News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

rölli2

Quote from: jmk on 04.12.2013, 15:17:43
Quote from: Kulttuurirealisti on 04.12.2013, 13:35:54
Quote from: Rydman
- Jos me haluamme parempia tuloksia PISA-tutkimuksessa, se tarkoittaa mielestäni sitä, että meidän on ajateltava maahanmuuttopolitiikka uusiksi. Kuinka me sopeutamme ja integroimme maahanmuuttajat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan? Millaisia maahanmuuttajia tahdomme tänne? Sellaisia jotka tulevat täysin erilaisista kulttuureista vai sellaisia, joilla on ehkä paremmat edellytykset sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan?

Hauska kuulla välillä tällaistakin puhetta Kokoomuksesta.

Promillejengiä. Hiljentykäämme kuulemaan puolueen mahtimiehen puhetta:

Stubb tyrmää Rydmanin ajatukset täysin. "Joka puolueessa on rydmaneja. Heidän ajatuksillaan ei ole mitään tekemistä kokoomuksen maahanmuuttolinjan kanssa. Ei mitään", Stubb painottaa.
Hän ei osaa arvioida kuinka paljon kannatusta Rydmanin ajamalla tiukalla linjalla on kokoomuksessa. "Uskon ja toivon, että mahdollisimman vähän. Ehkä promillen verran."


sitten kun tapahtuu jotain paljon räväkämpää kuin tuo joukkotappelu niin kysykäämme aleksanterilta, että öhöm mikäs kokoomuksen linja taas olikaan. vitun spede :facepalm:

hullu1234

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 16:05:23
Laitan tähän vielä kuvakaappauksia PISA-tuloksista:
Tapaukset:category 1=oppilas syntynyt suomessa 2=oppilas syntynyt ulkomailla,äiti syntynyt ulkomailla, isä syntynyt ulkomailla m=tietoa ei saatavilla.

edit. muistutuksena koko suomen pisteet: matikka 519, lukutaito 524, luonnontieteet 545

Onko tää tulkittavissa niin, että nää Suomen maahanmuuttajat saa huonompia tuloksia kuin muiden maiden maahanmuuttajat keskimäärin? Eli Suomen peruskoulu on huono tai maahanmuuttajaoppilaat Suomessa on keskimäärin huonompia kuin maahanmuuttajaoppilaat muissa maissa.

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: hullu1234 on 04.12.2013, 17:40:32
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 16:05:23
Laitan tähän vielä kuvakaappauksia PISA-tuloksista:
Tapaukset:category 1=oppilas syntynyt suomessa 2=oppilas syntynyt ulkomailla,äiti syntynyt ulkomailla, isä syntynyt ulkomailla m=tietoa ei saatavilla.

edit. muistutuksena koko suomen pisteet: matikka 519, lukutaito 524, luonnontieteet 545

Onko tää tulkittavissa niin, että nää Suomen maahanmuuttajat saa huonompia tuloksia kuin muiden maiden maahanmuuttajat keskimäärin?
En usko. En ole katsonut ulkomaiden tuloksia Ruotsia lukuunottamatta. Meidän mamut pesee svenskimamut.
Non poteris veritatem

hullu1234

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 17:49:23
Quote from: hullu1234 on 04.12.2013, 17:40:32
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 16:05:23
Laitan tähän vielä kuvakaappauksia PISA-tuloksista:
Tapaukset:category 1=oppilas syntynyt suomessa 2=oppilas syntynyt ulkomailla,äiti syntynyt ulkomailla, isä syntynyt ulkomailla m=tietoa ei saatavilla.

edit. muistutuksena koko suomen pisteet: matikka 519, lukutaito 524, luonnontieteet 545

Onko tää tulkittavissa niin, että nää Suomen maahanmuuttajat saa huonompia tuloksia kuin muiden maiden maahanmuuttajat keskimäärin?
En usko. En ole katsonut ulkomaiden tuloksia Ruotsia lukuunottamatta. Meidän mamut pesee svenskimamut.

Mitä noi OECD average jutut sit on?

Edit: esim Tosta Ruotsista:
Ruotsi lukeminen luokka 2: 420
Ja sit OECD average lukeminen luokka 2: 469

Tuomas3

Quote from: Roope on 04.12.2013, 10:32:28
Minerva kelkkailee taas:

QuoteHelsingin opetuslautakunnan puheenjohtaja Minerva Krohn (Vihreät) sanoo, että PISA-mittaus osoittaa aivan selvästi, että tarvitaan enemmän tukea.

- Me olemme antaneet vähän lisärahaa kouluille, joissa erityisen monella on maahanmuuttajatausta. Mutta se ei ilmeisesti ole ollut tarpeeksi. Nyt meidän on tartuttava ongelmaan ja tehtävä jotain.

Kokoomuksen Wille Rydman on varapuheenjohtaja opetuslautakunnassa ja myös hän katsoo, että suomen tai ruotsin opetukseen pitäisi satsata enemmän, ennen kuin oppilas oppii muita kouluaineita.

Mutta Rydmanin mukaan kaikki ei riipu opetuksesta ja lisäresursseista. Hän haluaisi enemmän valikointia siihen, ketkä muuttavat Suomeen.

- Jos me haluamme parempia tuloksia PISA-tutkimuksessa, se tarkoittaa mielestäni sitä, että meidän on ajateltava maahanmuuttopolitiikka uusiksi. Kuinka me sopeutamme ja integroimme maahanmuuttajat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan? Millaisia maahanmuuttajia tahdomme tänne? Sellaisia jotka tulevat täysin erilaisista kulttuureista vai sellaisia, joilla on ehkä paremmat edellytykset sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan?

Minerva Krohn katsoo asiaa pragmaattisesti.

- Aiemmin saatettiin ehkä sanoa, että on ongelma, että tytöt käyvät koulua. Mutta nyt meillä on tyttöjä ja poikia kouluissa. Meillä on kouluissa myös oppilaita, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi, ja sellaisia, joilla ei ole. Se on fakta, ei ongelma. Ongelma on se, että koulutus ei tavoita näitä oppilaita.  (käännös)
Svenska Yle: Pisa visar: invandrarelever behöver mer stöd 4.12.2013
Minervalle tiedoksi, että näitä mamukouluille tarkoitettuja pd-rahoja on viime vuosina leikattu. Ovat ehdottomasti tarpeen, etenkin kun Halla-ahon tapaisia ei ole riittävästi kuunneltu mamupolitiikan sektorilla.

Maahanmuuttajia pitää ehdottomasti valikoida. Esimerkiksi erilaisten osaamistestien ja integroitumistestien perusteella. Pakolaisia ei taas näin tule valikoida, koska kyse on hädästä. Pakolaisiksi voisi ottaa pelkästään äitejä ja lapsia. Perheen miehestä voi olla jopa enemmän riesaa kuin hyötyä integroinnissa, lisäksi mies vie paikan yhdeltä pakolaislapselta.

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: hullu1234 on 04.12.2013, 17:53:33
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 17:49:23
Quote from: hullu1234 on 04.12.2013, 17:40:32
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 16:05:23
Laitan tähän vielä kuvakaappauksia PISA-tuloksista:
Tapaukset:category 1=oppilas syntynyt suomessa 2=oppilas syntynyt ulkomailla,äiti syntynyt ulkomailla, isä syntynyt ulkomailla m=tietoa ei saatavilla.

edit. muistutuksena koko suomen pisteet: matikka 519, lukutaito 524, luonnontieteet 545

Onko tää tulkittavissa niin, että nää Suomen maahanmuuttajat saa huonompia tuloksia kuin muiden maiden maahanmuuttajat keskimäärin?
En usko. En ole katsonut ulkomaiden tuloksia Ruotsia lukuunottamatta. Meidän mamut pesee svenskimamut.

Mitä noi OECD average jutut sit on?

Edit: esim Tosta Ruotsista:
Ruotsi lukeminen luokka 2: 420
Ja sit OECD average lukeminen luokka 2: 469
Joo siinä lienet oikeassa. OECD kuitenkin käsittää sellaisia maita joiden maahanmuutto tilanne on niin poikkeava Suomesta, että on hankala vertailla. Oleellisempaa olisi katsoa muita Länsi-Euroopan maita.
Sellainen seikka kannattaa pitää myös muistissa on se että puolet maan mamuista on virolaisia ja venäläisiä. Tämä erottaa esim Suomea ja Ruotsia jossa uudet mamut on paskastanialaisia.
Non poteris veritatem

alussaolisana

Quote from: Roope on 04.12.2013, 10:32:28
Minerva kelkkailee taas:

QuoteHelsingin opetuslautakunnan puheenjohtaja Minerva Krohn (Vihreät) sanoo, että PISA-mittaus osoittaa aivan selvästi, että tarvitaan enemmän tukea.

Minerva Krohn katsoo asiaa pragmaattisesti.

- Aiemmin saatettiin ehkä sanoa, että on ongelma, että tytöt käyvät koulua. Mutta nyt meillä on tyttöjä ja poikia kouluissa. Meillä on kouluissa myös oppilaita, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi, ja sellaisia, joilla ei ole. Se on fakta, ei ongelma. Ongelma on se, että koulutus ei tavoita näitä oppilaita.  (käännös)

Meillä on n. 100 miljardia velkaa. Se on fakta, ei ongelma. Ongelma on se, että meillä ei ole rahaa maksaa velkaamme.  ;D :facepalm:
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Kulttuurirealisti

Quote from: Tuomas3 on 04.12.2013, 18:03:00
Maahanmuuttajia pitää ehdottomasti valikoida. Esimerkiksi erilaisten osaamistestien ja integroitumistestien perusteella.

Erittäin kannatettava ajatus.
QuotePakolaisia ei taas näin tule valikoida, koska kyse on hädästä. Pakolaisiksi voisi ottaa pelkästään äitejä ja lapsia. Perheen miehestä voi olla jopa enemmän riesaa kuin hyötyä integroinnissa, lisäksi mies vie paikan yhdeltä pakolaislapselta.

Hädänalaisistakin voidaan valita todennäköisesti sopeutuvimmat. Mutta ei tuo äitien ja lapsien ottaminenkaan huono idea ole. Pieniä lapsia, joiden asenteet voidaan vielä suomettaa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Dharma

Helsinki kasvaa voimakkaasti ja kasvutsa 80 % on mamuja. Siinähän lisäävät resursseja hamaan tappiin saakka.

Mielestäni on hienoa, että kansa saa tahtonsa läpi. Yli 80 % äänestäjistä äänesti nykyisiä hallituspuolueita tai Keskustaa. Keskusta taas on aina sitä mieltä, mitä muutkin em. puolueista, mikä Olli Rehnin ehdokkuudessa taas kerran nähdään.

Demokratiassa on se kaunis ominaisuus, että enemmistö voi todellakin tehdä itsemurhan koko kansan puolesta. Nyt tätä itsetuhoa kannattaa niin selvä enemmistö suomalaisista, ettei kukaan demokratiaa ihannoiva voi hirveästi kauhistella sitä, että Suomi nyt tuhosi itseltään elämän edellytykset.

Tosiasiallinen Nuiva

Avpixlatissa on juttu Suomen kouluista verrattuna Ruotsiin. Juttu pakkoruotsiksi.
http://avpixlat.info/2013/12/04/homogena-klasser-finskt-framgangsrecept/

Kuriositeettinä mainitaan että Matinkylän(Espoo) koulun rehtori kertoo että Suomi voisi otta oppia Ruotsin järjestelmästä mm. sukupuolipedagogiikassa. :facepalm:
Non poteris veritatem

ikuturso

Onko sukupuolipedagogiikka sitä, että hän on hen ja pojat puetaan punaisiin?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: ikuturso on 04.12.2013, 23:55:10
Onko sukupuolipedagogiikka sitä, että hän on hen ja pojat puetaan punaisiin?

-i-
En tiedä, mutta näin veikkaan.
Non poteris veritatem

MW

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 05.12.2013, 00:00:19
Quote from: ikuturso on 04.12.2013, 23:55:10
Onko sukupuolipedagogiikka sitä, että hän on hen ja pojat puetaan punaisiin?

-i-
En tiedä, mutta näin veikkaan.

Niin, ruotsin kielessä on vielä näitä rasistisia ja sexistisiä, jopa fasistisia piirteitä, missä ihmisiä jaotellaan sukupuolen mukaan haneihin ja hunneihin.

Raakalaiset.

EDIT: joku kieliä paremmin tunteva voisi valistaa, miten suomi-ugri on välttänyt tämän rasistisen, fasistisen, esineellistävän, eriarvoistavan, schauvinistisen, alistavan jne. tavan jakaa asiat ja esineet feminiimi/maskuliini -akselilla, kun se on niin kovin yleistä, näillä lakeuksilla. Oma ketju, jos on painavaa asiaa?

Ano Nyymi

Quote from: ikuturso on 04.12.2013, 23:55:10
Onko sukupuolipedagogiikka sitä, että hän on hen ja pojat puetaan punaisiin?

-i-

Taitaa svedulainen sukupuolipedagogiikka olla sitä että ryhmäseksi on ihan jees juttu - vaikka siltä ryhmän ainoalta naaraalta ei ole kukaan muistanut edes kysyä lupaa. Saatika saanut sitä.

MW

Quote from: Ano Nyymi on 05.12.2013, 23:08:49
Quote from: ikuturso on 04.12.2013, 23:55:10
Onko sukupuolipedagogiikka sitä, että hän on hen ja pojat puetaan punaisiin?

-i-

Taitaa svedulainen sukupuolipedagogiikka olla sitä että ryhmäseksi on ihan jees juttu - vaikka siltä ryhmän ainoalta naaraalta ei ole kukaan muistanut edes kysyä lupaa. Saatika saanut sitä.

Näin Ruotsi selätti joukkoraiskausten aallon. Määrittelemällä sen kimppakivaksi. Kuulostaa monikulttuurilta.

jmk

Quote from: Ano Nyymi on 05.12.2013, 23:08:49
Taitaa svedulainen sukupuolipedagogiikka olla sitä että ryhmäseksi on ihan jees juttu - vaikka siltä ryhmän ainoalta naaraalta ei ole kukaan muistanut edes kysyä lupaa. Saatika saanut sitä.

Demokratiassa vähemmistön on mukauduttava enemmistön päätöksiin.

K.K.

Kohurehtori selittää Suomen Pisa-romahdusta: Otannassa liikaa maahanmuuttajia

Sastamalan Sylvään koulun rehtori Jari Andersson saapui tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanottoon perjantai-iltana.

Aamulehden videohaastattelussa Andersson kertoi, mitä Suomen itsenäisyys merkitsee hänelle. Hän otti kantaa myös Suomen heikentyneeseen Pisa-menestykseen, josta on puhuttu viime aikoina paljon.

Anderssonin mukaan Suomen Pisa-tulos oli tietoisesti painotettu maahanmuuttajataustaisilla oppilailla, mikä on voinut vaikuttaa tulokseen.

Rehtori Jari Andersson on herättänyt huomiota pitämällä koulussaan tiukkoja sääntöjä. Esimerkiksi tupakoinnista kärähtäneet opiskelijat ovat joutuneet tekemään tutkielman tupakan vaaroista ja allekirjoittamaan tupakoimattomuuslupauksen.

Katso video: http://www.youtube.com/watch?v=gqWqbi0PKvk

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194858866964/artikkeli/kohurehtori+selittaa+suomen+pisa-romahdusta+otannassa+liikaa+maahanmuuttajia.html



Quoteliikaa maahanmuuttajia
Olen tismalleen samaa mieltä, mutta tarkentaisin, että Suomi ei tarvitse enää ainuttakaan voimavaraa Afrikasta ja/tai Lähi-idästä!

Roope

Quote from: K.K. on 06.12.2013, 22:36:12
Anderssonin mukaan Suomen Pisa-tulos oli tietoisesti painotettu maahanmuuttajataustaisilla oppilailla, mikä on voinut vaikuttaa tulokseen.

Maahanmuuttajataustaisten määrä otannassa ei vaikuttanut tulokseen, sillä se otettiin huomioon tuloksia laskettaessa. Aika nolo luulo rehtorilta, jonka luulisi tutustuneen omaa alaansa koskettavaan PISA-tutkimukseen ja sen tutkimusmetodeihin jo aikaa sitten. Ehkä olisi aiheellista järjestää opettajille omat PISA-testit.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tuomas3

Quote from: Roope on 07.12.2013, 14:05:17
Quote from: K.K. on 06.12.2013, 22:36:12
Anderssonin mukaan Suomen Pisa-tulos oli tietoisesti painotettu maahanmuuttajataustaisilla oppilailla, mikä on voinut vaikuttaa tulokseen.

Maahanmuuttajataustaisten määrä otannassa ei vaikuttanut tulokseen, sillä se otettiin huomioon tuloksia laskettaessa. Aika nolo luulo rehtorilta, jonka luulisi tutustuneen omaa alaansa koskettavaan PISA-tutkimukseen ja sen tutkimusmetodeihin jo aikaa sitten. Ehkä olisi aiheellista järjestää opettajille omat PISA-testit.
Opettajille on pidetty jo jokusen vuoden ajan omia "Pisa"-testejä saman Pisa-järjestäjän masinoimana. Se on tosin aivan eri tyyppinen kuin oppilaille tehtävä Pisa.

nollatoleranssi

Quote from: hullu1234 on 04.12.2013, 17:53:33
Mitä noi OECD average jutut sit on?

Edit: esim Tosta Ruotsista:
Ruotsi lukeminen luokka 2: 420
Ja sit OECD average lukeminen luokka 2: 469

Olikohan 1 niin ensimmäisen polven mamut ja 2 toisen polven mamut tms.. OECD average on keskiarvo OECD maissa kyseisille ryhmille.

Ei se ihan noin mene. Eli onko tuo suurin prosenttiosuus joko kantaväestö. Sitten muut prosenttiosuudet ovat 1 & 2 polven mamut.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: qwerty on 04.12.2013, 16:54:27
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 04.12.2013, 16:05:23
edit. muistutuksena koko suomen pisteet: matikka 519 (sija 12.), lukutaito 524 (6.), luonnontieteet 545 (5.)

Jos tulkitsin oikein, niin mamuttomat luvut ovat matikka 529 (10.), lukutaito 524 (?)(6.), luonnontieteet 551 (3.)
Vain mamut (ka kolmesta taulukosta) matikka 469 (42.), lukutaito 456 (44.), luonnontieteet 482 (39.)

Sitten vain odottelemaan tämän kultamunaerän kuoriutumista :facepalm:

Edit---

Jokin ei tuloksissa täsmää. Joko ei ole tyttöjä ja poikia otettu huomioon tms, koska matematiikan tulokset eivät voisi laskea noin merkittävästi verrattuna muihin aineisiin.

Liian hämäriä nuo taulukot, koska ei ole lähdettä, että mistä ne on otettu. Nuo ylemmät tiedot eivät voi pitää siis paikkaansa, jos niitä vertaa kokonaistuloksiin.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

juge

Vihreiden kansanedustaja ja tilastotieteilijä Osmo Soininvaara arvioi blogissaan, että heikentyneiden Pisa-tulosten taustalla vaikutti muuttunut tapa valita tutkimukseen osallistuneet koulut.

Pisa-testiin valittiin kaikkiaan reilut 10 000 suomalaisoppilasta 311 koulusta, joissa on vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta. Heidän joukossaan oli noin 1 700 ruotsinkielistä oppilasta sekä 2 400 maahanmuuttajataustaista oppilasta.

– (M)aahanmuuttajia oli näytteessä selvästi yliedustettuna. Tämä ei tuota ongelmaa lopputulokseen, koska lopputulos on laskettu palauttaen maahanmuuttajien paino näytteessä todellista osuutta vastaavaksi. Ongelma koskee sitä, miten koulujen valinta vaikuttaa kantasuomalaisten jakaumaan, Soininvaara toteaa.

– Tiedämme, että vaikkapa Turun Varissuolla, jossa on paljon maahanmuuttajia, syntyperäisten suomalaisten sosiaalinen jakauma poikkeaa niistä Varsinais-Suomen kouluista, joissa maahanmuuttajia ei ole.

Virheestä huolimatta Soininvaara korostaa, että koulujen huononevasta tilasta "on syytä olla huolestunut". Heikentymiseen taustalla hän arvioi olevan sosiaaliluokkien ja koulujen välisten erojen kasvun.

– On yhä enemmän lapsia, joiden kotitaustaa ei voi kutsua tyydyttäväksi. Eikä meillä ole ennen ollut muita selvästi huonompia kouluja, mutta nyt alkaa olla, Soininvaara kirjoittaa blogissaan.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64725-pisa-tuloksissa-virhe-soininvaara-poikkeava-jakauma

http://www.soininvaara.fi/2013/12/08/vaikuttiko-naytteen-valinta-pisa-katastrofiin/
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

hakare

Otantaan on selvästi valittu kouluja jo menetetyiltä alueilta (myös Soininvaaran mukaan).

Tuskin menee paljon pieleen, jos sanon, että noissa kouluissa vielä aikaansa kuluttava kantisaines, haistattaa veet Pisalle ja muille vastaaville kyselyille. Eli aiheuttavat tahallaan heikon tuloksen, koska millään muullakaan ei ole mitään väliä.

Katselin läpi "matematiikan" kysymykset. Ei niissä matematiikalla ollut paljonkaan tekemistä, mutta varmasti testasivat luetun ymmärtämistä ja halua asialliseen vastaamiseen.

Miten hitossa sallittiin Kiinan shoppailu erityisalueillaan. Suomesta seuraavaksi Eira, Pirkkala, Kaarina, ...
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Maastamuuttaja

Onkohan tietoa mamu-osion sukupuolijakaumasta? Saattaa sisältää merkittävästi enemmän poikia kuin tyttöjä, mikä osaltaan selittäisi tyttöjen poikia paremmat matikkatulokset.

hakare

Koitan vielä eläytyä menetetyn alueen kantispojan tilanteeseen.

Parhaat kaverit paenneet perheensä mukana somalivapaille alueille. Hänen yksinhuoltajaäitinsä ei enää pysty siirtymään mihinkään. Alueen koulujen opettajista on poistettu erilaisin järjestelyin anttikorhoset ja jäljellä on naisopettajia, jotka diggaavat tummaa. Mahdollisissa konfliktitilanteissa nämä naisopet löytävät kyllä syyllisen alta aikayksikön.

Sitten tulee kouluun joku virkahenkilö ja järjestää Pisa -kokeen. Minkälainen mekkala vallitsee koetilanteessa, kun suuri osa porukasta ei edes ymmärrä kysymyksiä. Aika naurettava ajatus, että tässä syntyisi oikeasti vertailukelpoisia tuloksia.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Roope

Quote from: juge on 08.12.2013, 13:13:13
Vihreiden kansanedustaja ja tilastotieteilijä Osmo Soininvaara arvioi blogissaan, että heikentyneiden Pisa-tulosten taustalla vaikutti muuttunut tapa valita tutkimukseen osallistuneet koulut.

Pisa-testiin valittiin kaikkiaan reilut 10 000 suomalaisoppilasta 311 koulusta, joissa on vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta. Heidän joukossaan oli noin 1 700 ruotsinkielistä oppilasta sekä 2 400 maahanmuuttajataustaista oppilasta.

– (M)aahanmuuttajia oli näytteessä selvästi yliedustettuna. Tämä ei tuota ongelmaa lopputulokseen, koska lopputulos on laskettu palauttaen maahanmuuttajien paino näytteessä todellista osuutta vastaavaksi. Ongelma koskee sitä, miten koulujen valinta vaikuttaa kantasuomalaisten jakaumaan, Soininvaara toteaa.

– Tiedämme, että vaikkapa Turun Varissuolla, jossa on paljon maahanmuuttajia, syntyperäisten suomalaisten sosiaalinen jakauma poikkeaa niistä Varsinais-Suomen kouluista, joissa maahanmuuttajia ei ole.

Soininvaara ja/tai toimittaja taitaa tulkita valintakriteerejä väärin. Kieltämättä raportin selostus jää hieman epäselväksi tässä suhteessa, mutta kaikesta päätellen ei ole valittu vain sellaisia kouluja, joissa on viisi maahanmuuttajaa. Sekin on epäselvää, onko lopputulosta tasapainotettu muillakin tekijöillä kuin väestöosuudella. Ainakin raportin eri vuosien suomalaisten tulosten vertailussa oli nimittäin poistettu jollain kaavalla sosioekonomiset erot, jotta tulokset saatiin vertailukelpoisiksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Rullaluistin

Quote from: Roope on 08.12.2013, 15:56:37

Soininvaara ja/tai toimittaja taitaa tulkita valintakriteerejä väärin. Kieltämättä raportin selostus jää hieman epäselväksi tässä suhteessa, mutta kaikesta päätellen ei ole valittu vain sellaisia kouluja, joissa on viisi maahanmuuttajaa. Sekin on epäselvää, onko lopputulosta tasapainotettu muillakin tekijöillä kuin väestöosuudella. Ainakin raportin eri vuosien suomalaisten tulosten vertailussa oli nimittäin poistettu jollain kaavalla sosioekonomiset erot, jotta tulokset saatiin vertailukelpoisiksi.
Miksei sitä kerrallaan teetetä kaikilla? Ei se sen hankalampaa olisi kuin teettää kymmenellätuhannella ja samalla saisi lapset tietää missä kohtaa kulkevat.

Jos jo Suomessa tulee ongelmia siitä miten jaetaan eri kouluihin niitä testejä, niin miten sitten maissa joissa on eri koulujärjestelmiä maan sisällä, julkisia sekä yksityisiä? Oletetaan että jossain jättävät yksityiset pois kokonaan niin johan heikkenee maan tulokset.

juge

Quote from: Roope on 08.12.2013, 15:56:37
Soininvaara ja/tai toimittaja taitaa tulkita valintakriteerejä väärin. Kieltämättä raportin selostus jää hieman epäselväksi tässä suhteessa, mutta kaikesta päätellen ei ole valittu vain sellaisia kouluja, joissa on viisi maahanmuuttajaa. Sekin on epäselvää, onko lopputulosta tasapainotettu muillakin tekijöillä kuin väestöosuudella. Ainakin raportin eri vuosien suomalaisten tulosten vertailussa oli nimittäin poistettu jollain kaavalla sosioekonomiset erot, jotta tulokset saatiin vertailukelpoisiksi.

Joka tapauksessa Soininvaaran esille nostama asia kannattaa selvittää perusteellisesti.

Voi olla, että vika on vain tulosraportin selostuksessa, mutta toisaalta voi olla myös että tutkimukseen valittiin ymmärtämättömyyden takia kaikki huonot koulut (=mamukoulut) ja vain osa paremmista kouluista. Tämähän kyllä vääristäisi tuloksia ja kuten Soininvaara tilastotieteilijänä kirjoittaa, "Teoriassa tämäkin otantavirhe on mahdollista oikaista tasapainottamalla kotitausta, mutta käytännössä ei ole."
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

juge

Quote from: Rullaluistin on 08.12.2013, 16:14:16

Miksei sitä kerrallaan teetetä kaikilla? Ei se sen hankalampaa olisi kuin teettää kymmenellätuhannella ja samalla saisi lapset tietää missä kohtaa kulkevat.


Sekin riittäisi, että teetetään tutkimus 10 000 koululaisella, jotka on arvottu täysin satunnaisesti koko kohderyhmästä. Luultavasti vähempikin riittäisi tuottamaan tilastollisesti merkitseviä tuloksia; en jaksa laskea tarkemmin.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Rullaluistin

Quote from: juge on 08.12.2013, 16:26:14
Quote from: Rullaluistin on 08.12.2013, 16:14:16

Miksei sitä kerrallaan teetetä kaikilla? Ei se sen hankalampaa olisi kuin teettää kymmenellätuhannella ja samalla saisi lapset tietää missä kohtaa kulkevat.


Sekin riittäisi, että teetetään tutkimus 10 000 koululaisella, jotka on arvottu täysin satunnaisesti koko kohderyhmästä. Luultavasti vähempikin riittäisi tuottamaan tilastollisesti merkitseviä tuloksia; en jaksa laskea tarkemmin.
Kyllä, tulosten kannalta.

Mutta sitten jos ajattelisi niinkin että lapselle voisi olla hyvä tietää minkälainen on oma taso muihin verrattuna. Osalle siten tulisi realismia peliin ja osalle positiivista ajattelua kun edelliset huomaisi ettei kaikkea tiedäkään ja jälkimmäiset että osaavat paremmin kuin mitä numerot antaisi olettaa.
Kansallisen rankinginhan voisi paljastaa heti testien tekemisen jälkeen.