News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Meidän puolue -kampanja herättää ajatuksia romaneita koskevista stereotypioista

Started by Saippuakupla, 09.11.2011, 23:14:18

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

"Meijän Puolue" on romaneihin liittyvä tiedotuskampanja, joka tuli herättämään ajatuksia romaneita koskevista stereotypioista ja tältä osin korjaamaan potin. Tässä vasta jytky!

Meijän puolueen "vaaliohjelmaa" toteuttavat Suomen ehdottomasti kovimmat rap-artistit: Paleface, Redrama, Bulle, Voli, Tommy Lindgren, Heikki Soini, Vesa Sade ja Brandon. Kampanjan kahdeksan musiikkivideota esitetään YLE:n TV1:llä Puoli Seitsemän -ohjelmassa 8.11.-18.11.2011. Kampanja käynnistyy samanaikaisesti myös radiossa sekä sosiaalisessa mediassa (Facebook ja Youtube). Kampanjan rahoittaa sisäasiainministeriön YES4-hanke ja EU-komission PROGRESS-ohjelma.
Kampanjan toteuttaa Helmi Films Oy.

Kampanjan äänitorvena ja sanansaattajana toimii rap-musiikki ajankohtaisine sanoituksineen. Kampanjaa varten luotu musiikki sisältää kahdeksan tajunnan räjäyttävää rap-kappaletta, jotka kukin artisti on sanoittanut itse. Rappien aihealue ja sanat käsittelevät romaneja ja artistien omia näkökulmia aihetta kohtaan. Musiikissa on "luomusoundia", johon on tarkoituksella haettu mustalaismusiikin perinnettä. Tätä etnohenkistä rappia on rikottu perinteisillä pop-aineksilla ja peruselementeillä. Musiikki lepää kuitenkin vahvasti kielisoittimien, viulun ja haitarin varassa. Musiikista on vastannut Tero Roininen Deep insight –bändistä sekä Samu Wuori, joka on musiikkialan ammattilainen jo satojen vuosien takaa.

"Ennakkoluulot on syväl ja sitkeäs, siksi niitä on vaikea kitkeä" sanoo Paleface kappaleessaan. Meijän puolue -kampanjalla halutaan vaikuttaa romaneita koskevien syvään juurtuneiden käsitysten purkamiseen. Vuosisatoja jatkunut syrjintä ja sukupolvelta toiselle siirtyneet stereotypiat ovat osaltaan vaikuttaneet Suomen romaniväestön asemaan, joka tänäkin päivänä on ristiriitainen. Ihmisten keskinäinen kunnioitus ja yhdenvertaisuus on kampanjan punainen lanka. Kampanjalla halutaan myös tuoda esiin romaninuoria musiikintekijöinä, tuottajina ja taustavaikuttajina, ja näin antaa romaninuorille esikuvia sekä kannustaa rohkeasti etsimään omaa paikkaansa suomalaisessa yhteiskunnassa. Kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana myös romaneja. Bulle on kokenut rap-artisti, jonka kappale Permut ironisoi valtaväestön käsityksiä romanikulttuurista. Kampanjan on suunnitellut Helmi Films Oy:n tuottaja Maria Friman, joka on sekä kokenut toimittaja että pitkäaikainen romaniaktivisti. Musiikista on osaltaan vastannut Tero Roininen Deep insight –bändistä.

Lisätietoja ja pressikuvia: www.yhdenvertaisuus.fi
sekä www.facebook.com.
videot: http://www.youtube.com/user/GGcaravan

pikku hukka

Saippuakupla

QuoteKampanjan tausta

Romaneihin kohdistuvat negatiiviset asenteet ja stereotypiat ovat suomalaisessa yhteiskunnassa siirtyneet sukupolvelta toiselle ilman että niitä on juurikaan kyseenalaistettu. Tämä on näkynyt käytännössä myös syrjintänä työnhaussa ja asunnon saamisessa. Syrjinnän ja syrjäytymisen seurausketju näkyykin erityisen selkeästi juuri romaneiden kohdalla. Kampanjan tarkoituksena on viestittää, että ihmiset tulee kohdata yksilöinä eikä vain ryhmänsä edustajina.

Kampanja on osa sisäasiainministeriön YES4-hanketta ja se saa rahoitusta EU:n komission PROGRESS-ohjelmasta. Kampanjan toteuttaa Helmi Films Oy.

http://www.yhdenvertaisuus.fi/kampanjat/meijan-puolue/

Näin tämäkin asia muuttui yksipuoliseksi, koska suomalainen yhteiskunta syrjii sukupolvesta toiseen? Kaikki ihmiset pitäisi kohdata yksilöinä ja sen pitäisi olla nykypäivänä aika lailla selvä asia!

foobar

QuoteIhmisten keskinäinen kunnioitus ja yhdenvertaisuus on kampanjan punainen lanka.

Tämä on epäilemättä myöskin ensimmäinen asia, joka ihmisillä nousee mieleen romanneista puhuttaessa. He kun ovat tässä esimerkillisiä sekä keskuudessaan että muiden suhteen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

pikku hukka

Quote from: Toofast24 on 09.11.2011, 23:36:41
QuoteKampanjan tausta

Romaneihin kohdistuvat negatiiviset asenteet ja stereotypiat ovat suomalaisessa yhteiskunnassa siirtyneet sukupolvelta toiselle ilman että niitä on juurikaan kyseenalaistettu. Tämä on näkynyt käytännössä myös syrjintänä työnhaussa ja asunnon saamisessa. Syrjinnän ja syrjäytymisen seurausketju näkyykin erityisen selkeästi juuri romaneiden kohdalla. Kampanjan tarkoituksena on viestittää, että ihmiset tulee kohdata yksilöinä eikä vain ryhmänsä edustajina.

Kampanja on osa sisäasiainministeriön YES4-hanketta ja se saa rahoitusta EU:n komission PROGRESS-ohjelmasta. Kampanjan toteuttaa Helmi Films Oy.

Näin tämäkin asia muuttui yksipuoliseksi, koska suomalainen yhteiskunta syrjii sukupolvesta toiseen? Kaikki ihmiset pitäisi kohdata yksilöinä ja sen pitäisi olla nykypäivänä aika lailla selvä asia!

Pitäisi olla vaan ei ole. En minä näe mitään hämärää tuossa lainaamassasi kohdassa... Kyllä me täällä Suomessa tiedetään, mitä keskivertosuomalainen romaneista ajattelee. Tai vaikka yrittäisi suhtautua neutraalisti, pitää silti väskystään tiiviimmin kiinni. Joskus satuin olemaan eräällä kirpparilla kun sinne pelmahti muutama romanikulttuurin jäsen. Myyjä kehtasi oikein kuuluttaa, että kannattaa pitää laukuista huolta! En tiedä tunsiko hän poppoon ja oliko heidän kanssaan ollut ongelmia, mutta jos ei, todella tökeröä käytöstä.

pikku hukka

Kukas se Suomessa olikaan, joka hiljattain (tämän tai viime vuoden aikana) kielsi tulemasta liikkeeseensä kansallispuvussa? Kyllä häntä taisi harmittaa, jos hänelle joskus selvisi, että romanien puku onkin kansan- eikä kansallispuku... ;D

Saippuakupla

Quote from: pikku hukka on 09.11.2011, 23:45:36
QuoteKampanjan tausta

Pitäisi olla vaan ei ole. En minä näe mitään hämärää tuossa lainaamassasi kohdassa... Kyllä me täällä Suomessa tiedetään, mitä keskivertosuomalainen romaneista ajattelee. Tai vaikka yrittäisi suhtautua neutraalisti, pitää silti väskystään tiiviimmin kiinni. Joskus satuin olemaan eräällä kirpparilla kun sinne pelmahti muutama romanikulttuurin jäsen. Myyjä kehtasi oikein kuuluttaa, että kannattaa pitää laukuista huolta! En tiedä tunsiko hän poppoon ja oliko heidän kanssaan ollut ongelmia, mutta jos ei, todella tökeröä käytöstä.

Tuo on kyllä varsin ennakkoluuloista tekstiä ja yleistystä asiaan liittyen. Vastaavasti voisi esittää stereotypian siitä, että romanin valtaväestöön kohdistaman ryöstörikoksen perusteella kyllä tiedetään, mitä romanit ajattelevat valtaväestöstä - pelkkiä ryöstökohteita?

pikku hukka

Quote from: Toofast24 on 09.11.2011, 23:54:25
Tuo on kyllä varsin ennakkoluuloista tekstiä ja yleistystä asiaan liittyen. Vastaavasti voisi esittää stereotypian siitä, että yhden valtaväestöön kohdistuvan romanin tekemän ryöstörikoksen perusteella kyllä tiedetään, mitä romanit ajattelevat valtaväestöstä - pelkkiä ryöstäkohteita?

Oletko vakavissasi sitä mieltä, ettei se mitä sanoin pidä paikkaansa? Hienoa! Sittenhän mitään ongelmaa ei ole, kampanja on turha ja minä voin mennä tyytyväisenä nukkumaan. Hyvät yöt. =)

JR

Minäkin olin kerran Esson baarissa, kun hevosenkuljetusauto pölähti pihaan. Bensanmyyjä pyysi minua tulemaan myymälän puolelle, koska mustalaisukko tulee kohta pyytämään häntä tarkastamaan autosta öljyt ja sillävälin naisväki putsaa myymälän.
Eiköhän vaan mustalaisukko kammennut sisään pyytämään myyjää tarkastamaan öljyt ja kohta sen jälkeen kaksi mustalaiseukkoa tuli myymälään. Minä siinä sitten katsella killistelin naikkosia ja he loivat minuun myrkyllistäkin myrkyllisempiä silmäyksiä.
Taisi olla 80-luvun alkua.

foobar

Mikäli käytännössä rikollisjärjestön tunnusmerkkejä on pakko pitää päällä ja rikollisjärjestön maneereja esitellä kaikille ulkopuolisille, on täysin oikeutettua että myös suhtaudutaan kuten rikollisjärjestön jäseneen.

Yksikään jengin puku/nahkatakkimies tai hamenainen ei ole vielä itseäni tässä suhteessa pettänyt, kaikkien kanssa on ollut ongelmia tai hankaluuksia joihin ei muun väestön suhteen törmää about ikinä. Useimmissa tapauksissa ne ovat alkaneet viimeistään kättelyetäisyydelle päätymisvaiheessa.

Tunnusmerkittömistä en sitten muistakaan vastaavia ongelmia. Kyllä tämä on nimenomaan kulttuurillista kusipäisyyttä josta on kyse. Eiköhän tähän mennessä olla havaittu, että silittämällä myötäkarvaan ja kehumalla ei tätä tunnusmerkkijengiä saada käyttäytymään ihmisiksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Saippuakupla

Quote from: pikku hukka on 09.11.2011, 23:52:54
Kukas se Suomessa olikaan, joka hiljattain (tämän tai viime vuoden aikana) kielsi tulemasta liikkeeseensä kansallispuvussa? Kyllä häntä taisi harmittaa, jos hänelle joskus selvisi, että romanien puku onkin kansan- eikä kansallispuku... ;D

Tai sitten hän vain muisti tämän tapauksen, jossa pukua käytettiin rikoksentekovälineenä. Mainitsemassasi tapauksessa oli muuten käynyt niin, että ensin oli lähtenyt tavarat ja sen perusteella omistaja totesi haastattelussa, että kansallispukuiset eivät ole tervetulleita.

Saippuakupla

Quote from: pikku hukka on 09.11.2011, 23:56:21
Quote from: Toofast24 on 09.11.2011, 23:54:25
Tuo on kyllä varsin ennakkoluuloista tekstiä ja yleistystä asiaan liittyen. Vastaavasti voisi esittää stereotypian siitä, että yhden valtaväestöön kohdistuvan romanin tekemän ryöstörikoksen perusteella kyllä tiedetään, mitä romanit ajattelevat valtaväestöstä - pelkkiä ryöstäkohteita?

Oletko vakavissasi sitä mieltä, ettei se mitä sanoin pidä paikkaansa?
Hienoa! Sittenhän mitään ongelmaa ei ole, kampanja on turha ja minä voin mennä tyytyväisenä nukkumaan. Hyvät yöt. =)

Niinkö tuossa kirjoituksessani lukee?   :)

akez

Quote from: Toofast24 on 10.11.2011, 00:01:23
Quote from: pikku hukka on 09.11.2011, 23:52:54

Tai sitten hän vain muisti tämän tapauksen, jossa pukua käytettiin rikoksentekovälineenä. Mainitsemassasi tapauksessa oli muuten käynyt niin, että ensin oli lähtenyt tavarat ja sen perusteella omistaja totesi haastattelussa, että kansallispukuiset eivät ole tervetulleita.

Ja sitten näemmä 3 vuotta myöhemmin (päivämäärien mukaan) variaatio samasta tempusta: mtv3:n juttu 28.08.2009.

"Seurue uhosi ja uhkasi teräaseella huoltoasemalla Espoossa

Kolmen hengen seurue varasti espoolaiselta huoltoasemalta tavaraa toissailtana. Seurueeseen kuulunut 28-vuotias mies oli pukeutunut hameeseen ja piilotti sen alle useita neljän litran öljykanistereita.

Kun miesmyyjä pyrki pysäyttämään tilanteen, seurueeseen kuulunut 27-vuotias nainen uhkasi häntä teräaseella. Myyjää uhkailtiin myös sanallisesti."

Ja sitten vielä Ruotsissa, ihan sama temppu ja vielä videolla.

Hassua, miksi mustalaisiin suhtaudutaan niin ennakkoluuloisesti!  :o
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

kaivanto

Toi Bullen kipalehan oli ihan kiva.

http://www.youtube.com/watch?v=ZVOXxz1jv-w&feature=autoplay&list=ULWurBcUvirYA&lf=mfu_in_order&playnext=2

Se on sitten eri asia muuttaako tämmöinen EU- ja verorahalla tuotettu propaganda kenenkään mielipiteitä. Vaikutus voi olla päinvastainen, ainakin minun mielipiteitäni tuo sponsorien lista muutti huonommaksi. Suomalaiset romanit tuskin saavat uhriutumalla enää yhtään sympatiapisteitä, sen verran ovat asenteet jo muuttuneet. Siksi tuo Bullen itseironia toimii, pystyisivätpä muutkin vähemmistöt vastaavaan.

Juuri tällaisen yhteisten varojen väärinkäytön takia yleisradiolaista ja muista yhteiskunnan touhuista pitäisi poistaa se "monikulttuurisuus" -sana.

Luotsi

Kampanjan rahoittaa sisäasiainministeriön YES4-hanke ja EU-komission PROGRESS-ohjelma syyllistämisen kohde eli veronmaksajat.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

dothefake

QuoteOvi oli jätetty raolleen.

Sinnehän pääsi hyttysiä. Ikävä temppu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Veikko

Kaikki ei aina ole sellaista - se on totta. Henkilökohtaiset kokemukseni Suomen manneista ovat lähes yksinomaan positiivisia, kuten olen näillä foorumeilla joskus aikaisemminkin todennut. Stadilaisena kanta-asujana olen tuntenut heitä pidemmältä ajalta ja yksi romaniperhe on suorastaan perhetuttuja. Kuitenkin myönnän - ja tämän tuntemuksen perusteella myös hyvin tiedän - että enemmän tai vähemmän rikollinen elämäntapa on varsin yleistä Suomenkin romanien keskuudessa. Se on todellisuutta sekin - ja siihen liittyen en myöskään ihmettele ja paheksu, kun esim. muutamat, valkonenäiset, liikkeenharjoittaja-ystäväni haluavat pitää nämä "kansanpukuiset" poissa putiikeistaan. Tiedän myös, että heillä ei ole manneista pääosin positiivisia kokemuksia, kuten minulla, vaan lähinnä negatiivisia tavaroiden hävikin muodossa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Sunt Lacrimae

Quote from: JR on 09.11.2011, 23:56:51
Minäkin olin kerran Esson baarissa, kun hevosenkuljetusauto pölähti pihaan. Bensanmyyjä pyysi minua tulemaan myymälän puolelle, koska mustalaisukko tulee kohta pyytämään häntä tarkastamaan autosta öljyt ja sillävälin naisväki putsaa myymälän.
Eiköhän vaan mustalaisukko kammennut sisään pyytämään myyjää tarkastamaan öljyt ja kohta sen jälkeen kaksi mustalaiseukkoa tuli myymälään. Minä siinä sitten katsella killistelin naikkosia ja he loivat minuun myrkyllistäkin myrkyllisempiä silmäyksiä.
Taisi olla 80-luvun alkua.

Sama taktiikka on voimissaan vielä nykyään, jossain pienemmässä kaupassa yksi haastelee milloin mistäkin aiheesta (välillä on lompakko kadoksissa, välillä pikkualepan vuokrafirman kesäkassalta pitäisi tiedustella S-Pankkiin liittymistä) ja muu porukka kiertelee kauppaa lappamassa tavaraa hameen alle. Välillä Kyösti, Taisto ja Allan hääräävät pitkin kauppaa varmistamassa että kaikkien huomio aivan varmasti kiinnittyy heihin ja Mirandan hameen alle lähtee sitä sun tätä. Onhan noita nähty.

Vaikka aivan varmasti kunnollisiakin romaneita on ja heihin olen muutamaan otteeseen törmännyt niin kyllä kyseinen vähemmistö (siis romanit yleensä, ei kunnolliset sellaiset ;) ) on luonut suurimman osan stereotypioista ihan itse.
Play stupid games, win stupid prizes.

Lemmy

Minulla ei ole minkäänlaisia negatiivisiä stereotypioita ruotsinkielisistä, wanhoista wenäläisistä, mormoneista, jehovista, körttiläisistä tahi saamelaisista... minkä takia jokin ryhmä sitten saa sellaisia negatiivisia stereotypioita? Jos ensin paskoo oman maineensa varastelemalla tai ammuskelemalla julkisilla paikoilla kannattaa katsoa peiliin.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

sologdin

Jos henkilökohtaiset ja nähdyt/kuullut/luetut kokemukset tietystä väestöryhmästä ovat kovin homogeenisia, on vaikea välttyä luomasta mielipiteitä.  Niillä yksilö rakentaa omaa käyttäytymismalliaan.  Jos vaaditaan, että minä en saa olla muita kiviseiniä kohtaan ennakkoluuloinen, kun olen lyönyt pääni vain yhteen ja edellytetään, että en saa oppia kokemuksestani, ollaan harhassa. 

Minun henkilökohtaiset kokemukseni romaneista ovat kaikki yhdensuuntaisia.  Sitä ei propaganda muuksi muuta.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

JR

Oikeasti olen tyytyväinen aina, kun luen jotain positiivista romaneista, tuntuu ikävältä, että joku väestöryhmä on niin negatiivisella raiteella.

ämpee

Quote from: Darvi on 10.11.2011, 01:49:54
Kaikki ihmiset pitäisi kohdata yksilöinä ja sen pitäisi olla nykypäivänä aika lailla selvä asia!

Yksilöt kannattaa kohdata yksilöinä. Lauman jäsenet lauman jäseninä.

Aivan, mutta tuntemattoman ihmisen kohdatessaan ei etukäteen tiedä kummasta on kyse, joten itse ainakin aloitan tuosta yksilöstä, ja jos sittenkin ihminen lunastaa stereotypiat lauman jäsenenä, niin jatkossa sen myötä.
Tyhmä ei pidä olla, varautuneisuus tuntemattoman ihmisen kohdalla on aivan luonnollista, ei sitä kavahdettua rassissmia.
Sellaista lintukotoa ikinä ollutkaan, jossa kaikki kulttuurit ja ihmiset yhtä hyviä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: JR on 11.11.2011, 00:01:19
Oikeaasti olen tyytyväinen aina, kun luen jotain positiivista romaneista, tuntuu ikävältä, että joku väestöryhmä on niin negatiivisella raiteella.

Vielä ikävemmältä tuntuu se, että niiden negatiivisten asioiden tullessa esille, etsitään syytä meistä valtaväestön edustajista, koska kylddyyri.
Verikostot ja väistämisvelvoitteet, kantaväestön pitäminen lypsylehmänä, näillä ei näytä olevan mitään väliä.
Sikailussakin pitäisi joku raja löytää...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

normi

Quote from: kaivanto on 10.11.2011, 00:20:58
Se on sitten eri asia muuttaako tämmöinen EU- ja verorahalla tuotettu propaganda kenenkään mielipiteitä. Vaikutus voi olla päinvastainen, ainakin minun mielipiteitäni tuo sponsorien lista muutti huonommaksi.

Sama tuli mieleen... ainakin minulle tuli heti otsikon luettuani vastenmielinen fiilis koko tuputuksesta ja "asennekasvatuksesta".

Voisiko edes joskus kohdistaa kampanjoita noihin vähemmistöihin ja kehoitettaisiin toimimaan toisin, jotta valtaväestö alkaisi muuttaa ennakko"luulojaan".

Kyllähän näitä kampanjoita aina on ollut ja kohteena aina VHM (syyllinen).
Yleensä syyttömän syyttely ei ole sitä rakentavinta kampanjointia.

Ajatelkaas, jos jokin firma markkinoisi tuotettaan tyyliin, hei sinä paska syyllinen, osta meidän tuotteemme.

> Ei toimi.
Impossible situations can become possible miracles

ajuha

TV1:llä Puoli Seitsemän -ohjelmassa 8.11.-18.11.2011., tummien ohjelma, ja pankinjohtajan poika on yle:n puolesta laitettu laulamaan? tämä paleface.

Olen se, vitun äpärä puolimanne, vaikka vanhempani avioituivat 1961, ja elivät, isäni kuolemaan 2007, asti yhdessä, silti,olen puolitumma , kaalen poika, tunne tätä palea kohtaan, mustalaisten paapomisen myötä on; toivottavasti tiemme eivät ikinä kohtaa.

ämpee

Quote from: Mooki ST on 11.11.2011, 00:52:48
Quote from: ämpee on 11.11.2011, 00:33:27
Vielä ikävemmältä tuntuu se, että niiden negatiivisten asioiden tullessa esille, etsitään syytä meistä valtaväestön edustajista, koska kylddyyri.
Verikostot ja väistämisvelvoitteet, kantaväestön pitäminen lypsylehmänä, näillä ei näytä olevan mitään väliä.
Sikailussakin pitäisi joku raja löytää...

Eiköhän tässä vuosisatoja kestäneessä kylddyyrien kanssakäymisessä ole likaantunut molempien osapuolien takinhelmat. Asian voi rauhassa tunnustaa ja ottaa opiksi. Ei tarvitse marttyyriksi ruveta, jos todetaan valtaväestonkin joskus käyttäyneen ei-niin-asiallisesti. Ja sama koskien vähemmistöjä.

Tuossa on virhe-ajatteluna se, että vuosisataiset likaantumiset ikäänkuin olisivat tämän päivän ihmisen harteilla.
Asia ei ole niin, vaan jokaisen sukupolven edustajan on itse henkilökohtaisesti opittava oma henkilökohtainen maailmansa.

Vastaavaa virhe-ajattelua esiintyi aikanaan Irakin sodan alkuvaiheissa, kun "USA oli hyökännyt vanhaan kulttuurimaahan", jossa se kulttuuri oli jo moneen kertaan vaihdettu, eikä tiettävästi maasta kulttuuria saada, vaan ehkäpä kouluista.

Jos valtaäestö joskus, ei niin kovin kauaakaan sitten, on käyttäytynyt ajoittain erittäin raa'astikin, niin ei se anna vähemmistölle avointa valtakirjaa olla korjaamatta omia vikojaan maailman tappiin.
Entisellä päähänpotkitulla ei ole automaattista oikeutta muuttua loiseksi vain sen perusteella koska historia.
Jokainen sukupolvi on vastuussa vain omista synneistään.

Tästä hyvänä esimerkkinä Afrikassa vallinneesta kolonialismista, joka joidenkin mielestä oikeuttaa afrikkalaiset lapsen asemaan pysyvästi, niin pahasti he kolonialismin jälkisäteilystä kärsivät.

QuoteTarkennan vielä, että minun mielestäni jokainen vastaa teoistaan. Yksilön vapautta, omaisuutta ja/tai terveyttä uhkaava toiminta on yhtä tuomittavaa oli sen tekijä mistä porukasta tahansa.

Näin sen pitäisikin olla, mutta nähtävillä oleva kehitys jakaa pahantekijöitä vuohiin ja lampaisiin, sekä aikaansaa aivan uusia rikoksen muotoja, mielipiderikoksia.

Mielestäni järjetön väkivalta, tai kiihottaminen ketä tahansa vastaan pitäisi olla aina aivan saman arvoista lain edessä.
Mielestäni vastenmieliseen, tai jopa valheelliseen mielipiteeseen pitää olla oikeus, jos sillä ei suoranaista vahinkoa kenellekään aiheuteta edes välillisesti.
Jokaisella pitää olla oikeus olla yhteisöllinen, ja niin typerä kuin haluaa.

Lainsäädännöllisin keinoin ei voida luoda ihanteellista yhteiskuntaa, eikä varsinkaan ihanteellista ihmistä, lainsäädännöllisin keinoin voidaan ainoastaan luoda siedettävä yhteiskunta, noin keskimäärin.

normi

Quote from: ämpee on 11.11.2011, 01:22:40Mielestäni vastenmieliseen, tai jopa valheelliseen mielipiteeseen pitää olla oikeus, jos sillä ei suoranaista vahinkoa kenellekään aiheuteta edes välillisesti.

Kyllä oikeus väärään, rujoon, inhottavaan jne. mielipiteeseen kuuluu olla silloinkin, jos sillä aiheutetaan esimerkiksi sellaista vahinkoa, että joku menettää vaikkapa ääniä vaaleissa. Mielipahan aiheuttaminenkaan ei voi olla rikos, jos kyse ei ole selvästä solvauksesta.

ELI kaikki on niin tulkinnanvaraista, että olisi viisainta antaa ihmisten puhua suunsa puhtaaksi mahdollisimman vapaasti. Ilman oikeutta ilmaista rajua mielipidettä, se mielipide patoutuu ja purkautuu sitten kenties vielä rajummin.

Neuvostoliitossa mielipiteet kiellettiin, lopputulos oli vallankumous.
Impossible situations can become possible miracles