News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-11-30 Ruotsi: Koulut epäonnistuneet ulkomaalaisten lasten kohdalla

Started by kohmelo, 01.12.2010, 21:14:17

Previous topic - Next topic

hyperbeli

Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Oppilaan nimi tai paremminkin tausta saa virallisestikin vaikuttaa arvosteluun. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä. Kun tuo noin yksi arvosana on kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kaikkien (luku)aineiden keskimääräinen korotus, niin joillakin oppilailla lienee korotusta joissain aineissa todella paljon.

Etsin joskus netistä tarkempia tietoja tästä käytännöstä, mutta en löytänyt muuta kuin lyhyen maininnan eräässä tutkimuksessa.

Ohjeistuksesta minulla ei ole enempää tietoa, mutta erityisopettajamme otti minuun kerran yhteyttä peruskoulussa, ja pyysi antamaan paremman numeron eräälle maahanmuuttajalle (olen siis matematiikan opettaja) kielivaikeuksiin vedoten. Kyseisestä tapauksesta sanoin, että en taida antaa, koska on muutenkin jo luokan paras oppilas.

Wanhapoika

Helsingin kaupunki kustantaa ja levittää koulujen henkilökunnille asennekasvatusta muslimien sanoin:

IKKUNA ISLAMIIN
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 1998

"Tyttären odotetaan pysyvän kotona äidin apuna sen sijaan että hän keskittyisi koulutyöhön."
"Islamilaisissa maissa lasten lievä ruumiillinen kuritus on vanhempien ja opettajan itsestäänselvä oikeus, johon puuttuminen tuntuu perheen sisäisiin asioihin sekaantumiselta."
"Tytöillä on kotitöiden vuoksi paljon poissaoloja."

"Rock-musiikki tms. ei ole muslimeille sallittua."
"10-vuotiaasta eteenpäin pojat ja tytöt eivät voi olla ystäviä keskenään."
CHODR CHAHEB

"Lasta ei tule johdattaa uskontojen eroavuuksiin liittyviin keskusteluihin ja väittelyihin."
ALI SADQI

"Moniuskontoisessa yhteiskunnassa eläminen on rikkaus, jos se halutaan sellaisena nähdä. Asia kyllä riippuu pitkälti enemmistön halusta ymmärtää vähemmistöjä ja elää heidän kanssaan. Tämä ei tarkoita, etteikö enemmistö saisi olla enemmistö tiettyine oikeuksineen."
ISRA LEHTINEN

"Ainoa varsinainen auktoriteetti on Koraani ja profeetta Muhammedin perimätieto."
CHODR CHAHEB/ISRA LEHTINEN




IKKUNA ISLAMIIN 2
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 2002

"Monet asiat muslimien vakauksessa ja siihen liittyvissä traditioissa voivat herättää opettajissa ihmetystä, jopa ärtymystä. Opettaja saattaa nähdä asian niin, että lapsi joutuu jäämään jostain hänen mielestään tärkeästä syrjään. Opettajalla on oikeus mielipiteeseensä mutta omien näkemysten julkituominen huoltajalle, lapsesta puhumattakaan, voi loukata ja aiheuttaa särön tulevassa kodin ja koulun yhteistyössä."

"Koraani on muslimeille ainoa alkuperäisenä säilynyt Jumalan kirja. Se on Jumalan opastus koko ihmiskunnalle ja kaikille oikeauskoisille."

"Niissä tapauksissa, joissa islamilla on perheessä keskeinen rooli, koululta odotetaan monenlaista asioiden huomioimista."
"Perjantairukoukseen pitäisi 10-v täyttäneiden poikien osallistua joka viikko."
"Koulun arvomaailma koetaan monessa suhteessa sellaiseksi, ettei siihen haluta muslimeina sitoutua."
"Lasten ei haluta antaa itsenäistyä suomalaisessa mielessä, sillä lasten halutaan antaa olla lapsia."
"Myös muslimimaissa yksi syy yhteiskunnallisiin ongelmiin on, että perheet eivät elä islamin arvojen mukaan."
ABDALLA DUH/EDGAL JAMA


ISLAM SOMALIASSA
"Lapset oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja muistamaan ulkoa Koraanin ymmärtämättä sen merkitystä."
"Sosiaalinen paine on suuri somalien keskuudessa ja se tekee heistä hyvin herkkiä ja alhaisen sietokyvyn omaavia uskonnollisista asioista poikkeamiselle."









Tommi Korhonen

Quote from: Ulkopuolinen on 05.12.2010, 10:34:47
Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä.

Jos tuo pitää paikkansa niin kyse on kyllä todella sikamaisesta "positiivisesta" syrjinnästä.

Niinpä. Lisäksi tuollainen arvosanojen väärinkäyttö syö koko ajatuksen arvostelulta. JA OIKEUTTAA TYÖNANTAJIA LAJITTELEMAAN TODISTUKSIA ETNISEN TAUSTAN MUKAAN. Koska sittenhän on tiedossa, tällaisten uutisten tai kokemusten kautta, että etnisillä oppilailla on paremmat arvosanat kuin heillä pitäisi olla, joten samantasoinen todistus pitääkin hylätä koska se todennäköisesti ei vastaa totuutta.

Eläköön suvikset ja positiivinen rasmismi...
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Whomanoid

Jos  tuo erityiskohtelu pitää paikkansa niin faktoja esiin ja juttuvinkkiä medialle tai vaikka Homman etusivulle tai Jussille bloggauksen aiheeksi. Luulisi kiinnostavan. Mutta ensin siis faktoja...
Väärin liputettu!

Simo Hovari

Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä. Kun tuo noin yksi arvosana on kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kaikkien (luku)aineiden keskimääräinen korotus, niin joillakin oppilailla lienee korotusta joissain aineissa todella paljon.

Etsin joskus netistä tarkempia tietoja tästä käytännöstä, mutta en löytänyt muuta kuin lyhyen maininnan eräässä tutkimuksessa.
Eli ei löydy lähdettä tuolle väittämälle? Olisi todella kiinnostanut.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Shadow

Quote"Moniuskontoisessa yhteiskunnassa eläminen on rikkaus, jos se halutaan sellaisena nähdä. Asia kyllä riippuu pitkälti enemmistön halusta ymmärtää vähemmistöjä ja elää heidän kanssaan. Tämä ei tarkoita, etteikö enemmistö saisi olla enemmistö tiettyine oikeuksineen."
ISRA LEHTINEN

Mitä. Helvettiä. Minä. Oikein. Luen.   :o

Enemmistön pitäisi aina elää vähemmistön mukaan ja sillä saa vain olla tiettyjä oikeuksia vähemmistön takia?

Vastavuoroisuuden mukaan tuo toimii varmasti myös muslimimaissa! Esimerkiksi Egyptissä koptikristittyjen kohdal.. Eiku.  :facepalm:

Wanhapoika

QuoteLainaus
"Moniuskontoisessa yhteiskunnassa eläminen on rikkaus, jos se halutaan sellaisena nähdä. Asia kyllä riippuu pitkälti enemmistön halusta ymmärtää vähemmistöjä ja elää heidän kanssaan. Tämä ei tarkoita, etteikö enemmistö saisi olla enemmistö tiettyine oikeuksineen."
ISRA LEHTINEN

Mitä. Helvettiä. Minä. Oikein. Luen.   Shocked

Enemmistön pitäisi aina elää vähemmistön mukaan ja sillä saa vain olla tiettyjä oikeuksia vähemmistön takia?

Vastavuoroisuuden mukaan tuo toimii varmasti myös muslimimaissa! Esimerkiksi Egyptissä koptikristittyjen kohdal.. Eiku.  Facepalm

Islamissa täydet oikeudet kuuluvat muslimeille. Tarkemmin sanottuna muslimimiehille. Uskottomille, niissä tapauksissa jossa uskottomien olemassaolo islamilaisessa yhteiskunnassa sallitaan, kuuluvat vain muslimiherrojen määrittelemät "tietyt oikeudet".

Koraanin jae 9:29
Taistelkaa niitä vastaan, jotka eivät usko Jumalaan ja viimeiseen päivään, eivätkä pidä kiellettynä sitä, minkä Jumala on julistanut kielletyksi, eivätkä tunnusta totuuden uskontoa, niiden joukosta, jotka ovat saaneet kirjan, kunnes he auliisti antavat veron ja nöyryyttävät itsensä.

Tämä jae määrittelee uskottomien aseman islamissa, ja siihen perustuu dimmi/dhimma (suojeltu tai syyllinen) -sopimus, esim:
http://creepingsharia.wordpress.com/2010/10/31/the-status-of-non-muslims-under-muslim-rule/

9:29 kiteyttää monikulttuurisen yhteiskunnan käytännöt:
-Uskottomien osa on maksaa oikeauskoisten elanto ja tuntea itsensä nöyryytetyiksi
-Minkäänlaista aitoa ja spontaania kiitollisuutta ja kunnioitusta on oikeauskoisilta turha odottaa; tämä olisi selvästi Jumalan vastaista
-Mikäli uskottomat eivät maksa tarpeeksi (esim. sosiaali- ja kotoutumistuet, erityisasema työnhaussa, tuet monikulttuurisuusprojekteille) ja tunne itseään tarpeeksi nöyryytetyiksi, seurauksena on taistelu (esim. lähiömellakat, levottomuudet kouluissa, katuväkivalta)

On hyvä huomata, että imaamit ja muftit eivät koskaan osoita minkäänlaista häpeää, tai edes kiusaantumista, uskonveljiensä tekemistä rikoksista. Eivät pyydä yhteisönsä nimissä anteeksi, tai lyö nyrkkiä pöytään ja käske pahaa tehneitä muslimeja pyytämään anteeksi.

Islamissa perimmäinen syypää menneisiin ja mahdollisiin tuleviin konflikteihin on tiedossa sillä hetkellä, kun konfliktin osapuolten uskontokunta on tiedossa.


tarhuri

Quote from: Juha J. on 02.12.2010, 18:34:42
Onhan Ruotsilla varaa. Äh, en edes jaksaisi tätä onelineria kirjoittaa...jatkan kuitenkin.

Vika on yht...Joo ei jaksa.  :facepalm:

Sama juttu, käyn välillä kalassa, son moro.
Olen olemassa, siis ajattelen.

chacha2

QuoteMer än var tredje utrikes född elev klarar inte grundskolan. Gapet till svenskfödda ökar starkt visar siffror DN tagit fram med hjälp av Skolverket. Nästan fyra av tio barn som kommer från ett annat land har nu för dåliga betyg i nian för att få börja gymnasiet. På åtta år har andelen utrikesfödda bland de obehöriga ökat från 24 till 37 procent.
...
Under flera år, fram till 2006, var det ungefär 25 procent av de utlandsfödda barnen som inte blev behöriga till de nationella programmen i gymnasieskolan.
 
Sedan hände något.

Andelen ökade starkt. Förra året, 2010, hade andelen vuxit till 37,43 procent.
...
Orsaken kan vara att Sverige idag har en större invandring från andra delar av världen än tidigare och att andelen föräldrar och barn som inte haft någon riktig skolgång har ökat. Därmed får barnen ett tuffare utgångsläge.

En annan förklaring till raset är att de elever som invandrat på senare år är äldre när de kommer till Sverige och inte får så många år på sig för att nå målen.
...
En tredje orsak kan vara att fler skolor i landet har en miljö där färre och färre av eleverna pratar svenska och att det påverkar språk- och kunskapsutvecklingen. Många föräldrar, både infödda och med utländsk bakgrund, väljer aktivt skolor där det svenska språket dominerar (se artikel på nästa uppslag).
...
På Skolverket tror man att larmen om sjunkande skolresultat bland utlandsfödda elever kommer att fortsätta de närmaste åren om man inte sätter in mer stödåtgärder.

– När vi ser på våra siffror och att de nyanlända barnen är äldre när de kommer till Sverige kan vi göra en prognos om att grundskolans resultat kommer att sjunka ytterligare, säger Christina Sandström, chef för Skolverkets utbildningsstatistik.

Epäonnistumiset jatkuvat.

2010 37,43% ulkomaalaissyntyneistä eivät pärjänneet peruskoulussa ja ovat siten lukiokelvottomia. Vielä synkemmät luvut ovat luvassa tulevina vuosina Skolverket arvelee.

Edit: Huomiotaiva että tääsä artikkelissa ei syytetä opettajia, vaan kolme muuta syytä huonoihin tuloksiin mainitaan ja ne liittyvät kaikki maahanmuuttoon.
Edit 2 : Lähde unohtui,  http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-utlandsfodda-pa-gymnasiet

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Siili

Quote from: chacha2 on 29.11.2011, 14:42:23
Epäonnistumiset jatkuvat.

2010 37,43% ulkomaalais syntyneistä eivät pärjänneet peruskoulussa ja ovat siten lukiokelvattomia. Vielä synkemmät luvut ovat luvassa tulevina vuosina Skolverket arvelee.

Edit: Huomiotaiva että tääsä artikkelissa ei syytetä opettajia, vaan kolme muuta syytä huonoihin tuloksiin mainitaan.

On myös muistettava, että Ruotsin ja Suomen lukiokelpoisuus eivät ole verrannollisia.  Ruotsissa toisen asteen taso on yhdistetty (gymnasieskola?), joten lukiokelvottomuus tarkoittaa sitä, ettei voi opiskella ammattiinkaan.  On vaikea kuvitella, että tällaisesta väestä kovin moni päätyy nettoveronmaksajaksi.

Late

Vähemmän yllättäen vasemmistopropaganda-aviisi "Vi gillar olika" -Aftonbladet ei omassa versiossaan samasta aiheesta mainitse juuri mitään noista taustalla olevista syistä. Toki DN:n artikkeli on se alkuperäinen johon tässäkin viitataan mutta ei se sattumaakaan ole ettei noita syitä mainita. Ihme että uutisoidaan ylipäätään.

Quote40 procent av utlandsfödda klarar inte grundskolan

Nära fyra av tio barn som är födda utomlands klarar inte betygskraven för att komma in på gymnasiet.

På bara fem år har andelen obehöriga utrikesfödda dessutom ökat från 25 till 37 procent, visar en granskning som DN har gjort.

Det finns stora klyftor mellan eleverna i den svenska skolan. Och gapet mellan dem som är födda Sverige och utomlands har ökat kraftigt de senaste åren.
Björklund oroad

Bland de grundskoleelever som är födda i Sverige saknade 2010 ungefär 9 procent behörighet till gymnasiet. För dem som är födda utomlands var samma andel 37,4 procent.

Utbildningsminister Jan Björklund ser allvarligt på utvecklingen.

– En utländsk elev i årskurs nio hade år 2000 i genomsnitt haft sex skolår bakom sig i Sverige. Numera är det nere i 4,5 skolår, säger Björklund till DN.
"Tuffare utgångsläge"

Även Skolverket är oroade:

– Förändringen är brant och tydlig. Både barn och föräldrar har ett tuffare utgångsläge, säger Agneta Ericsson, Skolinspektionens projektledare för granskningen av språk- och kunskapsutveckling hos elever med annat modersmål än svenska.

Skolverket tror att de dåliga skolresultaten för utrikesfödda kommer att bli ännu sämre de närmaste åren om inget görs, enligt DN.

Aftonbladet

Centerpartietin lanseeraama Nybyggarlandet-konsepti vaikuttaa humoristiselta muutenkin ja erityisesti tuohon 37,4 prosenttiin suhteutettuna. Olisiko sitten ollut niin että maahanmuuttajat todella ryhtyvät sananmukaisesti uudisraivaajiksi kuten ruotsalaiset Amerikkaan lähtijät aikoinaan. Nykyaikaisen länsimaisen yhteiskunnan koulutusta vaativiin ammatteihin heistä kun ei taida olla.

Ruotsi on oman tiensä valinnut.

edit. Otetaas sen verran takaisin että onhan tuossa tuo ministerin kommentti siitä että ulkomaisilla ysiluokkalaisilla on nykyään vain keskim. 4,5 v koulunkäyntiä takana Ruotsissa, kun vuonna 2000 oli 6 vuotta koulua käytynä.

chacha2

Quote from: Siili on 29.11.2011, 14:59:06
Quote from: chacha2 on 29.11.2011, 14:42:23
Epäonnistumiset jatkuvat.

2010 37,43% ulkomaalais syntyneistä eivät pärjänneet peruskoulussa ja ovat siten lukiokelvattomia. Vielä synkemmät luvut ovat luvassa tulevina vuosina Skolverket arvelee.

Edit: Huomiotaiva että tääsä artikkelissa ei syytetä opettajia, vaan kolme muuta syytä huonoihin tuloksiin mainitaan.

On myös muistettava, että Ruotsin ja Suomen lukiokelpoisuus eivät ole verrannollisia.  Ruotsissa toisen asteen taso on yhdistetty (gymnasieskola?), joten lukiokelvottomuus tarkoittaa sitä, ettei voi opiskella ammattiinkaan.  On vaikea kuvitella, että tällaisesta väestä kovin moni päätyy nettoveronmaksajaksi.

Nimenomaan.
Lirissä ovat, jos eivät ota lusikkaa kauniiseen käteen ja 'sulkevat rajansa', tarkoittaen sillä että harrastaisivat hallittua maahanmuuttoa tulevaisuudessa. Katsotaan miten käy.

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

kuhlmey

Jos ultrasuvaitsevaiset ja käytännössä rajattomat resurssit omaavat ruotsalaiset epäonnistuvat maahanmuuttaja(lasten) kanssa, niin mitä toivoa Suomella on?

Late

Quote from: kuhlmey on 29.11.2011, 15:59:33
Jos ultrasuvaitsevaiset ja käytännössä rajattomat resurssit omaavat ruotsalaiset epäonnistuvat maahanmuuttaja(lasten) kanssa, niin mitä toivoa Suomella on?

Toivo piilee määrissä. Kyllä pieni määrä huonoista lähtökohdista ponnistavia oppilaita vielä menee mutta kun Ruotsissa määrät pahimmilla alueilla lähentelee sataa niin eipä siinä enää mitkään resurssit auta.

juge

Ulkomailla syntyneiden lasten koulumenestys romahti Ruotsissa

Ruotsin peruskoulun yhdeksännellä luokalla on yhä enemmän ulkomailla syntyneitä oppilaita, jotka eivät pysty jatkamaan lukioon. Lähes neljällä kymmenestä on liian huono todistus, kertoo Dagens Nyheter -lehti tiistaina.

Kouluhallituksen tilaston mukaan vuonna 2001 lukion kynnystä ei ylittänyt 24,9 prosenttia ulkomailla syntyneistä yhdeksäsluokkalaisista.

Nyt heidän osuutensa jo 37,4 prosenttia eli 3 200 nuorta.

Osa oli käynyt koulua jo kotimaassaan, mutta koulutus ei usein vastaa ruotsalaista.

Paremmin menestyivät Ruotsissa syntyneet yhdeksäsluokkalaiset, vaikka molemmat vanhemmat olisivatkin syntyneet ulkomailla.

Ruotsalaisia on 9,4 miljoonaa. Heistä 14,7 prosenttia on syntynyt ulkomailla.

Vuonna 1970 ulkomailla syntyneitä ruotsalaisia oli 6,7 prosenttia, vuonna 1940 vain yksi sadasta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Ulkomailla+syntyneiden+lasten+koulumenestys+romahti+Ruotsissa/a1305550367690
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

haermae

Quote from: Sanglier on 02.12.2010, 15:22:44
Rasismikortin repimisen pitää alkaa luokkahuoneista ja levitä kaikkialle...
Ja opettajat yms joka ikinen rassenimittely muistiin, aika, paikka, tekijä ja olosuhteet. Sitten vain esimiehen puheille otsa huolestuneesti rypyssä.

Miksei luokissa ole kameravalvontaa? Koulu on julkinen tila.
Kaikki tapahtumat vain HD-tasoisina nauhalle talteen aikaleimattuina ja luonnollisesti äänen kera.

Ei tarvitse opettajan rypistellä otsaansa, senkun laittaa kellonajan talteen jotta on helppo jälkikäteen hakea tapaus esiin selvitystä varten. Rasismin itkijöillä juuttuisi huuto kurkkuun kun näkisivät nauhalta mitä oikeasti tapahtui.

Onko nauhoitteiden julkaisulle estettä? Sivullisten naamat voi pikselöidä, ja vaikka syyllistenkin, mutta minusta suuren yleisön olisi syytä tietää mitä monikulttuurisissa kouluissa puuhastellaan.

E: Jos itse olisin opettaja, pitäisin minikameraa töissä mukana ja käynnissä. Ihan oikeusturvani takia.

nitkunatku


Miksei luokissa ole kameravalvontaa? Koulu on julkinen tila.
Kaikki tapahtumat vain HD-tasoisina nauhalle talteen aikaleimattuina ja luonnollisesti äänen kera.
[/quote]

Ei toimi Ruotsissa. Siellä ei saa kuulemma edes rahankuljetusautoissa olla valvontakameraa, jottei ryöstäjän yksityisyydensuoja vaarannau.
Nyt tai joskus toiste.

P

Quote from: Tommi Korhonen on 06.12.2010, 01:12:03
Quote from: Ulkopuolinen on 05.12.2010, 10:34:47
Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä.

Jos tuo pitää paikkansa niin kyse on kyllä todella sikamaisesta "positiivisesta" syrjinnästä.

Niinpä. Lisäksi tuollainen arvosanojen väärinkäyttö syö koko ajatuksen arvostelulta. JA OIKEUTTAA TYÖNANTAJIA LAJITTELEMAAN TODISTUKSIA ETNISEN TAUSTAN MUKAAN. Koska sittenhän on tiedossa, tällaisten uutisten tai kokemusten kautta, että etnisillä oppilailla on paremmat arvosanat kuin heillä pitäisi olla, joten samantasoinen todistus pitääkin hylätä koska se todennäköisesti ei vastaa totuutta.

Eläköön suvikset ja positiivinen rasmismi...

Ja kun tuohon yhdistetään esim. Helsingin kaupungin "hyväksytty" "positiivinen syrjintä" palkkaamisessa, jossa syntyperällä voidaan ohittaa "tasavahvoista" hakijoista vähemmän erikoisesti etninen, niin ollaan astuttu suohon. Ollaan siirrytty oikeaan istitutionaaliseen rasismiin, jossa tietty syntyperä tarjoaa ohituskaistan.

Hyvästit meritokratialle. :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siili

Quote from: juge on 29.11.2011, 18:14:51
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ulkomailla+syntyneiden+lasten+koulumenestys+romahti+Ruotsissa/a1305550367690

Kommenteissa on mielenkiintoinen nyanssi:  nimimerkillä "Maahanmuuttajilla pitäisi olla erikoiskohtelu" kirjoittaneen sarkastinen kommentti on poistunut, mutta kommentti näkyy nimimerkin "Kathmandou Tiger" lainaamana. 

No, ei hesarinkaan sensori ole täydellinen.

Olisi mielenkiintoista kuulla näiden sensorien joskus avautuvan töistään.  Miten he ratkaisevat, onko kysymyksessä sarkastinen vittuilu vai bona fide mokutus?  Ensiksi mainittuhan on takuuvarmasti sellaista asiattomuutta, joka oikeuttaa sensuurin.

BeerBelly

QuoteKouluhallituksen tilaston mukaan vuonna 2001 lukion kynnystä ei ylittänyt 24,9 prosenttia ulkomailla syntyneistä yhdeksäsluokkalaisista.

Mielestäni tuossa alkuperäisessä uutisessa kirjoitetaan vuodesta 2006 eli romahdus on tapahtunut viidessä vuodessa. No, Hesarille sattuu ja tapahtuu. Kommenttiosiossa joku onkin jo korjannut ettei asiaa ole myöskään ammattikouluihin.
Unkari FTW

matkamasentaja

"Nybyggarlandet-konsepti" tarkoittaa sitä mitä se yksi huivipäinen tyttö Ruotsista sanoi: "ihan kotoista, aivan kuin missä tahansa arabimaassa" (saattaa olla hauskoissa kuvissa). Ruotsista rakennetaan Gaza-mallinen paikka jossa tehdään kaikenlaista siinä missä ennenkin mutta ilman mitään ohjeistusta, pätevyysvaatimuksia tai ammatillista koulutusta, kaikki on perseellään ja mikään ei toimi. Olo on kotoinen ja mukava kun vielä kielikin muutetaan arabiaksi.

Siili

Quote from: matkamasentaja on 30.11.2011, 18:47:38
"Nybyggarlandet-konsepti" tarkoittaa sitä mitä se yksi huivipäinen tyttö Ruotsista sanoi: "ihan kotoista, aivan kuin missä tahansa arabimaassa" (saattaa olla hauskoissa kuvissa).

http://metrobloggen.se/modelicious/ahahahahha_/