News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-12-07 VU: Jokainen suomalainen voi edistää maahanmuuttajien kotoutumista

Started by skrabb, 07.12.2011, 12:51:03

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteJokainen suomalainen voi edistää maahanmuuttajien kotoutumista
Kotimaa

Kirjoittanut ILKKA AHTOKIVI 07.12.2011 12:34
Viimeksi päivitetty 07.12.2011 12:35

Kotoutumis- ja maahanmuuttopoliittinen ministeriryhmä painottaa, että onnistunut kotoutuminen edellyttää myönteistä asenneilmapiiriä ja eri väestöryhmien välistä toimivaa vuorovaikutusta.

- Tästä kantavat vastuuta erityisesti poliittiset päättäjät, viranomaiset ja muut julkiset toimijat. Arkielämän toimivasta vuorovaikutuksesta on vastuu jokaisella suomalaisella, ministeriryhmä linjasi keskiviikkona.

Työministeri Lauri Ihalaisen (sd.) johtaman ministeriryhmän tekemät linjaukset viitoittavat valmisteilla olevan valtion kotouttamisohjelman jatkovalmistelua. Usean ministeriön yhteistyössä valmistelema kotouttamisohjelma perustuu syyskuun alussa voimaan tulleeseen kotoutumislakiin.

Ohjelman tarkoitus on vahvistaa poikkihallinnollista yhteistyötä, selkiyttää nykyistä järjestelmällisemmin valtakunnalliset kotouttamisen tavoitteet sekä tehostaa kotouttamistoimien suunnittelua ja seurantaa koko maassa.

Ihalainen korosti myönteisen asenneilmapiirin lisäksi kielen, työn ja koulutuksen merkitystä kotoutumisen onnistumiseksi.

Kotouttamisohjelman valmistelu jatkuu muun muassa kuulemalla laajasti alue- ja paikallistason toimijoita sekä maahanmuuttajia. Ohjelma valmistuu ensi vuoden toukokuun loppuun mennessä. 
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=68221:jokainen-suomalainen-voi-edistaeae-maahanmuuttajien-kotoutumista&catid=2:kotimaa&Itemid=31

Jokainen mamu voi itse tykönään edistää kotoutumistaan l. yksinkertaistettuna: kotoutua, jos vain halua piisaa. Sopisi sitä vastuuta kotoutumisesta viimeinkin asettaa mamujen omille harteille! H-tti!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Jouko

Pääsiskös osille niistä kotouttamisrahoista sitten? Kysehän ei ole mistään hyväntekeväisyydestä, vai kuinka?
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

normi

Quote from: skrabb on 07.12.2011, 12:51:03Arkielämän toimivasta vuorovaikutuksesta on vastuu jokaisella suomalaisella, ministeriryhmä linjasi keskiviikkona.

Amerikkaan muuttaneilla suomalaisilla vastuu kotoutumisesta oli suomalaisilla itsellään eli maahanmuuttajilla ja hyvin ovat kotoutuneet sinne rapakon taakse.

Mitäs jos kokeiltaisiin vastuuttaa niitä maahanmuuttajia. Ei kannettu annettu vesi kaivossa pysy.

Koska maahanmuttajista tulee suvisten mielestä oikeita ihmisiä, jotta heille voi antaa vastuuta itsestään.
Impossible situations can become possible miracles

Siili

Tärkeintä on, että kaikki muistavat hymyillä ja kannustaa kilpakumppania, mikäli positiivinen syrjintä kolahtaa omaan nilkkaan esimerkiksi opiskelu- tai työpaikkaa haettaessa.

Brandöt

QuoteArkielämän toimivasta vuorovaikutuksesta on vastuu jokaisella suomalaisella, ministeriryhmä linjasi keskiviikkona

Kyllä; ihminen kohdataan ruohonjuuritasolla asiallisesti ja ystävällisesti. Hymyilen kyllä myös maahanmuuttajille.  8)

Tämä ihmisen kohtaaminen on tyystin eri asia kuin se, että kritisoi valtion maahanmuuttopolitiikkaa tai monikulttuuri-ihanteen varauksetonta levittämistä.

Elemosina

Olen yksi niistä suomalaisista, joka on edistänyt maahanmuuttajien kotoutumista.

Olen edistänyt ja edistän koko ajan (ja näen jopa vaivaakin) minulle mieleisten maahamme muuttaneiden henkilöiden kotoutumista.

Ikävä kyllä nämä auttamani "maahanmuuttajat" eivät ole niitä joihin tuo juttu todellisuudessa viittaa.
Kärjistäen -ja tahallisesti- jutussa haikaillaan vielä veronmaksajien työpanostakin kotouttamiseen, ei enää riitä pelkät rahat, joita veroina on kerätty ja oikeanlaisille "maahanmuuttajille" jaellaan surutta.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

junakohtaus

Kiellän määrittelemästä itseäni tuolla tavalla. Että mä sanon pihalla naapurin äijälle päivää on normaalia hyvää käytöstä, jota kerrostaloasuminen kaikilta vaatii,  eikä mitään vitun kotouttamista.

Tosin mulle ei ihan vielä ole selvinnyt kuka siitä sakista varsinaisesti asuu mun naapurissa, koska naapurilla on vilkas sosiaalinen elämä ja paljon kyläilijöitä. Kaikki ne ovat kuitenkin sangen hyvätapaisia ja mukavia miehiä ja tervehtivät kohteliaasti takaisin.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

Saanko jonkinlaisen mitalin nyt, kun olen toiminut ministerityöryhmän ehdotusten mukaisesti jo ihan etukäteen?
qui non est mecum adversum me est

Marko Parkkola

Quote from: Elemosina on 07.12.2011, 13:51:24
Olen yksi niistä suomalaisista, joka on edistänyt maahanmuuttajien kotoutumista.

Olen varmaan hyvä ihminen, kun olen edistänyt kurdipakolaisperheen kotoutumista aikoinaan. Tosin se edistäminen oli molemminpuolista, eikä pelkkää minun pokkurointia ja hyvän päivän toivotuksia. Ellei vastapuoli tee mitään aloitetta hyviin naapurussuhteisiin, en sitä tee kyllä kovin pitkään minäkään.

junakohtaus

Lasketaanko se, että me käydään säännöllisesti naapurikorttelin nepalilaisessa syömässä?

Pitäisi ainakin. Me työllistetään maahanmuuttajia ja kohtaamistilanne on sekä tasa-arvoinen että yleissävyltään positiivinen.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Marko Parkkola

Quote from: junakohtaus on 07.12.2011, 14:25:25
Lasketaanko se, että me käydään säännöllisesti naapurikorttelin nepalilaisessa syömässä?

Kunhan vain et tee rasistisia ilmeitä tai eleitä maksaessasi.

Emo

Quote from: Elemosina on 07.12.2011, 13:51:24

Olen edistänyt ja edistän koko ajan (ja näen jopa vaivaakin) minulle mieleisten maahamme muuttaneiden henkilöiden kotoutumista.

Ikävä kyllä nämä auttamani "maahanmuuttajat" eivät ole niitä joihin tuo juttu todellisuudessa viittaa.
Kärjistäen -ja tahallisesti- jutussa haikaillaan vielä veronmaksajien työpanostakin kotouttamiseen, ei enää riitä pelkät rahat, joita veroina on kerätty ja oikeanlaisille "maahanmuuttajille" jaellaan surutta.

Meidänkin perheemme kantaa oman kortensa kekoon ja vieläpä mielellään. Viime viikonloppunakin tarjosimme autokyydin kirkkoon eräälle afrikkalaissyntyiselle kristitylle henkilölle.

Maastamuuttaja

Minusta jo pelkkä veronmaksaminen täyttää yksilökohtaisen "kotouttamisvelvoitteen".  Ja menee vähän ylikin.

Sinänsä mielenkiintoista, että ministerit ryhtyvät jakamaan kansalaisille työtehtäviä.

Aallokko

Silloin kuin maahanmuuttajien suhteen täytyy puhua kotouttamistoimista, pitäisi hälytyskellojen soida jopa leipääntyneen virkamiehen aivoissa. Ne maahanmuuuttajat, joilla on oikeasti edellytykset elää osana suomalaista yhteiskuntaa, eivät tarvitse mitään kotouttamislässytystä. He kotoutuvat ihan itse, luonnollisesti ja huomaamatta, ilman mitään erikoisnumeroa. Kotoutumisen peräänkuuluttaminen on suora ilmaus epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta, jollaisen ei tule jatkua.

nuiv-or

https://picasaweb.google.com/lh/photo/v0sqbY9sahAafrT3vMd8jdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Haluaisin ensin saada viralliset asiat kuntoon, kuten henkilöllisyystodistuksen, ennen kuin alan miettimään paikallisten tapaamista enemmän.

Ei pysty edistämään, ensin henkkarit.

Tabula Rasa

Njooh, paikallista kiinalaista tulee tuettua aina sillointällöin, mutta kysymys kuuluu, jos on aikaa vapaaehtoistyölle syrjäytymisen ehkäisyssä, miksi tätä aikaa ja potentiaalia käytetä kotimaisiin syrjäytyneisiin? Liian epäeksoottista?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

IDA

Mahtaako olla muuten ensimmäinen kerta, kun valtio ministeritasolta linjaa miten ihmisten tulisi käyttäytyä? Siis ihan normaalissa, "hyvää päivää" - tason inhimillisessä käyttäytymisessä.
qui non est mecum adversum me est

Elemosina

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 07.12.2011, 17:12:43
Njooh, paikallista kiinalaista tulee tuettua aina sillointällöin, mutta kysymys kuuluu, jos on aikaa vapaaehtoistyölle syrjäytymisen ehkäisyssä, miksi tätä aikaa ja potentiaalia käytetä kotimaisiin syrjäytyneisiin? Liian epäeksoottista?

Hyvä kysymys! Mitähän tähän mahtaisivat vastata nyt tätä suomalaisten lisäpanosta oman kalliin vapaa-ajan merkeissä vaativat sisäasiainministeriön ja vuoden vaihteen jälkeen työ- ja elinkeinoministeriön päättävät tahot.

Oikea vastaus lienee että liian epäeksoottista ja itsehän kotimaiset syrjäytyneet ovat tilanteeseensa ajautuneet ja niitä on jo autettu mitä on voitu... Ja pitää syrjiä positiivisesti. Viis suomalaisista.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Ernst

Quote from: Marko Parkkola on 07.12.2011, 16:06:27
Quote from: junakohtaus on 07.12.2011, 14:25:25

Kunhan vain et tee rasistisia ilmeitä tai eleitä maksaessasi.

Ettekä mene ravintolaan rasistisissa aikeissa  ;)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

dothefake

Join juuri lasin piimää ja mieleeni tuli, eikö sitä pitäisi olla kaupan myös mustaksi värjättynä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

nuiv-or

Quote from: dothefake on 07.12.2011, 17:54:48
Join juuri lasin piimää ja mieleeni tuli, eikö sitä pitäisi olla kaupan myös mustaksi värjättynä.

Salmiakilla maustettu Koskenkorva on kotouttajan valinta.

P

Quote from: PeterFaber on 07.12.2011, 14:23:09
Saanko jonkinlaisen mitalin nyt, kun olen toiminut ministerityöryhmän ehdotusten mukaisesti jo ihan etukäteen?

Et. Olet kirjoittanut hommaan ja se synti seuraa perillisiäsikin viidenteen sukupolveen!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Maastamuuttaja

Quote from: PeterFaber on 07.12.2011, 17:17:46
Mahtaako olla muuten ensimmäinen kerta, kun valtio ministeritasolta linjaa miten ihmisten tulisi käyttäytyä? Siis ihan normaalissa, "hyvää päivää" - tason inhimillisessä käyttäytymisessä.

Ministeritason kansalaisten asenteisiin kohdistamat vaatimukset ovat totalitaarisen ajattelun oire. 

P

Quote from: nuiv-or on 07.12.2011, 17:10:19
https://picasaweb.google.com/lh/photo/v0sqbY9sahAafrT3vMd8jdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Haluaisin ensin saada viralliset asiat kuntoon, kuten henkilöllisyystodistuksen, ennen kuin alan miettimään paikallisten tapaamista enemmän.

Ei pysty edistämään, ensin henkkarit.

Pitikös ne omat vetää alas vessasta? Vain taruolento pääsee maailman toiselta puolen Suomeen ilman jonkinlaisia papereita ja viisumeita..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

P

Quote from: PeterFaber on 07.12.2011, 17:17:46

Onhan se kahvittelukehoitus jo aikaisemmin annettu?

nuiv-or

Quote from: P on 07.12.2011, 18:04:41
Pitikös ne omat vetää alas vessasta? Vain taruolento pääsee maailman toiselta puolen Suomeen ilman jonkinlaisia papereita ja viisumeita..

Tyyppi kertoo lisäksi olevansa dublin-tapaus... On tullut syrjityksikin ruotsalaisten tyttöjen toimesta, miksiköhän.

Kyllähän Turkista voi varmaan lentää tai tulla rekankontissa shmengeniin ilman papereita, kun lahjoo turkkilaisen tullimiehen. Jonnekin ne on kuitenkin heitetty, koska noissa poliisivaltioissa henkkarit myönnetään automaattisesti kaikille.

Takaisin vaan Ruotsiin, rajat kiinni. Ei pilata omaa maatamme.

l'uomo normale

Minulla on kylliksi vaikeuksia kotoutua joka päivä tänne Helsinkiinkin 37 vuoden Suomessa asumisen ja 18 vuoden helsinkiläisyyden jälkeen. Oudolta ja vieraantuneelta tuntuu enkä oikein ymmärrä muita ihmisiä ja sitä miten he reagoivat minuun. Ryhdy sitten muita kotouttamaan....
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Nummisuutari

Minua ette kyllä syyllistä. Vaikka se tässä tehdään. Vastuu kotoutumisesta on maahanmuuttajalla. Luulen, että jokainen vastuunkantaja tulee kotoutumaan nopeasti. Tämä on asia, joka pitää painokkaasti opettaa muuttajalle. Meille ei pidä opettaa suvaitsevaisuutta. Me suvaitaan jo -niitä ketä kantaa vastuunsa.
Myrskyn jälkeen ei välttämättä tule poutasää.

Farrow

"Jokainen suomalainen voi edistää maahanmuuttajien kotoutumista" sanoo otsikko, ja samaa mieltä olen.

Itse toimin noin, eli toki autan ja tuen mikäli se on tarpeen (ja tulee tilanteita vastaan), aivan kuten auttaisin ketä tahansa suomalaistakin.

Esim. sinnikkäästi suomea puhumalla kieltä huonosti osaavalle maahanmuuttajalle. Vastailua kysymyksiin, jos kysymyksiä on. Kertomista suomalaisesta kulttuurista yms.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings