News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-10-23 HS: Arabikirjailija huolissaan Suomen syrjäytyvistä maahanmuuttajista

Started by rähmis, 23.10.2011, 12:52:03

Previous topic - Next topic

rähmis

Itäkeskuksessa istuskelee kaiket päivät paljon maahanmuuttajia, jotka olisi helppo aivopestä terroristeiksi", Abu al Fawz sanoo.

"Heillä ei ole työtä, mutta paljon aikaa ajatella ja vihastua, surfailla netissä, kuunnella Osama bin Ladenin puheita."

Al Fawz on Keravalla asuva kirjailija, joka on huolissaan ääriliikkeiden – niin äärioikeiston kuin poliittisen islaminkin – noususta Euroopassa.

Hänen uusi romaaninsa Helsingin painajaiset kertoo Suomen islamisteista, jotka suunnittelevat pommi-iskua Helsingin keskustaan.

Abu al Fawz kirjoittaa lähinnä arabiaksi, lehtijuttuja bagdadilaisiin lehtiin. Hän on kuin Suomen-kirjeenvaihtaja; monet jutut käsittelevät, mitä irakilaiset voisivat oppia Suomen yhteiskunnasta.

Hän myös kommentoi Irakin sisäisiä asioita. Vuonna 2004 hän kirjoitti al-Qaidan toiminnasta.

"Islamistiset ryhmät hyökkäävät kouluihin ja väittävät sotivansa Yhdysvaltoja vastaan. Minä kirjoitin, että he oikeasti sotivat köyhiä vastaan."

Jonkin ajan päästä Abu al Fawz sai sähköpostiinsa arabiankielisen viestin: tunnemme sinut, lopeta kirjoittelu tai leikkaamme kurkkusi tylsällä veitsellä.

Viestissä ei näkynyt lähettäjää. Se saattoi tulla Irakista mutta myös islamisteilta Euroopasta tai Suomesta.

"Lehtien mukaan Euroopassa on noin 800 islamistin nukkuva solu, joka on valmis iskemään länttä vastaan", Abu al Fawz sanoo.

Uhkauskirjeen jälkeen Abu al Fawz on ahminut tarkkaan, mitä Euroopan lehdissä kirjoitetaan paikallisista islamisteista. Hän myös seuraa arabiankielisiä nettisivustoja, joilla kiihotetaan taisteluun länttä vastaan ja pidetään oikeutettuna räjäyttää itsensä väkijoukossa. Voisiko joku hautoa iskua Suomea vastaan, vaikka siksi että Suomi osallistuu Afganistanin sotaan? Abu al Fawz tajusi, että tässä olisi seuraavan kirjan aihe.

Hän alkoi tehdä tutkimustyötä maahanmuuttajien ja Suomen muslimien keskuudessa pääkaupunkiseudulla. Hän esitti kysymyksiä, tyhmiäkin, ja antoi ihmisten puhua.

"Ehkä kysyin sata kertaa sadalta ihmiseltä ja sitten tein analyysin. Minulla on hyvä muisti, ja älykkäin tietokone on ihmismieli."

Tämän tarkemmin Abu al Fawz ei suostu kertomaan, vaan vetoaa lähdesuojaan ja pakenee runollisen ilmaisun taakse: "Minulla on yksi suu mutta kaksi korvaa."

Onko vaaraa, että terrorismista kertova romaani yllyttää nuoria muslimeja väkivaltaan?

"En usko. Helsingin painajaisissa kritisoidaan kaikkia poliittisia ja uskonnollisia ääripäitä. Äärioikeiston nousu on yhtä uhkaavaa kuin uskonnollisten ääriliikkeiden toiminta."

Abu al Fawz sivuaa kirjassaan Jokelan kouluampumista ja Pariisin lähiömellakoita. Hän etsii syrjäytymiseen ja radikalisoitumiseen selitystä "pinnan alla kytevistä taloudellisista ja sosiaalisista tekijöistä".

Terrorismiin kirja ottaa tuomitsevan kannan. Sen päähenkilö, liberaali muslimimies, saa unessa vihiä islamistien suunnitelmista ja miettii, mitä tiedolla pitäisi tehdä. Hän kysyy neuvoa vanhalta muslimilta, joka vastaa irakilaisella sananlaskulla: älä sylje lautaselle, josta syöt.

"Isäni opetti sananlaskun minulle. Nyt Suomi on ottanut minut vastaan, antanut oikeuden työskennellä, ja saan asua rakastamani naisen kanssa. Se on minulle annettu puhdas lautanen."

Hesari

MoonShine

Quote from: Huhhai! on 23.10.2011, 19:29:42
Kannattaa tutustua myös  Vihreiden Osmo Soininvaaran maahanmuuttokriittisiin kirjoituksiin, kirjoitukset ovat analyyttisyydessään pitkälti linjassa hommalaisten kanssa. Soininvaaran mielestä tulijat tulisi valikoida siten, että heillä olisi potentiaalia sopeutua teollistuneeseen yhteiskuntaamme.

Soininvaaralla on kuitenkin sama ongelma sekoomuksen Lehden ja Zyskoovitsin kanssa, suu ja näppäimistöä hakkava käsi toimii juuri päinastoin kuin sormi äänestysnapilla.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Professori

On tosiaan ihan tärkeää, että tämän potentiaalisesti ongelmallisen maahanmuuttajaryhmän piiristä nousee esiin henkilöitä, jotka pystyvät näkemään yli hetkellisen henkilökohtaisen etunsa. Se on tärkeää meikäläisen yhteiskunnan kannalya. Ja vielä tärkeämpää maahanmuuttajayhteisön kannalta, joka on jo ehtinyt sotkea asiaansa siihen mittaan, että kantaväestön luottamus vaatisi erityisiä toimia.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

acc



Abu al Fawzin kuvailema tilanne johtuu liian löysästä maahanpäästämispolitiikasta. Lääke on selkeä. Tilanteen huonontuminen on pysäytettävä ja jo tänne päässeiden tilanne hoidettava. Huonontumisen pysäyttäminen tarkoittaa tietysti taakaksi olevien maahanpyrkijöiden maahanpääsyn estämistä. - Aika ratkaisee tänne päässeiden tilanteen. Osa ehkä lähtee pois muihin maihin, jos etuja täällä vähennetään ja heihin kohdistetaan sopeutumispaineita. Viimemainitulla tarkoitan monikulttuuripolitiikasta luopumista. Missään tapauksessa ei tule edistää ja tukea vieraskulttuurien olemassaoloa. Mutta on mentävä pidemmälle ja vaadittava, että maahan jäävät omaksuvat suomalaisen kulttuuriin ja esimerkiksi luopuvat kirjallisesti ajatuksesta, että olisi olemassa jokin Suomen lain yläpuolella oleva laki.

Suomessa on erään maahantulleen ryhmän näkökulmasta hyvin herkullinen tilanne. Voit pitää neljää vaimoa, joihin sinulla ei olisi ollut kotimaassasi varaa. Suomessa on kiitos sosiaaliturvan. Ja vaimot antavat miehensä hallita varojaan ja maksuliikennettään. Maahanmuuttajanaisiin tulisi kohdistaa toimenpiteitä, jotka saisivat heidät irrottautumaan miestensä holhouksesta

Tämä on tieytysti vain puhetta. Mutta jo se on askel parempaan, että puhutaan ja pohditaan. Puhettahan nyt yritetään Suomessa oikeustoimin vaimentaa.


2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

skrabb

Quote[...]
Abu al Fawz kirjoittaa lähinnä arabiaksi, lehtijuttuja bagdadilaisiin lehtiin. Hän on kuin Suomen-kirjeenvaihtaja; monet jutut käsittelevät sitä, mitä irakilaiset voisivat oppia Suomen yhteiskunnasta.

Hän myös kommentoi Irakin sisäisiä asioita. Vuonna 2004 hän kirjoitti al-Qaidan toiminnasta. "Islamistiset ryhmät hyökkäävät kouluihin ja väittävät sotivansa Yhdysvaltoja vastaan. Minä kirjoitin, että he oikeasti sotivat köyhiä vastaan."
Jonkin ajan päästä Abu al Fawz sai sähköpostiinsa arabiankielisen viestin: tunnemme sinut, lopeta kirjoittelu tai leikkaamme kurkkusi tylsällä veitsellä.
Viestissä ei näkynyt lähettäjää. Se saattoi tulla Irakista mutta myös islamisteilta Euroopasta tai Suomesta. "Lehtien mukaan Euroopassa on noin 800 islamistin nukkuva solu, joka on valmis iskemään länttä vastaan", Abu al Fawz sanoo.

Uhkauskirjeen jälkeen Abu al Fawz on ahminut kaiken, mitä Euroopan lehdissä kirjoitetaan paikallisista islamisteista. Hän myös seuraa arabiankielisiä nettisivustoja, joilla kiihotetaan taisteluun länttä vastaan ja pidetään oikeutettuna räjäyttää itsensä väkijoukossa.
Voisiko joku hautoa iskua Suomea vastaan, vaikka siksi että Suomi osallistuu Afganistanin sotaan?

Abu al Fawz tajusi, että tässä olisi seuraavan kirjan aihe.
Hän alkoi tehdä tutkimustyötä maahanmuuttajien ja Suomen muslimien keskuudessa pääkaupunkiseudulla. Hän esitti kysymyksiä, tyhmiäkin, ja antoi ihmisten puhua.
"Ehkä kysyin sata kertaa sadalta ihmiseltä ja sitten tein analyysin. Minulla on hyvä muisti, ja älykkäin tietokone on ihmismieli."
Tämän tarkemmin Abu al Fawz ei suostu kertomaan, vaan vetoaa lähdesuojaan ja pakenee runollisen ilmaisun taakse: "Minulla on yksi suu mutta kaksi korvaa."

Onko vaaraa, että terrorismista kertova romaani yllyttää nuoria muslimeja väkivaltaan?
"En usko. Helsingin painajaisissa kritisoidaan kaikkia poliittisia ja uskonnollisia ääripäitä. Äärioikeiston nousu on yhtä uhkaavaa kuin uskonnollisten ääriliikkeiden toiminta."
Abu al Fawz sivuaa kirjassaan Jokelan kouluampumista ja Pariisin lähiömellakoita. Hän etsii syrjäytymiseen ja radikalisoitumiseen selitystä "pinnan alla kytevistä taloudellisista ja sosiaalisista tekijöistä".

Terrorismiin Helsingin painajaiset ottaa tuomitsevan kannan.
Romaanin päähenkilö, liberaali muslimimies, saa unessa vihiä islamistien suunnitelmista ja miettii, mitä tiedolla pitäisi tehdä. Hän kysyy neuvoa vanhalta muslimilta, joka vastaa irakilaisella sananlaskulla: älä sylje lautaselle, josta syöt.

"Isäni opetti sananlaskun minulle. Suomi on ottanut minut vastaan, antanut oikeuden työskennellä, ja saan asua rakastamani naisen kanssa. Se on minulle annettu puhdas lautanen", Abu al Fawz sanoo. Helsingin painajaisten päähenkilö marssii Supon toimistoon ja paljastaa islamistien suunnitelman. Mistä olet saanut tämän kaiken tiedon, Supon miehet tivaavat. "Unistani", mies vastaa.

Abu al Fawzin tarina matkasta Suomeen on koukeroinen.
Vuonna 1979 hän pakeni Baath-puolueen terroria jalan autiomaan yli Saudi-Arabiaan ja edelleen Kuwaitiin ja historianopettajaksi Etelä-Jemeniin. Irakin ja Iranin välisen sodan aikana 1982 - "kun Saddamin tappio vaikutti ilmeiseltä" - hän kuitenkin palasi kotimaahansa, kirjailija-toimittajaksi kurdien vastarintaliikkeen vuoristoluoliin.

"En ollut taistelija vaan journalisti. Tietenkin kannoin asetta, kun välillä piti puolustautua Irakin armeijan hyökkäyksiä vastaan."
Sodan päätyttyä tasapeliin vuonna 1988 Abu al Fawz pakeni Saddamin kostoa Neuvostoliittoon. Vuonna 1994 hän yritti sadan irakilaisen kanssa salaa Ruotsiin, mutta ryhmä jäi kiinni Tallinnassa. Heidät passitettiin vuodeksi vankilaan, kun nuoressa Virossa ei ollut vastaanottokeskuksia.

Tämän jälkeen Abu al Fawz alkoi junailla ryhmää Suomeen pakolaiskiintiön täytteeksi. Ensi alkuun Viro kieltäytyi luovuttamasta irakilaisia, minkä vuoksi he ryhtyivät syömälakkoon.
"Suomeen tullessa olin aika heikossa kunnossa. Lakon johtajana minun piti oikeasti olla syömättä."

Keravalaiskirjailijan islamin politisoimisen vastustaminen on vasemmistolaisten arabikirjailijoiden keskuudessa varsin tavallinen asenne.

Kun Abdullah Tammi (ent. Risto Olavi Tammi) ja muut suomalaiset käännynnäiset lanseerasivat Suomeen islamilaista puoluetta pari vuotta sitten, Abu al Fawz notkui lehdistötilaisuudessa inttämässä.
"Kysyin Tammelta, minkä islamin hän oikein haluaa Suomeen tuoda, Afganistanin, Irakin, Iranin vai Saudi-Arabian tyylisen. Entä mikä on islamin 'oikeaoppinen' määräys naisen kasvojen peitosta, huivi vai burka ja minkälainen burka? Kysyin myös, kuka toimintaa rahoittaa, kun Tammi itse tuntui suosivan saudimuotia. Hän ei vastannut mihinkään."
Abu al Fawz on muslimi, mutta hän korostaa, että "aito islam" on ihmisen ja jumalan välinen asia. "Ihmisen ja ihmisen väliset asiat ovat jo politiikkaa, eikä se sovi rauhan uskontoon."

Novellikokoelmassa Taikalintu nahkapäät uhkailevat kadulla ja vainoharhaisesti mustasukkainen suomalaismies häiriköi puhelimella, mutta kirjailija kiistää, että olisi Suomessa koskaan kohdannut henkilökohtaisesti rasismia.
"Ehkä siksi, että tulen avomielisestä perheestä ja puhun englantia ja jonkin verran suomeakin. Lähinnä ystävystyn ihmisten kanssa."
Entä mitä kirjailija ajattelee vihapuheesta, josta viime aikoina on paljon kohuttu?

Vihapuhe. Hate speech?
Abu al Fawz istuu olohuoneensa sohvalla ja mumisee sanaa huulillaan, mutta katseeseen ei syty oivallusta. Aivan vieras sana.
http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Ter%C3%A4v%C3%A4ll%C3%A4+kyn%C3%A4ll%C3%A4+islamismia+vastaan/HS20111023SI1VS02kav?free=Terävällä kynällä&date=20110924&advancedSearch=&

Lihavointi oma


Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

normi

Quote from: skrabb on 24.10.2011, 15:02:39
Onko vaaraa, että terrorismista kertova romaani yllyttää nuoria muslimeja väkivaltaan?
"En usko. Helsingin painajaisissa kritisoidaan kaikkia poliittisia ja uskonnollisia ääripäitä. Äärioikeiston nousu on yhtä uhkaavaa kuin uskonnollisten ääriliikkeiden toiminta."

Jos suomalainen kirjailija keksisi romaanin jossa suunnitellaan terroritekoja, niin joutuisi oikeuteen. Jos romaanissa iskun suunnittelijat äärioikeistoa, niin yllytyksestä terrorismiin, jos taas äärimuslimeja, niin kiihotuksesta kansanryhmää vastaan tms...

Tietääkö kukaan, mistä maasta saisi helpoiten/nopeiten kansalaisuuden? Ulkomaalaisen passin omaavana sananvapauteni kasvaisi hieman, toki se lisääntyisi kääntymällä islamiin tai ryhtymällä homoseksuaaliksi, mutta kumpikaan vaihtoehto ei houkuttele.

Fobba oli muuten suhtautunut Bideen vaikeneminen on loppu (= turvat tukkoon eri mieltä olevat) avaukseen varsin kriitisesti. Minusta tuntuu, että fobba on yksityisesti eri mieltä kuin kalske ja lienee jo oivaltanut, että esimerkiksi koeponnistus freddyllä on karkea moka ja yksinkertaisesti vain todella väärin.

Kuulemisiin.
Impossible situations can become possible miracles

Siili

Ei minua häiritse se, että mamu ei osaa suomen kieltä, jos muutoin selviää yhteikunnassamme (esim. Elop).  Suomea osaamattoman ei kannata kuitenkaan leikkiä, että olisi erityisen integroitunut ja että omaisi syvempää näkemystä suomalaiseen yhteiskuntaan.  Kun ainoat kontaktit suomalaisiin ovat yliopistopiireihin ja nekin englannin kielellä, näkemys rahvaasta voi olla melkoisen yksiulotteinen.


Alma-ata

Quote from: Siili on 24.10.2011, 15:58:26
Ei minua häiritse se, että mamu ei osaa suomen kieltä, jos muutoin selviää yhteikunnassamme (esim. Elop).  Suomea osaamattoman ei kannata kuitenkaan leikkiä, että olisi erityisen integroitunut ja että omaisi syvempää näkemystä suomalaiseen yhteiskuntaan.  Kun ainoat kontaktit suomalaisiin ovat yliopistopiireihin ja nekin englannin kielellä, näkemys rahvaasta voi olla melkoisen yksiulotteinen.

Miksi  mamulla ylipäätään pitäisi olla rahvaasta näkemystä tai kontaktia siihen? Vaaditaanko mamu-rahvaaltakin vastaavaa yliopistopiireistä?

Ei semmoista yhteyttä ole kaikilla kantasuomalaisillakaan, suuntaan tai toiseen. Se, onko tämä ilmiö sinänsä hyvä vai paha vai aivan sama on sitten eri asia.

Siili

Quote from: Alma-ata on 24.10.2011, 16:23:42
Quote from: Siili on 24.10.2011, 15:58:26
Ei minua häiritse se, että mamu ei osaa suomen kieltä, jos muutoin selviää yhteikunnassamme (esim. Elop).  Suomea osaamattoman ei kannata kuitenkaan leikkiä, että olisi erityisen integroitunut ja että omaisi syvempää näkemystä suomalaiseen yhteiskuntaan.  Kun ainoat kontaktit suomalaisiin ovat yliopistopiireihin ja nekin englannin kielellä, näkemys rahvaasta voi olla melkoisen yksiulotteinen.

Miksi  mamulla ylipäätään pitäisi olla rahvaasta näkemystä tai kontaktia siihen? Vaaditaanko mamu-rahvaaltakin vastaavaa yliopistopiireistä?

Kuten jo sanoin, se ei ole välttämätöntä.  Mutta jos kontakti yhteiskuntaan on ohut, on syytä epäillä, että näkemys yhteiskunnastakaan ei ole kovin syvällinen.  Se voi olla handikappi, jos kirjoittaa novelleja, jotka sijoittuvat tuohon yhteiskuntaan.



siviilitarkkailija


näistä ihmisistä kannattaa olla huolissaan. Mutta pelkäämään ei pidä ruveta. Kahden jo perusoikeuksiltaan erilaisen kulttuurin välissä oleminen ei ole helppoa. Ongelma kun ei ole pelkästään maahanmuuttajan ja uuden kulttuurin vaan suomessa olevan ns suvaitsevaiston joka vähän luettuaan ja senkin väärinymmärrettyään, on valmis milloin hyvänsä tinkimään toisten perusoikeuksista.

Egypti ja egyptiläiset ovat vanhaa sivistyskansaa ja osaavat tulla toimeen, toisin kuin myöhempien aikojen arabiriekkujat. Sori vaan mutta egyptiläinen EI ole synonyymi arabille. Eli on olemassa egyptin arabilaisväestö (monet luku ja kirjoitustaidottomia) ja egyptiläiset (jotka keksivät kirjoitustaidon).

Moderneissa euroopalaisissa kaupungeissa kasvaa islamilaisesta kulttuurista täysin erkaantunut nuori polvi, jonka synty ja konfliktit tulevat olemaan kaikissa tapauksissa väkivaltaisia ja sen kaltaisia. Eikä näillä nuorilla ole perinteisten kulttuuri- ja kotitaustojensa tukea. Tilaneeta pahentaa ns suvaitsevaiston peittely ja suoranainen vääristely monikulttuurisen hyvänolontunteen takaamiseksi kukkahatuille itselleen. Oikea ja suora tapa kun vaatisi ihmisten kohtaamista ja kohtelua tasa-arvoisena ja ilman vähemmistö- ja kunniahössötyksiä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...