News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ruohonen-Lerner (ps): ”Kieltäkää viinan mainonta TV:ssä”

Started by B52, 21.12.2011, 17:34:23

Previous topic - Next topic

VeePee

Lapsiperheen isänä minusta on sitä parempi mitä vähemmän päihteet ovat esillä positiivisessä valossa mediassa. Kannatan alkoholin mainoskieltoa.

Pliers

Ihmisten into holhouksen lisäämiseen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Lasten kasvatus on vanhempien tehtävä, ei yhteiskunnan.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

nuiv-or

Quote from: Pliers on 22.12.2011, 22:16:58
Ihmisten into holhouksen lisäämiseen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Lasten kasvatus on vanhempien tehtävä, ei yhteiskunnan.

Eihän tässä mistään holhouksesta ole kyse. Jos katsot mainostarjontaa, niin samat isot ketjuthan siellä mainostavat päivästä toiseen. Ei siellä oikeasti mitään hyödyllistä/uutta tuotetta mainosteta.

Mitä tulee alkoholimainontaan, niin miksi pitäisi saada tietää, että on uusi kiivinmakuinen lonkero tai banaanisiideriä saatavilla? Samathan näkee kaupoissa, maistaa jos tekee mieli ja rahat riittää. Kaljamainoksia ei taida enää olla, kun on ilmeisesti tutkittu, ettei ne lisää myyntiä.

Ei kielto estä kaupankäyntiä tai tee haittaa yrittäjille. Itsehän en välttämättä kieltäisi, vaan lätkäisisin kohtuullisen 100 % veron alkoholimainonnalle. Kyllä Heinekenillä on varaa maksaa toinen kymppitonni valtiolle mainosklipistä.

Mitä mainos kertoo tuotteesta? Ei mitään, siinä vaan leijuillaan upciderit kädessä.

l'uomo normale

Quote from: Juha J. on 22.12.2011, 19:02:20
Nuorille suunnattu mainonta on pahasta.

Muuten täyttä roskaa ehdotus alkoholin mainonnan kieltämisestä. Kielletyn hedelmän makua lisää aikuisillekin?

Miten erottaa nuorille suunnattu mainonta muusta? Mainostajat ovat tekopyhän saivartelun ja paskanlässytyksen mestareita.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

MW

Quote from: nuiv-or on 22.12.2011, 22:24:10
***
Mitä mainos kertoo tuotteesta? Ei mitään, siinä vaan leijuillaan upciderit kädessä.

Taistellaan uusista sieluista? Tämmönen paatunut vaan lotraa niiden vakiomerkkiensä kanssa...

Juha J.

Quote from: Dilat Laraht on 22.12.2011, 22:35:10
Quote from: Juha J. on 22.12.2011, 19:02:20
Nuorille suunnattu mainonta on pahasta.

Muuten täyttä roskaa ehdotus alkoholin mainonnan kieltämisestä. Kielletyn hedelmän makua lisää aikuisillekin?

Miten erottaa nuorille suunnattu mainonta muusta? Mainostajat ovat tekopyhän saivartelun ja paskanlässytyksen mestareita.

Kyllä se on aika helppoa. Sidukka on ihqu vetoaa nuoriin.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

VikaTikki

Vitun iljettävää, ihan oikeasti.
Koko ajan jauhetaan "ENTÄS LAPSET ENTÄS LAPSET!!!".
Lapset on täydellinen väline totalitarismin edistämisessä, kaikkea älytöntä holhousta perustellaan lapsien takia, eikä kukaan näissä keskusteluissa ota esille, että mitä lapset tekevät katsomassa aikuisille suunnattua ohjelmistoa keskellä yötä.
Entäs me? Puhun meistä, minusta, kaltaisistani, lapsuuden veteraaneista, jotka tahtoisivat vaikka elää vapaasti, ilman että joku vähä-älyinen mongoloidi tai guzenina-richardson-lerner-mikävittulie rajoittaa mun olemista.

Kaikille teille huolestuneille vanhemmille: haistakaapa paska, ja pistäkää se kirkuva hirviönne kuriin.
Bryssä on bryssä vaikka voissa paistais.

Juha J.

Quote from: nuiv-or on 22.12.2011, 22:24:10
Quote from: Pliers on 22.12.2011, 22:16:58
Ihmisten into holhouksen lisäämiseen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Lasten kasvatus on vanhempien tehtävä, ei yhteiskunnan.

Eihän tässä mistään holhouksesta ole kyse. Jos katsot mainostarjontaa, niin samat isot ketjuthan siellä mainostavat päivästä toiseen. Ei siellä oikeasti mitään hyödyllistä/uutta tuotetta mainosteta.

Mitä tulee alkoholimainontaan, niin miksi pitäisi saada tietää, että on uusi kiivinmakuinen lonkero tai banaanisiideriä saatavilla? Samathan näkee kaupoissa, maistaa jos tekee mieli ja rahat riittää. Kaljamainoksia ei taida enää olla, kun on ilmeisesti tutkittu, ettei ne lisää myyntiä.

Ei kielto estä kaupankäyntiä tai tee haittaa yrittäjille. Itsehän en välttämättä kieltäisi, vaan lätkäisisin kohtuullisen 100 % veron alkoholimainonnalle. Kyllä Heinekenillä on varaa maksaa toinen kymppitonni valtiolle mainosklipistä.

Mitä mainos kertoo tuotteesta? Ei mitään, siinä vaan leijuillaan upciderit kädessä.

Pidän sinua fiksuna edelleen nuiv-or, mutta nyt en tajua miksi  :flowerhat::ilet.

ps. taitaa olla eka kerta kun vastaan sinulle. :)
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

nuiv-or

Quote from: VikaTikki on 22.12.2011, 23:03:40
Kaikille teille huolestuneille vanhemmille: haistakaapa paska, ja pistäkää se kirkuva hirviönne kuriin.

Ei minulla ole lapsia ja kannatan kaikkien päihteiden täyttä laillistamista. Heroiinit ja amfetamiinit apteekkiin, hamput alkoon. Mutta vain kotimaassa valmistetut, ei tuontitavarana.

En vaan näe, miksi niitä tarvitsee mainostaa. Toisaalta, miksi katsoa televisiotakaan? Kannatan kieltoa, muttei maailmani kaadu, jos ei mainoksia kielletä. Verolle olisi hyvä saada. Alkoholivero alkoholimainoksille.

Käytännössähän juuri nuoriso katsoo mainostelevisiosta sarjoja ym. ja he ovat manipuloitavissa mainoksilla. Lataisivat sarjansa verkosta.

l'uomo normale

Quote from: Juha J. on 22.12.2011, 23:01:54
Quote from: Dilat Laraht on 22.12.2011, 22:35:10
Miten erottaa nuorille suunnattu mainonta muusta? Mainostajat ovat tekopyhän saivartelun ja paskanlässytyksen mestareita.

Kyllä se on aika helppoa. Sidukka on ihqu vetoaa nuoriin.

Mainostaja antaisi ymmärtää tavoittelevansa nuorekkaan edelläkävijötä körttimummoja. "Sidukka on ihqu -mainoksemme muka tavoittelisi nuoria. Pois se meistä. Kyseessä on kypsään aikuisväestöön suunnattu syvällinen huumori." Mahdolliset viranomaiskohut olisivat lisää ilmaista mainosta ja loputon kissa ja hiiri leikki. Aikuisille suunnattu vastuullinen mainontakin lisäisi alkoholinjuonnin hyväksyttävyyttä nuorten parissa: kun nuo mainoskuvan vanhat urpot hienoissa pippaloissaan lasi kädesssä, niin miksi emme mekin?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Ilkka Partanen

Quote from: VikaTikki on 22.12.2011, 23:03:40
Vitun iljettävää, ihan oikeasti.
Koko ajan jauhetaan "ENTÄS LAPSET ENTÄS LAPSET!!!".
Lapset on täydellinen väline totalitarismin edistämisessä, kaikkea älytöntä holhousta perustellaan lapsien takia, eikä kukaan näissä keskusteluissa ota esille, että mitä lapset tekevät katsomassa aikuisille suunnattua ohjelmistoa keskellä yötä.
Entäs me? Puhun meistä, minusta, kaltaisistani, lapsuuden veteraaneista, jotka tahtoisivat vaikka elää vapaasti, ilman että joku vähä-älyinen mongoloidi tai guzenina-richardson-lerner-mikävittulie rajoittaa mun olemista.

Kaikille teille huolestuneille vanhemmille: haistakaapa paska, ja pistäkää se kirkuva hirviönne kuriin.

Tuo on kyllä ihan totta. Miksi kaikkien aikuisten oikeuksia pitää rajoittaa ettei lapsi "saisi huonoa esimerkkiä"? Eikös kasvattajan tehtävä ole opettaa sitä oikeaa ja väärää? Eikä lapsista tule kilttejä ja hienoja ihmisiä sillä "älä näe pahaa, älä puhu pahaa, älä kuule pahaa"-menetelmällä vaan pelokkaita neurootikkoja. Tarvitaan läsnäolevaa aikuista ohjaamaan ja kertomaan asioista. Eikä niin että yhteiskunta muuttuu ulkokultaiseksi onnelaksi jossa kaikki polttavat (sähkö)tupakkaa nurkan takana ettei lapset saa huonoja vaikutteita ja juopottelevat salaa ettei lapset saa huonoja vaikutteita (vanhemmat voivat toki miettiä onko lastensa edessä kännääminen järkevää), jnejnejne.

Sitten kun tulee aikuiseksi niin mikä odottaa? Mukautuminen siihen samaan 50-lukulaiseen teatteriin ettei mitään voi kun entäs lapset... :flowerhat:

MW

Quote from: VikaTikki on 22.12.2011, 23:03:40
Vitun iljettävää, ihan oikeasti.
Koko ajan jauhetaan "ENTÄS LAPSET ENTÄS LAPSET!!!".
Lapset on täydellinen väline totalitarismin edistämisessä, kaikkea älytöntä holhousta perustellaan lapsien takia, eikä kukaan näissä keskusteluissa ota esille, että mitä lapset tekevät katsomassa aikuisille suunnattua ohjelmistoa keskellä yötä.
Entäs me? Puhun meistä, minusta, kaltaisistani, lapsuuden veteraaneista, jotka tahtoisivat vaikka elää vapaasti, ilman että joku vähä-älyinen mongoloidi tai guzenina-richardson-lerner-mikävittulie rajoittaa mun olemista.

Kaikille teille huolestuneille vanhemmille: haistakaapa paska, ja pistäkää se kirkuva hirviönne kuriin.

Kyllä kyllä, mun hirviöt on vissiin toivottavasti aika fiksuina (lähes) aikuisina maailmalla.

Pliers

Quote from: nuiv-or on 22.12.2011, 22:24:10
Quote from: Pliers on 22.12.2011, 22:16:58
Ihmisten into holhouksen lisäämiseen ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Lasten kasvatus on vanhempien tehtävä, ei yhteiskunnan.

Eihän tässä mistään holhouksesta ole kyse. Jos katsot mainostarjontaa, niin samat isot ketjuthan siellä mainostavat päivästä toiseen. Ei siellä oikeasti mitään hyödyllistä/uutta tuotetta mainosteta.

Todellako? Alkoholituotteiden mainontakiellossa on nimenomaan kysymys siitä, että alkoholin nauttiminen on tuhmaa. Muuta motiivia ei ole.

Et varmaankaan tarkoita, että mainonta pitäisi kokonaan lopettaa hyödyttömänä? En jaksa ruveta luennoimaan, miksi yritykset maksavat siitä, että saavat viestinsä julkisuuteen, mutta voin vakuuttaa, ettei sitä tehdä huvikseen.


Quote from: nuiv-or on 22.12.2011, 22:24:10
Mitä tulee alkoholimainontaan, niin miksi pitäisi saada tietää, että on uusi kiivinmakuinen lonkero tai banaanisiideriä saatavilla? Samathan näkee kaupoissa, maistaa jos tekee mieli ja rahat riittää. Kaljamainoksia ei taida enää olla, kun on ilmeisesti tutkittu, ettei ne lisää myyntiä.

Ehkä asia ei ole sinulle merkityksellinen. Logiikkasi kulkee rataa: "Minä en lue Aku Ankkaa - Kukaan ei lue Aku Ankkaa." Kaljaa mainostetaan edelleen. Ole huoleti.

Quote from: nuiv-or on 22.12.2011, 22:24:10
Ei kielto estä kaupankäyntiä tai tee haittaa yrittäjille. Itsehän en välttämättä kieltäisi, vaan lätkäisisin kohtuullisen 100 % veron alkoholimainonnalle. Kyllä Heinekenillä on varaa maksaa toinen kymppitonni valtiolle mainosklipistä.

Ahaa... Ja miten uudet yrittäjät pääsevät markkinoille. Omaamasi ajatusmalli on nimenomaan syyllinen Suomen elintarviketeollisuuden keskittymiseen.

Quote from: nuiv-or on 22.12.2011, 22:24:10
Mitä mainos kertoo tuotteesta? Ei mitään, siinä vaan leijuillaan upciderit kädessä.

Riippuu mainoksesta eiks niin?

Quote from: VikaTikki on 22.12.2011, 23:03:40
Vitun iljettävää, ihan oikeasti.
Koko ajan jauhetaan "ENTÄS LAPSET ENTÄS LAPSET!!!".
Lapset on täydellinen väline totalitarismin edistämisessä, kaikkea älytöntä holhousta perustellaan lapsien takia, eikä kukaan näissä keskusteluissa ota esille, että mitä lapset tekevät katsomassa aikuisille suunnattua ohjelmistoa keskellä yötä.
Entäs me? Puhun meistä, minusta, kaltaisistani, lapsuuden veteraaneista, jotka tahtoisivat vaikka elää vapaasti, ilman että joku vähä-älyinen mongoloidi tai guzenina-richardson-lerner-mikävittulie rajoittaa mun olemista.

Kaikille teille huolestuneille vanhemmille: haistakaapa paska, ja pistäkää se kirkuva hirviönne kuriin.

+1!
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Ässä

Quote from: VeePee on 22.12.2011, 20:05:10
Lapsiperheen isänä minusta on sitä parempi mitä vähemmän päihteet ovat esillä positiivisessä valossa mediassa. Kannatan alkoholin mainoskieltoa.

Äitinä myös samalla linjalla. Kehottaisin tuomaan esille enemmän viinan haittoja, ei ainoastaan rasvamaksan muodossa vaan senkin, että jos juot 20-vuotiaasta, voi olla niin että 50-vuotiaana lähtee muisti ja jalat alta. Siitä sitten tie vie joka hautaan tai laitokseen.

ihminen

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, sitä en lähde arvostelemaan.

Asioita on tosin turha esittää väärässä valossa, porttiteoriakin on pelkkää paskaa.

Mainonnan voi minun puolestani kieltää, aine itsessään toimii parhaana mainoksena.

Myynniin kieltämisellä päästään veroista ja pysytään todellisessa markkina hinnassa.

Kysynnän ja tarjonnan laki, se toimii.

AjatusRikollinen

Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

sivullinen.

Aatosta tuli aatos mieleeni. Miten paljon haitallisempaa lapsille - niitähän varten tämä kielto oli - on turhanpäiväisen joululahja tavaran mainostaminen kuin alkoholin? Voisinpa väittää suuremmassa osassa kodissa tapeltavan lahjojen kuin alkoholin takia näin jouluna. Joten paskaa joulua vain kaikille tavarataloille ja roinan mainostajille. Hyvää joulua muille.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

ihminen

Quote from: Miiluvahti on 24.12.2011, 02:11:34
Ryönä kauppiaathan tässä rikastuu.Ja köyhät ihmettelee tätä tavarain paljoutta.Postilaatikosta tulee kaikenlaista lelukirjaa jota tulevat kuluttajat potalla istuessaan tavaavat.Postilaatikko tuo perkeleen keksintö,tuo murhetta tupaan.

"EI MAINOKSIA KIITOS"

Moni joka näin haluaa on tällaisen tarran älykkäästi kiinnittänyt postilaatikkoonsa.

elukka

Onko naisille ajattelu vaikeampaa? Onko hellä jokin hormonaalinen ominaisuus, joka aiheuttaa emotionaaliset pakkotilat, jonka jälkeen alkaa nuo älyttömät holhousmääräykset?
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

guest7001

Quote from: elukka on 24.12.2011, 09:10:07
Onko naisille ajattelu vaikeampaa? Onko hellä jokin hormonaalinen ominaisuus, joka aiheuttaa emotionaaliset pakkotilat, jonka jälkeen alkaa nuo älyttömät holhousmääräykset?

Puoluekannasta riippumatta näyttää näin olevan.

Suomi on jo nyt täynnä niin monia naurettavia ja järjenvastaisia lakeja ja rajoituksia, että yleinen lainkuuliaisuus on vaarassa.

Kuka muka esimerkiksi ajaa Länsiväylällä yöaikaan Haukilahden kohdalla (5 kaistaa molempiin suuntiin) 80 km/h, ellei ole täydellinen talidomi tai 4:n promillen humalassa?

Naisministereidemme tärkeimpiä missioita on ollut myös parveketupakoinnin kieltäminen. Ajatelkaa kuinka absurdia olisi soittaa poliisipartio paikalle ja raportoida, että yläkerrassa tupakoidaan. Mahdollisesti Camelia.

Saippuakupla

Ruohonen-Lernerin pointti nousee oikestaan tästä vetoomuksesta, joten ei tämä ole hänen oma päähänpisto:

Lastensuojelujärjestöt: alkoholimainonta on kiellettävä

Muuten sitten mainonnan kieltäminen ei olisi ollenkaan huono ratkaisu, koska ehkäisevässä päihdetyössä pyritään laaja-alaiseen vaikuttamiseen. Tupakan kohdalla esilläpitokielto tulee voimaan vuoden alusta, joka sekin on omalta osaltaan tupakkatuotteiden ja niiden tavaramerkkien mainonnan kieltämistä. Eihän kiellot mitään ratkaise, mutta mainonta kuuluu markkinointiin ja vaikuttaa suoraan tiettyjen tuotteiden kiinnostavuuteen ja kulutukseen.

Vaikea kuvitella, että alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainonnan rajoittamisella tai kieltämisellä voisi olla jotain suurempia haittavaikutuksia. Tosin vähittäiskaupassa tapahtuvaa myyntiä tällaiset kiellot toki hankaloittavat ja ainakin aluksi tupakkatuotteiden esilläpitokielto tulee hidastamaan normaalia kassamyyntiä.


Edit: Lisäyksenä linkki uutiseen, jossa avataan tupakkatuotteiden esilläpitokiellon vaikutuksia: Kaupat joutuvat piilottamaan tupakat vuoden alussa

qwerty

Tympeä aloite. Varsinkin kun koko ensi kuuna ei edes kohtuukäyttäjä uskalla avata YLE:n radiokanavia. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, siellä tullaan julistamaan sanaa alkoholin pahuudesta liki 24/7  :facepalm:

Nyt kun YLE vero meni läpi niin millähän oikeudella kansanedustaja on rajoittamassa markkinoiden ehdoilla toimivien kanavien rahoitusta? Loikkaisi KD:hen  >:(
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Pliers

Quote from: Toofast24 on 24.12.2011, 12:14:26
Vaikea kuvitella, että alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainonnan rajoittamisella tai kieltämisellä voisi olla jotain suurempia haittavaikutuksia. Tosin vähittäiskaupassa tapahtuvaa myyntiä tällaiset kiellot toki hankaloittavat ja ainakin aluksi tupakkatuotteiden esilläpitokielto tulee hidastamaan normaalia kassamyyntiä.

Se, että jostakin asiasta ei ole erityistä haittaa, ei ole kovin hyvä peruste tehdä yhtään mitään.  Rajoituksilla ei ole ollut käytännön merkitystä volyymeihin (70-luvulta lähtien). Ainoastaan ostotottumukset ovat muuttuneet hintaorientoituneeksi, jota tietysti voi pitää haittana (kuluttajalle sekä kaupalle).
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

AstaTTT

Vastustan kaikkea holhoamista kaikissa sen eri muodoissa. Se heikentää ihmisten valtaa. Olemme aikuisia ihmisiä ja perustuslain mukaan valta kuuluu meille. En hyväksy sitä, että meistä yritetään tehdä holhottavia lapsia kaikilla mahdollisilla tavoilla. *Murinaa*

Saippuakupla

Quote from: Pliers on 24.12.2011, 15:26:55
Quote from: Toofast24 on 24.12.2011, 12:14:26
Vaikea kuvitella, että alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainonnan rajoittamisella tai kieltämisellä voisi olla jotain suurempia haittavaikutuksia. Tosin vähittäiskaupassa tapahtuvaa myyntiä tällaiset kiellot toki hankaloittavat ja ainakin aluksi tupakkatuotteiden esilläpitokielto tulee hidastamaan normaalia kassamyyntiä.

Se, että jostakin asiasta ei ole erityistä haittaa, ei ole kovin hyvä peruste tehdä yhtään mitään. Rajoituksilla ei ole ollut käytännön merkitystä volyymeihin (70-luvulta lähtien). Ainoastaan ostotottumukset ovat muuttuneet hintaorientoituneeksi, jota tietysti voi pitää haittana (kuluttajalle sekä kaupalle).

Ei nyt aivan pidä paikkaansa, koska tässä yhteydessä ehdotettu rajoitus pääsääntöisesti estäisi TV-mainonnan, joka vaikuttaa omalta osaltaan ehkäisevästi lasten ja nuorten tahtoon tai tarpeeseen käyttää päihteitä. Tuolloin rajoitukset toimisivat ehkäisevänä toimenpiteenä. Edelliseen viestiin laittamastani linkistä löytyy lisätietoa ehkäisevästä päihdetyöstä ja päihteiden kysynnän, tarjonnan ja haittojen vähentämiseen liittyvistä strategioista. Lisäksi Suomen alkoholipolitiikan perustavoitteeksi on mainittu alkoholista aiheutuvien haittojen vähentäminen. Periaatepäätöksen mukaan alkoholipolitiikan keskeisinä käytännön tavoitteina on mm. alkoholin lasten ja perheiden hyvinvoinnille aiheuttamien haittojen vähentäminen. Tuohon tavoitteeseen sopii oikein hyvin TV-mainonnan rajoittaminen. Tosin mahdollisen toimenpiteen vaikutukset selviäisivät vasta vuosien kuluttua.

Rehellisyyden nimissä on kuitenkin mainittava, että mainonnan rajoituksista ei vallitse täysi yksimielisyys:

QuoteSamalla eduskunta edellytti hallituksen selvittävän kevätistuntokauden 2010 loppuun mennessä 1.1.2008 voimaan tulleiden alkoholimainontarajoitusten vaikutukset sekä arvioivan mielikuvamainontaa koskevien lisätoimenpiteiden tarpeen. Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 7.9.2009 alkoholimainonnan rajoituksia selvittävän työryhmän, joka pohti myös laajemmin muun muassa nuoriin vaikuttavaa alkoholijuomien markkinointia (STM085:00/2009). Työryhmän toimikausi päättyi 31.5.2010.

Työryhmän loppuraportti valmistui kesäkuun alussa 2010. Työryhmä ei ollut johtopäätöksissään yksimielinen. Loppuraportissa todetaan, että mainontaan liittyvien säädösmuutosten varsinaisten vaikutusten arviointi on haastavaa lyhyellä aikajänteellä. Vaikka kyseessä olevia mainonnan rajoituksia on noudatettu hyvin kattavasti, rajoitusten vaikutusten arvioidaan olleen vähäisiä. Työryhmän enemmistö ei nähnyt välttämättömäksi alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä, vaikka toteaakin, että mielikuvamainonta lisää jossain määrin lasten ja nuorten alkoholin käyttöä ja alentaa alkoholin käytön aloitusikää. Työryhmän enemmistön mukaan mainonnan lisärajoitukset voisivat siirtää alkoholin mainontaa enenevästi säätelemättömiin ympäristöihin kuten internetiin.

Syksyllä 2010 106 kansanedustajaa allekirjoitti lakialoitteen (59/2009 vp), joka annettiin eduskunnalle 9.9.2010. Lakialoitteessa ehdotetaan alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä kokonaan, minkä jälkeen ainoastaan alkoholijuoman tuotetietojen esittely olisi sallittua.

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/85338d3b-c126-4914-9384-d5847d59d598

Tuo enemmän ja vähemmän valmisteltu lakiesitys kuitenkin kaatui viime keväänä.

Alkoholin kokonaiskulutus taas on noussut hurjasti keskioluen vapauttamisen (1969) jälkeen. Esim. vuonna 1970 kokonaiskulutus oli 6,5 litraa 100 %:sta alkoholia 15 vuotta täyttänyttä kohti (sis. tilastoitu ja tilastoimaton kulutus) ja vuonna 2009 kokonaiskulutus oli 12,3 litraa. Vertailukohtana kokonaiskulutus oli vuonna 1975 9,0 litraa, joten siihen verrattuna kokonaiskulutus ei ole lähes tuplaantunut.

Alkoholin vähittäismyyntikin on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana:

QuoteAlkoholijuomien myynti jakeluteittäin 100 %:n alkoholina 2000-2009 (Yksikkönä 1000 litraa)

2000
Alko 14 545
Muu vähittäismyynti 14 136

2009
Alko 18 686
Muu vähittäismyynti 19 529

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/85338d3b-c126-4914-9384-d5847d59d598

Nuorten kohdalla alkoholijuomien käyttö laski 2000-luvulla, mutta positiivinen kehitys pysähtyi vuonna 2010. Tästä löytyy tietoa esim. kouluterveyskyselystä:

QuoteKysymyskohtaiset taulukot

Taulukoissa esitetään prosenttijakaumat kaikista kysymyksistä sukupuolen ja koulutyypin mukaan. Peruskoululaisten ja lukiolaisten tulokset ovat vuosilta 2000/2001 - 2010/2011 ja ammattiin opiskelevien tulokset vuosilta 2008/2009 - 2010/2011. Ammattiin opiskelevien aineisto on rajattu alle 21-vuotiaisiin.

Päihteet (xls 287 kt)

---------------

Olisin varsin kiinnostunut kuulemaan noista konkreettista haitoista, joita alkoholin TV-mainonnan mahdollinen kieltäminen aiheuttaisi sekä lapsille/nuorille että aikuisille? Se, että valtio holhoaa ja tulee paha mieli, ei ole kovinkaan hyvä perustelu. Oletan kuitenkin, että mainonnan kieltämisen vastustamiseksi (TV:ssä) löytyy ihan järjellisiä perusteluja?

Edit: Pari lainauksiin ilmestynyttä kysymysmerkkiä pois.

Fred

Quote from: Toofast24 on 24.12.2011, 16:31:19Se, että valtio holhoaa ja tulee paha mieli, ei ole kovinkaan hyvä perustelu.

Miksi ei? Valtion ei yksinkertaisesti kuulu holhota.

Eikös sitten samalla voitaisi kieltää vaikka lapsille suunnatut lelumainokset, ym?

AstaTTT

Alkoholi, tupakka, kahvi, tee ja muut ihmiselle nautintoa tuottavat aineet (myös kielletyt huumeet) ovat kuuluneet, kuuluvat ja tulevat kuulumaan ihmiskunnan elämään. Kun jotain kielletään, jotain tulee sen tilalle, ei välttämättä samassa muodossa. Ihminen on kuitenkin ihminen, halusi päättäjistö mitä vaan.

Voi myös olla, että mitä enemmän ihmisiä yritetään kasvattaa umpioissa, sitä kukkahattuisempia heistä tulee. Mene ja tiedä. Kukkahattuisuuden kruunaamaton kuningasmaa on Ruotsi ja siellähän siirryttiin "vesiolueen" jo aikapäiviä sitten. TV-mainonnalla ja vesioluella ei yhtäkkiä ajateltuna ole paljon yhteistä, mutta samaa agendaa ne molemmat ajavat. Mikä on tämän agendan takana? Tehdä meistä lampaita?

Ei onnistu.

Mika

Quote from: Asta Tuominen on 24.12.2011, 19:50:00
Mikä on tämän agendan takana? Tehdä meistä lampaita?

Ei onnistu.

On onnistunut jo.  Se osa väestöstä, joka ei ole kyetty muuttamaan lampaiksi, on niin pieni, ettei siitä ole kovin paljon haittaa.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Arvoton

Eduskunta voisi näyttää kerrankin ESIMERKKIÄ, eikä vain muilta kieltää nautintoja, elikä koko jengi henkilökuntaa myöten tipattomalle kalenterivuodelle ja röökata saa vain himassa (Jykke ja muut!). Marija Guzenina-Richardson ensimmäisenä ja suoraan kahdelle vinkuttomalle vuodelle!

ämpee

Kielletään aluksi ne valtion(eli meidän) luottokortilla vietetyt kosteat illalliset.

Tuossa, ei niin kovin taannoin, kävi muutama ministeri vetämässä pöntön pimeäksi toisten piikkiin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."