News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kotimaan matkailu - kivoja vinkkejä kaivataan!

Started by Isoisien tytär, 04.01.2012, 14:25:53

Previous topic - Next topic

Isoisien tytär

Tykkään matkustaa. Olen viime vuosina matkustanut kauhean monissa maissa ja erilaisissa paikoissa. Nyt ajattelin panostaa entistä enemmän kotimaassa matkusteluunkin, vaikka sitäkin on tullut tehtyä varsinkin lapsena ja teininä.

Kaipaan nyt kuitenkin hyviä vinkkejä kotimaan matkakohteista:
* Kaikki Suomen rajojen sisäpuolelta löytyvät kohteet kelpaavat
* Ei kannata vähätellä mitään paikkaa - vaikka se olisi itselle tuikitavallinen
* Erityisesti minua kiinnostaa ns. toiminnalliset kohteet eli paikat, joissa voi itse osallistua tekemiseen tai touhuamiseen jollain tavalla
* Myös esim. matkakohteissa sijaitsevat ruokailumahdollisuudet tai paikalliset herkut kiinnostaa, joten niistä saisi myös vinkata
* Itseäni kiinnostaa myös museot, historialliset kohteet, käsityöhön liittyvät pajat ja kaupat, persoonalliset erikoisjutut, luonnonkohteet jne.

Ps. Siis sillä edellytyksellä, että moderaattorit hyväksyvät tällaisen mainostuksen.
"Kuka tahansa voi vapaasti tehdä mitä haluaa, kunhan se ei loukkaa minua", selittää [egyptiläisen] islamilaisen puolueen näkemystä aktivisti Ahmed Saber. HS 5.1.2012

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Marius

Tankki täyteen ja jerrykanisteri varalle. Sitten pyörähdys vaikka näin: Hanko, yöpyminen jossain rannan hotellissa, Naantali, Turku, historiallisia kohteita riittää, vaikka nyt Turun linna. Vaasa, Kalajoki ja hiekkasärkät, Oulun läpi noppeesti ja Torniojoki laakso. Siitä Kilpisjärvelle ja Saana- tunturin laelle.

Sitten alaspäin, Koillis-Suomessa yleisesti ei paljoa katseltavaa, mutta Kuusamossa kyllä. Kosket ja karu luonto ylipäätään. Sitten tullaankin Suomen kansallismaisemiin, Kolille. Ei voi sivuuttaa.

Järvi-Suomi siintää jo, Punkaharjun läpi kannattaa ajella. Ja sitten tullaankin jo Suomen ylivoimaisesti parhaaseen matkailukaupunkiin, Helsinkiin!

Helsingissä voi nähdä koko Suomen jos hieman katselee ympärilleen, ottaa vaikka lauttamatkan "sight-seeing tour" stadin edustalle.

Tämä keikahdus on tietenkin kesähupia, talvella Suomessa onkin eri meininki. Kaikki on piilossa, paitsi laskettelukeskukset, mutta ne eivät edustakaan oikeastaan mitään.

Talvella tosin voi piipahtaa Rovaniemellä, Joulupukkia moikkaamassa. Vaikka pääkallonpaikka onkin Korvatunturi, Rovikselta suorahkosti itään, rajavyöhykkeellä.

Kuten huomattua, tehtiin tämä reissu enämpi rajoja myötäillen, sillä sisä-Suomessa on vain Suomi.

Avot; Peräkulman Penan Lada-safarit, omat rukarit ja jakarit mukaan.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Isoisien tytär

Kiitos vinkeistä Mariukselle. Osassa noista onkin tullut jo käytyä, osassa ei. Uskon että monilla muillakin suomalaisella on aukkoja kotimaan matkailusivistyksessä ja moni joutuu myöntämään, että kotikaupungin kohteet on käymättä...

Tunnustan julkisesti tässä yhteydessä, että en ole koskaan käynyt Pohjanmaalla (jos Oulua ei lasketa), vaikka olen neljäsosapohjalainen. Häpeänhäpeänhäpeän  :-[

Quote from: Marius on 04.01.2012, 15:00:52
Sitten tullaankin Suomen kansallisuusmaisemiin, Kolille. Ei voi sivuuttaa.

Olen käynyt Kolilla talvella laskettelemassa Joensuusta käsin. Mukavaa oli. Mutta mitä Kolilla tehdään lumettomana aikana?

Järvi-Suomi siintää jo, Punkaharjun läpi kannattaa ajella.

Minäkin suosittelen. Olen pari kertaa ollut auton kyydissä Punkaharjun läpi ja kerran käynyt Retretissä. Viime kesänä teki mieli hypätä junan kyydistä, kun ajelin siitä ohi Savon suuntaan. Haluaisin vierailla ainakin Punkaharjun Valtionhotellissa.

Ja sitten tullaankin jo Suomen ylivoimaisesti parhaaseen matkailukaupunkiin, Helsinkiin!

Helsinki on tosi kiva paikka, mutta kyllähän Suomessa on paljon muutakin. Jos ihmisiä kiinnostaa, lupaan jakaa kaikki tietoni kotikaupungistani, jossa emännöin jonkin verran eri porukoita silloin tällöin.

Tämä keikahdus on tietenkin kesähupia, talvella Suomessa onkin eri meininki. Kaikki on piilossa, paitsi laskettelukeskukset, mutta ne eivät edustakaan oikeastaan mitään.

Tämä on kiinnostava pointti. Onko kaikki piilossa? Vai pettääkö markkinointi? Vai hylkivätkö suomalaiset omaa kotimaataan matkailukenttänä?

Kuten huomattua, tehtiin tämä reissu enämpi rajoja myötäillen, sillä sisä-Suomessa on vain Suomi.

Hän haastaa sisäsuomalaiset  ;D
"Kuka tahansa voi vapaasti tehdä mitä haluaa, kunhan se ei loukkaa minua", selittää [egyptiläisen] islamilaisen puolueen näkemystä aktivisti Ahmed Saber. HS 5.1.2012

Isoisien tytär

* Voiko missään päästä kokeilemaan resiinalla matkustamista?
* Entä höyryveturin kyytiä?
* Onko jolla kulla kokemusta Kierikistä (Saarijärvellä oleva kohde, ns. kivikautinen kylä)?

Ja mikäs ja missä tämä sitten on?

Teemu Lavikka

Näin lappeenrantalaisena en voi olla suosittelematta Saimaan kanavaa ja sinne suuntautuvia risteilyjä. Normaali setti on matkustajasatamasta Kaukaan tehtaan ohi kanavansuulle, siitä kanavaa pitkin Mälkiän sululle (joka on korkoeroltaan suurin) Laiva kääntyy ympäri ennen Mustolan sulkua ja palaa samaa reittiä takaisin.
Jos suluissa ramppaaminen miellyttää enemmältikin, risteilyitä tehdään myös Viipuriin saakka.
Näännyttävän risteilyn jälkeen maistuu Impiwaaralainen junttiruoka Särä, jota saa naapurikunnasta Lemiltä. Tämä on todellinen syö-niin-paljon-kuin-jaksat-haaste, kannattaa tutustua  ;)

http://www.saimaacruises.fi/Suomeksi/Reitit/Kohteet/Saimaan_kanava.iw3

http://www.saimaanristeilyt.fi/fin/kanavaristeily.html

http://www.saimaatravel.fi/risteily-viipuriin-1pv

http://www.sarapirtti.fi/

"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Marius

Quote from: Isoisien tytär on 04.01.2012, 15:26:59
* Onko jolla kulla kokemusta Kierikistä (Saarijärvellä oleva kohde, ns. kivikautinen kylä)?

Markkinointi pettää. ;) Suon reunalla, pohjois-satakunnassa. Lunta ootellessa....lumi on hyvä tekosyy sille, ettei päästä mihinkään.....

Mutta ovat muutamat rohkeat, talvisin, männävuosina järjestäneet aivan oikeitakin kelkkasafareita, mutta kovin sekin on epävarmaa. Ei paljoa nähtävää.

Mutta kysymykseen, hieman pienemmällä mittakaavalla:
Merikarvian saaristo, syksyllä, tyrni-aikaan. Ouran pooki. 

Emo

...

Saarijärvellä? Yli-Iissä Kierikki minun tietääkseni sijaitsee. Siinä Oulun ja Kemin välimaastossa. En ole käynyt, pitäisi käydä.

https://www.google.com/search?q=kierikki&rls=com.microsoft:fi:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADRA_enFI464

Hamsteri

Tuossa on wikitravelin artikkeli Suomi -matkailusta:  http://wikitravel.org/en/Finland

Hauska lukukokemus, miten Suomi hyvin pitkälle nähdään matkailumahdollisuuksineen ja muutenkin pähkinänkuoressa.

Henkilökohtaisesti suosittelisin road trippiä Etelä-Suomesta Jäämerelle Norjan Lappiin. Pysähdys kaupungit voi valita heittämällä kolikkoa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Seal

Kyllä olen käynyt, Yli-Iissä tosiaan sijaitsee. Ihan kiinnostava paikka, kannattaa käydä vilkaisemassa jos vaan ohi ajelee. Sieltä löytyy tuo kivikautiseen malliin rakennettu "kylä" (muistaakseni kaksi tai kolme taloa) ja taisi olla joku sisätiloissa oleva museokin. Aikaa tuolla käynnistä on kumminkin jotain 7 vuotta, joten tietoni voivat olla vääriä taikka paikat muuttuneet huomattavasti.

Marius

Totuushan lienee juurikin se, että mikäli vaivautuu Suomen lappiin asti, (jossa kyllä riittää ihmeteltävää mutta vain keväisin ja syksyisin), niin samantien kannattaa körötellä pohjois-Norjaan.

Takaisinpäin voi sitten tulla Nuorgamin kautta, ja kuikuilla kummallista kumpuilevaa horisonttia, missä ei näy mitään, noin neljäsataa kilsaa.

Kesällä ei Lapissa ole mitään muuta, kuin hyttysiä ja mäkäröitä.

No, ehkä kannattaa pyssäyttää Ahkun Tuvalle, Lemmenjoelle.

Mutta sitten vaihde vapaalle, ja alamäkeen kohti etelää.

Koskela Suomesta

Quote from: Isoisien tytär on 04.01.2012, 15:23:28
Sitten tullaankin Suomen kansallisuusmaisemiin, Kolille. Ei voi sivuuttaa.

Olen käynyt Kolilla talvella laskettelemassa Joensuusta käsin. Mukavaa oli. Mutta mitä Kolilla tehdään lumettomana aikana?

Vaikkapa vaelletaan: http://www.vaellus.info/reitit/herajarven-kierros/
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Ernst

Quote from: Hamsteri on 04.01.2012, 17:40:18

Henkilökohtaisesti suosittelisin road trippiä Etelä-Suomesta Jäämerelle Norjan Lappiin. Pysähdys kaupungit voi valita heittämällä kolikkoa.

Ajakaapa Karigasniemeltä Tenojoen vartta Utsjoelle ja sieltä vasta Norjaan. Hienot maisemat. Alkukesästä hyttysetkään eivät käy päälle, siis viikko-kaksi ennen juhannusta.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Elemosina

Quote from: Isoisien tytär on 04.01.2012, 14:25:53

* Itseäni kiinnostaa myös museot, historialliset kohteet, käsityöhön liittyvät pajat ja kaupat, persoonalliset erikoisjutut, luonnonkohteet jne.

Koska olen arkkitehtuuri- ja arkeologiafriikki niin suosittelisin Suomen keskiaikaisten linnojen katsastusta jos kierroksella sinne suunnille sattuu.
http://www.muuka.com/finnishpumpkin/castles/castle_fi.html

Niiden suhteen Suomella ei ole mitään häpeämistä monien muiden maiden kanssa(minun mielestäni). Ovatpa linnammekin paremmassa kunnossa kuin jokuset rauniot tuolla etelä-Euroopassa. Ei se määrä vaan se laatu.

Toisia keskiaikaisia kohteita ovat sitten tietty kivikirkot. Jos kiinnostaa perehtyä asiaan enemmän niin suosittelen tämän kirjoittajan kirjaa: http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/kirjat/markus-hiekkanen-suomen-keskiajan-kivikirkot/903725
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

ElinaElina

Ja juna kulkee vaan...  http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Marius

Quote from: ElinaElina on 04.01.2012, 18:10:26

Ja juna kulkee vaan...  http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/

Mainio vinkki. Vaikkei tuossa nyt olisikaan ollut kysymys ehdasta, niin suosittelen kaikille lyhyttäkin matkaa Lättähatun, eli dieselveturin(?) kyydissä. Ennen Wanhaan pääsi sellaistakin reittiä, kuin Karjaalta Helsinkiin(?). Voin muistaa väärin, olin aivan skloddi...

Mutta Lättähattu yleisesti on kokemisen arvoinen, jos vain jossain on siihen mahdollisuus.

Ps. Juhani Ahon Rautatie...

Sunt Lacrimae

Mariuksen mainitsema Koli on ehdottomasti tarkastamisen arvoinen paikka.

Miksi kukaan ei ole maininnut Turun saaristoa? Ainakin Euroopan mittapuulla yksi upeimmista saaristoalueista, saaristoteitä ja losseja hyväksikäyttämällä pääsee aika pitkällekin. Itse asiassa Ahvenanmaallekin asti, kyseinen saari on myös katsomisen arvoinen paikka, nähtävyyksiä mm. Krimin sodassa hävitetyn Bomarsundin linnoituksen nähtävyydet, keskiaikainen Kastelholman linna (tuolla kannattaa poiketa syömässä etanoita) ja Maarianhamina yleensäkin.

Eri asia on, lasketaanko Ålandissa käynti jo ulkomaanmatkailuksi.
Play stupid games, win stupid prizes.

Jukka Wallin

Naatali: Syyskesällä hienoinen pimeys ja satamassa sijaisevat ulkoilmaravintolat..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

terrakotta

Tuli heti mieleen kaksi paikkaa, joissa olen käynnyt ja joista olen kovasti tykännyt.

1) Verla. Verlan pahvitehdas on nykyään yksi maailmanperintökohteista. Opastettu kierros siellä antaa myös käsitystä siitä, millaista työ ennen oli ja mikä oli työsuojelun taso. Minä olin siellä ryhmän mukana, joten jos yksin menee, kannattaa varmaan kysellä miten opastuksia järjestetään. Pihalla oli myös muuta ohjelmaa ja muutama pikkuinen käsityöläiskauppa. Myipä joku niistä suomalaista marjaviiniäkin.

2) Tuusulan rantatie. Taiteilijayhteisön näytillä olleet kodit olivat näkemisen arvoisia ja oli siellä joku vanha peruspirttikin. Alue oli kyllä muutenkin kaunis. Kävimme siellä syömässäkin jossain, en vaan juuri nyt muista missä. Ainola oli upea. Sellaisen kodin kun joskus saisi. Huoh..

hattiwatti

Kati Sinenmaan kivilinnaa olen esitellyt vieraileville ulkomaalaisille, myös jopa alkuperäisväestön edustajalle. Tyyliin 'tätä ette sitten näe Helsinki Guidesta'.

Muutenkin hauska pitkän linjan nettikirjoittelija, googlella löytää, ja tuosta
http://sinenmaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

Kivilinna on pöpelikössä Ilmalan rautatieaseman lähellä. Periaatteessa sen voi nähdä lehdettömään vuodenaikaan junan ikkunasta, mutta on naamioitu sen verran hyvin että monet eivät näe sitä edes muutaman metrin päässä ollessaan. Arkkitehtonisesti varsin vakuuttava rakennelma, 3 metriä korkeaa samasta mäestä kaivettua luonnonkiveä muuriksi ilman laastia, yhden ihmisen tekeleenä jolta vielä puuttuu sormet toisesta kädestä. Ensi kerran kävin siellä kylässä 2001 jouluna jolloin sisällä oli lämmin ja filosofiaa puhuttiin. Jossain välissä sinne myös muutti väliakaisesti joku Paltamolainen bussikuski jonka nimeä Kati ei koskaan tiennyt mutta rakensi hänelle pienehkön nukkumapaikan räystään alle. Myöhemmin jotkut vandaalit polttivat puisen asumuksen, ja Kati valitettavasti sai kaupungin asunnon asuttuaan pöpelikössä pitkään, mutta muurirakennelmat  ovat paikallaan ja nähtävänä.

Kati itse on vuosia opastanut ihmisiä tietokoneiden käyttöön stadin elokolossa (jossain kalliossa), kun omaa asunnottoman laitapuolen kulkijan elämän itsekin. En tiedä onko se vielä bongattavissa sieltä, jolloin häneltä itseltään voisi kysyä suoraan aiheesta. Mielellään se on sitä esitellyt.

Isoisien tytär

Onpas tänne tullut paljon hyviä vinkkejä. Tässä muutamia kommentteja:

Lemin särä eli mielettömän hyvänmakuinen lammasruoka on kokeiltu. Sitä söisi useamminkin, jos ei olisi niin hurja matka ruokapöytään. Moottorikelkoilla hurjasteltiin teineinä pitkin metsiä ja järvien jäitä, mutta olisihan se kiva osallistua vaikka safarillekin. Koirasafari kiinnostaisi myös. Kiitän Kolin vaellusvihjeistä – täytyy ottaa ohjelmaan, kun sinne on joka tapauksessa menoa. Sielläpäin maailmaa on tullut käytyä Värtsilässä Jänisjoen varressa ja yövyttyä legendaarisessa Sinilinnussa  8). Keskiaikaiset linnat ja kirkot ovat myös hyvä vihje. Niissä on tullut aika monessa käytyäkin, mutta vielä on näkemättömiäkin.

Roadtrippi Suomenlahdelta Jäämerelle ja takaisin on tehty pariin kertaan, mutta voisi sen tehdä uudestaankin jossain vaiheessa. Lapista suosittelen Tankavaaran kultakylää, missä on vanhanaikainen kultakylä, kultamuseo ja mahdollisuus kokeilla kullan huuhdontaa (sormet oli kylmän vuoksi kovilla syksyaikaan). Saamelaismuseokin oli kiinnostava, mutta nyt en muista oliko se Ivalossa vain missä. Risteily Inarinjärven Ukonkivelle oli tosi kiinnostava. Inarinjärvi poikkeaa etelän vesistä melkoisesti. Laivalla opas kertoi monenlaista tietoa ja tarinaa. Muoniossa tuli kokeiltua koskenlaskua kumiveneillä. Vaellusta Pallas-Hetta alueella on pari kertaa harrastettu. Rovaniemen kaupungissakin on jotain tosi kiinnostavaa. Pyöräilin viimeksi keskustassa ja ylitin molemmat sillat keskustan alueelta. Vanhempi silloista oli mainio – kuten toki maisematkin.  Kemistä ja Torniostakin tykkäsin. Kemissä kävelin illalla kadulla, kun kadulle kantautuva musiikki houkutteli karaokebaariin. Hirmuisen hyviä laulajia! Hetken kuluttua olin saanut kymmenkunta uutta kaveria, kuten kunnon pikkukaupungissa usein käy  :D Laskettelemassa ja hiihtämässäkin on tullut Lapissa käytyä. Kyllä Lappi on hieno mesta. Revontulia näkee paljon. Joulupukin luona on vielä käymättä. Ohi olen kyllä ajellut useamman kerran. Ilmeisesti Ahkun Tupakin on vielä näkemättä.

Rukalla on käyty, kuten myös Katinkullassa, Jymyn mestaruutta todistamassa ja Sotkamon urheiluopistolla. Voisin mennä kyllä uudestaankin. Etenkin Rukalle! Oulanka on kai katsomatta kuten myös Julma Ölkky.

Naantali oli oikein kaunis vanha kaupunki. Kylpylässä vierailin ja puutaloaluetta katselin. Kylpylän ulkoallas oli hieno kokemus talvipakkasella tähtitaivasta lämpimästä vedestä ihaillen. Siellä oli eräs aivan mielettömän viehättävä ja kodikas kahvila, jossa oli vanhoja valokuvia seinällä jne. Täytyy pistää kaupunki syksyreissulistalle.

Suuri kiitos museorautatievinkistä! Niiaan syvään. Googlen mukaan Lättähattuja on viime kesänä liikkunut ainakin Oulu-Muhos, Oulu-Joensuu ja Kristiinankaupunki-Turku raiteilla. Kuulin myös, että Kouvolaan olisi hankittu joku toimiva höyryveturi.

Quote from: Emo on 04.01.2012, 16:08:13

Saarijärvellä? Yli-Iissä Kierikki minun tietääkseni sijaitsee. Siinä Oulun ja Kemin välimaastossa. En ole käynyt, pitäisi käydä.

Joo, näin minäkin luulin ja Yli-Iin kivikautista kylää etsin netistä. Sitten kuitenkin törmäsin tuohon Saarijärven paikkaan. Nyt kun tarkastin, kivikautiset kylät löytyy näemmä molemmista paikoista, mutta Yli-Iin kylän nimi on Kierikki.

Palaan muutamiin juttuihin kuten saaristoon myöhemmin...

Isoisien tytär

Quote from: Ulkopuolinen on 04.01.2012, 23:52:59
Hullut tapahtumat: suopotkupallo, eukonkanto, ilmakitara... Tässä maassa on paljon maailmanmestaruuskilpailuita vaikka löylykisat loppuivatkin.

Kurikan Rakkausfestivaalit pidetään taas 8.-9.6.2012. Tunnetaan myös heilanhakufestivaaleina  :-* http://www.hakupaalla.com/

Mika

Olen monta kertaa miettinyt viikonloppulomaa ulkosaaristossa sijaitsevalla Jurmon saarella.  Sinne liikennöi yhteysalus, ja saarelta voi vuokrata saunamökin esim. netin kautta (http://www.jurmo.com/2).  Erityisen mielenkiintoinen tuollainen matka olisi loka-marraskuussa, kun on pimeää ja syysmyrskyt puhaltavat.  Virveli ja koppa kaljaa mukaan... 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Marius

Karijoen susiluola, jos haluaa toooosi historiallis-menninkäismeininkiä.
Karijoki on siellä länsirannikolla, etelä-pohojammaalla.

Neanderthalin ihmiset ovat siellä viritelleet tulia, kuulemma jopa noin sata-sataviiskymmentä tuhatta vuotta sitten.

Matkailijoita hekin.

Sanglier

Kevon kanjoni
Käsivarren tunturit
Rovaniemen lähellä sakujen sotahautausmaa ja upeat hiidenkirnut
Ruoveden Helvetinkolu
Salpalinja Kesälahden nurkilla ja Helsingin linnoitusketju Nummelan lentokentän maastossa ja Itä-Helsingissä
Muumimaailma

nitkunatku

Varissuo Turku. Kuin ulkomailla olisi. Matkan hinta vaivaiset kolmen euron luokkaa bussilla Kauppatorilta. Rajumpia urheilulajeja pääsee harrastamaan öisin. 
Nyt tai joskus toiste.

Isoisien tytär

Quote from: nitkunatku on 05.01.2012, 10:31:46
Varissuo Turku. Kuin ulkomailla olisi. Matkan hinta vaivaiset kolmen euron luokkaa bussilla Kauppatorilta. Rajumpia urheilulajeja pääsee harrastamaan öisin.

Helsingissä kannattaa käydä tsekkaamassa vaikkapa Vuosaari. Keskustasta Vuosaareen pääsee miltä tahansa metroasemalta valitsemalla metron, jonka pääteasemana on Vuosaari. Lipun voi osta aseman automaatista ja se maksaa noin 2-3 euroa. Jo metromatka Vuokkiin kuuluu elämykseen. Vuosaaren asemalta kun nouset maan pinnalle, kannattaa hieman hengähtää asemarakennuksen ylätasanteella ja haistella monikulttuurista tunnelmaa. Ulos rakennuksesta täytyy yleensä työntyä läpi tummien miesten seiskoskelujoukkojen. Tien toisella puolella on sisäänkäynti kauppakeskus Columbukseen. Kannattaa kierrellä käytävillä ja istahtaa hetkeksi sen kahviloihin. Jos ei halua laajemmin alueeseen tutustua, voi palata suorinta tietä metrolla keskustaan. Vaihtoehtoisesti voi kävellä alueella hieman ja matkustaa keskustaan vaikka bussilla. Reissun aikana tarjoutuu lukuisia mahdollisuuksia kansainvälisyyteen. Kaltaisillani suomalaisnaisilla on tolkuttoman paljon mahdollisuuksia aviopuolison saamiseen. Jos tahdot tumman miesystävän, sinun ei tarvitse kuin katsoa jotakuta silmiin tai istahtaa viereiselle penkille bussissa. Näiden miesten torjuminen ja heistä eroon pääseminen kuuluu kulttuuriseikkailuun. Pelkkä kaduilla käveleminenkin kuitenkin riittää puolison löytymiseen, sillä usein joku lähellä olija lyöttäytyy seuraasi tai auto hidastaa kohdallasi ja kuski aloittaa keskustelun avaamastaan ikkunasta. Pimeän aikaan kannattaa käyttää vain suurimpia ja parhaiten valaistuja reittejä tai pysyä poissa alueelta tai sisätiloissa.

Ps. Olen asunut Vuosaaressa ja liikkunut siellä viime vuosien aikaan paljon. Tuttavani muuttivat juuri pois Vuosaaresta (ja Helsingistä), kun ala-asteikäinen lapsensa olisi jäänyt ainoaksi vaaleatukkaiseksi luokallaan, josta jo moni muu kantisperheen lapsi oli vaihtanut pois. Toki tuttavaperheeni korosti lähinnä muita muuttosyitä, koska eihän kansainvälisyyden lisääntyminen voi olla syynä kenenkään muuttoon.

Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Marius

Vihdintieltä, ennen Kalajärveä kääntyy tie nimeltä Örkkimaantie, jonka varressa on katukivistä(!) muurailtu talo/linna sekä aitaukset sunmuut. Outo ilmestys.

Isoisien tytär

Quote from: Isoisien tytär on 05.01.2012, 09:41:14
Quote from: Ulkopuolinen on 04.01.2012, 23:52:59
Hullut tapahtumat: suopotkupallo, eukonkanto, ilmakitara... Tässä maassa on paljon maailmanmestaruuskilpailuita vaikka löylykisat loppuivatkin.

Kurikan Rakkausfestivaalit pidetään taas 8.-9.6.2012. Tunnetaan myös heilanhakufestivaaleina  :-* http://www.hakupaalla.com/

Rautalankafestarit Nastolan Taarastissa joka vuosi noin viikko Juhannuksen jälkeen. Taarasti on järvenrannalla sijaitseva kesäteatteri- ja kulttuurikeskusalue. Oikein supisuomalainen paikka ja festari. Nastola on Lahden itäinen naapurikunta. Helsingistä on matkaa Nastolaan noin 100km. Kauempaa tuleville löytyy majoitusta noin 2km festarialueen päässä sijaitsevalta Pajulahden urheiluopistolta tai paikallisten matkailuyrittäjien mökeissä. Erikoisuutena on mahdollisuus majoittua ja/tai ruokailla Ruuhijärven Riistapihassa, jossa voi maistaa maukasta villisikaa  :P

http://www.rautalankaa.com/index2.html
http://www.nastola.fi/matkailu/majoitus.html