News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-12-09 YLE: Joka toinen virolaisauto vilunkipelillä Suomessa

Started by ihminen, 09.12.2011, 12:11:08

Previous topic - Next topic

ihminen

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/joka_toinen_virolaisauto_vilunkipelilla_suomessa_3086199.html

Quote
(...)

Tuntuva tappio verottajalle

Ulkomaisella ajoneuvolla saa ajaa Suomessa kuusi kuukautta kalenterivuodessa ilman, että sitä tarvitsee rekisteröidä Suomeen. Edellytyksenä kuitenkin on, että ajoneuvon käyttäjän vakinainen asuinpaikka on muualla kuin Suomessa.

Asuinpaikan tulkinnasta voi tarvittaessa hakea päätöksen tullilta. Suomen valtiolta jää vuosittain saamatta satojatuhansia euroja verotuloja, kun ulkomaisia autoja ei rekisteröidä Suomeen asianmukaisesti. Autot halutaan pitää Viron rekisterissä, sillä Virossa autoja ei veroteta.

- Verotuksellinen voitto on ajoneuvosta riippuen muutamasta sadasta jopa kymmeniintuhansiin euroihin, Markku Partanen arvioi.

(...)

Koko juttu linkissä ylhäällä

Sanglier

Tässä ja vain tässä olen virolaisten puolella.

Jos auton vakuutukset ovat kunnossa, ei ole mitään syytä miksei jonkun toisen EU-maan rekisteri kelpaisi. Suomen nylkyautoverotus on aika räjäyttää.

Tietysti kunnes systeemi on muutettu, virolaistenkin pitää vain pyllistää. Kummasti EU ei olekaan kaikkivoipa, vaan verottaja ja tulli kävelevät sen yli mennen tullen.

Siili

Quote from: ihminen on 09.12.2011, 12:11:08
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/joka_toinen_virolaisauto_vilunkipelilla_suomessa_3086199.html

Quote
(...)

Tuntuva tappio verottajalle

Ulkomaisella ajoneuvolla saa ajaa Suomessa kuusi kuukautta kalenterivuodessa ilman, että sitä tarvitsee rekisteröidä Suomeen. Edellytyksenä kuitenkin on, että ajoneuvon käyttäjän vakinainen asuinpaikka on muualla kuin Suomessa.

Asuinpaikan tulkinnasta voi tarvittaessa hakea päätöksen tullilta. Suomen valtiolta jää vuosittain saamatta satojatuhansia euroja verotuloja, kun ulkomaisia autoja ei rekisteröidä Suomeen asianmukaisesti. Autot halutaan pitää Viron rekisterissä, sillä Virossa autoja ei veroteta.

- Verotuksellinen voitto on ajoneuvosta riippuen muutamasta sadasta jopa kymmeniintuhansiin euroihin, Markku Partanen arvioi.

(...)

Koko juttu linkissä ylhäällä

Suomalaisen autoilija verotus on kyllä turhan monimutkaista, kun veroa pitää maksaa autoa ostettaessa, käytettäessä ja polttoainetta ostettaessa.  Tämä johtaa kaikenlaisiin kummallisuuksiin ja melkoiseen byrokratiaan autokaupan ja autonkäytön suhteen.   

Eikö olisi paljon kätevämpää siirtää auton ostoveron osuus kokonaan käyttömaksuihin?  Käyttömaksu puolestaan koskisi kaikkia maassa olevia autoja, ja lyhyeksi ajaksi tuleva voisi maksaa maksun esimerkiksi kännykällä tai tietokonepäätteeltä laivalla.  Poliisi puolestaan voisi tarkistaa on-line, onko vastaan tulevan auton rekkari maksanut käyttömaksun siltä päivältä.  Jos ei, seuraisi selvitys pinnausajasta ja maassaolojalta maksettaisiin korotettu vero.

Siili

Quote from: Sanglier on 09.12.2011, 12:16:35
Tässä ja vain tässä olen virolaisten puolella.

Jos auton vakuutukset ovat kunnossa, ei ole mitään syytä miksei jonkun toisen EU-maan rekisteri kelpaisi. Suomen nylkyautoverotus on aika räjäyttää.

En kyllä katsoisi hyvällä, jos sama vero otettaisiin palkoista tai arvonlisäverona.

Turkulaine

Minulle jäi epäselväksi missä tässä on vilunkia? Järjestelmä tuon mahdollistaa.

Jos halutaan vapaata liikkuvuutta ja liittovaltiokehitystä, niin silloin on harmonisoitava lait tai hyväksyttävä se, että ihmiset toimivat itselleen edullisimmin. Tietysti Suomi varakkaampana maana on tällaisissa liitoissa aina maksajana, kuten EU:n vastustajat jo ammoin osasivat ennustaa.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Lepakko

Ja kun autoveroa keväällä vaihtelun ja virkistyksen vuoksi nostetaan, niin yhä useampi hankkii autonsa ja rekisteröi sen Eestiin. Voisi harkita itsekin. Alkaa sen verran v**uttamaan tämä jatkuva auto- ja polttoaineverojen sekä "käyttömaksujen" perkeleellinen nostaminen. Joo, dsl- vero laskee kärpäsen paskan verran samalla kun dsl-polttoaineen hinta nousee 15 eurokopeekkaa litralta! Miksi meitä pitkien etäisyyksien maassa näin rangaistaan??!!

Ne päästöt, global warm- (äh, kurjat faktat eivät tue tätä) siis climate change, vastuun kantaminen, kasvihuoneilmiö, Afrikan nälkäiset lapset ja tietty suomalainen rakenteellinen rasismi. Rahat niille joille ne kuuluvat eli EU-byrokratian pyörittämiseen, kotimaisen, kovapalkkaisen ultra-massiivisen ja turhan virkamieskunnan ja "tutkija"joukon elättämiseen, kreikkalaisille, irlantilaisille, portugalilaisille, espanjalaisille ja islantilaisille. Kaikki loput n******ille, ei mitään väliä vaikka velaksi syödään itsekin. Ainahan polttoaineen verotusta voidaan nostaa lisää.

- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

hoxpox

Quote from: Siili on 09.12.2011, 12:26:50
Suomalaisen autoilija verotus on kyllä turhan monimutkaista, kun veroa pitää maksaa autoa ostettaessa, käytettäessä ja polttoainetta ostettaessa.  Tämä johtaa kaikenlaisiin kummallisuuksiin ja melkoiseen byrokratiaan autokaupan ja autonkäytön suhteen.   

Eikö olisi paljon kätevämpää siirtää auton ostoveron osuus kokonaan käyttömaksuihin?  Käyttömaksu puolestaan koskisi kaikkia maassa olevia autoja, ja lyhyeksi ajaksi tuleva voisi maksaa maksun esimerkiksi kännykällä tai tietokonepäätteeltä laivalla.  Poliisi puolestaan voisi tarkistaa on-line, onko vastaan tulevan auton rekkari maksanut käyttömaksun siltä päivältä.  Jos ei, seuraisi selvitys pinnausajasta ja maassaolojalta maksettaisiin korotettu vero.

Hyvin kiteytetty, tällä mallilla auton ostaminen ulkomailta muuttuisi selvästi nykyistä helpommaksi.

Faidros.

Quote from: Siili on 09.12.2011, 12:30:08
Quote from: Sanglier on 09.12.2011, 12:16:35
Tässä ja vain tässä olen virolaisten puolella.

Jos auton vakuutukset ovat kunnossa, ei ole mitään syytä miksei jonkun toisen EU-maan rekisteri kelpaisi. Suomen nylkyautoverotus on aika räjäyttää.

En kyllä katsoisi hyvällä, jos sama vero otettaisiin palkoista tai arvonlisäverona.

Olen tässä täysin Sanglierin kannalla. Ostin kerran (EU)Saksasta siellä rekisteröidyn ajonevon ja ajoin sen itäeuroopan kautta Suomeen. Kesti puolitoista vuotta ja kolme katsastusta, ennenkuin sain sen rekisteröityä Suomeen. Tämäkin vain sen tähden, että Suomessa vaadittiin ajoneuvoni rekisteröintiä uutena ajoneuvona. Myöhemmin katsastuskonttorin päällikkö ei osannut rekisteröidä 5 vuotta vanhaa ajoneuvoa UUTENA Suomeen!
Olin jo hommannut harvinaiseen ajokkiini n.5cm paksuudelta E-todistuksia laitevalmistajilta ym. ennenkuin konttoripäällikkö ehdotti takaisin vuosimalliperusteista verotusta. Siis, kun, hänelle oli helpompaa tehdä katsastus alkuperäisten papereiden perusteella! >:(
Kyllä syletti, mutta säästin n. 2500€ veroina. :-X
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Octavius

Tässä pitää nähdä vain hieman vaivaa.

Tarvitaan yritys Virossa ja sille hieman paikallista liiketoimintaa sekä Viroon rekisteröity auto. Sitten tarvitaan työsuhde yritykseen ja palkitsemisen osana autoetu. Muuta palkkaa ei makseta.

Sen jälkeen haetaan tullilta lupa, jonka mukaan autoa tarvitaan työajoissa Suomessa. Tähän tarvitaan tietysti jonkinlaista liiketoimintaa Suomessa. Jos on yritys Suomessa, tämä ei tuottane ylivoimaisia ongelmia. Autolla tulee olla Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus. Sitten ajamaan ja menettely on täysin laillinen.

Tämä on yleistymässä kovaa vauhtia pk-seudun pienyrittäjillä ja hieno käytännön esimerkki EU:n perusidean, eli vapaan liikkuvuuden, sujuvasta toteutumisesta. Jotenkin uskon, että kyseinen EU:n ihanne joutuu vielä suomalaisen verottajan syynin alle.   8).

QuoteVäliaikaisen verottoman käytön edellytyksenä on, että henkilö työskentelee sellaisen työnantajan palveluksessa,
jolla on kiinteä toimipaikka ulkomailla. Ajoneuvon tulee olla työnantajan omistuksessa
tai hallinnassa, ja sen on oltava rekisterissä siinä maassa, johon työnantaja on sijoittunut. Lisäksi ajoneuvon
käyttöoikeuden tulee perustua työsopimukseen esimerkiksi autoedun muodossa. Ajoneuvolla
on oltava Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.