News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-11-03 Perussuomalaiset rikkoivat lasikaton Pohjois-Karjalassa

Started by K.K., 03.11.2011, 02:04:29

Previous topic - Next topic

K.K.

Perussuomalaiset rikkoivat lasikaton Pohjois-Karjalassa

Perussuomalaiset on mitä todennäköisimmin noussut Pohjois-Karjalan suurimmaksi puolueeksi ohi SDP:n ja keskustan. Myös kokoomuksen kannatus on Pohjois-Karjalassa kohentunut huhtikuun eduskuntavaaleista. Keskustan vajoaminen on jatkunut yhtä lailla maakunta- kuin valtakunnan tasollakin. Tämä käy ilmi Karjalaisen (tänään) Tietoykkönen oy:llä teettämästä maakunnallisesta puoluekannatusmittauksesta.

Kyselyn mukaan perussuomalaisten kannatus on Pohjois-Karjalassa nyt tasan 27 prosenttia, kun se eduskuntavaaleissa oli 23,1 prosenttia. Perussuomalaisia vielä eduskuntavaaleissa maakunnassa edellä olleista puolueista SDP:n kannatus on liki ennallaan 25,8 prosentissa (vaaleissa 26,4 prosenttia) ja keskustan kannatus 20,2 prosentissa (26,2 prosenttia). Kokoomuksen kannatus Pohjois-Karjalassa on noussut vaalien 10,5 prosentista 14,1 prosenttiin.

Vihreiden kannatus on nyt maakunnassa 4,8 prosenttia, vasemmistoliiton 3,4 prosenttia ja kristillisdemokraattien 2,3 prosenttia.

Kyselyn virhemarginaali on suurimpien puolueiden kohdalla 3,3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan, joten puolueiden keskinäinen suuruusjärjestys ei ole aivan selvä. Mittauksen mukaan varmaa on vain se, että perussuomalaisten ja kokoomuksen maakunnallinen kannatus on eduskuntavaalien jälkeen noussut ja keskustan kannatus laskenut.

Vaikka mittauksen tulos on samansuuntainen kuin valtakunnallisissa puoluekannatusmittauksissa, perussuomalaisten nousu jaksaa ällistyttää. Puolueen kannatus Pohjois-Karjalassa oli näet vuoden 2007 eduskuntavaaleissa 2,8 prosenttia ja vuoden 2003 vaaleissa ainoastaan 0,7 prosenttia. Puolue on siis kahdeksassa vuodessa miltei 40-kertaistanut ja neljässä vuodessa lähes kymmenkertaistanut kannatuksensa Pohjois-Karjalassa.

Koko artikkeli:http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Mielipiteet/perussuomalaiset__rikkoivat_lasikaton__pohjoiskarjalassa_7519531.html

Rapsakka Rapu

Enemmän minua jaksaa ihmetyttää Kokoomuksen selvä kannatuksen nousu. Selitän sitä itselleni siten, että Suomessa on joukko ihmisiä joiden mielestä EU:n liittovaltiokehitys on oikeasti hyvä juttu, ja Kokoomus retoriikallaan ja toimillaan vetoaa näihin äänestäjiin.

Tämä selitys ei kuitenkaan aivan täysin tyydytä minua...
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

ais

Quote from: Rapsakka Rapu on 03.11.2011, 07:06:39
Enemmän minua jaksaa ihmetyttää Kokoomuksen selvä kannatuksen nousu. Selitän sitä itselleni siten, että Suomessa on joukko ihmisiä joiden mielestä EU:n liittovaltiokehitys on oikeasti hyvä juttu, ja Kokoomus retoriikallaan ja toimillaan vetoaa näihin äänestäjiin.

Tämä selitys ei kuitenkaan aivan täysin tyydytä minua...

Minä taas näkisin niin, että monen mielestä kokoomus edustaa kaikenlaista muodikasta, uudenaikaista ja kansainvälistä. Lisäksi kokoomus on koko hallituksessa oloaikansa antanut ymmärtää, että sen ajama talouspolitiikka on jotenkin ainoaa oikeaa tai välttämätöntä. Lisäksi on joukko ihmisiä, joilla into samaistua porvareihin on kova, tuloluokasta riippumatta. Mutta tämä nyt ihan puhdasta mutuilua.
En ole seurallinen tyyppi. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
-Kari Suomalainen

Marjapussi

Gallupit eivät jaa edustajapaikkoja. Myöskin v. 1970 vaaleissa Sirkka Minä ja Pekka sai korkean kannatuksen mm. Pohjois-Karjalasta. On mielenkiintoista nähdä kykeneekö PerSut syrjäyttämään maalaisliiton seuraavissa kunnallisvaaleissa. Luulisi monen kepulin hyppävään uppoavasta veneestä vielä kun voi.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Sivusta seuraaja

Lieksan kaupungin monikulttuurisekoilukokeilu on varmasti yksi syy tuohon lasikaton rikkoutumiseen.

normi

Quote from: K.K. on 03.11.2011, 02:04:29perussuomalaisten nousu jaksaa ällistyttää.

Siinähän ällistelevät...  ;)

Jos ei mene jakeluun niin ei mene. Jatkakoot samalla linjalla, niin ällistys senkun lisääntyy.
Impossible situations can become possible miracles

Kalevi Aronen

Quote from: Marjapussi on 03.11.2011, 07:25:07
Gallupit eivät jaa edustajapaikkoja. Myöskin v. 1970 vaaleissa Sirkka Minä ja Pekka sai korkean kannatuksen mm. Pohjois-Karjalasta. On mielenkiintoista nähdä kykeneekö PerSut syrjäyttämään maalaisliiton seuraavissa kunnallisvaaleissa. Luulisi monen kepulin hyppävään uppoavasta veneestä vielä kun voi.
Mielenkiintoista tosiaan, kunnallisvaaleissa PerusS saattaa, painotus sanalla saattaa, saada suurimman ryhmän useissa kunnissa. Tapahtunee lähinnä Kepun kustannuksella, mutta kunnallisvaaleissa on eduskuntavaaleja enemmän vakiäänestäjiä, jotka ovat vaaleista toiseen äänestäneet samaa puoluetta ja usein samaa henkilöäkin ja sen vuoksi liikkuvia äänestäjiä on ehkä vähemmän. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Om mani padme hum.