News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-05-17 AL:Kaurismäen Le Havre sai aplodivyöryn Cannesissa

Started by ElinaElina, 17.05.2011, 22:31:07

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteCannesin pääpalkinto Terrence Malickille
Sunnuntai 22.5.2011 klo 21.03

Festivaalin pääpalkinnon Kultaisen palmun voitti yhdysvaltalainen Terrence Malick elokuvastaan The Tree of Life.

Terrence Malick kuvattuna vuonna 1998. (20TH CENTURY FOX)Aki Kaurismäen Le Havre jäi palkinnotta Cannesin elokuvajuhlilla.

Toisen palkinnon eli Grand Prix'n jakoivat keskenään belgialaisveljekset Jean-Pierre ja Luc Dardenne sekä turkkilaisohjaaja Nuri Bilge Ceylan.

Kolmannen palkinnon sai ranskalainen Maiwenn elokuvastaan Polisse.

Parhaan naisnäyttelijän palkinnon sai Kirsten Dunst Lars von Trierin elokuvasta Melancholia. Parhaana miesnäyttelijänä palkittiin Jean Dujardin elokuvasta The Artist. Tuomaristoa johti Robert De Niro.
STT
http://www.iltalehti.fi/leffat/2011052213763273_le.shtml
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

KalleK

Quote from: Igor Sika on 22.05.2011, 15:54:44
QuoteIhmiskunnan tilaus meni kuitenkin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Nyt on lähdön aika. Ja mitä nopeammin lähtö tulee, sen parempi. Pentti Linkola on minuun verrattuna sosiaalidemokraatti. Hän jättäisi muutaman henkiinkin, mutta minun puolestani kaikki saa mennä.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194679626344/artikkeli/puheenaihe+aki+kaurismaen+mielesta+suomella+ei+ole+selkarankaa.html

Pakko se on myöntää, että tuon lainauksen valossa Kaurismäen pakolaispoliittiset kannanotot näyttäytyvät kyllä hyvin johdonmukaisina ja helposti ymmärrettävinä. Tuo elämänasenne toimii selittävänä tekijänä varmasti monen muunkin, meidän kannalta katsottuna hyvin erikoisen, yhteiskunnallisen kannanoton taustalla. Ei ainakaan tarvitse aina niin rajoittavaa vastuuta liikaa murehtia vaan voi olla rauhassa luova.

Minusta ihmiskunnan, tai vähintäänkin suomalaisten, pitäisi jatkaa olemassaolojaan myös tulevaisuudessa. Sen eteen tässä ollaan taistelemassa. Mutta sehän on vain minun vaatimaton mielipiteeni, eikä minua ole koskaan juhlittu Cannesissa.

Pakko myöntää, että mykistyn miettiessäni sitä, kuinka tuollaisia kommentteja kyllä saa vapaasti Cannesissa esittää joutumatta mustalle listalle, mutta kun von Trier sanoo voivansa ymmärtää, miltä Hitleristä on saattanut tuntua bunkkerissaan, niin hänelle lätkäistään ikuinen porttikielto ja lapsellisuuden huipentumana lähestymiskielto, jonka mukaan hän ei saa tulla 100 metriä lähemmäs festivaalialuetta!

Rankkaa on meno tällä hetkellä.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

henkka

Cannesin palkinnot ovat perseestä. Ne ovat palkintoja joita kommarit jakavat toisilleen, kuten Michael Moore sai kultaisen palmun muutama vuosi sitten  ns. elokuvastaan, jonka aina asia oli mustamaalata USA:n presidenttiä.

IDA

Tähän offtopic - mainos: Michael Ciminon hienon Lohikäärmeen vuosi ( Year of the Dragon ) voi näköjään katsella youtubesta. Suosittelen vanhasta muistista.

Veikko

Quote from: IDA on 24.05.2011, 00:32:07
Tähän offtopic - mainos: Michael Ciminon hienon Lohikäärmeen vuosi ( Year of the Dragon ) voi näköjään katsella youtubesta. Suosittelen vanhasta muistista.

Kiitti vinkistä  :)
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Maastamuuttaja

Jos Anttilan alahallista saisi "Kaurismäen kootut" viidellä eurolla, en kiinnittäisi siihen mitään huomiota. Siitä huolimatta hän on ehdottomasti minua parempi elokuvantekijä.

Panopticon

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d5/Le_Havre_poster.jpg)

Pahoittelut myöhännäisheräämisestä, mutta törmäsin tähän posteriin vasta nyt. Kun kuulin elokuvan tematiikasta päätin jättää väliin mut tää posteri on mun mielestä aika huomionarvoinen. Semioottisesti kuvassa on monta juttua, jotka huutaa aukikirjoittamista. Ensinnäkin kuvantulkinnassa ensimmäinen sääntö on se, että täällä meillä länsimaissa luetaan kuvaa vasemmalta oikealle ja siellä missä kirjoitetaan toisinpäin myös kuvat luetaan niin. Tässä kuvassa on äärimmäisen oikealle sijoitettu afrikkalaisperäinen poika ja koira. Poika ylempämä, koira alempana. Vasemmalla ja taustalla on kaksi europidiä, jotka habituksensa ja sommittelun perusteella vaikuttavat kuvan subjekteilta, eli toimijoilta. Taustalla on kaupunki, urbaani Eurooppa. Vasemmalta oikealle luettaessa viesti on selvä: me täällä kulttuurieliitissä haluamme kertoa jotain tästä meidän kulttuurista, niinku ensisijaisesti, mutta olemme laittaneet sellaisen linssin kameraan että tää oikea reuna fokusoituuu ja korostaa tätä toiseutta, jota pitää suvaita, ja jos ei niin kato tätä söpöä koiraa.

Parikyt opintoviikkoa tiedotusoppia. Kiitos Hemanus, Nordengstren, et kumppanit. Lystiä oli, jatkan lystinpitoa täällä.

kertsu59

Olisi varmaankin veretseisauttava kokemus,Aki Kaurismäen ohjaama elokuva johon musiikin olisi tehnyt Kaija Saariaho.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Johannes Krauser II

Quote from: Vasarahammer on 22.05.2011, 23:40:08
Olen itse aina pitänyt Kaurismäen elokuvista, koska minusta hän ei saarnaa vaan kuvaa pieniä ihmisiä sympaattisesti ja huumorintajuisesti. Hänen töissään on myös estetiikkaa, kuten vanhojen suomalaisten baarien kuvausta. Minimalistinen ja paperinmakuinen dialogi on vain tehokeino, joka useimmiten toimii.
Suomalainen keskustelukulttuuri nyt on luonnostaankin hyvin minimalistista, itse tykkään sen korostamisesta. Itse olen tykännyt Kaurismäen elokuvista hyvin pitkään, nuorenakin se kuiva ja vähäeleinen huumori vetosi hyvin.

Quote from: Tasapainorealisti on 22.05.2011, 22:59:16
Quote from: elven archer on 22.05.2011, 22:28:21
Quote from: B52 on 22.05.2011, 22:06:19
Aki Kaurismäen elokuva Le Havre jäi ilman palkintoa Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa.
Vaihteeksi taas tällainen ennakkosuosikki. No, varmasti Kaurismäen elokuva oli moraalinen voittaja suomalaisen lehdistön silmissä.
Niin, yksi kahdesta tai kolmesta selkeästä ennakkosuosikista, ja toinen niistä kahdesta muusta voitti palkinnon tällä kertaa.
Ainakaan Tree of Lifelle häviäminen ei ole mikään häpeä. Tuskin sekään Kaurismäen (tai muiden taidefilmien) vihaajiin vetoaa, mutta kaikille muille todella voimakas elokuvakokemus joka ei hetkeen unohdu.

Elemosina

Olen tavannut Aki Kaurismäen sivubisneksieni yhteydessä.
Luulen että tuppaa unohtumaan se seikka että Kaurismäki on kuitenkin boheemi taiteilijahumanisti vaikkakin vaikuttaa aika perussuomalaiselta mieheltä joka omistaa komean amerikanraudan (cadillac).

Kaurismäki ohjaajana seuraa tietenkin nyt maailmalla vallitsevaa trendiä. Hänen aikaisemmat leffansa kuvasivat suomalaista yhteiskuntaa ja sen laitaeläjiä. Nyt kun suomalaisuus ei ole enää trendikästä, leffa kertoo tietenkin trendikkäistä "maahanmuuttajista" ja heidän ongelmistaan.

Joistain Kaurismäen elokuvista tykkäsin. Tai oikeastaan taisivat olla Mika Kaurismäen leffoja enimmäkseen...
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730