News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-10-25 YLE: Vuosaaressa valmennetaan maahanmuuttajanuoria lukioon

Started by jahve, 26.10.2011, 08:56:42

Previous topic - Next topic

jahve

"Vuosaaren lukiossa pilotoidaan maahanmuuttajataustaisten nuorten lukioon valmentavaa koulutusta. Monikulttuurisessa 10 oppilaan ryhmässä osa oppilaista on syntynyt Suomessa, osa muuttanut maahan vasta muutama vuosi sitten.

Vuoden kestävän valmennuksen tarkoituksena on nostaa oppilaiden keskiarvoja ja opiskella suomea tehostetusti. Kaikkien tavoitteena on jatkaa opintoja lukiossa, niin myös somalialaisen Mohamed Husseinin.

- Minä olen syntynyt Suomessa. Olen yrittänyt lukioon, mutta en päässyt minun keskiarvojeni takia. Suomen kieli ihan vähäsen ärsyttää. Minä tulin sen takia tänne, Mohamed sanoo.

Lukiomenestys vaatii kunnollisen suomen kielen

Lukiossa menestyminen vaatii paitsi paljon työtä myös kohtuullisen koulumenestyksen. Riittävä suomen kielen taso on opintojen sujumisen kannalta sekin välttämätön, sanoo ryhmän ohjaaja Katja Mannerström.

- Kodeissa, joissa puhutaan toista kieltä kuin suomea, niin kyllähän sen huomaa sitten näissä nuorissa, että kumpikaan kieli ei välttämättä ole hirveän vahva. Tarvitaan vahvistusta suomen kielessä, Mannerström huomauttaa.

Syntyminen Suomessakaan ei välttämättä takaa hyvää suomen kielen taitoa. Sen on huomannut myös Mohamed Hussein.

Olisiko sinun pitänyt koulussa saada vielä enemmän suomen kielen opetusta tähän mennessä?

Joo, olisi pitänyt, uskon niin. Tällä kurssilla opetetaan ja selitetään asiat huolella niin, että ymmärrät, Mohamed iloitsee.

Myös Mohamedin kurssitoveri, englantia kotikielenä puhuva Leena Lohi, on innoissaan koulutuksesta.

- Minun oli ihan pakko hakea tänne. Minun mielestäni tämä tuntui niin hyvältä, etten tunne tuhalaavani kokonaista vuotta turhuuteen, Leena huokaa.

Valmentavaan koulutukseen olisi tarvetta nykyistä enemmän

Vuosaaren valmistava koulutus on maan ensimmäisiä, mutta onnistuessaan maahanmuuttajataustaisten nuorten valmennusta on tarkoitus lisätä. Ensimmäisen kurssin koko haluttiin pitä tarkoituksella kohtuullisena, sanoo ohjaaja Katja Mannerström.

Kurssilaisilla itsellään on selkeä käsitys kurssin hyödyistä.

Miksi haluat lukioon?

- Haluan sen takia, että minulla olisi parempi tulevaisuus. Haluan kulkea minun isosiskoni ja -veljeni jalanjäljillä. He kävivät juuri tämän Vuosaaren lukion ja he ovat nyt lääkiksessä ja minä haluan sinne myös, Mohamed painottaa.

YLE Helsinki"

-----

Eli Suomessa syntynyt ja käynyt vielä läpi peruskoulun ja edelleen on ongelmia suomen kielen kanssa ja vanhempien etnisen alkuperän takia suomalainen lapsi/nuori  saa maahanmuuttajan statuksen  -  kunka monta sukupolvea tuo maahanmuuttajastatus seuraa mukana?

Eikö tämä toiminta ole juuri perustuslain vastaista? Yhdenmukaisuusvaatimuksen takia pitää myös ruotsinkielisille nuorille antaa  valmennusta ja mahdollisuus nostaa todistuksen arvosanoja

"6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

- ilmeisesti perheen jäsenen maahanmuuttajatausta on perustuslaissa mainittu hyväksyttävä peruste erityskohteluun...