News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Tilastokeskus kyselee monikulttuurisuudesta ja asuinalueen viihtyvyydestä

Started by hoxpox, 07.10.2011, 15:01:01

Previous topic - Next topic

hoxpox

Asun Vantaalla, ja sain Tilastokeskukselta postia, jossa pyysivät vastaamaan neljäsivuiseen kyselyyn, jolla kartoitettiin asuinalueen viihtyvyyttä ja monikultturisuutta.

Kyselyyn vastaamisesta ei luvattu mitään palkkiota, joten jätin vastaamatta.

Tähän mennessä olen muistaakseni saanut postitse jo kaksi muistutusta kyselyyn vastaamisen tärkeydestä.

Hieman ärtyneenä päätin palauttaa kyselylomakkeen edelleen vastaamattomana, mutta kirjoitin lomakkeen etusivulle mielipiteeni, jonka mukaan vain epärationaaliset ja liian kiltit ihmiset vastaavat kyselyihin joista ei saa mitään palkkiota.

Jos vain epärationaaliset ja liian kiltit vastaavat kyselyyn, vääristää tämä tuloksia huomattavasti, erityisesti mikäli tutkimuksella halutaan kartoittaa asuinalueen monikulttuurisuuden subjektiivisia kokemuksia.

En tiedä korvaako Tilastokeskus koskaan ihmisille kyselyihin vastaamisen kuluvan ajan, mutta syytä olisi.

Metsämiehiä

Näin se homma etenee! Mitää ei voi, eikä saa tehdä, koska tilastokeskus ei maksa palkkiota kyselyyn vastaamisesta. Kyseessä siis neljä sivua? Mielestäsi on epärationaalista saattaa tietoa kyselyyn, jossa kartoitetaan Vantaalaisten mielipidettä asuinalueesi monikulttuurisuuten?

Eikö palkkio vaikuta tulokseen siten, että vain ahneiden ja muuten vaan laiskojen vastaukset nousevat esiin?

Oli pakko kirjautua ihan vaan suunnattoman ärsytyksen vuoksi Hommaan. Ok I'll get me coat..

Uuno Nuivanen

En ymmärrä, miksi haaskasit tilaisuuden kunnon nuivisteluun oikein tahojen luettavaksi. Vai saatko täällä notkumisesta korvauksen?

Alfresco

Quote from: Uuno Nuivanen on 07.10.2011, 15:32:49
En ymmärrä, miksi haaskasit tilaisuuden kunnon nuivisteluun oikein tahojen luettavaksi. Vai saatko täällä notkumisesta korvauksen?

Minäkin ihmettelen tällaista ajattelua. Jos saisin tuollaisen kyselyn, niin ehdottomasti vastaisin.

Palkion antaminen kyselyistä yleensä vääristää vastauksia. Vastaaja pyrkii saamaan palkkion vastaamalla "oikein" eli miellyttääkseen kyselijää.

Quote from: Metsämiehiä on 07.10.2011, 15:26:35
Oli pakko kirjautua ihan vaan suunnattoman ärsytyksen vuoksi Hommaan. Ok I'll get me coat..

Tervetuloa!

isäntä

qwerty

Quote from: hoxpox on 07.10.2011, 15:01:01
Asun Vantaalla, ja sain Tilastokeskukselta postia, jossa pyysivät vastaamaan neljäsivuiseen kyselyyn

Tähän mennessä olen muistaakseni saanut postitse jo kaksi muistutusta kyselyyn vastaamisen tärkeydestä.

Ans kun mä arvaan. Tilastokeskuksen lärpäkkeessä sanottiin että vastauksenne on anonyymi. Halutessa voitte osallistua arvontaan, jossa voitte voittaa ässäarvan tjsp. 

Menikö oikein?

Kun kerran vastaaminen on anonyymiä, niin miten olet voinut saada muistutuksen vastaamattomuudesta!? Jos jollain on vastaava kysely, niin katsokaa oikeaa yläkulmaa, vai oliko se alakulma. No, joka tapauksessa. Musta läikkä, joka näyttää mustalta läikältä, ei ole vain musta läikkä. Se on seurantakoodi. Tiedoksi vaan.

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

hoxpox

Quote from: Metsämiehiä on 07.10.2011, 15:26:35
Eikö palkkio vaikuta tulokseen siten, että vain ahneiden ja muuten vaan laiskojen vastaukset nousevat esiin?

Ei vaikuta.

Nyt kyselyyn vastaavat vain epärationaaliset.

Mikäli vastaamisesta maksettaisiin palkkio, siihen vastaisivat sekä epärationaaliset että rationaaliset.

l'uomo normale

Quote from: isäntä on 07.10.2011, 16:17:39
Kysyjä ei varmasti äänestäkään ilman palkkiota?

Gallup ei ole äänestys. Ymmärrän hyvin, että kaupallisten toimijoiden haastateltavaksi ryhtyisestä joku haluaa palkkion. Toisaalta: vale, emävale, tilasto. Mistä sen tietää mitä "tutkitaan" ja halutaan saada selville ja mitä tuloksilla halutaan oikeuttaa ja perustella. Ihmisellä on oikeus saada edes muodollinen korvaus aikansa kuluttamisesta, kun kerran tutkimusta on varaa tehdä. Hyvätekeväisyys ei ole mikään velvollisuus tässä suhteessa. Varsinkin yrittäjät joutunevat täyttämään kyselykaavakkeita viran puolesta ihan kylliksi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

hoxpox

Täällä valittamisessa sentään on teoreettinen mahdollisuus, että asiat muuttuvat paremmiksi.

Sen sijaan jos kiltisti vastaa kyselyyn josta ei saa korvausta, jatkuu tälläisten kyselyjen lähettely tulevaisuudessakin, ja samoin säilyy myös rationaalisten ihmisten aliedustus tilastotiedon tuottajina.

TH

Minä ainakin olisin vastannut tuohon, paitsi jos se olisi ollut turhan työläs. Lisäksi vastaamiseni olisi ollut täysin rationaalista, koska määrittelen rationaalisuuden laajemmin kuin ahtaana egoismina. Voi esimerkiksi ajatella, että kyselytutkimuksiin vastaaminen parantaa yhteiskunnassa käytössä olevan tiedon laatua ja siten pitemmällä aikavälillä itseenkin kohdistuvien päätösten tasoa. Suomessa kyselytutkimuksiin vastataan kansainvälisesti katsoen hyvin korkealla prosentilla, joten tuskin olen ainoa, joka ajattelee näin.

Jouko

Itse olen varsin mielelläni vastannut noihin kyselyihin ja kalluppeihin. Olen ollut jopa viehättävän tilastokeskuksen neitosen haastateltavana :). Katson tämän kansalaisvelvollisuudeksi äänestämisen lailla. Rahalla ei silloin ole merkitystä. Nimittäin siinä kerätään materiaalia yhteiskunnallisten päätösten pohjaksi.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

maahanmuuttaja

Naurettavaa logiikkaa! Epärationaalista? Olisin mielelläni vastannut tuollaiseen kyselyyn. Olen saanut muutaman kerran joitakin kyselylomakkeita, mutta ne oli jostain turhista asioista. Esim. sellaisista, joita valtio/kunta/kiinteistö tai mikä lie hoitaa itseäni tyydyttävällä tasolla, niin sellaisiin en jaksanut vastata.

Se, että tilastokeskus kyselee tällaisia, on hyvin posiitinen asia. Tuloksista voi potentiaalisesti olla paljon enemmän hyötyä kuin nettikirjoittelusta.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Olisi tärkeää, että nuivat käyttäisivät aina kaikki mahdollisuudet mielipiteensä ilmaisemiseen. Tilastokeskuksen tutkimuksilla on päätöksenteossa todennäköisesti suurempi painoarvo kuin Hommaan naputelluilla mielipiteillä. Jos ketjun aloittajan mainitseman tutkimustuloksiin kuuluu, että kaikki ovat tyytyväisiä kaikkeen, niin on aika turha sitten täällä marista, että väärin tutkittu tai tulkittu, jos ei ole vaivautunut edes osallistumaan.

Voin lähettää aloittajalle hänen kaipaamansa kahvipaketin tai vaikkapa elokuvateatterilipun, jos se auttaa asiaa (ja jos hän lähettää minulle yksityisviestin 24 tunnin sisällä). Noin ylipäätään kyllä vierastan kehitysmaista tuttua asennetta, että ollaan aina käsi ojossa odottamassa jotain palkkiota siitä, että osallistuu yhteisten asioiden hoitamiseen.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Tsm

Itselleni soitti joku neito viime viikolla ja pyysi vastaamaan muutamaan kysymykseen rakennusmaailma-lehdestä.
Vihaan puhelinmyyntiä ja kyselyitä, mutta koska edessä oli 200 kilometriä kantatietä kotiin, niin lupauduin ajankulukseni vastaamaan.
Seuraavaksi toki neiti selitti ettei kyselyä voisi tehdä nyt, koska minulla pitäisi olla lehti nenän edessä ja käydä hänen kanssaan se sivu sivulta läpi. Neiti kysyi, että voidaanko ottaa huomenna illalla uusiksi. Tässä vaiheessa oli pakko kysyä, että mitä minä tästä hyötyisin. Kieltäydyin sitten jatkossakin vastaamasta kyselyihin, kun minun olisi asiakkaana täytynyt järjestää ja käyttää aikaa heidän tuotekehitykseensä ilmaiseksi.

Ymmärrän hyvin hoxpoxin asenteen, sillä olen itsekin joutunut tilastokeskuksen pommituksen kohteeksi. Ensin tulee lapullinen monitulkintaisia ja johdattelevia kysymyksiä ja sitä miettii, että vastaan kun ehdi. Sitten tulee muistutus vastaamisesta ja suuhun nousee tyrkytyksen maku. Toisen muistutuksen kohdalla mielikuva tilastokeskuksesta muuttuu vastaamaan mielikuvaa yksityisistä pysäköinninvalvontayrityksistä ja lopulta koko paperinippu on grillinsytykkeinä.

Pergolaattori

Quote from: hoxpox on 07.10.2011, 16:38:05

Täällä valittamisessa sentään on teoreettinen mahdollisuus, että asiat muuttuvat paremmiksi.

Sen sijaan jos kiltisti vastaa kyselyyn josta ei saa korvausta, jatkuu tälläisten kyselyjen lähettely tulevaisuudessakin, ja samoin säilyy myös rationaalisten ihmisten aliedustus tilastotiedon tuottajina.

Kannattaa pysyttäytyä jonkin aikaa terävien ja köydenomaisten esineiden ulottumattomissa, ihan siltä varalta että huomaat jonkin perustavaa laatua olevan virheen ajattelussasi.

On siinä mulla ja yhdenlainen desantti. ;)

-

Metsämiehiä

Ihan mielenkiinnosta, mikä olisi aloituspostaajan mielestä sopiva kompensaatio tälläiseen kyselyyn vastaamisesta?

hoxpox

Quote from: Metsämiehiä on 07.10.2011, 18:02:44
Ihan mielenkiinnosta, mikä olisi aloituspostaajan mielestä sopiva kompensaatio tälläiseen kyselyyn vastaamisesta?

Mielestäni joku 50-100 euroa olisi hyvä, tällöin luultavasti aika moni vastaisi jo ensimmäisen kyselyn saatuaan. Kuluja syntyy kuitenkin myös muistutuskirjeiden lähettelystä.

hoxpox

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 07.10.2011, 17:06:24
Voin lähettää aloittajalle hänen kaipaamansa kahvipaketin tai vaikkapa elokuvateatterilipun, jos se auttaa asiaa (ja jos hän lähettää minulle yksityisviestin 24 tunnin sisällä). Noin ylipäätään kyllä vierastan kehitysmaista tuttua asennetta, että ollaan aina käsi ojossa odottamassa jotain palkkiota siitä, että osallistuu yhteisten asioiden hoitamiseen.

Kiitos tarjouksesta, mutta tyhjä lomake lähti jo valituksineen.

Farrow

Quote from: hoxpox on 07.10.2011, 18:11:24

Mielestäni joku 50-100 euroa olisi hyvä, tällöin luultavasti aika moni vastaisi jo ensimmäisen kyselyn saatuaan. Kuluja syntyy kuitenkin myös muistutuskirjeiden lähettelystä.

Miten Tilastokeskus pystyisi tuollaisia palkkioita maksamaan?
Tiedäthän että Tilastokeskuksen toiminta rahoitetaan pääosin valtion budjetista?
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

guest7001

Mihin tällaisia tutkimuksia muka ylipäätään tarvitaan? Kaikki tietävät, että monokulttuuriset asuinalueet ovat halutuimpia ja myös kalleimpia. Mitä vähemmän mamuja, sen enemmän viihtyvyyttä.

Tässähän se on kuvana (tosin vuodelta 2007):
http://www.hs.fi/kuva/1135249617082

Metsämiehiä

Koet että mielipiteesi ja vaivannäkösi on jopa 100 euron arvoinen? No huh huh.

tietotyöläinen

Quote from: TH on 07.10.2011, 16:46:16
Minä ainakin olisin vastannut tuohon, paitsi jos se olisi ollut turhan työläs. Lisäksi vastaamiseni olisi ollut täysin rationaalista, koska määrittelen rationaalisuuden laajemmin kuin ahtaana egoismina. Voi esimerkiksi ajatella, että kyselytutkimuksiin vastaaminen parantaa yhteiskunnassa käytössä olevan tiedon laatua ja siten pitemmällä aikavälillä itseenkin kohdistuvien päätösten tasoa. Suomessa kyselytutkimuksiin vastataan kansainvälisesti katsoen hyvin korkealla prosentilla, joten tuskin olen ainoa, joka ajattelee näin.

Juuri näin. Varsinkin nuivalle vastaaminen olisi ollut selkeästi rationaalista toimintaa.

Näkisin, että jos on joku mielipide yhteiskunnallisista asioista, ei sen kertomisesta kannata vaatia korvausta.

hoxpox

Quote from: Farrow on 07.10.2011, 18:15:19

Miten Tilastokeskus pystyisi tuollaisia palkkioita maksamaan?
Tiedäthän että Tilastokeskuksen toiminta rahoitetaan pääosin valtion budjetista?

Jos korvaus on tätä pienempi, eivät hyvätuloiset vastaa. Ota huomioon että nelisivuisen lomakkeen täyttämiseen ja postittamiseen menee arviolta yli tunti.

Tilastokeskus teki n. 400 000 haastattelua vuonna 2010. Jos näistä olisi maksettu 50 euroa per haastattelu, olisi lisäkustannus ollut 20 miljoonaa euroa. Käytännössä lisäkustannukset olisivat olleet tätä pienemmät, sillä kyselyjen uudelleenlähettämisessä olisi säästetty. Tilastokeskuksen kulut vuonna 2010 olivat 56,7 miljoonaa euroa. Lähde: http://www.stat.fi/org/tilastokeskus/vuosikertomus_2010/

Jos sinun mielestäsi budjetin kasvattaminen kolmasosalla, jotta rationaaliset ihmiset (joita kansasta on kuitenkin merkittävä osa) tulevat edustetuiksi tilastoissa on liikaa, niin tällöin kannattaa jatkaa nykylinjalla. Itse taas en näe hirveästi hyötyä tilastokeskuksesta, joka tuottaa selvästi vääristynyttä tietoa.

Mika.H

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri