irtoa. Niin monella on tarjottavana arvokasta työvoimaa ja osaamista, mutta he eivät kelpaa. Ja sitten kehdataan vielä puhua työvoimapulasta.

Kyse on osin myös siitä, että palkkaa ei haluta maksaa vaikka töitä olisikin tarjota.

Vittumaistahan se varmasti on ja silloin voi myös olla hankala asettua työnantajan asemaan. Sen vitutuksen kannalta nimenomaan se voi olla olennaista. Se voi nääs vähentyä sillä.

Jos työnhakija vaatii koulutusta, se tarkoittaa työnantajalle kuluja ja se taas on siitä maksettavasta palkasta pois. Jos ei ole varaa kouluttaa, ei auta kuin odotella täsmällisemmin koulutettua hakijaa. Näinä aikoina on lisänä myös se, että voi tulla eteen odotella parempia aikoja.

Kysehän ei ole paremmuudesta tai huonoudesta, vaan sopivuudesta.

Rahkaboy

Itse kuulun tähän nuorisotyöttömien joukkoon. Vaikea saada töitä, kun ei ole työkokemusta eikä lukion lisäksi mitään koulutusta. Kymmeniä ns. "paskaduuneja" olen hakenut mutta en ole kelvannut. ;( Nyt olen ollut tekemättä mitään muutaman kuukauden ja alkaa jo masentaa.

Hippo

Quote from: Rahkaboy on 03.05.2009, 21:26:22
Itse kuulun tähän nuorisotyöttömien joukkoon. Vaikea saada töitä, kun ei ole työkokemusta eikä lukion lisäksi mitään koulutusta. Kymmeniä ns. "paskaduuneja" olen hakenut mutta en ole kelvannut. ;( Nyt olen ollut tekemättä mitään muutaman kuukauden ja alkaa jo masentaa.

Miksi et hanki jotain ammattia? Olla ylioppilas ei varsinaisesti pätevöitä mihinkään työhön.

Kosak

Quote from: metsämies on 03.05.2009, 20:47:49
Epäilisin yhdeksi syyksi tähän nuorten työttömyyten olevan kertakaikkiaan se, että korkeakoulutettuja on liikaa. Tämä taas johtuu siitä että käytännön aloja ei nuorten keskuudessa arvosteta, halutaan päästä helpolla hyväpalkkaiseen työhön.

Muistampa kun peruskoulun päättötilaisuudessa rehtori puhui että "on hyvä nähdä mitenkä paljon on lukioon jatkajia, sillä lukio, yliopisto ja muut korkea koulutus on tie hyväpalkkaiseen ja arvostettuun työhön". Jaa-a, onko se kortistossa olo nyt niin arvostettua?

Korkeakoulututettuja on todellakin liikaa, etenkin joillakin aloilla. Eipä sitä itsekään käytännön aloja aikoinaan arvostanut, vielä kun oli sopivasti lukupäätä että opiskelukin sujui hyvin..

Työttömänä olo on masentavaa, olenkin monesti harmitellut että olisinpa päässyt maisteriksi kouluttautumaan muutama vuosikymmen sitten, jolloin töitä olisi varmasti saanut.. Onneksi olen edes pätkätöihin päässyt.

Maailmanmies

Quote from: Vetinari on 03.05.2009, 20:20:22
Jotkut taas vetoavat CV:n repaleisuuteen, ihan kuin minulla olisi ollut mahdollisuus jotenkin vaikuttaa tarjottujen työsuhteiden pituuteen ja laatuun. Sitä vain ottaa sen duunipätkän minkä saa, oli se sitten arkistointia tai taittohommia tai käännöstöitä tai nettisivujen tekoa. Pitäisi olla aukoton CV jossa eri työpaikat jotenkin sivuaisivat samoja hommia.

Näin on. Vaikka kuinka jauhetaan, että kannattaa tehdä mitä työtä vaan, niin todellisuus on sitä, että ihminen katsotaan luuseriksi jos kouluttauduttuaan erehtyy ns. paskahommiin.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Alkuasukas on 03.05.2009, 20:48:32
Tässä pari vinkkiä Jutalle:

1) äitiysloman kustannukset jonkun muun kuin työnantajan maksettavaksi

2) alle 23-vuotiailta eläkemaksut pois (eläke ei kerry alle 23v.)

Huvittavaa kun kaikenlaista femakoiksi itsensä arvottavaa, sekä mies ja naispuolista, istuu korkeimmilla palleilla tässä maassa mutta tuota ainoata TODELLISTA epäkohtaa miesten ja naisten välillä ei saada korjattua.. Niin taitaa olla vähän kuin pelin henki täällä euvostoliitossa se että ne lisääntymispaukut, niillä tarkoitan tietenkin yhteiskunnan taloudellista tukea, pannaan sen väestönosan elinehtojen kohentamiseen joka ei ole eläissään päivääkään työtä tehnyt. Rehellinen työkansa voi sitten tyytyä kissoihin, kakrut kun olisivatkin vähintään väärän värisiä. Juu ei tarvita foliopipoa.

Eläkejutustakin olen jyrkästi samaa mieltä. Nuuoret pitäisi saada vain ymmärtämään se että nykypolitiikka varastaa nimenomaan heidän tulevaisuutensa.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Pohjolan puolesta

Quote from: Rahkaboy on 03.05.2009, 21:26:22

Olet vielä nuori mies. Käytä aika hyväksesi. Kehitä vaikka kielitaitoa, josta on aina hyötyä. Elämä on jatkuvaa yrittämistä ja hakemista. Toisinaan on kovaa, mutta tärkeintä on mitä loppupeleissä jää viivan alle. Ei itku auta markkinoilla!
Muista harrastaa liikuntaa!
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

Nainen

Quote from: Liero on 21.04.2009, 21:39:21
http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=1&d=55891

QuoteYhä nuoremmat naiset työkyvyttömyyseläkkeelle
Päivitetty 21.4.2009 17:44

Yhä nuoremmat naiset päätyvät masennuksen vuoksi kokonaan pois joustamattomasta työelämästä. Nykyään työkyvyttömyyseläkkeitä kirjoitetaan enemmän jopa alle 30-vuotiaille naisille.

Työhön paluuseen vaikuttaa paljon se, miten vakaa työpaikka sairauslomalla olevaa odottaa. Työ muuttuu nopeasti ja kaikkien pitää kilpailla paikastaan. Masennuksesta toipuva ei jaksa hypätä liikkuvaan junaan ja ottaa siellä omaa paikkaansa, sanoo johtava psykologi Aku Kopakkala.

Psykologi ja psykoterapeutti Vesa Nevalainen ei edes ihmettele nuorten naisten kohtaloa, sillä vaatimukset ovat nykyisin mahdottomia. Nuorten naisten pitää olla fiksuja, kauniita, suosittuja, työssä menestyviä ja samalla myös äijämäisiä. Pojille sallitaan paljon enemmän vapautta, sanoo Nevalainen.

Nevalainen pitää suurena virheenä sitä, että masentuneita pidetään pitkään sairauslomilla kokonaan työelämän ulkopuolella. Vasta nyt ollaan heräämässä siihen, että osa-aikainen sairausloma ja mahdollisuus kokeilla työhön paluuta joustavasti vähentäisivät ennenaikaisia eläkkeitä.

Onkohan mitään länsimaalaista ihmisryhmää tsempattu, kannustettu, autettu ja kannateltu yhtä paljon kuin länsimaalaista naista? Siitä huolimatta paikka näyttää edelleen olevan kotona. Ymmärrän tosin täysin: harvinaisia ovat miehet, jotka tykkäävät olla töissä meikit naamassa ja hame päällä.

Kyllä suurimmalla osalla naisista nuo vaatimukset ovat ihan vaan oman pään sisällä. Pojilta ei vaadita paljon mitään? Öh...Eivätkö eräät tahot ole olleet aika kovastikin huolissaan poikien pienenevästä määrästä esim.yliopistoissa? Naisethan usein haluavat miehen, joka on yhtä kouluttautunut kuin nainen itse ja jos yliopisto-opiskelijoista 60 % on  naisia ja 40 % miehiä niin siinä jää väkisinkin joktut naiset ilman miestä. Tämä on varmaan suurin syy miksi korkeastikoulutetuissa naisissa on eniten sinkkuja. Ainakin uusimmassa Tulva-lehdessä todettiin näin. Sinkkuna olevat miehet taas ovat naisia useammin köyhiä ja vähän koulutettuja, eli eipä vaadita miehiltäkään mitään, ei todellakaan ;) Ihmetyttää myös tuo väite, että naisilta vaaditaan jotain äijämäisyyttä. En itse ainakaan ole huomannut, että vaadittaisiin.