News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Sijoitusaiheinen kisa?

Started by Sour-One, 03.12.2011, 10:26:09

Previous topic - Next topic

Sour-One

Jokaisella osallistujalla 100  keur virtuaalirahaa. Kisa alkaa tammikuun alussa ja päättyy toukokuun lopussa, jolloin katsotaan kenen salkku suurin. Saako kisa kannatusta?

Ant.

Quote from: Sour-One on 03.12.2011, 10:26:09
Jokaisella osallistujalla 100  keur virtuaalirahaa. Kisa alkaa tammikuun alussa ja päättyy toukokuun lopussa, jolloin katsotaan kenen salkku suurin. Saako kisa kannatusta?

Varmasti saa, kunhan kisassa on säännöt. Jotta kisaaminen ei mene liian monimutkaiseksi, voisi olla paikallaan, että koko summa on käytettävä kerralla tai että ainakaan osakkeita ei saa myydä kesken kisan. Jos joku alkaa käymään päivittäiskauppaa leikkiosakkeilla, tuskin kukaan muu kuin henkilö itse jaksaa tarkistaa, menivätkö summat oikein.

Miten olisi, jos koko rahasumma olisi käytettävä osakkeisiin toinen päivä tammikuuta? Välityspalkkioita ei olisi, ostaa saisi vain osakkeita (ei siis johdannaisia, rahastoja...) ja pörsseistä mukana olisivat Euroopan ja Pohjois-Amerikan pörssit. Osakkeita voisi ostaa vain niiden päätöskursseilla, koska ne ovat helposti tarkistettavissa. Kisan päätöspäivänä osakkeet myytäisiin taas päätöskursseilla ja päälle laskettaisiin mahdolliset osingot.

Homma is the new black.

Sour-One

Quote from: Ant. on 03.12.2011, 12:16:50
Quote from: Sour-One on 03.12.2011, 10:26:09

Varmasti saa, kunhan kisassa on säännöt. Jotta kisaaminen ei mene liian monimutkaiseksi, voisi olla paikallaan, että koko summa on käytettävä kerralla tai että ainakaan osakkeita ei saa myydä kesken kisan. Jos joku alkaa käymään päivittäiskauppaa leikkiosakkeilla, tuskin kukaan muu kuin henkilö itse jaksaa tarkistaa, menivätkö summat oikein.

Miten olisi, jos koko rahasumma olisi käytettävä osakkeisiin toinen päivä tammikuuta? Välityspalkkioita ei olisi, ostaa saisi vain osakkeita (ei siis johdannaisia, rahastoja...) ja pörsseistä mukana olisivat Euroopan ja Pohjois-Amerikan pörssit. Osakkeita voisi ostaa vain niiden päätöskursseilla, koska ne ovat helposti tarkistettavissa. Kisan päätöspäivänä osakkeet myytäisiin taas päätöskursseilla ja päälle laskettaisiin mahdolliset osingot.

Jep. Ei päiväkauppaa. Kisan tilannetta olisi mahdotonta tarkastaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ite voitin kauppalehden vastaavan kisan riskisalkulla 2007 keväällä.

Karkka

Ihan hauska peli. Itse olen mukana.

eliasj

Ei kai tässä sinällään huonoja puolia ole, mutta leikkirahalla sijoittaminen kannustaa vain ottamaan ylisuuria riskejä voiton toivossa. Tosin tietysti jos tähän otetaan mukaan ostojen perustelut, niin kisasta voi olla jotain oikeaa hyötyäkin.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Jeps olisi hyvä jos ostot perusteltaisiin. Ja ei kait tällaisessa voisikaan muuta olla takana kun ottaa riskillä mainetta ja kunniaa.

Tabula Rasa

Itse taidan keskittyä kuunteluoppilaana toimimiseen, tarkkailuun ja ehkä jopa jonkin oppimiseen:)
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Hämeenlinnan Oraakkeli

Eikös kisa kannattaisi panna käyntiin himpun verran ennen joulua jotta tämä ei unohtuisi ja hautautuisi ketjun pohjalle. Esimerkiksi 20 joulukuuta starttaisi ja päättyisi toukokuun alussa tai lopussa. ja jos mahdollista niin näkyvämpi mainos jonnekkin että edes joku lähtisi mukaan.

Sour-One

Ok. Laatiiko mode säännöt? Saataisko kisa pysymään etusivulla?

antero

Mites ois jos kisa ois rahastosäästäjätyyppinen. Eli 100e/kk pitäis pistää kiinni johonkin?
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Sour-One

Quote from: antero on 05.12.2011, 20:40:27
Mites ois jos kisa ois rahastosäästäjätyyppinen. Eli 100e/kk pitäis pistää kiinni johonkin?

En tiedä kuinka moni osallistuu, jos osallistuu, mutta kuukausisäästämisen seuraaminen olisi hankalaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: antero on 05.12.2011, 20:40:27
Unkkalaa
Rahastot ovat perseestä, ja kuka jaksaa edes moiseen osallistua.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Sour-One on 05.12.2011, 18:55:08

Taidetaan joutua ite laatimaan säännöt. Mode voisi ainakin mainoksen pistää joksikin aikaa etusivulle.
Ja saadaan mylly osiolle kunnollinen avaus kun järkätään heti kisa

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 05.12.2011, 23:08:36

Taidetaan joutua ite laatimaan säännöt. Mode voisi ainakin mainoksen pistää joksikin aikaa etusivulle.

Säännöistä jos minun mielipidettäni kysyttäisiin niin kauppalehden vastaavan kisan säännöt olisivat hyvät
kotimaisia osakkeita ja max sijoitus yhteen puljuun 20% kassasta. Simppelit säännöt että edes joku jaksaa osallistua ja se että edes jotenkin pystyy seuraamaan. Jos säännöt ovat monimutkaiset niin voi käydä että ainoastaan yksi tai kaksi jaksaa osallistua.

Sour-One

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 05.12.2011, 23:17:03
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 05.12.2011, 23:08:36

Säännöistä jos minun mielipidettäni kysyttäisiin niin kauppalehden vastaavan kisan säännöt olisivat hyvät
kotimaisia osakkeita ja max sijoitus yhteen puljuun 20% kassasta. Simppelit säännöt että edes joku jaksaa osallistua ja se että edes jotenkin pystyy seuraamaan. Jos säännöt ovat monimutkaiset niin voi käydä että ainoastaan yksi tai kaksi jaksaa osallistua.

Entäpä osto ja myyntihinnat? Päivän alin ja päivän ylin vai miten?

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ja tässä ehdotus säännöiksi

kasssa 100 000 euroa
Max sijoitus kassasta 20% elikkä ainakin viidelle osakkeelle joutuu jakamaan
Mutta ei yli kymmentä osaketta salkkuun sillä seuraaminen vaikeutuu.

- Kohteena kotimaiset pörssiosakkeet

Ostohintana pörssin myyntilaidan hinta sillä hetkellä.

Ja kisan lopussa katsotaan viimeisen myyntihinnan mukaan.

Jokainen kisaan osallistuja laittaa laskelmat itse esille sillä kukaan mode yms ei jaksa näitä valvoa.
Ehdotuksia muutoksisksi.

Hämeenlinnan Oraakkeli

No pistäkääpäs muutosehdotuksia säännöistä !!!!! 

Ant.

On parempi, että osakkeita ostetaan päätöskursseilla. Ne on helppo tarkistaa ja niiden suhteen ajoitus on yksinkertaista. Jos ostoajankohdan saa valita vapaasti, on vähän kyseenalaista "ehtikö" joku ostaa vaikka kellon viiden kurssilla, jos viesti tulee tänne kymmentä yli viisi.

Omat ehdotukset säännöistä:

1. Pääomaa on käytettävänä 100 000 euroa.
2. Ostokohteina ovat Helsingin pörssin osakkeet.
3. Yhtä osaketta saa ostaa korkeintaan 20 000 eurolla, mutta vähintään ostokseen on käytettävä kuitenkin 10 000 euroa. Siten jokainen valitsee 5-10 osaketta. Rahaa saa niin halutessaan jättää myös käteiseksi, mutta sille ei kerry korkoa.
4. Välityspalkkioita tai veroja ei ole.
5. Ostot suoritetaan 9.12.2011 päätöskursseilla. Ostoista on ilmoitettava tänne viimeistään 11.12. klo 12:00 mennessä.
6. Osakkeet myydään tammikuun lopussa 31.1.2012 päätöskursseilla. Osakkeita ei voi myydä aikaisemmin.
7. Ostoissa/myynneissä ei millään tapaa huomioida sitä, miten tällaiset tapahtumat oikeasti vaikuttaisivat osakkeen kurssiin tai onko osakkeella osto- tai myyntilaitaa.
8. Voittaja on se, jonka virtuaaliomaisuus on kasvanut suurimmaksi /vähentynyt vähinten kisan päätyttyä.
Homma is the new black.

Ilkka

Jees! Saatanpa osallistua tähän :) Noi Ant:in säännöt oli senverta simppelit että ainakin minä tajusin miten toimia.

Komppi.

eliasj

Jep, mukana ollaan. Mistäs nuo päivän 9.12.2011 päätöskurssit helpoiten näkee sitten?

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: eliasj on 06.12.2011, 18:50:31
Jep, mukana ollaan. Mistäs nuo päivän 9.12.2011 päätöskurssit helpoiten näkee sitten?

Tuo kilpailuaika on liian lyhyt. Mielestäni huhtikuun alku tai toukokuun loppu olisi parempi. Tällä välin kerkeäisi tulla osinkojakin.

Sour-One

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 06.12.2011, 20:09:33

Tuo kilpailuaika on liian lyhyt. Mielestäni huhtikuun alku tai toukokuun loppu olisi parempi. Tällä välin kerkeäisi tulla osinkojakin.

Samaa mieltä. Osingot on olennainen osa sijoittamista.

Lisäys: kilpailun pituuden täytyy olla joko niin lyhyt ettei kuka ole jakanut vielä osinkoja tai sitten niin pitkä, että osingot on jo jaettu

Alkuasukas

6kk voisi olla passeli aika? Tuollainen kuukauden setti on lähinnä arpomista. Itse kannattaisin aikaväliä 1.1.-31.12.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Alkuasukas on 06.12.2011, 22:14:47

6kk voisi olla passeli aika? Tuollainen kuukauden setti on lähinnä arpomista. Itse kannattaisin aikaväliä 1.1.-31.12.

Vuosi taas lian pitkä aika itse kannattaisin sitä että ilmoittautuminen ja osakkeiden osto alkaisi jo tällä viikolla.
tammikuun 31 olisi vika päivä osalliostua. Kilpailu taas päättyisi Vappuna.
Osakkeen hinta olisi ostoajankohdan myyntihinta  jonka kilpailija saa itse selvittää esimerkiksi kauppalehdestä.

Hämeenlinnan Oraakkeli

No onkos tämä hanke unohtunut kokonaan? Pistäkääpä kommenttia kisan alkamisajankohdasta.

Sour-One

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 10.12.2011, 14:24:36
No onkos tämä hanke unohtunut kokonaan? Pistäkääpä kommenttia kisan alkamisajankohdasta.

Ehdotan, että ostot tulee tehdä joulukuun loppuun mennessä eli ei tiettynä päivänä.

Ylläpidon pitäisi olla aktiivisempi? Vai järjestetäänkö  itse?

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Sour-One on 11.12.2011, 13:30:26
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 10.12.2011, 14:24:36

Ehdotan, että ostot tulee tehdä joulukuun loppuun mennessä eli ei tiettynä päivänä.

Ylläpidon pitäisi olla aktiivisempi? Vai järjestetäänkö  itse?

Järjestetään itse. Voisin maanantaina kasata oman salkun malliksi. mielestäni kisa saisi jatkua vielä tammikuussa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tässä olisi ensimmäinen salkku malliksi. Elikkä kisa alkaa nyt. Hinnat ovat kauppalehden myyntilaidan hintoja.

Biotie therapies         35087 kpl              19999,59 euroa                0.57   € kpl

Biohit                          6756 kpl               19997,76 euroa                2.96  € kpl

Stonesoft                 23255 kpl                19999,3 euroa                0.86 € kpl

UPM                          2492  kpl                19998,3 euroa                 8,025 € kpl

Ixonos                      24691 kpl                19999,71 euroa                0.81 € kpl

yhteensä 99994,58 euroa  elikkä rahaa jäi 5,42 euroa

Biotietä koska  Nalmefeenista kuulemme pian jotakin ja keväänb aikana muutkin projektit saattavat ottaa askeleita eteenpäin

Biohitillä on pelkästään käteistä rahaa kassa liki 4 euroa osake elikkä ostamalla firman kokonaan tähän hintaan nettoaisi 10 milliä pelkästään käteiskassan tyhjäämällä. Ja kevään aikana saattaa tulla positiivisia uutisia

Stonea siksi kun firma tuntuisi olevan lähdössä kiitoon. Nämä tietomurrot sinne ja tänne ei ainakaan vähennä tietoturvan tarvetta.

UPM on metsäfirmoista halvin vaikka nanosellu ja puukomposiitti on tulossa nämä nostaa hintaa, vaikka se ei välttämättä näy kevään aikana.

Ixonos koska P/E alle viiden ja ainakin tällä hetkellä tekee voitollista tulosta.

Miniluv

Minulle verrokiksi kultaa 25 000 e, hopeaa 75 000 e.

:)

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/