News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ravintolat - miten löydän suomalaiset?

Started by Isoisien tytär, 05.12.2011, 20:26:53

Previous topic - Next topic

Isoisien tytär

Tervehdys!

Olen pistänyt tietyt ravintolat omalta kohdaltani boikottiin - ja neuvonut tietysti lähipiiriäkin. Kyseiset pizzapaikat terrorisoivat isoja asuinalueita Helsingissä jakamalla jatkuvasti mainoksiaan asuntoihin, joista monissa on "ei mainoksia"-kyltti. He myös jättävät mainoksiaan rappukäytäviin roskiksi.

Googlasin tänään kyseisten ravintoloiden tietoja Yritystelen ja vastaavien kautta. Kaikkien omistajien tietoja en löytänyt, mutta kahden firman omistajilta löytyi sellainen nimi, että en halua kantaa ropojani heidän kassoihinsa. Kuitin pyytäisin tietysti, jos asioisin, mutta boikotti on boikotti.

Haluan varmistua siitä, että ruokaa ostaessani rahallinen hyöty menee suomalaisille yrittäjille ja työntekijöille. Konkreettisesti ravintolaan mennessä valinta on kohtuullisen helppo hoitaa, mutta erityisesti kotiin tilattavan ruoan ja pikaruoan suhteen tilanne on hankala. En tällaista ruokaa usein syö, mutta lähipiirissäni pizzoja ja kebabeja kyllä popsitaan. Haluaisin ravistella ihmisiä miettimään kulutusvalintojaan. Niille jotka haluavat syödä suomalaisten tekemää ruokaa, olisi hyvä tarjota valinnan tueksi esim. lista sopivista ravintoloista & ruokapaikoista. Onkohan olemassa jotakin listaa ravintoloista?

Ps. Ihmetyttää myös miksi niin monet suomalaiset matkustavat innoissaan ihmisoikeuksia polkevissa maissa turisteina. Tällaisten asioiden olisi tärkeä saada enemmän huomiota. Kuluttajan äänestyksiä teemme joka päivä ja niistä kertyy pitkä penni.
"Kuka tahansa voi vapaasti tehdä mitä haluaa, kunhan se ei loukkaa minua", selittää [egyptiläisen] islamilaisen puolueen näkemystä aktivisti Ahmed Saber. HS 5.1.2012

Farrow

Quote from: Isoisien tytär on 05.12.2011, 20:26:53
Haluan varmistua siitä, että ruokaa ostaessani rahallinen hyöty menee suomalaisille yrittäjille ja työntekijöille.
Vältä monikansallisia ketjuja, esim. Subway ja McDonalds, samoin sellaisia joiden hinnat on liian halvat -> mahdollisesti eivät maksa veroja, käyttävät harmaata työvoimaa yms. Mutta älä nyt ihmeessä noin ehdoton ole, että suljet kaikki ulkomaalaisten pitämät paikat ulkopuolelle - veroja maksavat yritteliäät maahanmuuttajat ovat hyväksi Suomelle ja heitä kannattaisi tukea boikotoinnin sijaan. Sen sijaan huonolaatuiset harmaata työvoimaa yms. suosivat sekä suomalaisten että maahanmuuttajien pitämät sinne boikottiin..

Suomalaisuus on kallista. Ole valmis panostamaan hieman enemmän rahaa ruokaan.
Osta lähiruokaa! Tsekkaa esim. tää ketju: http://hommaforum.org/index.php/topic,56815.0.html

"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Isoisien tytär

Quote from: Ulkopuolinen on 06.12.2011, 12:03:15

terrorisoivat isoja asuinalueita Helsingissä jakamalla jatkuvasti mainoksiaan asuntoihin, joista monissa on "ei mainoksia"-kyltti. He myös jättävät mainoksiaan rappukäytäviin roskiksi.

Jos kakara etsii rajoja, niin paras on laittaa ne rajat ja niin selkeinä että ne eivät voi jäädä huomaamatta. Tämä pätee myös täysi-ikäisiin kakaroihin ja niihin joille ikuinen lapsuus on kulttuurillinen ominaisuus.

Ovestani löytyy nykyään ko. firmojen logot mainoksista irtileikattuina ja puhelinnumerot poistettuina (jotta nälkäiset naapurit eivät tule luntanneeksi). Olen vetänyt niiden päälle rastit ja liittänyt maininnan boikotista ja vetänyt kontaktit päälle. Näin ovat muutamat naapuritkin tehneet. Lukittua ja summeritonta alaovea en ole suinkaan avannut, kun olen huomannut sisään pyrkivän porukkaa ko. mainokset käsissään. Tai olen avannut ja mennyt itse ulos, mutta laittanut oven heidän nenänsä edestä kiinni ja sanonut heille (epäilen kyllä etteivät ymmärrä) että en päästä sisään, koska eivät noudata sääntöjä. Ehkä pitäisi ruveta säästämään noita papereita, en nimittäin usko postituksen vieläkään loppuvan, ja sitten jossain vaiheessa viedä ne jotenkin sävytettyinä ko. firman postiluukkuun. Firmat ovat sen verran kaukana ja paikoissa joissa en jatkuvasti liiku, etten jokaista jaksa lähteä roudaamaan. Googletus johdatti firman netti-ilmoitukseen, jossa pari tyyppiä oli kehunut pizzoja ja nopeutta, mutta 3-4 tyyppiä oli valittanut mainostuksesta.
"Kuka tahansa voi vapaasti tehdä mitä haluaa, kunhan se ei loukkaa minua", selittää [egyptiläisen] islamilaisen puolueen näkemystä aktivisti Ahmed Saber. HS 5.1.2012

Isoisien tytär

Quote from: Farrow on 06.12.2011, 12:22:13
Vältä monikansallisia ketjuja, esim. Subway ja McDonalds, samoin sellaisia joiden hinnat on liian halvat -> mahdollisesti eivät maksa veroja, käyttävät harmaata työvoimaa yms. Mutta älä nyt ihmeessä noin ehdoton ole, että suljet kaikki ulkomaalaisten pitämät paikat ulkopuolelle - veroja maksavat yritteliäät maahanmuuttajat ovat hyväksi Suomelle ja heitä kannattaisi tukea boikotoinnin sijaan. Sen sijaan huonolaatuiset harmaata työvoimaa yms. suosivat sekä suomalaisten että maahanmuuttajien pitämät sinne boikottiin..

Osta lähiruokaa! Tsekkaa esim. tää ketju: http://hommaforum.org/index.php/topic,56815.0.html

Olen valmis maksamaan ruoasta ja entistä valmiimpi asioita enemmän mietittyäni. Työn kautta olen todellakin törmännyt pizza- ja kebab-paikkojen (varmasti löytyy myös joistain aasialaisruokamestoista) harmaaseen työvoimaan. Siellä on joukossa rajua hyväksikäyttöä, jossa kohteena voi olla maassa laittomasti oleskeleva tyyppi, joka tekee noin 17-20 tunnin työpäiviä ilman lomia, sairauslomia, terveydenhoitoa jne. Olen itse muutamia tällaisia jututtanut.

Ulkomaalaiset ravintoloitsijat tekevät ravintoloillaan rahaa. Hienoa jos he maksavat työstään ja myynnistään vaaditut verot, mutta sen jälkeenkin haluan entistä tarkemmin miettiä mihin ruokapaikkaan rahani kannan. Olen kuullut eräiden poikien nauravan sille, että suomalaiskundit leijonat kaulassaan ahmivat kebabia ja tuottavat heille voittoa. Suomalaisuus ei ole minulle ehdoton edellytys ja pidän etnisestä ruoasta. Lähinnä haluan miettiä, keitä en halua tukea ja keitä haluan. Ostan mielelläni työteliäiden, veromaksavien ja muutenkin mukavien maahanmuuttajien ruokia. Monet vuodet olen syönyt lähes pelkästään etnisten ravintoloiden ruokia, mutta nyt haluan valikoida. Monista maahanmuuttajaravintoloitsijoista on tullut suorastaan tuttuja - heitä en todellakaan ajatellut hylätä, kun muutenkin tulemme juttuun ;-)

Lähiruoka on oikein hyvä ja tärkeä juttu. Itse ostan Helsingistä ruokaa, joka on tuotettu sukuni alueella joka ei pärjää Suomen mittakaavassa taloudellisesti hyvin. Pidän sen paikan ruoan ostamisen olevan kädenojennus sinne suuntaan. Monikansalliset ketjut ovat vähän niin ja näin. McDonalds & Subway ovat molemmat kai alunperin Yhdysvalloista, mutta ketkäköhän ketjun nykyään omistavat. Mieluummin antaisin rahani jenkeille kuin eräälle taholle.

Suomalaisen pikaisen ruokan alueella voisi olla markkinarakoa. Mikäköhän mahtaa olla Hesburgerin ja ScanBurgerin omistustilanne? Kotipizza-yrittäjissä näyttää olevan aika paljon suomalaisia. Tilausta voisi olla myös muunlaiselle pikaiselle ruoalle, jota voisi noutaa ja/tai tilata kotiin. Kauppojen kotiruokatiskeillä myydään hyviä suomalaisia safkoja. Ennen muinoin kai Suomessakin monilla ravintoloilla oli ns. ruokakioskeja eli ruokaa myytiin esim. sivuikkunasta tai erillisestä ravintolasta mukaan. Toreilta saa välillä ostettua mm. paistettua kalaa. Pikaruokatyyppinen paikka, joka myisi esim. paistettuja muikkuja/silakoita sekä loimulohta mutkattomasti vaikka pahvilautaselta, olisi minun makuun. Valikoimassa voisi olla myös lörtsyjä, lihapiirakoita, keittoja, kevyempiäkin pläjäyksiä ja muuta suomalaista. Myös hyviä aasialaissafkoa (intialainen ruoka on hyvää, mutta ennen ostopäätöstä haluan tietää omistajien taustoista enemmänkin ja se ei aina ole niin helppoa) olen ostanut mukaan ja tilannut kotiin. Toki tykkään itsekin kokata...

Loppuun meinasin laittaa muutamia ravintolasuosituksia Helsingistä. En kuitenkaan laittanut, kun en tiedä onko moinen mainostaminen sallittua. Toinen syy on, että omistajatietoja on välillä todella vaikea löytää ja haluaisin ne kuitenkin tarkistaa ennen suosittelua.

JR

En tykkää pizzoista, enkä kebabeista, hampurilaisen saatan nälkääni syödä joskus. Lahdessa Launeen prismassa lopetettiin Hesburger ja hampurilaisten myynti yhdistettiin normiruokalaan. Menin sitten kerran kiireissäni sinne ajatuksena syödä pikaisesti hampurilainen. Tiskille tullessa tarjolla oli riistakäristys perunamuussilla vs. hampurilainen. Kyllä unohtui hampurilaisen syönti salamannopeasti. Ruoka on ruokaa.

junakohtaus

Sovitaan, että ravintolasuosituksia saa tässä ketjussa antaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Sinapis alba

Hienoa jos he maksavat työstään ja myynnistään vaaditut verot, mutta sen jälkeenkin haluan entistä tarkemmin miettiä mihin ruokapaikkaan rahani kannan. Olen kuullut eräiden poikien nauravan sille, että suomalaiskundit leijonat kaulassaan ahmivat kebabia ja tuottavat heille voittoa. Suomalaisuus ei ole minulle ehdoton edellytys ja pidän etnisestä ruoasta. Lähinnä haluan miettiä, keitä en halua tukea ja keitä haluan. Ostan mielelläni työteliäiden, veromaksavien ja muutenkin mukavien maahanmuuttajien ruokia. Monet vuodet olen syönyt lähes pelkästään etnisten ravintoloiden ruokia, mutta nyt haluan valikoida. Monista maahanmuuttajaravintoloitsijoista on tullut suorastaan tuttuja - heitä en todellakaan ajatellut hylätä, kun muutenkin tulemme juttuun ;-)
Voi olla hankalaa löytää kotiinkuljetusta josta verot on maksettu. Kun ekassa viestissä kuljetusta etsittiin.

Jollei sitten jonkin ketjun huoltoasema tms. jossa on pitseriakin samassa, toisi kotiin ruokiaan.

Sunt Lacrimae

Quote from: Farrow on 06.12.2011, 12:22:13
Haluan varmistua siitä, että ruokaa ostaessani rahallinen hyöty menee suomalaisille yrittäjille ja työntekijöille.

Myös karvaperseisen sikaniskaduunarin lompakolle soveltuvia ruokavaihtoehtoja saa esittää. ;)

Vaikka etnistä safkaa tulee nautittua silloin tällöin, niin minua on harmittanut se, että ysäriltä ja 2000-luvun alusta tutut perussafkaa tarjoavat lähiöravintolat tuntuvat olevan jotenkin katoavaa kansanperinnettä kun joka nurkkaan on noussut näitä pizzakebabpaikkoja ja etnisiä ravintoloita. Välillä kun tulee sellainen olo, että ei jaksa laittaa ruokaa tai syödä valmiste- tai puolivalmisterojua niin harmittaa, ettei sellaisia "tavallisia" ravintoloita tunnu löytyvän enää. Jos jollain on viskellä suosituksia tällaisista perusruokapaikoista vaikka Länsi-Helsingin alueella missä nykyään asustelen niin niitä otetaan ehdottomasti vastaan.  :)

Pizza ja kebukin maistuu tosin ajoittain, mutta poikkeuksen teen jos hinnat ovat ihan oikeasti sitä tasoa että ei muuten rafla varmana voittoa tee ellei mukana ole jonkin sortin hämäräbisnestä tai veronkiertotoimintaa tai jos paikka harrastaa "EI MAINOKSIA" kylteistä huolimatta manoslapputerrorismia. Kansainvälisiin pikaruokapaikkoihin eksyn korkeintaan humaltuneena tai töissä.
Play stupid games, win stupid prizes.

Maxwell Smart

Lainaus kayttäjältä Isoisien tytär: "Toreilta saa välillä ostettua mm. paistettua kalaa. Pikaruokatyyppinen paikka, joka myisi esim. paistettuja muikkuja/silakoita sekä loimulohta mutkattomasti vaikka pahvilautaselta, olisi minun makuun."

Mene ihmeessä Kauppatorille. Siellä olen syönyt kojusta ostettua paistettua muikkua monta kertaa kesässä. Löytyy sietä muutakin pöperöä, mutta talven tullen on valikoima niukempaa.

Sunt Lacrimae

Quote from: Maxwell Smart on 14.12.2011, 19:04:07
Lainaus kayttäjältä Isoisien tytär: "Toreilta saa välillä ostettua mm. paistettua kalaa. Pikaruokatyyppinen paikka, joka myisi esim. paistettuja muikkuja/silakoita sekä loimulohta mutkattomasti vaikka pahvilautaselta, olisi minun makuun."

Mene ihmeessä Kauppatorille. Siellä olen syönyt kojusta ostettua paistettua muikkua monta kertaa kesässä. Löytyy sietä muutakin pöperöä, mutta talven tullen on valikoima niukempaa.

Kauppatori, samoin läheisen Kauppahallin antimet, ovat toki tuttuja kun on Stadissa tullut koko ikä asuttua. Ei vain aina jaksa raahautua sinne asti, mutta onhan etenkin noi muikut ja klassiset kauppatorin/helsingin/suomen parhaat lihikset klassikkoja!

Isoisien tytär

Quote from: Sunt Lacrimae on 14.12.2011, 19:09:28
Quote from: Maxwell Smart on 14.12.2011, 19:04:07

Kauppatori, samoin läheisen Kauppahallin antimet, ovat toki tuttuja kun on Stadissa tullut koko ikä asuttua. Ei vain aina jaksa raahautua sinne asti, mutta onhan etenkin noi muikut ja klassiset kauppatorin/helsingin/suomen parhaat lihikset klassikkoja!

Torin kalat ja muut sapuskat ovat hyviä. Mutta aina ei jaksa raahautua sinne, vaan olisi kiva saada samaa keskeisemmästä paikasta. Toinen ongelma on aikataulu. Kun on virka-aikana töissä, ei löydä torilta mitään kuin viikonloppuisin. Kaipaisin edelleen alueelle Kamppi-Fenniakortteli-Senaatintori-Torni niin sanottua pikaruokapaikkaa, josta saisi edukkaasti mukaan tai paikalla syöden mm. paistettuja muikkuja yms. Ruokasali voisi olla yksinkertainen tyyliin McDonald´s, mutta mielellään suomalaisempi. Mistä esim. turisti löytää hernekeittonsa Helsingin keskustasta?

Kun olin kakara, meidän perhe ruokaili monia kertoja huoltoasemien sekä linja- ja rautatieasemien kahvilabaareissa sekä ruokabaareissa. Ruokalistalla ei komeillut montaa eri vaihtoehtoa, mutta ruoka oli mutkatonta kotiruokaa. Nykyään suomalaiset ravintolat ovat niin hianoja. Aika monesti sitä tarvitsee vain ruokaa, ja riittää että joku lätkäisee muussin lautaselle ja muikut siihen viereen. Ei annosten aina tarvitse olla mielettömiä taideteoksia.

Marius

No jos kerran saa mainostaa, niin Helsingin parhaat paistetut silakat sekä palvelun saa, kuten vuosikymmeniä myöten, ravintola Salvesta, siitä rantsusta.

Myös ravintola Cosmos, Kalevankadulla, ansaitsee huomion. Pellikalle terveisiä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

junakohtaus

Bullman's Hgin Fleminginkadulla. Lihapullia, muikkuja ja sen semmoista takuulla riittävän suurina annoksina kohtuuhintaan. Kotimaisisssa käsissä, jos siitä välittää. Porvoonkadulla Weeruska melko samoilla spekseillä, mutta lista monipuolisempi.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Topi Junkkari

Komppaan Junista hänen Flemarille ja Porvoonkadulle - siihen wanhalle viiden minuutin pysäkille tahi taksiasemalle 26 - sijoittuvien suositustensa osalta. Kuuluivat lemppareihini siellä päin kaupunkia asuessa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Maxwell Smart

Sunt Lacrimae, ne hyvät lihikset löydät juuri uunista tulleina Eromanga nimisestä leipomo-kahvilasta läheltä, Eteläinen Makasiinikatu.
Universumin parhaita.

Isoisien tytär

Quote from: Sunt Lacrimae on 14.12.2011, 14:57:40
Myös karvaperseisen sikaniskaduunarin lompakolle soveltuvia ruokavaihtoehtoja saa esittää. ;)

Tässä pitäisi olla muutamia:

1. Pizzeria Mare Chiaro Secondo, Hämeentie 20  (Kallio)
Omat reseptit ja tinkimätön tyylitaju. Ilmainen kahvi kaikkiin annoksiin. Takeaway puhelimitse. Jo 80-luvun alusta samalla paikalla. Isäntä Olli Karikko valmistaa aina henkilökohtaisesti jokaisen annoksen. Kannattaa kysyä talon erikoisuuksia listan ulkopuolelta, kuten "Pekan Pitsa". Muusikoiden ja kulttuuriharrastajien suosiossa. Suosittu, edukas pieni ravintola suosii vakioasiakkaita - uusien asiakkaiden ei kannata säikähtää paikan hurttia huumoria.

2. Bar 9 eli "Ysibaari", Uudenmaankatu 9 (Punavuori)
Monipuolisen yksinkertainen menu, jolta löytyy mm. lohikeitto 9e, karjalanpaisti 13,90e ja riistakäristys 13e. Myös wokkeja. Klassikkona mm. Pollo Limonello. Ravintolan taustalla suomalaiselta vaikuttava Camorra Oy.

3. Ravintola Bullman, Fleminginkatu 21 (Kallio)
Jo aiemmin keskustelussa mainittu mainio ravintola tyyliä "Kallio cuisine". Mutkaton ja kiva paikka. Minäkin suosittelen  :)! Tarkastin myös suomalaisuuden.

4. Kannel-Krouvi, Sitratori / Kannelmäen asema (Kannelmäki)
Suomalaiselta vaikuttavan Ravintolakolmio-ryhmän omistuksessa oleva lähiöbaari, jossa mm. biljardikerho, ajoittain live-musiikkia yms. Ruokalistalla esimerkiksi lihapullat konjakkikermakastikkeessa 9e, riistakäristys 10e ja sveitsinleike 11e.

5. Helmi Grilli, Keinulaudankuja 4 (Kontulan ostari)
Tämäkin saman Ravintolakolmion omistuksessa. Ruokalistalla mm. muikkuja Helmen tapaan 13,40e, paholaisen broileria 14,20e, Helmen lihapullia 12,90e ja poronkäristystä 14,40e. Pizzat alk 8e. Runsas lasten ruokalista. Elävän musiikin iltoja.

6. Kolme Kruunua; Liisankatu 5 (Kruununhaka)
Legendaarinen Krunikan ravintola, joka ollut aina suomalaisomistuksessa. Ravintola tarjoilee suomalaista ruokaa mm. Marskin kuhaa. Klassikkoannoksina myös paistetut silakat 13,50e, perinteinen pyttipannu 13e, läskisoosi 11,60e ja lihapullat 13e.

Sunt Lacrimae

Kiitos noista. Kannel-Krouvi onkin ihan kävelymatkan päässä ja vielä entuudestaan tuttu takavuosilta kun tuli kyseisellä seudulla enemmän haahuiltua.

Isoisien tytär

Quote from: JR on 14.12.2011, 13:48:28
En tykkää pizzoista, enkä kebabeista, hampurilaisen saatan nälkääni syödä joskus. Lahdessa Launeen prismassa lopetettiin Hesburger ja hampurilaisten myynti yhdistettiin normiruokalaan. Menin sitten kerran kiireissäni sinne ajatuksena syödä pikaisesti hampurilainen. Tiskille tullessa tarjolla oli riistakäristys perunamuussilla vs. hampurilainen. Kyllä unohtui hampurilaisen syönti salamannopeasti. Ruoka on ruokaa.

Kiitos vinkistä. Launeen Prisman ohikin tulee silloin tällöin kuljettua ja voin Lahessa ;) asuville läheisilleni vinkata. Näin pistetään hyvät vinkit jakoon!

Mikäköhän muuten on, että monet ikäiseni (about 30v) nuoret naiset nyrpistelevät nenäänsä suomalaiselle ruoalle? Osa annoksista on kyllä liian suuria ja energiapitoisia. Lasten annoskin kun riittäisi sammuttamaan konttorityötä tekevien naisten nälän. Tämän vuoksi tarvitsisin sellaista suomalaista ruokaa, jota saa ostettua pienemmän satsin tarvittaessa. Viikolla kun syö aamupalapuuron ja (suomalaisessa) työmaaruokalassa lounaan, niin ei sitä illalla enää vetäistä lihapulla-annosta. Hampurilainen, puolikas pizza, keitto tai salaatti on realistisempi. Toisaalta välillä tuntuu, että nenän nyrpistelyn syynä on jokin muu. Ehkä suomalainen ruoka tuntuu liian juntilta tai tutulta?

Isoisien tytär

Quote from: Sunt Lacrimae on 14.12.2011, 14:57:40
Jos jollain on viskellä suosituksia tällaisista perusruokapaikoista vaikka Länsi-Helsingin alueella missä nykyään asustelen niin niitä otetaan ehdottomasti vastaan.  :)

1. Willihanhi; Puustellinpolku 8 (Malminkartano)
Isoiksi ja lihapitoisiksi haukutut annokset ja siistiksi kuvailtu ruokapaikka. En ole itse vielä käynyt. Suomalaisomistuksessa.

2. Kuu; Töölönkatu 27 (Töölö)
Suomalaisomisteinen suomalaisravintola, joka panostaa raaka-aineisiin. Hinnat hieman tyyriimpiä, mutta Kuulla on faneja paljon.

3. White Lady; Mannerheimintie 93 (Meilahti)
Lotta-järjestön aikoinaan perustama isänmaallinen ravintola, joka on edelleen suomalaisomistuksessa. Pakko antaa täydet pisteet ravintolan nettisivuilta löytyvälle historialle. Hinnat hieman tyyriimpiä, mutta reilulla kympilläkin saa vatsansa täyteen. Listalta löytyy sekä suomalaisia että kansainvälisiä makuja että pizzoja.

4. Ukko-Munkki 19; Laajalahdentie (Munkkiniemi)
Monipuolinen ja perinteikäs munkkalaisravintola tarjoaa perinteisiä suomalaisherkkuja, hampurilaisia ja pizzoja. Suomalaisomistuksessa.

5. Viisipenniä; Mannerheimintie 55 (Taka-Töölö, lähellä ns. rokki-mäkkäriä)
Suomalaisomisteinen Viisipenniä laajensi tänä vuonna putiikkiaan perustamalla ravintolan kylkeen oluthuoneen erikoisoluiden ja viskien ystäville. Listalta löytyy mm. paistettuja muikkuja, lihapullia, Pennin pannua yms. Hinnat sopuisat. HUOM! Viisipenniä sijaitsee lähellä jäähallia ja sopii näin etko- tai jatkopaikaksi mm. lätkämatsiin tai konserttiin menijöille.
Uuden tiedon mukaan Viisipenniä on "ulkomailla syntyneen suomalaisen" omistuksessa, mitä se sitten tarkoittaakaan. Henkilökunta on kuulemma kokonaan suomalainen. Ruokalista on kovin perinteisen suomalainen edelleen.

Kaikilla em. ravintoloilla on nettisivut, joten ei muuta kuin sieltä tiirailemaan, jos haluatte esim. ruokalistaa etukäteen katsella.

[Oli pakko muokata pari typerää kirjoitusvirhettä.]
[Päivitetty ravintolatietoja nykytilannetta vastaaviksi.]
[Päivitetty uudestaan ravintolatietoja nykytilannetta vastaaviksi.]

Maxwell Smart

"1. Willihanhi; Puustellinpolku 8 (Malminkartano)
Isoiksi ja lihapitoisiksi haukutut annokset ja siistiksi kuvailtu ruokapaikka. En ole itse vielä käynyt. Suomalaisomistuksessa."

Sain kyllä uutta tietoa Kiljukaulasta alkuvuonna: myyty ulkkareille ja taso romahtanut.

Kävin vuosien varrella siellä monta kertaa enkä koskaan pettynyt. Mutta kun mamut ostivat sen(varmaan kalliilla), he alkoivat käyttää eineksiä ja pakasteita, mihin edellinen omistaja ei koskaan sortunut.

Sunt Lacrimae

Quote from: Maxwell Smart on 20.12.2011, 22:22:00
"1. Willihanhi; Puustellinpolku 8 (Malminkartano)
Isoiksi ja lihapitoisiksi haukutut annokset ja siistiksi kuvailtu ruokapaikka. En ole itse vielä käynyt. Suomalaisomistuksessa."

Sain kyllä uutta tietoa Kiljukaulasta alkuvuonna: myyty ulkkareille ja taso romahtanut.

Kävin vuosien varrella siellä monta kertaa enkä koskaan pettynyt. Mutta kun mamut ostivat sen(varmaan kalliilla), he alkoivat käyttää eineksiä ja pakasteita, mihin edellinen omistaja ei koskaan sortunut.

Samaa olen antanut itsellenikin kerrottavan, mikä on harmi kun ennen harharetkeä toisille seuduille (nyt olen löytänyt tieni taas kotikulmille :) ) oli tuo aika tuttu paikka. Ne leike/perunat/kastike-valintasetit, nam.

Isoisien tytär

Kiitos MS & LS!

Willihanhen kanssa samanlaista muutosta jouduin todistamaan Taka-Töölössä 24h-yliopiston apteekin naapurissa. Legendaarinen ravintolabaari Ravintola Töölö eli Töölön Akatemia on pistänyt pillit pussiin. Nykyään paikalla vaikuttaa Sportbar Töölö, jonka logo muistuttaa kovasti HIFK:n logoa. Toivottavasti lupa logon käyttöön on olemassa..! Kahvitauon aikana en pystynyt omistussuhdetta selvittämään, mutta seuraavaa sain selville. Baarilla ei vielä ole nettisivuja, eikä tietoja löydy ainakaan ihan nopeasti netistä. Baarin avajaisia (18.11.2011) facebookissa mainostaneella hemmolla on persialaiselta haiskahtava etunimi.

Loppuun vielä Töölön Akatemian muistokirjoitukset:

"Kadulla oli jo tähän aikaan päivästä tarpeettoman kuumaa. Kononen ohitti silti vauhdilla Reijolankadun Kesoilin, ylitti Mannerheimintien ja asteli ravintola Töölöön. Kononen käynnisti täällä ravintolauransa joskus 60-luvulla. Silloin kapakkaa kutsuttiin leikkisästi Koiran Perseeksi. Nimen antoi kaupungin parhaiten pukeutunut spurgu, Seurasaaren vahtimestari Runo Pulkkinen. Sitten ravintolaan pesiytyi akateemikko Joonas Kokkonen. Siitä lähtien kapakkaa alettiin kutsua Töölön Akatemiaksi.
Ravintolasali oli rappeutunut vanhoista ajoista. Pari peliautomaattia, kaksi televisiota ja laajakankainen videotykki. Seinät ja pylväät täynnä pientä Brittikrääsää. Töölön Akatemian kodikas örinä ja uhanalainen portsari saivat kuitenkin Konosen heti paremmalle tuulelle."
Eero Pasanen: Kononen vaihtaa kapakkaa (LIKE 1997)

"Töölön Akatemia on säilyttänyt kansankuppilan luonteensa. Juoma ja ruoka ovat kohtuuhintaisia, annokset reiluja ja ruuat rasvaisia." HS.fi:n ravintolahakupalvelu

Elemosina

Quote6. Kolme Kruunua; Liisankatu 5 (Kruununhaka)
Legendaarinen Krunikan ravintola, joka ollut aina suomalaisomistuksessa. Ravintola tarjoilee suomalaista ruokaa mm. Marskin kuhaa. Klassikkoannoksina myös paistetut silakat 13,50e, perinteinen pyttipannu 13e, läskisoosi 11,60e ja lihapullat 13e.

Kuulin kulmilla asuvalta tutulta että Kolme Kruunua on lopettamassa toimintansa. Jos siellä siis aikoo käydä niin nyt kannattaa mennä kun vielä voi.

Hyvää ruokaa olen minäkin tuolla tullut nauttineeksi :)
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

KalleK

Ketjun alkupää vaikutti tympeän rasistiselta vaahtoamiselta (lyödään mamujen nenän edestä ovia kiinni, liimaillaan ulko-oviin kaikenmaailman lappuja yms.), mutta onneksi muuttui nopeasti tyypilliseen Homma-tyyliin asialliseksi ja monipuoliseksi turinoinniksi tärkeästä asiasta.

Ihme, ettei kukaan tullut vielä maininneeksi Helsingistä legendaarista Sea Horsea (paikallisten suussa myös Sikalana tunnettuna)? Hyvää ruokaa kohtuuhintaan klassisella Suomi-sisustuksella. Ullanlinna sijaintina tietenkin vaikuttanee hieman siihen, ettei ainakaan satunnainen turisti ihan vahingossa sinne eksy. Omistusuhteista en tiedä, mutta ei sen suomalaisemmaksi minusta ravintola enää tunnelmaltaan voi tulla.

Oma kantapaikkani on Herttoniemessä (Kettutie 3) sijaitseva Pikku-Hukka. Samaa kastia kuin Cella, Bullmans, Sikala, Salve ja Weeruska, mutta hieman suppeammalla (päivittäin vaihtuvalla) menuulla ja alhaisemmilla hinnoilla. Taatusti suomalainen ja rento, mukava palvelu. Miinuksena aukioloajat, esim. pyhäpäivinä aina kiinni. Kaikki mitä täällä olen vuosien saatossa syönyt, on ollut todella hyvää. Myös kaikkien niidenkin mielestä, keitä olen sinne kokeilemaan raahannut.

Nuo suppeat aukioloajat mielestäni ovatkin juuri suuri este suomalaisten omistamien ja suomalaista ruokaa tarjoavien paikkojen suurin kompastuskivi, ne kun tuntuvat olevan aina silloin kiinni, kun ei itse jaksa tai ole aikaa vääntää muonaa kotona. Mamurafloissa taas (johtuen paljolti toki siitä, ettei pyhä- ilta/yölisiä tai ylityökorvauksia juurikaan maksella) aukioloajat ovat jotain ihan muuta. En usko että pelkkä raha näyttelee ratkaisevaa osaa tässä asiassa. Itse ainakin käytän niin harvoin kodin ulkopuolisia ruokapalveluita, että minulle on se ja sama, maksaako kotiinkuljetettu ruoka-annos 7 vaiko 17 euroa. Maku ratkaisee.

Niin ollen en missään nimessä lähtisi boikotoimaan jotain ravintolaa ainoastaan siksi, että sen omistaja ei ole suomalainen. Vaikka asia ei niin yksinkertainen olekaan, niin kyllähän se jo niin lähellä ihan puhdasta rasismia on kuin mikään.

Töölön 5 Penniä ei muuten ainakaan minun tietojeni mukaan ole (enää) suomalaisomistuksessa. Vanha legendaarinen paikka toki (jo 50-luvulta asti?), mutta nykyään enää nimi muistuttaa menneistä ajoista. Henkilökuntakin oli ainakin kuukausi sitten siellä käydessäni ihan lähi-itäläisen näköistä.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

Topi Junkkari

Quote from: Elemosina on 21.12.2011, 14:03:40
Kuulin kulmilla asuvalta tutulta että Kolme Kruunua on lopettamassa toimintansa. Jos siellä siis aikoo käydä niin nyt kannattaa mennä kun vielä voi.

Voi helfwatti. Ikävä asia ja kiitos vinkistä, pitääkin kiirehtiä. Kolme Kruunua tuli tutuksi jo opiskeluaikoina, kun osakuntani sijaitsi vielä Liisankadulla ja ylipäätään kaikki Liisan-, Marian- ja Snellmaninkadun ravintolat tuli kierrettyä osakuntaporukalla. Myöhempinä vuosina Kolme Kruunua on ollut minulle nimenomaan ruokaravintola, jossa on ollut kiva silloin tällöin pistäytyä hyvässä seurassa. Viimeksi taisin syödä lammasta.

Olin jo kirjoittamassa, että mikä menetetään seuraavaksi, Sikalako ehkä, mutta ilmeisesti onneksi ei.

Quote from: KalleK on 21.12.2011, 16:48:24
Ihme, ettei kukaan tullut vielä maininneeksi Helsingistä legendaarista Sea Horsea (paikallisten suussa myös Sikalana tunnettuna)? Hyvää ruokaa kohtuuhintaan klassisella Suomi-sisustuksella.

Legendaarinen mesta, kuului suosikkeihini etenkin silloin, kun 90-luvulla asuin Tehtaankadun telakanpuoleisessa päässä ja matka oli lyhyt. Pyttipannu! Silakat!

QuoteOma kantapaikkani on Herttoniemessä (Kettutie 3) sijaitseva Pikku-Hukka. Samaa kastia kuin Cella, Bullmans, Sikala, Salve ja Weeruska, mutta hieman suppeammalla (päivittäin vaihtuvalla) menuulla ja alhaisemmilla hinnoilla. Taatusti suomalainen ja rento, mukava palvelu.

Kiitos vinkistä, ei ole kokemusta, mutta koska rinnastat sen tuohon kastiin, niin se on varmasti minulle sopiva paikka. Pitää käydä joskus kokeilemassa, varsinkin nyt, kun asun täällä Itä-Helsingissä. Toisaalta jos saa vääntäydyttyä täältä länteen päin, niin ero matka-ajassa Herttoniemeen vs. keskikaupungille ei ole merkittävä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Isoisien tytär

Ketjun alkupää vaikutti tympeän rasistiselta vaahtoamiselta (lyödään mamujen nenän edestä ovia kiinni, liimaillaan ulko-oviin kaikenmaailman lappuja yms.), mutta onneksi muuttui nopeasti tyypilliseen Homma-tyyliin asialliseksi ja monipuoliseksi turinoinniksi tärkeästä asiasta.

Jokainen tavallaan. Talossani asuukin mamuja, enkä ole koskaan heidän tai muiden talossa liikkuvien mamujen edestä ovea sulkenut. Kuitenkin nämä yhdet - joilla on käsissään niitä ei-toivottuja mainoksia - eivät ole osanneet tähänkään mennessä yhteistyötä. Minä kuitenkin siedin asiaa yli kaksi vuotta, yritin puhua, selvitin asiaa tarkemmin jne. Minä otin tässä vaiheessa oikeudekseni käyttäytyä omalla kotialueellani näin.

Ihme, ettei kukaan tullut vielä maininneeksi Helsingistä legendaarista Sea Horsea (paikallisten suussa myös Sikalana tunnettuna)?

Sikalan ja mm. Cellan sekä Manalan puuttuminen listalta johtuu siitä, että olen tarkastanut jokaisen ravintolan omistustaustan etukäteen. Tiedot tiettyihin rekistereihin eivät kuitenkaan päivity hetkessä, mistä johtuu esim. Willihanhen tapaus.

Oma kantapaikkani on Herttoniemessä (Kettutie 3) sijaitseva Pikku-Hukka.

Mainio vinkki! Kiitos, käyn tutustumassa.

Nuo suppeat aukioloajat mielestäni ovatkin juuri suuri este suomalaisten omistamien ja suomalaista ruokaa tarjoavien paikkojen suurin kompastuskivi, ne kun tuntuvat olevan aina silloin kiinni, kun ei itse jaksa tai ole aikaa vääntää muonaa kotona. Mamurafloissa taas (johtuen paljolti toki siitä, ettei pyhä- ilta/yölisiä tai ylityökorvauksia juurikaan maksella) aukioloajat ovat jotain ihan muuta.

Niinpä...!!! Ja tämähän on juuri yksi boikottini syy. Olen omassa työssäni tavannut ihan riittävästi näitä tyyppejä, jotka kertovat tehneensä 16-17 tunnin työpäiviä ilman vapaapäiviä pitkään. Yleensä he työskentelevät siellä keittiössä, jonne ei ruokasalista nähdä, mutta kyllä heitä saleissa ja jakeluautoissakin näkee. Toki osa firmoista on niin pieniä, että kun sitä pyörittää 2-3 jannua, niin kaikki ovat osakkaita ja ehkä näin voivat yrittäjyyteen vedoten kiertää Suomen lakia ja työehtosopimusta.

Olen ollut työni vuoksi yhteydessä Suomen kansallinen ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään (www.ihmiskauppa.fi). Sitä kautta minuun otti yhteyttä eräs asiallinen juristi, jonka kanssa pääsin keskustelemaan aiheesta ja sain ohjeita vastaisuuden varalle, jotta osaan toimia työssäni oikein - tai ainakin paremmin  ??? Vaikeitahan nämä asiat ovat. Mutta joka tapauksessa tässä pari lainausta em. nettisivustolta:

"Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin HEUNIn 3.2.2011 julkaiseman raportin mukaan ulkomaalaisia työntekijöitä käytetään yhä useammin hyväksi Suomessa. Pahimmillaan hyväksikäyttö on työperäistä ihmiskauppaa.  Vakavimmat tapaukset ovat ravintola-, rakennus- ja puutarha-aloilla. Hyväksikäyttäjät ovat sekä syntyperältään suomalaisia että ulkomaalaistaustaisia. Työntekijöillä teetetään pitkää päivää, heille maksetaan alhaista palkkaa, eivätkä he saa heille kuuluvia lisiä ja ylityökorvauksia. Uhreja tai heidän perheitään on voitu uhkailla tai painostaa, ja myös suoranaista väkivaltaa on esiintynyt.  Asumisen olosuhteet ovat usein huonot ja niihin liittyy kontrollia ja rahastusta. Työnantajat ovat joissain tapauksissa ottaneet työntekijöiden passit tai pankkikortit haltuunsa. Uhrit saattavat olla velkaantuneita jo tullessaan Suomeen esimerkiksi välitysmaksujen takia. Näistä syistä henkilöt joutuvat tekemään töitä ehdoilla millä hyvänsä. Raportin mukaan viranomaiset eivät aina tunnista ihmiskauppaa. Ihmiskaupan rikostutkinta on vaikeaa ja tuomitut rangaistukset alhaisia. Lisäksi uhrit hakevat vain harvoin itse apua ja siksi tapaukset jäävät piiloon." Lähde: http://www.ihmiskauppa.fi/haetko_tietoa/tyoperainen_ihmiskauppa

Olen esimerkiksi törmännyt tuohon, että ihmiseltä on otettu passi pois ja hän asuu samassa rakennuksessa kuin missä työpaikkansa on. Jos työtä on 17h/vrk, niin tällainen henkilö ei esimerkiksi voi koskaan asioida minkään viranomaisten luona. Työterveyshuoltoa ei ole. Lomia ei ole. Sairauslomia ei ole. Nämä henkilöt ovat tämän asian kertomisesta huolimatta kieltäytyneet kertomasta työnantajansa nimeä tai työpaikkansa osoitetta. He pelkäävät. Todennäköisesti he ovat veloissa tai luvattomasti Suomessa tai heitä on esim. uhkailtu tai kiristetty. Tämä on tapahtunut Helsingissä. Kannattaa lukea tuolta sivustolta ihmiskaupan tunnusmerkit!

En usko että pelkkä raha näyttelee ratkaisevaa osaa tässä asiassa.

Monille se on ratkaiseva tai ainakin merkittävä asia. Hintasodissa on kuitenkin kaksi uhria: 1) rehelliset yrittäjät jotka menettävät asiakkaitaan ja **ttuuntuvat meiningistä sekä 2) yhteiskunta joka menettää verorahoja ja jonka kansalaisten moraalikäsitykset rappeutuvat. Siksi harmaan talouden ja ihmiskaupan kitkemiseen täytyy käyttää resursseja. Jokainen meistä kuluttajista voi myös tehdä harmaan talouden vastaista työtä miettimällä omia valintojaan. Esimerkiksi pizza ei saisi Taloussanomien laskelmien mukaan maksaa alle kuutta euroa. http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2011/01/11/nain-paljon-pizzan-pitaisi-oikeasti-maksaa/2011355/137

Niin ollen en missään nimessä lähtisi boikotoimaan jotain ravintolaa ainoastaan siksi, että sen omistaja ei ole suomalainen. Vaikka asia ei niin yksinkertainen olekaan, niin kyllähän se jo niin lähellä ihan puhdasta rasismia on kuin mikään.

Kukin tavallaan. Lähinnä koen alkaneeni suosia suomalaisia  ;D Vuosikaudet olen syönyt etnoruokaa, mutta hiljattain vaihdoin kurssia. Syön ravintoloissa usein, joten koen asialla olevan väliä. Jos ostan Reilunkaupan tuotteita, niin miksi en ostaisi myös epäharmaata raflaruokaa? Saat kutsua minua rasistiksi.

Töölön 5 Penniä ei muuten ainakaan minun tietojeni mukaan ole (enää) suomalaisomistuksessa. Vanha legendaarinen paikka toki (jo 50-luvulta asti?), mutta nykyään enää nimi muistuttaa menneistä ajoista. Henkilökuntakin oli ainakin kuukausi sitten siellä käydessäni ihan lähi-itäläisen näköistä.

Jaahas, täytyy selvittää. Ainakin rekistereissä oli vielä suomalaiset omistajat. Tietääkö joku muu paremmin?

Sunt Lacrimae

Jos joku haluaa isosta "EI MAINOKSIA"-tarrasta lukuunottamatta tunkea postiluukustani mainospaskaa niin on turha odottaa muuta kuin äärimmäisen tylyä kohtelua oli kyseessä sitten ostarin pizzeria, patriootti.comin jäsenkunta tai paikallinen jehovan todistajien seurakunta.

Isoisien tytär

Quote from: Isoisien tytär on 21.12.2011, 18:57:06

Jaahas, täytyy selvittää. Ainakin rekistereissä oli vielä suomalaiset omistajat. Tietääkö joku muu paremmin?

Ainakin eilen Viidenpennin baaritiskin takana seisoi härmäläiseltä tai hämäläiseltä vaikuttava keski-ikäinen ukko. Naapurissa sijaitsevan Mex-Italin baaritiskin takana näytti pyörivän lähi-itäläisen näköistä henkilökuntaa.

Tärkeintä mielestäni on kuitenkin selvittää ravintoloiden omistajuus, sillä omistajille menee tuotot ja he sanelevat firman politiikan. Ulkomaalaisten näköisistä työntekijöistä ei vielä voi omistajuutta päätellä, joskin kaikkien työntekijöiden ollessa ulkomaalaisia myös omistajuus on usein ulkomaalaisilla. Ja kuten ihmiskaupasta kertovassa tekstissä luki, myös suomalaiset ovat hyväksikäyttäneet ulkomaalaisia työntekijöitään. Osa ulkomaalaisista ravintoloitsijoista on kuitenkin erityisen ansioitunutta verojen kiertämisessä ja työntekijöiden hyväksikäyttämisessä ihmiskauppaan asti. Siksi tarkkailen myös ravintoloiden hintatasoa, yleisten käytöstapojen ja standardien (mm. hygienia, työvuorot) noudattamista sekä pyydän aina kuitin.

Jos epäilee harmaata taloutta, voi myös tehdä yrityksestä vihjeen viranomaisille. Vilunkipeliä harjoittava firma (esim. kioski, pikkuravintola) voi harjoittaa myös rikollista toimintaa kuten tupakka- tai alkoholituotteiden ja huumeiden välittämistä. Kerran teimme naapurustossa vihjeilmoituksen Tullille eräästä oudosta yrityksestä, joka sitten häipyikin korttelistamme aika nopeasti. Myös nuoriamme pitäisi opettaa näissä asioissa: halvimmissa pizzerioissa ja kebab-paikoissa notkuu usein teini-ikäisiä. He ostavat paikoista halpaa ruokaa ja heille sallitaan istuskelu näissä paikoissa.

Kannattaa lukea myös "Harmaa talous - Musta tulevaisuus": http://www.mustatulevaisuus.fi/

Topi Junkkari

Quote from: Isoisien tytär on 21.12.2011, 18:57:06

Mitä rekistereitä tässä yhteydessä tarkoitat? Onko ravintoloiden omistus rekisteröity jotenkin erityisesti (elintarvike- tai anniskeluvalvontaan ehkä)?

Kaupparekisteristä näkyvät yrityksen vastuuhenkilöt, siis yleensä toimitusjohtaja ja hallituksen jäsenet, eivät välttämättä ole yrityksen omistajia, vaikka merkittävä korrelaatio näiden asiain välillä tietenkin on. Ja anniskelupaikan vastaava hoitaja voi ihan hyvin olla pelkkä palkollinen, esim. ravintolapäällikön nimikkeellä.

Yksityisistä elinkeinonharjoittajista (ns. toiminimistä) ja henkilöyhtiöistä (ay ja ky) omistajatiedot toki selviävät helposti, mutta osakeyhtiön osakkaita ei saa selville muuten kuin kysymällä kyseisestä yhtiöstä. Tieto on kysyttäessä pakko antaa.

Isoisien tytär

Quote from: Topi Junkkari on 22.12.2011, 13:07:46
Mitä rekistereitä tässä yhteydessä tarkoitat? Onko ravintoloiden omistus rekisteröity jotenkin erityisesti (elintarvike- tai anniskeluvalvontaan ehkä)?

Omistajatietojen löytäminen on yllättävän vaikeaa, kuten sinäkin hieman kuvasit. Eri rekistereiden ja muiden tietolähteiden (esim. talousuutiset, sisäpiiritiedot) tietoja yhdistelemällä pääsee kuitenkin usein täyteen tai riittävään varmuuteen asioista. Haluaisin toki Suomessa toimivien yritysten omistajatietojen olevan helpommin selvitettävissä.