News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Mamujen ja etnisten vähemmistöjen työllistäminen julkishallinnossa -opas

Started by Saippuakupla, 29.12.2011, 11:49:52

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

Törmäsin tällaiseen oppaaseen, joka on julkaistu syksyllä 2011 vähemmistövaltuutetun julkaisusarjassa. Koetin hakea Hommasta, mutta haulla ei löytynyt.

Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen työllistäminen julkishallinnossa

QuoteMaahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen työllistäminen julkishallinnossa

1. Oppaan tarkoitus ja tavoitteet

[...]

Opas on tarkoitettu avuksi julkishallinnon johtohenkilöille, jotka vastaavat virastojensa henkilöstöpolitiikasta sekä käytännön rekrytoinnista vastaaville virkamiehille ja henkilöstölle. Oppaan ensimmäisenä tavoitteena on tarjota keinoja, joilla voidaan edistää ja mahdollistaa maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen yhdenvertaisuutta julkishallinnon rekrytoinneissa. Tarkoituksena on edistää kolmansien maiden ja näkyvien vähemmistöjen työllistymistä julkishallinnon tehtäviin.

Oppaassa käsitellään ja pyritään selkeyttämään mm. yleisiä ja erityisiä virkakelpoisuusvaatimuksia, poikkeamismahdollisuuksia sekä positiivista erityiskohtelua, ja tältä osin poistamaan olemassa olevia, joskin osittain tietämättömyydestä johtuvia, esteitä maahanmuuttajien rekrytoinnista julkishallintoon.

[...]

Quote6. Keinoja edistää maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen työllistymistä julkishallintoon

Yhdenvertaisuussuunnitelma, joka sisältää viranomaisen työnantajaroolin:
— positiivisen erityiskohtelun mainitseminen
— yhtenä tavoitteena maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen rekrytoinnin edistäminen
— suunnittelu, keinot, tavoitteet ja aikataulut
— suunnitelma viranomaisen palveluvelvoitteen turvaamisesta ja työtehtävien eriyttämismahdollisuudesta eri kansalliskielille
— kielikurssien (suomi ja ruotsi) tarjoaminen työntekijöille

Virka- tai työpaikkailmoitus:
— maininta positiivisesta erityiskohtelusta
— ilmoituksessa mainittava virassa tosiasiallisesti tarvittavat taidot, koulutus ja edellytykset
— harkinta ja tarkastaminen sen osalta vaaditaanko kyseiseen virkaan korkeakoulututkinto
— kielitaitovaatimukset
   - millaista kielitaitoa tehtävien hoito edellyttää
   - riittäisikö tehtävään vain toinen kotimainen kieli
— eduksi luettavien kielten harkinta

Työnhakijan valinta:
— haastateltavien valinta hakemuksen perusteella ilman hakijan henkilötietoja
— työtehtävien eriyttäminen siten, että osa tehtävistä edellyttää vain toisen kotimaisen kielen osaamista
— sopivuuden, kokemuksen ja perehtyneisyyden arviointi ja painottaminen huomioon ottaen maahanmuuttajien vahvuudet ja heidän osaamisesta saatava hyöty julkishallinnolle

Poikkeamismahdollisuuden säätäminen virkaan edellytettävästä kielitaitovaatimuksesta

Erivapauden myöntäminen kelpoisuusvaatimuksesta

Kielikoulutuksen tarjoaminen

Edit: Lisätty toimiva linkki, koska liitetiedosto ei avaudu.

D-con

Johdonmukaista jatkoa keväälle: http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2011/03/04/48

Helsingin kaupungin linja säilyy järkkymättömän järjettömänä (Helmi-uutiset 2.3.2011): 

Muunkielisten työntekijöiden määrää halutaan lisätä

Viime vuonna Helsingin asukkaista 10 % puhui äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia. Kaupungin työntekijöiden parissa vastaava luku oli 5 %. Kaupungin tavoitteena on nostaa muunkielisten työntekijöiden määrä vastaamaan muunkielisten asukkaiden osuutta.

Lisäksi tavoitteena on saada muunkielisiä työntekijöitä myös hallintotason tehtäviin suorittavan tason lisäksi.

Kaupungin henkilöstöpäälliköistä koostuva työryhmä tuottaa kuluvan kevään aikana konkreettiset toimenpidelinjaukset, joiden avulla maahanmuuttajia rekrytoidaan ja saadaan sitoutumaan kaupungin työntekijöiksi.

Toimenpiteet tulevat koskemaan kaikkia kaupungin virastoja ja liikelaitoksia.

Työryhmä tulee ottamaan kantaa myös siihen, kuinka kaupungin henkilöstöä voidaan yhä edelleen tukea monimuotoisuuteen liittyvän osaamisen kartuttamisessa.

Lisätiedot: työryhmän asiantuntijasihteeri, suunnittelija Olga Silfver, maahanmuutto-osasto, puh. (09) 310 37951



Kuten jo kielijakautumasta Helsingissä asuvien ja kaupungille(kaan) työllistyneiden välillä voidaan nähdä (10% vs. 5%), ei edes tähän asti työhönotossa harjoitettu "positiivinen diskriminaatio" eli maahanmuuttajan suosiminen työhönotossa(kin) syntyperäisen suomalaisen työnhakijan vahingoksi ole riittänyt tasoittamaan epäsuhtaa.

Koska kaupungin palvelukseensa haluamien henkilöiden on tarkoituskin pysyä muunkielisinä eikä kyse mitä ilmeisimmin ole tulkkien määrän dramaattisesta lisäämisestä, voidaan kysyä keitä kuntalaisia he tulevat palvelemaan, millä kielellä ja tuottaen mitä?  Jos taas kyseessä on hyvää suomea puhuvien ja kirjoittavien henkilöiden palkkaaminen yleisten työehtosopimusten mukaiseen työhön, ja valinta suoritetaan työn kannalta oleellisten taitojen ja ominaisuuksien perusteella, miten työtehtävien kannalta täysin epäoleellinen äidinkieli voitaisiin katsoa tällaiseksi? Sekä perustuslain 6§, Yhdenvertaisuuslaki (21/2004) että Työsopimuslain (55/2001) 2 luvun 2§ kieltävät yhtäpitävästi henkilöiden asettamisen eri asemaan mm. kielen perusteella. Noudattaako Helsingin kaupunki tässäkin asiassa omia lakejaan ja "maan tapaa" ennemmin kuin voimassa olevia lakeja?

Marraskuussa 2010 kaupungilla oli päätoimisia työntekijöitä 39 290, joten nyt tavoitteena oleva muunkielisten 5%:n lisäys henkilöstöön tarkoittaa kahta tuhatta työpaikkaa. Tällaiseen on poliittista tahtoa ja uskotaan olevan resurssejakin samaan aikaan kun kaikkialla muualla kaupungin toiminnassa sopeutetaan, säästetään, leikataan ja toimitaan jaksamisen äärirajoilla sitä samoin kuin muita ongelmia maton alle lakaisten, kuten päivähoidossa http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2010/10/01/31.

Kaupunki on nyt siis käytännön tasolla toteuttamassa sitä kaupunginjohtaja Jussi Pajusen visiota http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2010/10/05/33 , jossa joka neljäs peruskoululainen on vuonna 2025 vieraskielinen. Kommentoin tuoreeltaan Pajusen tämän vuoden talousarvioennustetta 2010 lokakuussa toteamalla näin;  kun maahanmuuttajalasten osallisuutta ja oppimisedellytyksiä tuetaan suomen kielen osaamista vahvistavalla ohjelmalla, ja Suomi muutenkin mm. oikeusministeri Tuija Braxin sanojen mukaan voi välttää muiden maiden ongelmat ja "tehdä asiat paremmin kotouttamalla maahanmuuttajat muun muassa kielenopetuksella ja työllistämällä heidät", ei nykyisistä maahanmuuttajista ja heidän Suomessa syntyneistä lapsistaan kukaan voi 15:n vuoden kuluttua olla kielitaidoton, vaan hyvin integroitunut.



Eduskuntavaaliohjelmassani sanon näin:

3.5 Suomeen ja suomalaiseen elämäntapaan sopeutuminen ja yhteiskuntaan kiinnittyminen

Tärkein tekijä on kotimaisen kielen oppiminen. Kotimaisen kielen opiskelu ja sen hallinta yleisen kielitutkinnon taso 5:n mukaisella tavoitetasolla kytketään pysyvän oleskeluluvan perusteeksi kaikille maahanmuuttajaryhmille. Tämän velvoitteen laiminlyöviä maahanmuuttajia ei päästetä lainkaan suomalaisen sosiaaliturvan piiriin pois lukien se, mitä työperäisistä maahanmuuttajista myöhemmin todetaan.

Tässäkin asiassa Helsingin kaupungin johtavien virkamiesten toimet ovat räikeässä ristiriidassa paitsi minun ja monen muun helsinkiläisen, myös heidän omien julkilausuttujen tavoitteidensa kanssa. Jos on tarkoitus on saada siirtoväestö jollakin tasolla integroitumaan uuteen kotimaahansa, on yhteisen kielen hallitseminen ensimmäinen ja aivan välttämätön askel, jonka ottamista tulee tukea sitomalla kielitaito pysyvän oleskeluluvan ja myöhemmin kansalaisuuden saamisen perusedellytykseksi. Vasta sitten on mahdollista edes alkaa kulkemaan integroitumiseen johtavaa ja yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi vihkivää polkua, jonka kulkeminen voi joiltakin ryhmiltä viedä satojakin vuosia, kuten aiempi kokemus on osoittanut.

D-con

Avausviestin liitteenä olevasta pdf:stä tuntuu ainakin meikäläisen työasemalle aukeavan vain neljä ensimmäistä sivua; onko vika liitteessä, miehessä vai miehen vehkeissä?

Saippuakupla

Jotain outoa tuossa liitetiedoston avaamisessa on?

Ohessa suora linkki vähemmistövaltuutetun nettisivuilla sijaitsevaan tiedostoon:

Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen työllistäminen julkishallinnossa

Marko Parkkola

Quote
— kielitaitovaatimukset
   - millaista kielitaitoa tehtävien hoito edellyttää
   - riittäisikö tehtävään vain toinen kotimainen kieli

Mitäs kielirasismia tämä on?!

Tästähän pitäisi valittaa tasa-arvovaltuutetulle (pun intended) sekä eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Roope

Quote from: Toofast24 on 29.12.2011, 11:49:52
Yhdenvertaisuussuunnitelma, joka sisältää viranomaisen työnantajaroolin:
— positiivisen erityiskohtelun mainitseminen
[...]
Virka- tai työpaikkailmoitus:
maininta positiivisesta erityiskohtelusta
[...]
Työnhakijan valinta:
— sopivuuden, kokemuksen ja perehtyneisyyden arviointi ja painottaminen huomioon ottaen maahanmuuttajien vahvuudet ja heidän osaamisesta saatava hyöty julkishallinnolle

Poikkeamismahdollisuuden säätäminen virkaan edellytettävästä kielitaitovaatimuksesta

Erivapauden myöntäminen kelpoisuusvaatimuksesta

Tällaista olen epäillytkin. Vähemmistövaltuutettu voi kehottaa kiertämään lakia, koska syrjintäkiellon noudattamista ei valvo kuitenkaan kukaan tähän suuntaan.

Positiivinen erityiskohtelu ei ole jotain, jonka voi aina tapauskohtaisesti ottaa käyttöön, kun siltä tuntuu pelkällä maininnalla, kuten vähemmistövaltuutetun ohje antaa ymmärtää. Jokainen positiiviseen erityiskohteluun perustuva rekrytointi täytyy lain mukaan perustella ja valintakriteerit eritellä etukäteen. Ei siis etenkään niin kuin ohjeessa, että vasta valintatilanteessa ryhdytään painottamaan juuri maahanmuuttajahakijoiden ominaisuuksia tai jostain abstraktista ja absurdista "maahanmuuttajien osaamisesta julkishallinnolle saatavaa hyötyä".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Jaska Pankkaaja

Quote- riittäisikö tehtävään vain toinen kotimainen kieli

Riittäisi, lähtökohtaisesti kaikille joissain yksittäistapauksissa voitaisiin vaatia molemmat.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteYhdenvertaisuussuunnitelma, joka sisältää viranomaisen työnantajaroolin:
— positiivisen erityiskohtelun mainitseminen
[...]
Virka- tai työpaikkailmoitus:
maininta positiivisesta erityiskohtelusta
[...]
Työnhakijan valinta:
— sopivuuden, kokemuksen ja perehtyneisyyden arviointi ja painottaminen huomioon ottaen maahanmuuttajien vahvuudet ja heidän osaamisesta saatava hyöty julkishallinnolle

Poikkeamismahdollisuuden säätäminen virkaan edellytettävästä kielitaitovaatimuksesta

Erivapauden myöntäminen kelpoisuusvaatimuksesta

Jos tuo on suoraa lainausta, niin tekstin laatimisessa on ilmeisesti sovellettu poikkeamismahdollisuutta kielitaitovaatimuksesta.

Tällaiset ohjeistukset suorastaan innostavat palkkaamaan julkiselle sektorille sukulaisia, kavereita ja muita suosioon päässeitä. Näin Suomea kehitysmaistetaan.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Siili

Quote from: Roope on 29.12.2011, 13:02:34
Positiivinen erityiskohtelu ei ole jotain, jonka voi aina tapauskohtaisesti ottaa käyttöön, kun siltä tuntuu pelkällä maininnalla, kuten vähemmistövaltuutetun ohje antaa ymmärtää. Jokainen positiiviseen erityiskohteluun perustuva rekrytointi täytyy lain mukaan perustella ja valintakriteerit eritellä etukäteen. Ei siis etenkään niin kuin ohjeessa, että vasta valintatilanteessa ryhdytään painottamaan juuri maahanmuuttajahakijoiden ominaisuuksia tai jostain abstraktista ja absurdista "maahanmuuttajien osaamisesta julkishallinnolle saatavaa hyötyä".

Bidee tietää ainakin omasta rekrytonnistaan lähtien, että laki ja säännöt taipuvat tarvittaessa.  Bidee sai vapautuksen korkeakoulututkinnon suorittamisesta vasta hakuajan päätyttyä.  Hakuilmoituksessa korkeakoulututkintovaatimus oli ehdoton, joten sääntöjä kunnioittavat itseoppineet alan toimijat eivät edes hakeneet hommaa.  Bideetä (ja vain Bideetä) oli kuitenkin informoitu etukäteen, että hän, puutteistaan ja ilmoituksen ehdottomasta sanamuodosta huolimatta, saa homman, jos vain hakee sitä.  Bidee vähemmistövaltuutettuna oli niin monelle poliittisesti niin mainio juttu, ettei sitä saanut pilata millään typerillä periaatteilla koskien hakijoiden tasapuolista kohtelua. 

Bideelle virkanimitysten poliittisuus on näin ollen sellaista peruskauraa, ettei hän näe asiassa mitään omituista minkään tason nimityksissä.  Tavoite (= enemmän mamuja virkamiehiksi) on niin mainio juttu, ettei sitä saa pilata millään typerillä periaatteilla koskien hakijoiden tasapuolista kohtelua.   

räpöstys

Ja tämäkin paska rahoitetaan sinun ja minun veroista.

Ilmeisesti tällainen järjettömyys ei lopu kuin sisällisodalla, aivan järkyttävää touhua.
Kaikki tällainen suomalaisten silmille kuseminen tulee loppukädessä johtamaan siihen, että jokainen, joka pystyy, tulee kiertämään veroja. Tulee kusettamaan kuntia/valtiota sen kuin ehtii. Saadaan itse itseään ruokkiva kierre, jolloin jossain vaiheessa siltä rehelliseltä työtätekevältä, veronsa maksavalta Perus-Pekaltakin palaa hihat. Siinä vaiheessa ollaankin jo siinä sisällissodan partaalla.

Tällainen meno tulisi lopettaa, ennenkuin ollaan täysin hajalla koko maa.

D-con

Quote from: räpöstys on 29.12.2011, 13:48:54
Ilmeisesti tällainen järjettömyys ei lopu kuin sisällisodalla, aivan järkyttävää touhua.

Koitetaan nyt kuitenkin ihan politiikan kautta, on sen verran karmea tuo toinen vaihtoehto.

Mutta voimattoman ketutuksen ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin.

räpöstys

Quote from: D-con on 29.12.2011, 13:52:47
Quote from: räpöstys on 29.12.2011, 13:48:54
Ilmeisesti tällainen järjettömyys ei lopu kuin sisällisodalla, aivan järkyttävää touhua.

Koitetaan nyt kuitenkin ihan politiikan kautta, on sen verran karmea tuo toinen vaihtoehto.

Mutta voimattoman ketutuksen ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin.

Joo, hyppäsin vähän päättelyketjussa suoraan sinne pahimpaan skenaarioon. Enkä todellakaan toivo, että tuohon vaihtoehtoon koskaan joudutaan.

Itseasiassa oltaisiin aikapitkällä, jos tietyt virat olisivat vain määräaikaisia, saman pituisia, kuin mitä eduskunta istuu.
Sen verran USA:sta voisi ottaa mallia, että virkamieskuntaa uudistetaan tietyltä osin, kun presidentti tai kongressi vaihtuu. Suomessa nämä kerran viran saaneet istuvat sitten maailman tappiin asti.

Itseasiassa paras ratkaisu olisi, että suoraan vedettäisiin 50% pihalle näistä höpö-höpö-virastoista.

D-con

Poliitikot, ylemmät virkamiehet ja rahamaailman eliitti muodostavat melko vahvan kolmiyhteyden, mutta usein aika epäpyhän...

Saippuakupla

Quote from: räpöstys on 29.12.2011, 14:00:22
Quote from: D-con on 29.12.2011, 13:52:47
Quote from: räpöstys on 29.12.2011, 13:48:54
Ilmeisesti tällainen järjettömyys ei lopu kuin sisällisodalla, aivan järkyttävää touhua.

Koitetaan nyt kuitenkin ihan politiikan kautta, on sen verran karmea tuo toinen vaihtoehto.

Mutta voimattoman ketutuksen ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin.

Joo, hyppäsin vähän päättelyketjussa suoraan sinne pahimpaan skenaarioon. Enkä todellakaan toivo, että tuohon vaihtoehtoon koskaan joudutaan.

Itseasiassa oltaisiin aikapitkällä, jos tietyt virat olisivat vain määräaikaisia, saman pituisia, kuin mitä eduskunta istuu.
Sen verran USA:sta voisi ottaa mallia, että virkamieskuntaa uudistetaan tietyltä osin, kun presidentti tai kongressi vaihtuu. Suomessa nämä kerran viran saaneet istuvat sitten maailman tappiin asti.

Itseasiassa paras ratkaisu olisi, että suoraan vedettäisiin 50% pihalle näistä höpö-höpö-virastoista.

Biaudet valittiin 2010 erivapaudella vähemmistövaltuutetuksi viiden vuoden määräajaksi.

räpöstys

Quote from: Toofast24 on 29.12.2011, 14:08:05

Biaudet valittiin 2010 erivapaudella vähemmistövaltuutetuksi viiden vuoden määräajaksi.

Point-taken.

Koko vähemmistövaltuuten viran voisi sitten lopettaa. Meillä on lait sitä varten, että jos syrjintää tai jotain vastaavaa tapahtuu, niin oikeuslaitoksen pitäisi ne hoitaa.
Tällaisella rasistilla kuin Bidee on, ei pitäisi olla mitään asiaa mihinkään päättävään elimeen.

edit:  voidaan kyllä sanoa, että kansa on saanut sitä mitä on äänestänyt. Nyt, sekä edellisissä eduskuntavaaleissa, sekä presidentin vaaleissa. Sellaiset virkamiehet, kuin kansa. Ei pitäisi olla kenelläkään valittamista.

Roope

Ja kuin tilauksesta vähemmistövaltuutetun ehdottamaa positiivista syrjintää käytännössä:

QuoteMaahanmuuttajille ehdotetaan työpaikkakiintiötä

Maahanmuuttajien työllistymistä saatetaan pian edistää Kuopiossa kiintiön tapaisen ratkaisun avulla. Kuopion kaupungin sosiaalijohtaja Jarmo Rautjärven mielestä kaupunki voisi päättää suosituksesta, jonka mukaan ulkomaalaistaustaisia palkattaisiin vähintään suhteellista väestöosuutta vastaava määrä.

Nykytilanteessa se tarkoittaisi Kuopion kaupungilla runsasta sataa työntekijää.

- Koulutusta ei voi ohittaa rekrytoinnissa, mutta pidän suositusluontoisten tavoitteiden asettamista hyvänä ajatuksena, Rautjärvi sanoo.

Rautjärven mukaan maahanmuuttajien määrän lisääminen kaupungin palveluksessa olisi myös palvelua parantava tekijä, koska myös asiakkaista entistä suurempi osa on ulkomaalaistaustaisia.

Kuopion yliopistollisen sairaalan rekrytointipäällikkö Marja Hietamäki uskoo, että myös KYSissä tehdään ensi vuonna linjaus siitä, miten ulkomaalaistaustaisten palkkaamista lisätään.

- Kyse on lähinnä työvoiman riittävyydestä, Hietamäki tiivistää.
YLE Savo 30.12.2011

Asiaa on selvästi harkittu tarkkaan, sillä selkeästi määritelty maahanmuuttajakiintiö ei ole sallittu positiivisen syrjinnän keino, mutta lakia kiertämään yllyttävä suositusluontoinen tavoite tuskin johtaa ikävyyksiin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Siili

Quote from: Roope on 30.12.2011, 11:27:36
Ja kuin tilauksesta vähemmistövaltuutetun ehdottamaa positiivista syrjintää käytännössä:

QuoteMaahanmuuttajille ehdotetaan työpaikkakiintiötä

Maahanmuuttajien työllistymistä saatetaan pian edistää Kuopiossa kiintiön tapaisen ratkaisun avulla. Kuopion kaupungin sosiaalijohtaja Jarmo Rautjärven mielestä kaupunki voisi päättää suosituksesta, jonka mukaan ulkomaalaistaustaisia palkattaisiin vähintään suhteellista väestöosuutta vastaava määrä.

Nykytilanteessa se tarkoittaisi Kuopion kaupungilla runsasta sataa työntekijää.

- Koulutusta ei voi ohittaa rekrytoinnissa, mutta pidän suositusluontoisten tavoitteiden asettamista hyvänä ajatuksena, Rautjärvi sanoo.

Rautjärven mukaan maahanmuuttajien määrän lisääminen kaupungin palveluksessa olisi myös palvelua parantava tekijä, koska myös asiakkaista entistä suurempi osa on ulkomaalaistaustaisia.

Kuopion yliopistollisen sairaalan rekrytointipäällikkö Marja Hietamäki uskoo, että myös KYSissä tehdään ensi vuonna linjaus siitä, miten ulkomaalaistaustaisten palkkaamista lisätään.

- Kyse on lähinnä työvoiman riittävyydestä, Hietamäki tiivistää.
YLE Savo 30.12.2011

Asiaa on selvästi harkittu tarkkaan, sillä selkeästi määritelty maahanmuuttajakiintiö ei ole sallittu positiivisen syrjinnän keino, mutta lakia kiertämään yllyttävä suositusluontoinen tavoite tuskin johtaa ikävyyksiin.

Tuollaiset prosenttitavoitteet ovat varsin ongelmallisia.  Mamujen keskimäärin heikommasta koulutustasosta johtuen heitä ei tule pitkään aikaan olemaan koulutusta vaativissa hommissa edustettuina suhteessa väkilukuunsa.  Siitä seuraa, että kaikki vähäistä koulutusta vaativat kunnalliset työpaikat täytetään mamuilla.  Kantisnuoret saattavat hieman katkeroitua, kun entry-level-työt korvamerkitään näin mamuille.  Toivottavasti tämä ei lisää rasismia.

CaptainNuiva

Häh?
Tämä esittää yhdenvertaisuussuunnitelman joka pitää sisällään eriarvoisuutta tyrkyttävän vision?

Vähemmistövaltuutetun visio on sitä itseään ja itsessään erinomainen esimerkki siitä mitä on tuloksena siitä kun aletaan positiviisesti syrjiä, tässähän kohden se tehtiin poliittisesti pätevyyysvaatimuksista joustaen.
Bidee visioi kielikoulusta työnantajien vastuulle, siitäpä sitä sitten on hyvä jatkaa valittamista kun jos jo palkattu työntekijä ei opikkaan kieltä niin vastuuhan on työnantajan, ei työntekijän jota ei siten voida eroittaa vaikka kieli työtehtävien hoitamiseksi sujuisikaan.

Bidee myös vaatii palkkaamista etnisyyden perusteella, siitä on hyvä jatkaa uskontojen puolelle tai seksuaalisuuden suuntaan valintakriteereitä seuraavan kerran uudelleen miettiessä.
Tämä tie on loputon suo, luulisi aikuisen ihmisen sen tajuavan.
Jos tähän Bidee vastaisi että kyse on vain etnisyydestä niin sopisi kysyä että mikäs tasa-arvossa on vikana...Se on nimittäin että jos vain etnisyys otetaan valintaperusteeksi tai suurimmaksi vaikuttajaksi, on myös huomioitava noita muita koska P-E-R-U-S-T-U-S-L-A-K-I.
Vosiko olla mitenkään mahdollista että Bidee, ihan oikeustieteiden ylioppilaana, opiskelisi perustuslain merkityksen?

Bidee osoittaa uskomatonta typeryyttä myös siinä että vaatii ensin etnistä valinta perustetta ja perään nimettömän hakemuksen hyväksyntää.
Milläs tuo etnisyys todetaan/varmistetaan jos hakemus on nimetön?
Voin tilata Moskovan yliopistosta paprut itselleni ja työnantaja sitten varmistasi hakemuksessa ilmoitetun koulutuksen pietarista esim. kysymällä että onko teiltä valmistunut lääkäreitä?
Jos ilmenee että Moskovan yliopistosta on todellakin valmistunut lääkäreitä niin asia on sitten kunnossa hakemuksen osalta?

Edelleen, Bidee haikalee lakeihin(Asetuksiin?) merkintöjä pätevyys ja kielitaitovaatimuksista.
Itse toimii kylläkin varoittavana esimerkkinä että miksi poikkeuksia näissä ei pidä tehdä mutta että ihan lakiin merkintä että Suomen valtion virkoja täytettäessä etnisyys ohittaisi pätevyyden ja viran kielitaitovaatimukset....?
Saanen epäillä Bideen mielenterveyttä.

Pikkuhiljaa alan olla sitä mieltä että Bideen virkaansa järjestäneiden toimien laillisuus olisi syytä tutkia, joku raja se täytyisi olla siinäkin miten epäpäteviä kavereita virkoihin mulkataan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

D-con

Quote from: CaptainNuiva on 30.12.2011, 12:40:12
Bidee myös vaatii palkkaamista etnisyyden perusteella, siitä on hyvä jatkaa uskontojen puolelle tai seksuaalisuuden suuntaan valintakriteereitä seuraavan kerran uudelleen miettiessä.
Tämä tie on loputon suo, luulisi aikuisen ihmisen sen tajuavan.

Jep. Kohderyhmä jonka kanssa itse tällä hetkellä työskentelen koostuu rikostaustaisista kansalaisista, joilla on lisäksi varsin runsaasti päihde- ja mielenterveysongelmia, persoonallisuus- ja oppimishäiriöitä ym. Erittäin harvalla kuitenkaan eläkkeeseen oikeuttavassa määrin, eli työvoimaan kuuluvia työikäisiä kavereita lähes kaikki, työtä TE-keskuksesta hakevia janttereita. Kantaisivatko tasa-arvovaltuutettu ja julkishallinto tässäkin uusintarikollisuutta ja päihdeongelmia vähentävässä asiassa kortensa kekoon pläjäyttämällä tiskiin väestöosuutta vastaavan kiintiön julkishallinnon virkoihin ko. kohderyhmälle? Ja jos eivät, niin miksi?

Ja muistetaan niissä perusteluissa sitten olla yleistämättä...