News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-10-01 AL Kronikka: Viestejä pimeyden ytimestä

Started by skrabb, 02.10.2011, 09:25:15

Previous topic - Next topic

skrabb

QuotePäivitetty 1.10.2011 21:24, julkaistu 1.10.2011 21:22.
Kronikka: Viestejä pimeyden ytimestä

Jouko Jokinen.

Presidenttiehdokas Paavo Lipponen (sd) määritteli perjantain Hufvudstadsbladetissa (30.9.), että Aamulehteä johdetaan pimeyden ytimestä ("... från mörkrets kärna"). Aamulehden vastaavana päätoimittajana vastaan jokaisesta lehteen painetusta ja verkossa julkaistusta kirjaimesta. Lipposen mukaan olen siis "pimey-den ytimessä".

Pari päivää olen yrittänyt selvittää perustavanlaatuista kysymystä: Missä olen, kun olen pimeyden ytimessä?

Jos Lipponen olisi käyttänyt toimittaja Staffan Bruunin tekemässä uutisessa käsitettä "mörkrets hjärta" (pimeyden sydän), tulkinta olisi ollut helpompaa.

Joseph Conradin klassikkoromaani Pimeyden sydän (1902) kertoo miehestä, joka matkaa myyttistä jokea tavatakseen norsunluukauppias Kurtzin. Karismaattinen Kurtz elää moraalin ulkopuolella.

Conradin romaani sai innoituksensa 1800-luvun lopun Kongosta. Belgian kuningas Leopoldin henkilökohtainen siirtomaa oli orjakaupan keskus ja inhimillisesti ajatellen varmasti "pimeyden sydän".

Francis Ford Coppola käytti sotaelokuvassaan Ilmestyskirja. Nyt (1979) väljästi Conradin tarinaa. Elokuvassa Marlon Brando näyttelee Vietnamin viidakosta löytyvää eversti Kurtzia. Vaikka Coppolan elokuva on kaikin puolin hieman huumehöyryinen, Brando on viimeisessä suuressa roolissaan vaikuttava.

"Pimeyden sydämessä" olisi ollut jotain komeaakin, mutta pahus vieköön – "pi-meyden ydin"!

Viikon kohu Paavo Lipposen kouluaikaisista tapahtumista on kummallinen. Lyhyt kertaus.

Lääkäri Juha Karvonen kirjoitti Aamulehden Lukijalta-sivulla (22.9.) Paavo Lipposen perussuomalaiskommenttien innoittamana, kuinka Kuopion Lyseon 1950-luvun oppilaat muistavat "väkivaltaa ja vihapuhetta vastustavan presidenttiehdokkaamme suoran toiminnan miehenä". Kirjoitus päättyy toteamukseen: "Ääni Paavolle on ääni turvallisuudelle."

Iltalehti teki mielipidekirjoituksessa mainitusta välikohtauksesta laajahkon uutisen (24.9.). Paavo Lipponen kiisti ehdottomasti käyttäneensä väkivaltaa puolustaessaan opettajan kiusaamaa pikkuveljeään. Suurlähettiläs Osmo Lipponen todistaa haastattelussa, että opettajan ja veljesten kohtaamisessa ei käytetty väkivaltaa. "Paavo käyttäytyi asiallisesti, mutta oli jo tuolloin päätä pitempi kuin opettaja, joka varmaan säikähti ja siksi lähti pakoon." (IL 24.9.)

Maanantaina 26. elokuuta Olli Helen kirjoitti Aamulehden Tästä puhutaan -kolumnipalstalla, että Lipponen ei voi olla kristillisten presidenttiehdokas, sillä "hän tinttasi pikkuveljeään kiusannutta uskonnonopettajaa turpaan". Tästä puhutaan on pakinapalsta, jota Matti Pitko, Jorma Pokkinen ja Olli Helen vuorollaan maanantaisin kirjoittavat.

Puhuin Lipposen kanssa puhelimessa maanantaina iltapäivällä. Keskustelumme ei ehkä ollut sydämellinen, mutta se oli täysin asiallinen. Tarjosin Lipposelle vastineoikeutta, mutta hän ei sitä halunnut käyttää.
[...]
Koko kirjoitus:
http://www.aamulehti.fi/P%25C3%25A4%25C3%25A4kirjoitukset/1194699145742/artikkeli/kronikka+viesteja+pimeyden+ytimesta.html
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Marko Parkkola

Ontuvaa huumoria, mutta kertoo hienosti Paavo Lipposen ajatusmaailmasta. Päätoimittaja yrittää sopia asiaa, mutta Paavolle tämä ei käy, Paavon pitää päästä julistamaan selän takana kaunaansa. Hyvä presidentti hänestä tulisi.

herranen

QuotePari päivää olen yrittänyt selvittää perustavanlaatuista kysymystä: Missä olen, kun olen pimeyden ytimessä?

Eirassa, Tohtori Vihan kammiossa.
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

requiem

Quote from: herranen on 02.10.2011, 09:41:37
QuotePari päivää olen yrittänyt selvittää perustavanlaatuista kysymystä: Missä olen, kun olen pimeyden ytimessä?

Eirassa, Tohtori Vihan kammiossa.

Turussa.

QuoteAamulehti: Turku pimeni

Koko Turun ydinkeskusta pimeni hetkeksi kymmenen aikaan lauantai-iltana. Silminnäkijöiden mukaan Turku kylpi pimeyden ytimessä vain parisenkymmentä minuuttia ennen kuin sähköt saatiin palautettua.

...
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Roope

Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset