News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

sutki

Kun koulujen oppimistulokset ovat salaisia, niin onko kuitenkin esim. helsinkiläisillä poliitikoilla tietoa asioista. Meinaan vaan että minne pistävät omat kakaransa oppimaan?

Musiikkipainotteiselle? Steiner-kouluun? Jne jne?
Onko tästä tehty tutkimusta?
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Hamsteri

Kaikki vanhemmat joiden IQ on yli 120 laittaa yksityiskoulujen tai kotikoulun kautta.

Ne jotka ei mene, niin kärsivät matukouluissa lukioon asti kunnes kaikki eriytyy sosiaalisesti. Tosin kiitos oppivelvollisuuden pidennyksen osa joutuu kärsimään neekeröinnistä lukioissakin, mihin neekerit ja hiekkaneekerit ei olisi menneet. Nyt neekerien on pakko jatkaa koulujen neekeröintiä lukion loppuun, kun "ura" loppuelämän sossulla ja pirin myyjänä Ikuisen Vapun torilla olisi alkanut ennen lukiota. Pelastukoon Viroon ken voi.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

IDA

Quote from: Pkymppi on 15.08.2022, 16:45:38
Samantyyppistä tulosta saatiin aikanaan suomalaisessa kaksostutkimusessa. Verrattiin identtisiä kaksosia osa ryhmästä ei kasvanut omien vanhempiensa luona vaan oli adoptoitu. Myöhemmässä elämässä nämä adoptoidut päätyivät enemmän omien vanhempiensa sosioekonomiseen asemaan kuin kasvattikotinsa sosioekonominen asema.

Tunsin yhden kaverin - rauha hänen muistolleen - joka oli koko elämänsä mukana noissa tutkimuksissa kaksoisveljensä kanssa. Yhteiskuntatieteelliset jutut olivat ilmeisessä sivuroolissa, mutta elämäntilanne kartoitettiin säännöllisesti tutkimusten yhteydessä ja ÄO testattiin ilmeisesti silloin tällöin. Oli sellainen läppäkin, kuin "identtiset kaksoset, luonnon lahja lääketieteelle."
qui non est mecum adversum me est

Lalli IsoTalo

Täällä mielenkiintoinen juttu kaksosista. https://www.hs.fi/tiede/art-2000008128739.html

OT, mutta tässä oleellinen:

QuoteKaksoset ovat tutkijoiden lempilapsia, koska he tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden seuloa, miten paljon jokin ominaisuus tai luonteenpiirre johtuu ympäristöstä ja miten paljon perimästä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Roope2


Hesarissa hehkutetaan Vuosaaren monikultturista lukiota. Kaikki on niin ihqua ja käytävillä puhutaan 30 eri kieltä.


Poimin pari kappaletta:

"Monikulttuurisuus on tärkeää ottaa huomioon myös viestinnässä. Bozovic kertoo, että tiedotteet huoltajille tehdään monikielisiksi. Monikielisten ohjaajien verkostoihin kuuluu laajasti eri äidinkieliä puhuvia työntekijöitä.

Se, mikä on pitkään ollut arkea Vuosaaren lukiossa, on tulevaisuudessa edessä monissa muissakin lukioissa."




Eli jatkossakaan ei uskota, että muukalaiset opettelisivat asuinmaan kielen, vaan hyysäys jatkuu ikuisuuteen ja leviää muuallekin. Samoin kouluissa ei-opettavien henkilöiden määrä kasvaa kasvamistaan.


Kyllä tästä vielä tulosta syntyy, kun jaksetaan vaan odottaa ja maksaa viulut! ;D



https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008987111.html

"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Tomatoface

^ Ihanan kallista. Paljonkohan opetusaikaa menee tulkata opetettavat aineet 30 eri kielelle. Vai onko kaikilla veronmaksajien kustantamat simultaanitulkit? Mites opiskelumateriaali?

Taitavat olla aika harvassa ne ihmiset, jotka osaavat kaikkia näitä 30 eri kieltä. Koulussa on varmaan 400 henkilöä töissä jotta arki rullaa sujuvasti  :facepalm:.
O tempora, o mores!

Kallan

"Se, mikä on pitkään ollut arkea Vuosaaren lukiossa, on tulevaisuudessa edessä monissa muissakin lukioissa."

Annas kun arvaan: ei tule olemaan edessä päättäjien kersojen kouluissa, olettaen nyt että punavihreät naiset nyt jatkossa enää edes pariutuvat.

Näissä kansainvälisyyskokeiluissa homma menee aina samalla tavalla; mamut (tänne muuttaneet ja täällä syntyneet mamut) pyörivät omissa porukoissaan, suomalaiset omissa porukoissaan ja kenelläkään ei ole kivaa. Ja mamujen suomenkielen taito laskee vuosi vuodelta ja se keskustelu käydään hyvinkin huonolla suomenkielen taidolla.

(Ja yliopistoissa ja muissa tätä asiaa ei suinkaan pääse pakenemaan, kiitos tulvaporttien avaamisen. Ulkomaalaisilta ei peritä asianmukaista riittävän korkeaa lukuvuosimaksua ilman stipendimahdollisuutta (esim. 80 000€/vuosi), joten tänne tullaan hupiopiskelemaan).

Pistää kyllä miettimään, että missä tällaista järjettömyyttä on käsketty harjoittamaan.

AngleHedd

Quote from: Roope2 on 17.08.2022, 13:39:27

Hesarissa hehkutetaan Vuosaaren monikultturista lukiota. Kaikki on niin ihqua ja käytävillä puhutaan 30 eri kieltä.


Poimin pari kappaletta:

"Monikulttuurisuus on tärkeää ottaa huomioon myös viestinnässä. Bozovic kertoo, että tiedotteet huoltajille tehdään monikielisiksi. Monikielisten ohjaajien verkostoihin kuuluu laajasti eri äidinkieliä puhuvia työntekijöitä.

Se, mikä on pitkään ollut arkea Vuosaaren lukiossa, on tulevaisuudessa edessä monissa muissakin lukioissa."




Eli jatkossakaan ei uskota, että muukalaiset opettelisivat asuinmaan kielen, vaan hyysäys jatkuu ikuisuuteen ja leviää muuallekin. Samoin kouluissa ei-opettavien henkilöiden määrä kasvaa kasvamistaan.


Kyllä tästä vielä tulosta syntyy, kun jaksetaan vaan odottaa ja maksaa viulut! ;D
S


https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008987111.html

Vuosaari on Uudenmaan peräreikä jos ITIStä ja Puhosta ei lasketa.
Meininki on kun Dubaissa konsanaan ilman mitään valvontaa ja poliisia kaikissa näissä paikoissa.
Kontulan ostoskeskus tulee vahvana nelosena.
Judge Dredd, Finland needs you!

Bastion Europa

Roope

QuoteMiksi Pisa-ihme hiipui?

Suomalaiskoululaisten osaaminen oli pitkään maailman kärkeä. Viime vuosina taidot ovat heikentyneet. Yksi syistä on motivaation puute.
Tiede 10/2022

Quote from: Mikko Puttonen, TiedeEnsin on suljettava pois yksi helposti mieleen tuleva selitysehdokas: maahanmuutto. On luontevaa ajatella, että maahanmuuttajataustalta suomen kieli tuottaa vaikeuksia ja tietää hankaluuksia opinnoissa. Tutkijoiden mukaan maahanmuuttajakoululaiset eivät kuitenkaan selitä yleistä osaamisen laskua.

"Maahanmuuton vaikutus on hyvin pieni, koska meillä ei ole maahanmuuttajia kuin viidestä kuuteen prosenttia koululaisista", [Pisa-tutkimuksen kansallinen tutkimusjohtaja, Jyväskylän yliopiston tutkija Arto] Ahonen sanoo.

Mahdollisia selityksiä voi hakea siitä, mitä yhteiskunnassa tai koulussa muuttui niinä vuosina, kun tilanne kääntyi huonommaksi.

Että sellainen selitys.

Maahanmuutto vaikuttaa kouluissa yleiseen oppimiseen paljon enemmän kuin pelkkä maahanmuuttajien prosenttimäärä antaa ymmärtää. Vaikka useamman kymmenen prosentin osuuden voi tietysti olettaa olevan muiden oppimiselle täyttä murhaa, jo yksi tai kaksi opettajan ja muun luokan huomiota jatkuvasti vaativaa maahanmuuttajaa voi romauttaa oppimistulokset aiempaan nähden. Tähän liittyy oleellisesti myös koulujen viime vuosikymmeninä viralliseksi doktriiniksi vahvistunut PC-ajattelu, joka pakottaa opettajat äärimmäiseen varovaisuuteen maahanmuuttajaoppilaiden kanssa rasismisyytösten pelossa.

Maahanmuuton poissulkemisen jälkeen Suomen tulosten romahtamisen syyksi pannaan mieluummin "internet", "eriarvoisuuden lisääntyminen" ja "vuoden 2008 finanssikriisin aiheuttamat koulutussäästöt", mikä naurattaisi, jos ei itkettäisi.

Jutussa viitataan vastaavasti huitaisten myös Pisa-eroihin tyttöjen ja poikien välillä, mutta ei mainita, että Suomessa sukupuolierot ovat eurooppalaisittain täysin poikkeuksellisia. Pojat nyt vain ovat kuulemma luovuttajia.

Muutoksia olisi mielenkiintoista selvittää tarjolla olevasta runsaasta Pisa-datasta, mutta eihän sitä tietenkään ole tehty tai ainakaan tietoja julkistettu.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Niobium

Yleinen rauhattomuus kouluissa lisääntyi, kun sinne sijoitettiin käytöstapoja osaamattomia älämölöttäjiä.

Yksikin oppilas, joka ei osaa kieltä tai tapoja, sitoo opettajan huomion. Kun tällaisia oppilaita on kaksi luokassa, niin se on sit siinä. Muut laskevat kynät pöydälle ja odottavat.

Kyllä tämä on ihan itse aiheutettu kehityssuunta
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

aged

Siitä vaan esitetään oikeamielinen väite, että maahanmuutto ei ole vaikuttanut tuloksiin. Eihän oikeat faktat (eli mielipiteet) tarvitse mitään todistusaineistoa.

Jospa olisikin olemassa joku oikea tutkija, joka tutkisi kuinka pisatulokset on muuttuneet jossain syrjäkylien kouluissa, joissa matuprosentti oli aiemmin nolla ja on sitä vieläkin. Jos näissäkin ovat tulokset romahtaneet, niin voisimme helpommin uskoa kaikemmaailman artoahosten teorioita.

Tomatoface

Milläköhän aivokuperkeikalla nämä vihervasemmiston "huippututkijat" selittävät Ruotsin PISA-syöksylaskun? Ilmastonmuutos? Jumalten viha?

Entäs koulushoppailun?

Hassua miten se ongelmien juurisyy on aina tabu.
O tempora, o mores!

RP

Toteaisin, että selitykset:" Suomen kouluissa on viimeisen 10-20 vuioden aikana tehty lukuisia uudistuksia, josita useimmat eivät ole olleet onnistuneita"
ja
"Lasten lukemisen määrä kotona (varsinkin, jos rajataan pois puhelimien näytöt) on romahtanut tuolla samalla edellä mainitulla aikavälillä"
ja
"Huonosti, jos olleenkaan opetuskieltä osaavat lapset, joiden vanhemmat ovat vielä vähemmän kielitaitoisia ja joiden kulttuuriin ei oikein istu sen enempää tyttöjen koulutus kuin heidän poikiensa komentelu vääräuskoisten huorahtavasti pukeutuneiden naisten taholta ovat kauniisti ilmaistuina "haasteita" koulutyölle"

- eivät ole mitenkään toisiaan poissulkevia. Ne voivat olla kaikki samanaiakaisesti tosia, ja efektien tärkeysjärjestys voi vaihdella sen mukaan onko koulu Vuosaaressa, Kulosaaressa vai Kihniössä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Tomatoface on 24.08.2022, 11:10:11
Milläköhän aivokuperkeikalla nämä vihervasemmiston "huippututkijat" selittävät Ruotsin PISA-syöksylaskun? Ilmastonmuutos? Jumalten viha?

Entäs koulushoppailun?

Hassua miten se ongelmien juurisyy on aina tabu.

Vaikka Ruotsi ei pärjää pisatutkimuksessa niin se ei juurikaan näy matu-slummien ulkopuolella. Sitä sietäisi tutkia enemmän.

Nikolas

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 24.08.2022, 12:51:52

Vaikka Ruotsi ei pärjää pisatutkimuksessa niin se ei juurikaan näy matu-slummien ulkopuolella. Sitä sietäisi tutkia enemmän.


Jos joku köyhyystutkija (joka ei vielä ole edennyt urallaan ministeriksi asti) pannaan etsimään selityksiä ilmiölle, sieltä tulee selityksiksi huono-osaisuutta, syrjäytymistä ja rakenteellista rasismia. Niih. On se niin väärin. Tutkielman hintalappukin voi olla ihan mukava, varsinkin jos selitykset ovat sopivia.

JoKaGO

Quote from: Nikolas on 24.08.2022, 14:06:12
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 24.08.2022, 12:51:52

Vaikka Ruotsi ei pärjää pisatutkimuksessa niin se ei juurikaan näy matu-slummien ulkopuolella. Sitä sietäisi tutkia enemmän.


Jos joku köyhyystutkija (joka ei vielä ole edennyt urallaan ministeriksi asti) pannaan etsimään selityksiä ilmiölle, sieltä tulee selityksiksi huono-osaisuutta, syrjäytymistä ja rakenteellista rasismia. Niih. On se niin väärin. Tutkielman hintalappukin voi olla ihan mukava, varsinkin jos selitykset ovat sopivia.

Niin tulee. Syynä tietenkin se, että jos juurisyy tuotaisiin esiin, niin kansalaiset voisivat nuivistua ja toisaalta, huono-osaisuuden, syrjäytymisen ja rasismin ulisija-tutkijat menettäisivät leipäpuunsa. Ei ongelmia kannata ratkaista, jos niiden olemassa olo tietää loputonta ja helppoa elantoa verovaroista.  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

haermae

Hesarin yleisönosastossa matikanope kertoo oppitunneistaan.

Vasemmiston ihannoima lopputuloksen tasa-arvo häämöttää peruskoulussa, ja se asettuu juuri sille tasolle kuin arvattavissa on: luokan pököpäisimmän tasolle.

Melkoinen tuhon syöksykierre: "inklusoidaan" peruskoulu apinatarhaksi, ja tuhon viimeistelemiseksi tuodaan maahan vielä lisää riesaa kielitaidottomista kehitysmaalaisista.

Seuraavaksi sitten inklusoimaan amikset, lukiot, AMKit ja yliopistot. Tai, itse asiassahan ne inklusoituvat automaattisesti, sillä opiskelijoita otetaan tietty määrä siitä joukosta mikä tarjolla on.

Putken loppupäässä päästään inklusoimaan työpaikat, kun työvoimaksi on tarjolla vain inklusoivan koulutuksen saaneita ja matu-halpatyövoimaa.

Hyvä tästä tulee.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009038341.html
QuoteMeno oppitunneillani on välillä kuin sirkuksessa

Ketä inkluusio palvelee kouluissa?

Jokaisen tunnin alusta vähintään kymmenen minuuttia kuluu siihen, että kaikki ovat tulleet paikalle, kirjat ovat esillä ja kännykät poissa. Käymme tunnin aiheen läpi, ja lopulta aikaa laskemiselle jää parisenkymmentä minuuttia.
...
Yksi oppilas ei osaa suomen kieltä. Hänen viereensä tarvittaisiin matematiikkaa osaava tulkki. Pari ylivilkasta oppilasta kulkee jatkuvasti ympäri luokkaa häiriten muiden oppilaiden työskentelyä huomautuksista huolimatta. ... ylivilkkaita lapsia ei voi päästää yksin valvomatta käytävään häiritsemään muiden oppitunteja, joten meno on välillä kuin sirkuksessa.
...
Etevimmät oppilaat ovat oman onnensa nojassa, ja onneksi homma heillä toistaiseksi sujuu. Suuri, keskivertoa edustava enemmistö oppilaista viittaa, pyytää apua ja ihmettelee ääneen, miksi ohjaan aina samoja oppilaita.

Melkein kaikilla luokassa on ongelmia peruslaskutoimitusten kanssa ja murtoluvut tuottavat suuria vaikeuksia, joten monimutkaisten käsitteiden oppiminen ei onnistu ilman vanhan kertausta ja henkilökohtaista ohjaamista.
...

Atte Saarela

Quote from: haermae on 01.09.2022, 11:55:32
Hesarin yleisönosastossa matikanope kertoo oppitunneistaan.

Vasemmiston ihannoima lopputuloksen tasa-arvo häämöttää peruskoulussa, ja se asettuu juuri sille tasolle kuin arvattavissa on: luokan pököpäisimmän tasolle.

Melkoinen tuhon syöksykierre: "inklusoidaan" peruskoulu apinatarhaksi, ja tuhon viimeistelemiseksi tuodaan maahan vielä lisää riesaa kielitaidottomista kehitysmaalaisista.

Seuraavaksi sitten inklusoimaan amikset, lukiot, AMKit ja yliopistot. Tai, itse asiassahan ne inklusoituvat automaattisesti, sillä opiskelijoita otetaan tietty määrä siitä joukosta mikä tarjolla on.
Kuten kommentoin hesarin keskusteluunkin (jää todennäköisesti julkaisematta), tälle inkluusiolle ei ehkä käytännössä ole kuitenkaan poliittisesti realistisia vaihtoehtoja (Siis nykyisen maahanmuuttopolitiikan seurauksena, ja sen jatkuessa)

Esimerkiksi Malmön Rosengårdissahan jouduttiin sulkemaan eräs yläaste jo vuonna 2015 kun opetuksesta ei enää tullut mitään siksi että ongelmatapauksia oli keskittynyt liikaa samaan kouluun. Ratkaisu oli sitten se, että ongelmat ripoteltiin inklusiivisesti muihin kouluihin. Tällaista tulee jossain vaiheessa tapahtumaan Suomessakin.

Suomessa on liikaa äänestäjiä joiden mielestä se olisi vaan liian "epäreilua" antaa ongelmatapausten muhia keskenään omissa ongelmissaan ja oppia sen verran mitä keskenään pystyvät.

haermae

Kalevasta toinen juttu oppimismahdollisuuksien tuhoamisen jälkien paikkailusta. Unohtamatta dogmin mukaista disclaimeria.

Kävin kerran yhdessä tuollaisessa "luokkahuoneettomassa oppimisympäristössä". Yhtenäinen iso halli luokille 1-6, missä ei ollut oikeita tuoleja eikä pulpetteja. Oppilaille oli varattu kuutiojakkaroita jne. istuimen korvikkeita. Yhdellä seinällä oli urheilukatsomon kaltaiset porrastetut penkit. Kirjoittaminen ilmeisesti tehtiin käsissä, sylissä tai vieressä penkillä oleviin kirjoihin/vihkoihin, mitään kirjoitusalustaa en nähnyt.

Ajatuksenakin hirveä viritelmä.

https://www.kaleva.fi/ahtaaksi-kayneelle-hiukkavaaran-koululle-asennetaa/4880565
QuoteAh­taak­si käy­neel­le Hiuk­ka­vaa­ran kou­lul­le asen­ne­taan vä­li­sei­niä hil­lit­se­mään hälinää –
"Kyse ei ole siitä, etteikö luo­ka­ton op­pi­mis­ym­pä­ris­tö toi­mi­si"


Vuonna 2017 moderniksi luokkahuoneettomaksi oppimisympäristöksi rakennetulle Hiukkavaaran koululle on pystytetty hiljattain uusia väliseiniä.

Hiukkavaaran koulun rehtori Anne Moilanen kertoo, että koulun avaria monitoimitiloja eli "oppimisen pesiä" on muokattu lasiseinien avulla äänieristävämmäksi, jotta kaksi ryhmää voi helpommin opiskella kahta eri oppiainetta toisistaan häiriintymättä vierekkäin.
(kirjautumista edellyttävä juttu jatkuu..)

Jorma Teräsrautela

Kaaoksesta valittavat opettajat taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun kouluista, missä suomea osaamattomat ja mamulapset täyttävät luokat.

Osasyy on myös koulumaailman muotivirtauksissa: on korostettu "oppijoiden" omaa vastuuta, perustettu meluisia suurluokkia ja vähätelty perinteisiä opetustaitoja, kun tilaa on tarvittu vaikka opettajien sukupuolitietoisuudelle ja antirasismikoulutukselle. Naisopettajien osuus on kasvanut, ja naisten taidot ovat miehiin verrattuna heikommat pikkuvintiöiden ojentamisessa.

Lopputulos taitaa vähitellen olla sama kuin Ruotsissa: valkoinen pako on ollut jo kauan käynnissä, keskiluokka alkaa vaatia yksityiskouluja sekä lakimuutoksia, vanha tasalaatuinen peruskoulu katoaa ja tilalle tulevat yhtäältä slummikoulut ja toisaalta ne, joissa vielä opitaan ja mennään elämässä eteenpäin.

"Inkluusio" ja "erityisoppilaat" ovat pintakuohua. Tärkeämpää on oppilasaineksen kehitysmaalaistuminen ja suvakoituneen opettajakunnan modernit ideologiat itseohjautuvuudesta ja kurin tarpeettomuudesta. Tämän yhdistelmän avulla tuhotaan Suomen perinteinen tasa-arvoinen koululaitos.

Jäkättäjä

Ei mene kauaa kun meillä on yksityisiä kouluja joihin pääsee rahalla ja suhteilla. Tietty oppimisen tasokin on todistettava.

JoKaGO

Quote from: Jäkättäjä on 01.09.2022, 19:06:56
Ei mene kauaa kun meillä on yksityisiä kouluja joihin pääsee rahalla ja suhteilla. Tietty oppimisen tasokin on todistettava.

Oppikoulujärjestelmän romuttajat eli peruskoulufriikit, miten meni noin niin kuin omasta mielestä  :silakka:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Ludicrous

Quote from: Jorma Teräsrautela on 01.09.2022, 18:31:32
Kaaoksesta valittavat opettajat taitavat olla lähinnä pääkaupunkiseudun kouluista, missä suomea osaamattomat ja mamulapset täyttävät luokat.

Osasyy on myös koulumaailman muotivirtauksissa: on korostettu "oppijoiden" omaa vastuuta, perustettu meluisia suurluokkia ja vähätelty perinteisiä opetustaitoja, kun tilaa on tarvittu vaikka opettajien sukupuolitietoisuudelle ja antirasismikoulutukselle. Naisopettajien osuus on kasvanut, ja naisten taidot ovat miehiin verrattuna heikommat pikkuvintiöiden ojentamisessa.

Lopputulos taitaa vähitellen olla sama kuin Ruotsissa: valkoinen pako on ollut jo kauan käynnissä, keskiluokka alkaa vaatia yksityiskouluja sekä lakimuutoksia, vanha tasalaatuinen peruskoulu katoaa ja tilalle tulevat yhtäältä slummikoulut ja toisaalta ne, joissa vielä opitaan ja mennään elämässä eteenpäin.

"Inkluusio" ja "erityisoppilaat" ovat pintakuohua. Tärkeämpää on oppilasaineksen kehitysmaalaistuminen ja suvakoituneen opettajakunnan modernit ideologiat itseohjautuvuudesta ja kurin tarpeettomuudesta. Tämän yhdistelmän avulla tuhotaan Suomen perinteinen tasa-arvoinen koululaitos.

Tarkoitus ei ole mitenkään nälviä, mutta elät jossain 00-luvun Suomessa. Kyllä se mamuisuus pilaa aivan jokaisen suomalaiskaupungin koulut. Maakuntakaupungeissa tietysti vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla, mutta toisaalta siellä on myös pienemmät resurssit tulla ongelman kanssa toimeen. Maaseutukouluissa voi juuri tätä ongelmaa toistaiseksi väittää, mutta ne kuihtuvat pois kiihtyvän kaupungistumisen vanavedessä. Jos jotenkin saataisin aikaan merkittävä paluumuutto maaseudulle, kyllä se "rikkaus" lopulta valuisi sinne perässä.

Koulut ovat siitä kivoja, että ne tarjoavat ikkunan koko kansakunnan tulevaisuuteen. Saapahan nähdä, mitä on luvassa, vaikkei näky aina miellyttäisikään.

Quote from: Jäkättäjä on 01.09.2022, 19:06:56
Ei mene kauaa kun meillä on yksityisiä kouluja joihin pääsee rahalla ja suhteilla. Tietty oppimisen tasokin on todistettava.

Saat varmaan odottaa vielä niitä yksityisiä kouluja vielä hetkisen. Vasemmistolaiset puolueet eivät tule Suomessa sitä aivan hetkeen hyväksymään ja meillä ei eduskunnassa muita puolueita löydykään, kun vasemmistoa eri sävyissä.
On äärimmäisen epäkohteliasta olla oikeassa liian aikaisin.

Peltipaita

QuoteAh­taak­si käy­neel­le Hiuk­ka­vaa­ran kou­lul­le asen­ne­taan vä­li­sei­niä hil­lit­se­mään hälinää –
"Kyse ei ole siitä, etteikö luo­ka­ton op­pi­mis­ym­pä­ris­tö toi­mi­si"

Vuonna 2017 moderniksi luokkahuoneettomaksi oppimisympäristöksi rakennetulle Hiukkavaaran koululle on pystytetty hiljattain uusia väliseiniä.

Hiukkavaaran koulun rehtori Anne Moilanen kertoo, että koulun avaria monitoimitiloja eli "oppimisen pesiä" on muokattu lasiseinien avulla äänieristävämmäksi, jotta kaksi ryhmää voi helpommin opiskella kahta eri oppiainetta toisistaan häiriintymättä vierekkäin.
(kirjautumista edellyttävä juttu jatkuu..)

Vielä kun tuota väliseinärakennetta vähän parannetaan, tullaan keksineeksi uusi innovaatio, luokkahuone.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

RP

No, onneksi vaikeassa budjetittilanteessakin hallitus lisäsi lisävoimavaroja perusopetukseen. Ruotsia opetetaan tulevaisuudessa yksi vuosiviikkotunti enemmän, mikä varmaan positiivisesti näkyy PISA-tuloksissakin.   
https://hommaforum.org/index.php/topic,80224.msg3436423/topicseen.html#msg3436423
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

FadeAway

Hallitus päätti lisätä ruotsinkielen opetusta peruskouluun 1h/vk. :facepalm:
Näillä eväillä Suomi nousuun.
Tunnen monia 10v pakkoruotsia opiskelleita, joka eivät puhu edes alkeita.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Radio

Tunti ruåtsia lisää viikossa peruskoulussa. Ja oikein budjetissa. Mikä on saatava hyöty, ei ainakaan voi olla oikea sujuva nykyruotsin puhetaito. Eihän peruskoulussa kai minkään kielen puhetaitoa ole tarkoituskaan saavuttaa. Ikuisuuskysynys tuntuu olevan tämä svenskatalande bättrefolkin vittuilunhalu.

Paawo

Quote from: haermae on 01.09.2022, 11:55:32
Putken loppupäässä päästään inklusoimaan työpaikat, kun työvoimaksi on tarjolla vain inklusoivan koulutuksen saaneita ja matu-halpatyövoimaa.

On jo prosessissa. Jo kolmattakymmenettä vuotta jatkunut ja koko ajan voimistuva ulina työvoimapulasta ei kerro kuin siitä että rekrytointi on ulkoistettu inkluusiokoneistolle. Joskus muinoin kasvupotentiaalia omanneet ja edes havitelleet yritykset etsivät osaajansa maailmalta ja houkuttelivat hyvillä palkoilla sekä muilla konsteilla mitä tarjota oli. Ja näin toimivat suuryritykset tänä päivänä - linkedinin kautta on Paawokin saanut useita headhuntereiden lähestymisiä koskien oman alan avoimia paikkoja ympäri läntistä maailmaa.

Mutta ei koske Suomea. Täällä on yritysmaailmaan onnellisesti iskostettu käsitys että Valde hoitaa halvimman rekrymassan importtauksen ja seuloo porukasta pois karkeimman aineksen sinänsä merkityksettömällä peruskouluprosessilla ynnä vielä tukee rahallisesti kun on pakko paskinta ainesta pistää duuneihin joihin ei ole varaa koneita ostaa.

Karkeaseula siis toimii mallikkaasti, mutta nuo seetanan karkeat murikat jatkavat pomppimistaan seulassa sen kymmenen vuotta ja siinä sivussa tekevät halavatun paljon vahinkoa itse seulalle että muulle ainekselle.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Niobium

Mitään kieltä ei koulussa opita, korkeintaan alkeet.

Minä opin kyrilliset aakkoset koulussa ja loput mediasta sinnikkäästi tuijottamalla ja hokemalla käännettyä tekstiä ääneen. Siitä on ollut ihan eri tavalla hyötyä, kuin pakkoruotsista.

En ymmärrä, miksi suomalaisten pitää opetella vähemmistöjen kieltä koulutasolla.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Näkkileipä

Quote from: Niobium on 03.09.2022, 11:34:04
...En ymmärrä, miksi suomalaisten pitää opetella vähemmistöjen kieltä koulutasolla.
Voin olla väärässäkin, mutta yksi syy saattaa olla siinä, millaisena Suomen koulujärjestelmä näyttää maailmalle. Se mikä on epämiellyttävää todellisuutta ei ole päättäjille tärkeää, eikä faktoihin kiinnitetä erityistä huomiota.